PDA

Näytä tavallinen näkymä : 10x130mm takakiekko levyjarrulle, ei löytyne mistään?

korroosio
16.01.2022, 23.02
Olen siitä outo tyyppi, että haluaisin edelleen ajaa vuoden 2010 Honky Incilläni. Alkuperäiset pomminkestävät, kuten Kona mainosti, kiekot vaan ovat jo siinä määrin huonolla tolalla, ettei se ole enää erityisen miellyttävää. Meinasin ostaa uudet.

Vehkeessä on tietysti pikalinkulliset navat, 2x10 vaihdetta ja levyjarrut. Varmuuden vuoksi vähän mittailin, ja jouduin toteamaan, että dropouttien sisäetäisyys on 130 mm. Lienen ymmärtänyt oikein, että akselin pituus on juurikin tuo sisäetäisyys. Onko siis niin, että Kona on ystävällisesti tehnyt tuon rungon perinteisellä vannejarrullisten pyörien mitoituksella? Onko myös niin, että tuollaisia 10x130mm levarikiekkoja ei löydy mistään? Siihen lopputulokseen ja rakkaan pyörän hylkäämiseen olen päätymässä, kun olen mielestäni kaikki varteenotettavat paikat internetissä kolunnut.

korroosio
16.01.2022, 23.11
Nyt, kun luin viestiä, niin totesinkin ehkä olevani hölmö. Akselithan tulee sinne dropouttien sisälle asti. Onko tuo 130 mm ihan oikea mitta, jos runkoon kuuluu 10x135 akselit?

Aakoo
16.01.2022, 23.19
Varmuuden asiaan saat mittaamalla ne ne vanhojen kiekkojen navat, eli minkä levyiset ovat.

Jos uudet kiekot haluat niin osta vaikka Novatecin D351SB D352SB navat Alilta tai Ebaysta ja kasautat niihin paikallisessa pyöräliikkeessä kiekot.

nure
16.01.2022, 23.49
Veikkaan että kun teräsrunko niin venyy kyllä takapää tarvittavan mittaiseksi, muistaakseni vastaavaa harrastettu ennenkin...

Qilty
17.01.2022, 08.59
Ja mä veikkaan että on kuitenkin ihan 135 perä.

Edit. Voi se ollakkin 130mm. Mutta kyllä se perä leviää

JackOja
17.01.2022, 09.06
Oli tuossa 2010-luvun vaihteessa hetki, jolloin cx-fillareissakin näkyi yleisesti 130 mm levarinapoja. Silloin niitä oli tajollakin. Nyt voi olla kiven alla muut kuin nuo mainitut Novatecit.

TERU
17.01.2022, 09.22
Perän levittäminen ei ole hyvä juttu, mutta navan "kaventaminen" on. Pienellä ahertamisella joko itse tai huoltoliike, navoissa enimmäkseen on täyteheloja, joita vähentämällä tuo onnistuu. Voi joutua vielä rihtaamaan vanteen uudelleen keskelle haarukkaa.

Aakoo
17.01.2022, 10.50
Tosiaan jos on teräksinen pyörä, niin perän saa varmaan tuon 5mm levitettyä.

Marsusram
17.01.2022, 11.17
Ja mä veikkaan että on kuitenkin ihan 135 perä.

Edit. Voi se ollakkin 130mm. Mutta kyllä se perä leviää

Kyllä se on 130mm.
Pyörähän on tosi mukava, vaikka ei nykyisten rengastiloja olekaan.
Joskus selvittelin napojen tarjontaa, mutta ei silloinkaan montaa valmistajaa ollut ja kaupoissa oli tyhjää. Kasaus kannattaa jos esim. Novatec löytyy.

Edit: Velocityllä oli levariversio

JackOja
17.01.2022, 11.28
Herää myös kysymys millä tavalla nykyiset kiekot on "huonolla tolalla"?

Kolhuilla? Kierot? Löysät? Laakerit lopussa? Vai jotain oikeasti sellaista, jota ei voisi korjata. Jos takanapa on ehjä voi sitäkin käyttää vaikka uuden kiekon kasaisi/kasauttaisi.

korroosio
17.01.2022, 12.24
Herää myös kysymys millä tavalla nykyiset kiekot on "huonolla tolalla"?

Navoissa on rouheutta. Lisäksi pinnoja paukahtelee sitä tahtia, että saa vähän turhan usein käyttää huollossa. Kiekot saa kyllä ihan hyvän oloisiksi rihdattua, mutta niissä lienee siinä määrin kuitenkin poikkeamaa ihan luonnollisesta pyöreydestä, että hyvää lopputulosta ei oikein saa. Nuorena tuli säästettyä huoltamisessa ja kilsojakin noilla kiekoilla on takana vähän hankalasti arvioitava viisinumeroinen lukema.

Kiitos muuten kaikille viesteistä. Tämä on auttanut harkintaa asian suhteen. Voi olla, että tuo jää telakalle joksikin aikaa, ja saa sitten uuden elämän jossain vaiheessa.

kaakku
17.01.2022, 14.53
Onko siellä irtokuulalaakerit? Jos ei, niin laakerien vaihto ja uusi kehä + pinnat. Näin pääset kaikkein helpoimmalla.

Marsusram
17.01.2022, 15.05
DT napojen päätyholkkeja vaihtamalla ovat kasanneet tuolla
http://www.kindredcycles.com/blog/2015/2/24/jhdj5n4inhxh53ii1c6o09kp2m201p
-Onhan siinä varmaan kohdistamista jarrulevyn, vanteen ja kasetin suhteen.

edit: Alkuperäisen laakerityypistä ei päältäpäin osaa sanoa, aika perinteiseltä kartiokiristykseltä näyttää..
https://lh3.googleusercontent.com/SXWV3a-3IIB6i4oxZDmh4a8Uv3N5pXbr2fZaqx5dv6Yfp46TZGvSEHVHD d11DZvEBASvoQo9Kofg3zzGWjwYzXVvNjg9OmNAyO2wzaFThyT C4uwmIMQtBy8fg7F8hUlBkPwiSTbmsA=w2400

Mlu9
17.01.2022, 17.33
Perän levittäminen ei ole hyvä juttu, mutta navan "kaventaminen" on. Pienellä ahertamisella joko itse tai huoltoliike, navoissa enimmäkseen on täyteheloja, joita vähentämällä tuo onnistuu. Voi joutua vielä rihtaamaan vanteen uudelleen keskelle haarukkaa.

mieki tätä mieltä nimenomaan levyjarrulisessa pyörässä, saahan kaikki rakennettua ja satulanpultit linjaansa mut helpompana näkisin nimenomaan navan kaventamisen. eräässä huoltoliikeessä yli 10 vuotta sitten kertoi huolto henkilö että shimanon xt 6pultti navasta voisi tehä sen 130mm leveen. en tiedä saako siitä tehtyä mutta ei minulla ole mitään syytä jottenko uskoisi ko henkilöä joka ollu luotettava ja ammattilainen.

Marsusram
18.01.2022, 14.54
Jarrulevyn 6-pulttisen kiinnityspinnan etäisyys ulommasta lukkomutterista on tuossa 130mm navassa sama (15mm) kuin 135mm navassa.
Honky Inc takapakka on 105 ja vaihteensiirrin Ultegra, road -yhteensopivaa vapaaratasta siis tarpeen.