PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kevyt kiekkosetti Kona Sutra Ltd:le



pipa39
07.02.2022, 23.40
Alumiini varmaan, 1600 - /+ gr
Mitä suosittelisit ja mitä mahtaa edes löytyä
Pyörä Sutra ltd 2021
Jos hyviä käytettyjä, niin yv ilmoa.. Kevät lähestyy

Kuminauha
08.02.2022, 08.34
DT Swiss ER1600 osuisi tohon painoluokkaan. Nämä toki ehkä vähän kapeat, jos meinaat meinaat saman levysiä 2,25" renkaita käyttää. Mutta voisi näilläkin jotain 2" levysiä käyttää ihan hyvin.

https://www.bike24.com/p2237667.html

maalinni
08.02.2022, 12.56
DT Swiss ER1600 osuisi tohon painoluokkaan. Nämä toki ehkä vähän kapeat, jos meinaat meinaat saman levysiä 2,25" renkaita käyttää. Mutta voisi näilläkin jotain 2" levysiä käyttää ihan hyvin.

https://www.bike24.com/p2237667.html

Samoja olisin suositellut. Hommasin nuo omaan Roveen.

Kuminauha
08.02.2022, 15.18
Noihin vielä Ratchet päivitys 54T ni avot. Ei tarvi työkaluja.

https://www.bike24.com/p2214277.html

Omaan White GX ltd:hen nämä kiekot + 54t upgraden hommasin päivityksenä ja oon ollu tyytyväinen.

500€ hintaluokkaan vaikee löytää parempaa settiä mun mielestä.

pipa39
08.02.2022, 20.09
Kiitos, tuosta vertailukohde... Sitten rataspakka ja jarrulevy...

K.Kuronen
08.02.2022, 20.46
Mä miettisin että miksi on jokin asetettu painoraja, kun kiekoilla on kuitenkin muitakin määrittäviä tekijöitä, kuten kehän sisäleveys. Itse asettaisin muut ominaisuudet ensin ja sitten katsoisin miten kevyisiin kukkaro antaa myöten.

pipa39
08.02.2022, 21.02
Juu, mulle riittäis alle 100 kg painolle, alle 60 kg polkija..

Kuinka nämä... https://www.bike24.com/p2293863.html

Onko käytönnössä iso ero noihin ensimmäisiin suositeltuihin...

K.Kuronen
08.02.2022, 21.07
^Joo, tarkoitin lähinnä tota kiekkosetin painoa.

pipa39
08.02.2022, 21.14
Outs, anteeks.. Luin vähän "huonosti" ja en ole niin asiantuntija näissä...
Tullut jostain foorumeilta käsite, että tuo setin paino vaikuttaa paljon ajofiilikseen.. Alkuperäiset jäis nastarenkaille..

Föhn
08.02.2022, 21.38
Saattaa sisäleveys mennä jo kapeaksi mutta tässä on myös vaihtoehto. https://www.bike24.com/p2293678.html?q=er-1400
Puoltoistakiloa kiekkoa kohtuu hintaan.

pipa39
08.02.2022, 21.47
Rengasleveys suositus taisi olla samat... Mitä tuo rachet... tarkoittaa... Anteeks, nää on monesti niin hienoja termejä ????

Plaine
08.02.2022, 22.07
Dt:n kiekoista voisi leveämpänä vaihtoehtona mainita GR1600. https://www.bike24.com/p2334116.html?menu=1000,1868,1928
Tuo ”ratchet” tarkoittaa takanavan vaparattaan räikkää. Kyseinen osa on helppo vaihtaa jälkeenpäi, jos näkee tarpeelliseksi.

Kuminauha
09.02.2022, 08.26
Rengasleveys suositus taisi olla samat... Mitä tuo rachet... tarkoittaa... Anteeks, nää on monesti niin hienoja termejä ????


https://pic.useful.fi/LppTuYEWi.jpg

Kuvassa ympyröity osa. Eli siis ratchet on nimitys sille vapaaratas systeemille, mitä DT swiss käyttää noiden kiekkojen takanavassa. Kyseessä siis osakokonaisuus, joka vastaa siitä, että veto ottaa kiinni, kun polkimia poljetaan eteenpäin, mutta vapautuu, kun polkeminen lopetetaan/polkmia pyöritetään taaksepäin.

Mitä tiheämpi hammastus noissa hopeisissa renkaissa on, sitä vähemmän vapaata liikettä kammissa on, ennenkuin veto nappaa kiinni. Eli vähemmän viivettää siitä kun alkaa polkemaan. Noi hammasluvut ilmoitetaan esim 18T (T=tooth, hammas). Vakiona noissa tulee yleensä 18T tai 36T mutta saa päivitettyä tiheään 54T.

Muillakin valmistajilla on vähän vastaavanlaisia systeemejä.

JackOja
09.02.2022, 09.02
Lisäisin ratchet-asiaan kommentin, ettei ratchet-vapari ole millään tavalla välttämätön, sellainen asia johon kannattaa sitovasti jumiutua. Yleiset ns. kynsivaparit toimivat aivan hyvin pl. jotkin halpiskiinalaisnavoissa olevat.

Joillain foorumilaisilla on kuitenkin kynsivaparien kanssa jatkuvasti ongelmia ja siksi on muodostunut tälläinen kerrannallinen "foorumitotuus", että ratchet pitää olla. Ratchet on erinomainen toki. Huomionarvoisaa on muuten se, että vähempihampaiset ratchetit vaativat vähemmän huoltoa kuin "nopeat" ratchetit.

Itsellä kahdeksat kiekot, joissa vain kolmessa parissa on ratchet-vaparit. Käytössä ei merkittävää eroa eikä kynsivapareidenkaan kanssa ole ongelmia ollut.

Marsusram
09.02.2022, 10.43
Vanhemmissa Shimanon kynsivapareissa oli jousen kuoleentumisesta ja rasvan pakkasessa jähmettymisestä johtuvia kytkeentymisongelmia. Yhden OEM -kiinanvaparin hammaskehä tuhoutui, paremmissa olisi vaihdettavissa pajalla.
Ratchetin kanssa ei ongelmia, huolto tosi helppoa, vaikkapa
https://youtu.be/PXJ2ao-Iq14

Kuminauha
09.02.2022, 12.20
Juu ei sinänsä ratchet tyyppisissä ole mitään merkittävää etua kynsimallisiin verrattuna.

nure
09.02.2022, 12.37
^Ei ainakaan että sitä pitäisi esteenä kiekkojen hankintaan. Reilun 40vuoden aikana olen yhden vapaarattaan joutunut vaihtamaan, taisi olla jokin 2000luvun alkupuolen XT...

K.Kuronen
09.02.2022, 13.21
Vanhemmissa Shimanon kynsivapareissa oli jousen kuoleentumisesta ja rasvan pakkasessa jähmettymisestä johtuvia kytkeentymisongelmia. Yhden ...

Pakkasella esiintyviä ongelmia ollut itsellä joskus kynsivapareissa, mutta puhdistus ja kevyt voitelu auttaa. Vähän enemmän ajettu DT 370-napa paukahteli toisinaan, mutta taipumus taisi poistua vaihdettuani uuden vaparin muusta syystä (=laakerivika).

Omalle kohdalle ei ole tainnut sattua varsinaisesti hajonnutta vaparia. Kiekko on poistunut käytöstä jostakin muusta syystä ja joku on tainnut luhistua.

nure
09.02.2022, 14.49
^Pääosin niin myös, yksi vapaaratas ja yhdestä takakiekosta vannejarru aikana jarrupinta halki. Muulloin kiekot siirtyneet kiertoon muista syistä...

Mietin myös että sopisiko tuollaiseen kysyjän käyttöön jokin puhdas maastokiekko, Newman Evolution/CrossMax SLS...?

JackOja
09.02.2022, 14.52
...sopisiko tuollaiseen kysyjän käyttöön jokin puhdas maastokiekko, Newman Evolution/CrossMax SLS...?

Sopisi tietty. Ottaen huomioon käytössä olevat pakat.

Plaine
09.02.2022, 15.19
^ Huomioon pitää ottaa myös se, saako kyseisiin maastokiekkoihin 12x100 akselille adapterit!

JackOja
09.02.2022, 15.24
^no sekin vielä! Siinä mielessä joku DT on nappivalinta. Eikä mitään dorkaa boostia, vaan normaalinavat.

petev
09.02.2022, 15.53
Sopisi tietty. Ottaen huomioon käytössä olevat pakat.

Mitenkäs nuo Shimanon 11v pakat on vaihtokelpoisia, kun puhutaan maantiepakka ja maastopakka ?

JackOja
09.02.2022, 15.56
Mitenkäs nuo Shimanon 11v pakat on vaihtokelpoisia, kun puhutaan maantiepakka ja maastopakka ?

Maantiepakka ei mene mtb-vapariin.
Maastopakan alle tarvitaan 1.8 mm spacer maantievaparille.

K.Kuronen
09.02.2022, 16.04
Sitten Shimanolla on vielä maantiepakkoja, jotka käyvät myös mtb-vapariin, kuten CS-HG800-11 ja CS-HG700-11.

nure
09.02.2022, 18.14
^Just noin, yhteen projektiin juuri CrossMaxeihin 105 tasoinen pakka...

pipa39
09.02.2022, 21.48
Hienosti selitetty, kiitos

Istumatyöläinen
09.02.2022, 22.10
^no sekin vielä! Siinä mielessä joku DT on nappivalinta. Eikä mitään dorkaa boostia, vaan normaalinavat.

Mikä boostissa on dorkaa?

JackOja
09.02.2022, 22.33
Mikä boostissa on dorkaa?

Tarpeeton standardi, ilmankin pärjättäisiin. Baiklaif olis simppelimpää ilman.

Kukaan ei erota sokkotestissä ajaako boostia vai ei, väitän.

nure
10.02.2022, 11.39
Itse huomasin että qr/142 mainio yhdistelmä kun saa adapterit luonnikkaasti mutta boostiksi ei saa ilman kommervenkkejä, siis sellainen käsitys itsellä. Edellinen täysjäykkä perinteisillä 100/135 pikalukoilla ja nykyisessä boostit eikä tosiaan eroa löytynyt...

JackOja
10.02.2022, 11.47
...mainio yhdistelmä kun saa adapterit luonnikkaasti mutta boostiksi ei saa ilman kommervenkkejä, siis sellainen käsitys itsellä. ...

Adaptereilla.

Plaine
10.02.2022, 12.42
Adaptereilla.

Jarrulevyjen allekin joutuu sitten etsimään adapterit. Voi ainakin centerlockeilla olla vähän hankala? Ja boost-napoja ei kai kapeampaan saa mitenkään? Mites takanapa ja ketjulinja?

JackOja
10.02.2022, 12.46
Jarrulevyjen allekin joutuu sitten etsimään adapterit. ...

Sellainenhan noissa seteissä on. Ei tarvitse erikseen etsiä.


Voi ainakin centerlockeilla olla vähän hankala?

On.


Ja boost-napoja ei kai kapeampaan saa mitenkään?

Ei tietenkään.


Mites takanapa ja ketjulinja?

Ei varmaankaan optimi. Lähtökohtaisesti paras ratkaisu on käyttää boost-perässsä boost-napaa.

nure
10.02.2022, 18.36
^Joku jonka kanssa kauppaa tein niin väitti että esim. tuollaisen 142millisen perän saa kyllä boostiksi kaikenmaailman adaptereilla mutta täytyy myös kiekko rihtata uudelleen...?

Jukka4130
15.02.2022, 23.51
^Joku jonka kanssa kauppaa tein niin väitti että esim. tuollaisen 142millisen perän saa kyllä boostiksi kaikenmaailman adaptereilla mutta täytyy myös kiekko rihtata uudelleen...?

Riippuu adapterityypistä. Jos navan molemmille puolin tulee 3 mm vahvuiset holkit, uudelleen keskittämistä ei tarvita. Jos puolestaan ainoastaan levyn puolelle tulee 6 mm holkki, uudelleen keskitys arvatenkin tarvitaan. Runko- vaihtaja- ja kiekkokohtaista, että onko ensinnä mainitun adapterityypin käyttö mahdollista. Jälkimmäinen tyyppi on huomattavasti yleisempi.

Kuminauha
16.02.2022, 08.48
Näin sanotaan ainakin DT swissin end capin tiedoissa: "Note: It is not possible to convert the hub from 12x142 mm to 12x148 mm Boost and vice versa!"

Eli ainakin DT swissillä 142 ja 148 end capit on on samanlaiset, itse napa varmaan on eri levynen boost/non-boost tai rihdattu eri tavalla(eri pituset pinnat?).

Eli 5/135 <-> 12x142 on mahdollinen, mutta boosti on aina boosti 12x148.

pipa39
22.02.2022, 16.19
Paljon tietoutta taas, jos kiekkoon tuo kasetti :Sram PG-1130 rataspakka, 11-42 t, niin mitä ketjua kannattaa miettiä?
Sram Pc 1110 ketjua monet eivät suosittele nopeen venymisen takia?
Hyvät suositukset tälle ????

nure
22.02.2022, 18.04
Vaihtoehtoina parit halvat tai yhdet hyvät... Itse KMC X11SL ja SRAM XO/XX1 ketjuja käyttänyt, kestävät minkä kestävät, kulutustavaraa.