Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Sähköpyörä korvaamaan autoa



KajzaK
28.02.2022, 11.49
Hakusessa on sähköavusteinen pyörä millä korvata auton käyttöä kotoa 15km kilometrin säteellä tapahtuvalle asioinnille (ja mm. reilu 8km työmatkalle). Omasta pyörävalikoimasta löytyy luomuna fätti ja gravel.
Toiveissa onkin:



Että sähköpyörä olisi sellainen, että sen selkään hyppäämiseen on mahdollisimman pieni kynnys. Eli selkään voi hypätä vaikka kesämekossa tai farkuissa, noissa nykyisissä fillareissa tuntuu että aina pitää olla ainakin topatut pöksyt jalassa ja jotain vähän sporttisempaa. Lähikauppaan asioinnit tuleekin sen takia asioitua vanhalla 70-luvun vaihteettomalla Kombilla. Se on vaan hieman turhan raskas ylämäissä, varsinkin kun seisten polkien fillari on vähän turhan pienirunkoinen 171 senttiselle.
Toiveissa on siis myös pysty ajoasento.
Pitäisi kyetä myös vetämään perässä satulatolppaan kiinnittyvää peräkärryä, joka on kyllä hyvin kevyt, eli mallia muovilaatikko jossa ilmakumipyörät ja kiinnitys nopealla pallosysteemillä suoraan satulatolppaan.
Kelien ja varsinkin aurakuskien niin salliessa, voisi kulkea myös talvella
Vauhti ei ole pääasia, vaan nimenomaan mukavuus ja liikkelle lähdön helppous. Että tulee otettua se pyörä sen auton sijaan alle.
Budjetti maksimi siellä 4000€ eli se minkä työsuhdepyöräetu töissä sallii


Vaihtoehtoina katsellut mm. Trekin District+ https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/district-plus/ ja Cuben Ella https://www.cube.eu/en/2022/e-bikes/city-tour/on-road/ella-hybrid/

nure
28.02.2022, 12.35
Kannattaa siirtää viesti tuonne sähkökategoriaan...

Bndit
28.02.2022, 14.08
Hakusessa on sähköavusteinen pyörä millä korvata auton käyttöä kotoa 15km kilometrin säteellä tapahtuvalle asioinnille (ja mm. reilu 8km työmatkalle). Omasta pyörävalikoimasta löytyy luomuna fätti ja gravel.
Toiveissa onkin:



Että sähköpyörä olisi sellainen, että sen selkään hyppäämiseen on mahdollisimman pieni kynnys. Eli selkään voi hypätä vaikka kesämekossa tai farkuissa, noissa nykyisissä fillareissa tuntuu että aina pitää olla ainakin topatut pöksyt jalassa ja jotain vähän sporttisempaa. Lähikauppaan asioinnit tuleekin sen takia asioitua vanhalla 70-luvun vaihteettomalla Kombilla. Se on vaan hieman turhan raskas ylämäissä, varsinkin kun seisten polkien fillari on vähän turhan pienirunkoinen 171 senttiselle.
Toiveissa on siis myös pysty ajoasento.
Pitäisi kyetä myös vetämään perässä satulatolppaan kiinnittyvää peräkärryä, joka on kyllä hyvin kevyt, eli mallia muovilaatikko jossa ilmakumipyörät ja kiinnitys nopealla pallosysteemillä suoraan satulatolppaan.
Kelien ja varsinkin aurakuskien niin salliessa, voisi kulkea myös talvella
Vauhti ei ole pääasia, vaan nimenomaan mukavuus ja liikkelle lähdön helppous. Että tulee otettua se pyörä sen auton sijaan alle.
Budjetti maksimi siellä 4000€ eli se minkä työsuhdepyöräetu töissä sallii


Vaihtoehtoina katsellut mm. Trekin District+ https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/district-plus/ ja Cuben Ella https://www.cube.eu/en/2022/e-bikes/city-tour/on-road/ella-hybrid/

Itselläni on ollut nyt Focus Aventura viime keväästä juurikin tuossa käytössä, nyt 3000km mittarissa. Erittäin hyvä. Kannattaa ostaa vähintään 2.25" renkailla niin saa hyviä nastarenkaita alle ja vähintään 625 akulla. Etujousitus on pakko ja siihen joustava satulatolppa niin on mukavaa :) Toi Boschin moottori on ainakin ihan pomminvarma peli talvellakin ja kun on iso akku niin pärjää hyvin. Itsellä on talvella 13km työmatka yhteensuuntaan. Ja jos tosiaan on tarkoitus ajaa talvella, niin tuollainen vähän maastopyörämaisempi ajogeometria on parempi etenkin jos on näin paljon lunta :)

KajzaK
28.02.2022, 14.19
Maastopyörämäinen geometria on aika lailla nounou. Fätillä voin kulkea tarvittaessa talvella kuten nytkin. Siksi juurikin joku tuolla easy entry yms., ehkä jopa vähän MUMMO :) pyörä kiehtoo, että kynnys lähteä pyörällä olisi mahdollisimman matala. Vihaan kaikkea vaatteiden vaihtamisen säätämistä ja muuta. Urheilullisempi geometria tuntuu ainakin naisena jotenkin tekevän heti enemmän tarvetta miettiä päällä olevat vermeet.

Leewi
28.02.2022, 15.49
Cuben Ella https://www.cube.eu/en/2022/e-bikes/city-tour/on-road/ella-hybrid/

Ennemmin cubelta hybrid one https://www.bike-discount.de/de/cube-touring-hybrid-one-625-easy-entry-green-n-sharpgreen

Bndit
28.02.2022, 15.58
Ymmärrän :) Vaimolla on tämä:https://moustachebikes.com/en/electric-bikes/samedi-27-xroad/samedi-27-xroad-5/ vaikka ajoasento ei ole ihan niin pysty kun vanhassa mummotsygässä, niin on silti rento, ei mikään XC. Ei tarvii vetää erikoisvaatteita :) Auton korvike ja ajaa joka päivä duuniin. Itselle (joka siis huollan nämä...) tämä on huomattavasti parempi, sen lisäksi että leveät renkaat on paremmat ajaa niin ne ei puhkea talvella niin helposti ja ulkovaihtaja on huomattavati mukavampi renkaita vaihtaessa. Mutta ymmärrän tosiaan mummopyöräilyä, onhan toi Cube etenkin hieno!

miumau
28.02.2022, 22.06
Minulla on Spessun Vado SL st eq versio työmatkailua varten. Olen siihen oikein tyytyväinen tosin nyt etäilyn takia en ole vielä kovin usein sillä töissä ehtinyt käydä. Siinä on valot, lokarit ja tarakka valmiina. Se ei avusta aivan yhtä paljon kuin nuo ns.täysitehoiset pyörät mutta ainakin minulle siinä on avustusta ihan tarpeeksi. Se on myöskin sen verran kevyt että sitä jaksaa jopa nostaa maasta tarvittaessa. Hintakin taitaa olla juuri 4 tonnia.

KajzaK
02.03.2022, 06.46
Ennemmin cubelta hybrid one https://www.bike-discount.de/de/cube-touring-hybrid-one-625-easy-entry-green-n-sharpgreen

Tää vaikuttaa specsien puolesta aika pätevältä, tosin en löytänyt mainintaa että joustokeulassa olisi lukitusta.

jpuu
02.03.2022, 08.36
en löytänyt mainintaa että joustokeulassa olisi lukitusta.

Eiköhän noissa ole kaikissa lukitus.

JackOja
02.03.2022, 08.47
... en löytänyt mainintaa että joustokeulassa olisi lukitusta.

On https://www.srsuntour.com/tr/products/fork/NVX30-6742.html

Turos
02.03.2022, 14.15
Hakusessa on sähköavusteinen pyörä millä korvata auton käyttöä kotoa 15km kilometrin säteellä tapahtuvalle asioinnille (ja mm. reilu 8km työmatkalle). Omasta pyörävalikoimasta löytyy luomuna fätti ja gravel.
Toiveissa onkin:



Että sähköpyörä olisi sellainen, että sen selkään hyppäämiseen on mahdollisimman pieni kynnys. Eli selkään voi hypätä vaikka kesämekossa tai farkuissa, noissa nykyisissä fillareissa tuntuu että aina pitää olla ainakin topatut pöksyt jalassa ja jotain vähän sporttisempaa. Lähikauppaan asioinnit tuleekin sen takia asioitua vanhalla 70-luvun vaihteettomalla Kombilla. Se on vaan hieman turhan raskas ylämäissä, varsinkin kun seisten polkien fillari on vähän turhan pienirunkoinen 171 senttiselle.
Toiveissa on siis myös pysty ajoasento.
Pitäisi kyetä myös vetämään perässä satulatolppaan kiinnittyvää peräkärryä, joka on kyllä hyvin kevyt, eli mallia muovilaatikko jossa ilmakumipyörät ja kiinnitys nopealla pallosysteemillä suoraan satulatolppaan.
Kelien ja varsinkin aurakuskien niin salliessa, voisi kulkea myös talvella
Vauhti ei ole pääasia, vaan nimenomaan mukavuus ja liikkelle lähdön helppous. Että tulee otettua se pyörä sen auton sijaan alle.
Budjetti maksimi siellä 4000€ eli se minkä työsuhdepyöräetu töissä sallii


Vaihtoehtoina katsellut mm. Trekin District+ https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/district-plus/ ja Cuben Ella https://www.cube.eu/en/2022/e-bikes/city-tour/on-road/ella-hybrid/


Mä lähtisin ihan tavarapyörästä, siihen saa jopa ipanat kyytiin jos tarvetta, jää peräkärryn kanssa puljaaminen pois.

Muita suosituksia, mahdollisimman iso akku, liian isoa ei voi olla, 1000w moottori ja L1e-a luokan polkupyörä ehdoton minimi jolloin matkan tekeminen on mahdollisimman mukavaa.

https://liikkuvalaatikko.fi/wp-content/uploads/2013/01/2016-Load-kuomu.jpg

Bndit
02.03.2022, 18.13
Tää vaikuttaa specsien puolesta aika pätevältä, tosin en löytänyt mainintaa että joustokeulassa olisi lukitusta.
Keulanlukituksella ei tee kyllä sähköpyörässä yhtään mitään, otin omastakin sen pois. Lukitushan on keksitty sen takia että ylämäessä ei mene polkuvoimaa hukkaan mutta koska näissä on moottori niin sillä ei ole merkitystä.

jpuu
02.03.2022, 21.53
^Kyllä mun mielestä tarvii esim. pyöräteillä ajellessa. Mitäs turhaa se keula siinä keikkuu, jos ei ole yhtään epätasaisuuksia.

Oz
03.03.2022, 16.36
Mä en taas ole koskaan löytänyt käyttöä näille keulan lukituksille, edes akustisissa pyörissä.

Santtu75
03.03.2022, 17.34
Mä lähtisin ihan tavarapyörästä, siihen saa jopa ipanat kyytiin jos tarvetta, jää peräkärryn kanssa puljaaminen pois.

Muita suosituksia, mahdollisimman iso akku, liian isoa ei voi olla, 1000w moottori ja L1e-a luokan polkupyörä ehdoton minimi jolloin matkan tekeminen on mahdollisimman mukavaa.



Kannattaa lukea aloittajan kommentti ensin ja kommentoida vasta sitten. Aloittaja on selkeästi hakemassa pyörää joka sopii tuohon työsuhdepyörä kuvioon. 1000W. pyörä ei ole enään polkupyörä vaan juurikin tuo L1e-a luokan ajoneuvo ja sitä ei saa silloin työsuhdepyörä-etukuvioon liitettyä, eli tuolta maks 250w/25km/h valikoimasta se pyörä pitäisi löytyä.

Turos
03.03.2022, 17.44
Kannattaa lukea aloittajan kommentti ensin ja kommentoida vasta sitten. Aloittaja on selkeästi hakemassa pyörää joka sopii tuohon työsuhdepyörä kuvioon. 1000W. pyörä ei ole enään polkupyörä vaan juurikin tuo L1e-a luokan ajoneuvo ja sitä ei saa silloin työsuhdepyörä-etukuvioon liitettyä, eli tuolta maks 250w/25km/h valikoimasta se pyörä pitäisi löytyä.Aloittaja on korvaamassa pyörällä autoa, sähkömaasturi ei korvaa autoa jo ihan pelkän tavaran kuljetuksen kannalta. Eiköhän kaikki ideat ole täällä sallittuja ja sinuna keskittyisin aiheeseen eikä muiden käyttäjien ideoiden arvosteluun.

Santtu75
03.03.2022, 18.20
Aloittaja on korvaamassa pyörällä autoa, sähkömaasturi ei korvaa autoa jo ihan pelkän tavaran kuljetuksen kannalta. Eiköhän kaikki ideat ole täällä sallittuja ja sinuna keskittyisin aiheeseen eikä muiden käyttäjien ideoiden arvosteluun.

Kyllä nyt siinä määrin pitää aloittajan tekstiä ja tahtoa miettiä että mikäli on hakemassa pyörää joko sopii työsuhdepyörän määritelmään, niin kyllä silloin katsoisin että tuo vaatimus on sellainen jonka uskoisin olevan siinä mielessä "määräävä", että en sitä lähtisi kauheasti muuksi muuttamaan. Eli miksikäs ei sähköavusteista tavarapyrääkin voisi ehdottaa (aloittaja itse tietää voisiko sellainen sopia hänen käyttöönsä), mutta pitäisin sen(kin) kuitenkin sellaisena että se vielä luokitellaan polkupyöräksi ja menisi silloin tuohon työsuhdepyörä käyttöön. Noita tavarapyöriä kun löytyy paljon tuolla 250w moottorilla varsustettuina.

Turos
03.03.2022, 19.10
Kyllä nyt siinä määrin pitää aloittajan tekstiä ja tahtoa miettiä että mikäli on hakemassa pyörää joko sopii työsuhdepyörän määritelmään, niin kyllä silloin katsoisin että tuo vaatimus on sellainen jonka uskoisin olevan siinä mielessä "määräävä", että en sitä lähtisi kauheasti muuksi muuttamaan. Eli miksikäs ei sähköavusteista tavarapyrääkin voisi ehdottaa (aloittaja itse tietää voisiko sellainen sopia hänen käyttöönsä), mutta pitäisin sen(kin) kuitenkin sellaisena että se vielä luokitellaan polkupyöräksi ja menisi silloin tuohon työsuhdepyörä käyttöön. Noita tavarapyöriä kun löytyy paljon tuolla 250w moottorilla varsustettuina.Eli mikä se sun ongelma nyt oli sitten? Itse vain ehdotin laatikon ulkopuolelta tavarapyörää mahdollisimman isolla akulla ja moottorilla, aloittaja sitten miettikööt mikä on sr todellinen tarve. Tuollainen tavarapyörä vaan täyttää kaikki aloittajan toiveet paremmin kuin yksikään muu sähköpyörä ja ainoastaan rahassa se häviää, mutta muuten voittaa käytännössä ja käytettävyydessä 6-0, sekä on mahdollisimman lähellä sitä auton käytettävyyttä.

Tuollaiseen tavarapyörään saa mukaan kaksi lasta ja viikonlopun ruuat samalla kyydillä ja vielä säältä suojassa jos haluaa.

KajzaK
03.03.2022, 19.17
Mä lähtisin ihan tavarapyörästä, siihen saa jopa ipanat kyytiin jos tarvetta, jää peräkärryn kanssa puljaaminen pois.

Muita suosituksia, mahdollisimman iso akku, liian isoa ei voi olla, 1000w moottori ja L1e-a luokan polkupyörä ehdoton minimi jolloin matkan tekeminen on mahdollisimman mukavaa.

https://liikkuvalaatikko.fi/wp-content/uploads/2013/01/2016-Load-kuomu.jpg

Aivan turhan raskas ratkaisu jota ei pysty muuntelemaan. Nykyisessä peräkärryssä kulkee luomugravelilla vetämälläkin kahdelle viikon sapuskat lähimmästä automarketista. Lapsia ei oo eikä oo ikinä tulossakaan, joten niiden kuskaamiseen ei oo mitään tarvetta. Peräkärryllä saa pyörään tarvittaessa kapasiteettiä tavaran kuljettamiseen, mutta sitten fillarille löytyy muutakin käyttöä.

RentoaAjoa
03.03.2022, 20.23
Minulla on sähköjopo sähköavusteisen hybridipyörän lisäksi. Ajan aina mieluimmin jopolla juuri sen rentouden ja pystyn ajoasennon vuoksi. Minusta sähköjopo keskimoottorilla olisi hyvä ratkaisu. Vaikka siinä ei ole jousitusta, niin kohtuullisen leveät renkaat kyllä kaupungissa pehmentävät menoa sopivasti. Ajoonlähtö ei vaadi mitään valmisteluja ja akkukin riittää kyllä helposti 20 - 30 km lenkkeihin. Ketjut kestävät ja ovat halpoja, kun vaihteet ovat kapassa. Kolme vaidetta riittää kaupungissa aivan hyvin. Ainoa miinus minusta on se etuvannejarru, jonka teho kurakelillä ei kyllä ole häävi.

Santtu75
03.03.2022, 20.50
Itse noilla aloittajan lähtötiedoilla katsoisin tuon Cuben Easy Entry malliston löpi, olisiko siellä sopivaa versiota:
https://www.cube.eu/uk/2022/e-bikes/city-tour/frame-version/easy-entry/

Turos
04.03.2022, 10.31
Aivan turhan raskas ratkaisu jota ei pysty muuntelemaan. Nykyisessä peräkärryssä kulkee luomugravelilla vetämälläkin kahdelle viikon sapuskat lähimmästä automarketista. Lapsia ei oo eikä oo ikinä tulossakaan, joten niiden kuskaamiseen ei oo mitään tarvetta. Peräkärryllä saa pyörään tarvittaessa kapasiteettiä tavaran kuljettamiseen, mutta sitten fillarille löytyy muutakin käyttöä.



No mulla oli sitten hieman eri käsitys sun viestin perusteella mitä tässä ollaan hakemassa ja kerta ei lapsia niin sitten ymmärrän valinnan normi sähköpyörään.


Silti mun suositus on että isoin akku mitä löytyy, mitä isompi akku, sitä vähemmän siitä pitää murehtia.

KajzaK
04.03.2022, 11.48
No mulla oli sitten hieman eri käsitys sun viestin perusteella mitä tässä ollaan hakemassa ja kerta ei lapsia niin sitten ymmärrän valinnan normi sähköpyörään.


Silti mun suositus on että isoin akku mitä löytyy, mitä isompi akku, sitä vähemmän siitä pitää murehtia.

Kuvailisin ehkä että haetaan takaa sellaista tietynlaista hollantilaista pyöräfilosofiaa sähköllä höystettynä :D

Kahden aikuisen talous, pieni uusimaalainen kaupunki, jossa iso osa palveluista ja työpaikka on 10 km sisään. Mutta usein sillä pyörällä lähdetään erikseen harrastamaan liikuntaa ja autolla sitten kuljetaan asioilla. Siksi toiveissa juurikin pyörä jolla lähtemisen kynnys olisi mahdollisimman pieni ja kulkeminen vaivatonta.

Noita Cuben easy entry malliston pyöriä on tullut nyt useaan otteesee katseltua ja sieltä löytyy kyllä oikein pätevän oloisia vaihtoehtoja. Täytyisi päästä johonkin koeajamaan.

lansive
04.03.2022, 11.55
Erityisesti yhdistelmällä napavaihteisto ja kunnollinen ketjusuoja tulee varmasti arkikäytössä melkoista helpotusta kun ei tarvitse miettiä mikä vaatetuksen osa tällä kertaa menee ketjun väliin tai rasvaantuu kun työntää pyörää parkkiin. Meillä on rouvalla ketjuvaihteinen Helkama ja ei siitä oikein auton korvikkeeksi ole ollut (ketjuvaihteet toki vain osasyy, mutta varsin merkittävä). Minun silmääni tuo Cube Ella näytti fiksulta ratkaisulta.