Näytä tavallinen näkymä : teräsrunkoinen maastopyörä/fatbike joka sopii metsäpoluilla ajoon ja kestää125/135kg?
Kuusiniitty
05.01.2022, 15.48
Etsinnässä ois teräsrunkoinen (ei ole pakko mutta alumiinit ei vissiin kestä ikinä yli 120kg?) maastopyörä/fatbike jolla voisi ajella metsäpoluilla tehokkaasti ja rauhassa. Etujousto pelkästään riittää ellei siitä ole haittaa painon takia? Painoa löytyy nyt 138kg mutta olen nyt laihdutuskuurilla ja olen menettänyt kuukaudessa melkein 10kg ja kuuri jatkuu. Innostusta olis hypätä hyvän pyörän selkään ja aloittaa rakas maastopyöräily harrastus uusiksi. Hintahaarukka on varmaan jotain 1000-2000e, löytyisikö jotain laadukkaita pyöriä tähän hintahaarukkaan?
Koitin itse etsiä mutta ei vaan löytynyt muutakuin Kona Unit X 1600e jossa ei ole etujoustoa ja saapumassa Suomeen vasta maaliskuussa. https://www.bikeshop.fi/Kona-Unit-X/ekauppa/pKOUNX/
Mörri ois toki unelma mutta aika hintava. Pitäisikö purra kieltä ja jostain yrittää järjestää tai ottaa lainaa tuohon 3400e pyörään? Kestäisikin varmaan vuosikymmenet. https://www.runtelibike.com/morri
Kannattaa miettiä että ei se runko aina ole se herkin paikka massalle, läskeistä tiedä mutta esim. useilla laatukiekoilla on painorajat max. 125kg kuskeineen, pyörineen ja varusteineen...
Jos pituuden puolesta menee, niin Kona Big Honzo ST voisi olla vaihtoehto: https://fillarikellari.fi/tuote/kona-big-honzo-st-275-plus-maastopyora/
En kyllä osaa yhtään sanoa miten kestää runsaamman massan alla.
maalinni
05.01.2022, 16.21
Tommonen löytyi https://foxcomp.fi/surly-krampus-front-suspension-bike-static-sunset
maalinni
05.01.2022, 16.23
Ja saahan tuohon Unit X:ään joustokeulan 400€:lla… niin pysyy budjetissa. Tosin ei tämä harrastus ikinä pysy budjetissa.
Kuusiniitty
05.01.2022, 17.19
Ja saahan tuohon Unit X:ään joustokeulan 400€:lla… niin pysyy budjetissa. Tosin ei tämä harrastus ikinä pysy budjetissa.
Kiitos ehdotuksista, pitää nyt katsella minkälainen budjetti tulee olemaan mutta tuo Mörri olisi mielestäni luotettavampi vaihtoehto kun sanoi että teki pyöriä 150kg kuskeille ja kuulema rullaa hyvin. Mutta perkeleen kallis, noh aika näyttää saanko kerättyä rahaa. Kun budjetti realisoituu ajan kuluessa.
Kona unit x painoraja 138kg, XL mallissa ehkä enemmän mutta L sopii pituuteeni.
Surly Krampukselle en löytänyt painorajaa enkä Kona big honzo ST
maalinni
05.01.2022, 17.37
Varmaan tuolla foxcompissa osaavat kyllä neuvoa. Eikun vaan tsemppiä painon pudotukseen, toivottavasti löydät mieleisen ja kestävän fillarin! Nyt on aika huono saatavuus pyörissä, joten liian kauaa ei kannata miettiä, jos sopiva löytyy.
Voi olla että Mörrissäkin kuskin paino+pyörä+kamat kuuluu tuohon 150kg...
Surlyn kiekot vaikuttavat melko tukevilta. Karate Monkeyta saa täysjäykkänä https://foxcomp.fi/surly-karate-monkey-bike-fool-s-gold ja 27,5” kiekkojen pitäisi olla vielä hieman tukevammat kuin Krampuksen 29”.
Edit: Itselläni ei siis ole tietoa mahdollisesta painorajasta, mutta melko tukevaa tekoa ainakin tuo Karate Monkey on. Teräsrunko toki joustaa sivulle poljettaessa mutta tuskin sen takia hajoaa.
tchegge_
05.01.2022, 22.47
Tuo Karate Monkey varmaan aika hyvä vaihtoehto.
Myös Trek Stache 29+ renkaineen voi olla hyvä, löytyy välillä käytettyjen hyllyltä tonnin tienoilla. En ole sen painorajoja katsellut, itsellä varmaan menee heittämällä yli.
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
https://www.runtelibike.com/morri
Varmaan tosi merkitsee se teräksen "comfy" jousto noiden 5' renkaiden kanssa.
Villetre
06.01.2022, 18.38
Oma ehdotus olisi Surlyn Ice cream truck.
Oma ehdotus olisi Surlyn Ice cream truck.
Vieläkö sitä myydään?
NoordMan
06.01.2022, 23.23
Ihan joka vuosi. Aina vähän eri värisenä.
Juuserneim
07.01.2022, 19.18
Täältä myös ääni Surlyn Ice Cream Truckille
Sent from my iPhone using Tapatalk
Yeti sai jäätelöauton rungon poikki putkelta polkiessa, kertoo painokseen noin 100kg
Painorajoista ja saatavuudesta en tiedä, mutta on terästä ja menee hyvin budjettiin.
https://www.nummenpyora.fi/tuotteet/maastopyorat-29/marin-pine-mountain-1-2020/
Minulla on aiheesta jonkun verran omakohtaista kokemusta.
Paino on viime vuosina pyörinyt 120kg lukemissa. Hankin reilu viisi vuotta sitten Surly Wednesday runkosetin, jonka ympärille kasasin läskipyörän.
Tein kiekot FatLab navoilla, DT Swissin kehillä ja pinnoilla. FatLabin takanapa ei muistaakseni kestänyt vuottakaan, ennen kuin kynnet vaparista oli murskana ja myös navan runko pilalla. Takuu toimi ja sain pikaisesti uudet kynnet ja kokonaan paremman navan. Laitoin uudet kynnet kiinni vanhaan navan runkoon ja ne menivät säpäleiksi yhden lenkin aikana. Tästä vasta päättelin ja tutkin, että myös navan runko on vahingoittunut. Sen verran heikkeni luottamus FatLabin tuotteisiin omassa käytössäni, että hankin uudeksi takanavaksi DT Swissin 350 Big Ride -navan. Tämä napa on toiminut tähän saakka ilman ongelmia.
Takanapaa lukuun ottamatta kaikki muut komponentit ovat kestäneet ja toimineet normaalisti. Vaihteistona minulla on 11s Shimano SLX ja kammet mallia Sram GX1000 (fatbike versiota näistä kammista ei kai enää juuri myydä).
Valitettavasti Surlyn Wednesday runko ei ole kestänyt käyttöäni. Kun ostin ensimmäisen runkoni, Surlyn tiedoissa ilmoitettiin muistaakseni painorajaksi jopa 136kg. Ensimmäinen runko kesti 3 vuotta ja nyt juuri syksyllä hajosi kahden vuoden jälkeen takuuseen tullut runko. Molemmat rungot ovat katkenneet täsmälleen samasta paikasta - vetopuolen chainstain krympatusta kohdasta, jonka tarkoituksena on tehdä tilaa eturattaalle. Molemmat rungot ovat olleet hyvin sisältäpäiin ruostesuojatut ja ulkoapäin reilusti suojatut sisuskumilla ja teippikerroksella. Kummassakaan rungossa ei ole näkynyt jälkiä ulkoisista vaurioista. Päättelen, että krympattu kohta on tarpeettoman ohueksi puristettu niin ettei se yksinkertaisesti kestä jarrutuksista ja kiihdytyksistä johtuvaa jatkuvaa rasitusta.
Nyt Surly ehdottaa minulle korvaavaksi rungoksi Ice Cream Truckia. Sitä runkoa vielä odottelen. Kyllähän senkin kestävyyden kanssa on ollut ihan normaalipainoisillakin kuskeilla ongelmia internetin mukaan. Nähtäväksi jää, miten kestää omaa käyttöäni. En hypi enkä käy bike parkeissa. Ajelen vain rauhallista vauhtia Keski-Suomen juurakkoisia ja kivisiä polkuja. Ice Cream Truck on kategorian 4 runko, joten luulisi sen kaiken järjen mukaan kestävän ajoa, jossa ei hypitä lainkaan.
Eli sanoisin, että oikeilla komponenttivalinnoilla löytyy kyllä kestävät osat. Mutta harvoin 1000e läskipyörä tulee muilla kuin kiinalaisilla halpisnavoilla. Takanapa on läskissä heikko lenkki ja sen päivittämiseen kannattaa painavan kuskin varautua. Mistä löytyy sitten vuosia kestävä runko onkin hankalampi kysymys, kun ei Surlynkaan rungot välttämättä kestä.
Noista marinin rungoista on kans katkennu porukalla cs, eikä tuo seat staykään luottamusta herätä. CS:ssä vielä tehty joku kevennys/jousto(?) reikä, minkä ympäriltä murtunut.
^^Siis saattaa olla tuossa 136kilossa myös pyörän ja varusteiden paino mukana, kunhan vaan toistan... Jos niin silloin mennään vahvasti limiteillä...
^ Juu, kokonaisuus kaikkinensa (pyörä varusteineen ja kuskeineen) saa painaa maksimissaan ilmoitetun. Mutta sitten pyörän pitää kestää se ilmoitettu maksimi. Valmistajan tehtävä on huolehtia, että siinä on tarvittava limiitti huomioitu. Ja jos se ei kestä, niin raja on väärin asetettu.
Tomyn tapauksessa valmistajan asenne ei ole tainnutkaan olla ongelma, kun on saanut uutta runkoa tilalle. Mutta onko Wednesday tarkoitettu (edes rauhalliseen) juurakkoajoon ja kuin on jätskirekan laita (en tiedä niin kysyn)?
Tomyn tapauksessa valmistajan asenne ei ole tainnutkaan olla ongelma, kun on saanut uutta runkoa tilalle. Mutta onko Wednesday tarkoitettu (edes rauhalliseen) juurakkoajoon ja kuin on jätskirekan laita (en tiedä niin kysyn)?
Valmistaja on ollut avulias ja toiminut mahdollisimman ripeästi, jotta saisin uuden rungon. He eivät ole myöskään tarttuneet minun painooni, vaikka olen sen rehellisesti heille ilmoittanut.
Surly luokittelee Wednesdayn kategoriaan 3 ja kertoo tarkemmin näin:
INTENDED
For cross-country riding and racing which ranges from mild to aggressive over intermediate terrain
(e.g., hilly with small obstacles like roots, rocks, loose surfaces and hard pack and depressions.) Cross-country and marathon equipment
(tires, shocks, frames, drivetrains) are light-weight, favoring nimble speed over brute force. Suspension travel is relatively short since
the bike is intended to move quickly on the ground.
NOT INTENDED
For Hardcore Freeriding, Extreme Downhill, Dirt Jumping, Slopestyle, or very aggressive or extreme riding.
No spending time in the air landing hard and hammering through obstacles.
Ice Cream Truck on kategoriassa 4 ja sen osalta teksti menee näin:
INTENDED
For trail and uphill riding. Condition 4 bicycles are: 1.) More heavy duty than cross country bikes, but less heavy duty than Freeride bikes. 2.) Lighter and more nimble than Freeride bikes. 3.) Heavier and have more suspension travel than a cross
country bike, allowing them to be ridden in more difficult terrain, over larger obstacles and moderate jumps. 4.) Intermediate in suspension travel and use components that fit the intermediate intended use, and within this range are models that are more
or less heavy duty. Talk to your dealer about your needs and these models.
NOT INTENDED
For use in extreme forms of jumping/riding such as hardcore mountain, Freeriding, Downhill, North Shore, Dirt Jumping, Hucking etc. No large drop offs, jumps or launches (wooden structures, dirt embankments) requiring long suspension travel or heavy duty components; and spending no time in the air landing hard and hammering through obstacles.
Minusta sekä Wednesday että Ice Cream Truck on kuvauksien perusteella sopivia tavalliseen polkuajoon.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.