PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kestääkö gravel kuitupyörä 120 kg kuskia



Keijo98
23.02.2022, 17.46
Tämmöistä tässä tuumaillut, että kannattaako ostaa kuiturunkoinen gravel pyörä jossa annettu painorajaksi 115 kg?

Painan 120 kg ja toisinaan on repussa enemmänkin tavaraa mukana pyöräillessä.
Onko kuinka tarkkoja noi painorajat noissa pyörissä yleensä?
Ajot on lähinnä asfalttia ja hiekkatietä/polkuja, ei hirveetä rytyytystä.

Tämmöistä Cubea mietin https://www.cube.eu/en/2022/bikes/road/gravel/nuroad/cube-nuroad-c62-pro-carbonnred/

tchegge_
23.02.2022, 18.10
Tuskin se oikeasti vielä jostain 10kg ylipainosta napsahtaa. Kyllähän noissa pitäisi olla varmuuskerrointa. Kiekot saattaa ennen pitkää antaa periksi jos liian huolettomasti ajaa.
Eikä missään nimessä pidä tunnustaa painorajan ylittymistä jos jotain hajoaa. [emoji2]

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

JKO17
23.02.2022, 19.01
^^ Monet valmistajat ilmoittavat painorajan systeemin suositeltavana kokonaispainona, eli pyörä+kuski+ kamppeet, eli oman painon päälle tulee helposti se 15 kg pelkällä pyörällä ja ajoasulla ja juomapulloilla

lisäys: arvaan että kestää, mutta katsoisin sekä rungon että vanteiden osalta löytyykö vaihtoehtoja, jossa rajat olisi 130 kg tienoilla

nure
23.02.2022, 23.40
Omapainosi, pyöränpaino ja kamat ylittyy kyllä reippaasti ja jos kiinanpojilla ollut huono päivä niin voi olla ikimuistettava kokemus kun runko pettää...

Oatmeal Stout
24.02.2022, 13.06
vanteiden osalta löytyykö vaihtoehtoja, jossa rajat olisi 130 kg tienoilla
Siis ei Shimanon kiekkoja, koska niissä ei ole painorajoja?

Villetre
24.02.2022, 13.19
En jaksaisi katsoa kestävyys korttia.

Föhn
24.02.2022, 13.52
Kyllähän 120kg on kaunistelematta sanoen melkoinen taakka pyörälle kuin pyörälle. Kun tuohon elopainoon lisätään vaatteet ja muut tavarat niin se alkaa jo vetää selvää rajaa runkovalmistajien välille. Kyllä kuituiset noin kovankin taakan kestävät rungot ovat selkeä vähemmistö. Ja toisaaltaan, jos valmistaja tekisikin reilun painon kannattavia runkoa olisi ne painoltaan samaa luokkaa perinteisten runkojen kanssa.
Mutta miksi juuri kuitu?

nure
25.02.2022, 00.29
^Jos tosiaan raja jossain 120kg pyörä ja kuski kamoineen niin miettisin keveimpien vaihtoehtojen sijasta jotain muuta. Monasti rungolle ei välttämättä aseteta rajaa mutta esim. kiekoille ja muille komponenteille kyllä... Itse reilu sata kiloisena joka palikkaa hankkiessa projekteissa juuri painorajat huomioitava. Runko voi kestää mitä tahansa mutta kiekot about 120kg ja satula 110kiloa niin siinä sitten taiteilet...

Roto
25.02.2022, 10.50
[QUOTE=.
Mutta miksi juuri kuitu?[/QUOTE]

Koska se on kestävin runkomateriaali? Ja vähemmän provosoivasti, mä en ihan oikeasti tajua mistä kumpuaa ajatus, että komposiittirakenteinen runko olisi automaattisesti jotenkin vähemmän rasitusta kestävä kuin esim aluputkesta hitsattu... Veikkaan että usein homma on ihan oikeasti just toisin päin. Mutta, en toki ota kantaa kyseiseen Cubeen ja sen painorajoihin.

Qilty
25.02.2022, 10.57
Koska se on kestävin runkomateriaali? Ja vähemmän provosoivasti, mä en ihan oikeasti tajua mistä kumpuaa ajatus, että komposiittirakenteinen runko olisi automaattisesti jotenkin vähemmän rasitusta kestävä kuin esim aluputkesta hitsattu... Veikkaan että usein homma on ihan oikeasti just toisin päin. Mutta, en toki ota kantaa kyseiseen Cubeen ja sen painorajoihin.Näin mäkin luulen. Yleensä kun asioista halutaan tehdä kestäviä niin ne valmistetaan hiilikuidusta.



Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla

Föhn
25.02.2022, 11.00
Raja se on kuidullakin. Kuten mullakin materiaaleilla. Mutta kuten jo sanoin, 120kg plus muut romut vielä päälle kestävät rungot ovat selkeästi vähemmistössä. Mikäänhän ei tosi estä ajamasta rungoilla joita jo löytyy joka nurkasta. Ne kestää tai ei kestä. Siinä vaan ei kannata vastuuta siirrellä kämän sattuessa valmistajan suuntaan.

paaton
25.02.2022, 11.04
Näin mäkin luulen. Yleensä kun asioista halutaan tehdä kestäviä niin ne valmistetaan hiilikuidusta.

Joo, mutta ei tuollaista kuituista gravell pyörää suunnitella tuollaiselle taakalle. Rungon jouston halutaan toimivan kevyemmälläkin kuskilla.

Eikä painonsäästössä ole muutenkaan mitään järkeä, jos sitä kantaa aina mukanaan 50kg ylimääräistä. Vankkaa teräsrunkoista touringpyörää isolla rengastilalla etsintään vaan. Ajoasentokin on takuulla toimivampi.

Qilty
25.02.2022, 11.37
Joo, mutta ei tuollaista kuituista gravell pyörää suunnitella tuollaiselle taakalle. Rungon jouston halutaan toimivan kevyemmälläkin kuskilla.

Eikä painonsäästössä ole muutenkaan mitään järkeä, jos sitä kantaa aina mukanaan 50kg ylimääräistä. Vankkaa teräsrunkoista touringpyörää isolla rengastilalla etsintään vaan. Ajoasentokin on takuulla toimivampi.Näinhän se on. Tarkoitinkin että jos on kaksi pyörää mitkä molemmat 100kg painorajalla ja toinen niistä on kuitua, niin se todennäköisesti kestää pidempään.

Mutta tosiaan turha miettiä painonsäästöä fillarissa kun sillä ei ole tässä kohtaa mitään merkitystä.

https://youtu.be/q6KWyux0pCg

Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla

Föhn
25.02.2022, 11.38
Ihan en lähtisi vielä brassailemaan hiilikuidun kestävyyden ylivertaisuudesta. Se kun riippuu käytetystä kuitulaadusta ja sidosaineesta, niiden kombinaatiosta eikä aina niistäkään. Hyvä materiaali se silti on enkä ilman osaisi elää :)
Siitäkin huolimatta että yhtään alumiini tai teräsosaa en ole hajoittanut, hiilikuituisia kylläkin. Yksi tolppa, yksi satula ja maastofillari aikoina stongan. Viime vuonna ajoin syvään routamonttuun kun jäin jeesustelemaan luonnon kauneutta, helevetillinen räsäys kuului kuituvanteesta. No, tuon kohdalla selvittiin säikähdyksellä. Satulan kohdalla kävi niin että sitä ei oltu tarkoitettu sivukiinnityksellä asennettavaksi. Momenttiin vetäessä vähä raksahti, siitä pari kk eteenpäin niin kisko antoi periksi. Eikä ollut mitään alibaba/eBay kamaa. Eikä myöskään mitään untuvakuituista hipopalikkaa.
Nyt ostin rouvan pyörään Rovalin Alpinist kuitustongan. Muija ei varmaan sitä rikki saa mutta maailmalla on saatu.

paaton
25.02.2022, 11.43
Niin onhan noita kuituisiakin touringgravelleita tosiaan. Esimerkiksi oman niner RLT mallin uskoisin kyllä kestävän painavankin kuskin.

Ninerin kuitukeulaan saa esimerkiksi latoa kymmeniä kiloja painoa. Noin ei todellakaan ole useimmissa malleissa. Keula on se kohta, joka pelottaisi itseäni eniten ja jonka hajoaminen voi käydä äkkiä hengenkin päälle.

Edit: Äkkiä googlaamalla ninerin kuiturungoissa ei tosiaan ole painorajoja.

Föhn
25.02.2022, 11.51
Tai takakolmio, tai keskiön seutu. Ja tuntuuhan noita maastopuolenkin porukka aina sillon tällöin hajottavan. Mitä nyt noita työkavereiden puheita kuuntelee. Mutta toisaalta kun miettii mille höykytykselle joutuvat, niin tuo hajoamisprosemtti on aika pieni.

paaton
25.02.2022, 11.58
Tai takakolmio, tai keskiön seutu. Ja tuntuuhan noita maastopuolenkin porukka aina sillon tällöin hajottavan. Mitä nyt noita työkavereiden puheita kuuntelee. Mutta toisaalta kun miettii mille höykytykselle joutuvat, niin tuo hajoamisprosemtti on aika pieni.


Niin on, mutta tuohon jos laittaa reilusti painoa lisää, niin tilanne voi muuttua.

Esimerkiksi jos vertailee pf30 keskiönseutua ninerin gravellista focus cayon roadiin, niin ero on julma. Nineriin on lisätty sellainen umpinainen putki puolten väliin. Tuossa varmaan syy myös PF keskiökuppien paikallaan pysymiseen. Focuksessa ne puolet elää ja kupit alkaa narisemaan.

MRe
25.02.2022, 12.18
Tai takakolmio, tai keskiön seutu. Ja tuntuuhan noita maastopuolenkin porukka aina sillon tällöin hajottavan. Mitä nyt noita työkavereiden puheita kuuntelee. Mutta toisaalta kun miettii mille höykytykselle joutuvat, niin tuo hajoamisprosemtti on aika pieni.

Täpäreissä voi tulla vääntöjä, mutta harvemmin teräviä iskuja. Gravelissa voi sitten tulla molempia.

Mä olen yhden kuituisen satulatolpan hajottanut. Enkä ylittänyt painorajaa kuin 20%... Oma vika kyllä.

M A
25.02.2022, 14.37
Cuben taulukon mukaan 115 kg + 25kg tarakalle eli 140 kg josta 10 kg pyörää. Tuskin tuo nyt ihan perus hiekkatieajelussa alle lahoaa:eek:

kh74
01.03.2022, 09.31
Osta Cube ja laihduta viis kiloo. Win-win. :)

Itsellä semmonen kokemus että alumiinisia runkoja hajotellut mutta kuituista en vielä kertaakaan. (Yhteen tuli saumaan särö heti uutena ja meni takuuvaihtoon mutta se oli valmistusvika) Ja pientä painorajan ylitystä voi koittaa kompensoida säästäväisellä ajotyylillä ehkä.

nure
01.03.2022, 11.47
Kannattaa myös miettiä että useissa laadukkaissa keveissä kiekoissa on painorajat, samoin monissa komponenteissa.

Keijo98
01.03.2022, 14.42
Juu vaikeeta näyttää olevan, ihan kaikki.
Mitään pyöriä ei ees saa mistään, ainakaan semmosia mitä haluis.
Päätin lopettaa kokonaan pyöräilyn ja siitä haaveilun.
Heitin vanhan paskan hybridin roskiin, uutta pyörää en osta enää.
Oon läski paska, vitu, moro.

nure
01.03.2022, 18.14
^Moroo, joskus se elämä kohtelee kaltoin mutta yleensä aina noustaan ja uutta aletaan kasaamaan!

Tomy
02.03.2022, 18.38
Juu vaikeeta näyttää olevan, ihan kaikki.
Mitään pyöriä ei ees saa mistään, ainakaan semmosia mitä haluis.
Päätin lopettaa kokonaan pyöräilyn ja siitä haaveilun.
Heitin vanhan paskan hybridin roskiin, uutta pyörää en osta enää.
Oon läski paska, vitu, moro.


Jos muutat mielesi, voin suositella Surlyn Disc Truckeria. Itselläni painoa 125kg ja olen ajanut tätä pyörää täydellä retkikuormalla jo tuhansia kilometrejä. Painoa on tällöin pyörä ja kamat mukaan laskettuna varmaan ollut ainakin 155kg.

Ei trendikkäin pyörä mutta on toiminut ihan hyvin kaikenlaisessa retkipyöräilyssä metsäpoluilla, sorateillä ja asfaltilla.