Näytä tavallinen näkymä : Maastopyörien pakkaskestävyys
jassokissa
30.12.2021, 17.23
Pakkaskestävyydestä siis, tai ennemminkin lämpötilan vaihtelujen sieto kun fillaria siirrellään lähes päivittäin eestaas ulkokylmästä lämpimään sisälle. Kuinka todennäköistä on, että maastopyörästä hajoaa jotain kondensaation, lämpölaajenemisen tms takia?
Itselläni wanha 2009 vuosimallin alu-runkoinen Stevens täpäri Shimanon XT osasarjalla, joka toimi moitteetta niin kauan kuin ajelin sillä lähinnä kesäisin, ja säilytin sitä koko talven yli suunnilleen vakiolämpötilassa. Viime vuosina olen ajellut lähes päivittäin talvella, 20 asteenkin pakkasilla ja siirtynyt säilyttämään sitä ajojen välissä lämpimässä kellarivarastossa, jonne fillari on ollut helppo ja turvallista säilöä yöksi.
Pian tämän jälkeen alkoivat ongelmat. Ensin korkkasivat jarrut, jotka vuosivat nesteitä pihalle jarrusatulan ja jarrukampien päästä heti kovempien pakkasien sattuessa. Tämä on ollut jatkuva riesa, jarruja on pitänyt huoltaa useasti joka talvi tämän takia. Tätä on hieman helpottanut, että viime aikoina olen uskaltanut säilyttää fillaria enemmän ulkona.
Isompi ongelma on, että alumiinirunkoon on ilmestynyt mikrohalkeamia laakeripesien kohdalle sekä etuhaarukkaan että myös yhteen takajouston nivelistä. Alkuvuosina pyörälle tuli annettua runtua ihan kunnolla ilman mitään ongelmia, mutta viime vuosina lähinnä aivan kevyttä työmatka-ajoa. Eli oletus mulla tässäkin, että jyrkillä lämpötilan vaihteluilla on osuutta asiaan.
Eli, kuinka yleisiä on tällaiset tai muut vastaavat ongelmat maastureissa? Onko jarrujen tyypillä tai rungon materiaalilla merkitystä? Tämä pyörä on nyt ns. entinen mutta uusi on piakkoin hankinnassa. Joten siltä varalta tämä kysely.
Kuminauha
30.12.2021, 19.56
Mitä tarkotat satulan ja kampien päästä? Siis vuosi jarruletkun liitoksista?
Varmaa alkaa ikä painamaan. Ei ole vastaavia ongelmia, vaiha uudempaan ennen kuin käy huonosti.
Muistan joskus lukeneeni että monet alumiiniseokset säilyttävät ominaisuutensa hyvin kylmässä. Lentäähän lentokoneet kymmenien asteiden pakkasissa.
Olisko vaan aika tullut täyteen.
Jarrunesteeseen taas on voinut ajan saatossa kertyä kosteutta ja se voi hyvinkin ottaa itseensä pakkasessa.
Autojen huolto-ohjelmaan kuuluu parin vuoden välein jarrunesteen vaihto. Kannattaa tehdä myös fillarin jarruihin.
justus6969
31.12.2021, 01.29
mulla on edelleen talvikruisailuissa (75 % duunimatkoja) Specialized Enduro '05. Alkuperäinen foxin ilmaiskari, vähän on vaimennus hukassa, kun ei ole huollettu 8 vuoteen :D Mutta toimii, kun ei pienistä kitise. Jarrut hopet ehkä vuodelta '07, ei ongelmia talvella. Ilmattu joskus vuonna '12 kerran. Enskalla ajan 500-1000 km vuodessa, ainoa mitä täytyy vaihdella on voimansiirto ja renkaat. En ajele fillarilla loskasuolassa
Muistan joskus lukeneeni että monet alumiiniseokset säilyttävät ominaisuutensa hyvin kylmässä. Lentäähän lentokoneet kymmenien asteiden pakkasissa.
Olisko vaan aika tullut täyteen.
Jarrunesteeseen taas on voinut ajan saatossa kertyä kosteutta ja se voi hyvinkin ottaa itseensä pakkasessa.
Autojen huolto-ohjelmaan kuuluu parin vuoden välein jarrunesteen vaihto. Kannattaa tehdä myös fillarin jarruihin.
Shimano ei käytä jarrunestettä vaan mineraaliöljyä "jarrunesteenä".
Eli tuo ei kerää samalla tavalla kosteutta kuin DOT jarrunesteet.
Kuminauha
31.12.2021, 08.05
Mutta silti sitä sinne menee ja se ei sekoitu öljyyn samalla tavalla kuin esim DOT nesteisiin. Aina siellä josssain vähän ilmaa joka voi imeä nesteetä. Ja kyllä voi jo yli 10 vuodessa vähän jarrunletkut ottaa itteensä lämmönvaihteluusta ja auringon paisteesta.
Oulunjulli
31.12.2021, 08.35
Mulla on ollut Shimanon jarrut aina maastureissa ja niin kivat jarrut kuin ne onkin, niin tuolla -15C tienoilla alkaa vapaaliike häviämään ja jossain -25C tienoilla voi olla aika varma että pukkaa jarrunestettä jostain männän välistä (näin oletan) levylle ja sitten saa kaasulla polttaa öljyt pois paloista ja levyistä että niihin saa taas pitoa ja se kirkuminen lakkaa. Kutistuuko sitten nuokin letkut kylmässä vai onko siellä vettä joka laajenee jäätyessä, en tiedä, mutta ei tuo ongelma ole muistaakseni poistunut öljyjä vaihtamalla. Säilytän kyllä näitä lämpimässä.
jassokissa
31.12.2021, 09.24
Mitä tarkotat satulan ja kampien päästä? Siis vuosi jarruletkun liitoksista? Sekä edestä että takaa, ilmeisesti kaikista mahdollisista liitoksista ml. nestesäiliön kansi. En tiedä laajeneeko öljy vai kutistuuko letkut, mutta öljyä vuotaa viimeistään kun ajokin tuo kylmästä takaisin sisälle. Oli jo ostaessa tiedossa että joillain oli juuri tuon ajan XT jarrujen kanssa ollut pakkasongelmia mutta itselläni ei talviajo ollut siihen aikaan lainkaan näköpiirissä. Ilmeisesti tuota ongelmaa ei nykyisin ole.
Mulla on ollut Shimanon jarrut aina maastureissa ja niin kivat jarrut kuin ne onkin, niin tuolla -15C tienoilla alkaa vapaaliike häviämään ja jossain -25C tienoilla voi olla aika varma että pukkaa jarrunestettä jostain männän välistä (näin oletan) levylle ja sitten saa kaasulla polttaa öljyt pois paloista ja levyistä että niihin saa taas pitoa ja se kirkuminen lakkaa. Kutistuuko sitten nuokin letkut kylmässä vai onko siellä vettä joka laajenee jäätyessä, en tiedä, mutta ei tuo ongelma ole muistaakseni poistunut öljyjä vaihtamalla. Säilytän kyllä näitä lämpimässä.
Meinasin jo naureskella aloituspostaajalle, että eiköhän tuo ole vain 13v aikana tullutta vauriota tiivisteisiin, mutta tosiaan just näinhän varmaan kävi itsellenikin kun pakkanen nousi lähelle -20c. Takajarrun kahva läpsähti pohjaan. Pienen pumppailun jälkeen jarru taas toimi, mutta tuon jälkeen jarru alkoi huutamaan.
Ehkä se tiivistelaatu kovettuu pakkasilla? No, onneksi noita kelejä on tosi harvoin ja vielä harvemmin lähden tuolloin pyöräilemään. Pienemmillä pakkasilla ei ole ollut koskaan ongelmia.
Mutta joo, ehkä tämä on kuitenkin ihan oikea ongelma, jos pyörällä ajaa kovissa pakkasissa.
F. Kotlerburg
31.12.2021, 10.41
Mulla on ollut Shimanon jarrut aina maastureissa ja niin kivat jarrut kuin ne onkin, niin tuolla -15C tienoilla alkaa vapaaliike häviämään ja jossain -25C tienoilla voi olla aika varma että pukkaa jarrunestettä jostain männän välistä (näin oletan) levylle ja sitten saa kaasulla polttaa öljyt pois paloista ja levyistä että niihin saa taas pitoa ja se kirkuminen lakkaa. Kutistuuko sitten nuokin letkut kylmässä vai onko siellä vettä joka laajenee jäätyessä, en tiedä, mutta ei tuo ongelma ole muistaakseni poistunut öljyjä vaihtamalla. Säilytän kyllä näitä lämpimässä.
Taitaa Shimanoissa olevat mineraaliöljyt vaan jäykistyä noissa lämpötiloissa. Jarrunestettähän siellä ei ole.
Oulunjulli
31.12.2021, 11.01
^Mutta se vapaaliikkeen poistuminen viittaisi letkun kutistumiseen, kun se öljy tuskin kylmässä laajenee. En tiedä. Harmi kun rossissa on kyllä DOTti jarrut, vaan ei sillä oikein tee mieli ajella noin kylmässä.
^Mutta se vapaaliikkeen poistuminen viittaisi letkun kutistumiseen, kun se öljy tuskin kylmässä laajenee. En tiedä. Harmi kun rossissa on kyllä DOTti jarrut, vaan ei sillä oikein tee mieli ajella noin kylmässä.
Ole kyllä samaa mieltä tuosta vapaaliikkeen katoamisesta, kovalla pakkasella kaikki osat kutistuu sen verran, että vapaalike saattaa hävitä, jos on saanut säiliön tarpeeksi täyteen.
Vuotaminen taas voi olla yhdistelmä iän tuomaa materiaalien kovettumista ja pakkasen kutistavaa vaikutusta, sinne liitoksiin kohdistuu kuitenkin aika kovat voimat jarruttaessa.
Uudemmissa fillareissa kannaisi myös aina käyttää tärkeämmissä paikiossa momenttiavainta, muute on helposti liiian löysällä tai kireällä pultit ja mutterit.
Omassa ajossa shimpan mineraaliöljy meni täysin mustaksi liejuksi vuoden ajolla.
K.Kuronen
31.12.2021, 12.29
Kun kahvasta puristaa, niin ensin joustaa männän tiiviste ja jos palat eivät kohtaa levyä jouston sallimissa rajoissa, niin sitten alkaa liukuminen ja männät siirtyvät lähemmäs ja kun kahvasta päästää irti, mäntä palutuu tiivisteen jouston verran takaisin. Reilulla pakkasella tiivisteen jousto voi olla pienempi, joten liukuminen alkaa aikaisemmin jättäen männät lähemmäs levyjä. Jos tiivisteen edessä on likaa, niin ei se pakkasella ainakaan lisää tiivisteen joustoa, pikemmin päinvastoin, eikä tiivisteen alle päätyvä kuona ainakaan paranna sen pitävyyttä.
Uskon tällä hetkellä, että nestelevarit kaipaavat säännöllistä pesua toimakseen hyvin, että korpottuva lika on jarrusatuloiden pahin vihollinen. Itse suihkaan pesuainetta (nyt on Rexiä), painelen muutaman kerran kahvoista ja huuhtelen.
Kokemusta on myös huoltoa vaille jäävistä jarruista: pakkanen panee ja ongelmia tulee, vaikka aikaa saattaa vierähtää melko pitkään ennen murheiden alkua.
Omassa ajossa shimpan mineraaliöljy meni täysin mustaksi liejuksi vuoden ajolla.
Se voi olla, että vaihtelu oikeasti kannattaa.
Kun kahvasta puristaa, niin ensin joustaa männän tiiviste ja jos palat eivät kohtaa levyä jouston sallimissa rajoissa, niin sitten alkaa liukuminen ja männät siirtyvät lähemmäs ja kun kahvasta päästää irti, mäntä palutuu tiivisteen jouston verran takaisin. Reilulla pakkasella tiivisteen jousto voi olla pienempi, joten liukuminen alkaa aikaisemmin jättäen männät lähemmäs levyjä. Jos tiivisteen edessä on likaa, niin ei se pakkasella ainakaan lisää tiivisteen joustoa, pikemmin päinvastoin, eikä tiivisteen alle päätyvä kuona ainakaan paranna sen pitävyyttä.
Uskon tällä hetkellä, että nestelevarit kaipaavat säännöllistä pesua toimakseen hyvin, että korpottuva lika on jarrusatuloiden pahin vihollinen. Itse suihkaan pesuainetta (nyt on Rexiä), painelen muutaman kerran kahvoista ja huuhtelen.
Kokemusta on myös huoltoa vaille jäävistä jarruista: pakkanen panee ja ongelmia tulee, vaikka aikaa saattaa vierähtää melko pitkään ennen murheiden alkua.
Jaa, paluuliike tulee tiivisteestä. Eipä ole tuotakaan tullut koskaan mietittyä. Pitäisi ehkäpä puhdistella satuloita paremmin.
Käytännössä en ole tehnyt noille koskaan mitään. Pesuainetta ja lämmintä vettä tietysti aina pyöränpesun yhteydessä reilusti jarruille.
Olen kyllä odotellut shimanon halppis satuloiden hajoamista. Saisi tilattua fantsut nelimäntäiset hopelta.
K.Kuronen
31.12.2021, 12.48
^^Kyllä, oli shimanon öljy aika mustaa, kun viimeksi päästin pois: valutin puteliin ja seisottuaan aikansa pohjalla oli kerros mustaa sedimenttiä.
^^Kyllä, oli shimanon öljy aika mustaa, kun viimeksi päästin pois: valutin puteliin ja seisottuaan aikansa pohjalla oli kerros mustaa sedimenttiä.
Ja tuo varmaan justiinsa jumittaa pakkasella tiivisteen. Siihen likaanhan se vesi jää kiinni. Ja vettä tietystikkin tulee lämmön ansiosta aina.
F. Kotlerburg
31.12.2021, 12.59
Omassa ajossa shimpan mineraaliöljy meni täysin mustaksi liejuksi vuoden ajolla.
Omassa ajossa ihan kirkasta vielä 3v jälkeenkin.
...levarit kaipaavat säännöllistä pesua toimiakseen hyvin...
Joo, itsellä Shimanon nestelevareita viim. 20v ajalta ilman yhtäkään öljynvaihtoa ja pelittävät edelleen myös pakkasella. Tosin en tiedä olenko ikinä ajanut yli 20 asteen pakkasella, luultavasti en. Talvikäytössä on eniten mekaanisia BB5:sia ja kaikista fillareista vähintään kerran vuodessa irroitan palat ja pesen hammasharjalla ja brakecleanerilla satulat. Toiminta paranee huomattavasti.
Alkuperäisestä fillarista olisi kiva nähdä kuvat, onko alu murtunut vai vain wanha maali ja lakka? Kertakäyttöisiähän alurungot on, eli se on voinut murtua jo aikanaan ja nyt ne sitten vasta ovat kasvaneet näkyviksi. Vaikea kuvitella että runko kutistuisi teräslaakeria enemmän ja poksauttaisi pesän halki. Murtunut etuhaarukka varsinkin kuulostaa jännältä, kuvista olisi kivempi spekuloida.
jassokissa
31.12.2021, 19.07
Joo, itsellä Shimanon nestelevareita viim. 20v ajalta ilman yhtäkään öljynvaihtoa ja pelittävät edelleen myös pakkasella. Tosin en tiedä olenko ikinä ajanut yli 20 asteen pakkasella, luultavasti en. Talvikäytössä on eniten mekaanisia BB5:sia ja kaikista fillareista vähintään kerran vuodessa irroitan palat ja pesen hammasharjalla ja brakecleanerilla satulat. Toiminta paranee huomattavasti.
Alkuperäisestä fillarista olisi kiva nähdä kuvat, onko alu murtunut vai vain wanha maali ja lakka? Kertakäyttöisiähän alurungot on, eli se on voinut murtua jo aikanaan ja nyt ne sitten vasta ovat kasvaneet näkyviksi. Vaikea kuvitella että runko kutistuisi teräslaakeria enemmän ja poksauttaisi pesän halki. Murtunut etuhaarukka varsinkin kuulostaa jännältä, kuvista olisi kivempi spekuloida.
Joo, kuva selventäisi mutta ei ilmeisesti onnistu liittäminen suoraan viestiin. Selkeitä mikrohalkeamia alumiiniin ilmestyi runkoputkeen etuhaarukan kohdalle, emäputki lienee korrekti termi. Ensin ylhäältä alaspäin ja myöhemmin myös alalaidasta ylöspäin. Halkeamat ovat noin pari senttiä pitkiä eivätkä näytä juuri etenevän. Vähätkin kevyet maastoajelut kangaspoluilla loppui ensimmäiseen halkeamaan ja nyt fillari menee kyllä lopullisesti jäähylle.
Omalta koneelta tuolla ollut helppo laittaa kuvia tänne ;https://pic.useful.fi/ ja tuollakin toimii ; http://tinypic.com/?t=postu
Omassa pyörässä shimanoissa bitepoint siirtyy pakkaskelillä aluksi eteenpäin, mutta yhdellä kunnon jarrutuksella toimivat taas normaalisti. Sama homma taas uudestaan kun on polkenut hetken, eli männät eivät palaudu kunnolla ennen kuin saavat vähän lämpöä. Ilmaus ja nesteiden vaihto on työlistalla.
Alumiinin lämpölaajeneminen on 6-kertainen hiilikuitukomposiittiin verrattuna. Lähde: http://m.fi.t-composites.net/info/aluminium-vs-carbon-fiber-comparison-of-materi-25709666.html
Periaatteessa, jos joutuu kiristämään alumiinista valmistetun stemmin pultit hiilikuitutangon kanssa momenttiin 20 asteen pakkasessa, niin kesähelteellä ovat luultavasti liian tiukalla.
Voipi olla hyvä tuossa tapauksessa tarkistella momentit kohdilleen noissa alumiinin ja hiilikuidun liitoksissa.
Itse vedän kyllä aina teräksestä tehdyt stemminpultit momenttiin, vaikka itse kannatin onkin alua. Liekö sillä paljoa väliä. En tiedä oonko ikinä kasannut fillaria pakkasessa momenttiavaimella, luultavasti en. Ikinä ei myöskään ole tanko lipsunut pakkasella, eli vedän sen mitä valmistaja suosittelee jatkossakin.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.