Näytä tavallinen näkymä : Kaakkois-Suomi tutuksi
Toukokuussa olis ajatuksena lähteä vajaaksi pariksi viikoksi pyöräilemään Kaakkois-Suomeen alueelle Virolahti-Kangasniemi-Kaavi-Ilomantsi, tarkoituksena käydä kaikissa alueen kunnissa.
Onko maisemallisesti jotain erityisen hienoja kestopäällystepätkiä, jotka ehdottomasti kannattaa fillaroida?
Malamuutti
24.02.2022, 08.05
Toukokuussa olis ajatuksena lähteä vajaaksi pariksi viikoksi pyöräilemään Kaakkois-Suomeen alueelle Virolahti-Kangasniemi-Kaavi-Ilomantsi, tarkoituksena käydä kaikissa alueen kunnissa.
Onko maisemallisesti jotain erityisen hienoja kestopäällystepätkiä, jotka ehdottomasti kannattaa fillaroida?
Tarjoan esim. tien 371 Hamina - Reitkalli - Metsäkylä - Liikkala - Anjalankoski. Pari vuotta sitten uusittu asfaltti ja erityisesti Metsäkylästä eteenpäin Liikkalan suuntaan tosi nättiä jokilaaksoa. Liikkalassa on vanha linnoitus, jota voi hämmästellä evästauon aikana. Liikkalan jälkeen voi tehdä vaikka pikku kiepauksen Sippolaan. Ruotila ja Kannusjärvi ovat myös hienoja seutuja, mutta ainakin Kannusjärveltä etelään/itään kestopäällystetilanne on heikko.
Anjalankoskelta voi sitten sipaista Myllykoskan kautta Kouvolan suuntaan, Myllykoski - Kouvola -väli seurailee Kymijoen vartta osan matkaa ja jokivarsi on nättiä maisemaa. Kouvolasta sitten Valkealan ja Vuohijärven kautta Mäntyharjun suuntaan on kivoja maisemia.
Museotie Hamina - Virolahti kannattaa tietysti ajaa. Paljon mukavampi kuin entinen seiskatie (nykyinen 170).
Taipalsaaren Sarviniemiestä ajetaan kesäisin fillareja kuljettavalla lautalla Kyläniemeen tai jopa Lintusaloon. Tuosta valitsemaan reittejä. On nättejä maisemia. https://www.visitlappeenranta.fi/fi/Teemat-ja-tarinat/Lappeenranta-pyoralla/Saimaan-Saaristoreitti ja lisää reittejä https://visitpuumala.fi/pyoraile_ja_patikoi/saaristoreitti/
Imatralta lähtee museotie Miettilään. Maisemiltaan ei niin hieno kuin nuo saaristoreitit, mutta mutkittelevaa tietä ja matkalla rajamuseo sekä Simo Häyhä museo ja jos luoja suo - rajamerkitkin näkyy vielä entisillä paikoillaan ensi kesänä.
Virolahti - Lappeenranta väli on maantietä pitkin sangen kuivakka ja piennar Vaalimaan jälkeen hyvin kapea. Kiertäisin siis pohjoisempaa. Gravelpyörä olisi noilla seutuvilla mukavampi, koska se mahdollistaa pikitieltä poikkeamisen. Lappeenrannasta Mikkelin suuntaan löytyy mielenkiintoista siivua.
Malamuutti
25.02.2022, 07.49
Virolahti - Lappeenranta väli on maantietä pitkin sangen kuivakka ja piennar Vaalimaan jälkeen hyvin kapea. Kiertäisin siis pohjoisempaa. Gravelpyörä olisi noilla seutuvilla mukavampi, koska se mahdollistaa pikitieltä poikkeamisen. Lappeenrannasta Mikkelin suuntaan löytyy mielenkiintoista siivua.
Virolahdelta Miehikkälän kautta Luumäelle menevä tie on maisemallinen. Piennar on toki kapea, mutta liikennettä ei ole paljoa. Luumäeltä pääsee sitten kutostien pohjoispuolella kiinni kiinnostaviin reitteihin, Savitaipaleelle jne. Hamina - Luumäki -tie on pyörällä aika ikävä, paljon liikennettä ja kapeat pientareet. Vahva välttämissuositus.
Kiitos tähän saakka saaduista hyvistä vinkeistä. Kotkasta on tarkoitus lähteä liikkeelle, Haminan museotien kautta Virolahdelle ja siitä suositeltua tietä pitkin Savitaipaleelle, josta Lemin kautta Lappeenrantaan. Tuon verran olen reissua kartalle piirtänyt. Imatran museotien laitoin korvan taakes, nuo museot kyllä kiinnostavat.
Virolahti - Lappeenranta väli on maantietä pitkin sangen kuivakka ja piennar Vaalimaan jälkeen hyvin kapea. Kiertäisin siis pohjoisempaa. Gravelpyörä olisi noilla seutuvilla mukavampi, koska se mahdollistaa pikitieltä poikkeamisen. Lappeenrannasta Mikkelin suuntaan löytyy mielenkiintoista siivua.
Moikka! Oisko tarkempaa tietoa noista gravelpätkistä? Olisi tarkoitus kesällä polkea gravelilla savonlinnaa kohti. Helsingistä lähtö mutta saatan ottaa junan juuri Lappeenrantaan.
LintuPete
15.04.2022, 00.21
Kiitos tähän saakka saaduista hyvistä vinkeistä. Kotkasta on tarkoitus lähteä liikkeelle, Haminan museotien kautta Virolahdelle ja siitä suositeltua tietä pitkin Savitaipaleelle, josta Lemin kautta Lappeenrantaan. Tuon verran olen reissua kartalle piirtänyt. Imatran museotien laitoin korvan taakes, nuo museot kyllä kiinnostavat.
Jos meinaat Savitaipaleelle asti niin aja ihmeessä Taipalsaaren kautta Lappeeseen.
Jos meinaat Savitaipaleelle asti niin aja ihmeessä Taipalsaaren kautta Lappeeseen.
Alunperin tuo(kin) oli reissusuunnitelmassa, hieno tiehän tuokin oli.
Laitan nyt itse vielä listalle Vuosisadan tien Punkaharjulla sekä Vihreän kullan kulttuuritien, jota tuli pätkiä ajeltua.
Reissu on nyt vihdoin takana. Aika tarkasti 1600 km pyöräilyä ja aikaa kului Kotkan rautatieasemalta Lahden rautatieasemalle 6 d 5 h. Vähän siis suorittamiseksi meni :) Yksi yö B&B:ssä Kerimäellä, yksi läpiyön pyöräily, yksi yö kodassa Polvijärvellä (sattumalta löysin, kun geokätkö ReumaGeo Kuorevaara oli siinä vieressä) ja loput bivissä metsän puolella.
Kunnat, joissa tuli käytyä: Kotka, Hamina, Virolahti, Miehikkälä, Luumäki, Savitaipale, Lemi, Lappeenranta, Taipalsaari, Imatra, Ruokolahti, Rautjärvi (Kollaa-museo on käymisen arvoinen!), Parikkala, Savonlinna, Kitee, Rääkkylä, Tohmajärvi, Joensuu, Ilomantsi, Kontiolahti, Polvijärvi, Kaavi, Tuusniemi, Outokumpu, Liperi, Heinävesi, Enonkoski, Varkaus, Joroinen, Rantasalmi, Sulkava, Puumala, Juva, Mikkeli, Kangasniemi, Joutsa, Hirvensalmi, Mäntyharju, Pertunmaa, Heinola ja Lahti).
Yllättävän hyvin menivät nämä 200+ km peräkkäiset pyöräilypäivät. Ehkä sitä saan itseni Ruskaa varten riittävään kuntoon.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.