PDA

Näytä tavallinen näkymä : Suuri työntekokeskustelu!

jalkkis
25.01.2022, 23.42
Teetkö työtäsi aina onnesta itkien, kun se on niin kivaa? Oletko siis unelmaduunissasi? Vaiko teetkö sittenkin vain rahan takii, seuraava kuitufillari silmissä kiiltäen?

Mitkä tekijät motivoivat tekemään töitä? Millainen on hyvä työpaikka? Millaista on hyvä tai ei-niin-hyvä johtaminen?

Itse olen ollut työelämässä reilut 30v, kesätyöt mukaanlukien. Jotain palkallista hommaa on tehty 14v alkaen, alkuun kesä- tai opiskeluajan duunina. On ollut synkempiä jaksoja, työllistämiskurssejakin yms. Viimeisimmässä pestissä on vierähtänyt yli 10v. Nyt vaan alkaa olla fiilis, että nykyinen on nähty. Ja välillä on fiilis, että koko tämä nykyinen (kaupallinen yksityinen) ala on sekin nähty ja tekis mieli keksiä jotain ihan uutta, jotta työnteko olisi taas aidosti kivaa. Vai sittenkin, tyytyäkö tilanteeseen ja suorittaakko vain päivät jotain työtä, josta saa riittävän korvauksen, jotta vapaa-ajalla pääsee keskittymään johonkin mielekkäämpään?

Mitä mietteitä työnteosta?

MV
26.01.2022, 00.03
Hyvässä karkkipussissa on seassa muitakin kuin parhaita makuja luomassa kontrastia. Sama pätee duuniin, on ihan mukava tehdä välillä rutiineja tai paskahommia, jaksaa sitten paremmin tehdä niitä mielenkiintoisia ja aivotkin saa levätä.

Oatmeal Stout
26.01.2022, 01.12
Nyt kyllä, 30 vuotta vakuutusalalla ja 35 vuotta rahoitusalallla KKK:n ansiomerkkien mukaan, joten silloinkin.

tempokisu
26.01.2022, 04.11
Teetkö työtäsi aina onnesta itkien, kun se on niin kivaa? Oletko siis unelmaduunissasi? Vaiko teetkö sittenkin vain rahan takii, seuraava kuitufillari silmissä kiiltäen?

Mitkä tekijät motivoivat tekemään töitä? Millainen on hyvä työpaikka? Millaista on hyvä tai ei-niin-hyvä johtaminen?

Itse olen ollut työelämässä reilut 30v, kesätyöt mukaanlukien. Jotain palkallista hommaa on tehty 14v alkaen, alkuun kesä- tai opiskeluajan duunina. On ollut synkempiä jaksoja, työllistämiskurssejakin yms. Viimeisimmässä pestissä on vierähtänyt yli 10v. Nyt vaan alkaa olla fiilis, että nykyinen on nähty. Ja välillä on fiilis, että koko tämä nykyinen (kaupallinen yksityinen) ala on sekin nähty ja tekis mieli keksiä jotain ihan uutta, jotta työnteko olisi taas aidosti kivaa. Vai sittenkin, tyytyäkö tilanteeseen ja suorittaakko vain päivät jotain työtä, josta saa riittävän korvauksen, jotta vapaa-ajalla pääsee keskittymään johonkin mielekkäämpään?

Mitä mietteitä työnteosta?

Se piti keskenkasvuisena ja sairaana valita, ajattelin valita järkevästi. On työtä jota jonkun pitää tehdä, on tosi hienoa jos voi tehdä työtä josta on kiinnostunut ja rakastaa... mutta pskat hommatkin pitää jonkun hoitaa.
Minä ainakin teen tätä työtä juurikin toimeentulon takia, onneksi sentään vapaa-ajalla voin harrastaa ja tehdä sitä mistä olen kiinnostunut ja mitä rakastan. Eli valokuvausta ja kalahommia.
Olin sairauden takia 12 vuotta työttömänä valmistumiseni jälkeen, ja siinä ehti masentua ja pettyä uravalintaan; otin sen työpaikan mitä tarjottiin ja sinnittelin ensin 16 vuotta rukoillen että "jotain tapahtuisi ja saisin enemmän työtä" - no, "jotain" tapahtui ( korona). Ei ole kutsumusammatti, vaan ihan siis toimeentulon takia. Tosin, nyt on tullut todella paljon positiivista palautetta asiakkailta! Ehkä mä olen jotain tehny oikein...

Työpaikka - terveyskeskuslääkärinä olisin varmasti vaihtanu työpaikkaa vaikka Alkon myyjäksi, mutta nykyisessä työpaikassani on enemmän + tekijöitä - voin tehdä työtä omalla tavallani, ei tarvi käyttää valkoista järkyttävän isoa kaapua, fillarille on turvallinen paikka, ja vaikka pitkään oli nihkeesti töitä niin sitkeesti kun odottelin - nyt on töitä enemmän kun jaksan tehdä. Hyvää kannatti odottaa.
Helpommalla tätä palkkaa ( sellainen keskitulon..) ei kyllä saa; ja vapaa-aikaa on senverta että silloin saa sitten tehdä sitä mistä on kiinnostunut ja mitä rakastaa ( valokuvaus ja kalahommat) joka tuli jo tuossa mainittuakin... Olen myös todella iloinen että vihdoinkin ollaan toimiston kanssa puheväleissä ja yhteistyö sujuu. Sen eteen voi venyä työpäivien pituuden suhteen.
Niin, lyhyitä työpätkiä ollu ...mutta tässä nykyisessä työpaikassa 18 vuotta. Ja voi että miten on ajat ja systeemit muuttuneet; 2004 piti hakea toimistosta potilaskansio, ja sanella asiat sanelukoneeseen, joku sitten kirjoitti ne jutut....ei vitsit miten hidasta, nyt naputtelen tiedot suoraan koneelle ja se on siinä. Usein mietin että on aika hidasta jos ei hallitse kymmensormijärjestelmää...

On aika vaarallista sanoa, mutta juuri nyt olen tosi iloinen että jaksoin sinnitellä huonojen, tai epätoivoisten aikojen yli.
Jos nyt pitäisi valita, niin se olisi meri/vesistöbiologia, lähtisin tutkimaan nahkiaisia. Olisin siinä aika varmasti jos ei nyt maailman niin Suomen huippuasiantuntija :D no, opiskelen ja tutkin sitä sitten vapaalla

izmo
26.01.2022, 07.52
eipä oo paljon kerrottavaa... ei suuriin hurraa huutoihin oo syytä! Vähän palkkaa raskaasta fyysisestä likasesta työstä mutta kunto pysyy hyvänä

ruuduntakaa
26.01.2022, 08.22
Työ on mulle olemassa ainoastaan elannon hankkimisen takia. Katson ajanhukaksi, elämä on elämistä varten. Ei sitä varten että 1/3 vuorokaudesta teet rahaa toisen taskuun.
Ihan hyvä työ, ei vituta käydä. Palkka on huono, johtaminen on huonoa.

Itse nämä omat polut tallataan, en siis valita. Ajan vaan vois käyttää johonkin järkeväänkin. Esim. siihen elämästä nauttimiseen. Mutta se raha.
Jota täältä saa sitäkin niin kehnosti että ei juuri yli jää peruskulujen jälkeen.

Mutta olenpahan terve ja elossa. Ja nautin elämästä näinkin. Itse olen valintani tehnyt. Toki aina voi syyttää vaikkapa vanhempien antamia huonoja geenejä.:rolleyes:

jalkkis
26.01.2022, 08.36
Työ on mulle olemassa ainoastaan elannon hankkimisen takia. Katson ajanhukaksi, elämä on elämistä varten. Ei sitä varten että 1/3 vuorokaudesta teet rahaa toisen taskuun.

Tää on se pointti mitä itsekin just mietin. Hyväksyäkö se, että duuni olisi vain duuni, jolla mahdollistetaan muu. Vai pitääkö duunin olla sellaista, ettei sitä kokisi pelkäksi suorittamiseksi ja ajanhukaksi.

Nyky(toimisto)hommassa ainoita tosi positiivisia puolia on joustava mahdollisuus tehdä valtaosa työstä etänä. Helpottaa kummasti elämää pienten lasten kanssa.

taski63
26.01.2022, 08.58
Työ on mulle olemassa ainoastaan elannon hankkimisen takia. --- Ihan hyvä työ, ei vituta käydä. Mutta olenpahan terve ja elossa. Ja nautin elämästä näinkin. Itse olen valintani tehnyt. ---
Tuossahan se tiivistyi. Yli 30 v samassa paikassa, samassa palkkatyössä. Isäntä talossa on vaihtunut pariin kertaan, ja onneksi parempaan. Ja onhan tässä työssä hetkensä.

Ei edes lapsena ollut unelma-ammattia, nykyiseen työhön ja koulutuspohjaan päätynyt melkein ajopuuna.

MRe
26.01.2022, 09.43
Tällä hetkellä duuni on mulle tapa hankkia rahaa elämistä varten. Muuta iloa siitä ei saa. On ollut aika, kun olen ilolla painanut 60-tuntista viikkoa, eikä tuntunut missään, mutta ne ajat on jääneet taakse jo viime vuosituhannella. Nyt on muutama viime vuosi ollut aika raskaita, kun ei yhtään nappaa. Helpompaa se oli silloin aikanaan painaa noita pitkiä viikkoja, kun hommassa oli järki ja into.

Nickname
26.01.2022, 11.18
5 vuotta tuli tehtyä rahan kiilto silmissä pitkää päivää ( pahimmillaan 16h ) reissutöitä eli 2 tai 3 yötä pois kotoa per viikko, nykyyän riittää tuo 8h päivä niin jää vähän edes vapaa-aikaakin.
Hyvä työpaikka on mielestäni sellainen missä ei tule katsottua kelloa koko ajan vaan aika kuluu hyvin työtä tehdessä, tällä hetkellä sellaista teenkin vaikkakin vähän huonommalla palkalla kuin aijemmin.

stumpe
26.01.2022, 14.05
Teen 50% työaikaa, koska siihen on taloudellinen mahdollisuus. Nyt on aikaa ja jaksamista harrastaa.

Onhan se työ mulle pakollinen paha, mutta toisaalta en tiedä miten saisin aikani kulumaan jos olis täysin ilman työtä. :)

10 vuotta ollut samassa paikassa, ensimmäinen työpaikkani johon menin 21-vuotiaana.

IJa
26.01.2022, 14.28
Muutama vuosi jo eläkkeellä reippaasti alle 60 vuotiaana. Työura 30v samalla työnantajalla unelma ammatissa, jossa kyllä nautti tekemisestä.

fiber
26.01.2022, 14.43
Olin toistakymmentä vuotta työuran alkupuolella alalla ja työssä, jota en pidä suuressa arvossa. Vaihdoin hommiin, jotka koen yhteiskunnalle tärkeiksi. Aika ajoin sitä miettii silti mitä isona tekisi. Palkka ei ole julkisella sektorilla kovin kilpailukykyinen, mutta oma asema ja arvostus on sellainen, että pääsen vaikuttamaan aika moniin asioihin.

Etätyön lisääntyminen on antanut joustoa ajan ja paikan suhteen, ja jos puolisollakin olisi joustomahdollisuuksia, tuskin tässä vaan jään ja lumen keskellä talvia vietettäisiin. Aikansa se työnteko kuitenkin vie... ja rajoittaa kestävyyslajin treenaamista.

29er
26.01.2022, 15.40
Tilannehan on kohdallani sellainen että työn määrä ja siitä saatava korvaus on pahasti epäsuhdassa. Onneksi minun edukseni :)

Eläkkeeseen aikaa alle 10 vuotta mutta tavoitteena on että noin viiden vuoden kuluttua jätän työt muiden tehtäväksi.
Jos lotto tuo isommin rahaa, niin sanon toki heti hejdå.

Ohiampuja
26.01.2022, 15.59
Ei edes lapsena ollut unelma-ammattia, nykyiseen työhön ja koulutuspohjaan päätynyt melkein ajopuuna.
Täällä sama tausta. Jos kokonaisuutta katsotaan niin tekniikan ja kunnossapidon parissa olen ollut nyt vähän yli 30 vuotta. Ensin 10 vuotta paperiteollisuutta ja sitten 20 vuotta kiinteistö- ja talotekniikkaa.

Ensin meinasin kirjoittaa että töissä ollaan vaan pakon sanelemana, enkä juuri nauti tästä. Mutta sitten kun pysähtyi miettimään, niin onhan tämä välillä ihan kivaakin. Tykkään kuitenkin tekniikasta ja tykkään myös ratkoa niihin liittyviä vikoja ja ongelmia. Ja nyt kun on vielä saanut keskittyä asioiden hoitamiseen sopimusasiakkaiden kanssa, eikä tarvitse ottaa aktiivisesti osaa myyntityöhon, niin tämä on oikeasti välillä ihan hauskaa. Voi sanoa että koko ajan oppii jotain uutta jostain uudesta, minulle vieraasta tekniikasta.

Ja työnantajalle kiitos että saan tehdä vajaata työviikkoa.

jalkkis
26.01.2022, 15.59
Vaihdoin hommiin, jotka koen yhteiskunnalle tärkeiksi. Aika ajoin sitä miettii silti mitä isona tekisi. Palkka ei ole julkisella sektorilla kovin kilpailukykyinen, mutta oma asema ja arvostus on sellainen, että pääsen vaikuttamaan aika moniin asioihin.

Vastaava on käynyt mielessä. Jos vaihtaisi yksityisen (ja voittoa tavoittelevan) sektorin julkiseen tai muuhun yleishyödylliseen, niin paranisiko fiilis? Tulisko työlle enempi tarkoitusta?

Kaveri on kaupungilla töissä, niin korkeassa virassa kuin ilman puoluekirjaa voi päästä. Vihtyy työssään ja tekee pitkää päivää.

Highlander
26.01.2022, 16.08
Oon ollut "virassa" 27 vuotta. Kolme vuotta vielä ja 30 v mitali kaulaan, ryynikännit ja ranteet auki. Asuntolainaa ei ole.

:D

fiber
26.01.2022, 17.19
Vastaava on käynyt mielessä. Jos vaihtaisi yksityisen (ja voittoa tavoittelevan) sektorin julkiseen tai muuhun yleishyödylliseen, niin paranisiko fiilis? Tulisko työlle enempi tarkoitusta?
Ei se julkinen sektori ja mahdollinen yhteiskunnallinen merkitys yksin kanna muutamaa vuotta pidemmälle. Pitää olla vähintään joku seuraavista tekijöistä tukemassa: hyvät edut (palkka), hyvä työyhteisö, oma harrastuneisuus.

Concorde
26.01.2022, 19.43
Mulla on työuraa nyt 27v ja viime kesänä aloitin neljännessä työpaikassa. Kaikissa on ollut sekä työnkuva, että kolleegat loppuun asti erittäin jees, mutta vaihto on tullut jonkun (oman vaikutusmahdollisuuden) ulkopuolisen huonontumisen seurauksena.

Eka 12 vuotta Tele-TelecomFinland-Sonera-TeliaSonerassa, jossa tuli junailtua Suomen ja osan Eurooppaa runkoverkkoihin uudet tekniikat. Kun kvarttaalittaiset YT:t alkoi jäytämään yleistä ilmapiiriä ja huomasin tekeväni isoimman osa ajasta reissutyötä pitkin palloa, niin vaihdoin seuraavaan.

Seuraavat 6+8 vuotta meni parissa eri softatalossa, ensin henkilö- ja sitten tavaralogistiikkaa. Pienet kotimaiset firmat, joissa sai olla tekemässä mahdottomia kasvunumeroita ja tiheästi rekryämässä lisää tekijöitä. Meno oli just sellaista kuin saattaa kuvitella, eli tehtiin isosti ja juhlittiin isosti - omalla porukalla tai asiakkaiden kanssa. Välillä mietti, että huippua, että tästä hauskanpidosta maksetaankin (hyvin)... Noissa molemmissa oma into loppui siihen, kun omistaja(t) myi ne pääomasijoittajille, jonka jälkeen fokus muuttuu enemmän parhaan asiakaskokemuksen tekemisestä, parhaan tuloksen tekemiseen. Varsinkin, kun en itse saanut ostaa omistusta siitä välistä.

Nykyinen homma alkoi viime kesänä ja 15:n konsulttivuoden jälkeen omalle firmalle kehitystyön tekeminen maistuu taas todella hyvältä. Taloudelliset resurssit on tarjolla, jos päättää hommaa kehittää haluamaansa suuntaan ja porukka ympärillä touhuaa innolla saman päämäärän eteen. Se kuuluisa "hyvä boogie" on läsnä. Bonuksena (ja isona valintakriteerinä) oli noin 500m työmatka kotoa.

Kaikissa noissa firmoissa oon tallustellut sujuvasti oman ruudun ulkopuolelle jeesailemaan, minkä osaan ja siinä samalla tullut valituksi erilaisiin ohjaus- ja johtoryhmiin (maayhtiötasolle asti). Itselle on ollut isona motivaattorina aina se, että pääsee vaikuttamaan asioihin. Jos mulle joskus alkaa tulla sellainen "mä oon van töissä täällä" - fiilis, niin silloin on kyllä peiliin katsomisen paikka.

Eli vastauksena aloittajan kysymykseen, niin joo, tällä hetkellä taas intoa piukassa ja tykkään kovasti.

pulmark
27.01.2022, 00.11
Työuralta on yhtä lipsahdusta lukuunottamatta pääasiassa positiivia kokemuksia. Saanut työskennellä työuran alkuaikoja lukuunottamatta aika vapaassa roolissa erilaisissa yrityksissä joko normaaleissa työsuhteissa tai sitten tilaus/kilpailu tyyppisissä projekteissa. Jostain syystä ajautunut tai jotenkin hankkiutunut sellaisiin hommiin joissa itsenäinen rooli ja saanut toteuttaa itseään sekä laittaa itsensä likoon että on saanut projektit tehtyä valmiiksi. Haasteita ei ole ainakaan puuttunut ja työtunteja on joskus käytetty enemmän kuin laki sallii että hommat tulee valmiiksi. Yksi homma jota en ole tehnyt ihan valmiiksi, kaupallistamiseen saakka, vituttaa joskus vieläkin vajaan 20v jälkeen mutta tuskaa on helpottanut se että projekti loppui minusta riippumattomista syistä.

Kollegoista tai työympäristön ihmisistä pääsääntöisesti myönteisiä kokemuksia sekä kotimaasta että ulkomailta. Muutamia paskiaisia tai yksinkertaisesti mun näkökulmasta tyhmiä aina joukkoon mahtuu, mutta hyvät välit kollegoihin korvaa muutamat huonot kokemukset. Kerran olen joutunut turvautumaan ulkopuoliseen, lakimiehen apuun kun työsuhteeseen liittyviä kiemuroita on selvitetty.

Erityisesti on jäänyt mieleen entisen itäblokin maista, mm. Unkarista, Romaniasta sekä Venäjältä länsimaihin tai Suomeen siirtyneet muutamat kollegat joilla käsittämättömän hyvä ammattitaito ja joilta olen sen myötä myös oppinut paljon. En yhtään ihmettele miksi tietomurrot, tunkeutumiset valtioiden tietojärjestelmiin yms. lopulta usein jäljitetään noihin maihin. Fancy Bear lienee yksi julkisesti tunnetuimmista ryhmistä jotka noita onnistuneita tietomurtoja tekee:

https://en.wikipedia.org/wiki/Fancy_Bear

USAsta viimeiseltä 10v samankaltaisia kokemuksia, saanut työskennellä muutamien henkilöiden johtamissa yrityksissä jotka keksineet ja kehittäneet hyvin laajasti käytettyjä teknologioita tai sovelluksia ja/tai tavattoman taitavien, hyvin ahkerien ihmisten kanssa. Mun onni on ollut se että ympärillä on oikeastaan koko työurani aikana ollut muutama todella taitava kollega jotka on toiminut mulle esikuvina - olleet todellisia tekijöitä, ammattilaisia, mentoreita ja tiennäyttäjiä.

Kaikki yritykset joissa työ on ollut aika pieniä, startup tai sitten 10-40 hengen yrityksiä tai USA yrityksiä joilla toimintaa Suomessa tai työn tilaaja suoraan USA:sta. Suomalaisessa yrityksessä viimeksi työskennellyt 9v sitten. Yhden suomalaisen yrityksen johtoryhmässä istuskellut vuoden verran sen jälkeen kun se myytiin USA. Johtoryhmätyöskentely ei erityisesti kiinnostanut, tykännyt aina enemmän konkreettisesta tekemisestä eikä mulla ole oikein mitään annettavaa tai kokemusta ns. isojen linjojen vetämiseen. Johtoryhmätyöskentely vaatii mun mielestä monipuolista näkemystä mm. yrityksen tuotteista, markkinatilanteesta, kilpailijoista, tulevaisuuden näkymiä yms. Tekninen osaaminen tai alkeelliset kaupalliset tiedot ei vaan riitä.

Työn sisältö on mulle palkan ohella aina merkinnyt paljon. Palkka on ollut ihan sopiva normaaleissa työsuhteissa. Palkinto- tai tilausperusteiseen työn hinnoitteluun siirtymisen jälkeen toisinaan tuntunut että saanut kenties enemmän kuin mitä ansaitsee suhteessa työmäärään ja käytettyyn aikaan. Koko työurani ajan olen oikeastaan työskennellyt yksityisellä sektorilla. Opiskeluaikana olin joskus kesällä töissä julkisella, Posti- ja Telelaitoksen teknisellä puolella josta myös hyviä kokemuksia.

Jotain vähän hassuja, viime vuosien "saavutuksia" joista ainakin vähän ylpeä on se että mun yhden, varsin mitättömän (suhteessa käytettyyn aikaan) työn tulokset haudataan 250m syvälle ikijäähän Norjaan niin että niiden pitäisi säilyä siellä ainakin 1000 vuotta. Asia kuulostaa takuulla isommalta kuin mitä se on, mutta näin pääsi käymään kuten yllättäen hyvin monelle muullekin.

https://arcticworldarchive.org/

Viralliseen eläkeikään ei nyt enää kovin paljoa ole. Tällä hetkellä sellainen tuntuma että töitä voisi vielä vaikka jonkin verran tehdä jos aivotoiminta on jonkinlaisessa kuosissa. Mielessä on ainakin muutamia ns. omia projekteja jotka on jäänyt jostain syystä kesken ja jotka vaatisi loppuun saattamisen tai juttuja joita ei ole vielä edes aloitettu.

Lopuksi siihen lipsahdukseen liittyen menin Nokialle töihin yhdessä vaiheessa, sain sieltä suoraan sanottuna potkut ennen koeajan päättymistä. Hämmästelin aluksi noita potkuja jotka tuli mun mielestä aika mitättömästä syystä jotka ei liittynyt oleellisesti varsinaiseen työhön vaan käytökseen. Arvostelin joitain ryhmän käytäntöjä ryhmäpalavereissa ja se tulkittiin sitten muutamien neuvotteluiden perusteella niin että en sopeudu yrityksen toimintatapoihin. Multa kysyttiin ihan suoraan että haluatko sopeutua ryhmään johon vastasin vissiin liian ympäripyöreästi. Jälkeenpäin ajatellen nuo potkut koitui kuitenkin lopulta mun eduksi että myös varmaan sen ryhmän eduksi jossa työskentelin. Siirtymä freelance-tyyppisiin töihin olisi tapahtunut todennäköisesti joka tapauksessa jossain myöhemmässä vaiheessa.

Situm
27.01.2022, 00.45
Yrittäjyyttä takana nyt yli 30 vuotta, ja omaksi iloksi tulee tehtyä aina välillä jotain startuppeja, joista ei nyt jälkipolville paljoa kerrottavaa ole.
Tykkään duunista noin yleisesti ottaen, työpäivät nyt välillä vähän venyy, mutta toisaalta on myös vapauksia, ja saa myös olla tekemisissä sopivasti sekaisin olevien samanmielisten ihmisten kanssa.

justus6969
27.01.2022, 01.11
fillaripalstan oma LinkedIn-triidi. Jospa headhunterit viimeinkin spottais meikäläisen rahahommiin

30 vuotta T&K:ssa julkisella ja yksityisellä. Projektijohtamista, menetelmien ja applikaatioiden kehitystä navier-stokes-ratkaisijasta autonomiseen autopilottiin. Taustojen takia en aio osallistua fillaripalstan vääntöihin robottiautoista enkä ilmastoväännön keskeiseen substanssiin. Kun ns. tiede politisoituu, on keskustelu jostain elliptis-parabolisista osittaisdiffiksistä ja niihin liittyvästä V&V:stä turhauttavaa.

Projektijohtaminen on ollut raskasta. Pitäisi johtaa ihmisiä, mutta samalla myös prosessia. Usein asiat ovat kiinnostaneet enemmän kuin ihmiset. Onneksi osaavat henkilöt ovat olleet useimmiten itseohjautuvia

fiber
27.01.2022, 10.30
fillaripalstan oma LinkedIn-triidi. Jospa headhunterit viimeinkin spottais meikäläisen rahahommiin
Jeba! Perustetaan Planetary Solutions by Fillarifoorumi Ltd. Täällä on ratkottu maailman isot kysymykset, ja voitaisiin myydä ratkaisut hyvällä tuotolla.

Tällä viikolla kolmena päivänä konttorilla. Ei yhtään haittaa, että pk-seudulla on pitkät välimatkat. Reilu tunti junalla ja metrolla tarkoitti rauhallista kännykkäaikaa heti aamusta osin työn mutta suurimmaksi osaksi espanjan opiskelun parissa.

izmo
27.01.2022, 12.02
Se on kumminkin varma että tästä porukasta tuskin kukaan tulisi tähän hommaan mun tilalle tai ois edes viikkoo duunissa :eek:

vihtis83
27.01.2022, 13.02
eipä oo paljon kerrottavaa... ei suuriin hurraa huutoihin oo syytä! Vähän palkkaa raskaasta fyysisestä likasesta työstä mutta kunto pysyy hyvänä

Aika samalta kuulostaa kuin mun työ, paitsi että kunto ei tunnu pysyvän hyvänä mutta paikat hajoaa huonojen työasentojen takia.

Se on kumminkin varma että tästä porukasta tuskin kukaan tulisi tähän hommaan mun tilalle tai ois edes viikkoo duunissa :eek:

Sama homma tässäkin työssä.

ruuduntakaa
27.01.2022, 13.30

Ja mikähän homma se sellainen mahtaa olla?

nure
27.01.2022, 13.46
^Kerro, Izmo... Oma viimeisten vuosienkin työ sitä luokkaa ettei ollut portilla ruuhkaa mutta aina joku epätoivoinen sinnekin tunki...

tempokisu
27.01.2022, 13.54
Mutta tätä hommaa mitä minä teen, kaikki osaisivat tehdä :D eikä tähän ( ajokorttitodistus) ole opetettu, tuotu vaan lomakkeet että nyt täytellään tämmöisiä.

Ohiampuja
27.01.2022, 14.58
Kiva lukea noita teidän duuni-taustoja, itse koen vastenmieliseksi erinäiset softa tai tietsikka jutut. Kunnossapitobudjetteja ja kustannusseurantaa joutuu tekemään, mutta kaikki rahaan liittyvät hommat yritän ohjata niille ketkä siitä tykkää, niitäkin ihme ja kumma löytyy.

Itselleni mieluisinta on päästä silloin tällöin tutkimaan IV-konehuoneeseen jonkun IV- tai jäähdytysjärjestelmän ongelmia ja auttamaan asiakasta olosuhteiden parantamisessa. Siinä kokee ihan onnistumisen iloa kun löytää vian järjestelmästä ja asiakkaat tulee kiittämään kuinka hyvin ilmanvaihto nyt pelaa. :)

Varsinaisia asennushommia en enää jaksaisi, mutta tällainen Leatherman & Maglite -tason duuni on ihan kivaa. Pysyy tekninen osaaminen ajantasalla, eikä pääse norsunluutorni-sydrooma vaivaamaan. :rolleyes:

MRe
27.01.2022, 15.02
^Tietokonehommat olisikin mukavia, mutta niistä(kin) ajoista on jo parikymmentä vuotta. Nyt olen ajautunut paskaviemäreiden avaajaksi: aina kun firmassa joku projekti on ajettu kiville tai osa niistä syvälle sisämaahan, mulla soi puhelin. Näitä kun on neljä vuotta tehnyt putkeen, alkaa hieman väsyttää. Varsinkin kun ehdin heti alkuun yhden pohjaanpalamisenkin kokea. Joka aamu vituttaa nousta sängystä.

Ohiampuja
27.01.2022, 15.07
No, on minullakin takana pari kohtuu pitkää sairauslomaa korvienvälin takia. Toivon että neljän päivän työviikko ehkäiseen tilanteen eskaloitumisen.

F. Kotlerburg
27.01.2022, 15.18
Teetkö työtäsi aina onnesta itkien, kun se on niin kivaa??
En vaan surusta ja tuskasta.

Kampinalle
27.01.2022, 15.23
Olin ollut eräässä työssä kuusi vuotta, kun yhtenä aamuna töihin mennessä tajusin, ettei ole enää kivaa. Kävelin suoraan pomon huoneeseen ja ilmoitin irtisanoutuvani. Ei mitään tietoa tulevaisuudesta, muuta kun se, että lähtö tulee myös työnantajan omistamasta talosta, jossa asuin. Elämäni parhaita päätöksiä. Eli jos töissä ei viihdy, lähde pois. Toki tajuamalla, että tulevaisuus voi olla hankala.

Nyt 15 vuotta nykyisessä työssä ja viihdyn hemmetin hyvin. Toivottavasti tästä eläkkeelle, jos sinne asti elää.

ruuduntakaa
27.01.2022, 15.34
1994-2012 valimotyötä, sen jälkeen "toimistohommia". Samassa talossa mutta eri yrityksen kirjoilla(ulkoistus), edelleen muistaa arvostaa sitä ettei tarvitse terveyttään enää uhrata työn takia.
Vaikka osa terveydestä kai jäi sinne valimoon ikiajoiksi.

IHD
27.01.2022, 16.07
Hyvässä karkkipussissa on seassa muitakin kuin parhaita makuja luomassa kontrastia. Sama pätee duuniin, on ihan mukava tehdä välillä rutiineja tai paskahommia, jaksaa sitten paremmin tehdä niitä mielenkiintoisia ja aivotkin saa levätä.

Näin. Työelämä on Ässä-mix tai"life is like a box of chocolates - you never know what you're gonna get":)- kuitenkin pääsääntöisesti siis maistuvaa.
T&K-hommissa, ei ole oikeastaan koskaan kunnolla v*tuttanut työnteko, toki joskus on ollut liiankin kiirettä ja burn-out oireita, mutta niistä on opiksi
otettu ja pääsääntöisesti homma nykyisin niin itseohjautuvaa ettei pääse enää liikaa stressaamaan kun tuntee omat rajansa. Rahaahan tästä ei tietenkään
saa mutta toimeen tullaan kun oman arvomaailman tärkeimmät asiat eivät ole aineellisia. Joskus toki työt haittaa harrastuksia, mutta ihan mukavaa on töitä
tehdä ja motivaatio on säilynyt hyvin.

lansive
27.01.2022, 16.20
(kuvainnollisuus alkaa)
Työelämä on p*skan lapiontia ja kärräämistä. Nykyisessä työpaikassa on ergonominen lapio ja kottikärryissä kahvanlämmitys. Tosin kahvanlämmitys ei useimmiten toimi ja kärrystä on kumi puhki. Silti on tullut pysyttyä kun ei muilla ole yhtään parempia välineitä.
(kuvainnollisuus päättyy)

marco1
27.01.2022, 16.30
25v ATK:ta, niistä 24v samassa firmassa (pari nimenmuutosta yrityskauppojen vuoksi). Vaihtelevaa on ollut.

MV
27.01.2022, 18.28
Kolmisenkymmentä vuotta, reilu, it-henkisenä asiantuntijana välillä valtiolla välillä yksityisellä ja vähän aikaa yrittäjänä. Kaikissa on ollut puolensa, eniten tykkäsin olla alle viiden kymmenen hengen startupissa sen jälkeen kun oli alkuvaiheen kipuilunsa kipuillut.

Asiantuntijoiden kanssa työskennellessä sitä aika usein törmäilee elämää suurempiin egoihin. Parhaimmillaan se toimii kuin tanssi, yleensä joukkoon sattuu vähintään yksi kusipää joka hapattaa ilmapiirin. Silloin ei auta kuin vaihtaa paikkaa, onpa noita (vaikka tässä iässä vaatii vähän enemmän suunnittelua kuin nuorempana). Valtiolla tuli roikuttua vähän liian kauan kun ajatteli että ollaan "hyvien puolella", mutta vaikka yksityisellä on tullut vastaan projekteja joissa autetaan isoja tuhoamaan pieniä, niin ainakin tähän asti omatunto on hiljentynyt katsomalla pankkitilin saldoa.

Työn sisällöstä olen melkein aina tykännyt, sitä jotenkin innostuu asiasta kuin asiasta. Ongelmia on mukava pohtia ja ratkoa ja lopuksi boustailla.

tempokisu
27.01.2022, 18.58
Olen ajatellut tämän niin että jonkun nämäkin todistukset pitää kirjoittaa, ja olen aika hyvä siinä. Huomasin kyllä jo opintojen keskivaiheella että tämä ei ole yhtään "mun juttua"...mutta ajattelin että tehdään nyt loppuun että on ainakin joku ammatti.
Otin tämän työn kun muuta ei saanu, ja sitkeesti jaksoin hankalien aikojen yli 16 vuotta ja nyt viimeiset 2 vuotta olleet hyvät. Juuri nyt olen kiitollinen ja iloinen ( tosin joskus väsyttääkin..) että on töitä, puheväleissä ollaan ja olen saanu säästettyä rahaa. Ei nyt mitkään suuret tulot, mutta tämän helpommalla se raha ei voi tulla ( paitsi jos voittaa lotossa).
Vapaa-ajalla voi sitten tehdä sitä mistä oikeasti tykkää

callahan
27.01.2022, 20.31
^Sähän oot lääkäri ja käsittääkseni yleislääkäreistäkin pula joten...paljolti sun oma valinta tuo lyhyt työaika. Ite oisin tosi tyytyväinen jos saisin sen noin 3500 brutto kun viikossa pari kolme työpäivää, noin oon käsittänyt.

Kävin lukasemassa sun nuoruudesta (urasta) ihan uteliaisuudesta tässä joku päivä sitten, olikohan joku "seura"lehden artikkelikin. Kova oot ollu kyllä tempoajossa ja jossain määrin sulla huono onnikin ollu.

Kaikkea hyvää sulle kisu äläkä ota tätä pottuiluna :)

OKS
27.01.2022, 20.51
Reilu vuosi sitten hieman yli-ikäisenä eläkkeelle, mutta taas kuitenkin löydän itseni vääntäytymässä aamuseitsemäksi verstaalle. Ennen eläköitymistä käsityöläisen työsuhde kesti päivälleen 38 vuotta ja tuohon nyt lisäksi nämä ajoittaiset eläkeläisen pätkätyöt. Täytyy kyllä olla mielissään, että aikoinaan pääsin tähän pikkufirmaan hommiin. Töitä on riittänyt ja pieniä lyhyitä lomautuksia lukuunottamatta ei ole tarvinnut olla päivääkään työttömänä. Koskaan ei ole tuntunut siltä, että olisi ikävä lähteä aamulla töihin. Käsityöläinen viihtyy, kun saa tehdä mielekästä työtä asiallisilla työkaluilla asiallisessa työympäristössä. Työkaverit ovat olleet mukavia tyyppejä ja pomosta ei ole huonoa sanottavaa, vaikka hän yksipuolisesti tekee monia päätöksiä esim. palkka on aina ollut selvästi alan palkkoja korkeampi ja monenlaista muutakin kivaa on vuosien mittaan ollut tarjolla. Asiakaspalvelu on aikoinaan ollut sellainen vaihe työkuvioissa, josta en juurikaan pitänyt, nuo kuviot ovat onneksi jo kaukana takana päin. Vaikka maailma muuttuu ja monet työkuviot siinä samalla, niin omalla kohdalla muutokset perustyössä ovat täysin samat kuin jo vuonna 1974, kun aloitin alaan liittyvät opinnot.

Nyt on kuitenkin menossa semmoinen vaihe, että tulevan kevään aikana nämä työhommat loppuvat. Firma on ollut jo jonkin aikaa myynnissä, mutta jos ostajaa ei löydy, niin sitten se loppuu muuten vaan. En tiedä miten, eikä se onneksi minulle kuulukaan, pomo hoitelee nuo hommat. Sinänsä mielenkiintoista, että näinkin vanha yritys, jolla on myyntikelpoiset tuotteet, valmis jälleenmyyjäverkosto, nettisivut ja verkkokauppa sekä varsin hyvin varustettu verstas, ei tunnu kiinnostavan alan ihmisiä.

tempokisu
27.01.2022, 22.07
^Sähän oot lääkäri ja käsittääkseni yleislääkäreistäkin pula joten...paljolti sun oma valinta tuo lyhyt työaika. Ite oisin tosi tyytyväinen jos saisin sen noin 3500 brutto kun viikossa pari kolme työpäivää, noin oon käsittänyt.

Kävin lukasemassa sun nuoruudesta (urasta) ihan uteliaisuudesta tässä joku päivä sitten, olikohan joku "seura"lehden artikkelikin. Kova oot ollu kyllä tempoajossa ja jossain määrin sulla huono onnikin ollu.

Kaikkea hyvää sulle kisu äläkä ota tätä pottuiluna :)

Kiitos! mitä aikoinani lisätöitä hain, niin yleislääkäri ei ollut kovin hyvä ansio. No, sitkeesti kun sinnittelin ja toivoinrukoilin "jotain tapahtuisi" että saisin lisää töitä. - No "jotain" tapahtui, tämä korona. Ei osaa oikein sanojani asettaa, kun nykytilanne tuntuu liian hyvältä...mutta totta se on. Olen kyllä kiittänyt työnantajaani, ja on ollut todella hienoa että voi rouvankin kanssa ihan normaalisti jutella.

eh, tempossa olinkin hyvä, mutta jännittäminen oli kammottavaa ja sitten se 2007 sairastelu, sen jälkeen olisi pitäny oikeesti harjoitella tempoa jos olisi menestyä halunnu, vaihdoin pitkänmatkanpyöräilyyn josta olin haaveillu. Se kulminoitui vuoden 2009 kilometreihin 40 240.

Ja se on just noin että tuo raha tulee 2-3 työpäivää viikossa, miten se helpommin tulisi en tiedä ( no ehkä lottovoitto) että ihan järkevä että hankin tämän ammatin.

usko juntunen
28.01.2022, 20.18
Reilu vuosi sitten hieman yli-ikäisenä eläkkeelle, mutta taas kuitenkin löydän itseni vääntäytymässä aamuseitsemäksi verstaalle. Ennen eläköitymistä käsityöläisen työsuhde kesti päivälleen 38 vuotta ja tuohon nyt lisäksi nämä ajoittaiset eläkeläisen pätkätyöt. Täytyy kyllä olla mielissään, että aikoinaan pääsin tähän pikkufirmaan hommiin. Töitä on riittänyt ja pieniä lyhyitä lomautuksia lukuunottamatta ei ole tarvinnut olla päivääkään työttömänä. Koskaan ei ole tuntunut siltä, että olisi ikävä lähteä aamulla töihin. Käsityöläinen viihtyy, kun saa tehdä mielekästä työtä asiallisilla työkaluilla asiallisessa työympäristössä. Työkaverit ovat olleet mukavia tyyppejä ja pomosta ei ole huonoa sanottavaa, vaikka hän yksipuolisesti tekee monia päätöksiä esim. palkka on aina ollut selvästi alan palkkoja korkeampi ja monenlaista muutakin kivaa on vuosien mittaan ollut tarjolla. Asiakaspalvelu on aikoinaan ollut sellainen vaihe työkuvioissa, josta en juurikaan pitänyt, nuo kuviot ovat onneksi jo kaukana takana päin. Vaikka maailma muuttuu ja monet työkuviot siinä samalla, niin omalla kohdalla muutokset perustyössä ovat täysin samat kuin jo vuonna 1974, kun aloitin alaan liittyvät opinnot.

Nyt on kuitenkin menossa semmoinen vaihe, että tulevan kevään aikana nämä työhommat loppuvat. Firma on ollut jo jonkin aikaa myynnissä, mutta jos ostajaa ei löydy, niin sitten se loppuu muuten vaan. En tiedä miten, eikä se onneksi minulle kuulukaan, pomo hoitelee nuo hommat. Sinänsä mielenkiintoista, että näinkin vanha yritys, jolla on myyntikelpoiset tuotteet, valmis jälleenmyyjäverkosto, nettisivut ja verkkokauppa sekä varsin hyvin varustettu verstas, ei tunnu kiinnostavan alan ihmisiä.
Miten mulla tuleekaan noista käsitöistä mieleen melonta -topic ja siellä nähdyt hienot itse tehdyt rimakajakit. Jotenkin epäilen, jotta leipätyö menee materiaalin puolesta puihin :)

pete+
28.01.2022, 20.41
Mielenkiintoista lueskella noita teidän tarinoita.

Itselle on ollut positiivinen yllätys, että panosta on kaivattu ja tekemistä riittää, vaikka siitä nyt niin kauheasti en olekkaan aina ollut kiinnostunut.
Harrastuspuoleen on sitten jäänyt vähemmän aikaa kuin ajattelin, mutta nykytilanteessen ole siltä osin ihan tyytyväinen.
Turha niitä vanhoja kuvioita on miettiä miten olisi mennyt jos olisi jotain valinnut toisin, todennäköisesti olisi mennyt samalla lailla mutta hieman eri kuvioin.
Vaikka joskus tekisi mieli avautua yhdestä jos toisesta jutusta mitä on tullut vastaan, oikea paikka ei kuitenkaan liene tällainen foorumi.;)

JackOja
28.01.2022, 21.11
...Jotenkin epäilen, jotta leipätyö menee materiaalin puolesta puihin :)

On kyllä ihan muuta. Meilläkin on kotona niitä tuotteita.

Laita muuten se yv uudestaan, nyt mahtuu.

OKS
29.01.2022, 18.29
Miten mulla tuleekaan noista käsitöistä mieleen melonta -topic ja siellä nähdyt hienot itse tehdyt rimakajakit. Jotenkin epäilen, jotta leipätyö menee materiaalin puolesta puihin :)

On kyllä ihan muuta. Meilläkin on kotona niitä tuotteita.

Laita muuten se yv uudestaan, nyt mahtuu.

Joo, pidetään vähäiset puuhommat harrastuksena, töissä hieman "jalommat" materiaalit käytössä. :)

Onko Jaska tuo yv-kehoitus tarkoitettu minulle?

usko juntunen
29.01.2022, 22.34
Oma palkkatyöura alkoi ihan sananmukaisesti ojan pohjalta. Kansalaiskoulun jälkeen, olikohan v 1975 kun enoni ja parin muun kylänmiehen mukana perkasin ojia urakkapalkalla (metritaksa) Enso Gutzetille
suurin piirtein noilla kulmilla missä Talvivaara/Terrafame sijaitsee. Eipä osuna kuokka kobolttisuoneen. Samalle firmalle tehtiin myös vesakon raivausta vesureilla niin`ikään hehtaaritaksalla & urakkapalkalla.

Seuraavaksi kasvatin viikset ja menin amiskaan. Sormi osui hakulomakkeen viilaaja-koneistaja sarakeeseen. Amiskan kesälomilla olin kesätöissä syntymäpitäjäni talotehtaalla "lautapoikana"
Amiskan jälkeen pääsin heti varsinaiseen koulutukseni mukaiseen työhön meijerikalusteita valmistavaan yritykseen MKT-tehtaat, jolla oli toimipaikka Iisalmessa. https://hankkijanperinneyhdistys.fi/uploads/toimialojen-sivut/MKT_tiedote_1304_19_korjattuversioEF.pdf
Oli oikein mukava työpaikka sekä työporukka. Valitettavasti firman toiminta loppui Iisalmessa.
Seuraava työpaikka (9 vuotta) monella paikkakunnalla toimiva raskaan ajoneuvokaluston päällirakenteita valmistava yritys. Pääpaikka Rovaniemi, josta myös firman nimi muodostui. Sekoitettiin helposti erään puolueen nimen lyhenteeseen :)
Sepä olikin täysin vastakohta edelliselle, johtuen paikallisjohtajan persoonasta. Ukko kuin ilmetty trumppi niin näöltään ja varsinkin tavoiltaan.
Työsuojelusta ei tietokaan. Ainakin yksi työntekijä sairastui todistetusti asbestista. Jarrurempat ilman ennakkopesua. "rumppi" sano, et kahvinkeittimen suodattimesta saa enenämpi asbestia kuin näistä töistä :eek:
No sekin firma kyykkäsi eikä kyllä jäänyt ikävä sitä puljua kohtaan. Toimii kylläkin samalla paikalla (iisalmi), mutta eri omistajilla & nimellä nykyisin.

Nykyisessä työpaikassani perheyrityksessä sorvillä kyhitty pian 30v. Reilun 40v työuran jälkeen ei tee pahhaa, jos kohtapian joutuu kaivamaan aamukamman taskusta. Reilu vuosi ja eläkkeelle, jos hengissä?

Tuli mieleen, että miten nuo omat harrastukset ovat liittyneet työpaikkoihin=työkaverit. Nimenomaan ekan varsinainen metallialan työpaikan parin kamun kanssa tuli tehtyä ekat ulkomaan matkat. Retkipyörillä. Samoin siviiliammatti on helpottanut elämää esim. fillarikaluston huollossa & värkkäilyssä. Niin ja myös kuokka on tuttu (hiihto :D) Sama fillaroinnissa. Ojan pohjallla oltu monet kerrat.https://lh3.googleusercontent.com/pw/AM-JKLXYPGvAuupyJpVvXWy4bPZIMlnlYYMd5tP57W3enjiP3LfN1 opnZcWh0_Azqe1awlUpJRyfCVhDGrJL8VBn_fTQISASYpcqibW dJzzKYW7dsEZs16fnyC3m6jFoPNtNNmsurucGkOhvrN2oO8WAa DNKdQ=w996-h747-no?authuser=0

JackOja
29.01.2022, 22.34
...
Onko Jaska tuo yv-kehoitus tarkoitettu minulle?

Eiku Uskolle, meillä oli bisneksiä.

kauris
15.03.2022, 14.18
Työpaikalla on mun kanssa samoissa tehtävissä oleville valmennusta. Kävin ihan saman sisältöisen setin 4-5 vuotta sitten ja nyt pakotetaan kaikki osallistumaan uudelleen. Ei yhtään motivaatiota. Itse luennot ja vastaavat vie 10 tuntia mutta sitten siihen päälle oma opiskelu, käytännön harjoittelut ja niitä hiton ryhmätöitä. Treenataan tunnetaitoja, valmentavaa johtamista, osallistamista, kerrataan mitä tässä tehtävässä toiminen tarkoittaa jne jne. Sanoinko jo ettei nappaa? Osa ihmisistä on näissä tehtävissä uusia ja osalla rooli on oikeasti muuttunut niin tästä voi olla heille jotain iloakin. Itseäni vaan ketuttaa ja en tiedä miten ehdin tehdä oikeat työni kun tämä kurssi vie niiltä niin paljon aikaa.
Ainoa plussa on se, että verkostoituu näiden kanssa jotka porukassa on uudempia kasvoja.

Terveisiä vain jos joku tunnistaa olevansa samassa organisaatiossa :)

Concorde
15.03.2022, 19.47
Treenataan tunnetaitoja, valmentavaa johtamista, osallistamista...

Tunneäly/tunnetaidot on mun mielestä sellainen asia, jota ei opi millään kurssilla. Tunneälyä joko on tai ei ole ja se rakentuu persoonasta. Kamalinta katseltavaa on, jos tunnekylmä ihminen alkaa feikkaamaan/suorittamaan sitä tuntemista...

Noitakin on moisien kurssien jälkeen nähty ja se ei ole kaunista katseltavaa...

MRe
16.03.2022, 10.29
Mä alan olemaan 99% valmis 3-päiväiseen työviikkoon. Selvittelin jo esihenkilöltä ja kumma kyllä homma onnistuu vain jonkun blanketin täyttämisellä. Eli meillä on lähes subjektiivinen oikeus lyhyeen työviikkoon. Vakavasti harkinnassa josko kesällä tekisi tämän hypyn.

jalkkis
16.03.2022, 11.06
Mä alan olemaan 99% valmis 3-päiväiseen työviikkoon. Selvittelin jo esihenkilöltä ja kumma kyllä homma onnistuu vain jonkun blanketin täyttämisellä. Eli meillä on lähes subjektiivinen oikeus lyhyeen työviikkoon. Vakavasti harkinnassa josko kesällä tekisi tämän hypyn.

Teeksä sitten 13h päiviä?

MRe
16.03.2022, 11.17
^Tä? Mikä tuossa on vaikea ymmärtää? Mitä tarkoittaa esimerkiksi 5-päiväinen työviikko? Tarkoitus olisi siirtyä 3-päiväiseen työviikkoon, eli 3 x 7.5h/vko.

Ohiampuja
16.03.2022, 11.35
Minä olen hyvin tyytyväinen nykyiseen 4 x 7,5 h työviikkoon. Rahalla tässä tosin ei juhlita, mutta ainakin näillä asuntolainojen korkotasoilla on vielä pärjätty.

jalkkis
16.03.2022, 14.14
^Tä? Mikä tuossa on vaikea ymmärtää? Mitä tarkoittaa esimerkiksi 5-päiväinen työviikko? Tarkoitus olisi siirtyä 3-päiväiseen työviikkoon, eli 3 x 7.5h/vko.

Sarkasmi ei toiminut... Juu tiedän mitä haet ja toivottavasti saat sen, jos siihen päädyt. Ja että myös muut firmassa ymmärtävät, että se on tosiaan 3 x 7,5h, ei 37,5h/3.

marco1
16.03.2022, 14.20
^Tuohan on ihan aito ongelma monella 4pv työviikossa että pitää tehdä ne 5pv työt siinä. Siinä vaiheessahan se on sitten helposti "you keep your jackstand" -tyyppinen ratkaisu edessä.

Ohiampuja
16.03.2022, 14.55
^Tuohan on ihan aito ongelma monella 4pv työviikossa että pitää tehdä ne 5pv työt siinä.
Tämä onkin taitolaji. :)

MRe
16.03.2022, 15.01
Sarkasmi ei toiminut...

Joo, käyn vähän hitaalla. Ja muutenkin vähän arka aihe, kun tympii tämä töissä olo.

Juu tiedän mitä haet ja toivottavasti saat sen, jos siihen päädyt. Ja että myös muut firmassa ymmärtävät, että se on tosiaan 3 x 7,5h, ei 37,5h/3.
No sehän siinä on se ongelma, kun ei ymmärretä, että kolme päivää töissä on kolme päivää töissä.

Jami2003
16.03.2022, 16.45
Vastaat kato sitten niihin sähköposteihin kun olet töissä ;) Ainakin toimihenkilö puolella monesti ongelma on se että sähköpostit ovat se viestintäväline ja jos muut lähettää 5 pv viikossa toimenpiteitä vaativia posteja ja itse on purkamassa niitä vaan kolmena päivänä se on ongelma.

Itse kerkesin jo ottaa hieman löysemmin rantein, sitten tuli sota ja pilasi kaikki kuvitelmat ainakin sivuun heittäytymisestä. Nyt on niin monta liikkuvaa elementtiä markkinoilla että ei mitään mahdollisuuksia pysyä poissa näppikseltä.

tempokisu
16.03.2022, 17.06

Suosittelen :)

Luumunen
16.03.2022, 17.24
Tunneäly/tunnetaidot on mun mielestä sellainen asia, jota ei opi millään kurssilla. Tunneälyä joko on tai ei ole ja se rakentuu persoonasta. Kamalinta katseltavaa on, jos tunnekylmä ihminen alkaa feikkaamaan/suorittamaan sitä tuntemista...

Noitakin on moisien kurssien jälkeen nähty ja se ei ole kaunista katseltavaa...

Jos jotkut oppisi edes peruskäytöstapoja näillä kursseilla niin sekin olisi edistystä tunneälypuolella, esim tervehtimään kollegoita päivittäin tai samoissa tiloissa töissä olevia vaikka ei läheisimpiä työkavereita olisikaan. Jotkut on työpaikalla niin pökkelöitä ja keskittyneet pelkästään omaan tekniseen suorittamiseen ettei ymmärrä pienten sosiaalisten kontaktien merkitystä työviihtyvyyteen. Tai sitten ovat sosiaalisesti hyvin valikoivia ja rajoittuneita, moikataan ja puhutaan vain tietyille tyypeille joista on hyötyä oman aseman tai työn kannalta.

kauris
16.03.2022, 17.29
Joo meillä on sama että voi kyllä tehdä 6 h työpäivää tai täyttä päivää mutta 4 päivää viikossa viiden sijaan. Siis ajatellen 1-2 luokkalaisen lapsen hoitoa koulun jälkeen kun tähänhän on toki kaikilla oikeus. Voi olla, että anomalla sais ilman hoitotarvettakin. Mutta mun tehtävässä olis vain niin, että palkkaa saa vähemmän mutta samat työt joutuu käytännössä silti tekemään. Ei niitä omia töitä pysty juuri miltään osin siirtämään muille niille valtakunnassa 2 henkilölle jotka ovat mun lähimmät työtoverit ja samoissa tehtävissä. Tai jos osaltaan voikin, niin sitten he tekisivät enemmän mutta samalla omalla palkallaan ja työajallaan.

Eri asia olis jos tekisi jotain kappaletyötä. Vaikka 25 viikoittaisen työsuoritteen sijaan tekisi sitten 20 viikossa tai vastaavasti 5 sijaan 4 päivässä. Ja jos työnantaja sitten voisi halutessaan palkata yhden uuden koko- tai osa-aikaisen lisää tekemään niitä kappaleita.

kauris
16.03.2022, 17.36
Jos jotkut oppisi edes peruskäytöstapoja näillä kursseilla niin sekin olisi edistystä tunneälypuolella, esim tervehtimään kollegoita päivittäin tai samoissa tiloissa töissä olevia vaikka ei läheisimpiä työkavereita olisikaan. Jotkut on työpaikalla niin pökkelöitä ja keskittyneet pelkästään omaan tekniseen suorittamiseen ettei ymmärrä pienten sosiaalisten kontaktien merkitystä työviihtyvyyteen. Tai sitten ovat sosiaalisesti hyvin valikoivia ja rajoittuneita, moikataan ja puhutaan vain tietyille tyypeille joista on hyötyä oman aseman tai työn kannalta.

Meidän useamman sadan hengen toimistossa on joitain ns. haamuja jotka kulkee seinänviertä ja katsoo viistosti pois kohtaamistilanteissa. Ikään kuin eivät huomaisi, että joku tulee vastaan ja sitten ei tarttisi tervehtiä. Muutoin tyhjällä käytävällä. Tää on ehkä epäkorrektia minulta mutta pari kertaa olen just kohdalla sanonut tarkoituksellisen kovaa PÄIVÄÄ! Pienoisen hypyn suorastaan saa vastareaktiona. Sitten on niitä jotka valittaa ettei esimies tervehdi. Vahva epäilys ettei kyllä ainakaan tahallaan ole ollut tervehtimättä.

Ohiampuja
16.03.2022, 19.31
Mutta mun tehtävässä olis vain niin, että palkkaa saa vähemmän mutta samat työt joutuu käytännössä silti tekemään. Ei niitä omia töitä pysty juuri miltään osin siirtämään muille niille valtakunnassa 2 henkilölle jotka ovat mun lähimmät työtoverit ja samoissa tehtävissä. Tai jos osaltaan voikin, niin sitten he tekisivät enemmän mutta samalla omalla palkallaan ja työajallaan.
En nyt sitten tiedä mitä nämä mun hommat on. Mutta viime vuosi vaan opetti pistämään asioita tärkeysjärjestykseen todella kovalla kädellä. Kolme kertaa puolen vuoden sisään olin arkkua kantamassa, ja siellä arkun pääpuolella, niin sen jälkeen aika helposti oppii säätämään tätä omaa työmäärää, ei se oikeasti vaikeata ole. Se vaan saattaa näyttää siltä.

Speiser
16.03.2022, 19.51
Normaaliin kanssakäymiseen työpaikalla kuuluu tervehtiminen. Olipa kuka tahansa henkilö kyseessä ja missä tehtävissä.

Esimerkkinä huomenta, terve ja vaikkapa huomiseen töistä lähdettäessä.

On ihmisiä, jotka ei vastaa koskaan. Onneksi on ihmisiä, jotka oppivat vastaamaan.

Kusipäiden takia on loppunut firmoja pysyvästi. Kukaan ei halua sinne.

jalkkis
16.03.2022, 22.04
Joo, sen verran voisi olla tunneälykursseja, että kaikki a) tiedostaa, että on olemassa erilaisia ihmisiä ja että kunkin omat luonteenpiirteet vaikuttavat kunkin omaan käyttäytymiseen, ja b) tajuaa, että pitää (edes vähän) tulla vastaan niin kaikkien työarki sujuu helpommin.

tempokisu
16.03.2022, 22.13
^^ no niinpä, aluksi se oli ettei tervehditty takaisin ja muutenkin puhevälit nolla. Aloitin kumminkin tervehtimisen, ja sitten "jotain tapahtui" nyt tuntuu todella mukavalta että ollaan puheväleissä, ja hyvää viikonloppua :)

MV
16.03.2022, 23.13
Se tervehtiminen on hyvän yhteisön merkki. Kun aloitin nykyduunissa kaikki kävi kättelemässä (ennen koronaa tietty) ja sanomassa että hiton kiva kun tulit. Sen jälkeen oli helppo olla tuttavallinen ja ystävällinen.

Mut jossain tunnekoulutuksessa näytettiin kehityskeskustelusta nauhoitettua videota. Oli silmiäavaavaa nähdä miltä neliraajajarrutus näyttää ja toisaalta miten taitava esihenkilö voi vähä vähältä purkaa tollasta paskaa.

tempokisu
18.03.2022, 16.57
Se tervehtiminen on hyvän yhteisön merkki. Kun aloitin nykyduunissa kaikki kävi kättelemässä (ennen koronaa tietty) ja sanomassa että hiton kiva kun tulit. Sen jälkeen oli helppo olla tuttavallinen ja ystävällinen.

.

Kun menin ekaa kertaa "kututalkoisiin" 2018, vetäjä tuli kättelemään , esitteli itsensä ja "tervetuloa, kiva kun tulit" - ensimmäinen kerta ikinä kun tunsin itseni tervetulleeksi eikä halveksittu että mitä sääkin ruipelo täällä teet.
Mutta nykyisin työpaikallakin tervehditään :) ja voi muutenkin jutella.

tempokisu
12.04.2022, 01.24
Varhaishuomenta...( nousin juomaan lämmintä kaffetta ja kohta takaisin nukkumaan..) ja selasin Iltiksen juttuja. Tämä on (tietysti) sellainen plus-juttu joka ei näy tavislukijalle ( eikä ollut tämän päivän lehdessä kun ostin )

" 42-vuotias Leila Saarivirta valmistaa kuusihenkiselle perheelleen ison pääruoan kolmella eurolla. Erittäin kitsas elämäntyyli mahdollisti unelman toteutumisen. Nykyään Leila ei tee lainkaan päivätöitä."

..just :rolleyes:

No, meidän perheessä isä kävi töissä ja äiti oli kotona. Ja yksinasuvana, ilman työpäiviä olisi aika kyllästyttävää ja menisi päivärytmi päälaelleen..

Nickname
12.04.2022, 08.28
Kyllähän säästeliäällä elämän tyylillä voi säästää isoja summia ihan jo muutamissa vuosissa mutta että pystyisi lopettamaan työnteon kokonaan? Olisi tuo ihan mielenkiintoinen lukea mistä tuossa on kyse, en kuitenkaan usko että miljonääriksi on päässyt kitsastelemalla koko ikänsä ja olisiko se edes sen arvoista elää 30-40v kituuttamalla ja ei voisi esim lomailla missään vaan että pääsee "eläkkeelle" aikasemmin.

hcf
12.04.2022, 08.37
Unelmana työttömyys ja tukien varassa eläminen.
Jepjep.

Hower
12.04.2022, 09.26
^^^ Tuossa ylläolevassa Iltalehden jutussa Leilalla on kuusi lasta, hän ei halua käydä töissä omien sanojensa mukaan ja "Mieheni on pystynyt tekemään töitä osa-aikaisesti elämäntyylimme ansiosta ja olemaan myös paljon kotona lasten kanssa".
Eipä siinä ... kitsaaasti elämällä pärjää kun vielä huomioi, että muut töissäkäyvät kustantavat verorahoilla runsaat lapsilisät, koulutuksen, terveydenhoidon, erikoissairaanhoidon, tutkimustoiminnan, sosiaalikulut, kunnalliset palvelut, hallinnon, puolustusmenot, infrahankeet jnejne....

Kyse ei ole mistään omavaraistaloudesta. Kaikki tärkeimmät asiat kustannetaan tälle perheelle muiden puolesta. Mitään ei haluta antaa yhteiseen pottiin verojen muodossa.

Föhn
12.04.2022, 09.29
Lapsuuden kaveri on aika visu ukko. Ruikuttaa että mihinkään ei ole varaa ja joka asiaan pitää säästää. Minun näkökulmasta hepulla olisi varaa hyvinkin nostaa tulotasoaan tekemällä vaikka osan vuotta viispäiväistä työviikkoa. Onhan se melko selvää että nykyisillä elämisen kuluilla käteen jäävä potti pienenee. Vaikka kuin tekisi vajaata työviikkoa.

MRe
12.04.2022, 10.01
Kyse ei ole mistään omavaraistaloudesta. Kaikki tärkeimmät asiat kustannetaan tälle perheelle muiden puolesta. Mitään ei haluta antaa yhteiseen pottiin verojen muodossa.

Tämä. Ja sitten todennäköisesti ollaan vaatimassa ”rikkaille” lisää veroja. Ja sairaanhoitajille lisää palkkaa.

Nickname
12.04.2022, 10.56
Mitä ruokaa pystyy tekemään 3€ kuudelle? Itse en varmaan osaisi tehdä tuolla summalla ainakaan mitään hyvää ruokaa edes yhdelle, ehkä jotain nuudeli tonnikala pastaa ilman mitään kasviksia ja mausteita :D

harald
12.04.2022, 12.00
Peruna- ja kaalisoppaa?

Ohiampuja
12.04.2022, 13.54
Anoppilasta saadut perunat ja euron makkarapaketti. Siitä tekee perunoita ja makkarakastiketta. Se jää alle kolmen euron. :)

MRe
12.04.2022, 15.01
Pastaa ja ruskeaa kastiketta? Puolen kilon makaronipaketteja saa eurolla viisi ja jauhot on euron pari kiloa. Loput menee voihin.

kauris
12.04.2022, 15.03
Hitto tätä työuraa on paljon jäljellä tällaisella 43-vuotiaalla. Ja loppuvuosien suuren eläkekertymän takia ei liene kovin helposti oikeasti olla mahdollista jäädä eläkkeelle eli irtisanoutua töistä esim 60-vuotiaana. Ja niinköhän sitä on yhtään terveenä tai elossa seiskakymppisenä. Esim muistisairaus voi alkaa pian 60 ikävuoden jälkeen. Kokemusta on. Ja jonkinlainek riski että periytyy. Onko järkeä siis tosiaan elää säästeliäästi ja yrittää säästää rahaa parempaa eläkettä tai aikaisempaa eläkkeelle jäämistä varten vai tuhlata rahat sitä myöten kun sitä saa. Esim 5 hengen perheen viikon etelänloma on sen 5000 euroa. Ei paljoa jää säästöön kun tuollaisilla käy.

Mun yks työtuttu jäi joku vuosi sitten erittäin nuorekkaana ja hyväkuntoisena pois työelämästä. Saavutti iän (en tiedä minkä) jolloin voi jäädä osa-aikaeläkkeelle ja jäi heti. Mutta jäi siten, että irtisanoutui työpäivien osalta ja saa eläkettä eläkepäivien osalta! Ei siis ole viikko töissä ja viikko eläkkeellä vaan viikon ei millään ja viikon osa-aikaeläkkeellä. En tiennyt,.että näinkin voi tehdä! Kertoi säästössä/onnistuneissa osakeostoissa olevan sen verran varaa että taloudellisesti toimii hänellä. Aivan mahtavaa.

JackOja
12.04.2022, 15.18
Anoppilasta saadut perunat ja euron makkarapaketti. Siitä tekee perunoita ja makkarakastiketta. Se jää alle kolmen euron. :)

Kävitkö autolla, laske myös bensakulut.

MRe
12.04.2022, 16.18
Mun yks työtuttu jäi joku vuosi sitten erittäin nuorekkaana ja hyväkuntoisena pois työelämästä. Saavutti iän (en tiedä minkä) jolloin voi jäädä osa-aikaeläkkeelle ja jäi heti. Mutta jäi siten, että irtisanoutui työpäivien osalta ja saa eläkettä eläkepäivien osalta! Ei siis ole viikko töissä ja viikko eläkkeellä vaan viikon ei millään ja viikon osa-aikaeläkkeellä. En tiennyt,.että näinkin voi tehdä! Kertoi säästössä/onnistuneissa osakeostoissa olevan sen verran varaa että taloudellisesti toimii hänellä. Aivan mahtavaa.
Sviddu… mullahan olisi mahdollisuus iän puolesta jäädä osa-aikaeläkkeelle. Nyt jään vielä toukokuun alusta 3-päiväiselle työviikolle, niin pitääkin selvittää tuo osa-aikaeläkkeen mahdollisuus työnantajalta.

Edittiä: osa-aikaeläke on poistunut jo 2017. Nyt on vain se varhennettu vanhuuseläke, mikä sitten syö varsinaista eläkettä aikanaan.

tempokisu
12.04.2022, 20.03
eh..no mun alkuperäinen tarkoitus oli että "ei tarvise käydä päivätöissä" ...mutta voihan sitä käydä vaikka yötöissä.

kauris
16.05.2022, 15.04
Tänään kirjoittelin jälleen niin pitkät vastaukset ihan vain kännykällä työläästi naputellen eräällekin kysyjälle täällä palstalla eri pyörien ja osasarjojen eroista että ihmettelen taas itseäni. Sen sijaan, että olisin aamulla käynnistänyt työkoneen ja aloittanut nää tylsät palkkatyöni käytin aikaani täysin tuntemattoman ihmisen neuvomiseen pyöräasioissa. Saa vain miettimään, että olishan se kiva jos oliskin niin että tästä pyöräilyyn liittyvästä tietotaidosta (josta ilmeisesti myös tykkään kun sitä jatkuvasti jaan), saisi palkan eikä näiden prosessien pyörittelystä virkamiehenä.
Olisin voinut päättää työpäivänkin aikaisemmin ja lähteä pyöräilemään jos olisin nuokin viestit naputellut työaikana (näin tietokoneen näppäimistöllä 4 x nopeudella) tai jos tuo naputtelu olisi sitä itse työtä.

Cyclooppi
17.05.2022, 15.53
Syöhän OVE eläkettä, mutta toisaalta ehtii saada (iästä ja eläkekarttumasta riippuen) ehkä kymmeniä tuhansia euroja ennen varsinaista eläkeikää, joten voi mennä yllättävän pitkä aika ennen kuin kääntyy tappiolle. Ja osa-aikaisesta työnteosta karttuu kuitenkin koko ajan lisää eläkettä.

Concorde
30.06.2022, 13.45
Aika kallista kiky-jumppaa: https://www.aamulehti.fi/kotimaa/art-2000008916855.html

tchegge_
30.06.2022, 13.52
Niin, olisi vaan tehnyt niin kuin muutkin ja pidentänyt aamun ja iltapäivän kahvitaukoja 5 minuutilla

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

Concorde
11.12.2022, 12.23
Keyser Söze (https://en.wikipedia.org/wiki/Keyser_S%C3%B6ze), eiku siis Peter Marks : https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009231575.html