Näytä tavallinen näkymä : Pyörä yleiskäyttöön
Grealishintukka
06.01.2022, 23.30
Hakusessa olisi pyörä joka soveltuisi mahdollisimman monipuoliseen ajoon. Haaveena olisi kuitenkin päästä myös maastoon ajamaan, joten sikäli maastopyörä voisi olla paras vaihtoehto.
Hintaluokka 500-1000€, saako tällä mitään? Ainakin xxl:ssä useita white ja cube merkkisiä osuisi tähän hintaan. Mahtaakohan olla minkälaisia?
Mitä muita vaihtoehtoja?
Tuossa muutama kivijalkakauppa mistä voisit käydä katsomassa. Liikkeet eri puolilla suomea.
https://www.skiout.fi/kona-mahuna-2022-maastopyora.html
https://www.bikeshop.fi/Kona-Mahuna/ekauppa/pKOMH/
https://www.cycli.fi/trek-marlin-8-maastopyora-
Monipuolisuus on laaja käsite, tavallaan jokainen jollain alueella hyvä, toisella ei... Saatavuus tietty hankalaa mutta joku 29+ renkailla varustettu täysjäykkä suht optimaalinen. Menee maastossa ja menee tasaisellakin...
^29+ ei tosiaan liikoja ole, eikä varsinkaan tohon hintaluokkaan. Tai no, minkä määrittelee plussaksi. Jos 2,5” on plussa, niin sitten löytynee. Itse sanoisin plussaksi >2,7” (=2,8”—>) leveää nakkia.
^No jos sovitaan että 2.8" on plussaa niin silloin hyvin pärjää kevyessä maastossa ja poluilla ilman joustokeulaa mikä taas olisi rasitteeksi maan- ja hiekkatiellä ajaessa. Täysjäykkien saatavuus rajoittaa hommaa...
Jos maastoon niin sitten puhdas etujousitettu ja katse saksanmaan suuntaan. Tonni alkaa olla aika minimi jolla saa jonkun jossa jo toimiva keula...
StevieRayVehkakoski
07.01.2022, 10.27
Minkä ihmeen takia täysjäykkä 29+ olisi ihan yleiskäyttöön kaikkein nohevin, ei niille jättirenkailla keskimäärin ole mitään perustetta? Minä valkkaisin ihan peruskatalogista etujousitetun 29" maasturin hyvin rullaavilla renkailla niin sillä viitsii ajaa hiekkateitä ja vähän asfalttiakin. Kunhan vaan löytää sellaisen että ei ole halvimmalla Suntourin jousikeulalla.
Aiemmin mainitut Trek Marlin ja Kona Mahuna vaikuttavat hyviltä peruspyöriltä. Kivijalasta ostettuna voi saada vähän alennustakin. Konassa on modernimpi geometria maastoajoa ajatellen. Renkaat ei ehkä ihan parhaiten rullaavat, mutta hyvä kompromissi kaikenlaiseen ajoon. Jos haluaa lisää rullaavuutta, voi taakse vaihtaa hieman paremmin rullaavan. Itse valitsisin Konan myös vaihteiston puolesta, vaikka onkin 1x11 vs Trekin 1x12, ei tuo Trekin Sram SX ole mielestäni kovin hyvä. Luottaisin enemmän Konan Shimano Deoreen.
Konan runko on itse asiassa sellainen, että sitä kelpaisi päivittää tulevaisuudessa paremmilla osilla, jos maastopyöräilystä innostuu enemmän.
^^Kun haettiin yleispyörää niin plussakoolla yritin eliminoida sen että joku tyrkyttää läskiä eikä tuollaiset 2.8:t ole mitkään jättirenkaat kun suurin osa 2.2-2.4tuumaisia...
^Nuo Konat aivan toimivia, sentään jonkin tason keulatkin jos moisen haluaa. Kannattaa miettiä että miten ajo jakaantuu, jos yli 50% maastossa niin sitten vaan Kona kaupoille, muuten kannattaa miettiä muutakin vaihtoehtoa...
Jos vaikutat pääkaupunkiseudulla, niin tuossa yksi koeajoehdotus https://diamondbikes.fi/p38952/polygon-xtrada-7-2022
Tähän ehdotukseen on muuten myös se itsekäs syy että ostin k.o. liikkeestä reilu vuosi sitten Polygonin täpärin ja olen ollut sekä pyörään että liikkeeseen erittäin tyytyväinen, ja toivon että putiikilla riittää jatkossakin asiakkaita.
kurvaaja
07.01.2022, 22.11
Mikä ero Mahuna ja Kahuna? Kumpi kannattaa hankkia?
Mitä onkaan klassinen yleiskäyttö; pakollisia ja säännöllisiä työmatkoja, pari kertaa viikossa kauppareissuja, satunnaisesti baarissa käyntiä? Kuinka paljon maasto-ajoa tulee ja onko se muuta kuin puistojen oikopolkuja? "Yksi pyörä kaikkeen" ideaali harvoin käytännössä toimii erityisesti, jos ja kun käyttöalue on laaja. Gravelilla päästään toki lähimmäs mutta ei niistä oikeeseen maastoon vielä ole ja hinnat muita pyöriä usein kalliimmat. Yksi pyörä joutuu myös melko koville, jos samaa pyörää aikoo käyttää kaikkialla ja joka kelillä. Esim. joustokeulaa "pitäisi" yleensä huollattaa kerran vuoteen / ainakin alajalat 50h ajotunnin välein, tuo voi tulla säännöllisessä työmatka-ajossa nopeastikin vastaan. Samaten maastoajossa on omat isommat riskinsä osien hajoamiselle, jolloin pyörä on sitten vähintään hetkellisesti pois muusta käytöstä. Ja arkipyörää ei välttämättä jaksa putsailla jokaisen sateisen työmatkan jälkeen, joten voimansiirto kulunee nopsemmin...
Melkeinpä kallistuisin siis kahteen pyörään, ekalla hoitaa ne perusajelut ja toisella maasto- ja muut harrasteajelut. Halpa hybridi tyyliin Whiten AX 290 tai Kona Dew ja sitten myöhemmin maasturiksi esim. Konan Honzo, Orbean Laufey tai Trekin uusi Roscoe 7.
Toki jos päätyy ostamaan halvemman maasturin (esim. Konan Mahuna tai Kahuna), voi sillä päästä kokeilemaan maastossa ajelua ja voi jättää vanhan pyörän sitten arkikäyttöön, jos vaatimustaso nousee ja haluaa parempaa tilalle. Toki tämäkin johtaa jo siihen kahden pyörän hankintaan joka tapauksessa... ;)
Mikä ero Mahuna ja Kahuna? Kumpi kannattaa hankkia?
Kahunassa paremmat jarrut, 1x12 vaihteet ja etuhaarukka + kiekko Boost-mitoituksella, Mahunassa perinteinen pikalinkku. Jos Mahunaan haluaa parempaa keulaa niin joutuu samalla päivittämään käytännössä kiekkoakin. Kummassakin yhä 135mm pikalinkut takana, mut niin taitaa olla valtaosassa alle tonnin maastureissa. Näkisin että Kahuna on hieman pitkäikäisempi pyörä monen käytössä.
Joni Kani
08.01.2022, 11.23
Täysjäykkä 29" maastopyörä on kyllä pätevä yleispyörä. Ajaa missä vaan ja suht keveästi. Tarjonta vaan on umpisurkeaa koska ei myydä mitä tarvitaan vaan mistä saadaan parhaat katteet...
Nikolas Ojala
08.01.2022, 13.40
Tarjonta vaan on umpisurkeaa koska ei myydä mitä tarvitaan vaan mistä saadaan parhaat katteet...
No jos vaikka ensiksi tilaa oikean kokoisen ja hyvän rungon.
Nikolas Ojala
08.01.2022, 14.23
Aloitusviestiä uudelleen luettuani: Ehkä on vaan parasta keskittyä hankkimaan kokonainen fillari, jossa keskeiset perusasiat ovat valmiiksi kunnossa, eli ainakaan runkoa ei tarvitse koskaan vaihtaa.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.