Näytä tavallinen näkymä : Kohti parempaa pyöräkesää 2022
Moikka.
Tämä viesti olisi voinut mennä kilpailuihin ja tuonne pyöräkaluston valintapuolelle myös, mutta ajattelin, että eniten menee tähän, koska koko hommassa menisi eniten aikaa tähän osastoon liittyen.
Tässä vuoden vaihtuessa alkaa aina miettimään miettimään mennyttä, sekä vähän suunnittelemaan tulevia kuvioita. Ens vuonna tulee 40v. mittariin. N. 5v. Sitten innostuin aikuisiällä pyöräilystä ja hommasin cyclon. Nyt pari kesää mennyt ruuhkavuosien seassa vähän vähäisemmällä treenillä, mutta ensi kautta ajatellen olen koittanut kehittää uusia suunnitelmia. Olen huomannut, että itse olen luonteeltani sellainen, että on vaikea lähteä "muuten vaan" lenkille. Hirveän helposti jää menemättä. Mutta jos olisi joku tavoite, mitä kohti treenaa, niin jos sitten onnistuisi paremmin.
Yhtenä tavoitteena ja mielenkiinnon houkuttimena on jo muutaman vuoden olisi kokeilla kat. 3 kisoissa maantiepyöräilyä. Tämä vaatisi tietty treeniä ja kalustoa.. mutta kuinka paljon? Maantiepyörä, vähän treeniä alle.. uskaltaako sinne kuinka hataralla kuntopohjalla lähteä höntsäämään mukaan? Ja vaatiiko kovinkin arvokkaita investointeja?
En tiedä, mahtaako onnistua, mutta hieno idea olisi minusta ja houkuttelevalta vaikuttaisi.
Olisi kiinnostavaa kuulla ajatuksia ja esim. kokemuksia niiltä, jotkannoita kisoja ovat käyneet aloittelijana ajelemassa.
Hyvä aihe, kiinnostaisi itseäkin vinkit kisaamisen aloittamiseen. Ikää 35v ja pyöräilyä tavoitteellisemmin takana vasta 1,5v.
Ensi vuonna olisi tarkoitus ensimmäisiä kisoja ajaa. Kuntopohja on ihan kohtalainen mutta kokemusta esim. porukassa ajosta ei ollenkaan.
Jos Etelä-Suomessa asustelee niin vaikka Bianchi-cup kisat on erittäin matalan kynnyksen tapahtumia. Ihan hyvin voi mennä sillä cyclolla kokeileen. Maantierenkaat voi vaihtaa alle, niin kulku ehkä kovenee, mutta ei sekään pakollista ole.
Joskus ennen koronaa oli myös Ahveniston moottoriradalla viikkokisoja, joissa saa lajinomaista rykimistä vaikka putoiskin porukasta ja olosuhteet on parasta mahdollista kun on sileä tie eikä autoja.
Varmaan on myös hyvä ajella porukkalenkkejä tms että oppii/tottuu ajamaan ryhmässä. Pääkaupunkiseudulla pyörii useampikin ryhmä missä voi ajella, varmaankin myös muualla Suomessa.
Varmaan on myös hyvä ajella porukkalenkkejä tms että oppii/tottuu ajamaan ryhmässä. Pääkaupunkiseudulla pyörii useampikin ryhmä missä voi ajella, varmaankin myös muualla Suomessa.
Justiinsa noin. Ensin ajamaan pienissä porukoissa lenkkejä. Se pelkkä kunto ei ole se juttu maantiekisoissa. Moni tri kuski on esimerkiksi alkuun aika kuutamolla. Tulee läheltäpiti tilanteita ja hukkaa aivan suotta energiaa.
Nyt on hyvä aika alkaa kyselemään kavereita lenkeille. Hirveää ruuhkaa tuolla ei ole.
Ehdottomasti porukkalenkeille mukaan. Olkoon kunto vaikka kiviaitaa, niin voi olla kisoissa vaaraksi kaikille, jos porukka-ajo ja toisen "läheisyys" ei ole hanskassa. Pitäisin jopa edesvastuuttomana mennä 3. kategorian kisoihin ilman porukka-ajo kokemusta.
Tulipas nopeasti paljon hyviä huomioita, kiitos!
Unohdin tosiaan mainita, että Hyvinkäällä asustelen. Maastoporukkaa täällä pörrää aika paljon, mutta täytyy huhuilla jos maantiellekin olisi lenkkiseuraa.
Ja kiitos vinkistä Bianchi cupin osalta. Jos niissä ehtisi piipahtelemaan niin varmaan ihan hyvin saa kokemusta, mutta porukkalenkkejä ensin alle tietty.
Ja näin ite ajattelin varusteidenkin suhteen, että itselläkin kun on asenne sen treenin puolella ja kaluston päivitys taitojen karttuessa, eikä päin vastoin, niin ei tartte montaa tonnia heittää kokeiluun, että kuinka se edes maistuu se sellainen kisailu.
Onko jotain ajatusta, että millaisia lenkkejä ehkä erityisemmin kannattaisi itsekseen ottaa alle ennen porukkalenkkejä? (... riippuu vissiin ihan porukasta :)
[QUOTE=Kylian;3118001]
Ja näin ite ajattelin varusteidenkin suhteen, että itselläkin kun on asenne sen treenin puolella ja kaluston päivitys taitojen karttuessa, eikä päin vastoin, niin ei tartte montaa tonnia heittää kokeiluun, että kuinka se edes maistuu se sellainen kisailu.
[/QUOTE
Eddy Merckx sanoi aikoinaan "Älä osta vauhtia, vaan harjoittele se". Eli, pääset tonnin käytetyllä maantiepyörällä kiinni aiheeseen ja porukkalenkkeihin, sekä ekoihin kisoihin. Kun olet varma kiinnostuksestasi ja innostasi, niin sitten voit antaa vapaat kädet meitä maantiepyöräilijöitä vaivaavalle "hulluudelle" ja alkaa syytämään tonnitolkulla rahaa pyörään. Silloin on kiva, kun huomaa sen hyvän pyörän pienen edun. Porukkalenkit ovat homman suola. Porukkalenkeillä "vauhti tarttuu" ja tunnit kuluvat rattoisasti. Aja porukkalenkkejä niin paljon kuin mahdollista. Kun ajokunto on hieman karttunut pysyt sopivassa vauhtiryhmässä "aurinkokannella", eli peesissä mukavasti mukana ja tarkkailet porukan dynamiikkaa. Sitten pikkuhiljaa vetovuoroon silloin tällöin kunnon mukaan.
Kannattaa pienessä ryhmässä, sovitusti, harjoitella pientä kontaktia. Nojailla toiseen pyöräilijään. Peesissä hieman kolautella etupyörälläsi edellä menevän takapyörää, siis ehdottomasti luvan kanssa. Irroittaa kätesi ja koskettamalla toista takamukseen, ilmoittaa että nyt olen ahtaassa paikassa. Et voi kuitenkaan työntää kaveria pois, koska hänkin voi olla ahtaassa paikassa, mutta saattaa pystyä muutaman sentin siirtymään. Opettele katsomaan porukan "läpi", eli et tuijota edellä menevän takapyörää, vaan katseesi on pitkällä porukan seassa ja näet mahdolliset jarrutukset riittävän ajoissa. Ennen kaikkea aja ennakoivasti ja opettele jarruttamaan ryhmän mukana, ei mielivaltaisia äkkijarrutuksia, koska takaa porukka voi ajaa päällesi. Opettele antamaan ja ymmärtämään käsimerkkejä. Opettele hyppäämään pyörällä kuoppien yli, esim. laittamalla kakkosnelonen pihatielle ja loikkimalla sen yli, niin ettei kumpikaan pyörä osu siihen. Ajele silloin tällöin valkoista viivaa pitkin, eli opi ajamaan suoraan ja käyttämään kehoasi tasapainottelemaan suoralla linjalla pysymistä. Harjoittele juomista siten, ettet hoipu ajaessasi.
Jokainen on ollut aloittelija ja porukka ymmärtää sen ja ottaa varmasti hyvin vastaan, sekä antaa ohjeita. Kun menet ekoihin kisoihin, niin kyyti voi tuntua epätoivoisen kovalta ja rynkyttävältä tehojumpalta, älä siis tee johtopäätöksiä vaikka putoaisit kyydistä. Pikkuhiljaa pääset kiinni hommaan ja huomaatkin pysyväsi pidempään mukana ja lopulta loppuun asti. Saatat pudota porukasta ihan peesiarkuuden takia, mutta se kohenee alkujännityksen laantuessa ja taitojen karttuessa. Todennäköisesti käytät aluksi järjettömästi voimiasi kisoissa, kunnes opit asian. Oikein hyvää pyöräilykesää ja tulevaisuutta hienon lajin parissa.
Kiitos Laroute, kiitos paljon. Hyviä vinkkejä ja ajatuksia tulevaan tässäkin. Kirjoituksessasi huokuu hienosti rohkeus, eli uskaltaa tarttua haasteeseen ja sopivasti ns. hypätä syvään päähän, mutta ei ihan sokkona. Eli reippaasti vaan etsimään niitä porukoita ja lenkkiseuraa, niin siitä se varmasti sitten lähtee.
Niin, ja tietty realismi täytyy pitää mukana, ettei aja itteään piippuun.. pari pientä lasta, työt ja ja toisen pojan futisvalmennukset ja normaali arki muutenkin täytyy koittaa pitää tasapainossa ;)
Unohdin tuossa sijoittumisen ymmärtämisen. Kannattaa fundeerata maaston korkeuskäyriä ja sen vaikutusta ryhmä käyttäytymiseen. Jos kärki tulee neljääkymppiä mäen alle ja jatkaa nousua kolmeakymppiä, niin ryhmä pakkautuu usein peesivaikutuksen myötä mäen alle ja viimeiset joutuvat jopa jarruttamaan esim. 25 kilsan nopeuteen. Siinä saa kuminauha efektin myötä painaa peräsuoli pitkällä pitkälle mäen jälkeenkin, jos ei ole ihan tikissä. Jos ajolinjat sallivat tilannetta vaarantamatta, niin kannattaa rohkeasti aja porukan ohi tai rinnalle hyvällä vauhdilla ja jatkaa ilman kiihdytystä mäki ylös. Jos tuo mäkeä edeltävä jarrutus tapahtuu ihan hännillä oleville, niin pitkä on tehontarve. Jos taidot ja voimat riittävät, niin kannattaa ennakoida ja pyrkiä olemaan porukan ensimmäisessä kolmanneksessa mäkeen tultaessa. Siinä voi leppoisasti nousta mäen ylös. Jos joutuu kunnolla kuminauha efektin piiriin, niin putoaminen on kohtalaisen varmaa, jos ei ole kunnoltaan ihan priimaa. Se voi tarkoittaa sitä, että koko ajan joutuu ajamaan täysillä, vaikka ekassa kolmanneksessa rupatellaan niitä näitä. Seuraavaan mäkeen saa henkitoreissaan porukan kiinni ja sama taas toistuu.
Sitten tietysti sivutuuli. Kannattaa ajatella tuulen suuntia. Käännöksen jälkeen, jos tuulee esim. vasemmalta voimakkaasti, niin voi melko varmasti sanoa, että kärki painaa kaasua, niin viimeiset eivät saa juuri mitään peesiä, koska kaikki perällä ajavat ihan tien oikeaa laitaa, yrittäessään saada peesin rippeitä itselleen.
Kun olet valinnut Kat 3 maantiekisailun niin sinne vaaditaan lisenssi. Lisenssiä varten taas pitää kuulua SP:n jäsenseuraan. Hyvinkäällä on ainakin HyPy ja ehkä jotain muitakin. Naapurikunnissa on seuroja myös. Seuroilla voi olla jopa järjestettyjä lenkkejä tai ainakin tietoa mistä lenkkejä löytyy. Ainakin Järvenpään suunnalla näyttää olevan aina jotain porukoita ajamassa.
Maantiekisailu on aika raju, mutta kunnioitettava valinta ekaksi tavotteeksi. Monet valitsee jonkun massatapahtuman mielummin. Mun mielestä valinta on kuitenkin hyvä eikä viikkokisa Kat 3 vaadi mitään erityisiä ninjataitoja tai superkuntoa alkuun.
https://hepo.fi/toiminta/kuntolenkit/ohjeita-ryhmassa-ajamiseen/
tämä ja etenkin sivun alalaidassa oleva linkki Jari Kulmala: Turvallinen ryhmäajo on sellainen artikkeli, joka kaikkien erilaisiin maantiepyöräilytapahtumiin osallistuvan olisi syytä lukea ja Sisäistää.
Tässä vielä linkkinä https://ik-32.org/ilmoitustaulu/2008-2_turvallinen_ryhmaajo_jari_kulmala.pdf
Itsekin kohta nelikymppisenä olisi kiva lähteä viivalle johonkin matalan kynnyksen kisaan (hyvin treenatun talvikauden jälkeen). Toistaiseksi pyöräilyt ovat olleet omia lenkkejä, ryhmälenkkejä ja "kuntopyörätapahtumia".
Tsemppiä tavoitteidesi kanssa.
ps. olet oikeassa kaluston suhteen. Olen tehnyt useammankin kerran niin, että olen lukinnut jonkun pyörähankinnan johonkin tiettyyn malliin, mutta jättänyt hankinnan tekemättä.
Seuraaavan kerran esimerkiksi 2-4 vuoden kuluttua hankinnan tullessa uudelleen "ajankohtaiseksi", olen huomannut aikaisemmin lukitsemani valinnan menneen ihan metsään ja ollut tyytyväinen lykättyäni päätöstä. Toisaalta kai sitä olisi alkuperäisinkin valintaperustein olisi ollut ihan tyytyväinen, eikä alkanut punnitsemaan tarpeitaan uudelleen heti parin vuoden kuluttua.
Tässä onkin paljon luettavaa ja opittavaa. Ei toki mitään rakettitiedettä, mutta vähän opettelua ja oppimista tietty vaatii. Kiitos.
päätin nyt alkaa vähän ton zwiftin kanssa tässä vuoden alusta aloittelemaan, että saa vähän tonusta lihaksiin.
Ja täytyy rauhassa perehtyä noihin ohjeisiin ja alkaa selvittelemään noita lenkkejä näillä seuduilla.
Pohje, mulla on ollut havaittavissa samaa hommaa, miettinyt endurance rungon, aerorungon ja välillä gravelinkin välillä vähän sen mukaan mitä sitä haluaisi. Ehkä tosiaan on hyvä ihan rauhassa katsoa ja miettiä mitä haluaa, koska ei ole varaa kuitenkaan ihan koko ajan niitä uusia erilaisia pyöriä ostella.
On tosi kiva huomata, että varsinkin viime vuonna joukkoon tuli useampikin kokeilija. Ehdottomasti sun kannattaa ajaa porukkalenkeillä ja kuntoajoissa. Tosin pidä myös se mielessä, että Kat3:n kisat ovat aika erilaisia kuin tasaiset kuntoajosuoritukset. Nuoret ja lahjakkaat saattaa pysyä pääjoukossa kat3:ssa hyvällä peruskestävyydellä ja nopeilla hoksottimilla tilanteiden muuttuessa, mutta yhtä helppoa se ei ole kuin tasaisemmissa ja pidemmissä ajoissa.
Minä olen 55-vuotias setämies, ja ajellut noita kat3-kisoja ilman sen ihmeempiä tuloksia. Kirjoitin blogiin tämän postauksen (https://fillari.blogspot.com/2022/01/better-fitness-than-ever-on-new-years.html) ensi kauteen valmistautumisesta. Itse aloitin tavoitteellisemman pyöräilyn noin 40-vuotiaana, ja silloin vielä riitti vähempikin. Kun lahjat on vähissä ja ikääkin on, niin täytyy treenata :D
PS. jos käytät Facebookia ja jos asustat Etelä-Suomessa, niin kannattaa liittyä Bianchi-cup ryhmään (https://www.facebook.com/groups/371547646285095).
Kiitos fiber, kävin lukaisemassa blogin ja samaten liittymässä ryhmään. Täytyy vaan tosiaan koittaa nyt rakentaa tuota peruskuntoa tässä mahdollisuuksien mukaan ja että pääsisi mukaan noihin porukkalenkkeihin, niin siitä se varmasti lähtee. Ja noinhan se on, että toistoja pitää saada alle vaikka joku väitti joskus, että lahjattomat harjoittelee :)
Hienoa kuulla myös noista kokemuksista, että sellainen vähän niinkuin tavoitteellinen lähestyminen lajiin onnistuu vielä vanhempanakin kehäraakkina, kun vaan itse ottaa oikealla asenteella homman haltuun.
Hienoa kuulla myös noista kokemuksista, että sellainen vähän niinkuin tavoitteellinen lähestyminen lajiin onnistuu vielä vanhempanakin kehäraakkina, kun vaan itse ottaa oikealla asenteella homman haltuun.
Tässä iässä ei tarvitse enää ajatella ottavansa koko maailman haltuun. Sitä on oppinut hakemaan niitä kokemuksia joista tykkää, ja tykkäämään niistä kokemuksista joita hakee :)
Tässä iässä ei tarvitse enää ajatella ottavansa koko maailman haltuun. Sitä on oppinut hakemaan niitä kokemuksia joista tykkää, ja tykkäämään niistä kokemuksista joita hakee :)
Tämä on kyllä niin totta! Ja vaikka tosiaan ei ottaisi maailmaa haltuun, niin niillä omilla kokemuksilla on sinänsä arvoa juuri itselle, ja se riittää.
tänään just esim. ekan kerran tein ftp testin trainerina zwiftin maastossa. Ja se että omasta mielestään ainakin onnistui, on jo hyvä :cool:
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.