Näytä tavallinen näkymä : Työmatka pyörä ~ Budjetti 1300
Tyomatkailija
26.12.2021, 20.06
Moro,
Etsisin hyvää työmatka pyörää ympärivuotiseen ajoon. Kesällä tuli halppis pyörällä pyöräiltyä (N1 Cross 28) joku 300e hobbyhall pyörä. Nyt ois tarkoitus panostaa pyörään, mutta en juuri itse niistä ymmärrä mitään :D Pituutta 184, jos siitä hyötyä :) Mietin itse alla olevaa pyörää, olisiko tämä hyvä?
https://www.xxl.fi/scott-metrix-speed-disc-21-unisex-hybridipyora-harmaa/p/1183608_1_style
https://www.xxl.fi/scott-metrix-speed-disc-21-unisex-hybridipyora-harmaa/p/1183608_1_style
Tossa olis vähän modernimmat vaihteet yms
https://www.bikeshop.fi/Kona-Dew-DL/ekauppa/pKODWD/
Moro,
Etsisin hyvää työmatka pyörää ympärivuotiseen ajoon. Kesällä tuli halppis pyörällä pyöräiltyä (N1 Cross 28) joku 300e hobbyhall pyörä. Nyt ois tarkoitus panostaa pyörään, mutta en juuri itse niistä ymmärrä mitään :D Pituutta 184, jos siitä hyötyä :) Mietin itse alla olevaa pyörää, olisiko tämä hyvä?
https://www.xxl.fi/scott-metrix-speed-disc-21-unisex-hybridipyora-harmaa/p/1183608_1_styleJos mukavuutta arvostat niin tuo ehkä kannattaisi koeajaa. https://diamondbikes.fi/p38957/polygon-heist-x7-2022
Lähetetty minun Nokia 2110i laitteesta Tapatalkilla
^Työmatkapyörä ei tarvi turhaa joustokeulaa, eikä ainakaan tänäpäivänä enää suoralla kaulaputkella olevaa. Tulee pieniä ongelmia saada uutta tilalle kun hajoaa...
Kun budjetti 1300€ niin käytä se, yllätyt kuinka paljon enemmän pyörää voita saada sillä rahalla...
https://www.canyon.com/fi-fi/hybridipyorat/kaupunkipyorat/roadlite/roadlite-5/2780.html?dwvar_2780_pv_rahmenfarbe=BU
Mulla on kuitunen tommonen työmatkoilla, 35 rengas menee alle.
https://www.canyon.com/fi-fi/hybridipyorat/kaupunkipyorat/roadlite/roadlite-6/2782.html?dwvar_2782_pv_rahmenfarbe=GY
Asfalttia itellä koko työmatka ja loistava kampe siihen.
Canyonilla ei näköjään olekaan enää commuteria kuin hihnalla, tollakin varmasti ajais https://www.canyon.com/fi-fi/hybridipyorat/tyomatkapyorat/commuter/commuter-5/2796.html?dwvar_2796_pv_rahmenfarbe=GY
^Olisi tosi simppeli kapistus...
Nickname
27.12.2021, 15.03
Offtopic, miten kauan hihna kestää? Hihnat on kuitenkin moninverroin kalliimpia niin haluaisin olettaa että ainakin 3x kauemmin, mutta miten lie on.
^Jotain kahdeksankympin luokkaa, siis ei kovin paljoa kalliimmat kuin ketjutkaan...
Nickname
27.12.2021, 18.09
^ Riippuu varmaan ketjusta, kuitenkin liki 3 kertaa kalliimpi kuin yhdetkään minun ostamat ketjut :D.
Kuminauha
27.12.2021, 19.42
Simpan 12s XTR ketju 50€ tuntumassa saksan maalta, eli toi nyt mikään tuhottoman kallis ole. Mun ymmärtääkseni hihnat kestää todella kauan.
https://www.canyon.com/fi-fi/hybridipyorat/kaupunkipyorat/roadlite/roadlite-5/2780.html?dwvar_2780_pv_rahmenfarbe=BU
Mulla on kuitunen tommonen työmatkoilla, 35 rengas menee alle.
https://www.canyon.com/fi-fi/hybridipyorat/kaupunkipyorat/roadlite/roadlite-6/2782.html?dwvar_2782_pv_rahmenfarbe=GY
Asfalttia itellä koko työmatka ja loistava kampe siihen.
Mitä toi kuituversio maksaa?
Mitä toi kuituversio maksaa?
No noissa linkatuissa kanjonin sivuilla on hinnat euroissa. Vähän kolmatta tonnia näkyis olevan.
Varastotilanne vähän huono mutta 56:na jossain liikkeissä saatavilla. Melkein samaan rahaan kuin tuo Scotti mutta paljon fiksumpi: https://www.xxl.fi/white-gx-ltd-2x10-21-gravelpyora/p/1179896_1_style
(https://www.xxl.fi/white-gx-ltd-2x10-21-gravelpyora/p/1179896_1_style)
justus6969
28.12.2021, 01.58
No noissa linkatuissa kanjonin sivuilla on hinnat euroissa. Vähän kolmatta tonnia näkyis olevan.
cf8 on jännä, naisten pyörässä NX Eagle ja hinta 1850 samalla geolla kuin miesten versio
https://www.canyon.com/fi-fi/hybridipyorat/kaupunkipyorat/roadlite/roadlite-cf-8-wmn/2785.html?dwvar_2785_pv_rahmenfarbe=GY
Harmaa väri sopisi mulle. Naisten kokoja ei paljoa varastossa, ja 184 cm pitkä on vähän m-l välisssä.
Meillä on vaimon kanssa molemmilla cf8, ollaan tykätty. Molemmilla miesten mallit, koska Ultegra
Aloittaja halusi pyörän ympärivuotiseen ajoon. Ihan kapeimmalla rengastilalla varustetut eivät ole hyviä talvella, väitän. Nastat ja lokasuojatkin pitäisi mahtua. Näytti osassa linkatuista aika ahtailta. Kona Dew:ssä on 47 mm renkaat, mutta halkaisija 650. Helpommin löytyy nastoja, kun pysyy tutussa 622-koossa.
En osaa heti linkata vaatimukseni täyttävää mallia.
Lisäys, osan budjetista voisi varata nastakiekkojen hankintaan. Jos löytää samalla navalla varustetut tai muuten mitoiltaan vastaavat, vaihto on nopea toimenpide ilman jarrujen tai vaihteiden säätöjä. Talvi tulee ja menee nykyään aika tempoilevasti.
No noissa linkatuissa kanjonin sivuilla on hinnat euroissa. Vähän kolmatta tonnia näkyis olevan.
Paritonnia kalliimpi ku alumiini.On siinä melkonen hintaero.
Paritonnia kalliimpi ku alumiini.On siinä melkonen hintaero.
No kuitu ultegra sen 1900€ kun halvin alumiini sen hippasen päälle 900.
2019 ostaessani kuituversion 105 osilla, olisi se
muistaakseni 1490€. Kilon painoinen runko ja neljäsataa grammainen haarukka on kyllä ollut varsin otollinen kohde saada kohtuukevyt kruisailufillari jolla pääsee 35mm nappulakumeilla asfalttia ronskimmille pinnoille.
Aloittaja halusi pyörän ympärivuotiseen ajoon. Ihan kapeimmalla rengastilalla varustetut eivät ole hyviä talvella, väitän. Nastat ja lokasuojatkin pitäisi mahtua. Näytti osassa linkatuista aika ahtailta. Kona Dew:ssä on 47 mm renkaat, mutta halkaisija 650. Helpommin löytyy nastoja, kun pysyy tutussa 622-koossa.
En osaa heti linkata vaatimukseni täyttävää mallia.
Lisäys, osan budjetista voisi varata nastakiekkojen hankintaan. Jos löytää samalla navalla varustetut tai muuten mitoiltaan vastaavat, vaihto on nopea toimenpide ilman jarrujen tai vaihteiden säätöjä. Talvi tulee ja menee nykyään aika tempoilevasti.
Ei ole mitään ongelmaa nastarenkaissa enää tässäkään koossa, routa on keksitty.
K.Kuronen
28.12.2021, 10.13
Moro,
Etsisin hyvää työmatka pyörää ympärivuotiseen ajoon. ...
Valintaan voi vaikuttaa se, miten pitkästä matkasta on kyse -viisi, kymmenen tai ehkä viistoista? Itsellä työmatkat taittuvat kunnostetulla, entisellä harrastusvälineellä. Paras työmatka- ja asiointipyörä on kuitenkin ollut joku Tunturi Parkcafe, 7 kappavaihdetta ja napadynamo. Seksikäs se ei ollut, eikä urheilullinen, mutta erittäin toimintavarma.
Ketjuvaihteilla varustettua saa varautua huoltamaan ja hoitamaan tarkemmin ja enemmän, mutta hoidettuna se on kiitollisempi ajettava, kuin vaikkapa kappavaihteinen.
Nickname, halvalla olet päässyt...
Jos ihan työmatkaa vain tulee hinkattua, niin itse katselisin jotain tällaista kapistusta: https://www.bike-discount.de/en/cube-sl-road-pro-fe-lunar-n-green. Olisi suoraan valmis ajoon (valot, lokarit) kunhan vaan polkimet kiinnittää, eikä muuta tarvitsisi. Talveksi vaikka Contin nastarenkaat kaveriksi, niin kyllä kulkee.
Aloittaja halusi pyörän ympärivuotiseen ajoon. Ihan kapeimmalla rengastilalla varustetut eivät ole hyviä talvella, väitän. Nastat ja lokasuojatkin pitäisi mahtua. Näytti osassa linkatuista aika ahtailta. Kona Dew:ssä on 47 mm renkaat, mutta halkaisija 650. Helpommin löytyy nastoja, kun pysyy tutussa 622-koossa.
En osaa heti linkata vaatimukseni täyttävää mallia.
Lisäys, osan budjetista voisi varata nastakiekkojen hankintaan. Jos löytää samalla navalla varustetut tai muuten mitoiltaan vastaavat, vaihto on nopea toimenpide ilman jarrujen tai vaihteiden säätöjä. Talvi tulee ja menee nykyään aika tempoilevasti.
Tuon Whiteen menee 50mm koossa 622.
Putsatuilla kelveillä etelässä ajelen 28mm four seasoneilla toistaiseksi, sitten kun eka sepelireikä tulee niin vaihdan alle noi 35mm nappulakumit.
Ite vaihdoin tohon canyonin fitness pyrään 1x11 systeemin alle = loistava muutos.
Mulla on muistaakseni toi 9.0 malli eli dura aceilla, 3-4 vuotta vanha malli.
Aamulla meen viideksi töihin niin saa ajoradalla kuivalla asfaltilla vedellä töihin, ei juuri muita kuin lehdenjakajat liikkeellä.
13.30 kun pääsee töistä niin joutuu kelville ja sepelille.
Nickname
28.12.2021, 13.15
Nickname, halvalla olet päässyt...
Joo ei viiti parin satasen pyörään ostaa melkein satasen ketjua.
Patrik28
31.12.2021, 09.24
Miten tuollainen Nishiki 407 (https://www.bikeshop.fi/Nishiki-Hybrid-407-Miesten/ekauppa/pNI407M/) ?
Mun silmiin luotettava työmatkapyörä. Napavaihteet kestää paremmin kurakelejä, jos ei heti pese pyörää. Nexus 7-v napa alkaa olla vähän vanha, kun nykyään on jo 11-v navat, mutta toimiva. Heikkoutena lyhyet lokasuojat, joten jalat kastuu märällä tiellä.
Ketjusuoja on hyvä, niin pystyy ajelemaan muillakin housuilla kuin trikoilla pelkäämättä, että lahje menee ketjun väliin.
Yksi asia mikä myös kannattaa huomioida on ajoasento. Kalliimmissa pyörissä mennään monesti matalampaan suuntaan, että valitsee sen mikä tuntuu itselle hyvältä.
^Tuo on tietenkin hyvä vaihtoehto jos pitää tuollaisesta pappamallista, olisi varusteltu ja suoraan ajoon...
Mikään ei ole huoltovapaa vaikka niin väitetään, Nexus kestää aikansa ja siten ongelmat alkaa ja tietää huoltovierailua ellei ole asiaan perehtynyt...
Kuvan pyörässä jumalaton pakka spacereita alla ja kirottu säätöstemmi joka onneksi vaihtokamaa, onhan sillä hyvä hakea mieleinen ajoasento ja sitten vaihtaa kunnollinen tilalle. Siis periaatteessa jokaisen pyörän saa muokattua pystyynkin asentoon, kallis tai ei...
Patrik28
31.12.2021, 11.57
Oman kokemuksen mukaan napavaihde vaatii kuitenkin vähemmän huoltoa, kuin ratasvaihteet. Vaihteeton voimansiirto saa olla aika likainen ilman häiriöitä, mutta ratasvaihde rohisee pienestäkin liasta tai kosteudesta ja alkaa syömään rattaita.
Paikallinen pyörähuolto totesi, ettei Nexuksia kannata juuri huoltaa pl. vaihdevaijerin säätö. Samaan hintaan vaihtavat uuden navan tai kiekon, kun se niillä kilometreillä vaatii jo rihtauksen.
^Siis yhden sortin kertakäyttökulutusta. Huomioitava että napavaihde kuluttaa myös eturatasta ja ketjujakin. Perinteinen ulkovaihtaja on hyvin yksinkertainen huollettava ja kunnossa pidettävä, ympärivuotisessa ajossa syksyllä kun vaihdoin nastat alle niin huolsin ja seuraava huolto kun taas siirtyi kesäkumeihin, ketjuja pari kertaa voitelin välillä mutta sen joutuu Nexukseenkin tekemään...
justus6969
31.12.2021, 12.32
roikkuu talvikeleistä voimansiirron kohtalo. Stadin bitumisuolaloskassa ei tahdo mikään kestää, jos joka päivä ajaa. Ensimmäisenä jumiutuu yleensä vaijeri, vaikka käyttäisi täyspitkiä vaijerisuojia. Kun aikoinaan ajoin talvella enemmän, vaihdoin vaijerin 1-2 kertaa talvessa. Itse suosin myös ulkovaihtajia, voi huoltaa itse ja näkee kunnon
Oman kokemuksen mukaan napavaihde vaatii kuitenkin vähemmän huoltoa, kuin ratasvaihteet.
Naapurin rouva on ajanut Nexus7 25 vuotta. Huoltona keväällä ketjuihin rasvaa, vaihteiden kohdistuksen tarkistus ja ilmaa renkaisiin. Kesällä kerran rasvaa ketjuihin ja muutaman kerran ilmaa. Kilometrejä ei paljon tule kun työmatka on niin lyhyt mutta ihmeesti on kyllä kyllä kestänyt. Ajot siis vain yli + 10 asteessa. Miten kestää loskassa ym niin ??? mutta tuollaisessa kesä käytössä ollut helpoin ja vaivattomin valinta.
^ Kärkeä veikkaus jos pyörällä ajaa ympäri vuoden niin rospuutto/talvi kuluttaa 75% pyörästä... On vain vajaa 4kymmenen vuoden kokemus...
Naapurin rouva on ajanut Nexus7 25 vuotta. Huoltona keväällä ketjuihin rasvaa, vaihteiden kohdistuksen tarkistus ja ilmaa renkaisiin. Kesällä kerran rasvaa ketjuihin ja muutaman kerran ilmaa. Kilometrejä ei paljon tule kun työmatka on niin lyhyt mutta ihmeesti on kyllä kyllä kestänyt. Ajot siis vain yli + 10 asteessa. Miten kestää loskassa ym niin ??? mutta tuollaisessa kesä käytössä ollut helpoin ja vaivattomin valinta.
Nexus 7 on paskin ja laadullisesti heikon esitys mihin Shimano on nimensä laittanut. Emännän pyörässä on kyseinen napa. Napa ei pysy säädöissä, ja pelkkä vaihdevaijerin takkuaminen aiheuttaa heikkoja vaihtoja ja rutinaa takanavasta. Öljykylpyhuolto ei poista navan perusvikaa, pääakselin kynsien takkuamista. Ainoa korjauskeino pääakselin purku ja kynsien voitelu ja herkistys. Ulkoinen Acera 7-speed voimansiirto on tarkempi ja helpompihuoltoinen kuin Nexus 7.
Jos jollakin kestää hermo, niin voi purkaa ja putsata. Kuten tässäkin pätkässä vituiks meni, koska pääakselin kynnet jäi herkistämättä. Helpon tapa korjata on ostaa uusi navan sisus.
https://youtu.be/JNuyvIZvCrs
Patrik28
31.12.2021, 15.31
Samasta Nishikistä löytyy myös 501 malli (https://www.nishiki.fi/tuote/hybridit/hybrid-501-miesten-hybridipyora-2021/), Apex 11 ulkovaihtajalla ja ilman säätöstemmiä. Saatavuus vain näyttää netissä heikolta, marketeissa saattaa olla parempi, Intersport jne.
Säätöstemmi perkeleen keksintö!
justus6969
31.12.2021, 16.00
^mä ajoin vähän aikaa tämmösellä
https://www.bike-discount.de/en/ergotec-swell-xr-adjustable-31.8mm-stem
sillä on hauska hakea säätöjä ja on jäätävän näköinen. Kohtuullinen paino ~200 g. Ergotec saattaa olla hifimpi stemmi kuin normisäätöstemmi
Mulla loppu työmatka-ajo viimetalvena ku kyllästyin suolavaurioihin ja sepeliin. Toistakytä vuotta tuli ajeltua ympäri vuoden mut nykyään vaan sulanmaan aikaan.
^^ Käy kyllä asennon hakemiseen... Ja järkyttävän painava!
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.