Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Sähköavusteiset perhepyörät eli tavaran ja lasten roudaaminen ympäriinsä pitkäperällä



VesaL
23.01.2022, 13.10
Reilu puoli vuotta sähköistetyn laatikkopyörän kanssa (käytetty GZR Cargo) on kirkastanut pitkän luomupyöräaktiiviharrastuksen jälkeen sen, miten loistava arkiajoneuvo perheelliselle tällainen kaksipyöräinen voi alle 15km matkoilla olla ja korvaakin auton lähes täysin. Lapset pikkuhiljaa kuitenkin 2 ja 4v, ikäänsä suhteessa pitkiä ja pidempi lähestyy 120cm kokoa; laatikko alkaa olla ahdas eikä välttämättä muutkaan laatikkopyörät kovin paljon pidempään lapsia vetäisi. Kaksipyöräisyys välttämättämyys.

Haussa on siis sähköavusteinen pitkäperä, joka olisi mielellään muuten mahdollisimman lähellä normaalia fillaria mutta riittävän pitkällä perällä että siihen kaksi lasta mahtuisi sujuvasti ja pitkään eli nuo 20" kiekoilla olevat eivät ensisijainem vaihtoehto, vaan mielellään ainakin 26" johon saisi mm talveksi reipasta maastonastaa alle. Vaihtoehtoja googlaamalla kuitenkin ihmeen vähän:

Tern GSD (koeajoin pari vuotta sitten, liian pieni ja mopomainen, en ihastunut)
Kona E-Ute (koeajolla hyvä fiilis, mutta osiin nähden oli kallis ja valmistus on sittemmin lopetettu)
Radpower Radwagon - pienehkö, kiinalaiset sähköt ja napamoottori mutta plussaa hintataso
Felt Brühaul - valmistus lopetettu
Surly Big Easy - ei saa tilattua eurooppaan, Foxcompilta varmistin
Riese Muller Multicharger - suht lyhyt perä, tuskin vetää kahta pidempää lasta ja varusteltuna hinnat alkavat olla hurjia 6-7ke+.

Eikö näitä pitkiä keskimoottorillisia vempaimia valmista tai ainakaan tuo Eurooppaan enää kukaan? Yhden Krampuksen sähköistin keskimoottorilla pyöräkärryn vetoon ja mieluummin lähtisin tehdasvalmislinjalle jatkossa.

M A
30.07.2022, 12.15
Itseäkin alkanut ajatuksen tasolla kiinnostella tällainen pitkäperä. Alkavana syksynä saattaisi olla tarvetta toiselle työmatkakulkineelle jolla saisi tiputettua lapset hoitoon ja polkaistua itse töihin ja takaisin. Ensimmäinen ajatus on ollut joku pieni automaattivaihteinen nelipyöräinen, mutta näin sattumalta Benno Boostin paikallisessa pyöräkaupassa huoltoa odottamassa, ja ajatus kirkastui heti.

Laatikkopyörä ei kiinnosta, säilytys rivarin pihalla, yleinen kankeus yms. tuntuu liian hankalalta. Pitkäperä toimisi luontevasti myös yksin ilman lapsia, jos autolla töihin kulkeva hoitaa lasten kuljetuksen.

Mutta pystyykös tuollaisella ajamaan ympäri vuoden? 20" ja 24" nastoja kyllä saa, mutta ei mitään kunnon maastonastaa. 30 kg pyörä + kaksi lasta tarakalla ei kuulosta hyvältä jos eturengas lähtee alta.

Jos kellään on mitään kokemusta elämästä pitkäperän kanssa niin kiinnostaisi kuulla.

tvain
31.07.2022, 00.19
Tavarapyöräasiantuntija näytti myyvän vielä Veloe-merkkistä pitkäperää 24" renkailla. En tunne merkkiä sen enempää.

Facebookin Perhepyöräily-ryhmässä voi löytyä myös kokemuksia erilaisista pitkäperistä.

Travelkicking
01.08.2022, 12.24
Tandem https://youtu.be/7llqAySyUIo Pyörinä Moustache Samedi 27 X2 ja Tout terrain Streamliner. Vuosi näyttää olevan 2017.

markkut
01.08.2022, 22.59
Yuba spicy curry tms. oli yksi joka tuli vastaan kun itse etsin sopivaa pitkäperää. Niitä ei kai silloin suomesta löytynyt, mutta ihan viime aikoina tuli tori.fi:ssä vastaan. Myyjäliike Velostarista ei mitään kokemusta eikä tietoa.

Me päädyimme Kona e-uteen, joka on ollut muuten mainio peli, mutta astinlaudat taakse olisivat kyytiläisille kivat ja Konan laukkujen laatu aika surkea.

Zykkel
01.08.2022, 23.26
Ei ehkä kaikkein tyylikkäin, mutta miten olisi: Cargobike - Bike43 - ebike to carry children and groceries (https://www.bike43.com/)
Löytyy myös Suomesta: Bike43 Performance - sähköavusteinen kuormapyörä Classic Bike Finland (https://classicbike.fi/tuote/bike43-performance-shimano-di2-sahkoavusteinen-lastenkuljetuspyora/)

markkut
02.08.2022, 08.47
Eturengasta pienempi takarengas näyttää oudolta, mutta vakauttaa varmasti menoa. Konassa kyytiläiset istuvat niin korkealla, että kahta isompaa muksua kuskatessa tuntuu välillä vähän kiikkerältä.