Näytä tavallinen näkymä : +-1500€ gravel / cyclocross
Leokissa
27.02.2022, 20.02
Terve,
Etsin pyörää joka saisi olla mallia gravel / cyclocross. Pituutta löytyy 177cm ja jalan sisämitta on 84cm. Tarkkaa budjettia ei ole mutta +-1500€. Runkomateriaalina teräs kiehtoo minua eniten, mutta muut vaihtoehdot eivät kuitenkaan ole poissuljettuja. Asfaltilla ajoa tulisi varmaan määrällisesti eniten, mutta kuitenkin pienien ja huonokuntoisten sorateiden kruisailu yhdessä vaimon kanssa on suurin syy miksi pyörän haluan hommata. Pienenä tavoitteena olisi myös polkea hyvillä keleillä noin kerran viikossa töihin ja takaisin (92km yhteensä), työmatka olisi 100% asfalttia. Vaihteita en halua liikaa vaan yksi ratas edessä riittää tarpeisiini vallan mainiosti. Osasarjoista en ole niin perillä, kunhan jarrut toimii ja vaihteen saa sulavasti silmään niin riittää minulle, paino ei ole tärkeä vaan enemmän luotettavuus ja toimivuus. Lokasuojat tulisi olla mahdollista kiinnittää tarvittaessa.
Talvipyöräily ei ainakaan vielä tunnu omalta jutulta, mutta toki kiva jos mahtuisi tarvittaessa nastat hyvin pyörimään.
Käytetty pyörä on myös vaihtoehto.
Mitään en osaa ehdottaa, mutta löytyy sopiva varmasti kypsyttelemällä omaa tahtoa, sen sijaan pidän ristiriitaisena asiana tiepainotteisuutta ja yhtä eturatsata, ellei ympäristö ole suomalaista kumpuilevaa maastoa kaikkialla ympäristössä, silloin yksikin "riittää".
^Itse jo vuosia ajanut kummatkin pyörät yhdellä, kun ei aja kisaa niin on kyllä ihan toimiva maantielläkin...
^Itse jo vuosia ajanut kummatkin pyörät yhdellä, kun ei aja kisaa niin on kyllä ihan toimiva maantielläkin...
Off-topic mutta saanko kysyä mikä juttu tämä teikäläisen kaikkien viestien lopetus kolmeen pisteeseen on? En siis vittuile millään tavalla enkä kehota muuttamaan kirjoitustapaa, kunhan olen pistänyt merkille.
Tuskin kysyjäkään kisaa ajattelee, en minäkään ajatellut, vaan mukavaa rauhallista etenemistä pidemmillä tasaisilla taipaleilla, joskus ovat tuulisiakin, silloin yhden piikin nousu pakassa parasta.
Kaksi ratasta kammissa ja pieniportainen pakkka, noita ne toki kisakuskitkin suosii, meillä harrastelijoilla vaan sopivan pieniä välityksiä parhaimmillaan...
Ai nuo pisteet, ainakin omissa jää asia vähän avoimeksi ja Pentti Haanpäätä matkin...
Leokissa
28.02.2022, 14.10
Kiitos kommenteista. Minulla on ollut joskus aikoinaan hybridi jossa oli ainoastaan yksi ratas edessä, tykkäsin paljon sen yksinkertaisuudesta ja ei tarvinnut liikaa miettiä millä vaihteella polki.
Surly tai Kona voisi lähtökohtaisesti olla minulle sopivia ja niitä olisi kiva päästä testailemaan. Toki olen avoin kaikille merkeille.
Ai nuo pisteet, ainakin omissa jää asia vähän avoimeksi ja Pentti Haanpäätä matkin...
Itse luin joululomalla Juhani Ahon rautatien. Hänkin käytti kolmea pistettä useampaan kertaan...
Itse aiheesta, hyvä hintaluokka ja muut toivespeksit. Periaatteessa kiinnostaisi minuakin. Mulla on kyllä jo kevyt (10,5 kg) xc-takajäykkä rullaavilla renkailla ja toisaalta myös maantiepyörä niin toki mä niilläkin edelleen pärjäisin pistepistepiste
Pisteestä toiseen, luepa Juhani Ahon Omatunto, se vasta on hyvä!
Off-topic mutta saanko kysyä mikä juttu tämä teikäläisen kaikkien viestien lopetus kolmeen pisteeseen on? En siis vittuile millään tavalla enkä kehota muuttamaan kirjoitustapaa, kunhan olen pistänyt merkille.
En ole koskaan kehdannut itse ääneen tätä sanoa vaikka jurppiikin; suomen kieli ja kirjoitustapa on rappeutumassa.
Se voi olla tehokeino joskus, jatkuvasti käytettynä pelkästään kyllästyttävää.
Makuasia lie miten kirjoittaa, pisteillä tai ei. Ei oikeastaan ole sen kummempi tehokeino kuin hymiöiden käyttö. Ja Hit, en ota vittuiluksi (...)
Ragley2019
28.02.2022, 19.21
Miten olisi Marin Nicasio (https://www.bikester.fi/marin-nicasio--275-M765338.html?vgid=G1057394&utm_cust_cb=CBA&gclid=EAIaIQobChMIkMrsp-Wi9gIVpAV7Ch39dgomEAQYAiABEgKiKfD_BwE&_cid=21_1_-1_9_43_1057394_490546188190_pla&ef_id=EAIaIQobChMIkMrsp-Wi9gIVpAV7Ch39dgomEAQYAiABEgKiKfD_BwE&ev_chn=shop), jos sietää mekaaniset levyt ja pikkuisen isomman painon? Itsellä kävi harvinaisen hyvä tuuri, ostin juuri ennen Brexitiä ja koronaa 2019 syksyllä Ragley Trigin (http://ragleybikes.com/products/trig-adventure-complete-bike-2019/) poistuvan vuoden mallina alennuksella 1330 euroa, nyt sitä myydään noin 2600 eurolla.
Marinista Gestalt 2 olis budjettiin sopiva ja muutoinkin jopa suositeltava, ihan vaan tuota netistä katsomalla.
^^Vai pikkuisen isomman painon? Kyllä yli 12.5kg on järkyttävä paino. Itsellä oli vastaavasta perusputkinen All-City MachoMan ja paino taisi olla hieman alle 9kiloa, ei kylläkään ihan tuohon budjettiin mahdu mutta kuitenkin... (pisteet kotiin)
Nure on hyvä ja näyttää kuinka 1500€:lla tehdään edes alle 10kg teräsgravel
^En moista väittänyt mutta takuulla löytynee alle 12.5kiloinen ja jos ei niin kannattaa säästää sukanvarteen tai hankkia alumiininen...
Alumiininen vaihtoehto, eikä huono oliskaan haettuun käyttöön:
https://www.bike-discount.de/en/cube-nuroad-race-grey-n-black
Striimaaja
01.03.2022, 08.12
16 viestiä ketjussa, eikä kukaan ole ehdottanut vielä Kona Rovea? Rove tuntui olevan tällä foorumilla ykkösvaihtoehto aiemmin. Ovatko nostaneet hintoja liikaa vai onko 2022 -malleissa jotain muuta ongelmaa?
https://www.bikeshop.fi/Kona-Rove-ST/ekauppa/pKOROVST/
^^Yli kaksi kiloa kevyempi...
^En muista vanhempien Rove ST:n kokoonpanoja mutta tuossa versiossa ainakin kaikesta tingitty, Shimanon heikoimman pään osat ja ysiä vielä. Rove DL hieman paremmilla osilla menee jo budjetin ulkopuolelle ja parempi vaihtoehto Libre karkaa jo kauemmas. Mutta jos ei paljoa paremmasta tiedä niin Rove aivan ok ja kyllä rungon miellyttäessä osia/kiekkoja/haarukankin voi päivittää parempiin je kevyempiin.
Onkos 2022 Rove ST ja DL välillä muuta eroa kuin voimansiirrossa ja jarruissa? Se toki on aika selvää, ettei tämän hetkisessä tilanteessa mallien välisellä hintaerolla päivitä ST:tä osiltaan DL:ksi. Mutta eikös ne muuten ole hyvin samanlasia: runko, keula, kiekot, ja muut putkiosat.
Alumiininen vaihtoehto, eikä huono oliskaan haettuun käyttöön:
https://www.bike-discount.de/en/cube-nuroad-race-grey-n-black
Tää vaikuttaa kyllä pätevältä peliltä kaikin puolin. Mitä nyt saatavuuden kanssa pientä ongelmaa mutta missäpä pyörässä ei olisi.
Iikan Pyörävarikolla konan gravelit -10% tarjouksessa. FYI.
https://www.iikanpyoravarikko.fi/shop/category/pyorat-467?attrib=0-30
^^Jarrut, voimansiirto ja kiekot... Toisessa moderni 11 ja toisessa vanhempi ysi, tietenkin makuasia mutta kyllä päivitys selkeästi kalliimpaa kuin tuo hintaero...
Jos teräksistä haluat niin tuo Genesis croix de fer on yksi vaihtoehto:
Genesis Croix De Fer 20 Alt Red - Velobia Bike Co. Oy (https://www.velobia.fi/genesis-croix-de-fer-20-alt-red)
Ei ihan mahdu hintahaarukkaan mutta tuon rungosta olen kyllä tykännyt.
Yksi keino näinä aikoina, kun pyörät vähä kortilla, on käydä lähikaupassa useampaan kertaan "potkimassa renkaita", noin saatta löytyä yllättäen sopiva yksilö, merkkien erot ei kauhean suuria, oikeastaa ovat pikemminkin pieniä, monia vahvoja maahantuojia noussut, joilta kauppiaat saavat nyt kevään mittaan uusia malleja, hyvä suhde lähikauppaan kuitenkin kannattaa.
Koko pyörän tilaaminen ulkomailta ei ole niin suuresti edullista kuin osien tilaaminen, poikkeuksena toki jokin poistomalli.
^^CdF:n geometria ihan ok mutta en osaa sanoa paljonko poikkeaa Rovesta. Taitaa olla tuo Reynoldsin putki hieman parempaa kuin Konan tod.näk. 4130 perusputkesta tehty. Kiekot suht perus kuraa mutta useinhan ne vaihtuu parempiin/kevyempiin. Kokonaisuutena ehkä Genesis nippanappa parempi mutta tuskin hinta/laatusuhteessa, IMO.
Ja jos mennään alumiiniin ja 2x voimansiirto kelpaa niin laitetaan hinnat alkaen vaihtoehto:
https://www.xxl.fi/white-gx-ltd-2x10-21-gravelpyora/p/1179896_1_style
^^CdF:n geometria ihan ok mutta en osaa sanoa paljonko poikkeaa Rovesta. Taitaa olla tuo Reynoldsin putki hieman parempaa kuin Konan tod.näk. 4130 perusputkesta tehty. Kiekot suht perus kuraa mutta useinhan ne vaihtuu parempiin/kevyempiin. Kokonaisuutena ehkä Genesis nippanappa parempi mutta tuskin hinta/laatusuhteessa, IMO.
Yksi vaihtoehto CdF:n hankinnalle on ostaa runko ja itse sitten kasata halutunlainen kokonaisuus. Minä ostin Reynoldsin 853 CdF rungon, siihen hiilikuituhaarukan ja osat sitten mieltymyksien mukaan. Hintalappu ei kylläkään pysynyt tuossa 1500, mutta olen kyllä ollut siihen tyytyväinen.
^Tuota harrastanut, viimeinen teräksinen oli tosiaan MachoMan. Saa juuri mieleisensä kun itse kokoaa. HInta tietenkin eri luokkaa mutta niin on mileihyväkin!
Leokissa
01.03.2022, 22.24
Paljon tullut kommentteja, kiitoksia :)
Ei se 1500€ ole mikään kiveen hakattu hinta. Jos sillä +2000€ saa jotain paljon parempaa ja se hyödyttää omaa käyttöä, niin toki silloin voin lisää panostaa.
En kuitenkaan aijo kilpailla joten siinä mielessä en tarvitse viimeisintä uutta. Tarkoitus lähinnä nostaa omaa aerobista kuntoa ja viettää aikaa vaimon kanssa uuden harrastuksen parissa :)
^Sitten tuo alle 1900€ Kona Libre voi olla hyvä ratkaisu. Kannattaa tehdä päätökset kuitenkin suht nopeasti sillä koot vähenee mitä pitemmälle kevät etenee...
Tossa on mielestäni hinta/laatu kohdillaan. Jarrukahvat tuossa on on alkuperäisenä "väärin päin", (eli takajarru vasemmalla), mutta sen pystyy varmaan tilausvaiheessa vaihtamaan.
Tarkoitan siis tuota Rivalin voimansiirrolla olevaa versiota.
https://www.planetx.co.uk/c/q/bikes/road-bikes/london-road
^
- Briteistä?
- Brexit
- alv?
- tullit?
Planet X ainakin jossain vaiheessa peri brittien ALVin ja ostaja joutui vielä hoitamaan omalta osaltaan vastaanottomaan ALVit ja verot: https://road.cc/content/news/planet-x-customers-continent-paying-uk-vat-280099
Välttäisin ko. puljua kunnes toisin todistetaan. Voihan olla että ostoskorissa hinta korjaantuu UK alvittomaksi, mutta siinäkin tapauksessa Suomen päässä joutuu ALVit ja tullit maksamaan.
buffon.bj
03.03.2022, 15.24
Ostoskorissa UK-ALV tosiaan lähtee pois, ja nämä maksetaan sitten vasta Suomen päässä.
Tossa on mielestäni hinta/laatu kohdillaan. Jarrukahvat tuossa on on alkuperäisenä "väärin päin", (eli takajarru vasemmalla), mutta sen pystyy varmaan tilausvaiheessa vaihtamaan.
Tarkoitan siis tuota Rivalin voimansiirrolla olevaa versiota.
https://www.planetx.co.uk/c/q/bikes/road-bikes/london-road
Mulla on tuo london road pyörä, vanhempaa vuosimallia tosin. Yhden kauden ajoin sillä ja sen jälkeen laitoin suoratankoiseksi pojalle koulukäyttöön. On todella kova ja epämukava, ainakin jos vertaa nykyiseen CDF:n. En kyllä uskalla suositella.
Juu, mulla oli siinä selcof ”pomminvarmat” kiekot alla ja ne teki varmaan ison osan tuosta kovuudesta.
Tuo ero CDF 853 runkoon oli vaan yllättävän iso, kiekot siinä on myös toiset.
Mulla on tuo london road pyörä, vanhempaa vuosimallia tosin. Yhden kauden ajoin sillä ja sen jälkeen laitoin suoratankoiseksi pojalle koulukäyttöön. On todella kova ja epämukava, ainakin jos vertaa nykyiseen CDF:n. En kyllä uskalla suositella.
Itsellä on myös tuo vanhemman mallin london road ja sillä on tullut ~25tkm ympärivuotista ajoa ajettua. Olen ollut siihen ihan tyytyväinen. Rungosta sen kasasin, joten voimansiirto poislukien siinä ei kylläkään ole samoja komponentteja kun tuossa valmiissa versiossa. Kevyillä kiekoilla ja 40mm kumeilla on mielestäni miellyttävä ajettava monessa eri ajoympäristössä.
Omaan ruotoon sen geometria sattuu sopimaan kuin nenä päähän.
Runko on kyllä alumiininen "bulkki runko" joten parempiakin kyllä varmasti löytyy, mutta tuppaa hintakin helposti karkaamaan silloin tuon 1500€ yläpuolelle.
Veroista ja tulleista en ole ottanut selvää, kun tänä päivänä planet x:n kautta tilaa.
Striimaaja
04.03.2022, 19.43
Onko Konan Rove 2022 -malleissa olevat levyjarrut miten kamalat ja "deal breaker"? ST DL -mallissa on "TRP HDC711C Mechanical / Hydraulic" ja ST:ssä "Tektro MDC550" ?
Konalla olisi täysjäykkä maastopyörä Unit-X vm. 2022 hydraulisilla jarruilla "Shimano MT410 Hydraulic" ja Shimano Deore 12-vaihteistolla. Jos tuohon vaihtaisi isomman eturattaan (vakio 32T), sileämmät renkaat ja ehkä lyhyemmän ohjaustangon, niin saisi hyvän yleispyörän?
Kippurasarvisten jarrut/vaihtajat maksaa jäätävästi.
Mitä Unit X:llä pari päivää oon ajellut, niin se on varsin hyvä yleispyörä leppoisaan ajoon ihan sellaisenaan. Kevyt se ei kyllä ole, mutta on täysjäykässä teräsrungossa oma fiiliksensä.
^^Täysjäykkä voi olla monelle hyvinkin hyvä vaihtoehto, tsekkaa vaikka tuo "FlatBarGravel" juttuketju. Löytyy näkemyksiä moneen makuun...
Striimaaja
04.03.2022, 21.39
Kippurasarvisten jarrut/vaihtajat maksaa jäätävästi.
Tein saman havainnon. Tuntuu vähän tylsältä, että Konan mallistossa vasta Sutra LTD:ssä (~2500 eur) on nestelevarit ja ~ 2000 eur:n pyöriä (Rove ST DL, Libre) myydään vielä mekaanisilla, kun samaan aikaan XXL saattaa laittaa Whiten myyntiin 999 eur:lla ja hydrauliset jarrut vakiona :eek:
Konalla hydrauliset jarrut ovat vakiona ~1500 eur:n luokassa Dr. Dew:ssa ja Unit-X:ssä. Näistä jälkimmäinen on varmaan yleiskäyttöisempi vannekoon ja rengastilan takia.
^Ei hyvät mekaaniset ole halvat välttämättä, itsellä maantiepyörässä Spyre SLC:t Forcen kahvoilla ja en tosiaan kaipaa enempää tehoja.
Kippurasarvisten jarrut/vaihtajat maksaa jäätävästi.
Mitä Unit X:llä pari päivää oon ajellut, niin se on varsin hyvä yleispyörä leppoisaan ajoon ihan sellaisenaan. Kevyt se ei kyllä ole, mutta on täysjäykässä teräsrungossa oma fiiliksensä.
Missä liikkeessä oli nähtävillä ? Oletko punninnut painon ? Saisiko mahdollisesti kuvia tuonne pyöräsi kuvat osioon ? Itseäni myös kiinnostaa kyseisen pyörän vahvuudet ja heikkoudet niiltä jotka omistaa..
Mulla parin vuoden takaa Unit X mikä on ilmeisesti vielä samalla geolla kuin nykyinen. Kesällä ajan sillä maastoa, talvella työmatkat ja retkikäyttöäkin on tullut testattua. Mielestäni erinomainen kapistus, jos haluaa mahdollisimman monipuolisen pyörän. Varustelemalla ja erilaislla rengastuksilla monikäyttöisyys vielä paranee.
Uudemmassa Shimanoa ja omassani oli Sramia, mutta se on jo käytännössä aikalailla vaihtunut Shimanoon eli siinä mielessä ehkä parempi suuntaus tuo Deore.
Unitti on ihan hyvä vaihtoehto, jos ei sitä kippurasarvea välttämättä tarvitse ja saahan noihin suoratankoisiinkin vaikka minkälaista eri otteita mahdollistavia tankoja tai kahvoja. Itsellä innerbarendsit ollut jonkun aikaa Sqlabsilta ja ovat ihan hyvä lisuke.
Missä liikkeessä oli nähtävillä ? Oletko punninnut painon ? Saisiko mahdollisesti kuvia tuonne pyöräsi kuvat osioon ? Itseäni myös kiinnostaa kyseisen pyörän vahvuudet ja heikkoudet niiltä jotka omistaa..
Bikeshopista (https://www.bikeshop.fi/Kona-testipyorat/ekauppa/pKONATESTI18/) oli viikonlopun testissä mutta päädyin lopulta eri pyörään.
Bikeshopista (https://www.bikeshop.fi/Kona-testipyorat/ekauppa/pKONATESTI18/) oli viikonlopun testissä mutta päädyin lopulta eri pyörään.
Mihinkä päädyit, ja miksi Unit ei ollut sitten sinulle "se pyörä" ? Kiitos
Jostain löytyi paino 14kiloa suurinpiirtein L kokoinen, eihän tuollainen kyllä kevyt ole mutta palvelee tarkoituksessaan. Tämän vuoden versio Deoren osilla jotka kyllä paremmat kuin aikaisemmat SX:t.
Mihinkä päädyit, ja miksi Unit ei ollut sitten sinulle "se pyörä" ? Kiitos
Totesin että täysjäykkä ei ollut mun juttu, Orbea Laufey oli lopulta valinta
Leokissa
07.03.2022, 19.59
Pyörä hankittu. Löyty naapurikylästä käytetty omille mitoille sopiva White GX Pro. Edulliseen hintaan sain ostettua, tällä on hyvä lähteä kokeilemaan harrastusta :)
Siinähän kävi sitten hyvin. Mukavia kilometrejä!
Tässä ketjussa kysyinkin Rove-mallien eroja, mutta nyt kun hankinta lähestyy, niin kysyn vielä mitoituksesta. Taustaa sen verran, että tulossa pääasiassa työmatkakulkineeksi 15km tasaiseen maastoon oulunseudulle. Suoratankoisella hybridillä ja maasturilla oli ongelmia sormien puutumisen kanssa. Kokeeksi rakensin vanhasta Kona Dewistä droppitankoisen työmatkakulkineen, jolla on paljon mukavampi ajaa pyörätiellä kuin suoratankoisilla. Puutumisista ei ongelmia, ja matalampi ajoasentokin plussaa vastatuulessa. Siinä on 54cm runko, toptube 550mm, itse mitattuna reach 389/stack 598, 7-asteen stemmin alla yksi 5mm korokerengas. Omat mitat 177/81cm ja melkoisen kankea ukko kyseessä.
Joten onko teräs-rovessa sopivampi koko 52 vai 54 cm? (linkki https://konaworld.com/rove.cfm )
52, periaatteella että pienempi aina parempi jos rajoilla mennään ja noista R/S mitoista välittämättä ja tuossa 54:ssa standover melkein sitä luokkaa että kulkuset ottaa kiinni.
Näin periaatteella pienempi parempi, mutta itseäni mietityttää se, että tuleeko 52:lla rungolla ajoasennosta minulle liiankin matala. Koska stack laskee 30mm tämän hetkiseen ajokkiin verrattuna, vai ymmärränkö jotain nyt väärin?
^On aina olemassa vaihtoehtona joku muu malli/merkki jos tulee ongelmia koon kanssa. Ei kannata välttämättä hakata päätä seinään jos yksi ei ole sopiva.
Ei 54:ssä standover tuu ongelmaksi. Pyöräillessä on yleensä kengätkin jalassa.
^^ No teräsrunkoisia 1500-2000 tEuron graveleita nyt ei ole ihan joka paikassa saatavilla tällä hetkellä. Jos olisi selkeitä vaihtoehtoja, niin olisin tarkentanut. Hiukan olisin toivonut kokeneemmilta ajatuksia, joita kannattaa ottaa huomioon, eikä pelkkiä yleistyksiä.
^ Näin ajattelen itsekin, ja en tuolla ole maastoon menossa, sitä varten on sinkulamaasturi ja läskipyörä.
^ Jos itse mitatut reach ja stack on oikeita niin uskoisin että 54 on parempi.
Jos nykyinen stemmi on miinuskulmassa, niin 52:sta voi rakentaa jotakuinkin nykyisen spacereilla ja noin 1 cm pidemmällä stemmillä
muokattu kun katsoin lukuja vähän väärin
^^Kokemusta riittää mutta osta se mikä parhaalta tuntuu ja käy koeajamassa jos tilaisuus. Lisäksi kun ostat pyörän niin melkoisella varmuudella joutuu osia vaihtamaan mieleisiksi, stemmi yleensä menee heti, kannattaa jo ostaessa kysellä puodista moista vaihtoehtoa. Satula harvoin mieleinen ja myös kannattaa ottaa huomioon tolpan seatback jos pyörä tuntuu lyhyeltä/pitkältä.
Kiitos kommentista. Mittaukset pariin kertaan olen tarkastanut, ja tuollaisen alunperin suoratankoisen hybridin yläputki nousee melkoisesti. Droppitankoisen runkomitat tuntuu vähän itselle oudoilta, niin siksi huomioonotettavia asioita kyselen. Nykyinen stemmi 80mm on 7 astee pluskulmassa. Ja koeajoja ei oikein tarjoudu kun paikallisen Kona-liikeen varastot täyttyvät vasta heinäkuussa.
Työmatkaa tullut ajettua 2000-3500 tkm vuodessa (30km/päivä), ja ympäri vuoden, joten nastarenkaille pitää olla tilaa. Nykyisessä 27.5x50 schwalbe winterit, ja hirmuisesti kapeampia en talveksi huolisi, enkä myöskään alumiinirunkoista
^Kannattaa katsoa onko hybridistä pitempi haarukka, nostaa keulaa. Nykyään useissa pyörissä harrastetaan sloupattu/laskevaa vaakaputkea, todellista syytä en tiedä verrattuna perinteisiin jossa vaakaputki on nimensä veroinen. Sloupatulla saadaan standover kylläkin matalammaksi.
Itse rakentaessa runkoja hankkiessa ihan "ruutupaperilla" luonnostellut johonkin olemassa olevan geometrian käyttäen vertailukohteena. Joku sovelluksiin varmaan löytyy tai sitten näppärä insinööri kyllä kehittää. Stemmien vertailuun kyllä löytyy ihan ok sovellus mikä auttaa ohjaamon vertailua S/R mittoineen http://yojimg.net/bike/web_tools/stem.php
Jos nyt ymmärrän oikein, niin suunnilleen arvoilla
nykyinen stack 598, niin Kona 52:n koossa joudut nostamaan stemmiä spacereilla vähän yli 3 senttiä ja sen lisäksi kääntämään 7 asteen stemmin + kulmaan
54:ssakin vaaditaan nykyiseen asentoon (stackin osalta) 3 cm spacereita ja tanko miinuskulmaan tai 1,5 cm spacereita ja tanko +kulmaan.
Oletuksella että ajoasentosi on nyt oikea, niin ehdottomasti 54
Mutulla heitän, niin sinun ajoasento on sellainen että tangon yläpinta ja satula on samalla korkeudella, lisäys jotakuinkin ja stemmin pään kohdalta. Onko ohjaustanko normaalissa asennossa vai oletko kääntänyt tankoa niin että hoodsien kohta korkeammalla
Mutulla heitän, niin sinun ajoasento on sellainen että tangon yläpinta ja satula on samalla korkeudella, lisäys jotakuinkin ja stemmin pään kohdalta. Onko ohjaustanko normaalissa asennossa vai oletko kääntänyt tankoa niin että hoodsien kohta korkeammalla
Juurikin näin, tanko on hiukan penkin alapuolella, tanko "normaalissa" asennossa, dropit kohti takahaarukkaa. Nykyisessä ajoasennossa hoodseilta ajellessa poikkitanko peittää etuakselin, samoin yläotteella. Mutta kyseessä tosiaan jäykkä pitkäselkäinen viiskymppinen. Mites noin yleensä pitkäselkäisellä, mieluummin isompi vaiko pienempi koko vaihtoehdoista?
Otan tuota kokoasiaa sen verran takaisin, että Konan mainoskuvissakin näyttäisi olevan aika isot spacerniput stemmin alla eli tuo linkkaamasi linkin pyörän kuva voisi olla aika lähellä mikä 52 olisi. Omaan silmään nuo spacerit on liikaa
lisäys: pitempiselkäiselle aka lyhyempi jalkaiselle sopii myös pienempi koko hyvin kun satula suhteessa matalalla.
https://images.konaworld.com/2022/med/rove.jpg
Striimaaja
21.03.2022, 16.28
https://images2.imgbox.com/5f/bb/Vkz3yTEE_o.jpg
https://images2.imgbox.com/66/67/us5kGc1C_o.jpg
Olen 176 cm / 82 cm ja kävin koeajamassa koot 52 ja 54. Kuvissa ylempi pyörä on 52 ja alempi 54, molemmissa satula säädetty minulle sopivaksi. Päädyin valitsemaan koon 54.
^^Tosiaan melkoinen nippu spacereita.
Striimaaja
21.03.2022, 17.10
Minun 176/82 -mitoillani koko 52 tuntui ihan sopivalta, mutta ohjaamo jäi melko alas, vaikka se oli nostettu spacereilla ylös. 54-koossa puolestaan ohjaamo oli sopiva tai aavistuksen liian korkealla, mutta spacereiden puolesta on varaa laskea alas. Myyjä arveli myös, että stemmi voisi olla minulle +10 mm pidempi, kuin vakio 60 mm.
Ilmeisesti kun ohjaamon optimikorkeus on löytynyt, niin haarukasta voi katkaista palan pois, jos ei halua spacereita yläpuolelle?
^54:ssa satula jo aika ääriasennossa edessä... Viittaako liian lyhyeen ohjaamoon?
Veivaaja
21.03.2022, 18.08
Täällä ei ole mainittu Feltin Broamia ollenkaan.
Hankin sellaisen (30) yleiskäyttöön (lokasuojat, pakkari jne.). Pyörä tuntuu kevyeltä (painosta ei tietoa). Geo melko pysty, joten itselle sopivaan kokoon laitoin -17 kannattimen.
En ole vielä paljoa ehtinyt ajaa, mutta tuntuu kivan jäykältä, välittää 'voiman' tiehen. Minun makuuni ei ole kuitenkaan kova (aiempi yleispyörä oli terästä, oikea retkuri). Kiinnityskohdat oli kuitenkin myös hyvin tehdyt (syvät ruuvireiät), joten sopii varustelluksi monikäyttövehkeeksi.
Helsingistä löytyy ainakin iBikesta. Ja tietty Turuust.
Käsittääkseni 40:ssä on sama runko, joten se voisi olla hyvä hankinta.
Minun 176/82 -mitoillani koko 52 tuntui ihan sopivalta, mutta ohjaamo jäi melko alas, vaikka se oli nostettu spacereilla ylös. 54-koossa puolestaan ohjaamo oli sopiva tai aavistuksen liian korkealla, mutta spacereiden puolesta on varaa laskea alas. Myyjä arveli myös, että stemmi voisi olla minulle +10 mm pidempi, kuin vakio 60 mm.
Kiitoksia noista kuvista! Huomenna pääsenkin koeajamaan -21 mallista alumiini-rovea, jossa samat mitat kuin -22 teräksessä. Sen omistajan kanssa sentin sisällä samanmittaisia, joten nyt minulla alkaa olla käsitys mitä hankkia. Tuo oli hyvä tietää, että stemmissä jäi 54:llakin laskuvaraa ja tietysti sen voi kääntää ympäri, niin luulis tangon saavan tarpeeksi alas vaikka ukko ihmeellisesti notkistuisi (ei taida olla pelkoa..)
Kiitos muillekin asiaa kommentoineille.
https://www.finnacycles.com/finna-landscape/315-1357-finna-landscape-steel-sahara-sand-sram-apex-1.html#/1-size-s Tuossa mielenkiintoinen jos persus kestää, parempaa putkea kuin Kona.
No toki näin. Jokin columbuksen tai reiskan 853 putkesta tehty runko olisi varmaan ihana, mutta mun työmatkakäyttöön ehkä menisi hifistelyn puolelle. Toki siinä hifistelyssäkään ei ole mitään vikaa, ainakaan kun harrastusfoorumilla jutellaan. Sinällään normi 4130-cromossa ei ole mitään vikaa, jos sitä vaikka edes kerran ohennettu.
Mieluiten rakentaisin itse kun sen verran tunnustan artesaani-ihanteita, mutta kyllähän tuo polkupyöräetu on aika houkutteleva tapa hankkia laadukas käyttöpyörä.
^Itsellä oli All-City 4130 perusputkesta ja eihän siinä mitään vikaa ollut, melkein kesä tuli ajeltua, rento ja rauhallinen, toisaaltaan kuitukeula edesauttoi siinä.
Tässä ketjussa kysyinkin Rove-mallien eroja, mutta nyt kun hankinta lähestyy, niin kysyn vielä mitoituksesta. Taustaa sen verran, että tulossa pääasiassa työmatkakulkineeksi 15km tasaiseen maastoon oulunseudulle. Suoratankoisella hybridillä ja maasturilla oli ongelmia sormien puutumisen kanssa. Kokeeksi rakensin vanhasta Kona Dewistä droppitankoisen työmatkakulkineen, jolla on paljon mukavampi ajaa pyörätiellä kuin suoratankoisilla. Puutumisista ei ongelmia, ja matalampi ajoasentokin plussaa vastatuulessa. Siinä on 54cm runko, toptube 550mm, itse mitattuna reach 389/stack 598, 7-asteen stemmin alla yksi 5mm korokerengas. Omat mitat 177/81cm ja melkoisen kankea ukko kyseessä.
Joten onko teräs-rovessa sopivampi koko 52 vai 54 cm? (linkki https://konaworld.com/rove.cfm )
Palataan asiaan täällä julkisella puolella.
Tässä on hyvä esimerkki mentaalisesta valmentautumisesta maantietankoiseen siirtymiseksi, onnistumisen edellytykset paranee.
Hyvin lähelle oikeata runkokokoa tavoite, kun useisiin kokoihin noita kasaavat. Oma kokemukseni on, kun oma mitoitus asettuu kahden runkokoon väliin, niin turvallista valita pienemmältä puolelta, mutta kuskin mitoitus muutoinkin kuin pituus/haaramitta merkitsee, ylävartalon ja käsien pituus, myös onko ylävartalo tyypiltään atleettia vai rimpulaa. Minulla tuota jälmimmäistä ja vähän pitkäkoipisuuttakin, joten omat pyörät ns. pienemmältä puolelta. Tässä yksi kelpo apukonsti omatoimiseen tutkailuun:
https://pedalforce.com/online/bikefit.php
Hyvä panna tänne julkipuolelle eikä tämä tuttu ollut.
Kiitokset vain TERUlle kommenteista. Itselläni apinaindeksi siellä positiivisen suunnalla ja hiukan tavallista pidempi selkä/lyhyehköt jalat, niin arvelin minulle 54:n olevan sopivampi. Nyt kävi niin onnellisesti että työkaverilla on -20 mallinen 54 alumiinirove, jossa runkomitat samat kuin -22 teräsrovessa. Koeajolla selvisi, että se oli jopa hiukan kompaktimpi kuin nykyinen ajokki, tanko ja penkki samalla linjalla kun plussa-asennossa olevan stemmin alla oli vielä 35mm korokerenkaita. Eli minun tulevaan arkikulkineeseen just sopivan oloinen ajoasento. Ja tarvittaessa tankoa saa penkkilinjan alle useamman sentin, jos alkaa tuntua liiankin leppoisalta. Mutta nyt vain ajokkia alle kun sopiva löytyy ja muutaman tonnin jälkeen tietää varmemmin, onnistuiko valinta :)
Joo, tuon pedalforcen laskurin linkin olin joskus laittanut talteen ja kyllä siitä on ollut apua tässäkin haarukoinnissa.
Ole hyvä!
Vaikka et neuvoani noudattanutkaan kirjaimellisesti, ei valintasi ihan varmasti ole LIIAN iso. Pian havaitsin että antini on annettu.
Tältä palstalta on saanut hyvin paljon huolimatta siitä, että täällä on myös pikkukiviä heitteleviä jäseniä, mausteena menevät noidenkin kommentit.
Harmi kun viime aikoina on ulko-ovikin käynyt.
Nähdään palstalla!
Tässä on taas haarukoitu pyöränvalintaa. Turkulainen Bikeshop tarjoaa rahtikuluilla koeajopyöriä, joka nykytilanteessa on aika kätevää kun paikallisissa liikkeissä on pulaa pyöristä. Tilasin ensin 52 roven kun halusin kokeilla laskureiden, ja Konan asiakaspalvelun ohjeistaman 54 sijasta kuitenkin sitä pienempää kokoa.
Sehän olikin hupuilta ajellessa todella mukavan tuntuinen. Etenkin selkä ja hartiat olivat rentoina, kädet aavistuksen koukussa. No alaotteella ja (vähemmän) yläotteella tuntui ajoasento hiukan lyhyeltä, muttei pahasti. Vajaan sadan kilsan koeajon jälkeen palautin 52:n ja tilasin tilalle 54cm roven koeajoon. Ja se taas on hiukan pitkän tuntuinen huipuilta..toki koeajopyörässä on GRX kahvat, joissa reachia on pari senttiä enemmän kuin 52:ssa olleet Sramit. Ja välillä tuntuu että penkissä luistaa eteenpäin (satula vaakassa ja kops kohdallaan). 52 ketterämpi ja 54 vähän hirvi..
Kummassakin on 80mm stemmi. Mites jos 52 alkaa tuntua myöhemmin lyhyeltä, niin auttaako siihen tangon laskeminen korotusrenkaita vähentämällä, vai onko 10-20mm pidempi stemmi silloin paikallaan?
Vaikka laskurit suosittaa 54:sta niin varmaan tuon jäykän selkäni vuoksi pienempi tuntui rennommalta, vai onko jotain jota en osaa ottaa huomioon.
Koko 54 ja siihen 60mm stemmi, tai 70mm voi riittää?
Turvallisempi olis valita koko niin päin, että tarvittaessa vaihtaa sentin pari pidemmän stemmin.
Pyörän ajettavuus tuosta vaan paranee, jos kasvua on vielä odotettavissa, niin sitten kasvuvaraa runkoon.
Menikö se niin, että myös droppitangon kanssa tangon laskeminen lyhentää ajoasentoa?
Ei se ihan noin mene, tangon laskeminen ottaa ylävartaloa pidemmästi käyttöön ja ajopituutta tarvitsee lisää.
Tangon nostaminen taas edellyttäisi rungon, tangon tai stemmin pituussuuntaisen lyhentämisen.
Tähän voi tulla parempikin selitys, tämä parasta mahdollista ajettavuutta etsittäessä.
Käyttöpyrään ei liene älyttömän matala ajoasento tavoitteena?
Tarkoitiko että jos stemmiä laskee, niin samalla pitäisi laittaa pidempi, ettei ajoasento lyhene?
Kummassakaan rovessa ajoasento ei tunnu matalalta. Tuo 54 on vielä koeajossa, ja siitä voisi kokeilla siirtää korokerenkaita alhaalta ylös ja katsoa miltä sitten tuntuu.
Näin minun kokemusperäinen tieto on, että stemmiä voi joutua sentin parikin jatkamaan kun tankoa lasketaan ja omissani on pitänyt laskea tankoa, kun matkaa alkanut kertyä. Tagon pinta joitakin senttejä satulatason alapuolelle käyttöpyörässäkin. Tangon laskeminen nyt koeajossa olevaan on hyvä kokeilla, ja jos ajopituus ei tunnu enää yhtään pitkältä vakiostemmillä, niin koko sopii.
Tätä keskustelua seuranneena olen ihan varma ettei vääränkokoinen ole kumpikaan koko, ajettavuuden hienosäädön saa putkiosilla kuntoon kumpaankin, mutta 8 cm stemmiä en vaihtaisi lyhyemmäksi.
Nuo riippuu ihan kuskista. Jos se selkä pysyy keulan laskemisen jälkeen edelleen yhtä pystyssä, niin tokihan pituus kasvaa ja joutuu kurottelemaan.
Sittan taas jos asento on valmiiksi matala, niin tangon paikka vaikuttaa käytännössä vaan käsien kulmiin. Varsinkaan tangon muutamien millien korkeuden muutoksella ei ole mitään merkitystä.
Fillari on komeampi, kun kaikki spacerit ottaa stemmin alta pois. Sitten vaan jatkaa stemmiä sitä mukaa kun asento alkaa tuntumaan ahtaalta. Mitä matalampana ajetaan, sen pidempää stemmiä tarvitaan.
Hyvä selventävä sana tuossa.
Kankea kieli tai oikeammin näppis, kun yrittää tällaista asiaa selittää, mihin ei oikein ole edes suositusta, kuten satulalle on. Tangon paikka on niin monesta liukuvasta seikasta makua myöten, kehon mitoista sun muista seikoista riippuva, että etenkin täältä kaukaa näkemättä paha sanoa lopullista ja onkokaan lopullista tässä kokovartalotyökalussa?
Saa tangon paikalleen kun runko on lähelle sopiva.
Mites, lyheneekö akseliväli koon pienentyessä? Jos on isot jalat niin voiko tulla toe overlappia?
Voi tulla akselivälistä riippumatta, omat jalkani kuuluvat "isokenkäisiin" eikä vielä ole ollut pyörää, jossa ei kenkä olisi ulottunu eturenkaaseen missään tilanteessa.
Mitään haittaa en tuosta ole kokenut oikeassa ajossa.
Hyviä kommentteja, kiitos. Ei tuossa 52:ssakaan osunut varpaat eturenkaaseen.
Sen kyllä huomaa, että noilla koeajopyörillä on hyvä saada oikeasti tuntumaa. Vasta 10-15 kilsan ajon jälkeen ainakin minulla alkaa tulla havaintoja asennon sopivuudesta. Hyvä kun siihen on tarjolla mahdollisuus, ja mielestäni hyvä kilpailuvaltti vaikka vaatiikin liikkeeltä vaivannäköä ja rahaa kiinni koeajopyöriin. Peukut Ajopyörä/Bikeshopille.
Olisin oululaisena ostanut bikefittingin kun ei mitään ymmärrä mistään, mutta sitä ei ole tällä hetkellä tarjolla. Joten joutuu tyytymään omiin kokeiluihin, ja kokeneempien nettivinkkeihin.
Vaikka kumpikin koko noista käy, puolustan kantaani tuon pienemmän runkokoon valintaan.
Hieman pitkäselkäisenä ja selkävaivaisenakin saat pienemmästä hyvän ajopelin kun jatkat stemmiä sitten kun tarvitset kun ajomatkaa kertyy ja kun lasket tankoa, pienempirunkoinen on myös näppärämpi käytössä.
Pohtimista riittää, minä mietin vuoden päivät yhtä runkoa, josta sitten kasasin ihannepyörän ajooni, hienoksikin joku yrittänyt kehua, johon sanon että hieno vain ajaa...
Itse se lopullinen päätös on tehtävä.
Ps. Aamun lenkillä tuli vielä yksi - kun pienempirunkoiseen vaihtaa stemmin 80 ->90 mm, niin kokonaisajopituus on kummassakin sama ja kun mä luulen, että korkeus on sopivampi pienemmässä, niin ei ole riskaapelia valita 52 koko, ja jopa 90 mm stemmin vois tinkaa saman tien mukaan.
Suurimmassa osassa maantiepyöriä saa varpaat osumaan eturenkaaseen mutta ei milloinkaan ongelmaa moisesta aiheutunut. Ei kannata epäolennaisuuksia niin kovasti pohtia.
Vaikka kumpikin koko noista käy, puolustan kantaani tuon pienemmän runkokoon valintaan.
Hieman pitkäselkäisenä ja selkävaivaisenakin saat pienemmästä hyvän ajopelin kun jatkat stemmiä sitten kun tarvitset kun ajomatkaa kertyy ja kun lasket tankoa, pienempirunkoinen on myös näppärämpi käytössä.
Pohtimista riittää, minä mietin vuoden päivät yhtä runkoa, josta sitten kasasin ihannepyörän ajooni, hienoksikin joku yrittänyt kehua, johon sanon että hieno vain ajaa...
Itse se lopullinen päätös on tehtävä.
Ps. Aamun lenkillä tuli vielä yksi - kun pienempirunkoiseen vaihtaa stemmin 80 ->90 mm, niin kokonaisajopituus on kummassakin sama ja kun mä luulen, että korkeus on sopivampi pienemmässä, niin ei ole riskaapelia valita 52 koko, ja jopa 90 mm stemmin vois tinkaa saman tien mukaan.
Kun lähdin 52:lla koeajopyörällä ajamaan, niin tuntui hupuilta ajaessa just sopivalta. 54:lla muutamien kilsojen jälkeen kädet laskeutuu hupuilta 20-25mm taaksepäin. Tuo talven yli ajettu Dew onkin tarkistusmittausten jälkeen 56:n, ja 60mm stemmillä se on aika lailla samoissa mitoissa kuin rove 54. No nyt kun vertaa 52:sta hiukan sporttisempiin graveleihin, niin niissä minulle suositellaan S-kokoa (Cube ja Canyon) ja alkaa tulla vaikutelma että 52 tosiaan on minulle sopivampi, linkki vertailuun:
https://99spokes.com/en-EU/compare?bikes=kona-rove-2022;*z.52cm|w.650b,cube-nuroad-race-2022;*z.SM|w.700,canyon-endurace-7-disc-2022;*z.SM|w.700
Hyvää keskustelua kaikilta osallistuneilta, arvostan kyllä kun jaksatte joka kevät näitä nöösien kysymystulvia pohtia... Nyt vasta alan pääsemään jyvälle reach-stack yms. arvojen merkityksestä ja vaikutuksesta kropan mittoihin verrattuna. Maastoajossa kun ajaa putkelta ja penkiltä, niin tuo M-kokoiset läskit ja jäykkäperämaasturit ovat toimineet minulle oikein mainiosti ja asiaa ei ole tullut isommin pohdittua kun ajaminen on tuntunut kivalta. Mutta näissä droppitankoisissa tuon staattisemman ajoasennon vuoksi on enemmän miettimistä. Ja kuten tässä on minulle selvinnyt, niin kummassakaan ei mene hankinta hukkaan. Pienellä säädöllä, ja muutama tonni ajokokemusta, niin sitten tietää seuraavaa hankkiessa mitä pitää hienosäätää lisää. Jos siis sille tulee tarvetta..
Jos siis tulee tarvetta..
Varmasti tulee, loppuneeko koskaan kokonaan, nämä kippuratankoiset sellaisa veitikoita, mutta pinemmän satulakulma asettaa satulan oikeaan kohtaan, säätövara näyttää vähäiseltä ja sitten tangon saa sopivasti aika pienin aherruksin.
Mielestäni - ylävartaloa kun ei täältä näe.
Joo, siksipä oli kaksi sarkasmipistettä..
Nyt on tilattu 52 rove ST (2022 perusmalli teräsrunkoisista) ja jospa sitä jonkun viikon päästä voisi kertoa olenko tyytyväinen. Varmasti tulen kertomaan havaintoni ja mahdolliset muokkaukset. Siis jos niistä kuvittelen olevan jollekin apua omiin mietiskelyihin.
Selvisipä tänään sitten sekin, että Rovaniemellä ja osittain Haukiputaalla toimii https://urheiluhullu.net/ (https://urheiluhullu.net/bike-fitting/) ja heidän kauttaan on mahdollisuus Shimanon Bike Fittingiin. Jospa sitä sitten kesälomalla piipahtais Rovaniemellä, niin sais perussäädöt varmasti kohdalleen.
Kyllä fitting onnistuu lenkkien aikana eikä tuokaan kerro ehdotonta totuutta.
ReyCH on tehnyt tässä aikamoisen fittingin, kunpa tuohon rungon mahdollisimman sopivaan kokoon yleisimminkin syvennyttäisiin samalla tavalla, runko on pyörän tärkein osa, olipa pyörä tonnin tai kymmenen luokassa.
Kun nyt uusi tulee, aika pienillä säädöillä uskon löytyvän hyvän ajettavuuden, neutraalein asetuksin alkuun, satula ensin jokseenkin suositukseen, ehkä hitusen alemmas, tankoa sitten alemmaksi vähitellen kunnes on sopiva korkeudeltaan ja tuota stemmiin pituutta tarvittaessa sentti pari lisää. Hyvä tästä tulee Ilman lisäfittinkiä, joka on suositus sekin, josta omat asettelut toki läheltä löytää.
Striimaaja
21.04.2022, 09.39
Joo, siksipä oli kaksi sarkasmipistettä..
Nyt on tilattu 52 rove ja jospa sitä jonkun viikon päästä voisi kertoa olenko tyytyväinen. Varmasti tulen kertomaan havaintoni ja mahdolliset muokkaukset. Siis jos niistä kuvittelen olevan jollekin apua omiin mietiskelyihin.
Tilauksessa ilmeisesti Rove ST. Olen ollut omaani ST DL -malliin tyytyväinen, mutta 40/11 välitys tuntuu välillä lyhyeltä. Selvitän mahdollisuuden vaihtaa eturatas 40 -> 44.
Rove ST:n isompi eturatas on 50 ja monen mielestä liiankin iso tällaiseen pyörään. Kiinnostaa kuulla miten toimii sinulla?
Voi myös olla, etten ole oppinut vielä ajamaan riittävällä kadenssilla :D
^kuinka kovaa sun tarttis päästä? @90rpm nopeus 45 km/h ja jos poljet ~satasen kadenssilla pääset jo viittäkypää.
^ Nois se usein menee, kadenssi ratkaisee paljon.
K.Kuronen
21.04.2022, 10.45
Tilauksessa ilmeisesti Rove ST. Olen ollut omaani ST DL -malliin tyytyväinen, mutta 40/11 välitys tuntuu välillä lyhyeltä. Selvitän mahdollisuuden vaihtaa eturatas 40 -> 44.
Rove ST:n isompi eturatas on 50 ja monen mielestä liiankin iso tällaiseen pyörään. Kiinnostaa kuulla miten toimii sinulla?
Voi myös olla, etten ole oppinut vielä ajamaan riittävällä kadenssilla :D
Vaihda jos siltä tuntuu ja se onnistuu. Yksi eturatas on kompromissi, kaksi on välitysten suhteen parempi.
Itse olen yrittänyt löytää hyvää lopputulosta siten, että yleisemmin ajamallani nopeusalueella ketju on takaa keskimmäisellä rattaalla, tai sitten yhden isommalla tai pienemmällä.
Striimaaja
21.04.2022, 12.12
Vaihda jos siltä tuntuu ja se onnistuu. Yksi eturatas on kompromissi, kaksi on välitysten suhteen parempi.
Itse olen yrittänyt löytää hyvää lopputulosta siten, että yleisemmin ajamallani nopeusalueella ketju on takaa keskimmäisellä rattaalla, tai sitten yhden isommalla tai pienemmällä.
Joo, kyseessä ei ole mikään iso ongelma. Ajelen melko tasaisella seudulla ja toistaiseksi tulee välillä tilanne, että yritän vaihtaa isommalle, mutta vaihtaja naksuu tyhjää, kun on jo isoin välitys käytössä. Sen sijaan pienintä vaihdetta pienemmälle ei tule koskaan yritettyä. Oli jo ostovaiheessa myyjäliikkeen kanssa puhetta, että tuohon saisi eteen 42T tai 44T, jolloin alue olisi minulle sopivampi. Jotenkin pidän myös ajatuksesta, että suurin osa ajoista tapahtuisi alueen keskivaiheella ja molempiin päihin jäisi vähän varaa harvinaisia tilanteita varten.
Rove ST -mallin isompi 50T -ratas ei varmaan ole optimaalinen sekään, mutta muuten olen kuullut Shimano Sora -voimansiirrosta vain hyviä kokemuksia. Hyvä tämä Sram Rivalkin on.
^Usea osasarja tänäpäivänä on "hyvä" jos ei paremmasta tiedä. Sora on Shimanon halvin ellei Clarisia lasketa ja Rival vastaa jokseenkin 105:sta jotka hyvinkin hankittavia kumpaisetkin.
Riittääkö se että tietää jotta parempaakin on tarjolla muttei koe rahallisella lisäpanostuksella saavansa harrastukselleen mitään uutta tai parempaa.
Pyörä tulossa pääasiassa työmatkailuun ja tavoitteena oli mukava kyyti teräsrungon ja 650b renkaiden avulla. Lisäksi Rove ST:ssä on rengastilaa mulla nytkin käytössä oleville Schwalben winter 27,5x2(50-584) nastarenkaille.
Sora-sarjan rajoitukset minulle eivät tule ihan heti vastaan täällä oulunseudun tasamailla. Todennäköisesti isompi eturatas pienenee ja takapakka tihenee. Mutta pidempiaikainen suunnitelma on päivittää voimansiirto esimerkiksi Shimanon maastovaihtajiin ja niitä komentaviin Microshiftin XLE kahvoihin sekä jarrut TRP Spyreihin, jos vakio Tektrot alkaa nyppiä. Mutta nämä vasta, jos pyörä tuntuu muuten mieluiselta ja 2x vaihteisto alkaa tympäisemään.
Mutta ensimmäinen varustelu on lokasuojat sekä etutarakan taittelu 10mm putkesta ja sen juottaminen kasaan. Näin artesaanihenkeä saisi edes vähän toteuttaa työsuhdepyörään, jossa on rajoituksia muutoksiin pyörän maksuajan aikana.
Föhn, Jokainen toimii tavallaan, joillain homma vaan aiheuttaa ruokahalun kasvamista.
Ray, jos osia uusii niin eikös ole järkevämpää siirtyä sitten jo hydraulisiin jarruihin ja vaikka Rivaliin?
^ No tuntuman tai tehon vuoksi ei mitään tarvetta hydraulisiin ja kahvat helposti melkoiset möhköt. Jos tulevina talvina isommin ongelmia mekaanisten kanssa, niin sitten saatan olla toista mieltä. Tänä talvena mekaanisten levareiden kanssa ei mitään ongelmia.
K.Kuronen
21.04.2022, 18.24
...i Shimanon maastovaihtajiin ja niitä komentaviin Microshiftin XLE kahvoihin sekä jarrut TRP Spyreihin, jos vakio Tektrot alkaa nyppiä. Mutta nämä vasta, jos pyörä tuntuu muuten mieluiselta ja 2x vaihteisto alkaa tympäisemään.
...
Kannattaa myös ottaa pohdintaan jarruiksi BB7:a. Vanhassa krossarissa Spyret kuluivat loppuun ja vaihdoin tilalle BB7 Road S:t. Ajetun syksyn ja talven jälkeen olen ollut varsin tyytyväinen niihin.
^^SRAM:n kahva tosiaan näyttää möhköltä mutta lisää otevalikoimaa mukavasti. Lähinnä tarkoitin että kun päivittää niin miksei sitten kunnolla kuin melkein samanmoisiin?
^Itsellä ollut Avidin BB sarjan jarruja ja nykyiset Spyre SLC:t pöllyttää ne komeasti.
^Usea osasarja tänäpäivänä on "hyvä" jos ei paremmasta tiedä. Sora on Shimanon halvin ellei Clarisia lasketa ja Rival vastaa jokseenkin 105:sta jotka hyvinkin hankittavia kumpaisetkin.
"jos ei paremmasta tiedä". Tämä nyt on se väsynyt vakiohokemasi. Yhtä tyhjän kanssa. Totta munassa kaikki tietää, että "parempaa" saa kun maksaa enemmän. Samaa voi hokea ihmisille asuinpaikkasta, asunnosta, autosta, vaatteista, kännykästä, kamerasta, kellosta yms.yms.
Joskus pitää tehdä valintoja.
Itse ihan iloisena ajelin Tiagravaihteisella fillarilla.
Komppaan Föfniä: "Riittääkö se että tietää jotta parempaakin on tarjolla muttei koe rahallisella lisäpanostuksella saavansa harrastukselleen mitään uutta tai parempaa".
Hower, se on vain näkemys ja mikä olet sen oikeassa olevuutta voit kiistää. Useaa kiinnostaa panostaa harrastukseen ja moni toisiaan aloittanut jollakin Tiagralla mutta kun innostus kasvaa niin silloin myös vaatimustaso kasvaa.
Mutta pysytään nyt kuitenkin vain pyörissä ja niiden osissa jos maltat...
K.Kuronen
21.04.2022, 22.32
...
^Itsellä ollut Avidin BB sarjan jarruja ja nykyiset Spyre SLC:t pöllyttää ne komeasti.
Kyllä Spyret hyvät ovat, mutta eivät kestäneet oikein hyvin kuraa, maantiesuolaa ja vastaavaa. Huoltopurku toki onnistui epävirallisisa ohjeita seuraten. Mulla ajossa olleet pääsivät eläkkeelle, sillä liu'ut, jossa kuulat liikkuvat kävivät kuoppaisiksi ja ilmeisesti palautusjousi kuoleentui osin.
BB7.n kanssa näkee aikanaan, miten käy. Virallisesti ne kait ovat huoltopurettavat, mikä on hyvä asia.
Striimaaja
21.04.2022, 22.44
" Totta munassa kaikki tietää, että "parempaa" saa kun maksaa enemmän. Samaa voi hokea ihmisille asuinpaikkasta, asunnosta, autosta, vaatteista, kännykästä, kamerasta, kellosta yms.yms. Joskus pitää tehdä valintoja.".
Kun vertasin itse Kona Rove ST DL:n osia vs. Rove ST eli Sram Rival 1x11 vs. Shimano Sora 2x9 ja TRP-HD vs. Tektro MDC550, niin selvitin myös kaikkien varaosien hinnat. Ero näiden välillä oli kauttaaltaan 2-3X esim. Shimano Sora takavaihtaja n. 39 eur vs. Rival-11 vaihtaja n. 139 eur.
Vaikka päädyin itse DL-malliin ja näihin parempiin osiin, niin ajattelin kuitenkin tilannetta, jossa käytät pyöräsi liikkeessä huollossa ja tulee puhelu "ei tule kuntoon ilman uutta ketjua, pakkaa ja vaihtajaa, maksaa XXX eur".
Jos tyytyy perustason osiin, niin tilanteessa, jossa ne ovat rikki ja tarvitset varaosana vastaavat osat tilalle, niin säästö on huomattava verrattuna tilanteeseen, jossa olet päivittänyt osat maksimiin, koska "niin kuuluu tehdä". Jos pyörä on kovassa ja käytössä ja sen omistaa pitkään, niin kertaluonteisen päivityksen lisäksi samat osat saattavat korjausten myötä tulla maksettavaksi useampaan kertaan ja silloin nämä hintaerot kertautuvat.
^Siis tuossa on pointti miksi ostaa se parempi/kalliimpi koska valmiissa pyörässä ne maksaa huomattavasti vähemmän kuin varaosina hankittuna. Aina kannattaa pikkuisen enemmän panostaa laatuun jos mahdollista.
Nickname
22.04.2022, 10.53
^ Minä taas ymmärsin tuon Striimaajan viestin niin että kalliimpiin osasarjoihin myös varaosat esim. takapakka maksaa moninverroin verrattuna halvempiin osasarjoihin eli huoltoihin joutuu myös rahallisesti panostamaan enemmän eli hintaeroa tulee äkkiä paljon.
^ juuri näin. Ja tätä minäkin ajoin takaa. Kun siinä vaakakupissa painaa ne tulevat huoltokustannuksetkin joita ei oikein voi välttäkään. Vaikka parempaa olisikin tarjolla ei monikaan saa mitään lisäarvoa paremmuudesta. Osa osaa arvottaa myös oman harrastamisessa tason. Ei kaikki tarvitse työmatkaan tai muuten vaan sunnuntaipyöräilyyn Dura-Ace settiä.
^Jos tarkoitti sitä niin totta sekin, jos ostat REDin pakan tilalle vastaavan niin tottakai se maksaa enemmän kuin Virvelitehtaan "nimetön". Mutta kun miettii noita kulutusosia (Ketjut ja rattaat) niin täytyy mielestäni suhteuttaa ajettuihin kilometreihin hinta. Itse olen ajatellut niin että jos Shimanon sarjoista puhutaan niin ehdottomasti Ultegra on hinta/laatusuhteessa monessa suhteessa parasta ja laatua tavoitteleva ei tee konkurssia. D-A ja RED ja SuperRecord taas ovat jo sitä luokkaa täysinä sarjoina että huh, varsinkin sähköiset versiot...
BB7.n kanssa näkee aikanaan, miten käy. Virallisesti ne kait ovat huoltopurettavat, mikä on hyvä asia.
On ne purettavat. Tai miten pitkälle haluatkaan purkaa. Mulla on olleet nuo ajossa ties kuinka kauan ja aika huolettomat ovat olleet. Jarrupölyjä ja rapoja poistelen silloin tällöin mutta eipä muuta ole tarvinnut tehdä, säätöjen lisäksi.
^ Mekaaniset jarrut niin yksinkertaisia niin tuskin purkaminen kovin kummoistakaan?
.
K.Kuronen
22.04.2022, 22.02
^ei nyt mitään ihmeellistä, mutta ainakin ensimmäisellä kerralla jotkin ohjeet on kiva olla käsillä: jotakin voi olla todella tiukkaan hapettunut, että ei lopu usko kesken.
Nestorimiikkulainen
24.04.2022, 12.57
https://www.ebay.de/itm/294694443309?mkevt=1&mkcid=1&mkrid=707-53477-19255-0&campid=5338624525&toolid=10029&customid=445cce80e7f58cde17257a818f440eee
Kyllästyin aikoinaan mekaanisten jarrujen heikkoon tehoon, ja hommasin samoihin mekaanisiin kahvoihin sopivat Juintech hydrauliset jarrusatulat. Tuli kummasti lisää jarrutustehoa, ja herkkyyttä jarrutusvoiman säätämiseen. En ole katunut päivääkään. Ei ne aitojen hydraulisten jarrujen veroiset ole, mutta huomattavasti paremmat kuin mekaaniset.
^Jos pikkuvoimalla saa aikaan lukkojarrutuksen (joka kyllä täysin turhaa) niin mihin enemmän jarrutehoa tarvitaan? Juintechistä tiedä mutta TRP:n vastaavissa kummankin jarrutyypin huonot puolet, isot pojat kertoneet.
RayCH, onko stemmiä tarvinnut pidentää?
Rove ST kokoa 52 on ollut parisataa kilsaa alla, kun Matkahuolto sähläilin pyörän toimituksen kanssa ja sitten sai vielä naarmutettua vannekehiä ja kampia. Hiukan piti odotella että miten vauriot korvataan ja sen vuoksi en ole pyörää isommin säädellyt. Hiukan korkealta tuntuu alkuperäisessä kuosissa, mutta löytyi hyllystä joku vanha Meridan muutaman millin pidempi stemmi, jonka laitoin paikoilleen ja käänsin ylösalaisin. Sillä tuntui ajoasento paremmalta, mutta en ole ehtinyt sillä ajaa vielä kuin pari 30 kilsan työpäiväajoa.
Mutta se tärkein, alaselkäkipuja ei ole ollut ollenkaan! Eli olen oikein tyytyväinen valintaan, ja onhan tuossa mukava kyyti aikaisempaan alu-konaan verrattuna: Pullukat renkaat ja teräsrunko suodattaa asfaltin vauriota hyvin. Tässä oli fillarifoorumin kokemusasiantuntijat ja nimenomaan TERU kommentteineen isona apuna. Kyllä täältä saa tietoa, kunhan vähän perehtyy asioihin ja lukee vanhoja viestiketjuja, ja sitten vasta utelee kommentteja.
Kiitos paljon "rintakarvoja kasvattavasta" lausunnosta!
(lainaus urheilutoimittajilta)
Travelkicking
03.07.2022, 19.11
Saksan Liiteri myy Propheten gravelia muutama sata alle listahinnan. https://www.lidl.de/p/prophete-graveler-21-btm-15/p100346752 Tarjous on poikinut pari juutuubivideotakin https://youtu.be/nRCeMM1skso
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.