PDA

Näytä tavallinen näkymä : Mitä opiskelet nyt? Mitä aiot opiskella?

fiber
29.01.2022, 10.21
Onko työn alla jotain tavoitteellista oppimista? Oletko juuri tänään opiskellut jotain?

Itselläni espanjan alkeet, lähinnä Duolingo ja vastaavat.

MV
29.01.2022, 10.44
Duolingoa kans, kohta kolmas vuosi täynnä. Espanjaa lähinnä ja vähän ruotsia, että pysyy taito hallussa. Ei ole vielä päässyt käyttämään, mutta lehtiä lukee jo kohtalaisesti, tv ohjelmista ymmärtää sanan sieltä toisen tuolta ja enemmänkin jos puhutaan hitaasti.
Pero en total es muy entrenetido aunque a veces un poco laborioso

Lähetetty minun SM-P610 laitteesta Tapatalkilla

tempokisu
29.01.2022, 11.34
^ mikä on Duolingo?

No koko ajan on työn alla nahkiaistietouden opiskelu. Muut nahkiais-kirjat olenkin jo lukenut ja tehnyt muistiinpanoja, mutta tämä nyt menossa oleva kirja "Lampreys - Biology, Conservation and Control" vol2 on ylivoimaisesti vaikein luettava, sen rinnalla yleisteos "Lampreys of The World" on kepeetä luettavaa . Jotain aina joskus yritän ja ainakin conclusions-osat samalla oppii kyllä uusia sanoja englanniksi. Kirjassa on 500 sivua ( jos ei lähdekirjallisuusluetteloja mukaan), tässä riittää työmaata.
Yritän myös jatkuvasti pitää muistissa juurikin nuo maailman eri nahkiaislajit...

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/410IyDOd03L._SX313_BO1,204,203,200_.jpg

Elämän opiskelu jatkuu...koko elämän ajan.

MV
29.01.2022, 11.56
Duolingo on verkossa (https://www.duolingo.com/learn) ja kännykässä toimiva kielten oppimisalusta. Eräänlainen peli jossa tehtävät liittyvät kieleen. Varsinkin ennen pandemiaa työmatkat meni tuota paukuttaessa. 15+15min päivässä tekee aika paljon vuodessa. Vaikka oppimisen teho per käytetty aika lienee heikompi kuin vaikka kansalaisopiston kursseilla, noita tunteja tulee paljon paljon enemmän. Viime vuonna yhteensä sata tuntia vaikka vähensin reilusti edellisvuosista.

Jami2003
29.01.2022, 12.40
Aloitin Kiinan opiskelun joskus kymmenen vuotta sitten ja opein esittelemään itseni, tilaamaan oluen ja kysymään vessan sijaintia. Muutamiin muihinkin ravintola fraaseihin osasin vastata joka aiheutti hämmennystä ja suosionosoituksia sikäläisessä tuttavapiirissä.

Mutta kun perus fraasit on opiskeltu läjähtää niin laaja sanasto ja kielioppi naamalle ettei mitään rajaa. Varsinkin kielessä mikä ei viittaa millään tavalla mihinkään osattuun kieleen. 3-4 kuukautta tuli tahkottua mutta sitten se loppui motivaation puutteeseen. Muutaman lauseen osaan vieläkin.

Espanjaa ja Italiaa olisi kyllä hieno opetella. Molempien maiden elämänasenne viehättää ja Espanjassa voisi jopa kuvitella asuvansa talvet. Italiassa löytyy taas hyviä ystäviä joita olisi kiva hämmästyttää kielitaidolla mutta mun tuntemat italialaiset kyllä puhuu aika hyvin englantia.

kmruuska
29.01.2022, 12.53
Joo italia olis kiva ja suomalaisen on suht helppo oppia sen ääntäminenkin. Meillä on työnantajan puolesta kielikursseja työajalla mutta ongelmana on että mun työssä on niin paljon matkustusta etten pysty oikein noilla kerran viikossa rytmillä menevillä kursseilla pysymään mukana kun poissa saa olla vaan kahdesti. Kesäaikaan on kahden viikon intensiivikursseja jolloin on kuusi tuntia joka päivä ja siinä kyllä oppii mutta sitten kun odottaa vuoden seuraavaa tasoa niin pikkuisen rapistuu…

MV
29.01.2022, 14.28
Minäkin meinasin opiskella vuosia kunnes yhtäkkiä tajusin nuo kännykkäsovellukset. En tiedä onko Duolingo paras mutta ainakin se on tehnyt kielten opiskelusta helppoa, halpaa ja jokapäiväistä. Tehokkuudesta en tiedä. Voi olla että jokin muu sovellus toimisi paremmin.

Travelkicking
29.01.2022, 15.25
Koulussa tuli kuin ilmaiseksi 3 kieltä sen äidinkielen päälle. Nyt vanhempana 5. kieli on aikamoista tervanjuontia. Kokeilin hetken italiaa, vaikken sitä varsinaisesti tarvitse. Juttu menee niin, että pitäisi olla oikea syy opetella uusi kieli. Asuu jostain syystä toisessa maassa, puolison äidinkieli tms. Italiassa pärjää englannilla ja saksalla. Taloa rakentaessaan joutuu opiskelemaan paljon, vaikkei haluaisikaan. Ryssä murhasi Kevin-säännöllä pääsee alkuun sähkötöissä. Käsittääkseni Ranskassa ja Saksassa saa tehdä itse asennuksia. Jännää, että vedeneristystöihin tarvitaan mönjänvalmistajan kurssi. Lapsikin oppii sen sutimisen ja vahvikeverkon asentamisen. Järkeäkin sopisi kurssin lisäksi vaatia. Lammin eristeharkko esimerkkinä. Kosteudenhallinnassa yksi sääntö on se, että rakenteen toisen pinnan tulee olla hengittävä. Koska lämpöharkko ei hengitä kuin ulospäin, niin siihen harkon pintaan ei saa sivellä mitään eristemönjiä. Sauna- ja pesutilat pitää jo suunnitteluvaiheessa saada rakennuksen keskelle tai erilliseen rakennukseen.

fiber
29.01.2022, 18.15
Aloitin espanjan aivan nollasta. Mobiilisovelluksina lasten Fun Spanish sekä Duolingo ja Memrise. Lauran Youtube-jutustelut lastenkirjojen parissa (https://youtu.be/Ogo11Q2n6X8) ovat myös oivallista matskua.

Italia oli työn alla aiemmin, mutta kun nyt on ajatus olla ensi talvena muutama kuukausi etelässä, ei taida Euroopassa löytyä muuta suht varmasti lämmintä ja sateetonta kuin eteläisessä/kaakkoisessa Espanjassa (tai Kanariansaarilla).

Pulimonni
29.01.2022, 19.11
Tällä hetkellä ohjelmointia. Pöydällä odottaa myös anatomia & fysiologia opus.

fiber
29.01.2022, 20.08
^minkä sortin koodausta?

YT
29.01.2022, 20.11
Duolingoa pelaan minäkin. Japania jo toista vuotta pelannut. Osaan jo pyytää haarukan.

Pulimonni
29.01.2022, 21.49
^minkä sortin koodausta?Koska olen ihan aloittelija niin teen Helsingin Yliopiston MOOC- kurssia. Eli
Ohjelmoinnin perusteet, Python ohjelmointikielenä. Kurssi on kaikille avoin ja sen voi suorittaa kokonaan etänä. Myös jatkokurssi on avoin. Yllättävän paljon hommaa kyl.

Ari H
31.01.2022, 10.26
LUT:ssa tuotatotalouden maisteriohjelmassa.

fiber
31.01.2022, 10.51
Koska olen ihan aloittelija niin teen Helsingin Yliopiston MOOC- kurssia. Eli
Ohjelmoinnin perusteet, Python ohjelmointikielenä. Kurssi on kaikille avoin ja sen voi suorittaa kokonaan etänä. Myös jatkokurssi on avoin. Yllättävän paljon hommaa kyl.
Tästäpä tulikin mieleen vinkata https://courses.helsinki.fi/fi/aytkt10002/136643022 meidän työharjoittelijalle. Hän ottaa nyt pythonia haltuun, kun alkaa koodata sillä Lego-robotteja.

Pulimonni
31.01.2022, 11.28
Tästäpä tulikin mieleen vinkata https://courses.helsinki.fi/fi/aytkt10002/136643022 meidän työharjoittelijalle. Hän ottaa nyt pythonia haltuun, kun alkaa koodata sillä Lego-robotteja.Sama kurssi, vuosi vain vaihtunut, eli 2022.

F. Kotlerburg
31.01.2022, 14.41
https://aws.amazon.com/certification/certified-solutions-architect-professional/?ch=sec&sec=rmg&d=1

Ei oo tulossa ihan helpolla.

fiber
31.01.2022, 22.10
Tiedätkö sen tunteen, kun teet ihan tyytyväisenä omaa juttuasi ja koet edistyväsi ihan kivasti? Sitten yllättäen tulee joku käväisemään "hiekkalaatikollasi", kädet taskuissa vihellellen, ja ohimennen hiekkakakkujasi vilkaisten loihtii hetkessä komean veistoksen.

Minulle kävi hiukan tähän malliin tänään tuon oman opiskeluni kanssa. Olin ajatellut, että simppeli Duolingo-appi on mun oma pikku hiekkalaatikkoni, kun parempi puoliskoni käy yliopiston espanjankurssiaan... no sehän otti ja innostui myös Duolingosta. Eihän se tietenkään mun osaamista vähennä, jos joku toinen tekee samat tehtävät raketin lailla, mutta jonkinlainen tunnereaktio on tässä nieleskeltävä, jotta lapiointi maistuu taas :D

Travelkicking
01.02.2022, 08.17
Vähän sama kuin heppu sanoo, että hänellä on valokuvamuisti ja 2 tutkintoa saa samaan hintaan, koska kyseessä on sama yliopisto.