Näytä tavallinen näkymä : Akkujen kennotus.
Kohta alkaa olla ajankohtaista akkujen vaihto tai kennotus kumman valitset.
Onnistuuko kennotus vai rahan tuhlausta kokemuksia tänne.
^Se riippuu ihan mitä akkua olet kennottamassa. Ja kennottajan taidoista. Merkkiakkujen (Shimano, bosch, ym) kennottaminen itse on hankalaa tai käytännössä mahdotonta.
Esimerkiksi Makitan työkoneiden merkkiakuille on netissä olemassa ohjeita miten sen voi tehdä. Suomeksi - helppo kotikonstein tehtävä kennotus on menneen ajan juttuja ja näiden modernien akkujen kennotus vaatii kohtuullista vihkiytymistä, jolloin palvelun tarjoajia ei ole paljoa ja hintakin sen mukainen. Sähköpyörien akut näyttävät ulospäin lähinnä läppärin kennoihin (18650) perustuvilta litiumakuilta, jolloin mukaan tarvitaan riittävästi ohjauselektroniikkaa ja muuta älyä, että homma onnistuu ylipäänsä ilman vahinkoriskejä.
Kennotus siis onnistuu, mutta saavutettu säästö ei varmaan ole ihan maaginen verrattuna uuteen akkuun. Toisaalta jos uusi maksaa enemmän ja kennottamalla saa lisäkapasiteettia niin miksipä sitä ei kokeilisi. Kotona en lähtisi kokeilemaan - tai voisihan sitä kokeillakkin, mutta ainakaan vielä en ole Makitan akkujen kanssa onnistunut ja niitä on tuolla tallissa levällään.
Esimerkiksi Makitan työkoneiden merkkiakuille on netissä olemassa ohjeita miten sen voi tehdä. Suomeksi - helppo kotikonstein tehtävä kennotus on menneen ajan juttuja ja näiden modernien akkujen kennotus vaatii kohtuullista vihkiytymistä, jolloin palvelun tarjoajia ei ole paljoa ja hintakin sen mukainen. Sähköpyörien akut näyttävät ulospäin lähinnä läppärin kennoihin (18650) perustuvilta litiumakuilta, jolloin mukaan tarvitaan riittävästi ohjauselektroniikkaa ja muuta älyä, että homma onnistuu ylipäänsä ilman vahinkoriskejä.
Kennotus siis onnistuu asiaan vihkiytyneeltä tekijältä, mutta saavutettu säästö ei varmaan ole ihan maaginen verrattuna uuteen akkuun. Toisaalta jos uusi maksaa enemmän ja kennottamalla saa lisäkapasiteettia niin miksipä sitä ei kokeilisi. Kotona en lähtisi kokeilemaan - tai voisihan sitä kokeillakkin, mutta ainakaan vielä en ole Makitan akkujen kanssa onnistunut ja niitä on tuolla tallissa levällään, joten tuskinpa pyörän akkuihin on jotain Makitaa parempia ohjeita olemassa.
Minä valitsisin kennotuksen - tai todennäköisesti ostaisin uuden akun ja sitten vanhan kennotusta yrittäisin ajan kanssa, jolloin epäonnistuminen kennotuksessa ei lopeta ajamista vaan se kennotettu jäisi sitten seuraavaksi akuksi tulevaisuutta odottelemaan.
No muistaakseni joillain merkkivalmistajilla on BMS koko ajan jännitteellisenä ja jos sen onnistuu nollaamaan, ei akku enää lähde päälle, vaikka kuinka kennoja vaihtaa. Ja jos ohittaa BMS:n, niin ei se pyörä suostu keskustelemaan enää sen akun kanssa.
Juuri tällaisiin ongelmiin olen Makitankin kanssa törmännyt, eli vaikka paketin saisikin kunnialla kasaan - laturi toteaa sen välittömästi kelvottomaksi eikä suostu lataamaan. Makitalla itse laitteen saa toimimaan uusiksi kasatulla akulla aika helposti, eli siellä kulutuspäässä älyä ei ole niin paljoa, mutta lataus tyssää kuin seinään, jos asiat eivät ole juuri laturin haluamalla tolalla. Pyörässä kulutuspäässäkin lienee enemmän älyä korkeampien jännitteiden ja sitäkautta riskien takia.
Yritäpä kennottaa/kennotuttaa ammattilaisella vaikka Boschin akkua. Jos suojapiirin jännite käy kerrankin nollassa, niin suojapiiri on vainaa ja akku roskiskamaa.
Eli tahallaan estetään akkujen uudelleen kennotus ja pakotetaan ostamaan uusi 850€ akku sairaaseen ylihintaan. Pelkät kennot tuollaiseen akkuun olisi alle 200€.
Se on kuitenkin hyvä muistaa että kaiken pahan alku ja juuri on niissä kiinalaisissa sähköpyörissä. 300€ kiina-akuistakin löytyy nykyään suojapiirit ja sulakkeet. Esimerkiksi Frey on nyt myynyt yli 14 000 pyörää. Yhdenkään akku ei ole palanut, vaikka näistä ei löydykään tätä hienoa akun suojapiirin itsetuhomekanismia.
Markkinamiehet keksivät kaikenlaista meidän Tee Se Itse miesten kiusaksi ja perusteena on kuluttajan turvallisuus. Eiväthän ne ihan väärässä ole siinä, että osaamaton voi noilla jotain vahinkoa saada aikaiseksi, mutta kyllä tärkeä toinen peruste, josta he eivät puhu on markkinamiesten oma lompakko. Se on näiden autotuhopiirien takana paljon enemmän kuin kuluttajan turvallisuus
Markkinamiehet keksivät kaikenlaista meidän Tee Se Itse miesten kiusaksi ja perusteena on kuluttajan turvallisuus. Eiväthän ne ihan väärässä ole siinä, että osaamaton voi noilla jotain vahinkoa saada aikaiseksi, mutta kyllä tärkeä toinen peruste, josta he eivät puhu on markkinamiesten oma lompakko. Se on näiden autotuhopiirien takana paljon enemmän kuin kuluttajan turvallisuus
Normaali menettelytapa on lisätä akkuihin takuusinetti kannen ruuviin. Jos sinetti on rikottu, takuu ei ole voimassa. Itsetuhomekanismit on pelkkää taloudellisen edun maksimointia.
Yhtä kaikki, tämän foorumin käyttäjäkunnan ja joidenkin pyöräliikkeiden mielestä juurikin me tee-se-itse-miehet olemme niitä pahimpia rikollisia. Jos olet itse rakentanut/huoltanut sähköpyörääsi, puhumattakaan jos kyseessä on kiinalainen huligaanimopo, niin missään nimessä asiasta ei kannata pyöräliikkeessä mainita. Pahimmillaan kieltäydytään myymästä yleisiäkin varaosia, jos paljastuu että ne asennetaan virallisten maahantuontiorganisaatioiden ulkopuolella maahantuotuun pyörään.
Nickname
06.01.2022, 21.02
Vähän offtopic mutta muistaakseni Velogi oli saanut kiitosta pyörähuolloilta siitä että tekee ohje videoita huoltoon liittyen, ei täällä foorumilla varmaan kovin moni katso pahalla itse pyöriään huoltavia, heitä kun on aika paljon.
Jotenkin veikkaan, että tee-se-itse henki on,tällä foorumilla enemmän kuin voimissaan. Suuri(n) osa huoltaa itse pyöränsä joko kokonaan tai ainakin osittain. Akkujakin voi kennottaa ja Bafangilla ajella, jos niin haluaa. Kritiikki kohdistuu siihen, että tuunaillaan mopoja, ei polkupyöriä.
Se on sitten toinen juttu, jos viesti ei mene perille, vaan halutaan uhriutua.
Se on selvä, että ns. ”merkkivalmistajat” pyrkivät suojaamaan omaa liiketoimintaansa. Niin kauan kun laitteet käyvät kaupaksi, ei heidän toimintansa muutu. Sitten taas jollain Bafangilla on eri toimintamalli, joka johtunee siitä, että ovat markkinassa jossain määrin haastajia. Ei kiinalaiset valmistajat ole sen parempia tai hyveellisempiä kuin muutkaan. Koittakaapas kennottaa DJIn dronen akku, tai hankkia siihen piraattiakku jostain.
Ehkä ilmaisin itseäni epäselvästi, mutten tarkoittanut ”tee-se-itse-miehillä” sellaisia ihmisiä, jotka vaihtavat siihen marketti-Cubeensa ketjun itse, vaan vähän enemmän hc-meininkiä.
Yleisin kysymys siellä pyöräliikkeessä on varaosia ostaessa, että onko meiltä ostettu pyörä ja jos ei ole, niin mikä merkki ja malli. Sinänsä tämä on hyvää asiakaspalvelua, koska halutaan varmistua että asiakas ostaa sopivan varaosan. Jos tähän vastaat, että kiinalainen ja tiedän mitä olen ostamassa, niin on aika 50/50 suostutaanko myymään edes venttiilin hattua.
Tämä ei siis perustu pelkästään omaan henkilökohtaiseen kokemukseeni, vaan kahden muunkin bafangistin empiirisiin havaintoihin. Suositukseni tällaisia tilanteita varten on, ettei kannata paljastaa ajelevansa itse maahantuotua pyörää. Jos pyöräliikeessä aletaan kyselemään tarkentavia kysymyksiä kalustosta, niin kannattaa esittää tyhmää ja pitäytyä rauhallisena. On hyvä olla mietittynä joku alibi valmiiksi, miksei kyseessä ole heiltä ostettu pyörä. Muuten varaosat voivat jäädä saamatta. Pelkän pyyntihinnan maksaminen ei enää nykyään varaosakaupoilla riitä. Pitää täyttää myös lukuisia liikekohtaisia kriteerejä.
Koittakaapas kennottaa DJIn dronen akku, tai hankkia siihen piraattiakku jostain.
Varmasti mutta esim. Makitan akkukoneisiin ja Applen puhelimiin saa erittäin toimivia piraattiakkuja. Eli markkinan kokohan sen tuon tarjonnan määrää - näkeekö joku riittävän ison liiketoimintamahdollisuuden, että viitsii selvittää kaikki merkkiakkuun liitetyt salaisuudet. Lisäksi varmaan lakipuoli pitää osata, että niitä piraattiakkuja voi kaupassa myydä.
Nickname
06.01.2022, 22.29
Prosentti pojan kannattaa käydä vilkaisemassa foorumin muitakin osioita kuin sähkö topic, kyllä täällä on porukkaa paljon ketkä tekee muutakin kuin vaihtaa ketjua.
Kuminauha
06.01.2022, 22.38
Ehkä ilmaisin itseäni epäselvästi, mutten tarkoittanut ”tee-se-itse-miehillä” sellaisia ihmisiä, jotka vaihtavat siihen marketti-Cubeensa ketjun itse, vaan vähän enemmän hc-meininkiä.
Yleisin kysymys siellä pyöräliikkeessä on varaosia ostaessa, että onko meiltä ostettu pyörä ja jos ei ole, niin mikä merkki ja malli. Sinänsä tämä on hyvää asiakaspalvelua, koska halutaan varmistua että asiakas ostaa sopivan varaosan. Jos tähän vastaat, että kiinalainen ja tiedän mitä olen ostamassa, niin on aika 50/50 suostutaanko myymään edes venttiilin hattua.
Tämä ei siis perustu pelkästään omaan henkilökohtaiseen kokemukseeni, vaan kahden muunkin bafangistin empiirisiin havaintoihin. Suositukseni tällaisia tilanteita varten on, ettei kannata paljastaa ajelevansa itse maahantuotua pyörää. Jos pyöräliikeessä aletaan kyselemään tarkentavia kysymyksiä kalustosta, niin kannattaa esittää tyhmää ja pitäytyä rauhallisena. On hyvä olla mietittynä joku alibi valmiiksi, miksei kyseessä ole heiltä ostettu pyörä. Muuten varaosat voivat jäädä saamatta. Pelkän pyyntihinnan maksaminen ei enää nykyään varaosakaupoilla riitä. Pitää täyttää myös lukuisia liikekohtaisia kriteerejä.
Ei kyllä ikinä kysytty mikä pyörä on, kun oon ostanu esim takapakkaa tai ulkokumia tai jarrulevyjä tai mitä tahansa, mitä kyseisen kaupan hyllystä löytyy. Kokemusta kymmenistä ostoista ja kaupoista.
Mulle kyllä yleisin kysymys on esim jarrulevyä kyselemessä, että minkälaista tarviit?
Prosentti pojan kannattaa käydä vilkaisemassa foorumin muitakin osioita kuin sähkö topic, kyllä täällä on porukkaa paljon ketkä tekee muutakin kuin vaihtaa ketjua.
Voisi olettaa että kirjoittaja omaa sen verran sisälukutaitoa, jotta ymmärtäisi foorumin sähköpyöräosiossa puhuttavan nimenomaan sähköpyöristä.
Santtu75
06.01.2022, 22.50
Kyllä esim. Bosch:n akku on uudelleen kennotettavissa, mutta sitten pitää myös jo oikeasti tietää mitä on tekemässä.
Tuossa "The Battery Doctor":in video kuinka Powerpack 500 uudelleen kennotetaan. Eli turha on sanoa ettei se olisi tehtävissä.
https://www.youtube.com/watch?v=dUgQ8Hwuy2c&t=1737s
Mutta myöskin, itse kun säilytän noita omia pyöriäni kotona olohuoneessa, niin kun katsoo mitä kaikkea tuon akun uudelleen kennoitus vaatiin, niin en ole ihan varma nukkuisinko ainakaan paremmin jos minulla on kotona 3-4 akkua kiinni pyörissä jos niissä olisi kälkikäteen kennotettut akut vs. tehdasvalmisteiset akut.
Kyllä esim. Bosch:n akku on uudelleen kennotettavissa, mutta sitten pitää myös jo oikeasti tietää mitä on tekemässä.
Tuossa "The Battery Doctor":in video kuinka Powerpack 500 uudelleen kennotetaan. Eli turha on sanoa ettei se olisi tehtävissä.
PowerTube, mikä on mallina uudempi omaa ainakin nämä itsetuhomekanismit. Nämä on yleistyneet kuin sienet sateella viime vuosina. PowerPack taitaa olla sen verran vanha standardi, ettei siinä vielä näitä estoja ole. Ainakaan niissä vanhemmissa akuissa…
Tuo nyt on helppo kennottaa, noissa ei tosiaan ole sitä "itsetuhoa", jotka pitää pitää virroissa kaiken aikaa, tuossa videolla irrotettiin bms helposti. Uudemmissa pitää järjestää virransyöttö itse bms piirille siirron ajaksi, sekä myös jokaiselle kennoryhmälle erikseen. Eli tarvitsee virtalähteitä matkimaan normaalia akkua. Jos tälläisestä katkaiset virtajohdon ilman, että syötät samaan aikaan bms piirille jännitettä niin se oli siinä sitten.
Muutenkin tuolla videolla tuo uudelleen kennotuksen laatu oli surkeaa. Virrat vedetään kennoryhmästä toiseen yhdellä nikkelillä (joo no toki se toimii tuollaisen pienen tehottoman akun kanssa, mutta ei kunnollisten) lisäksi kennoista puuttui napasuojat plus navan ympäriltä. Pistehitsaukset näyttää siltä, että jos nikkelistä ottaa kiinni ja repäisee niin pistehitsaukset irtoaa (niiden kuuluu olla kiinni niin, että ne ei irtoa vaan nikkeli repeää hitsausten ympäriltä)
PowerTube, mikä on mallina uudempi omaa ainakin nämä itsetuhomekanismit. Nämä on yleistyneet kuin sienet sateella viime vuosina. PowerPack taitaa olla sen verran vanha standardi, ettei siinä vielä näitä estoja ole. Ainakaan niissä vanhemmissa akuissa…
Kun EU:ssa on kaikenlaisia lakeja, tarvittaisiin tähänkin laki joka kieltäisi tällaiset laitteen toiminnan kannalta täysin tarpeettomat kiusat.
Kyllähän kennotus on kuitenkin ihan normaali korjaustoimenpide.
No, itse olen kasannut tähän mennessä kuusi eri pyörää, joista kolme niin, että ensin on purettu kaikki osat ja sitten rakennettu toisista osista uudelleen. Muut kolme on ostettu enemmän tai vähemmän puolivalmiina runkosettinä ja lähdetty siitä. Par-aikaa on työn alla graveli, johon vaihtuu SRAMin tilalle GRX:t. Toki paljon jää alkuperäistäkin, kuten ohjainlaakeri, keskiö, kammet ja takapakka. Yksi puretuista ja uudelleenrakennetuista oli Meridan sähkötäpäri, johon vaihtui lähes kaikki muu paitsi moottori ja akku.
Sitten jos puhutaan jostain sähköpyörän "rakentamisesta" jossa kennotetaan akut ja pultataan joku moottori keskiön alle roikkumaan, niin sellaisia en ole tehnyt, kun ko. roikkumoottoristen genre ei kiinnosta. Kuten ei napamoottorillisetkaan. Enkä jaksa harrastaa akkujen rakenteluakaan. Välillä sitä on tullut yritettyä droneissa, mutta ei vaan kiinnosta. Mieluummin ostan valmiina.
Sitä en ole kuullut koskaan, että jossain liikkeessä olisi kieltäydytty myymästä varaosia sen perusteella, ettei pyörää ole ostettu heiltä. Päinvastoin olen yläfemmassa käynyt asennuttamassa parit PF-keskiöt ja ohjainlaakerit. Jossain tapauksissa olen vienyt osat mukanani, toisissa taas ostanut osat heiltä. Katteellista työtä se huoltokin on. Sen sijaan on aika selvää, ettei liikkeessä aleta debuggaamaan jotain sähkövikoja itseranetetusta vehkeestä.
Kyllähän kennotus on kuitenkin ihan normaali korjaustoimenpide.
Kuinka normaali? Shimano antaa akulleen takuun: "‘As with every modern battery, capacity will decrease due to charging. Shimano guarantees a remaining battery capacity of 60% after 1000 charge cycles."
Jos 630 Wh-akulla ajaa vaativissa olosuhteissa 65 km ja vähemmän vaativissa vaikka 80 km, niin 1000 cycleä on jotain 65 000 ja 80 000 kilometrin välillä. Ongelmallisin tuossa takuussa lienee se, että se ei ole lineaarinen. Eli pitäisi taata 80% 500 syklin jälkeen.
Toki joidenkin valmistajien akuissa uudelleenkennotus voi olla se normaali toimenpide.
No, itse olen kasannut tähän mennessä kuusi eri pyörää, joista kolme niin, että ensin on purettu kaikki osat ja sitten rakennettu toisista osista uudelleen. Muut kolme on ostettu enemmän tai vähemmän puolivalmiina runkosettinä ja lähdetty siitä. Par-aikaa on työn alla graveli, johon vaihtuu SRAMin tilalle GRX:t. Toki paljon jää alkuperäistäkin, kuten ohjainlaakeri, keskiö, kammet ja takapakka. Yksi puretuista ja uudelleenrakennetuista oli Meridan sähkötäpäri, johon vaihtui lähes kaikki muu paitsi moottori ja akku.
Sitten jos puhutaan jostain sähköpyörän "rakentamisesta" jossa kennotetaan akut ja pultataan joku moottori keskiön alle roikkumaan, niin sellaisia en ole tehnyt, kun ko. roikkumoottoristen genre ei kiinnosta. Kuten ei napamoottorillisetkaan. Enkä jaksa harrastaa akkujen rakenteluakaan. Välillä sitä on tullut yritettyä droneissa, mutta ei vaan kiinnosta. Mieluummin ostan valmiina.
Sitä en ole kuullut koskaan, että jossain liikkeessä olisi kieltäydytty myymästä varaosia sen perusteella, ettei pyörää ole ostettu heiltä. Päinvastoin olen yläfemmassa käynyt asennuttamassa parit PF-keskiöt ja ohjainlaakerit. Jossain tapauksissa olen vienyt osat mukanani, toisissa taas ostanut osat heiltä. Katteellista työtä se huoltokin on. Sen sijaan on aika selvää, ettei liikkeessä aleta debuggaamaan jotain sähkövikoja itseranetetusta vehkeestä.
Nyt ei puhuta luomupyöristä, sähkökomponenttien huollosta, mistään muustakaan huollosta, eikä myöskään välttämättä näistä valmiisiin runkoihin kasattavista sähköistyskiteistä. Niissä kun on yleensä tavallaan pohjalla se tavallinen markettifillari. Tarkoitin lähinnä näitä itsekasattavia runko + moottori -yhdistelmiä. Minulle on aivan sama kiinnostaako sinua ko. genre vai ei. Ei täällä keskustella pelkästään sinua varten.
Tämä EU:n ulkopuolelta tuotavien sähköpyörien ja moottoripolkupyörien varaosat on esim. voimansiirron ja jousituksen osalta täysin kotimaasta ostettavan varaosasaatavuuden piirissä. Siksi kaikenlainen varaosaketjujen sulkeminen on vapaan kilpailun kannalta haitallista.
Liikkeissä asioidessa 9/10 tapauksessa varaosaostokset ovat sujuneet ongelmitta. Silti ne pari tapausta jaksaa mietityttää. Markkinataloudessa luulisi että pyyntihinnan maksavalle asiakkaalle kannattaisi tuote myydä. Ilmeisesti näin korona-aikana jotkut pyöräliikkeet ovat halunneet pantata niitä osia vakioasiakkailleen tms. Mitään muuta järkevää selitystä en tähän keksi.
Toisaalta joissain tapauksissa voi myös esittää kysymyksiä, että olisiko sittenkin se markkinatalouden ymmärrysvajaus siellä tiskin takana? Onnistuttiinhan Kuopiossakin saamaan eräs nimeltä mainitsematon pyöräliike konkurssiin kesken kovimman myyntisesongin. Perusteluina käytettiin varaosien heikkoa saatavuutta. Pesänhoitajan realisointiluettelo oli varaosien osalta pitkä kuin nälkävuosi. Ehkä niitä oli vain kieltäydytty luovuttamasta, vähän kuin eräs talousaliupseeri Mäkilä eräässä elokuvassa…
Kuinka normaali? Shimano antaa akulleen takuun: "‘As with every modern battery, capacity will decrease due to charging. Shimano guarantees a remaining battery capacity of 60% after 1000 charge cycles."
Jos 630 Wh-akulla ajaa vaativissa olosuhteissa 65 km ja vähemmän vaativissa vaikka 80 km, niin 1000 cycleä on jotain 65 000 ja 80 000 kilometrin välillä. Ongelmallisin tuossa takuussa lienee se, että se ei ole lineaarinen. Eli pitäisi taata 80% 500 syklin jälkeen.
Toki joidenkin valmistajien akuissa uudelleenkennotus voi olla se normaali toimenpide.
Täysin tyhjä korulause Shimanolta. Paljon syklejä omaava akku antaa pienellä virrankulutuksella (esim. 1A) lähelle uutta vastaavia Wh-lukemia. Näillä esitellyillä tilastoilla kuluttajaa kustaan linssiin. Toki ongelma on sama kaikille litiumakuille.
Kun kehiin lyödään keskimääräinen 5-10A realistinen virrankulutus sähköpyörälle ja tavoitellaan uuteen verrattuna 80% kapasiteettia akulle, huomataankin että se syklilukema liikkuu jossain 300:n tienoilla. Vanha akku kyykkää paljon nopeammin rasitettuna vs. uusi akku.
Ehkä ymmärrät nyt miksi kukaan näitä akkuja jaksaa kennottaa uudelleen. Viestimäärä tuntuu jollain nimimerkeillä olevan kääntäen verrannollinen tietämykseen.
Mikään ei myöskään estä, että laittaa tilalle v. 2022 parhaat kennot, jolloin käytettävissä oleva kapasiteetti nousee 60% sijasta 130%:iin vs. uusi akku. 130% kapasiteettia 250€ investoinnilla on Boschin johtoportaan mielestä huono homma.
Jos haluaa kennotella akkuja, ei kannata sortua näihin merkkivehkeisiin. Valmistajat suojelevat paitsi tulostaan, niin myös mainettaan. Sitten jos mökki palaa, tuskin ensimmäisenä muistetaan sanoa, että se oli itse kennotettu akku.
Jos haluaa kennotella akkuja, ei kannata sortua näihin merkkivehkeisiin. Valmistajat suojelevat paitsi tulostaan, niin myös mainettaan. Sitten jos mökki palaa, tuskin ensimmäisenä muistetaan sanoa, että se oli itse kennotettu akku.
EU:n vaatimukset korjattavuudesta näyttää toteutuvan melko heikosti näin käytännössä.
Ymmärrän näkemyksen turvallisuudesta ja mainehaitasta. Kerropa miksei valmistajilla ole sitten edes palvelua, jossa kyykähtäneen akun saisi vaihtaa uuteen, maksamatta täyttä hintaa uudesta? Tai valtuutettua huoltoa, jossa akkuja kennotettaisiin?
Tämä heitä pois ja osta uusi -kulttuuri on melko kestämätön nykymallissaan. Pahimmillaan kun Bosch päättää lopettaa PowerTuben valmistuksen joskus viiden vuoden päästä, niin roskiin lentää myös pyörätkin.
^Juu, siitä olen samaa mieltä, että valmistajien pitäisi tehdä tuolle jotain ja eiköhän siihen tulekin joku roti jossain vaiheessa. Esimerkiksi niin, että vaihdossa saisi vanhasta akusta jotain ja/tai myisivät uudelleenkennotettuja ”refurbished”-akkuja.
Optimaalisessa tapauksessa näkisin, että olisi saatavissa se ohjelmointi-/parametrisointityökalu, jolla BMS(-piiri) herätetään valmistuksen yhteydessä henkiin sen jälkeen kun kaikki kennot on kytketty. Siinähän voi olla jotain opetettavaa tilatietoa akusta, jota käytetään esim. jäljellä olevan kapasiteetin estimointiin, ja tämä opetussykli pitäisi toistaa kun kennot vaihdetaan. Pelkkä akkupaketin rakentelukin vaatii jo jonkun verran laitteistoakin, nikkeliliuskoja ja pistehitsauslaitteen joka käytön harjoitteluineen on luku sinänsä.
En näin ollen kyllä jaksa uskoa että tuosta tulee järkevää jokamiehen touhua, vaikka kuinka olisi kaikki työkalut saatavana. Enkä kyllä välttämättä voisi edes kelle tahansa ilman muttia suositella, vaikka DIY-toimintaa ehdottomasti tuenkin, enkä hyväksy mitään "planned obsolesence"-juttuja. Sen verran huolellisuutta ja perehtymistä asiaan se vaatii. Lisäksi useimmat ihmiset haluavat vain ajaa sillä pyörällä ilman syvällistä perehtymistä ja säätöä. Jonkun luotettavan tahon valmiiksi tekemä akun kunnostus kuulostaa paljon sopivammalta toiminnalta suurelle yleisölle. Kuulostaisi järkevältä että alkuperäinen akkujen tekijä kierrättäisi nuo raudaltaan ehyet akkurungot.
t. Janne
Pistehitsi ja nikkeliliuskoja löytyy - harjoittelu porakoneen akuilla vasta käynnissä. Montaa kymppiä ei Ebayssä tarvinnut noihin satsata, mutta kieltämättä se perehtyneisyyttä vaatii. Esimerkiksi Makitan akuilla se liitosten kulku ei ole ihan heittämällä selvä. Itsellä ehkä enemmän kyse harjoittelusta kuin todellisesta akkujen tekemisestä - ja ehkä sen vanhan akkuromun saamisesta hyötykäyttöön, etten tulisi vielä jokseenkin käyttökelpoisia akkuja romuttaneeksi. Porakone on paljon pyörää helpompi harjoitteluympäristö.
Optimaalisessa tapauksessa näkisin, että olisi saatavissa se ohjelmointi-/parametrisointityökalu, jolla BMS(-piiri) herätetään valmistuksen yhteydessä henkiin sen jälkeen kun kaikki kennot on kytketty.
Tämä on ihan validi pointti varsinkin jos kennojen kapasiteetti muuttuu. Nuo suljettujen järjestelmien BMS:t tuskin on ohjelmoitavissa tai parametrisoitavissa.
Petrisai
08.01.2022, 14.17
Alankin olemaan vähemmistöä, kun olen lihaa syövä hetero, joka ei uneksi polkupyörän akun kennottamisesta.
Itse en osaa nähdä tuota kulua 800€/1000 latausta mitenkään merkittävänä, kun miettii kuinka paljon tulee muuten pyöräilyyn menee.
Mutta jokainen tavallaan ja harrastamisessa on aina erillaisia tasoja. Toinen tykkää rakentaa ja säätää loputtomasti, kun toinen taas haluaa vain ajaa.
Alankin olemaan vähemmistöä, kun olen lihaa syövä hetero, joka ei uneksi polkupyörän akun kennottamisesta.
Itse en osaa nähdä tuota kulua 800€/1000 latausta mitenkään merkittävänä, kun miettii kuinka paljon tulee muuten pyöräilyyn menee.
Mutta jokainen tavallaan ja harrastamisessa on aina erillaisia tasoja. Toinen tykkää rakentaa ja säätää loputtomasti, kun toinen taas haluaa vain ajaa.
800€ 5-10 vuotta vanhaan elämää nähneeseen pyörään ei vaan oikein houkuttele minua. Jos vaihtoehtona olisi laittaa 300€ ammattilaisen kunnostamaan akkuun, niin sen vielä maksaisi mielellään.
Kuminauha
08.01.2022, 17.12
Jos tota verrataan johonkin joustokeulaan, maksaa uutena sen 1500€, huoltoihin kuluu 50-150€ vuodessa riippuen kilometreistä ja kuka sen tekee, ei tuo 500-800€ nyt täysin kohtuuton hinta ole.
Itsekin olen tästä huolimatta sitä mieltä, että akkuja saisi käyttäjä tai kolmas osapuoli "kennottaa" ilman että akkuun rakennetaan mitään itsetuhomekanismejä jonkun turvallisuuden ratsastamisella, vaikka tosiasiassa on kyse osakeyhtiön päätoimenkuvasta, eli tuloksen tekemisestä.
Sehän ei välttämättä ole edes pelkkä menetetty myynti uusien akkujen suhteen (itse asiassa en pitäisi tätä edes tärkeimpänä syynä), mutta syy miksei akkujen omatoimikennotusta oikein ole tuettu, voi itse asiassa olla semmoinenkin että valmistajat eivät halua olla osallisia siihen että joku kennottaa akun ei-niin-hyvillä kennoilla tai tekee kennotusta tehdessään jokun muun ehkä suhteellisen pienenkin virheen mistä syystä syttyy tulipalo tai muuta ikävää. Tämän todennäköisyys vääjäämättä kasvaa jos se porukkakin kasvaa kuka näitä tekee. Siinä sitten aletaan selvittelemään syyllistä ja siihen touhuun eivät akkujen valmistajat välttämättä halua sotkeentua. Vaikka olisikin suhteellisen helposti osoitettavissa että akku ei enää ollutkaan "factory spec", niin todistusvastuu ja vaiva jää kuitenkin valmistajalle. Helpompi tehdä vaan DIY-vihamielinen akku.
t. Janne
Akuilla pitäisi olla joku toimiva kierrätys, niin ongelma olisi pitkälti ratkaistu.
Akuilla pitäisi olla joku toimiva kierrätys, niin ongelma olisi pitkälti ratkaistu.
Nykyään ei ole edes tätä. Pyöräliike ei ole velvollinen ottamaan vastaan vanhaa akkua. Eikö ole ekologista!
Oatmeal Stout
10.01.2022, 22.44
Akuillahan on toimiva kierrätysjärjestelmä,
Kappas, mulla kun on antiikkinen pikku-possi, niin tähänhän joku kennotteleekin:
https://www.lapinakkumaailma.fi/product/5300/?gclid=EAIaIQobChMI4s_a2oao9QIV1AWiAx1jagLIEAQYASA BEgLCzPD_BwE
Kappas, mulla kun on antiikkinen pikku-possi, niin tähänhän joku kennotteleekin:
https://www.lapinakkumaailma.fi/product/5300/?gclid=EAIaIQobChMI4s_a2oao9QIV1AWiAx1jagLIEAQYASA BEgLCzPD_BwE
Tuota uudempia ei sitten enää kennotellakaan. Kannattaa pitää arteesta kiinni. Jos vaan fillarin muu tekniikka kestää, niin tuolla voi päästä vielä kymmenen vuoden päästä.
Akuillahan on toimiva kierrätysjärjestelmä,
Jos tahtoa riittää, ymmärtää kyllä mitä tarkoitin. Tai vedän vastapalloon: onko muka ydinparistoilla toimiva kierrätysjärjestelmä? Tai paineakuilla?
Santtu75
11.01.2022, 10.02
Jotenkin on omasta mielestäni aavistuksen ylihintainen tuollainen 399€ oleva kennoitus Boschin 400:een Powerpackiin, tuota kun saa tehdasuutta maailmalta hieman etsien noin 500€:lla. Itse näkisin että 299€ olisi tuolle sellainen hinta että varmasti alkaisi houkuttelemaan kennottamaan ja uskoisin että katettakin työlle vielä jää.
Itsellänikin on noita Powerpackeja 2*400Wh ja 1*500Wh (kahdessa eri pyörässä siisen).
Oatmeal Stout
11.01.2022, 15.15
Jos tahtoa riittää, ymmärtää kyllä mitä tarkoitin. Tai vedän vastapalloon: onko muka ydinparistoilla toimiva kierrätysjärjestelmä? Tai paineakuilla?
Siis kennokohtainen testaus ja kunnostus, kun mahdollista, ei ole kelvollista kierrätystä? Jotkut esineet tehdään kertakäyttöisiksi ja toiset kierrätettäviksi.
Se etteivät isot moottorivalmistajat kompensoi heidän kauttaan kierrätettäessä on toinen asia, jota voi boikotoida tai lähestyä EU-parlamentaatikon kautta.
Siis kennokohtainen testaus ja kunnostus, kun mahdollista, ei ole kelvollista kierrätystä?
On. Tai itse asiassa se lienee kunnostusta. Mutta jos pyöräliikkeen ei ole pakko edes ottaa vastaan käytöstä poistunutta akkua, niin se ei ole kierrätystä. Eikä edes palvelua. Paitsi huonoa. No, palvelu se on huonokin palvelu.
Jotkut esineet tehdään kertakäyttöisiksi ja toiset kierrätettäviksi.
Kyllä. Joka onkin varsin valitettavaa. Muutenkin suuntaus näihin päiviin asti on ollut se, että käytetty ei kelpaa kuin roskiin. Muistan vielä ajan, kun urheiluvälineitä ostaessa käytetty oli ihan kelpo maksuväline. Toimi niinkin kummallisissa, kuin laskettelumonoissa. Pyöristä tai suksista nyt puhumattakaan.
Se etteivät isot moottorivalmistajat kompensoi heidän kauttaan kierrätettäessä on toinen asia, jota voi boikotoida tai lähestyä EU-parlamentaatikon kautta.
Tähän kai on tulossa pikkuhiljaa muutosta. Eikös Appleltakin edellytetä puhelimien korjattavuutta, osien saatavuutta ja ohjeistuksia. Näin muistan lukeneeni.
Ymmärrän varsin hyvin, ettei valmistaja tee pyörän akkua itsekenneotettavaksi, ei kai sähköautojenkaan akkuja pysty itse vaihtamaan? Sen sijaan on aika kestämätöntä, ettei akkuja pystytä tuoreistamaan edes valtuutetun huollon tms. kautta. Tuossa vieressä pöydällä makaa Shimanon BT-E8036 akkupaketti ja teknisesti sen purkaminen ei näyttäisi olevan kummoinenkaan toimenpide, kun molemmista päistä alumiiniputkiloa löytyy "reikätorxit". Niiden valettujen pakettien purkaminen on isompi homma.
Aikanaan me korjasimme Commodore 64:n virtalähteitä Kotkassa Kymdatalla. Niitä meni kuin leipää kesäleirillä, kun Commodore oli säästänyt jossain komponentissa ja se ylikuumeni. Laturi oli valettu jonkun komposiitin sisään, josta komponentti piti kaivaa esiin ja vaihtaa. Itse vaihdossa meni 10 min, komponentin esiinkaivamisessa tunti. Nykyään tuollainen ei varmasti olisi enää sallittua, koska EU, KGB ja CIA.
Varmaan tästä kysymys tuossa korjattavuuden parantamisessa:
https://tukes.fi/-/sahkolaitteiden-varaosien-saatavuudelle-uusia-vaatimuksia
t. Janne
Oatmeal Stout
11.01.2022, 17.06
On. Tai itse asiassa se lienee kunnostusta. Mutta jos pyöräliikkeen ei ole pakko edes ottaa vastaan käytöstä poistunutta akkua, niin se ei ole kierrätystä. Eikä edes palvelua. Paitsi huonoa. No, palvelu se on huonokin palvelu.
Osa kunnostetaan ja osa kennoista menee uusiomateriaaliksi. Eihän kodinkoneliikkeidenkään tarvitse ottaa vastaan isoja kodinkoneita, ellei osta vastaavaa tilalle. Paljonko on pyöräilyliikkeitä, jotka eivät vastaanota akkua, kun ostaa vastaavan heiltä tilalle?
Petrisai
11.01.2022, 17.48
Tämä on hauska keskustelu, käsi ylös kuinka monella on 5-10 vanha oikea sähkömaastopyörä?
Ei varmaan monella, ainakin omat fillarit on tulleet viimeistään 5 vuoden kohdilla vaihdettua uusiin.
Jo pelkästään tekniikan kehittyminen kiihottaa vaihtamaan uuden mallin.
Ja lopuksi, tämä on tietenkin minun oma mielipide, eikä päde muihin.
Itse keskityn ajamiseen.
Tuntuu aika kaukaiselta, että pyöräliikkeet alkaisi kennottamaan akkuja kun eivät oikein tunnu availevan ja huoltavan moottoreitakaan.
Jälkimarkkinat on varmaan vasta syntymässä.
Eikö mm. Motonet ota akkuja vastaan. Vähän on teoreettisia ongelmia taas, mutta kiva varmaan puhista forumeilla.
Prosenttipyöräilijä voisi vähän nimetä näitä spedelec-vihamielisiä pyöräkauppoja jos on oikein kieltäydytty rahasta.
Eikö mm. Motonet ota akkuja vastaan. Vähän on teoreettisia ongelmia taas, mutta kiva varmaan puhista forumeilla.
Sorttiasema ottaa kyllä akut vastaan - ei se kierrätys ole ongelma. Tässä oli varmaankin ajatus enemmän sellainen pullopanttihenkinen, eli se että vanhan akun saisi vaihdettua uuteen jollain kompensaatiolla tms. eikä se olisi pelkkää akkuromua. Siis vähän sähköautojen leasingakku henkinen ratkaisu. Itsellä mielenkiintona lähinnä erotella ne täysin romut kennot hyvistä ja niiden pohjalta sitten luoda niitä vara/kakkosakkuja, koska se on ainakin minun vähien rahojen tuhlaamista, että kahden risan kennon takia viedään kahdeksan vielä ehjää kennoa samaan akkuromuläjään. Se sotii myös omaa ekologisuuttani vastaan, eli en halua romuttaa vielä jotain täysin käyttökelpoista vaan käyttäisin sen mielelläni ihan loppuun saakka.
Santtu75
11.01.2022, 20.55
Tämä on hauska keskustelu, käsi ylös kuinka monella on 5-10 vanha oikea sähkömaastopyörä?
Ei varmaan monella, ainakin omat fillarit on tulleet viimeistään 5 vuoden kohdilla vaihdettua uusiin.
Jo pelkästään tekniikan kehittyminen kiihottaa vaihtamaan uuden mallin.
Ja lopuksi, tämä on tietenkin minun oma mielipide, eikä päde muihin.
Itse keskityn ajamiseen.
Vanhin noista omista sähköpyöristäni on tuo "käyttöpyöräni" vm.2017 oleva jäykkäperäinen Ghost Teru ( https://www.ghost-bikes.com/e-bikes/hardtail/bike/teru-2-al ), jonka olen ostanut "ylivuotisena" vuonna 2018.
Bosch:n kooditaulukko kertoo pyörän akun (Powerpack 400) tulleen Puolan tuotantolinjalta ulos Syyskuussa 2016 ja yhä on ihan hyvässä iskussa enkä ole huomannut mainittavampaa vajentumista sen kapasiteetissa.
Tosin talvella 19/20 hankin toisen Powerpack 400 akun tuon alkuperäisen akun rinnalle, että pystyin pyörällä tekemään hieman pidempiä reissuja "tupla-akulla" varustettuna ja tästä hankinnasta eteenpäin olen ajanut/käyttänyt akkuja muutenkin suhteellisen puoliksi.
Vielä kun löytyisi kokenut kennottaja uutta samanlaista Pantsun akkua ei enää saa.Tarakka-akkua sitten sovitellaan ja johdotellaan.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.