PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pohdintoja linkuston laakereista



tekni
17.02.2022, 07.02
Terve, kyselisin pitempään täpäreillä ajaneilta ja niitä huoltaneilta kokemuksia rungon laakereitten huollosta. Eli siis mielessäni oli pari tiettyä kysymystä yleisen "puhdistus-voitelu-kiristys" kolminaisuuden lisäksi. Nyt täällä etelässä on erikoisen märät kelit ja kun tuo kulkupeli viettää viikossa 200 kilometriä suolan ja hiekan kyllästämässä vesisopassa niin pakostakin huolettaa mitä se saa pyörintäpinnoille aikaan.

Käännättekö yleensä linkkujen laakereita? Eli pyöräytättekö kuormitusalueella olevat kuulat eri kohtaan vaikkapa suuremmassa huollossa? Ainakin teollisuudessa ja teoriassa tämän pitäisi pidentää pyörintäelimien kestoikää nivelissä?
Oletteko kokeillet esimerkiksi asennustahnaa tai kalsiumpohjaista laakerirasvaa tiivistämään akselin ja laakerin välejä että vesi pysyisi edes vähän paremmin ulkona? Mitään lukitettahan ei kannata laittaa koska momentit ja materiaali on yleensä liian pehmoista ja kierteet menee herkästi rikki. Jokin sopiva USIT tiiviste mahtuisi myös laakerin eteen hyvin.
Suunnittelin muutaman kuukauden päästä käydä kaikki laakerit läpi ja vaihtaa rasvat kaivoskoneessa käytettävään kalsiumpohjaiseen rasvaan joka kestää kosteutta ja sitoo lian hyvin. En tiedä millainen koostumus pyörien merkkilaakerirasvoissa on mutta kuvittelisin että on riittävän kovaan käyttöön.

Joo tuli vähän tajunnanvirtaa näin unettoman yön jälkeen, mutta mikäs sen mukavampaa kun istua kahvi kourassa ja suunnitella jo kesän polkujen valloitusta.

maalinni
17.02.2022, 07.57
Kai ne kuulat pyörii siellä ihan itsekseen eri asentoihin?

ruuduntakaa
17.02.2022, 08.04
Ei linkusto tarvitse kuin ajoa. Laakerit vaihtoon kun on sen aika. Konelaakerit on hyvin suojattuja.

paaton
17.02.2022, 08.28
Kai ne kuulat pyörii siellä ihan itsekseen eri asentoihin?

Kuulat, muttei koolit. Kyllähän ohjainlaakeriinkin tulee pykälä kuluessaan.


Ei linkusto tarvitse kuin ajoa. Laakerit vaihtoon kun on sen aika. Konelaakerit on hyvin suojattuja.

Normaalit konelaakerit ovat kyllä huonosti suojattuja. Jos täysjoustossa ei tosiaan ole mitään tiivisteitä laakereiden edessä, niin miettisin aivan samoja juttuja, mikäli ajaisin jatkuvasti vaikkapa työmatkaa suolaloskassa. Liikehhän noissa on vähäistä, joka varmasti estää kyllä tehokkaammin veden sisään pääsyn. Taitaa myös noissa iskareiden laakereissa olla tehokkaampi tiivistys, mitä normaaleissa konelaakereissa. Esimerkiksi keskiön konelaakerit eivät kestä juuri mitään ilman erillistä suojaa.

SKF on tuonut myyntiin solid oil laakerit (https://r2-bike.com/SKF-Bearing-MTRX-Solid-Oil-61902-6902-2RS-15-x-28-x-7-mm), joita on ollut tarkoitus kokeilla fillarissa. Onkohan näistä noin yleisimminkin kokemusta jo porukalla?

https://r2-bike.com/media/image/product/173567/lg/skf-bearing-mtrx-solid-oil-61902-6902-2rs-15-x-28-x-7-mm~2.jpg

Kuminauha
17.02.2022, 08.28
Jep, itsekkään en niihin koske, ennenkuin ongelmia on. Toki valmiina odottaa laakerisetti kun sen aika on.

Kanuuna
17.02.2022, 08.33
Riippuu myös paljolti laakereiden (pölysuojien) suojauksesta, rakenteesta ja voitelusta (LLU, LLB, LLUMAX…) sekä tietysti linkuston rakenteesta. Eli kuinka isot tai pienet laakerit on saatu sopimaan linkustoon. Omasta mielestä esim Epicin (olisko ollut 688) laakerit koiranluun ympärillä on liian pienet ja ottaa vastaan suuria voimia suhteessa kokoonsa. Mutta siis ihan vaan esimerkkinä, että designillakin on merkitystä. Ei sillä, etteikö ne Epicissä toimisi.

tekni
17.02.2022, 08.47
Kai ne kuulat pyörii siellä ihan itsekseen eri asentoihin?
Liike nivellaakereissa on aika rajallinen verrattuna esim pyörivän akselin laakeriin jolloin rasitus kohdistuu jatkuvasti samaan kohtaan koolia ja vain rajalliseen määrään kuulia.

Kuminauha
17.02.2022, 09.06
Tämä. Kuulalaakeri ei ole aina se optimaalisin ratkaisu sellaisiin liikkeisiin, missä laakeri pyörii edestaikaisin vain 45 asteen verran. Monesti parjataan että tämä on hieno pyörä kun on laakerit eikä puslia.

Toki ne laakerit on vähän suoraviivaisempi vaihtaa kun puslat (helpompi isompia laakereita prässätä/vetää kun ohuita puslia)

izmo
17.02.2022, 09.20
Viime kesää tais olla kun hain laakereita Nekalasta Tampereen Laakerikeskukselta ja tulipas puheeksi mihin menee laakerit kiinni ja väitti että linkustoon on eri laakeri joka kestää enenmän ... taitaa kyseinen liike myydä Japanilaista Koyo laakeria ja halpamerkkejä

cain
17.02.2022, 10.29
Viime kesää tais olla kun hain laakereita Nekalasta Tampereen Laakerikeskukselta ja tulipas puheeksi mihin menee laakerit kiinni ja väitti että linkustoon on eri laakeri joka kestää enenmän

Joo, Enduro Bearings väittää että laakerikehikon poisto ja yhdenkuulan lisäys? parantaa heidän MAX laakerissaan kuormankestoa.
Heidän esitteestä:
"“MAX” Type bearings have no retainer and a fill slot for balls. “MAX” stands for Maximum number of Balls. This design allows the bearing to handle 35% more load capacity than retainer type (standard) bearings. Max bearings come with 90% grease fill using CRC Marine Grease or Almagard ® extra-high pressure grease. Max bearings do not spin as smoothly as the retainer bearings and work best in Suspension pivots. In some cases, a Max bearing can be used to replace an undersized bearing in a hub or used for a heavier rider. "
Tiedä sitten onko todellisuudessa eroa huippulaakeriin esim. SKF:lta.

tekni
17.02.2022, 11.03
Joo, Enduro Bearings väittää että laakerikehikon poisto ja yhdenkuulan lisäys? parantaa heidän MAX laakerissaan kuormankestoa.
Heidän esitteestä:
"“MAX” Type bearings have no retainer and a fill slot for balls. “MAX” stands for Maximum number of Balls. This design allows the bearing to handle 35% more load capacity than retainer type (standard) bearings. Max bearings come with 90% grease fill using CRC Marine Grease or Almagard ® extra-high pressure grease. Max bearings do not spin as smoothly as the retainer bearings and work best in Suspension pivots. In some cases, a Max bearing can be used to replace an undersized bearing in a hub or used for a heavier rider. "
Tiedä sitten onko todellisuudessa eroa huippulaakeriin esim. SKF:lta.
Teoriassahan kosketuspinta on suurempi jolloin paine jakaantuu suuremmalle alueelle ja täten pitäisi olla kestävempi ratkaisu. Kuitenkin metalliseoksen laatu, kuulien pinnankarheus, toleranssit ja voitelukalvon paksuus ovat ratkaisevia. SKFllä ainakin 3 ensimmäistä ovat hanskassa.

paaton
17.02.2022, 12.20
Suojaus se noissa varmaan on ratkaisevaa. Jos kuravettä pääsee laakerin sisään, niin on ihan sama millaiset kuulat sielä on. Noin tuo menee ainakin ohjauslaakerien kanssa.

Sambolo
17.02.2022, 12.56
Mulla enduron laakerit, parin kauden ajon jälkee kuin uudet, muuta en ole tehny ku pyörää pessy ja välillä pyyhkiny näkyviä osia purkamatta pyörää.

harald
17.02.2022, 13.19
Kuulat, muttei koolit. Kyllähän ohjainlaakeriinkin tulee pykälä kuluessaan.



Normaalit konelaakerit ovat kyllä huonosti suojattuja. Jos täysjoustossa ei tosiaan ole mitään tiivisteitä laakereiden edessä, niin miettisin aivan samoja juttuja, mikäli ajaisin jatkuvasti vaikkapa työmatkaa suolaloskassa. Liikehhän noissa on vähäistä, joka varmasti estää kyllä tehokkaammin veden sisään pääsyn. Taitaa myös noissa iskareiden laakereissa olla tehokkaampi tiivistys, mitä normaaleissa konelaakereissa. Esimerkiksi keskiön konelaakerit eivät kestä juuri mitään ilman erillistä suojaa.

SKF on tuonut myyntiin solid oil laakerit (https://r2-bike.com/SKF-Bearing-MTRX-Solid-Oil-61902-6902-2RS-15-x-28-x-7-mm), joita on ollut tarkoitus kokeilla fillarissa. Onkohan näistä noin yleisimminkin kokemusta jo porukalla?

https://r2-bike.com/media/image/product/173567/lg/skf-bearing-mtrx-solid-oil-61902-6902-2rs-15-x-28-x-7-mm~2.jpg
Mun Hope Fatsno navoissa oli jotkut konelaakerit jotka kestivät alle puoli vuotta ja alle 300 km. Tunnettun ongelma noisssa. Hankin sitten juuri noi SKF:n pyöräilyjaoksen kehittämät tilalle ja nyt on jo mennyt tuhansia km.

ruuduntakaa
17.02.2022, 13.54
^Näitähän on kokeiltava kun tulee napoihin laakerin vaihto eteen.

maalinni
17.02.2022, 17.46
Toi ois kiva ohjainlaakerinakin

paaton
17.02.2022, 17.56
Toi ois kiva ohjainlaakerinakin

Luulisin, että on canelta tulossa. Nyt en vielä löytänyt muita kuin keskiölaakereita.

https://off.road.cc/content/news/jet-wash-proof-bearings-cane-creek-and-skf-launch-solid-lubricant-range-5087

nve
18.02.2022, 14.28
SKF on tuonut myyntiin solid oil laakerit (https://r2-bike.com/SKF-Bearing-MTRX-Solid-Oil-61902-6902-2RS-15-x-28-x-7-mm), joita on ollut tarkoitus kokeilla fillarissa. Onkohan näistä noin yleisimminkin kokemusta jo porukalla?

https://r2-bike.com/media/image/product/173567/lg/skf-bearing-mtrx-solid-oil-61902-6902-2rs-15-x-28-x-7-mm~2.jpg

Itselläni oli taigassa nuo keskiölaakereina, hyvin toimi. Muistaakseni meni noin 1700km niillä. Muut laakerit oli kypsinä 500-600km kohdalla.
Mutta semmoisen huomasin, että eivät alkaneet pitämään varsinaisesti mitään rahinaa, nitinää tms. vaikka olivatkin jo vaihtokunnossa.
Pyörivät vain huomattavan tahmeasti.

Kanuuna
18.02.2022, 16.36
Tuli tuosta SKF:n uuden laakerin rakenteesta mieleen, että miten tuollainen voidellaan. Rasvaa ei liene mahdollista tuutata sisään. Onko öljy ainoaa, joka imeytyy tuonne ”vaahtomuovirinkulaan”?

paaton
18.02.2022, 16.39
Miksi siellä pitäisi rasvaa olla?

Mutta juu, jos tuo on nahkeampi pyörimään, niin en ainakaan itse noita napoihin tule asentamaan. Keskiöön kyllä, jos gravellissa olisi konelaakerit.

ruuduntakaa
18.02.2022, 17.03
Itselläni oli taigassa nuo keskiölaakereina, hyvin toimi. Muistaakseni meni noin 1700km niillä. Muut laakerit oli kypsinä 500-600km kohdalla.
Mutta semmoisen huomasin, että eivät alkaneet pitämään varsinaisesti mitään rahinaa, nitinää tms. vaikka olivatkin jo vaihtokunnossa.
Pyörivät vain huomattavan tahmeasti.
Mitkä noin huonoja laakereita on?

marco1
18.02.2022, 17.06
Jäiköhän noissa "solid oil" -laakereissa lupaukset lunastamatta ja ne on jääneet pois. Cane Creek niitä toitotti 2019 mutta esim. nykyisissä keskiömalleissa on keraamiset tai rosterilaakerit.

https://canecreek.com/product/hellbender-110-bottom-bracket/

Kanuuna
18.02.2022, 17.30
Miksi siellä pitäisi rasvaa olla?

Ei ehkä rasvaa, mutta jotain voiteluainetta. Ihan vaan elinikää ajattelin. Kuten tuossa edellä huomattiin, jostain (toistaiseksi tuntemattomasta) syystä laakerit on mennyt aika haipakkaan. Laakeripesä vinossa? Kitka, entistä parempi vesisuojaus, pintojen metallien toisiinsa koskemisen välttäminen (kulumisen välttäminen). Ja koska systeemi ei kuitenkaan ole täysin suljettu, lienee tarpeen jossain kohtaa joko putsata tahi vaihtaa laakeri. Ja isossa mittakaavassa uusiokäyttö huollon jälkeen on materiaalitehokkaampaa, kuin aina uuden, uuden ja uuden vaihtaminen. Jos elinkaaren pidennys on mahdollista, miksei sitä tekisi? Esim. SKF:llä on isommissa laakereissaan uudelleenvalmistustoimintaakin. En tiedä (enkä usko olevan), miten pienemmissä.

paaton
18.02.2022, 18.02
Jäiköhän noissa "solid oil" -laakereissa lupaukset lunastamatta ja ne on jääneet pois. Cane Creek niitä toitotti 2019 mutta esim. nykyisissä keskiömalleissa on keraamiset tai rosterilaakerit.

https://canecreek.com/product/hellbender-110-bottom-bracket/

Ainakin bike24 on myynnissä solid oil hellbendereitä.

Mutta juu, jos vierintävastus lisääntyy, niin ainakin minulla motivaatio hankintaankin vähentyy.

nve
18.02.2022, 20.11
Mitkä noin huonoja laakereita on?
Esim. race face ja rotor. Taigassa on 30mm BSA keskiö, jolloin ei tarjolla ole montaa eri vaihtoehtoa.
Mutta onneksi kuppeihin sai puristettua fiksummat laakerit tilalle helposti.

K.Kuronen
18.02.2022, 20.27
^race facesta vastaava kokemus: pahvia.

Tekisikö muuten Praxis myös sopivaa BSA-laakeria, vaikka eivät nekään taida olla vakiona kovin kummoisesti suojattu.

marco1
18.02.2022, 21.28
Ainakin bike24 on myynnissä solid oil hellbendereitä.

Mutta juu, jos vierintävastus lisääntyy, niin ainakin minulla motivaatio hankintaankin vähentyy.

Mtbr/Googlettelin hieman, pahaa ruostumisongelmaa ollut noissa, ilmeisesti käytetty teräsmateriaali ei toiminut ulkona pyöräillessä. Jostain elintarviketeollisuudesta lainattu keksintö jonkun jutun mukaan.

paaton
18.02.2022, 21.30
Noni, hyvä että tuli kysyttyä.

Jukka4130
19.02.2022, 01.10
SKF:n MTRX (aiemmin solid oil -malleina puhuttu) ollut jonkin aikaa käytössä nimenomaan rungon nivelten laakereissa ja alustavat kokemukset oikein hyviä. Kitkaa on enemmän kuin kevyemmin suojatussa, mikä ei ole sinänsä ihme. Laakereissa pitää priorisoida jompaa kumpaa. Äärimmäisen matalaa kitkaa ja hyvää suojausta on vaikea tai mahdoton saada aikaan.

ruuduntakaa
19.02.2022, 07.32
Suosituksia siis hyviksi todetuista laakerin asennustyökaluista?
Tai hyvistä metodeista tehdä homma ilman dedikoituja työkaluja.

Hyvän, tehtävään työhön tarkoitetun työkalun erinomaisuuden totesin nimittäin juuri kun asensin keulan stefat ensimmäistä kertaa kunnon työkalulla.
Laakereitakin on asennettu millä metodilla milloinkin mutta josko hankkisi ihan oikeat työkalut siihenkin hommaan.

F. Kotlerburg
19.02.2022, 08.52
https://www.bearingprotools.com/

Minä tilasin tuolta.

ElBike
08.03.2022, 11.53
Urakuulalaakerit linkustoissa on useimmiten samoja jotka on speksattu tuhansien tai kymmenien tuhansien minuuttikierrosten nopeuksille. Siksi voiteluainetta on sisällä vähän, jotta se ei ala kuumentua ja lopulta sula tai jopa pala pois.
Linkustojen laakerit olen napsinut irti, poistanut tiivistelevyt molemmin puolin ja tunkenut täyteen mahdollisimman hyvin vettä kestävää laakerirasvaa. Laakeri saa olla aivan täynnä ja siten että tiivisteet takaisin asentaessa rasva tursuaa tiivisteiden välistä. Linkustoissa liika rasva ei aiheuta merkittävästi kitkaa mutta estää tehokkaasti veden pääsyn laakeripinnoille.
Veikkaan että 99,99% linkuston laakerivaurioiden syynä on vesi - ei suinkaan kuluma tai valmistusvirhe.

Benny
08.03.2022, 14.18
Urakuulalaakerit linkustoissa on useimmiten samoja jotka on speksattu tuhansien tai kymmenien tuhansien minuuttikierrosten nopeuksille. Siksi voiteluainetta on sisällä vähän, jotta se ei ala kuumentua ja lopulta sula tai jopa pala pois.
Linkustojen laakerit olen napsinut irti, poistanut tiivistelevyt molemmin puolin ja tunkenut täyteen mahdollisimman hyvin vettä kestävää laakerirasvaa. Laakeri saa olla aivan täynnä ja siten että tiivisteet takaisin asentaessa rasva tursuaa tiivisteiden välistä. Linkustoissa liika rasva ei aiheuta merkittävästi kitkaa mutta estää tehokkaasti veden pääsyn laakeripinnoille.
Veikkaan että 99,99% linkuston laakerivaurioiden syynä on vesi - ei suinkaan kuluma tai valmistusvirhe.


Näin on ainakin omassa Evolinkissä. Syksyllä ja keväällä avaan, putsaan ja rasvaan laakerit ja aina ovat ihan täynnä vettä ja mössöä.

Ajot tulee kelillä, kuin kelillä ja pesut puutarhaletkulla.

Ohiampuja
09.03.2022, 13.57
Urakuulalaakerit linkustoissa on useimmiten samoja jotka on speksattu tuhansien tai kymmenien tuhansien minuuttikierrosten nopeuksille. Siksi voiteluainetta on sisällä vähän, jotta se ei ala kuumentua ja lopulta sula tai jopa pala pois.
Linkustojen laakerit olen napsinut irti, poistanut tiivistelevyt molemmin puolin ja tunkenut täyteen mahdollisimman hyvin vettä kestävää laakerirasvaa. Laakeri saa olla aivan täynnä ja siten että tiivisteet takaisin asentaessa rasva tursuaa tiivisteiden välistä. Linkustoissa liika rasva ei aiheuta merkittävästi kitkaa mutta estää tehokkaasti veden pääsyn laakeripinnoille.
Veikkaan että 99,99% linkuston laakerivaurioiden syynä on vesi - ei suinkaan kuluma tai valmistusvirhe.
Täällä kanssa entinen laakeriasentaja toimii samaan tyylin. Tai siis toimi silloin kun ajelin täpärillä.

Mutta onhan tuollainen kuulalaakeri "hölmö" ratkaisu linkkuihin. Systeemiin joka ei koskaan pyörähdä edes täyttä kierrosta. Erilaset neula-, rulla- tai kartiorullalaakerit olisi teoriassa parempia. Mutta niitä ei taida olla tarpeeksi pieniä, eikä tarpeeksi halpoja.

Ps. Muistaakseni prätkissä ohjainlaakerit on kartiorullat. Yhteen Yamahaan kerran vaihdoin ko. laakerit.

harald
09.03.2022, 14.13
Pronssinen holkki olisi hyvä.

Kuminauha
10.03.2022, 15.11
Joo prossiset liukupuslat ovat täysin toimivia tai jopa parempia ratkaisuja, kuin kuulalaakerit linkuston osissa.

paaton
10.03.2022, 15.28
Pronssiset on hyvät, jos ne tehdään kunnolla. Noissakin täytyy olla kunnolliset suojaukset ja rasvanipat. Ja ennenkaikkea laakerit täytyy olla linjassa. Jos ja kun ne alumiiniosat hitsaillaan vähän sinnepäin, niin holkkeihin täytyy jättää aika reilu välys, joka ei tietystikkään ole hyvästä.

Itse olen tuollaisia tehnyt paljonkin duunissa. Kerran tein vastaavat 600cbr hondan takahaarukkaan. Noista saa hyvät, kun sovitus tehdään tiukaksi, prässätään holkit paikalleen ja lopuksi ajetaan pitkällä kalvaimella laakerit linjaan.

Eli on ihan syy, miksi noissa käytetään laakereita. Laakerit ovat vaan toimintavarmoja ja edullisempia valmistaa. Myös huolto on helpompaa. Kyllä ne pronssisetkin kuluvat, jos niitä ei rasvata ja väliin pääsee suolahiekkaa.

Kuminauha
11.03.2022, 13.59
Käsittääkseni yhtä linjassa pitää kuulalaakerinkin olla.

marco1
11.03.2022, 14.03
Kuulalaakerit varmaankin ovat anteeksiantavampia toleranssien suhteen kuin pronssiset liukupuslat.

Muinaiseen aikaan Nicolain pyörät taisi olla tarkimmilla toleransseilla valmistettuja (mm. vaihtajankorvakkeet oli jotenkin mitattu erikseen ) mutta silti niissäkin meni laakereita vaihtelevasti.

JRR-1
11.03.2022, 14.56
Mikä valmistaja niitä alumiiniosia hitsailee vähän sinne päin? Joku autotallivalmistaja? Olisiko kuitenkin niin, että pesät koneistetaan mittoihin vasta hitsauksen jälkeen. Ellei puhuta halpahallipyöristä.

usko juntunen
13.03.2022, 19.57
Käsittääkseni yhtä linjassa pitää kuulalaakerinkin olla.
Kyllä. Ohessa kuvatussa tapauksessa ei näin ilmeisesti ollut alun alkaenkaan. Toisessa samaa merkkiä olevassa fillarissa ei ole mennyt ainuttakaan linkun laakeria.


https://goo.gl/photos/QwJDMp8Jmr2LU7ED6

zort
14.03.2022, 12.57
Turnerin täysjoustoissa oli aikanaan Iguksen liukulaakerit joissa lisäksi myös rasvanipat. Oli erinomainen systeemi. Tietty jenkkifoorumeilla jotkut turneristit haikailivat kuulalaakereiden perään koska olisivat kuulemma ”herkemmät” mutta itse en huomannut että omassa Turnerissa olisin kaivannut joustolta yhtään enempää herkkyyttä. Minusta se oli aivan lyömätön systeemi, ne Iguksen puslat ei kuluneet sitten millään. No, sitten kun Turner alkoi valmiistaa kuiturunkoja alkoi ongelmat. Kuiturunkoon ei saatu jostain syystä tehtyä linkkuja niin tarkoilla toleransseilla kuin alurungoissa joten niissä ilmeni jonkin verran jumituksia. Vaihtoivat sitten kuiturungot kuulalaakerilinkkuisiksi.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Kuminauha
14.03.2022, 13.32
Esim Crankbrothersin maastopolkimissa on kammen laidassa Igus liukupusla ja sitten ulkoreunassa kuulalaakeri ja kestää kyllä aika kovaa käyttöä.

paaton
14.03.2022, 14.01
Turnerin täysjoustoissa oli aikanaan Iguksen liukulaakerit joissa lisäksi myös rasvanipat. Oli erinomainen systeemi. Tietty jenkkifoorumeilla jotkut turneristit haikailivat kuulalaakereiden perään koska olisivat kuulemma ”herkemmät” mutta itse en huomannut että omassa Turnerissa olisin kaivannut joustolta yhtään enempää herkkyyttä. Minusta se oli aivan lyömätön systeemi, ne Iguksen puslat ei kuluneet sitten millään. No, sitten kun Turner alkoi valmiistaa kuiturunkoja alkoi ongelmat. Kuiturunkoon ei saatu jostain syystä tehtyä linkkuja niin tarkoilla toleransseilla kuin alurungoissa joten niissä ilmeni jonkin verran jumituksia. Vaihtoivat sitten kuiturungot kuulalaakerilinkkuisiksi.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Kuiturungoissa ne valut ovat tosiaan vähän sinnepäin. Niitä ei koneistella jälkikäteen. Osalla valmistajista tuo sattuu kohdilleen, mutta suurimmalla osalla kai ei. Tuon takiahan pressfitt keskiöt on keksitty.

Sambolo
14.03.2022, 16.33
Esim Crankbrothersin maastopolkimissa on kammen laidassa Igus liukupusla ja sitten ulkoreunassa kuulalaakeri ja kestää kyllä aika kovaa käyttöä.
Crankbrothersin polkimet olleet heikoimmat mitä omistanu, puslaan tulee lähes heti väljää jonka jälkee alkaa nakse, sitten antautuu se ainoa pieni laakeri. Kesän aikana kahdesti levis, tokalla kertaa lopullisesti ja palautin polkimet. Enkä tietääkseni ole ainoa kokemuksieni kanssa.

Kuminauha
14.03.2022, 18.42
Sori tää off topic....

Mallet-E:t kestänyt kyllä itellä ilman ongelmia sen 2000km, osumaa on kyllä niihin tullut. Itse tosin kohtuu kevyt kuski.

TSOCOM
21.03.2022, 03.12
Täällä Mallet-E yli 9500km ja paljon osumaa matalassa Levossa, vaatii kyllä aika tiuhaan rasvausta CB polkimet
Sori tää off topic....

Mallet-E:t kestänyt kyllä itellä ilman ongelmia sen 2000km, osumaa on kyllä niihin tullut. Itse tosin kohtuu kevyt kuski.

paaton
12.07.2024, 19.09
Mjoo, nyt on se täysjousto ja linkuston huolto menossa puolen vuoden ajon jälkeen. Jumissahan noista osa on. Ei tarvitse naksumisen syytä enää miettiä. Vettä päässyt sisään.

Hi5bikessa oli onneksi mondrakerin oma setti laakreita inhimilliseen 60e hintaan, mutta samanlaisia pskojahan ne on mitä paikallaan olleetkin.
Nuo nyt menee kuitenkin paikalleen.

Onko nyt niin, että nuo enduron LLU laakerit kestäisivät pidempään? SKF:n solid matrix laakerit eivät tainneet lyödä läpi.
Toki eihän tuo nyt paha ole, jos kerran kauteen vaihtaa, mutta ei kyllä haittaisi, jos kestoa olisi paljon enemmänkin.

paaton
12.07.2024, 20.41
Juu, ei kestä enduron LLU sen pidempään, koska nuo mondrakerin laakerit on just niitä. On kyllä edullinen setti. Yksittäin ostamalla hinta nousee varmaan kaksin kertaiseksi.
10kpl laakereita ja hi5bikellakin vain 64e. Euroopasta tietysti halvemmalla.

elasto
12.07.2024, 22.59
Aika nopeasti ne Mondrakerin laakerit sulla kyrvähti. Mulla nyt 4000km ajetusta Lux Trailista viimeksi keväällä tarkistettiin ja alkuperäiset vielä kunnossa. Tunteja varmaan aika paljon alla kun ajan niin hitaasti ja onhan tuolla kohta kolme kautta ajettu. Tosin mä en aja tuolla pyörällä talvisin ja veikkaan, että se talven suolamoskassa ajelu on se pahin. Sulla on kyllä tullut tosi paljon kilsoja puolen vuoden aikana eli aika rajussa käytössä ollut.

Kanuuna
12.07.2024, 23.11
Enduron MAX-laakerit on kanssa ittellä. Kyllä ne on kestänyt puolenkymmentä tuhatta kilometriä rouheeta ajoa.

paaton
12.07.2024, 23.27
Aika nopeasti ne Mondrakerin laakerit sulla kyrvähti. Mulla nyt 4000km ajetusta Lux Trailista viimeksi keväällä tarkistettiin ja alkuperäiset vielä kunnossa. Tunteja varmaan aika paljon alla kun ajan niin hitaasti ja onhan tuolla kohta kolme kautta ajettu. Tosin mä en aja tuolla pyörällä talvisin ja veikkaan, että se talven suolamoskassa ajelu on se pahin. Sulla on kyllä tullut tosi paljon kilsoja puolen vuoden aikana eli aika rajussa käytössä ollut.

Joo, se talven suolavelli sen tekee. Samoin olen ajanut kaikki kaatosade lenkit maasturilla. Oisko kolme laakeri ollut ihan jumissa ja kaikki loputkin rohisivat.

paaton
12.07.2024, 23.34
Enduron MAX-laakerit on kanssa ittellä. Kyllä ne on kestänyt puolenkymmentä tuhatta kilometriä rouheeta ajoa.

Onko tuo MAX vielä eri, mitä LLU laakeri? Noissa LLU tiedoissa luki, että tarkoitettu linkustoon.
Jotainhan tähän tarttee keksiä. Melkoinen savotta kuitenkin, jos joutuu joka vuosi tekemään.

Mondrakerin linkustko on minusta tosi laadukkaasti tehty, kunnon konelaakerit jokaisessa kohdassa ja hyvät sovitukset. Ainoa vaan, ettei siellä ole minkäänlaisia tiivisteitä, eli pelkllä laakerin suojilla mennään.
Frendi just laitteli viestiä, että esim scotin xc pelissä on tosi paljon muovipuslia linkustossa, oliko vain neljä laakeria.

Onko kukaan löytänyt juttua noista SKF solid oil laakereista linkustossa? Muistaakseni ne eivät oikein toimineet pyöränlaakereina. Liikaa vastusta.

Niin ja samalla oho huomasin, että sramin dub keskiö rohisee taas. Onhan tuolla varmaan taas tonni ajettu. Tsiisus vaihtuu kyllä shimanon kammet seuraavaksi.
Miten paljon nuo rattaat muuten maastureissa yleensä kestää? Onkohan tuo pieni eturataskin kohta vaihtokunnossa.

paaton
12.07.2024, 23.37
Juu, ei tartte solid oileja katsella.

https://www.mtbr.com/threads/skf-mtrx-bearings.1099122/

TANUKI
12.07.2024, 23.55
Mjoo, nyt on se täysjousto ja linkuston huolto menossa puolen vuoden ajon jälkeen. Jumissahan noista osa on. Ei tarvitse naksumisen syytä enää miettiä. Vettä päässyt sisään.

Hi5bikessa oli onneksi mondrakerin oma setti laakreita inhimilliseen 60e hintaan, mutta samanlaisia pskojahan ne on mitä paikallaan olleetkin.
Nuo nyt menee kuitenkin paikalleen.

Onko nyt niin, että nuo enduron LLU laakerit kestäisivät pidempään? SKF:n solid matrix laakerit eivät tainneet lyödä läpi.
Toki eihän tuo nyt paha ole, jos kerran kauteen vaihtaa, mutta ei kyllä haittaisi, jos kestoa olisi paljon enemmänkin.

Oisko takuujutun paikka? Ainakaan omassa 5000km/4v vanhassa F-podiumissa eivät ole näyttäneet minkäänlaisia kulumisen merkkejä (koputtaa puuta). Jos yläfemmasta ostettu pyörä niin ihan ekana soittaisin sinne, ainakin omalla kohdalla asiakaspalvelu ollut erinomaista, joten uskoisin että asia lähes uuteen, takuu voimassa olevaan, pyörään selviää ilman omien käsien likaamista

Kanuuna
13.07.2024, 00.12
Onko tuo MAX vielä eri, mitä LLU laakeri? Noissa LLU tiedoissa luki, että tarkoitettu linkustoon.
Jotainhan tähän tarttee keksiä. Melkoinen savotta kuitenkin, jos joutuu joka vuosi tekemään.

Mondrakerin linkustko on minusta tosi laadukkaasti tehty, kunnon konelaakerit jokaisessa kohdassa ja hyvät sovitukset. Ainoa vaan, ettei siellä ole minkäänlaisia tiivisteitä, eli pelkllä laakerin suojilla mennään.
Frendi just laitteli viestiä, että esim scotin xc pelissä on tosi paljon muovipuslia linkustossa, oliko vain neljä laakeria.

Onko kukaan löytänyt juttua noista SKF solid oil laakereista linkustossa? Muistaakseni ne eivät oikein toimineet pyöränlaakereina. Liikaa vastusta.

Niin ja samalla oho huomasin, että sramin dub keskiö rohisee taas. Onhan tuolla varmaan taas tonni ajettu. Tsiisus vaihtuu kyllä shimanon kammet seuraavaksi.
Miten paljon nuo rattaat muuten maastureissa yleensä kestää? Onkohan tuo pieni eturataskin kohta vaihtokunnossa.

En osaa varmaksi sanoa. LLU-MAX sisältää käsittääkseni enemmän kuulia ja kestää kuormaa enemmän kuin normaali laakeri, joka taasen vastustaa vähemmän.

Ohiampuja
13.07.2024, 11.46
Mondrakerin linkustko on minusta tosi laadukkaasti tehty, kunnon konelaakerit jokaisessa kohdassa ja hyvät sovitukset. Ainoa vaan, ettei siellä ole minkäänlaisia tiivisteitä, eli pelkllä laakerin suojilla mennään.
Minä ottaisin sieltä laakerin takapuolelta varovasti sen suojan pois ja painaisin sormilla ne mahdollisimman täyteen vaseliinia, niin että kunnolla tursuaa. Ja sitten suojat takaisin paikoilleen.

paaton
13.07.2024, 16.35
Minä ottaisin sieltä laakerin takapuolelta varovasti sen suojan pois ja painaisin sormilla ne mahdollisimman täyteen vaseliinia, niin että kunnolla tursuaa. Ja sitten suojat takaisin paikoilleen.

En kyllä ala uutta laadukasta laakeria suotta purkamaan. En edes tiedä, saako tuon LLU:n huulen varmasit ehjänä irti. Mutta joo, muutaman kuukauden jälkeen tuo kannattaa kyllä tehdä.

Etu ja takapuolella ei ole mitään väliä, kun ne ovat kumpikin puoli täysin näkyvillä ylälinkussa.

paaton
14.07.2024, 15.30
Noniin, ei naksa enää. Nyt kelpaa uusilla laakereilla ajaa!

http://www.youtube.com/watch?v=3QYgzJr3XhU (https://youtube.com/shorts/3QYgzJr3XhU)

Kaatuilija
14.07.2024, 19.43
Kyselläänpäs täälläkin. Orbea Oiz alkoi naksumaan ja purkaessa selvisi, että yksi laakeri oli aivan loppu. Väljää oli niin paljon, että tiiviste ja kuulat vain tippuivat ulos. Pyörällä on ajettu vasta 2.5 kuukautta, eli mielestäni olisi ollut takuukeissi. Toisella puolella Suomea sijaitseva myyjä ei vain vastaa sähköposteihin tai soittoihin, niin tilasin sitten itse Saksasta uuden laakerisetin.

Onko ympyröidyt laakerit vain prässättävä ulos jommalta kummalta puolelta esim. ruuvipenkissä? Niiden välissä on holkki, joka estää ulosvetäjän käytön. Uskoisin, että laakeripesiä tuossa ei varsinaisesti ole, jos holkki puristaessa pakottaa laakerit oikeaan kohtaan. Vanhaan täpäriin piti vaihtaa 8 vuoden aikana kaksi laakeria ja kerran iskarin puslat. Silloin käytin vain ruuvipenkkiä ja sopivan kokoisia hylsyjä.

https://bbs.io-tech.fi/attachments/1720547818848-png.1349449/

Benny
14.07.2024, 19.46
Oisko takuujutun paikka? Ainakaan omassa 5000km/4v vanhassa F-podiumissa eivät ole näyttäneet minkäänlaisia kulumisen merkkejä (koputtaa puuta). Jos yläfemmasta ostettu pyörä niin ihan ekana soittaisin sinne, ainakin omalla kohdalla asiakaspalvelu ollut erinomaista, joten uskoisin että asia lähes uuteen, takuu voimassa olevaan, pyörään selviää ilman omien käsien likaamista

Ajoprofiili vaikuttaa paljon miten ne laakerit kestää. Vuoden välein joutuu evolinkkiin vaihtamaan laakerit jos ajelee ympäri vuoden, kelillä kuin kelillä.

paaton
14.07.2024, 19.52
Kyselläänpäs täälläkin. Orbea Oiz alkoi naksumaan ja purkaessa selvisi, että yksi laakeri oli aivan loppu. Väljää oli niin paljon, että tiiviste ja kuulat vain tippuivat ulos. Pyörällä on ajettu vasta 2.5 kuukautta, eli mielestäni olisi ollut takuukeissi. Toisella puolella Suomea sijaitseva myyjä ei vain vastaa sähköposteihin tai soittoihin, niin tilasin sitten itse Saksasta uuden laakerisetin.

Onko ympyröidyt laakerit vain prässättävä ulos jommalta kummalta puolelta esim. ruuvipenkissä? Niiden välissä on holkki, joka estää ulosvetäjän käytön. Uskoisin, että laakeripesiä tuossa ei varsinaisesti ole, jos holkki puristaessa pakottaa laakerit oikeaan kohtaan. Vanhaan täpäriin piti vaihtaa 8 vuoden aikana kaksi laakeria ja kerran iskarin puslat. Silloin käytin vain ruuvipenkkiä ja sopivan kokoisia hylsyjä.

https://bbs.io-tech.fi/attachments/1720547818848-png.1349449/

Mun mielestä tuossa kuvassa näkyy pesät. Sellaiset oli mondrakerissakin. Eihän se laakeripaketti muuten paikallaan pysy. Holkki tarvitaan väliin, jotta puristus tulee sisäkoolia vasten.

Tarvitset tuohon ulosvetäjän, tai hyvän lyöntituurnan. Se holkki liikahtaa hieman sivuttain, jolloin saa hyvin pienen lyöntipinnan.

Ulosvetäjä olisi tietystikkin se oikea ratkaisu.

https://www.bearingprotools.com/collections/bearing-pullers-single/products/wind-out-bearing-puller-for-freehub-freewheel

Tämä malli oikeassa koossa, tai sitten ihan pelkkä levittävä tuurna ja toiselta puolelta lyönti vasaralla.

https://foxcomp.fi/wheels-sealed-bearing-extractor-for-6001-6801-6901-12mm-bearings
Tietysti pitää tosiaan valita ulosvetäjä laakeirn sisäkoolin mukaan.

Fillarihuollossa noiden vaihdossa ei kauaa mene.

paaton
14.07.2024, 19.57
Oisko takuujutun paikka? Ainakaan omassa 5000km/4v vanhassa F-podiumissa eivät ole näyttäneet minkäänlaisia kulumisen merkkejä (koputtaa puuta). Jos yläfemmasta ostettu pyörä niin ihan ekana soittaisin sinne, ainakin omalla kohdalla asiakaspalvelu ollut erinomaista, joten uskoisin että asia lähes uuteen, takuu voimassa olevaan, pyörään selviää ilman omien käsien likaamista

Joo siis en osannut tätä edes ajatella, koska ajelen tuolla fillarilla suolaloskassa ja kaikki huononkelin vesisade lenkit muutenkin.

Keskiökin on hajonnut jo kerran. Olisiko tuonkin pystynyt pyytämään takuuseen? Paremminhan se keskiö on suojattu, mitä linkuston laakerit.

Kaatuilija
14.07.2024, 20.03
Mun mielestä tuossa kuvassa näkyy pesät. Sellaiset oli mondrakerissakin. Eihän se laakeripaketti muuten paikallaan pysy. Holkki tarvitaan väliin, jotta puristus tulee sisäkoolia vasten.

Tarvitset tuohon ulosvetäjän, tai hyvän lyöntituurnan. Se holkki liikahtaa hieman sivuttain, jolloin saa hyvin pienen lyöntipinnan.

Ulosvetäjä olisi tietystikkin se oikea ratkaisu.

https://www.bearingprotools.com/collections/bearing-pullers-single/products/wind-out-bearing-puller-for-freehub-freewheel

Tämä malli oikeassa koossa, tai sitten ihan pelkkä levittävä tuurna ja toiselta puolelta lyönti vasaralla.

https://foxcomp.fi/wheels-sealed-bearing-extractor-for-6001-6801-6901-12mm-bearings
Tietysti pitää tosiaan valita ulosvetäjä laakeirn sisäkoolin mukaan.

Fillarihuollossa noiden vaihdossa ei kauaa mene.
Yritin ottaa laakeria ulos, mutta laakeri on niin hajalla, että vain sisäosa irtoaa. Ulkopuoli jää pesään kiinni. Milläs tuon nyt saa?

https://i.ibb.co/pxRTNr7/IMG20240714190106.jpg

Kaatuilija
14.07.2024, 20.10
Ja nyt tilanne on holkki ja laakerin sisälmys irti tämä. Ei ole hirveästi pinta-alaa, mistä naputella laakerin runko irti.

https://i.ibb.co/5KTLg1w/IMG20240714190914.jpg

paaton
14.07.2024, 21.06
Niin totta, se laakeri hajosi kokonaan. Tuo ei lähde enää muuta kuin pörrällä/dremelillä pois. Viilapenkkiin ja varovasti hiomaan laakeri halki.

Ehkä kannattaa nyt kiltisti ottaa yhteyttä sinne myyjäliikkeeseen.

Kaatuilija
14.07.2024, 21.10
Niin totta, se laakeri hajosi kokonaan. Tuo ei lähde enää muuta kuin pörrällä/dremelillä pois. Viilapenkkiin ja varovasti hiomaan laakeri halki.

Ehkä kannattaa nyt kiltisti ottaa yhteyttä sinne myyjäliikkeeseen.
Kun saisi yhteyden. Olen soittanut varmaan 10 kertaa ja laittanut sähköposteja. Googlailin ja aika yleinen ongelma ilmeisesti. Joillakin on lähtenyt ihan ulosvetäjällä. Jotkut ovat tehneet dremelillä taas kolon, johon hakata ruuvitaltalla. Tuossa on vielä myös vähän reunaa, mihin voisi yrittää naputella.

paaton
14.07.2024, 21.15
Onko tuo linkku kuitua? Saa olla aika varovainen naputtelussa. Hioisin ohuemmmaksi ensin.

Ei ole onneksi mahdottoman kallis osa.

https://best-bike-parts.de/Orbea-Carbon-Linkage-OIZ-Carbon-Wippe-OMX-OMR_1

Kaatuilija
14.07.2024, 21.19
Onko tuo linkku kuitua? Saa olla aika varovainen naputtelussa. Hioisin ohuemmmaksi ensin.

Ei ole onneksi mahdottoman kallis osa.

https://best-bike-parts.de/Orbea-Carbon-Linkage-OIZ-Carbon-Wippe-OMX-OMR_1
Alumiinia on. 84,90€ näköjään uusi koko palikka tuohon, jos katastrofi sattuu. Käyn näyttämässä vielä huomenna jossain pyöräliikkeessä. Dremel ja ruuvipenkki kyllä löytyvät, eli eiköhän tuo jotenkin irtoa.

TANUKI
14.07.2024, 21.31
Joo siis en osannut tätä edes ajatella, koska ajelen tuolla fillarilla suolaloskassa ja kaikki huononkelin vesisade lenkit muutenkin.

Keskiökin on hajonnut jo kerran. Olisiko tuonkin pystynyt pyytämään takuuseen? Paremminhan se keskiö on suojattu, mitä linkuston laakerit.

Suolaloska saattaa selittää, mulla f-podiumi talvehtii sisällä ja talvella mennään täysjäykillä (läski ja cyclo) eikä täällä harjujen välissä pahemmin kuraakaan ole vaikka tulihan pari kautta tuota uitettua kepussa ja Turun mutapoluilla. Mutta ei linkuston laakerien kuulu kulua nykyaikaisessa fillarissa vitinäkuntoon puolessa vuodessa vaikka olisi ajettu missä ja pesty joka lenkin jälkeen painepesurilla.

Samaten keskiöllekin alle puoli vuotta tuntuu aivan liian lyhyeltä elinkaarelta. Aikanaan mulla meni keskiö muutaman kuukauden vanhasta fillarista, vein myyjäliikkeeseen vaihdettavaksi ja olin varautunut kulut itse maksamaan. No, liike totesi, että takuuseen meni. Osillahan on yleensä vuoden takuu normaalissa käytössä, rungoilla sitten pidempi.

paaton
14.07.2024, 21.42
Suolaloska saattaa selittää, mulla f-podiumi talvehtii sisällä ja talvella mennään täysjäykillä (läski ja cyclo) eikä täällä harjujen välissä pahemmin kuraakaan ole vaikka tulihan pari kautta tuota uitettua kepussa ja Turun mutapoluilla. Mutta ei linkuston laakerien kuulu kulua nykyaikaisessa fillarissa vitinäkuntoon puolessa vuodessa vaikka olisi ajettu missä ja pesty joka lenkin jälkeen painepesurilla.

Samaten keskiöllekin alle puoli vuotta tuntuu aivan liian lyhyeltä elinkaarelta. Aikanaan mulla meni keskiö muutaman kuukauden vanhasta fillarista, vein myyjäliikkeeseen vaihdettavaksi ja olin varautunut kulut itse maksamaan. No, liike totesi, että takuuseen meni. Osillahan on yleensä vuoden takuu normaalissa käytössä, rungoilla sitten pidempi.

Joo. Tuo läski olisi ehdottomasti se oikea vaihtehto talveen.

Edit: Niin joo, ohjauslaakerikin on jo ruosteessa, kun tulin lomalta takaisin ja kaivoin fillarin varastossa, oli tanko jumissa. Sekin naksaa.
Ja takavaihtajan rissapyörän laakerin elvytin juuri. Pientä ruostetta sisällä.

Jotenkin ei vaan osaa ajatella, että noiden takia pitäisi fillari kiikutella huoltoon. Ei mulla ole ennen ollut liikkeistä ostettuja uusia pyöriä. Minusta nuo ovat vaan kaikki käytön mukaan kuluvia osia.

paaton
14.07.2024, 21.43
Alumiinia on. 84,90€ näköjään uusi koko palikka tuohon, jos katastrofi sattuu. Käyn näyttämässä vielä huomenna jossain pyöräliikkeessä. Dremel ja ruuvipenkki kyllä löytyvät, eli eiköhän tuo jotenkin irtoa.

Mä en veisi tuota pyöräliikkeeseen enää. Ei heillä sen kummempia keinoja ole. Nätti hionta vaan dremelillä ja naputtelu irti.

Se seuraava ja nopeampi keino on hitsata tuohon pieni palko sisään. Tippuu sen jälkeen pienellä napautuksella.

elasto
14.07.2024, 23.17
Noniin, ei naksa enää. Nyt kelpaa uusilla laakereilla ajaa!

http://www.youtube.com/watch?v=3QYgzJr3XhU (https://youtube.com/shorts/3QYgzJr3XhU)

Eikö toi ole muuten vielä merivettä mikä nousee tohon tielle Kyläsaaren kohdilla?

Ohiampuja
14.07.2024, 23.46
Eikö tuohon laakeriin pääse lyömään ohuella tuurnalla sieltä takaa?

Ps. Olen oikein tyytyväinen kun heivasin kaikki täpärit mäkeen ja keskityin jäykkäperiin. Tämä siis tapahtui harkitun hyöty-haitta pohdiskelun jälkeen.

paaton
14.07.2024, 23.50
Eikö toi ole muuten vielä merivettä mikä nousee tohon tielle Kyläsaaren kohdilla?

Hups.

paaton
14.07.2024, 23.55
Eikö tuohon laakeriin pääse lyömään ohuella tuurnalla sieltä takaa?

Ps. Olen oikein tyytyväinen kun heivasin kaikki täpärit mäkeen ja keskityin jäykkäperiin. Tämä siis tapahtui harkitun hyöty-haitta pohdiskelun jälkeen.

No ei. Pitää sen olakkeen olla ulkokoolin kokoinen. Hajonneessa laakerissa on pyöreä pinta keskellä. Siihen ei paljoa terävätkään tuurnat pure.

Ohiampuja
14.07.2024, 23.59
Joo. Moni asia mikä on livenä päivän selvää, mutta kuvana ja sanallisesti onkin vaikea selittää. :)

Saatikka ymmärtää.

Copilot
15.07.2024, 11.01
Onhan noissa laakerien kestoissa selvästi pyöräkohtaisia eroja. Evolinkki söi lakrunsa kaudessa, kun nehän on ihan avoinna kaikella paskalle siinä. Muissa on kestänyt sen 2-3 kautta.

paaton
15.07.2024, 11.24
Eikä tuosta kannnata ongelmaa tehdä.

Mondrakerin linkut irtoavat muutamassa minuutissa. Ottaa vaan jonkin lepopäivän iltana linkut pöydälle ja vaihtaa uudet rasvat sisään.

Täytyy vain ottaa tuo säännölliseksi huolloksi. Kokonaan uusiin vaihtaminen on jo isompi duuni.

Copilot
15.07.2024, 11.29
Eipä niin. Tuossakin on toki pyöräkohtaisia eroja.