PDA

Näytä tavallinen näkymä : Suunto

MRe
18.01.2022, 08.18
Onko tosiaan niin, ettei Suunnolle yrityksenä ole omaa ketjua? Jos on, niin jatkot sinne.

Menin DCRainmakerin sivuille katsomaan, josko olisi tarinaa Fenix 7:sta, mutta tämä pamahti ensin silmille:
Suunto Sold To New Owners (Again)

https://www.dcrainmaker.com/2022/01/suunto-sold-to-new-owners-again.html

Eli Amer:han myytiin kinuskeille ja nyt sitten ex-Amerista on divestoitus Suunto ja myyty jälleen kiinalaisille. Eri firmalle tosin. DCRainmakerilla tuon lisäksi hieman pohdintaa Suunnon jatkosta.

Mutta tämä aika lailla summaa tilanteen:
"As I’ve said before, I don’t think Suunto can meaningfully compete anymore at either the high end or the budget end. We only need to look at their competitors to see that. At their own admission during my discussions with them, they aren’t going to try and compete with Garmin and its Fenix series. They simply can’t. Not on features, and certainly not on accuracy anymore. Even competing with COROS & Polar is virtually impossible for Suunto in their Suunto 9 Peak series. In virtually every category, except perhaps navigation (and even that landscape is already changing with COROS having maps now), they’re significantly behind.

Meanwhile, at the low-end, it’s near impossible to compete with like-priced watches from Samsung and Apple that cater better to the very casual fitness realm. And if someone is more serious, both Polar and Garmin also offer similarly priced offerings that have far better screens and better apps/data."

Harmi. Takana loistava tulevaisuus.

JackOja
18.01.2022, 08.38
Kiinalaiset pilaa kaiken.

Suunnon alamäki alkoi ennen kinuskeja...

Pysyn kannassani.

maxk
18.01.2022, 11.03
Suunnon alamäki alkoi aika lailla samaan aikaan kun Nokian. Nokian inssit nimittäin rupesi tekemään Suunnon kelloja.

Esim. sukellustietokoneissa Suunto oli edelläkävijä 2000-luvun alussa. 2010-luvun taitteessa alkoi ongelmat.

Itsellä vaihtui Suunnosta Polariin kun taannoin Suunto päätti lopettaa Movescountin, jolloin muuten toimivaa Ambit 2:sta ei saanut enää synkattua.

Sent from my iPhone using Tapatalk

MRe
18.01.2022, 14.17
Kiinalaiset pilaa kaiken.

Suunnon alamäki alkoi ennen kinuskeja. Spartan oli julkaisuajankohtanaan tasavertainen kilpailija Garminille ja Polarille, mutta siihen se sitten jäi. Spartanissakin ihme puutteita, kuten alussa ei voinut muutella niitä näyttöjä. Lisäksi ei tukea useammalle tehomittarille tullut koskaan. Eli vain yksi kerrallaan pystyi olemaan paritettuna. Ja mitä kaikkea muuta.

Nythän sieltä tulee lähinnä vain uusia värivaihtoehtoja vanhoista kelloista. Mitään varsinaista uutta ei ole tullut seiskan jälkeen, eikä seiskakaan ole mikään maailmanpelastaja.

Mun mielestä vielä Ambit 3:n aikaan Suunto oli the kello triathlonisteilla.

maalinni
18.01.2022, 15.56
Tuo on kiva lukea, jos ois just ostanut 9 Peakin.

Käsittääkseni se 9 Peak on kuiteskin ihan pätevä kapistus? Miksi se ei kilpailisi jos ei garminin niin polarin kanssa?

Kollinjoki
18.01.2022, 16.23
Minulla oli Suunto 9 Baro eikä Suunto edes silloin melkein neljä vuotta sitten enää pärjännyt kilpailijoilleen. Vain yksi saman laadun sensori paritettavissa kerrallaan. Huono rannesykemittaus eikä edes 24/7 päällä, silti akun kesto ei mitenkään ihmeellinen. Täyttä v*ttuilua oli se että halvempiin malleihin 3 ja 5 tuli laajempi kattaus Firstbeatin ominaisuuksia jotka malliston kalliista kärkituotteesta 9:stä jätettiin pois. Käytössä oli täysin keskeneräinen Suunto App, onneksi silloin vielä oli mahdollista käyttää Movescountia lisänä, tosin sinne piti olla eri tunnukset kuin sovellukseen. Nyt ei taida Suunnolla olla enää mitään nettipalvelua josta voisi isommalta ruudulta tutkia ja käsitellä treenitietoja. Elektroninen kompassi vaati kalibrointia suunnilleen aina kun sitä käytti. Montakohan kertaa tuon kellon käyttöönotto piti tehdä uusiksi kun joku meni solmuun, vai liittyikö se uudelleenasennuksen tarve päivityksiin. Kuitenkin aika monta kertaa joka tapauksessa piti laite resetoida ja kaikki perustiedot syöttää uusiksi. Ei tuota kelloa vaan halunnut käyttää kovin pitkään vaikka kova tahto oli, ja laite jäi todella pian pois käytöstä. Hinta kuitenkin muistaakseni 600 e eli kalliimman pään laite kyseessä, mutta ei siltä kyllä tuntunut. Ainoat asiat joilla 9 siihen aikaan jotenkin erottui muista oli multisport-treeni ja akkua säästävät fiksut toiminnot joissa laite päätteli omilla gyroskoopeillaan kävellen tai juosten kuljettua reittiä melko tarkasti ottaen gps-linkin vain harvakseltaan, tosin kohtapa Garmin Fenix 6 tarjosi paremman akun keston kokoaikaisella GPS:llä.

En tiedä onko 9 Peak:ssa korjattu alkuperäisen ysin olennaisia puutteita mutta en olisi siitä asiasta kovin toiveikas.

Toivottavasti Kiinasta löytyy rahaa Suunnon tuotekehitykseen panostamiselle niin että perinteinen merkki pääsisi taas jaloilleen. Noiden pitäisi rakentaa koko sporttikellomallistonsa siihen liittyvine palveluineen ihan alusta alkaen uusiksi.

Jagge_
18.01.2022, 16.29
Kyllähän kai ambit 1/2/3 synkkaa suunto appiin. En tosin ole itse kokeilut.

Haastavaa on nykyisin gps kelloa hommata, siis jos ensisijaisesti tallentuvan gps reitin tarkkuus kiinnostaa ja featuret en niinkään. Toki koskee kaikkia valmistajia.

Kalle salonen
18.01.2022, 17.47
Samaa kokemusta kuin Kollinjoella. Suunto 9 Baro vaihtui viime keväänä polar grit:iin. Mulle viimeinen niitti (kaiken yllä mainitun ongelman, sekä luokattoman huonojen sykevöiden jälkeen) oli se kun jonkun päivityksen yhteydessä hävisi kaikki omat asetukset. No siinä urheilutilojen näkymiä säätäessä havaitsin että laji triathlon ei olekaan muokattavissa lainkaan Suunto app kautta (aiemmin onnistui kyllä movescountilla). Tuo katkaisi kamelin selän kun siinä vaiheessa olin valmistautunut ensimmäiseen puolimatkan kisaani n 1,5v ja totesin että kaiken tämän jälkeen kellovalmistaja ei muuten päätä mitä tietoja näen kisan aikana ja mitä en (olisin vielä saattanut sulattaa tämänkin jos oletusasetukset ois ollu edes järkevät).

Tuohon päättyi n 10 vuoden merkkiuskollisuus suuntoa kohtaan, nyt polar ranteessa. Ei täydellinen tämäkään, mutta ainakin valtaosa mulle oleellisista jutuista onnistuu

Lähetetty minun XQ-BT52 laitteesta Tapatalkilla

MRe
18.01.2022, 17.50
Ambiteissa ei taida olla bt-yhteyttä.

MRe
18.01.2022, 17.53
Mulla taisi olla jossain vaiheessa kaksikin spartania yhtä aikaa, kun siinä huippumallissa ei ollut rannemittausta. Tosin se rannemittaus toimi niin surkeasti, ettei siitä loppujen lopuksi paljoa iloa ollut.

Mut olishan se hienoa, jos Suomessa olisi toinenkin tämän alan huippufirma. Nähtäväksi jää, mitä kinuskit tekee.

Jagge_
18.01.2022, 18.16
Ambit 3:ssa on bluetooth. Vanhemmissa 1 ja 2 ei ole, ne synkataan Appiin usb kaapelilla läppärin suuntolink ohjelmalla. Samalla softalla valitaan urheilutilat ja muokkaillaan mitä tietokenttiä näkyy näytössä yms, eli niitä juttuja mitä ennen tehtiin movescountissa.

jalkkis
18.01.2022, 22.10
^Mulla on Ambit 3 Peak ja se synkkaa nätisti Suunto Appiin. Paremmin kuin mun Gritti Flow:hun.

Suunto App on kehittynyt paljon ja on nyt ihan asiallinen harrastuskäyttöön. Mutta kun se on vaan se appi... Sports Trackerin webbisaitti ei ole tarpeeksi.

Jagge_
19.01.2022, 11.59
ST webbisaitti ei taida olla kuin korkeintaan nimellisesti hyödyllinen. En tosin movescounttiakaan käytänyt, enkä suuto appiakaan. Minulla datat on aina siirtynyt automaattisesti muualle, joten sinällään ei tullut mitään muutosta. Ambittia kevyemmäksi kelloksi hommasin suunto 5:n, jossa vielä on oikea antenni. Antennimöykyttömillä samaa metsäpolkua edestakaisin kulkiessa vippausta on tavannut tulla paikoin toistakymmentä metriä.

tikola
19.01.2022, 16.01
Sports Tracker on hyödyllinen meille, jotka haluamme katsoa samoja asioita tietokoneella, mitä Suunto App tekee kännykällä. Eli jos sen GPS viivan haluaa viedä eteenpäin jne. Minäkään en tajua sitä Suunnon kuviota, jossa toimiva Movescout ajettiin alas ja ajateltiin, että kaikki hoituu kännykällä. Hoituuhan se toki joo, mutta moni asia on kivempi tehdä tietokoneella. No sinällään, jos ne sitten vaikka Stravaan vie, niin sitten sillä tietokoneella voi sen datan kanssa pelata, mutta ajatuksena että suljetaan toimiva verkkopalvelu ja korvataan se kännykkäsovelluksella on kummallinen.

En nyt ihan taivaisiin, sitä Polarin Flowtakaan kehuisi, mutta onhan se monipuolisempi, mutta ehkä vähän enemmän insinöörimäinen kuin Suunnon tekeleet. Minä sanoisin, että kaikki kellot merkistä riippumatta hoitavat saman perustehtävän ihan OK tasolla ja nuo verkkopalvelut ovat se erottava tekijä. Suunto lähti enemmän näyttää kivalta, mutta toiminnoista viis linjalle, kun taas Polar on pysynyt enemmän - lisätään toimintoja, mutta ei tehdä siitä ihan niin nättiä linjalla. Garmin sitten erilailla globaalina toimijana lienee tässä se resursseiltaan ylivoimainen ja se ehkä vähän näkyy Garminin eduksi.

Meillä on taloudessa ollut noita kaikkia ja viimeisimmät valinnat ovat kallistuneet Polarin suuntaan.

kni
19.01.2022, 16.49
Sports Tracker on hyödyllinen meille, jotka haluamme katsoa samoja asioita tietokoneella, mitä Suunto App tekee kännykällä. Eli jos sen GPS viivan haluaa viedä eteenpäin jne. Minäkään en tajua sitä Suunnon kuviota, jossa toimiva Movescout ajettiin alas ja ajateltiin, että kaikki hoituu kännykällä. Hoituuhan se toki joo, mutta moni asia on kivempi tehdä tietokoneella. No sinällään, jos ne sitten vaikka Stravaan vie, niin sitten sillä tietokoneella voi sen datan kanssa pelata, mutta ajatuksena että suljetaan toimiva verkkopalvelu ja korvataan se kännykkäsovelluksella on kummallinen.

En nyt ihan taivaisiin, sitä Polarin Flowtakaan kehuisi, mutta onhan se monipuolisempi, mutta ehkä vähän enemmän insinöörimäinen kuin Suunnon tekeleet. Minä sanoisin, että kaikki kellot merkistä riippumatta hoitavat saman perustehtävän ihan OK tasolla ja nuo verkkopalvelut ovat se erottava tekijä. Suunto lähti enemmän näyttää kivalta, mutta toiminnoista viis linjalle, kun taas Polar on pysynyt enemmän - lisätään toimintoja, mutta ei tehdä siitä ihan niin nättiä linjalla. Garmin sitten erilailla globaalina toimijana lienee tässä se resursseiltaan ylivoimainen ja se ehkä vähän näkyy Garminin eduksi.

Meillä on taloudessa ollut noita kaikkia ja viimeisimmät valinnat ovat kallistuneet Polarin suuntaan.No itse en ole enää Movescountia kaivannut, vaikka siirtymävaihessa tietty piti se normaali muutoskäyrä käydä läpi. Suunto-app on nykyisellään ittelle varsin passeli, reittejä tulee tehtyä ja valmiita reittejä latailtua kelloon, ja normi treenipäiväkirjana se täyttää omat tarpeet hyvin. Data menee myös stravaan ja sports trackeriin joten desktop-puolellakin kaikki toimii. Suunto 5 on käytössä eikä kellon puolesta ole mitään päivitystarpeita. Arveluttaa vaan jatko, ts miten kinuskit saavat homman sössittyä.

Lähetetty minun Nokia 2110i laitteesta Tapatalkilla

JohnnyBuzz
19.01.2022, 23.35
Itellä on Suunto 9 Baro myös käytössä ja aika pitkään tehnyt mieli hankkiutua siitä eroon. Rehellisesti sanottuna eniten vituttaa surkeat sykevyöt ja etenkin juoksulenkkien alussa vaivaava liian korkeiden sykkeiden mittaaminen. Järjestään juostessa näyttää ensimmäiset 5-10 minuuttia 30-40 bpm liian korkeita sykkeitä. Vyö on oikeaoppisesti kostutettu, puhdas, patteri vaihdettu ja niin itse vyö kuin anturikin. Eikä silti pääse tosta eroon.

Ennen suorituksen käynnistämistä olevassa näytössä, jossa yhdistää sykevyöhön ja GPS:ään, syke näkyy oikein. Heti, kun suorituksen käynnistää syke ei näy ekan minuutin ajan ja sitten näyttää ton 40 bpm liikaa. Ja tekee tätä vain juoksumoodissa, joka on itelle tärkein sykkeen seurannan kannalta. Ottaako sitten häiriötä bluetooth-kuulokkeista tai puhelimesta, en tiedä. Muissa lajeissa tota ongelmaa ei ole.

Tämä jatkuva taistelu on saanut leirin vaihtamisaikeet valmiiksi. Polarin Grit X kiinnostais design-mielessä ja ihan hyvältä vaikuttaa oninaisuudetkin. Garminin käyttis on auttamatta vanhentuneen (=vanhan Nokian) oloinen, ettei oikein nappaisi. Tärkeää olisi myös saada siirrettyä kaikki vuosien harjoitteludata uudelle alustalle, kun Stravassa oon ollut vasta puolitoista vuotta. Polarin Flowhun toi ilmeisesti onnistuisi kohtuu helposti, mutta miten lie Garminin laita?

Adrift
20.01.2022, 08.12
^Hommaa Polarin sykevyö (esim. H10), niin hyvin varmasti homma paranee. Ja jos ei parane, on vyö valmiina uutta Polarin kelloa varten. Ite kettuunnuin kanssa aikalailla Suunnon syketarkkuuteen Ambit 3:n kanssa muutama vuosi takaperin, mutta kun vaihdoin Polarin H10 vyöhön, niin sykeongelmat hävis samoin tein. Keväällä tulee 6 vuotta täyteen tuon Ambit 3 Peakin kanssa ja sinänsä houkuttelis 9 Peak seuraavaksi, mutta näiden juttujen valossa kannattaa ehkä kuitenkin mennä vanhalla niin pitkään kuin se hengissä pysyy...

MRe
20.01.2022, 08.22
Tärkeää olisi myös saada siirrettyä kaikki vuosien harjoitteludata uudelle alustalle, kun Stravassa oon ollut vasta puolitoista vuotta. Polarin Flowhun toi ilmeisesti onnistuisi kohtuu helposti, mutta miten lie Garminin laita?
Garminiin ei käsittääkseni saa siirrettyä muuta kuin Garminin dataa. Mutta voithan pitää sitä Stravaa "keskuspaikkana" ja siirtää kaikki vanhatkin treenit sinne. Niin minä tein, kun aikanaan siirryin Suunnosta pois. Yksi ilta siinä taisi mennä niitä naputellessa.

tikola
20.01.2022, 08.36
^Hommaa Polarin sykevyö (esim. H10), niin hyvin varmasti homma paranee.

Juuri näin. Kaikki joiden tiedän vaihtaneen Suunnon sykevyön Polarin vastaavaan ovat kehuneet ongelmien poistuneen. Eli se on se yksinkertaisin korjaus sykevyömurheeseen. Kriteerinä lienee "mikä tahansa bluetooth sykevyö", mutta Polarin vöistä on ollut hyviä kokemuksia monilla minunkin tutuilla.

Kalle salonen
20.01.2022, 08.41
Polar flowhun ei myöskään saa siirrettyä dataa muuta kuin polarin laitteista.

Kannattaa pitää joku kolmannen osapuolen alusta pääasiallisena päiväkirjana missä on kaikki, vaikka vaihtais taas myöhemmin kellomerkkiä. Itsellä trainingpeaks tässä käytössä.

Jos kokemukset vaihdosta suunto 9 -> polar grit x kiinnostaa niin hihkaiskaa, voin listailla omat huomioni kellojen eroavaisuuksista

JohnnyBuzz
20.01.2022, 12.38
Garminiin ei käsittääkseni saa siirrettyä muuta kuin Garminin dataa. Mutta voithan pitää sitä Stravaa "keskuspaikkana" ja siirtää kaikki vanhatkin treenit sinne. Niin minä tein, kun aikanaan siirryin Suunnosta pois. Yksi ilta siinä taisi mennä niitä naputellessa.

Ai Stravaan saa siirrettyä historian? En tiennytkään tota. Miten moinen onnistuu Suunto appistä?

JackOja
20.01.2022, 12.38
Ai Stravaan saa siirrettyä historian? En tiennytkään tota. Miten moinen onnistuu Suunto appistä?

https://tapiriik.com/

JohnnyBuzz
20.01.2022, 12.45
Polar flowhun ei myöskään saa siirrettyä dataa muuta kuin polarin laitteista.

Kannattaa pitää joku kolmannen osapuolen alusta pääasiallisena päiväkirjana missä on kaikki, vaikka vaihtais taas myöhemmin kellomerkkiä. Itsellä trainingpeaks tässä käytössä.

Jos kokemukset vaihdosta suunto 9 -> polar grit x kiinnostaa niin hihkaiskaa, voin listailla omat huomioni kellojen eroavaisuuksista

Polar Flowhun onnistuu siirtäminen kolmannen osapuolen appin kautta. Pitäisi toimia ihan ongelmitta. Muistaakseni Grit X -ketjussa kyselin tota ja siellä osattiin vinkata sopivaa sovellusta.

Suunto 9:stä siirtyminen Grit X:ään kiinnostaa kyllä. Itselle tärkeimpinä ominaisuuksina kellolle on sykkeen ja matkan mittaaminen, jos oikein yksinkertaistaa. Lajeina juoksu (katu & polku), maastopyöräily (trail & bike park), sali, outdoor cross-training ja silloin tällöin uinti sekä myös boulderointi. Navigoinnin hoidan puhelimella Topo GPS:llä, koska etenkin maastopyöräilyyn kellon näyttö on auttamatta liian pieni. Polkujuoksussa toimii vielä ihan ok. Arvostan pitkää akun kestoa, selkeää designia & intuitiivista käyttöliittymää. Unen ja palautumisen mittaaminen kiinnostaa myös.

marco1
20.01.2022, 13.15
Ambit2 - Grit X siirrossa itselle paras oli se että sain kellon joka synkkaa puhelimen kautta.
Gritin ”rugged outdoor design” on sen huonoin puoli minulle, ruipelon ranteessa tuntuu esim pitkän ajopäivän jälkeen että pyöreämpi design olisi parempi, toisaalta näyttö on hieman suojatumpi kuin Vantagessa.

JohnnyBuzz
20.01.2022, 13.37
https://tapiriik.com/

Vähän sketchyn oloinen saitti. Mitähän muuta vie samalla, kun synkkaa? :D Ja osaako poistaa tuplat eli kun puolentoista vuoden edestä on treenejä Stravassa, niin ei kiinnostaisi niitä ottaa tuplana sisään ja sitten poistella manuaalisesti yksitellen.

JackOja
20.01.2022, 13.41
Vähän sketchyn oloinen saitti. Mitähän muuta vie samalla, kun synkkaa? :D

Ne vie sun sotun, pankkitunnukset, isovanhemmat, akuankat ja kaiken muunkin mitä irti lähtee.

Älä käytä ellet uskalla, kaikki me muut ollaan tuolla tehty ja hengissä ollaan ja rahatkin on tilillä.

Ja osaako poistaa tuplat eli kun puolentoista vuoden edestä on treenejä Stravassa, niin ei kiinnostaisi niitä ottaa tuplana sisään ja sitten poistella manuaalisesti yksitellen.

En kyllä muista miten itse tein, mutta tuplia en ottanut sisään.

MRe
20.01.2022, 13.55

En tiedä miten onnistuu Suunto App:ista, kun aikanaan itse siirsin Movescountista. Silloin sieltä sai pyydettyä koko historian ja se tuli sitten muistaakseni zipattuna johonkin pois kerättäväksi. Tosin tästä nyt pari vuotta, joten voi olla että meni jotenkin muutenkin.

Mutta tuota tapiiria varmaan voi kokeilla.

Kalle salonen
20.01.2022, 13.55
Yritän pitää lyhyenä (tuskin onnistuu) mutta tosiaan omat ajatukset suunto 9 vs grit x.

Grit on kädessä mukavampi ja kevyempi ja napit ei tee niin herkästi virhepainalluksia. Suunto piti laittaa aina näppäinlukkoon, gritistä en edes muista ulkoa miten se tehdään.

9:ssä sykkeen mittaus ranteesta oli lähinnä vitsi, gritissä on mielestäni melko hyvä, tän kanssa jätän jopa välillä sykevyön kotiin mitä en tehnyt suunnon kanssa ikinä. Nykyisisä sykevöissä on hiukan älyä ja muistia ja suunto lataa harjoituksen lopuksi automaattisesti vielä syketiedot vyöstä siltä varalta että yhteys on pätkinyt tms treenin aikana. Polar ei tätä osaa vaan jos yhteys sykevyöhön katkeaa niin hakee rannesykkeen automaattisesti. Marginaalinen ongelma, mutta tulee esim uidessa vastaan.

Suunnossa urheilutilojen mukautukseen on paremmin vaihtoehtoja (poislukien mainitsemani triathlon). Suunnossa saa enemmän dataa kerralla ruutuun ja samalle lajille voi tehdä vaikka kuinka monta eri tilaa. Polarissa lajitiloja voi olla vain 1/heidän etukäteen keksimä laji (ei iso ongelma, mutta tykkäsin suunnon tavasta enemmän). Polarilla ei myöskään ole mahdollisuutta nähdä aiempien kierrosten tietoja treenin aikana (suunnolla on). Paitsi just tuli päivitys minkä myötä saa vissiin näkymään yhden edellisen kierroksen tiedot.

Unen seuranta on Polarissa huomattavasti parempi.

Akun kesto on molemmissa hyvä ja siihen voi asetuksilla vaikuttaa (Suunnossa ehkä hiukan enemmän). Polarissa sellainen miinus että sitä ei jostain ihme syystä voi ladata jos suoritus käynnissä (suuntoa voi), mutta tämäkään ei ole vielä toistaiseksi tullut itselle ongelmaksi.

Reitin seuraaminen on ehkä hitusen helpompaa Polarilla (ei isoa eroa). Polarissa oli ennen päivitystä sellainen älyttömyys ettei reittiä voinut vaihtaa lennosta vaan harjoitus täytyi keskeyttää. En ole varma onko asia muuttunut päivityksessä, mutta ennen ei myöskään voinut aloittaa reittiä kesken treenin vaan se piti laittaa heti aluksi päälle tai sitten jättää kokonaan väliin.

Reiteistä vielä että niiden lataaminen polariin onnistuu puhelimella vissiin ainoastaan komootin kautta, jos jollain muulla luotuja gp-tiedostoja haluaa niin täytyy päästä selaimella polar flowhun. Toisaalta suunnolla oli käytössä ainoastaan kännykkä-appi nii siihen oli taas hankalaa kun piti tietokoneella luotu jälki lähettää itselleen sähköpostiin tms.

Suunto app on musta sovelluksena parempi kuin polarin vastaava, mutta koska Polarilla myös selainversio niin sen vuoksi tästä osiosta pisteet polarille kuitenkin.

Summa summarum, en vaihtaisi enää takaisin, mutta kyllä polaria vielä kehittäisin tietyiltä osilta. Polarin barometria on tämänkin foorumin ketjussa haukuttu, tähän en osaa ottaa kantaa mitään, en ole seurannut omani tarkkuutta kun ei niin paljoa kiinnosta.

Ja sellainen pointti vielä tuli mieleen että grit on uutena selkeästi halvempi kuin suunto 9. Jos nyt olisin ostamassa uutena niin tutkisin ainakin onko grit x pro kovemman hintansa väärti

jalkkis
20.01.2022, 19.07
Siirsin itse kamat Suunnosta Polar Flowiin SyncMyTracksilla.

maalinni
20.01.2022, 21.07
Uutta pukkaa taas Suunnoltakin:

https://www.dcrainmaker.com/2022/01/suunto-5-peak-in-depth-review.html

Jagge_
21.01.2022, 13.32
Edeltäjä taisikin olla ainoa jäljellä oleva kellomalli josta sojotti gps antennimöykky. Artikkelissa ei kehuta jos ei varsinaisesti haukutakaan gepsin tarkuutta, viivakin näyttäisi kulkevan sivussa. Lienee vain samalla tasolla fenixien/gritin yms kanssa. Harmi, tuolla möykyllä olisi voinut erottua kilpailijoista.

MRe
21.01.2022, 13.59
Mä en kyllä muista tai ole havainnut, että Fenix jotenkin kulkisi reitiltä sivussa. Tai että olisi jotenkin epätarkempi kuin esim. Ambit, jossa taisi olla se antennimöykky.

DC Rainmakerhan noita testaa aina toisiaan vasten, eikä sieltäkään kai ole tullut palautetta epätarkkuudesta. Ja nythän Fenix 7 Sapphire-versioissa on multi-frequency -tuki paikannukseen.

Jagge_
21.01.2022, 14.18
Sivussa kulkemista ei tule fillarilla ajaessa kun kellotaulu on taivasta kohti. Sitä suosittavat korjaukseksi esim tuolla:
https://forums.garmin.com/outdoor-recreation/outdoor-recreation/f/fenix-6-series/253305/fenix-6-pro-gps-accuracy

Luultavasi garminilla on joku algoritmi korjaamassa virhettä ja firmispäivitysten mukana tuo paranee, mutta korjaus ei poista sitä ongelmaa että antenni (=bezel) nyt vaan suuntautuu huonosti taivasta kohti juostessa, riippuen vähän siitä miten rannetta kukin tapaa heiluttaa juostessa. Minun onnettomalla vispaustyylilä ambittikin piti laittaa väärinpäin ranteen sisäpolelle että sivusiirtymä kokonaan katosi.

Mutta tuo siis ei ole tämän foorumin ongelma, fillarilla taulu on kohti taivasta, paitsi ehkä droppitangolla ajaessa kello ranteessa, mutta silloin taas ei kai ole niin puustoa tiellä. Polkujuoksijoita ei kai niin kiinnosta, juoksijaa korkeintaa harmittaa viivan epäesteettisyys, suunnistaja taas ei tee kellolla oikeastaan yhtään mitään kun ei voi tietää onko joku outo kiemura tai 15m sivuunveto peräisin kellosta vai omasta epätarkasta juoksulinjasta. Sen takia on harmi jos toimiiksi havaitut konstruktiot poistuvat markkinoilta. Mutta voihan olla että tilalle tulee joku muu malli tai tuo ei korvaa 5:sta.

Mun vanhassa 5:ssa ei ole ilmanpainekorkeusmittaria ja ikänäköinen ei näe pienestä näytöstä paljoakaan. Olisi kyllä mielenkiintoista päästä jotani uudempia grittiä/forerunenia/fenixiä/suunto9 kokeilemaan tai saisi jostain nähtäväksi kasan juosten tehtyjä edestakaisia träkkejä jostain vaikka ukrainapolulta. Omat kokeillut kun on vanhemmista laitteista ja kehitys kehittyy. Toki muiden tallenteet ei koskaan vastaa oman ranteen vispausta.

Jagge_
22.01.2022, 17.14
sateentekijä vertailee reittitallenteita varsin kevesti, eikä varsinaisesti tee mitään testiä jossa sitä puolta yritettäsiin testata tai mitata. Koska se ei suurta massoja oletettavasti kiinnosta.

Minulla on ollut tapana kulkea kepsien kanssa jotain Y, X tai H kirjainta moneen kertaan tai mennä monta kertaa edestakaisin jotain kiemurtelevaa pikkupolkua. Siitä syntyviä viivapilviä ja niiden tiukkutta ja käännöskohtien sijaintitarkuutta vertailemalla saa kohtuulisn kuvan reitin tallennustarkkuudesta.Mutta se vaatisi sen että viitsii eri kepsien kanssa aina käydä kohkaamassa edestakaisin.

https://i.ibb.co/FzjgVTG/gpsvertailu.jpg

Sitten kun selviää miten tarkan reitin saa halutessaan esim gepsille mukamas hankalana pidettyä ratajuoksua tallennettua ihan kelvoillisesti (ettei olisi ihan OT, niin tämä tallennettu suunnolla jossa on nyt uusista kelloista katoamassa oleva erillinen antenni).

https://i.ibb.co/VNzCs7z/ratagps.jpg

Tuohon tapaan kun on noita tottunut testaamaan niin tuo sateentekijän tapa testata kertoo valitettavan vähän.

marco1
22.01.2022, 18.23
sateentekijä vertailee reittitallenteita varsin kevesti, eikä varsinaisesti tee mitään testiä jossa sitä puolta yritettäsiin testata tai mitata. Koska se ei suurta massoja oletettavasti kiinnosta.

Testien lukijana minusta laitteiden tarkkuus käydään läpi riittävällä tasolla hänen testeissään, ”loppuraportissa” on yleensä vaan pari esimerkkiä vaikka niitä lenkkejähän se on juossut / uinut / pyöräillyt paljon enemmän useamman eri mittarin kanssa.
Olosuhteina ollut kaupungit, maaseutu ja Alpit viime aikoina.

Eikös kartalta katsoessa nähdä kuitenkin jo kaksi kertaa tasoitettu jälki? Ensin kellossa ja sitten vielä karttaohjelman näyttämä viiva.

maalinni
22.01.2022, 18.41
Ratajuoksussa ei kait gps:ää edes tarvitse, kun se kierros on yleensä aika tarkkaan 400m… Nimenomaan kartastahan sen näkee hyvin, että oikooko mutkia.

MRe
22.01.2022, 18.56
Minulla on ollut tapana kulkea kepsien kanssa jotain Y, X tai H kirjainta moneen kertaan tai mennä monta kertaa edestakaisin jotain kiemurtelevaa pikkupolkua.
Pakko kyllä kysyä, että miksi. Toki mielenkiinnosta voi opiskella ja testailla mitä vain, mutta IMHO nämä urheilukellojen gepsit ovat olleet jo aikapäiviä riittävän tarkkoja ja hyviä.

Mitä tulee ulkoiseen antenniin, niin Spartanin gps-piiri lienee aika lailla huonompi kuin vaikka Fenix 7:n.

Ennen oli autoradiopuhelimissakin metrin antennit, nykyään kännyllä voi puhua ja soittaa auton sisältäkin. Juu, oli metrin antenniin muitakin syitä.

Jagge_
22.01.2022, 19.03
fellrnr on ainoa tietämäni joka mitenkään järkevästi on testannut myös reittien tallentumista kulkemalla edestakaisin samaa pätkää ja vertaamalla viivakasoja ja väliaikanapin samoissa kohdissa tehtyjen painallusten kasoja, esim
https://fellrnr.com/wiki/Garmin_Fenix_5X
Noiden vivakasojen vertailu kertoo jo jotain.

Ei karttaohjelmat träkkejä tasoita, ellei sitä laita sitä jotenkin filtteröimään. Ja tosiaan ei ratajuoksussa gps:stä paljon ole kuin ehkä vauhdinjaon näkee jos tarkuus on riittävä ja sekin saa paremin jollain jalkapodilla. Ja muistoksi träkki.

marco1
22.01.2022, 19.05
^^ Fenix 7sta en tiedä mutta kaikilla valmistajilla heikkeni GPS -tarkkuus jonkin verran kun vaihtoivat suurin piirtein samaan piirisarjaan silloin muutama vuosi sitten, syynä oli mm. virrankulutus joka uudemmassa on kertaluokkaa pienempi.
Nyt olettaisin uusien mallien/piirien olevan tarkempia sen vuoksi että käytetään GPS:n lisäksi myös muita järjestelmiä (Glonass, Baidu, Galileo jne)

JohnnyBuzz
22.01.2022, 20.08
Kiitokset Kalle Saloselle hyvästä yhteenvedosta! Muutamia vähän ärsyttäviä piirteitä tuossa oli: lähinnä ehkä treenitilojen vähäisempi muokkausmahdollisuus ja sykevyöstä uupuva muisti. Itellä on esim. juoksua varten kolme eri moodia sen mukaan minkälaista lenkkiä juoksee (HR, Pace ja intervalli). Eli aina se tärkein tunnusluku isoimpana näytöllä. Mutta ei noi nyt deal breakereita ole. Sykkeen mittaaminen toimii ilmeisesti ranteesta myös uidessa?

Mutta on Suunnossakin paljon ärsyttäviä ominaisuuksia sykevöiden heikon laadun lisäksi. Suuresti ärsyttää esim. juoksun intervallimoodissa, että intervallitila pitää aina aktivoida erikseen ennen lenkkiä. Luulisi, että olisi loogisempaa, että se olisi tuossa modessa oletuksena päällä…

Täytyypä pohtia tätä leirin vaihtamista vielä. Polarin sykevyön vois kyllä hommata, niin pääsis suurimmasta ärsyyntymisen aiheesta eroon.

JohnnyBuzz
22.01.2022, 20.44
Ai niin, piti vielä kysyä kokemuksia kellon mittaamasta VO2max-arvosta: onko mitään havaintoa miten kello sen määrittää? Taitaa olla vain juoksussa käytössä ja eihän tolla aidosti oo väliä. Iitsellä toi arvo menee vuoden aikana tyyliin 45-50 välillä, vaikka lenkit on kohtuu samanlaisia ja samoin vauhdit & sykkeet. Usein tuntuu, että toi arvo on itsellä korkeimmillaan kevään aikana, jolloin juoksua kertyy ehkä vähän enemmän kuin muina vuodenaikoina.

Eihän tolla nyt oikeasti mitään väliä ole, mutta pitäisihän kaikkien mittarien mennä aina ylöspäin. :D Tuntuu vain, että siinä ei ole oikein mitään logiikkaa.

jalkkis
22.01.2022, 21.23
^^ Joo, haet heti huomenna Polarin H10:n niin loppuu sykemittausahdistus. Olisko se edelleen paras sykevyö mitä löytyy.

Käytän satunnaisesti Ambit3 Peakia H10:n kanssa ja se toimii täysin saumattomasti ja joskus (vertailun vuoksi) Ambitti on Gritin kanssa samaan aikaa käytössä ja sykeluvut ovat identtiset. Niin kuin tietysti pitää ollakin.

Kalle salonen
22.01.2022, 21.53
Joo komppaan edellistä, polarin h10 vyö käyttöön ehdottomasti niin homma pelaa. Itsekin käytin sitä jo puoli vuotta ennen kuin vaihdoin kellokin polariin. Ja siis kyllä siinä vyössä on ihan yhtälailla äly ja muisti kuin suunnon tai muidenkin tekeleissä, se on kellon ominaisuus ettei päivitä treenin lopuksi sitä dataa sieltä, eli jos jatkat suunnon kellolla ja polarin vyöllä niin ihan yhtä lailla toimii. Tosin tuolla nyt ei ole juuri merkitystä kuin uinnissa ja jossain erikoisessa tilanteessa missä olisit kesken treenin kaukana kellosta välillä.

Polar mittaa uinnin aikana ranteesta oikein hyvin kunhan on riittävän kireällä, eli sen suhteen vain märkäpuvun hiha saattaa aiheuttaa haasteita jos sellaista käyttää. Itse olen viime kesän ainoan tri-kisan (ja 1-2 kenraaliharjoitusta) vetänyt niin että uinnin kello saa mitata ranteesta, sykevyö toki asun alla koko suorituksen ajan ja ihan hyvin yhdisti heti siihen kun vedestä tuli.

Jagge_
22.01.2022, 21.55
Pakko kyllä kysyä, että miksi.

No, tuossa ykkösen jälkeen sininen Olli hidastelee, mutta kakkoselta lähtö on suorempi ja sillä voittaa punaista Eliasta (tai sitten Ollin kepsi jätätti hukattuaan itäiset satelliitit näen taakse ja se sai mäen harjalla taas niistä kiinni kelasi kohdalleen - heput oikeasti ehkä juoksi samaa uraa). Kolmosella Olli karkaa kun ei käy rastilla, mutta peli "yllättäen" tasaantuu nelosellekiivetessä. Olliko hidas jyrkissä nousuissa? Ennen vitosta Olli jää samalla reitillä 3 sek (oikeasti kepsi vaan jätätti koska kääntää kutoselle reilusti ennen rastia). Kumpikaan ei käy kutosella, tuha laskea tilanenetta leikauskohdissa. Paluumatkalla Elias jää rastia lähetyessä 9 sek ja 5 lisää matkalla tielle, mutta tiellä kelaa sekunteja kiinni. Tai sitten kepsit vaan vaeltelee. Ei voi tietä kun vehkeet on tuollaista kuraa. Saahan toki noista analyyseista jotain irti kun manuaaliseesti ensi raahailee reitit about kohdilleen arvailemalla miten kepsit on vipanneet, mutta helpompaa olisi jos nyt vehkeet olisi edes semikelvollisia tai mahdollisimman vähän kelvottomia. MM näyttökisa viime kesänä, nuo kaksi kisan noipeinta.

Ehkä jonkun mielestä kepsit olleet riittävän tarkkoja jo aikapäiviä, mutta tiedän aika monta tuhatta erään lajin harrastajaa jotka on aika jyrkästi eri mieltä.

https://i.ibb.co/y638gZN/ojanahokuukka.jpg

Jagge_
22.01.2022, 22.07
Hiihdossa olisi myös apua tarkemmista kepseistä

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/therese-johaugin-murskavoiton-apuna-tekniset-valineet-tallaista-peli-on-kulisseissa/8082918#gs.n8hbs0

Nuo analyysit perustuu gepseihin ja ongelmat ihan samat, hänen analyyistsoftat alunperin suunnistuspuolelta. Janin kanssa tullut kaikenlaista puuhattua vuosien varrella, hauska heppu.

Kalle salonen
22.01.2022, 22.07
VOmax määritys on aika tilastollinen, pohjautuu vissiin lähinnä ikä, sukupuoli, paino tietoihin ja sitten toteutuneeseen juoksuvauhtiin ja sykkeeseen. Muistan nähneeni jossain väitteen että osuu 90% oikeaan, mutta tiedä sitten hänestä. Itsellä oli suunto-aikoina suht hyvin samalla sektorilla kuin labrassa mitattu. Tokikaan tuo ei tajua jos juokset jossain erikoisoloissa (poluilla, puolisääreen lumessa, lastenvaunuja työntäen ym) ja siksi ainakin itsellä monesti heitot arvoissa isoja.

Mutta en siis antaisi kovin suurta painoarvoa niille vaihteluille jos eivät ole linjassa oman tuntemuksen/absoluuttisten tulosten kanssa. Jos tuota haluaa seurata niin kannattaa ehkä tehdä aika ajoin joku vakio testijuoksu jossa reitti, matka, olosuhde yms pysyy aina muutenkin suht vakiona, sitten siitä saa myös ihan selkeän ajan tuon kellon arpoman lukeman lisäksi vertailuun. Itse olen käyttänyt 5km lähes tasamaajuoksua moiseen jonkin verran.

Polarissahan on myös VOmax arviointi joka tehdään makoilemalla hetki paikallaan, eli perustuu sykkeeseen ja sykevälivaihteluun. Minulle tuo on antanut selkeästi isompaa lukua koko ajan kuin suunnon juoksusta tehty arvio oli (ja oikea labra-arvo). Polar antaa myös jokaisesta juosten tehdystä treenistä jonkun running indexin. En ole ihan varma mikä siinä yksikkönä, mutta lukuarvo on suhteellisen lähellä noita VOmax lukuja, joten voisin kuvitella että saattaa olla samasta asiasta kyse.

Tällä viikolla tulleen päivityksen myötä grittiin tuli myös juoksutesti, jossa protokolla on ilmeisesti se että parin minuutin portailla vauhtia kiihdytetään. Voi tehdä joko maximiin asti tai sub-maksimaalisena versiona jolloin pyritään pääsemään anakynnykselle ainakin. Mun piti tänään itseasiassa kokeilla tuota, mutta lievä flunssa siirsi suunnitelman myöhempään ajankohtaan

kni
22.01.2022, 22.31
Hiihdossa olisi myös apua tarkemmista kepseistä

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/therese-johaugin-murskavoiton-apuna-tekniset-valineet-tallaista-peli-on-kulisseissa/8082918#gs.n8hbs0

Nuo analyysit perustuu gepseihin ja ongelmat ihan samat, hänen analyyistsoftat alunperin suunnistuspuolelta. Janin kanssa tullut kaikenlaista puuhattua vuosien varrella, hauska heppu.No juu. Tässä on nyt vähän se riski että menee häviävän pienen ammattiurheilijajoukon ja harastajapyöräilijöiden tarpeet vähän sekaisin.

Lähetetty minun Nokia 2110i laitteesta Tapatalkilla

maalinni
23.01.2022, 09.13
Voiko kuluttaja gps edes teoriassa olla, niin tarkka että sillä voisi mitata noita parin sekunnin eroja?

Eikös sitä tarkkuutta edelleen "häiritä" usan armeijan taholta?

maalinni
23.01.2022, 09.15
Ja suunnistushommissa varmaan tiheä metsä häiritsee pierun kokoista antennia?

MRe
23.01.2022, 09.40
Mä en ole tiennyt, että nykyään suunnistetaan gepsillä. Eikö se ole polkujuoksua se laji?

Mut joo, omiin tarpeisiin nämä nykyiset on riittäneet. Ja tosiaan varmaan se auttaa, kun laite on fillarin stongassa ja ruutu ylöspäin.

Votkins
23.01.2022, 11.37
Mä en ole tiennyt, että nykyään suunnistetaan gepsillä. Eikö se ole polkujuoksua se laji?.

Ihailtavaa hämmästelyä. Tietysti kyseessä on jälkianalyysi kuten tekstissä sanottiin.

Voiko kuluttaja gps edes teoriassa olla, niin tarkka että sillä voisi mitata noita parin sekunnin eroja?

Eikös sitä tarkkuutta edelleen "häiritä" usan armeijan taholta?

Signaalinhuononnus loppui 22 vuotta sitten toukokuussa 2000. GPS:stä on käytössä erikseen salattuja signaaleja kuten P-koodi ja M-koodi.

Sekuntitarkkuus varmaan paranee kun matka pitenee tai näin olen ajatellut Strava segmenteistä. Voin olla väärässä? Riittävä tarkkuus on myös suhteellinen käsite. Mihinkään kilpailutilanteen ajanottoon se ei käy, mutta antaa riittävän tarkkuuden segmenttispeksailuun jälkikäteen.

maalinni
23.01.2022, 12.06
Ok, I stand corrected.

JohnnyBuzz
24.01.2022, 20.56
VOmax määritys on aika tilastollinen, pohjautuu vissiin lähinnä ikä, sukupuoli, paino tietoihin ja sitten toteutuneeseen juoksuvauhtiin ja sykkeeseen. Muistan nähneeni jossain väitteen että osuu 90% oikeaan, mutta tiedä sitten hänestä. Itsellä oli suunto-aikoina suht hyvin samalla sektorilla kuin labrassa mitattu. Tokikaan tuo ei tajua jos juokset jossain erikoisoloissa (poluilla, puolisääreen lumessa, lastenvaunuja työntäen ym) ja siksi ainakin itsellä monesti heitot arvoissa isoja.

Okei, no sit ei tartte paljon siitä välittää. Just kaivoin esiin mun viime keväällä tehdyn 12 minuutin kuntopyörätestin tulokset ja siinä oli VO2max 58. Suunnolla mitattuna ollu parhaimmillaan 50.

Siis ihan turhamaistahan tää on, kun toi luku vaikuttaa olevan suoraan kellon määrittämä fitness index, joka on laskenut excellentistä tasolle good. Myös fitness age tulee vissiin aika pitkälti siitä ja se on ollut mulla jo pitkään 20, mutta nyt 21 (oon siis 42 vuotta). :D Sen oon huomannut, että juoksemalla tavallista enemmän ja kovempia vk-lenkkejä tota saa nostettua. Mut siis ihan niin 1st world problem kuin olla ja voi. :D

Nyt on Polarin vyö hommattu ja toivottavasti etenkin juostessa säilyy hermot. Noi liian korkean sykkeen ongelmat vaivaa vain ja ainoastaan juoksumoodissa. En tiä voiko olla, että bluetooth-kuulokkeet tuo häiriötä. Tosin salimodessa ongelmaa ei esiinny ka silloin aina napit korvissa, joskaan puhelin ei oo taskussa eikä siinä oo tietty GPS päällä. No, nyt ei tarvii enää iteroimalla yrittää selvittää ongelman syytä.

Kalle salonen
25.01.2022, 05.28
"Nyt on Polarin vyö hommattu ja toivottavasti etenkin juostessa säilyy hermot. Noi liian korkean sykkeen ongelmat vaivaa vain ja ainoastaan juoksumoodissa."

Mulla oli ihan vastaavaa silloin kun suunnon vyötä vielä käytin. Taitaa löytyä yksi lyhyt kisa (juoksu) missä mulla on datan mukaan keskisyke yli 200 [emoji2957]

Käsittääkseni on ihan tiedossa oleva juttu että suunnon vyöt on aivan kuraa, tietävät sen kyllä itsekin jos eivät myönnäkään

JohnnyBuzz
25.01.2022, 17.42
"Nyt on Polarin vyö hommattu ja toivottavasti etenkin juostessa säilyy hermot. Noi liian korkean sykkeen ongelmat vaivaa vain ja ainoastaan juoksumoodissa."

Mulla oli ihan vastaavaa silloin kun suunnon vyötä vielä käytin. Taitaa löytyä yksi lyhyt kisa (juoksu) missä mulla on datan mukaan keskisyke yli 200 [emoji2957]

Käsittääkseni on ihan tiedossa oleva juttu että suunnon vyöt on aivan kuraa, tietävät sen kyllä itsekin jos eivät myönnäkään

Mulle itse asiassa Suunnon puhelinpalvelu suositteli Polarin vyötä jokunen vuosi sitten, kun heille asiasta reklamoin. :D

hphuhtin
07.05.2022, 18.05
Suunto on sitten jatkossa kiinalainen. Ilmankos se SuuntoLink-appi ottaa niin paljon yhteyksiä Kiinaan..

https://www.hs.fi/talous/art-2000008797792.html?share=defbca53dbb862a185ec3c906 6fd22d6

JohnnyBuzz
07.05.2022, 19.13
Suunto on sitten jatkossa kiinalainen. Ilmankos se SuuntoLink-appi ottaa niin paljon yhteyksiä Kiinaan..

https://www.hs.fi/talous/art-2000008797792.html?share=defbca53dbb862a185ec3c906 6fd22d6

Törmäsin kans tuohon uutiseen eilen. Alkaa olla viimeisiä sinettejä sille, että seuraava kello ei ole enää Suunto. Harmi, kun tässä yli 10 vuotta tullut mentyä kyseisillä kelloilla. Varmaan Polariin seuraavaksi, kun Garminin design ja käyttöliittymä (sekä hinnat) ei oikein sytytä.

Nabzif
08.05.2022, 06.09
Kuten tuossa Hesarin jutussakin sanotaan, Suunto on ollut kiinalaisessa omistuksessa jo vuodesta 2019 alkaen. Tässähän nyt vain myytiin se Anta Sportsilta Lieshengille.

hphuhtin
08.05.2022, 12.35
Vähän ihmettelinkin juttua, sekavasti kirjoitettu. Eli kiinalainen myi kiinalaiselle ;)

jalkkis
08.05.2022, 13.12
Kuten tuossa Hesarin jutussakin sanotaan, Suunto on ollut kiinalaisessa omistuksessa jo vuodesta 2019 alkaen. Tässähän nyt vain myytiin se Anta Sportsilta Lieshengille.

Siis Amer myi Suunnon brändin pois Lieshengille. Amer on kiinalaisomistuksestaan huolimatta vielä jotenkin suomalainen.

Saas nähä mitä Suunnolle nyt tapahtuu. Kauankohan Suunnon kelloja vielä tehdään Suomessa...

JohnnyBuzz
08.05.2022, 20.17
Siis Amer myi Suunnon brändin pois Lieshengille. Amer on kiinalaisomistuksestaan huolimatta vielä jotenkin suomalainen.

Saas nähä mitä Suunnolle nyt tapahtuu. Kauankohan Suunnon kelloja vielä tehdään Suomessa...

Jeps, just näin. Omalla kohdalla pääasiallinen syy leirin vaihtoaikeille on kuitenkin ihan tuotteissa. Vähän vähemmän vituttaa nyt, kun vaihtoi sykevyön Polarin vastaavaan. On noissa Suunnon oman käyttiksen malleissa kuitenkin ikävän paljon Nokian Symbian -kaikuja.

JohnnyBuzz
16.10.2022, 23.13
Kuten aiemmista viesteistä näkyy, niin vaihtaminen pois Suunnon-leiristä on ollut mietteissä. Polarin sykevyön kanssa yhteiselo on ollut varsin onnistunutta. Nyt julkaistu Suunto 9 Peak Pro sai vielä entisestään epäilemään leirinvaihdon tarpeellisuutta. Varsin tyylikäs kello ja isoja päivityksiä ovat saaneet aikaan. 499 €:n hintapistekin tuntuu varsin houkuttelevalta. 130 € kalliimpi titaaninen versio löytyy myös. Millaisia ajatuksia herättää jengissä?

Speksit: https://www.suunto.com/fi-fi/Tuotteet/Urheilulaitteet-ulkoiluun/suunto-9-peak-pro/suunto-9-peak-pro-all-black/

DC Rainmakerin alustava testi vaikutti myös ihan lupaavalta: https://www.dcrainmaker.com/2022/10/suunto-9-peak-pro-first-look-a-turning-point.html/amp

maalinni
17.10.2022, 07.01
Jengistä en tiedä, mutta ikänäkövammaisena kaipaisin suurempaa näyttöä. Hintalaatu lienee kyllä kohdallaan ja mielestäni kyllä tyylikkäin urheilukello.

nure
17.10.2022, 07.34
^Itsellä Suunto 9 Peak titaanisena ja tykännyt kovasti, pieni ja kevyt sekä akku kestää kellokäytössä pitkään. En pahemmin tutkinut miten tuo Pro versio poikkeaa.

jtap22
22.12.2022, 21.59

kuraa?
Kymmenisen vuotta sitten käytin Suunnon vyötä paljonkin ja uskoin tuloksiin. Ehkä en ole paremmasta tiennyt tai en ole osannut vaatia :) Toki "analyysini" sykekäyristä jäi lähinnä max:n ja sykkeen putoamisen jyrkkyyden seuraamiseen.

Jos Suunnon sykevyö on huono, niin miten sitten rannemittaus esim. Suunto 9 Peak:ssa / Pro ?
Vai onko aina Suunnon kellon tueksi otettava Polarin sykevyö ?? :)

JohnnyBuzz
22.12.2022, 22.20
kuraa?
Kymmenisen vuotta sitten käytin Suunnon vyötä paljonkin ja uskoin tuloksiin. Ehkä en ole paremmasta tiennyt tai en ole osannut vaatia :) Toki "analyysini" sykekäyristä jäi lähinnä max:n ja sykkeen putoamisen jyrkkyyden seuraamiseen.

Jos Suunnon sykevyö on huono, niin miten sitten rannemittaus esim. Suunto 9 Peak:ssa / Pro ?
Vai onko aina Suunnon kellon tueksi otettava Polarin sykevyö ?? :)

Oman kokemuksen perusteella voin ton kuraa -arvion varmistaa. Huonoimmillaan vyöt kesti kolme kuukautta ja parhaimmillaan ehkä kuusi kuukautta päivittäistä käyttöä. Oon varmasti 10 eri vyötä omistanut ja kaikki menneet samalla tavalla rikki: alkaa näyttää liian korkeita synkeitä, joka johtuu kosketushäiriöstä vyössä. Ei jaksanut enää sitä takuurumbaa ja vaihdoin Polarin vyöhön, joka toiminut ongelmitta. Suunnon vöitä oon käyttänyt ihan ohjeiden mukaan, joten käyttäjässä vika ei ole ollut.

Mitä rannesykkeeseen tulee, niin parhaimmillaan ihan kohtuu tarkka, mutta riippuu vähän lämpötilasta ja lajista. Oman kokemuksen mukaan luotettavimmillaan juoksussa. Aina toki mieluummin mittaus sykevyöllä, mutta hyvä backup tuo on, jos vaikka vyö unohtuu ottaa mukaan viikonloppureissulle.

jalkkis
22.12.2022, 22.28
... ja kyllähän hakusanat:

"Suunto sykevyö kokemuksia"

Googleen antaa Johnnyn kokemuksia vastaavia kokemuksia. Vyöosa ei kestä käyttöä.

jtap22
03.01.2023, 23.28
Ok...

Unohdin että kyllähän se Suunnon sykevyö mullakin hajosi. :) Mutta kesti sentään 6 v, joten syytin omaa käyttöäni.
Toinen vyö, taitaa olla Dual, on vielä käyttökelpoinen mutta ehkei kytkeydy Peak 9:n kanssa. Mutta vanhan kellon kanssa saisi ainakin vertailumittauksia Peak-rannemittauksille ...

JohnnyBuzz
11.12.2023, 17.19
Suunto 9 Baro on nyt ollut viisi vuotta käytössä ja tuntuu, että akku alkanut hieman väsähtää. Etenkin vähän viileämmällä kelillä tuntuu akunkesto heikentyneen. Eilenkin pyörälenkille lähtiessä oli akkua 25 % jäljellä ja vajaan tunnin ajon jälkeen meni virransäästötilaan. Pakotin takaisin normimoodiin ja kesti kuin kesti lenkin loppuun. Onko jollain vastaavia kokemuksia? Kello on ollut ostamisesta lähtien päivittäisessä urheilukäytössä ja öisinkin ranteessa. Treeniä päivittäin ja niistä about 5/7 GPS:ää hyödyntäen. Aiemmin riitti lataus noin 5-6 päivän välein, mutta nyt tuntuu lyhentyeen. Yllättyi itsekin, että ollut kello jo noin pitkään käytössä ja tähän asti toiminut varsin hyvin.

kni
20.12.2023, 16.12
Oletko tätä kokeillut:
"Tarkistettuasi asian voit antaa kellon akun tyhjentyä kokonaan. Kytke sen jälkeen kello latauskaapelilla pistorasiaan ja anna akun latautua täyteen. Kun akku on latautunut täyteen, tee täydellinen tehdasasetusten palautus."
https://www.suunto.com/fi-fi/Tuki/faq-articles/lifecycle/what-should-i-do-if-i-have-issues-with-the-rechargeable-battery-of-my-suunto-product/

Ostin alkuvuodesta käytetyn 9 Peakin jonka akunkesto tuntui vähän nihkeältä. Jostain syystä tuo yllä oleva resetti auttoi asiaan.

Suunto 9 Baro on nyt ollut viisi vuotta käytössä ja tuntuu, että akku alkanut hieman väsähtää. Etenkin vähän viileämmällä kelillä tuntuu akunkesto heikentyneen. Eilenkin pyörälenkille lähtiessä oli akkua 25 % jäljellä ja vajaan tunnin ajon jälkeen meni virransäästötilaan. Pakotin takaisin normimoodiin ja kesti kuin kesti lenkin loppuun. Onko jollain vastaavia kokemuksia? Kello on ollut ostamisesta lähtien päivittäisessä urheilukäytössä ja öisinkin ranteessa. Treeniä päivittäin ja niistä about 5/7 GPS:ää hyödyntäen. Aiemmin riitti lataus noin 5-6 päivän välein, mutta nyt tuntuu lyhentyeen. Yllättyi itsekin, että ollut kello jo noin pitkään käytössä ja tähän asti toiminut varsin hyvin.

putkitunnus
14.05.2024, 17.08
Onko Shimanon sähköpyörillä ajavat kokeilleet yhdistää Suunnon kelloa pyörään (https://www.suunto.com/fi-fi/Uutiset/suunto-adds-shimano-di2-and-e-bike-systems-compatibility-to-its-gps-watches/)? Ainakin maastossa lienee ihan turha ominaisuus, että tehoja tai avustustasoja näkyy kellossa, mutta jälkeenpäin olisi mielenkiintoista nähdä pyörästä tullutta dataa. Tai näin ainakin kuvittelen. Niin ja olihan siinä samassa julkistuksessa maantiepyörien Di2-vaihteet saatavilla näytille.