Näytä tavallinen näkymä : Kaupalliset pyöränrakentajat pääkaupunkiseudulla, onko niitä?
Moi,
Tämä on ensimmäinen viestini tällä foorumilla. Olen yrittänyt etsiä tältä foorumilta ja pyöräkauppiaiden sivustoilta tietoja paikoista, joissa saisi rakennettua custom pyörän omaan tai heidän myymäänsä runkoon.
Taustaa. Asun pääkaupunkiseudulla. Käytössäni on ollut yleispyöränä (lenkit ja työmatkat) paranneltu Kona Kula 2005, josta alkuperäistä ei taida olla kuin runko ja keula. Muutama vuosi sitten ostin toiseksi pyöräksi lähinnä talvikauden työmatka-ajoon Kona Wo läskin. Sillä kuitenkin heti tuoreeltaan kertaalleen jäisellä kelillä kaaduin pahasti saaden pari murtumaa ja 2 kk sairauslomaa. Sen jälkeen olen talvisin ollut arempi ajaja. Minulla on maasturissa ollut ISP nastat, joita olen käyttänyt jäisillä keleillä ja läskiä vain lumisissa olosuhteissa (läskissä ei nastoja). Minulla on ollut suunnattomia vaikeuksia saada laitettuja nastarenkaita kiekoille ja olenkin joutunut nolosti käyttämään ammattilaisia renkaan vaihtoon.
Nyt olen ajatellut hankkia kolmannen erillisen talvipyörän, jossa voisi olla vaikka koko ajan nastat. Mielessä olisi täysjäykkä maasturi, joko yksi- tai useampivaihteisena. Kona Unit voisi olla looginen ratkaisu, mutta eniten kiinnostaisi plussakokoinen Surlyn Karate Monkey, jonka runkoja näyttäisi olevan kaupan.
Itse en kuitenkaan jaksa alkaa koko pyörää kokoamaan. Vaimo on valittanut jo renkaiden vaihdon aiheuttamaa kiroilua ja minulla on pari muuta intohimoisempaa ja aikaa vievempää harrastusta. Löytyykö pääkaupunkiseudulla pyöräkauppaa tai yksityistä toimijaa, joka voisi pyörän rakentaa?
reedman
maalinni
30.01.2022, 16.24
Pikainen googellus: https://velosport.fi/verkkokauppa/fin/colnago_arabesque_runkosetti-p-70990-6
Varmasti jokainen pyöräliike rakentaa mitä vain, kun lyöt euroja tiskiin. Oletko itse etsinyt netistä? Käteviä hakusanoja ovat: "polkupyörä" ja "helsinki"...
Tämäkin voisi olla: https://www.velobia.fi/ritchey
edit: joo eka linkki ei ollut maastopyörä
Niin kuin yllä mainittiin. Ainakin näin talviaikaan kun on hiljaisempaa, niin varmasti kasaavat pyöräliikkeissä asiakkaalle pyöriä, vaikka veisi rungon mukanaan. Kevättä kohden mielenkiinto varmaan vähenee, kun alkavat toivottavasti saamaan kasattavia pyöriä omaan myyntiin.
Bikeworx keilaniemi ainakin kasaa. Mutta mikset vain laittais fättiin nastoja, fätithän on talvipyöriä. Tai toiset kiekot joihin nastat niin tarvii vaihdella vaan kiekot. Toki uusia pyöriä kiva ostella :)
Eiköhän melkein jokainen pyörähuoltoliike kasaa pyörän runkosetistä. Ainakin jos viet osatkin. Kasaus menee todennäköisesti tuntitaksalla ellei sille ole listahintaa.
Sen mitä joskus olen joutunut muiden kiireiden takia kasauttamaan fillarin, on ne tehty tuntitaksalla. Kun osat vaan on oikeita eikä muuten tarvitse kasaajan ottaa painimatsia fillarin kanssa, on yleensä kokoonpano nopeaa. Tietenkin jos kaikki osat irtonaisina vie pajalle ikean kassissa runko ja kiekot olkapäällä voi tulla ylimääräinen tunti.
Ja voi olla että joku alan ihminen täältäkin voisi hoitaa homman sopivaa korvausta vastaan...
Istumatyöläinen
31.01.2022, 12.32
Entäpäs mittatilausrunkojen tekijöitä teräksestä tai titaanista. Onko niitä? Helsingissä tai muualla. Konga ei taida enää tehdä runkoja.
Tiedän tuskasi juuri ISP:tä vanteelle ähränneenä. Paljon on renkaista kokemusta mutta ei koskaan ole ollut noin vaikeaa...
Itse hankkisin läskiin nastarenkaat talveksi ja kesäksi kapeammat kiekot plussarenkaita varten. Tähän ratkaisuun päädyinkin mutta pyörä ehti tuhoutua ennen toteutusta.
Onko firman pakko olla pääkaupunkiseudulla vaikka itse täällä asutkin? Käsittääkseni Turussa Foxcomp on toteuttanut paljonkin räätälöityjä ratkaisuja Surlyn ja Salsan runkoihin.
Soittoa sinne tai jopa junalla päiväretki ihmettelemään entisen pääkaupungin tarjontaa.
Oatmeal Stout
31.01.2022, 12.50
Entäpäs mittatilausrunkojen tekijöitä teräksestä tai titaanista. Onko niitä? Helsingissä tai muualla. Konga ei taida enää tehdä runkoja.
J:pää Chebici (https://www.chebici.fi/).
---poistettu---
Itsekin voisin (rahalla) kasata koska se on hauskaa puuhaa. Haluaisin kasailla itsellenikin enemmän, muttei mahdu fillareita lisää eikä ole tarvettakaan.
Muille kasaamisessa tulee vastuukysymyksiä yms., että jospa ei kuitenkaan yksityishenkilönä.
Itsekin voisin (rahalla) kasata koska se on hauskaa puuhaa. Haluaisin kasailla itsellenikin enemmän, muttei mahdu fillareita lisää eikä ole tarvettakaan.
Sama juttu, vaikka aina aloittaessa sitä miettii, että miksi %&#¤ sitä oikein tuli taas tähän lähdettyä. Mutta sitten kun fillari on vihdoin kasassa kaiken ähräämisen ja luokattoman kiroilun jälkeen, sitä tuntee pohjatonta tyytyväisyyttä.
Mutta tuntipalkoille tuskin hommassa pääsisin. Nyt Rivaleiden vaihtaminen GRX:iin otti varmaan työpäivän verran aikaa, jollei yli. Pelkissä tankonauhoissa sain menemään puolitoista tuntia. Kun juutuupivideot teippauksesta on sen vartin ja siinä on jo mainokset mukana.
Cuppis, usei ei kyse renkaasta vaan vanteesta mikä ongelman aiheuttaa. Itsellä ollut ISP 26" ja 29" ja jollakin vanteella tuli jopa olo että pysyykö edes kun niin helposti meni.
Ei tosiaan tuntipalkoille pääse ja tuskin tarkoituskaan mutta homma on vaan hauskaa. Nytkin viimeisen projektin jarrut odottaa litkunlisäämistä ja ilmausta, sama homma omassa FlatBarissa jonossa, onneksi ei ole kiirettä...
Fox varmaan kokoaa mutta taitaa olla suositeltavaa että tehdään heidän osista ja silloin tulee suht kalliiksi homma. Muuten kyllä laatuliike...
Sama juttu, vaikka aina aloittaessa sitä miettii, että miksi %&#¤ sitä oikein tuli taas tähän lähdettyä. Mutta sitten kun fillari on vihdoin kasassa kaiken ähräämisen ja luokattoman kiroilun jälkeen, sitä tuntee pohjatonta tyytyväisyyttä.
Mutta tuntipalkoille tuskin hommassa pääsisin. Nyt Rivaleiden vaihtaminen GRX:iin otti varmaan työpäivän verran aikaa, jollei yli. Pelkissä tankonauhoissa sain menemään puolitoista tuntia. Kun juutuupivideot teippauksesta on sen vartin ja siinä on jo mainokset mukana.
Oho. No sehän on vastustanut. Mikäs siinä kahvojen vaihdossa niin hankasi vastaan?
^No kun tekee kaiken kolmeen kertaan. Hukkaa välillä työkalut ja ihmettelee vielä päälle.
Mutta meneehän siinä, kun letkut pätkitään ja ujutetaan rungon sisään, sekä mielellään sieltä uloskin. Hissitolpan vaijerikin teetti hetken työtä, että sai mieleisen pituiseksi. Je niin edelleen. Mulla nämä tuppaa aina kestämään.
Ilmauksessa meni yksi ilta, kun takajarru oli ilhan kuivaa tavaraa, eli ei esitäytetty. Ja välissä vielä lisäkahvat.
BB Holland
31.01.2022, 16.38
Shock Therapy noita kasauksia tekee ainakin Surlyn ja Salsan runkoihin. Ei ole enää keskustassa vaan jossain Nurmijärven suunnalla Palojoki? Ja tämähän on Foxcompin jälleenmyyjä Toikka oli aikaisemmin Foxcompilla silloin kun se oli vielä Helsingissä.
navajokoira
01.02.2022, 09.38
(linkki huijaussivustolle poistettu) kasaa aloittajalle fillarin.
Helsinki Underground Bikeshop lopetti toimintansa muutama vuosi sitten. Toi linkki on hyvä esimerkki modernista huijaussivustosta, jossa ekalla ja ehkä vielä tokallakin vilkaisulla kaikki näyttää vielä hyvältä.
^Niinkö?! Saatana!
Editoinkin heti linkin pois viestistäni. Ota sääkin tosta lainauksesta.
^^ mikäs tuosta huijaussivuston tekee? Linkithän ei johda kai mihinkään. Se on sitten kokonaan toinen juttu, että miksi tuo sivusto on yhä ylhäällä ja kuka on maksanut domainista.
J:pää Chebici (https://www.chebici.fi/).
Käsittääkseni chebici ei varsinaisesti tee mittatilausrunkoja vaan niillä on useampia valmiita runko kokoja joiden ympärille sitten pyörät kasataan. Tämä sen perusteella kun kävin viime vuonna kysymässä pitkäjalkaiselle yli kaks metriselle korkean stackin omaavaa pyörää alle. Vastaus oli että ei kuulema kannata teettää yksittäisiä runkoja.
Sent using Tapatalk - ja sit lenkille [emoji3]
^Britannia taitaa olla ainakin teräsrunkojen taivas, löytyy kyllä rungorakentajia...
^Brexitin jälkeen vain todella kovahintainen... runkoihin tulee päälle joku (rangaistus)tulli.
Onneksi kuitenkin EU alueelta löytyy tullivapaasti runkojen tekijöitä.
Mites Runteli tai Pässilä..
navajokoira
01.02.2022, 13.07
^^ mikäs tuosta huijaussivuston tekee? Linkithän ei johda kai mihinkään. Se on sitten kokonaan toinen juttu, että miksi tuo sivusto on yhä ylhäällä ja kuka on maksanut domainista.
Ne osta-painikkeet ja muut ovat ns. affiliate-linkkejä, joiden on tarkoitus ohjautua johonkin oikeaan kauppaan niin, että linkin julkaisija saisi palkkion linkin kautta tehdyistä ostoksista. Tällaisia linkkejä normaalisti löytyy esim. youtube-sisällöntuottajien videoiden kuvauksista. Tässä tapauksessa linkkejä levittää taho joka esiintyy kuvitteellisen albertinkadulla sijaitsevan kivijalkakaupan verkkosivustona ja on pöllinyt tuotekuvauksensa Chainreactioncyclesiltä.
^Brexitin jälkeen vain todella kovahintainen... runkoihin tulee päälle joku (rangaistus)tulli.
Tullin sivuilta:
Tullia ei tarvitse maksaa, kun tavara on valmistettu Isossa-Britanniassa (alkuperätuote), ja se lähetetään Isosta-Britanniasta. Tavarasta on kuitenkin maksettava arvonlisävero
^Siis ei kovinkaan kallis välttämättä... Kysyjä voisi kertoa ajatellun budjetin niin ei tarjota liian hienoa/kallista...
Tullin sivuilta:
Tullia ei tarvitse maksaa, kun tavara on valmistettu Isossa-Britanniassa (alkuperätuote), ja se lähetetään Isosta-Britanniasta. Tavarasta on kuitenkin maksettava arvonlisävero
Ok. Katselin vain noita Ribblen runkosettejä, niin niihin tulee tulli päälle. Mutta ilmeisesti rungot on valmistutettu jossain brittien ulkopuolella.
Ok. Katselin vain noita Ribblen runkosettejä, niin niihin tulee tulli päälle. Mutta ilmeisesti rungot on valmistutettu jossain brittien ulkopuolella.
Hinnoista päätellen kaukoidässä joo. Jos olis Britanniassa tehtyjä niin teräsrungossa olisi "alkaen" £2000 ja titskurungossa £3000 hintalaput.
Oatmeal Stout
01.02.2022, 15.23
Käsittääkseni chebici ei varsinaisesti tee mittatilausrunkoja
Mainostaa kuitenkin tekevänsä, kyllä rungon teko kannattaa, kun asiakkaan kanssa päästään yhteisymmärrykseen hinnasta.
Briteistä saisi kivoja runkoja, kun kävisi pari kertaa tekijän luona tai oleleilisi saarilla vajaat kaksi kuukautta.
Itse aikoinaan harkitsin vakavasti Arkobici.sk. Perus Columbus Life runko 1700€ + haarukka ja muut mausteet valinnan mukaan.
Päädyin lopulta Bice bicyclesiin Italiasta kun enemmän palasia loksahti paikalleen mun tarpeisiin ja suunnitelmiin nähden.
Molempia voin suositella jos haluaa välttää noi ylimääräiset tulli sotkut.
Kiitokset kaikille hyvistä neuvoista. Uskoakseni niiden avulla asia etenee.
reedman
^Eikös silti olisi mukava ajatus, huvi ja hyöty yhdistettynä...
Istumatyöläinen
01.02.2022, 22.58
Mites Runteli tai Pässilä..
Jos tämä oli mulle, niin tietääkseni kumpainenkaan ei ainakaan tällä hetkellä tee runkoja mittojen mukaan. Jos tuo ei ollut mulle, niin tilanne ei siitä silti muutu.
bike futurist
02.02.2022, 11.51
Puolassahan (ja perussa) noita hyviä runkopajoja on muutama myös. Itse on tullut tilattua vuosien aikana kuusi runkosettiä ja yksi keula, joista yksi runko on edelleen itsellä. Lähinnä omaa uteliaisuutta ja speksailunnälkää siinä oli enimmäkseen vaikuttimena.
bike futurist
02.02.2022, 11.56
Jos nyt tänä päivänä ajautuisin vielä tilailemaan, niin syynä olisi varmaankin lähinnä teräscustomin fiilistely, crust bomboran saantivaikeudet tai randorunkosetti center pull jarru tapeilla. Kaikkea muuta saa kaupasta.
Joo ylipäätänsä vannejarrurunko (muu kuin maantiepyörä), kaupparungoista poikkeavat geometriatarpeet tai jos haluaa terästä ilman EU-direktiivien rajoitteita, on myös ihan hyviä syitä.
E: Tosin ketjun aloittaja taisi metsästää valmiiseen runkosettiin kasaajaa. Riippuen, mitä on haussa niin https://garagemeilahti.fi/ auttaa varmasti ja jos Surly on pohjalla, niin kyselisin myös Foxcompista, vaikka se ei olekaan Pk-seudulla.
BB Holland
02.02.2022, 13.16
Shock Therapy noita kasauksia tekee ainakin Surlyn ja Salsan runkoihin. Ei ole enää keskustassa vaan jossain Nurmijärven suunnalla Palojoki? Ja tämähän on Foxcompin jälleenmyyjä Toikka oli aikaisemmin Foxcompilla silloin kun se oli vielä Helsingissä.
^ Niin no
^joo ja linkki vielä
http://www.shocktherapy.fi/
Palveluihimme kuuluvat mm. Pyörien ja kiekkojen kasaus
Harmi kun myymälää ei enää ole, oli asiamesta.
BB Holland
02.02.2022, 13.30
Toikka on kaikista mekaanikoista pätevin johon olen törmännyt, ja tuolla sivummalla asiakkaitakaan ei taida olla ns. liikaa.
Istumatyöläinen
02.02.2022, 16.56
Puolassahan (ja perussa) noita hyviä runkopajoja on muutama myös. Itse on tullut tilattua vuosien aikana kuusi runkosettiä ja yksi keula, joista yksi runko on edelleen itsellä. Lähinnä omaa uteliaisuutta ja speksailunnälkää siinä oli enimmäkseen vaikuttimena.
Olisiko näistä tekijöistä jotain suosituksia, ei-suosituksia, linkkejä tms. lisätietoa saatavilla?
Kiitos vielä kerran kaikille avusta. Foxcompista tuli single-speed Karate Monkey tilattua nastarenkailla.
reedman
Täältä saa runkoja mittojen mukaan https://projectxii.nl/nl/
Ystäväni pyörä on yksi näistä esimerkeistä https://projectxii.nl/nl/archive-v2/
Olisiko näistä tekijöistä jotain suosituksia, ei-suosituksia, linkkejä tms. lisätietoa saatavilla?
Perussa on Marino. Yhden custom rungon perusteella ei valittamista.
Täältä saa runkoja mittojen mukaan https://projectxii.nl/nl/
Ystäväni pyörä on yksi näistä esimerkeistä https://projectxii.nl/nl/archive-v2/
Tosi hienoja. Tämä ainakin näkyi päätyneen Suomeen noista.
https://www.instagram.com/p/B0UBS7llp2g/?utm_medium=copy_link
Tää tuli fb:ssä vastaan…
https://fatwhalekustom.fi/index.html#
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.