PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kestävätkö hiilikuitukiekot talviajoa?

epakesa
06.02.2022, 15.08
Alumiinikiekot eivät kestäneet edes yhtä talvea Helsingin suolassa -- kestäisikö hiilikuitukiekot paremmin?

Rondo Mutt ST -fillarilla on kynnetty työmatkaa talven halki, mutta nyt bongasin että alkuperäisen takakiekon alumiinivanne on halkeillut useammasta pinnareiästä. Kenties vähän napakat pinnakireydet yhdistettynä lämpötilavaihteluihin ja tiesuolaan oli liikaa? Etukiekko ei ole moksiskaan, sille tulee kaiketi vähemmän iskuja / suolakuraa kärsittäväksi.

Nyt olisi siis vaihtoehtona hankkia joko uusi, halvahko takakiekko -- tai sitten mulla olisi paketissa odottamassa nuo Light Bicyclen bränikät kiekot hiilikuituvanteilla, messinkinänneillä, Sapim pinnoilla ja DTSwiss 350 navoilla! :cool:

Alunperin meinasin säästää uudet kiekot pelkästään kesäkäyttöön ja runnoa talvet alukiekoilla. Mutta lyhyt oppimäärä googlesta vihjailisi, että hiilikuitu itseasiassa kestäisi talviolosuhteita (ja sitä suolaa) alumiinia paremmin! Ainakin nuo alukiekot näköjään sulivat muutamassa kuukaudessa. Pyörää olen pessyt muutaman kerran kuukaudessa, kun on ollut erityisen rapaista; lokasuojia ei nastarenkaiden kanssa mahdu käyttämään. Voiko pienellä vaivalla parantaa fillarin käyttöikää talvikäytössä?

Millaisia kokemuksia ja viisauksia raadilla on jakaa aiheesta?

maalinni
06.02.2022, 15.51
Mitä se suola tekee alumiinivanteelle? Tämä on minulle ihan uusi juttu. Onneksi täällä idässä ei suolaa levitellä.

TuplaO
06.02.2022, 15.53
Levyjarrut jos on, niin varsinaista sorviefektiä ei synny. Siinä mielessä hiilari on ok, mutta nippelit tuppaa olemaan alumiinisia. Suola ja mahd. myös litkut voivat hapattaa nippelit piloille odotettua nopeammin. Hiilari ja messinkinippelit on sitten kestävämpi kombo, jos sopivat saa käsiinsä jostain.

Situm
06.02.2022, 16.26
TuplaO ihan oikeassa. Alumiininipat ovat epäjalompana se luovuttava elementti hiilarivanteessa. Mä olen ajanut hiilarivanteilla kymmenisen vuotta kesät talvet, ja ainoastaan ekan sukupolven läskikiekot antautui juuri alunippeleiden takia. Messinkiset kun vaihtu tilalle, lakkas ongelmat samantien.
Se että aluvanteeseen tulee pinnan reiän kohdalle halkeamia, viestii ehkä enemmän rihtauksesta tai sen puutteesta. Ollaan tarkastettu useampia uusia kiekkoja, joiden heitto on ollut yli 50%.

arctic biker
06.02.2022, 16.38
Täällä vielä idempänä on sekä suola että tappajasepeli täysin tuntematon asia.

paaton
06.02.2022, 16.39
Niin eiköhän tuo messinkinänni tarkoita just nippoja. Eli toimiva setti varmasti.

nure
06.02.2022, 16.45
Kyllä yleensä halkeilu johtuu aivan muusta kuin suolasta ja tuskin yhdessä talvessa vahinkoa tapahdu jos ei ihan suolassa pyörää uita ja säilytä...

maalinni
06.02.2022, 17.17
Kyllä yleensä halkeilu johtuu aivan muusta kuin suolasta ja tuskin yhdessä talvessa vahinkoa tapahdu jos ei ihan suolassa pyörää uita ja säilytä...

En minäkään suostu uskomaan, että suola syö alumiinikiekot yhdessä talvessa. Ja miten se etuvanne olisi vähemmän suolassa kuin takavanne?

nure
06.02.2022, 18.12
^Liika kireys saattaa olla syy...

epakesa
06.02.2022, 19.54
Taidatte olla oikeassa: ylikireät pinnat kehnosti rihdatulla, suolassa uitetulla kiekolla lienevät huono kombo. Nippelit ovat tuollaisen harmaan korroosiotöhkän peitossa.

Kiitoksia vinkeistä, iltapuhteena vaihdan hiilarikiekot pyörään alle. Katsotaan jos lieksalaisten nastakumi toimisi niillä jopa tubelessina!

Benny
07.02.2022, 11.33
Minulla oli Shimano RX 830 ympärivuotisessa ajossa ja niistä ainakin alkoi kuoriutumaan lakka tuon kuidun päältä jo ensimmäisen talven jälkeen. Paljon tuli kyllä suolamössössä ajoa. En tiedä kyllä tiedä liittyikö tuo varsinaisesti kuituun vai oliko vain huonolaatuinen kiekkosetti.

Qilty
07.02.2022, 11.35
Minulla oli Shimano RX 830 ympärivuotisessa ajossa ja niistä ainakin alkoi kuoriutumaan lakka tuon kuidun päältä jo ensimmäisen talven jälkeen. Paljon tuli kyllä suolamössössä ajoa. En tiedä kyllä tiedä liittyikö tuo varsinaisesti kuituun vai oliko vain huonolaatuinen kiekkosetti.Nepä onkin alumiinia missä kuitulaminointi päällä.

Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla

Benny
07.02.2022, 14.10
Nepä onkin alumiinia missä kuitulaminointi päällä.

Joo, näin on. Liekö sitten tuo ollut syynä. Täysin alumiinisissa kiekoissa en ole vastaavaan vain törmännyt.

nure
07.02.2022, 14.42
Kuituisesta lakkaus saattaa yksinkertaisesti kärsiä sen vuoksi että jääkokkareet on aika kovaa tavaraa...

Qilty
07.02.2022, 15.00
Joo, näin on. Liekö sitten tuo ollut syynä. Täysin alumiinisissa kiekoissa en ole vastaavaan vain törmännyt.Alumiiniset on varmaan monesti anodisoituja, niin ei ole lakkaa mikä lähtisi.

Mut enpä tiedä niin, kyllähän autoissakin lähtökohtaisesti talvivanteissa enemmän näkyy lakkavikaa.

Itse hiilikuitua taas tuskin kiinnostaa yhtään että missä vellissä ajetaan.

nure
07.02.2022, 16.51
^ En vanteista tiedä mutta usein hiilikuiturakenteet vaatii lakan uv suojaksi... Ja jos pinnan rakenne vaurioituu niin kyllä pikku hiljaa lahoaa...

Qilty
07.02.2022, 18.30
^ En vanteista tiedä mutta usein hiilikuiturakenteet vaatii lakan uv suojaksi... Ja jos pinnan rakenne vaurioituu niin kyllä pikku hiljaa lahoaa...Eikö tosiaan nykyyään saada uv-suojaa itse sideaineeseen?

Situm
07.02.2022, 19.24
Kyllä se hiilikuitu kestää jään raapimiset jos ne kestää kesälläkin kivikoissa. Enkä sitten osaa sanoa, miten nopeasti alkaa lahoamaan, kun en ole vielä yhtään lahonnutta nähnyt.

nure
07.02.2022, 19.32
^ Tietysti hieman kärjistetty mutta kyllä korjatessa aina pinta suojataan. Vaurioituneeseen pintaan kyllä kosteus imeytyy kuin lasikuituunkin, ei niin nopeasti mutta kuitenkin...