PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pitkäjoustoinen metsässä

Kiituri
27.12.2021, 19.44
Onko kokemusta pitkäjoustoisesta (noin 180mm) pyörästä tavallisessa ajossa, ei siis alamäkipainottoisessa?

kauris
27.12.2021, 20.04
On. 190/180 Spindrift al (L koko, 17, 2 kg) minulla käytössä myös metsäajoissa, koska seuraava lyhyempijoustoinen on takajäykkä. Neljä viidestä kerrasta valitsen metsäajoihin Spindriftin.

https://ep1.pinkbike.org/p4pb21835118/p4pb21835118.jpg

järtsy
27.12.2021, 20.29
Minä olen myös ajanut Spindriftillä jokusen metsälenkin vaikka se pääasiassa minulla parkkipyörä onkin. kyllä sillä ajelee vaikka setuppi ei optimaalinen poluille olekkaan, mullet ja DH renkaat. Normi 29 kiekoilla ja renkailla täysin kelvollinen metsään mutta vaikea sanoa miten vertautuu johonkin lyhytjoustoiseen ja kevyempään.

Myös Polen pyöriä on kehuttu hyvinkin polkutehokkaiksi vaikka olisi pitkäjoustoinen malli.

Juha Jokila
27.12.2021, 20.41
Kai se pitkäjoustoinen voi tuntua polkemistehokkaalta, jos on tarpeeksi huonot joustot. Enempi se on ajotekniikan sovittamista joustavuuden mukaan.

Sambolo
27.12.2021, 21.12
Eiköhän se nimenomaan ole niin, että hyvä kinematiikka pelaa myös mettälenkillä. Mutjoo, kyllä enskapyörillä ainakin mettälenkkiä ajaa, kyse lähinnä mieltymyksistä.

JohnnyBuzz
28.12.2021, 01.55
Jeps, täälläkin 180 mm molemmista päistä joustava Spindrift ja jokunen trail-lenkki tullut sillä heitettyä. Yllättävän miellyttävä ollut ajaa, vaikka onkin kohtuu painava, mutta ei sitä ajossa juuri huomaa. On kuitenkin aika polkutehokas, vaikkei optimivalinta tuohon hommaan olekaan. Bike park -pyöränä itsellä n. 95 % kaikesta ajosta sillä.

Kiituri
28.12.2021, 19.47
Jos unohdetaan se polkutehokkuus niin kuinkas pitkät joustot mahtaa toimia teknisessä maastossa missä siis ajetaan kiveltä kivelle seisovilla, sanoisko kannon kierrossa :)

Juha Jokila
28.12.2021, 20.29
Ongelma pitkäjoustoisessa on se, että ne on rakennettu kaikilta muiltakin osin järeään käyttöön. Tämä tekee pyörästä painavan ja huonohkosti rullaavan. Mutta jos uutta pyörää olet kasaamassa, niin voit koota sen kevyistä osista ja herkästi rullaavilla renkailla, jolloin suurin osa haitoista poistuu. Ite olen mennyt kevyen pitkäjouston kanssa jo pari vuosikymmentä, eli keulana ollut enimmillään 160 mm joustava ja perä enimmillään 150 mm. Tuskin pari senttiä lisää joustoa mitään oleellista haittaa olisi tuonut. Ajat ovat vaan muuttuneet ja kaikkea on enempi tarjolla. 160 mm keula oli radikaalia aikana, jolloin xc kuskit pohtivat kannattaako siirtyä 80 mm keulasta 100 mm keulaan. Vähän riippuu vannekoostakin, eli 29" kiekoilla hitusen vähempi joustoa riittää verrattuna 27.5" kiekkoihin. Pitkät ja herkät joustot haittaa eniten, jos pitää yrittää seisaaltaan polkea jotain jyrkkää ylämäkeä tai yrittää kiihdyttää täysillä. Normilenkeillä ei ole mitään ongelmaa polkea penkistä enempi.

järtsy
28.12.2021, 21.18
Kyllä kai asiaan vaikuttaa myös tuo takajousituksen toteutus, DH pyörän jousitus on varmasti suuniteltu eri lähtökohdista vs pitkäöjoustoinen enduro. Väitän myös että huomasin selvän eron esim kiihdytyksessä uuden pyörän eduksi vs vanha vaikka uudessa 10mm enemmän joustoa ja itse pyörä painavampi eikä varmasti ole "huonot" joustot syynä, tai tavallaan on koska mielestäni vanhassa oli huonommat.

En myöskään oikein ymmärrä mitä Kiituri ajaa takaa jos kerta polkutehokkuudellakaan ei ole merkitystä, jos tarkoitetaan sellaista trial tyylistä pompottelua yms niin on kai selvää että pitkät joustot ei tässä varsinaisesti eduksi ole jos nyt ei ihan pomppukepiksi ole säädetty.

Juha Jokila
28.12.2021, 21.47
Näistä jousituksen polkutehokkuuksista on puhuttu vuosikymmeniä ja toimivat ratkaisut löytyivät jo viime vuosituhannella. Voi olla että joku bränditoimiston reppureino vieläkin onnistuu ostamaan kiinasta jotain paskaa, jota myy ylihintaan mullistavana uutuutena. Toinen on, että vanhaan pyörään tulee löysää vähän joka paikkaan ja vaikka sitä olisi hyvin vähän, tuntuu se juurikin tehottomuutena kiihdytyksissä ja yleisenä epätarkkuutena ajotuntumassa. Erityisen helposti tuon huomaa, kun joutuu uusimaan esim takajousituksen linkuston laakerit. Vanha rutkukin tuntuu jälleen uudelta.

tchegge_
28.12.2021, 22.03
Jos unohdetaan se polkutehokkuus niin kuinkas pitkät joustot mahtaa toimia teknisessä maastossa missä siis ajetaan kiveltä kivelle seisovilla, sanoisko kannon kierrossa :)Pidempijoustoiset on keskimäärin akseliväliltään pidempiä ja loivempikulmaisempia kuin lyhyempijoustoiset serkkunsa.
Eli vähän kankeampia pienessä pyörityksessä.

Vaimennuksilla kannattanee pelata jos paljon ajaa sitä ns. kannon kiertoa

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

järtsy
28.12.2021, 22.09
Voi olla että joku bränditoiiston reppureino vieläkin onnistuu ostamaan kiinasta jotain paskaa, jota myy ylihintaan mullistavana uutuutena.

Mulla on varmasti jotain vikaa lukemisen ymmärtämisessä kun tämä ei oikein auennut mutta my bad. Ja omien pyörien kohdalla kyse ei ole ollut linkustojen väljyyksistä tms.
Mutta ei mulla ole tähän keskusteluun kyllä enää mitään lisättävää.

Juha Jokila
28.12.2021, 22.24
Mulla on varmasti jotain vikaa lukemisen ymmärtämisessä kun tämä ei oikein auennut mutta my bad. Ja omien pyörien kohdalla kyse ei ole ollut linkustojen väljyyksistä tms.
Mutta ei mulla ole tähän keskusteluun kyllä enää mitään lisättävää.

Joo, piti lukea bränditoimiston. Tarkoitan sitä, että ei kaikki pyörät ole suunniteltuja sanan varsinaisessa merkityksessä. Osa on mitä on sattunut tulemaan. Markkinamies sitten keksii hienot selostukset miten se sattuma toimii vaikka ei oikeasti toimikkaan.

Sambolo
28.12.2021, 23.07
Voi olla, että toimivat linkustoratkaisut keksitty aikoja sitten, mutta ompahan nuo iskarit ja keulatkin kehittyneet. Oikeestaan pitkälti kaikki osa-alueet pyörissä kehittyneet, enduron kisailu mm on vieny tätä kehitystä hurjasti eteenpäin kun ei kisattukkaan enää pelkästään alamäestä tai ylämäestä, vaan pyörän pitää suoriutua kaikesta. Nykypyörät on erittäin päteviä ja monipuolisia olisi sit minkä kategorian pyörä tahansa.

kauris
28.12.2021, 23.26
Minä olen ymmärtävinäni kyllä Juhan pointin. Eli että pääosin ellei peräti kaikki nykyiset vähänkin tunnettujen valmistajien jousitusratkaisut ovat sen verran hyviä, että toimivat melko hyvin pitkäjoustoisissakin. Eli että sillä ei ole merkitystä onko linkusto minkä niminen (millä tekniikalla toteutettu). Mutta että joku satunnainen pikkubrändääjä joka ostaa ja edelleen myy kiinasta jotain "omia" tuotteitaan saattaa onnistua edelleen kauppaamaan jotain vanhentunutta, ei niin tehokasta keinuhevosta.

Itse uskon, että aivan uusissakin on jonkin verran eroja mutta samaa mieltä siitä että kyllä ne pääosin toimivat varmaan ihan tarpeeksi hyvin. Eroa on nykyisin mm siinä siirtyykö takapyörä jouston myötä taaemmas (akseliväli pitenee ja rengas ikään kuin väistää estettä) vai siirtyykö se eteenpäin kohti estettä. Hieman taaksepäin siirtymä kai useimmiten parempi (korostuu kuulemma alamäkiajossa) mutta jossain toisessa maastossa liiallinen tällainen on taas jopa haitaksi (en nyt valitettavasti muista artikkelia mutta pinkbiken juttuja muistaakseni).

Pidempijoustoisetkin toimivat nykyään hyvin ilmeisesti erityisesti tasaisessq ylämäkipyörityksessä (ns fireroad ylös ennen laskua alas) mutta tällaista ei Suomessa juuri tietenkään harrasteta. Tätä on auttanut geometrian muutokset (jyrkkä satulakulma) ja se ettei varsinkaan istualtaan pyörät enää notku ilman iskarin ns climb switch säätöäkään. Suomalaisessa kivikko, juurakko tms polkunousussa takajousitus tuo toki pitoa mutta kaikista vaikeimpien paikkojen pomputtelut, nopeat parin polkaisun kiihdytykset tai hyppyytys steppejä ylöspäin ovat näillä kaikista pitkäjoustoisemmilla, loivakeulaisilla, pitkärunkoisilla, pomminkestävillä ja siksi myös painavilla pyörillä tietty vähän hankalampia. Tai ainakin raskaampaa. Eli sellaiseen joku 140 joustava kevyt kuiturunkoinen näpsäkkä trailipyörä olis parempi. Mutta ei niin että mun olis sellainen ihan pakko saada. Hinta erit. huomioiden.

Juha Jokila
28.12.2021, 23.36
^^nykyisin on enemmän hyviä keuloja ja iskareita tarjolla, mutta jo 2000-luvun taitteessa oikein valitsemalla sai oikein hyvän jousituksen. Oma mielipiteeni on, että tässäkin kohtaa kehitys on ollut aika vähäistä. Ehkä eniten on parantunut kokonaisuus. Eli kaikki pienet osien parannukset kertautuvat ja kokonaisuus on enemmän kuin pelkkä osien summa.

Marsusram
29.12.2021, 00.38
Pitkäjoustoisissa on keskiö korkeammalla ja yleensä loivempi keulakulma.
Keskiön korkeus nostaa painopistettä ja tekee ajosta kiikkerämpää.
Loivempi keula taas vaatii pitemmän ohjaustangon vääntövarreksi, ahtaammilla metsäpoluilla kolisee enemmän puihin.

Sambolo
29.12.2021, 06.02
Kyllä tuommoista fireroad tyylistä nousuakin aika paljon suomessa harrastetaan, mut nykyään monesti sähköavusteisena. Paloheinä, malminkartano, LKP ym hissittömät mäkipaikat Suomessa.

Aika ketterästi 190mm joustollakin ajaa ”teknistä kivikkoa” :D https://www.instagram.com/tv/CYCW-2hoEWX/?utm_medium=copy_link

kauris
29.12.2021, 11.58
Asiasta vähän sivuun, mikä paikka lkp on?

stumpe
29.12.2021, 12.06
^veikkaan Lappeenrannan kirkkopuistoa.

izmo
29.12.2021, 12.11
Löysin Googlella ja LKP on Bikepark Järvenpää

https://www.youtube.com/watch?v=uxzjjWb3lqA

https://www.google.com/maps/place/60%C2%B027'25.8%22N+25%C2%B007'20.8%22E/@60.457156,25.1202483,17z/data=!3m1!4b1!4m5!3m4!1s0x0:0x7f45b5c403a842f5!8m2 !3d60.457156!4d25.122437?hl=fi-FI

StevieRayVehkakoski
29.12.2021, 12.36
Kyllä tuommoista fireroad tyylistä nousuakin aika paljon suomessa harrastetaan, mut nykyään monesti sähköavusteisena. Paloheinä, malminkartano, LKP ym hissittömät mäkipaikat Suomessa.

Aika ketterästi 190mm joustollakin ajaa ”teknistä kivikkoa” :D https://www.instagram.com/tv/CYCW-2hoEWX/?utm_medium=copy_link

Kääntääköhän erikoismiehet iskareista reboundit nollaan tällaista temppuilua varten? Luulis että DH-pyörällä on aika raskas pomppia jos on ulosjousto vaimennettu samalla tavalla kuin alamäkeä ajaessa?

Sambolo
29.12.2021, 15.40
Erikoismiehet ajaa aika jäykällä jousituksella, koska he ajavat saatanan kovaa.

Sambolo
29.12.2021, 15.41

https://www.google.com/maps/place/60%C2%B027'25.8%22N+25%C2%B007'20.8%22E/@60.457156,25.1202483,17z/data=!3m1!4b1!4m5!3m4!1s0x0:0x7f45b5c403a842f5!8m2 !3d60.457156!4d25.122437?hl=fi-FI

Tämähän se, luulin että kaikki jo tietää kun ympäri somea 24/7 hehkutukset eikä paikanpäälle meinaa enää mahtua :)

kauris
29.12.2021, 17.55

Mähän olin katsonut tuon videon joskus :)

Sambolo
29.12.2021, 20.00
Aika paljon on muuttunu tuon videon jälkeen paikka btw, kandee käydä kurkkaamassa.

Kuminauha
30.12.2021, 07.27
Pelkkää Alamäkeä - youtube kanavalla on melko tuore video missä näkee tämänhetkisen tilanteen. Pitää käydä ehdottomasti joskus kehittämässä hyppytekniikkaa ja -rohkeutta.

Kiituri
30.12.2021, 11.55
Kääntääköhän erikoismiehet iskareista reboundit nollaan tällaista temppuilua varten? Luulis että DH-pyörällä on aika raskas pomppia jos on ulosjousto vaimennettu samalla tavalla kuin alamäkeä ajaessa?

Repoundia ei saa olla liikaa jos ontarkoitus ajaa kovaa, ainakaan röykyttävässä kivikossa. Renkaan pitäisi seurava maan pintaa eikä pakkautua sisään. Voihan toki compressiovaimennusta lisätä kompensoimaan mutta siinä vähän menee pitkän jousituksen idea hukkaan jos molemmat suunnat kiristää tönköksi. Tasaisilla pinnoilla toimii hyvin mutta muuten ei.

Mutta nyt puhe olikin tavallisesta metsästä ja tavallisisa vauhdeista ja pitkä jouston sopivuudesta.
Tuleeko ajosta liian löllyvää teknisissä paikoissa? pari on jo kertonut OMISTA kokemuksista mutta taitaa pitkäjoustojen käyttö tavismetsässä olla harvinaista.

Sambolo
30.12.2021, 12.55
En tiedä liiasta ja liian vähästä, yleensä kai puhutaan nopeasta ja hitaasta, nopea rebound estää iskaria pakkaantumasta. Rokkareissa kätsysti kuvattu kilpikonnalla ja jänöjussilla :)

En tiedä oliko oma 170/158 tarpeeksi pitkäjoustoinen tähän kyselyyn, mutta toimi vallan mainiosti myös hitaammassa metsäajossa. Mut nää on edelleen mun mielestä mieltymyskysymyksiä ja mun vallan mainio(toimi paremmin kun vanha trail ht) voi olla jonkun muun mielestä itsensä rääkkäämistä. Joitain pyöriä saa kyllä testattavaksi, tai voihan pyöriä myös vuokrata tai kysyä vaikka täältä joltain lainaan :)

Bnito
30.12.2021, 13.20
Itse poljen 2020 propain spindriftillä 27.5" (eli pykälää vanhempi malli) kaikki ajot, pääasiassa viihdyn bikeparkeissa, mutta kyllä sesongin ulkopuolella käyn kerran pari viikkoon ajamassa n tunnin lenkkejä paikallisilla poluilla.

Omassa on keulalla 190mm zeb, ja takana pidennetty iskunpituutta iskarista jolloin perä joustaa: 180 -> 192.5mm. Ihan hyvin tuolla pärjää ja kiipeilee, sekä pysyy muiden mukana, kunnosta se enemmän kiinni on. Kevyemmällä rengastuksella varmasti menisi vielä paremmin. Ei nämä mielestäni mitenkään erityisesti löllyvältä tunnu, omallani ainakin tykkään teknistä kiivetäkin, pitoa on mielestäni hyvin. Toki jos putkelta sotkee ja koittaa sprintata menee energiaa kyllä hukkaan.

Vaihdoin kaverin kanssa hetkeksi pyöriä yhdellä lenkillä, halusin hänen HT:ta testata ja hän ajoi sitten hetken tuolla mun SD:llä, totesi että yllättävän hyvin tälläinen pitkäjoustoinen kyllä kiipeää. Kaveri kisailee xc puolella ja ajelee pitkiä lenkkejä...

Että kyllä noilla pärjää ja etenee ihan hyvin, toki ei ne ideaalisia todellakaan ole. Ja aika pitkälti kulkevat kyllä maastoa muikaillen renkaat maassa, kiihtyvät hitaasti ja ovat vähän tylsiä jos vauhdit ovat hitaita, vähän semmoista tasaista möyryämistä eteenpäin. Alamäessä sitten suupielet yleensä kääntyvät ylöspäin.

Yleisesti ottaen ei nämä niin "huonoja" ole mitä ehkä yleinen käsitys on.

Toki itsellä dh pyörä tulossa parkki hommiin, niin ajatus on siirtyä lyhyempi joustoiseen poluille sopivampaan laitteeseen...

Kuminauha
30.12.2021, 13.52
Sanoisin juuri että ainoa paikka missä pitkästä takajoustosta on merkittävästi haittaa, on putkelta poljettavat agressiiviset kiihdytykset. Jos mennään teknistä nousua ilman, että siinä on tarkoitus kiihdyttää vautia, vaan pikemminkin välttää jalkojen maahan laitto, sanoisin että joustosta on vaan hyötyä pitämään takarengas ja eturengas maassa ja sitä kautta säilyttää pito.

Vaikkei täyttä tiedettä olekkaan, niin viimeisimmässä Pink Bike:n field testissä ns "impossible climb" nousuhaasteen selvitti vaan 1/5 downcountry pyörää, kun agressiivisistä traili pyöristä ylös pääs 3/5. Jos ois ollu sallittua ottaa pyörä selkään ja juosta se ylös, niin sitten ois DC pyörät pärjänny. Huomionarvoista toki tuossa testissä oli, että DC pyörät oli kevyemmällä rengastuksella, kuin traili pyörät.

Qps
30.12.2021, 14.54
Ittelle ei oo ainakaan tullu tilannetta jossa maasto olis niin teknistä että pitkäjoustosella on vaikeampi edetä. Ehkä jos mentäis trials-meininkiin että pitää paikallaa hyppiä. Se mulla ei onnistu vaikka joustot olis kuinka lyhyet.
Lähes poikkeuksetta on toisinpäin eli suomalaisella metsäpolulla pitkäjoustosella on helpompi edetä.
Isoin negatiivinen puoli on että helpommat neulaspolut on turhan tylsiä ajaa. Omat pitkäjoustoset on 170 ja 150 joustavia enduro ja trail pyöriä.

kauris
30.12.2021, 15.56
Repoundia ei saa olla liikaa jos ontarkoitus ajaa kovaa, ainakaan röykyttävässä kivikossa. Renkaan pitäisi seurava maan pintaa eikä pakkautua sisään. Voihan toki compressiovaimennusta lisätä kompensoimaan mutta siinä vähän menee pitkän jousituksen idea hukkaan jos molemmat suunnat kiristää tönköksi. Tasaisilla pinnoilla toimii hyvin mutta muuten ei.

Mutta nyt puhe olikin tavallisesta metsästä ja tavallisisa vauhdeista ja pitkä jouston sopivuudesta.
Tuleeko ajosta liian löllyvää teknisissä paikoissa? pari on jo kertonut OMISTA kokemuksista mutta taitaa pitkäjoustojen käyttö tavismetsässä olla harvinaista.

Paha sitä on tietty puhua kuin omista kokemuksista. Ja yleensä se toki on vain positiivistä jos puhuu oikeista omista kokemuksista ei muiden kirjoittamista.
Jos ei halua meidän omia kokemuksia aiheesta, niin silloin keksin neuvoksi ehkä vain sen, että menet vaikka pääkapunkiseudun mtbcf:n klubikruisinkiin mukaan (saa osallistua liittymättä seuraan kerran pari) ja katsot minkälaisella pyöräkalustolla porukat siellä ajelee. En ole 4-5 vuoteen käynyt itse mutta jo silloin kun kävin ajettiin siellä yleisesti 140-150 mm joustavilla, edessä osalla 160mm. Ja kun kehitys on tuon jälkeen vienyt siinä mielessä pitkäjoustoisempaan suuntaan, että niitä on enemmän tarjolla ja ne ovat aika polkemistehokkaita, niin luulen, että näitä 160-180 pitkäjoustoisia on ajossa mukana.
Ja kun meitä on tässä ketjussakin nyt jo useampi tunnustanut tällaisilla pyörillä myös muuallakin kuin parkissa ajavansa, niin näin se nyt taitaa vain olla että ihan ok pyöriä ovat metsäajoonkin :)
Kevyet kiekot ja rullaavat renkaat jos vielä laittaa alle niin entistä enemmän. Minulla ja monella muulla (kuten ainakin Sambololla) on kuitenkin kestävät 1400g kappale isonappulaiset renkaat mikä hieman hidastaa vauhtia ja leikkisyyttä ainakin ylämäessä ja tasaisella. Mutta lisää pitoa ja ehkäisee rikkoutumisia.

Kiituri
30.12.2021, 17.58
^juu alkaa vaikuttaa siltä että pikistä joustoista ei mitää varsinaista haittaa olisi, varsinkin jos olisi sähköä mukana juonessa.

F. Kotlerburg
30.12.2021, 18.23
No niinhän se on, että näitä traktorin renkailla varustettuja 16-17kg ankkureita poluilla raahaamaan kyllästyneet siirtyy sähköön.

järtsy
30.12.2021, 21.03
No niinhän se on, että näitä traktorin renkailla varustettuja 16-17kg ankkureita poluilla raahaamaan kyllästyneet siirtyy sähköön.

Nyt oli ehkä vähän kärjistetty kommentti vailla mitään faktaa:D Mun paras pyörä ikinä on ollut nykyinen 160/170 joustava enska ja voin sanoa että pyöriä on ollut melko paljon erilaisia. Tuolla pyörällä on tänä vuonna tullut ajettua omat ennätys kilsat. Kaveripiirissä on myös pari Polen Staminaa vähän pidemmillä joustollla ja aika helpon näköisesti etenee myös paikassa kuin paikassa, toki suppea otos kyllä.

PikkuPatleetti
30.12.2021, 23.20
Nyt oli ehkä vähän kärjistetty kommentti vailla mitään faktaa:D Mun paras pyörä ikinä on ollut nykyinen 160/170 joustava enska ja voin sanoa että pyöriä on ollut melko paljon erilaisia. Tuolla pyörällä on tänä vuonna tullut ajettua omat ennätys kilsat. Kaveripiirissä on myös pari Polen Staminaa vähän pidemmillä joustollla ja aika helpon näköisesti etenee myös paikassa kuin paikassa, toki suppea otos kyllä.Lienee ollut tarkoituskin? Oma täysjousto (Kona Process 167), en edes kehtaa arvata painoa, on aivan päällikköpyörä kaikessa mitä itse tarvitsen. Ei sillä nyt xc-kisoihin mennä, mutta en menisi kyllä minäkään. Normi poluilla mitä Suomesta löytyy on aivan soiva peli. Alamäkeen mennään hilpan ilosempana kuin ylös, mutta alas ei ole ikinä jääty pyörän takia.
Uhoan itselleni: sähköihin en tule kajoamaan kuin viimeisessä hädässä eli esim. terveyden pettäessä.

Tässähän iskee samanlainen uho kuin kunnon brändiuskovaisissa, itellä ainakin. Don't you dare despise my precious sofa!

Jokkepappa
31.12.2021, 00.20
Sama homma täällä. Privateer 161 toimii allround pyöränä. Enemmän tolla on mukavaa ajaa kun tylsää. Tosi tiukoissa paikoissa ehkä pyörän pituus tulee vastaan tai kuskin taito.

Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla

Valis
31.12.2021, 11.06
Edellinen oli Cuben 140/140 joustava trail vanhahkolla geolla.
Nykyinen Superfoxy R 170/160. Aivan loistava pyörä ollut itelle. On menty mäkeä ja metsäpolkuja. Vetomiehenä neljän sähköpyörän kanssa. Selviytyy hyvin paikassa kuin paikassa. Aluksi epäilin, mutta en enää. Tosin alamäessä aivan huippu ja vakaa ajettava. Tuo geometria vaikuttaa todella paljon. Hieman jyrkempi saisi olla satulakulma vielä.

EnduroSenior
31.12.2021, 22.41
Itsellä 170/170 joustava Mondraker Dune XR melkein päivittäisessä polkuajossa, enkä lähtisi tinkimään joustomatkassa kun useimmiten meno yltyy aika lennokkaaksi... En ole kyllä vielä löytänyt haittatekijöitä pitemmästä joustosta, mutta edellisten pyörien kanssa sen puutteesta kylläkin.
Ja vaikka laite toimii hyvin myös alamäessä, niin silti otan parkkiajoon mielummin Canyon "Senior Specialin", millä se touhu on vaan vielä lystikkäämpää.
Eli täältä löytyy ainakin vahvaa kannatusta pitempijoustoisille!