Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Maantiepyörä, Fazua vs. X35 ebikemotion

Santtu75
10.01.2022, 13.40
Nälkä kasvaa syödessä, ja tekisi mieli hankkia ensi kesällä vielä noiden jo olemassa-olevien maasto sähkisten kaveriksi yksi sähköavusteinen maantiepyörä, millä olisi sitten miellyttävämpi heittää pidempiä maantielenkkejä kuin noilla maastopyörillä.

Tuo maastopuoli on pikkuhiljaa tullut tutuksi, mutta tuo maantiepuoli on aika vieräs itselleni, mutta mitä pikaisesti katsoo, niin aika useasta pyörästä löytyy joko Fazuan keskiömoottori taikka sitten Mahlen ebikemotion X35 takanapamoottori
Maastoon mielestäni tuo keskiömoottori on "ainut oikea", mutta nyt maantiellä tilanne saattaa olla eri.
Mitä mieltä on väki noista kahdesta eri järjestelmstä maantiekäyttöä ajatelen, hyviä ja huonoja puolia mitä niistä löytyy?

miumau
10.01.2022, 14.15
Minulla on sellainen Spessun Vado SL työmatkakulkineena. Se on kyllä oikein hauska vehje tiellä ajeluun. Kannattaa sitäkin käydä koeajamassa tai Spessulla taitaa olla vielä enempi kilpapyörämaisempi versiokin tuolla samalla SL moottorilla olemassa jos sellaisen haluaa. Se moottorihan on kanssa Mahlen tekemä.

jpuu
10.01.2022, 14.22
Niin. Kummassakin on puolensa. Napamoottori on halvempi toteuttaa ts. ei ole niinkään riippuvainen rungon rakenteesta. Ajo-ominaisuudet ovat erilaiset enkä tiedä onko tänä päivänä edelleenkään napamoottoreissa kunnollista momentintunnistinta. Napamoottorin vääntö on yleensä tehoon nähden huonompi kuin keskimoottorissa. Tässä näin alkuunsa. Itselläni on kaksi sähkö "maasturia", joista toisessa on napamoottori takapyörässä. Kuitenkin työmatkapyöränä sekä kevleillä ajellessa napamoottorillisella pärjää oikein hyvin. Jopa talvella. Peukkukaasusta plussaa lumisilla teillä.

Takamisakari
10.01.2022, 15.57
Niissä Mahle-pyörissä joita olen itse hypistellyt (esim Schindelhauer) akku on ollut kiinteä kun taas Fazuassa irtoaa koko paketti (akku & mosa). Esim jossain Whyte Winchelseassa jossa on Fazua, pyörää voisi ainakin noin periaatteessa käyttää normaali gravelina pelkällä akun suojalevyllä kun taas Mahle kulkee tietty pyörässä aina mukana. Omasta mielestä molemmissa on kyllä luonnollinen ja hyvä ajotuntuma asvaltilla, jos akun irtoamisella ei ole mitään merkitystä niin etsisin itse mahd pientä kokonaispainoa koska sillä on ehkä jollaintavalla huomattava merkitys (ainakin paperilla).. peukkukaasu ei mun mielestä ole relevantti maantie/gravelpyörien osalta

Santtu75
11.01.2022, 02.49
Siinä mielessä tuollainen Fazua:n moottorilla varusttettu pyörä voisi hivenen enemmän kiinnostaa, kun juuri ennen lumien tuloa tuli hankittua tuollainen Focuksen Raven2 jäykkäperä maasturi jossa myös tuo fazuan tekniikka (millä tosin en kahta lyhyttä testilenkkiä enempää ole edes ajanut...), kun jos vastaavalla tekniikalla varustettuja pyöriä on 2kpl. niin kummalla tahansa lähteekin vaikka pidemmälle lenkille voisi sitten toisesta pyörästä lainata akkua ja olla liikkeellä "tupla-akulla" ja jos jompaan kumpaan tulisi jotain moottorivikaa, niin sillä käsittääkseni voisi myös ajaa toisen pyörän moottorilla? (eli ovatkohan myös moottorit suoraan vaihtokelpoisia keskenään?)

Santtu75
13.01.2022, 17.07
No, eipä tarvitse enään miettiä. Toinen Fazua moottorillinen pyörä tuli nyt sitten hankittua, joten pystyy kumpaa tahansa sitten käyttämään niin että saa toisesta lainattua akkua "tupala-akuksi" jos sille on tarvetta.
Saa nähdä kuinka tulee totuttua käyräsarviseen pyörään, kun sellaista ei ole ollut sitten myöhäis teinivuosien...