Näytä tavallinen näkymä : Akkujen turvallinen lataus
lagranger
20.12.2021, 09.43
Tuli äskettäin hommattua Bafangin sähköistyssetti maastopyörään ja siihen kylkeen laadukkaammalta vaikuttava kiinalaisakku. Mutta kun kiinalaistuotteet ja litiumakut kyseessä, niin erityisesti mietityttää miten tuon lataamisen ja säilyttämisen saisi hoidettua kaikista turvallisimmin? Minkälaisia järjestelyitä täällä muut ovat kehitelleet?
Tässä tapauksessa kyseessä olisi siis kerrostaloyksiö, jossa tosin huomattavan iso parveke ilman mitään palavaa materiaalia.
Kuminauha
20.12.2021, 10.37
Lataus lämpimässä (plussan puolella) ja myös että akku on lämmin (plussan puolella) kun lataus aloitetaan. Eikä jätä laturiin kiinni päiväkausiksi. Ei kai tossa muuta.
Eikä latausta yöaikaan / nukkuessa, vain kun joku hereillä ja "valvoo" latausta. Sama koskee kaikkien valmistajien akkuja.
Lataus autotallissa yöllä ja nimenomaan kiinan akku ja välillä myös Shimanon tekele.
Ajastin laturiin, jos ei valvoile siinä vieressä, ettei turhaa lataile ja akku isoon teraskattilaan tai pelti astiaan ja palamattomalle alustalle, (betonilattia) ja kato ettei palavaa ympärillä. Ei alumiini kattilaan, sulaa nimittäin alumiini astia helposti litium palossa :)
Esim airamilla semmosia ajastimia mitkä antaa virtaa 1-5 tuntia vain kerran, ettei taas seuraavana päivänä lataa jos unohtuu laturi ja ajastin virtoihin.
^ainakin Shimanolla se laturi ja lataus sammuu, kun akku on täysi. Itse lataan akkua niin pitkään kun laturi sitä haluaa ladata, koska kuvittelen, että loppuvaiheessa tehdään kennojen tasapainotus. Toivottavasti.
Muuten en jaksa mokoman kanssa välppäillä. Yleensä kuitenkin se akku on tuossa vierellä pöydällä latautumassa, mutta toissayönä sai kyllä huolehtia ihan itse itsestään.
Niin setaitaitaa tehdä, vai oliko niin että ainakin e8000 laturis mulla palaa vihreä valo ku tilanne ohi. Sama tuosa boshissa. 5 tuntia riittää 6a laturilla tasapainotuksineen. Shimanon laturi ei ala kylmää akkua lataan.
E8000 laturi sammuu, kun akku on täynnä ts. ei pala mitään valoa.
Jokkeri71
19.01.2022, 15.44
Kysynpä täältä viisaammilta kun en löytänyt sopivampaa paikkaa mistä kysyä. Mistä johtuu kun akun laitan paikalleen niin se joko ei mene päälle ollenkaan tai sammuu ja menee päälle kokoajan? Akku (Bosch powerpack 500) pitäisi olla vielä iskussa. Jos vika on liittimissä niin millainen on vaihtaa ne itse?
Santtu75
19.01.2022, 18.27
Kysynpä täältä viisaammilta kun en löytänyt sopivampaa paikkaa mistä kysyä. Mistä johtuu kun akun laitan paikalleen niin se joko ei mene päälle ollenkaan tai sammuu ja menee päälle kokoajan? Akku (Bosch powerpack 500) pitäisi olla vielä iskussa. Jos vika on liittimissä niin millainen on vaihtaa ne itse?
Pari asia on mitä voisit tehdä ennen huoltoon viemistä.
Varmista että akku lukittuu kunnolla paikoillensa, mikäli ei lukitu, saattaa aiheutua kontaktihäiriöitä. Akun lukon puoleista kiinnikettä saa säädettyä ja koittaa alkaisiko toimimaan sen säätämisellä (YouTubesta löytyy useampikin video tuohon säätötoimenpiteeseen).
Akun/akkuun tulevien liittilmien pinnat ovat hapettuneet. Putsaa molemmista päistä kontaktipinnat sähköosien puhdistamiseen tarkoitetulla spraylla+hyvin hienolla vesihiomapaperilla (leikkaa ohuita siivuja joita sitten taittaa muutamaan kertaan tukevuuden saamiseksi).
Ohiampuja
19.01.2022, 18.27
Itse tein ylimääräisestä sammutuspeitosta latauspussin akkuja varten. Toivon että sekin hetken auttaa jos akku roihahtaa.
Itse tein ylimääräisestä sammutuspeitosta latauspussin akkuja varten. Toivon että sekin hetken auttaa jos akku roihahtaa.
Testattiin aikanaan sytyttää sähköpyörän akku niin, että se oli sellaisen lipo akuille tarkoitetussa latauspussissa. Samanlaista materiaalia kuin sammutuspeitteet siis. Kesti ehkä 5 sekuntia maksimissaan kun paloi siitä läpi ja pian sen jälkeen alkoi ampumaan hehkuvan punaisia kennoja ympäriinsä, monen metrin päähän kuin stalinin urut.
Tuosta on videota jonka voin laittaa tänne kunhan editoin siitä äänet pois jne. Käytiin siis aikanaan palokunnan kanssa heidän harjoitusalueellaan polttamassa akkuja (naula kennosta läpi) erilaisissa metalli koteloissa, ilman jne. Sekä testattiin sammuttamista. Yhdessä poltossa oli poliisikin mukana, testasivat lämpökameralla varustettua droneaan samassa. Ja palokunnan puolesta oli lämpökamerat jne.
Ohiampuja
19.01.2022, 19.08
Testattiin aikanaan sytyttää sähköpyörän akku niin, että se oli sellaisen lipo akuille tarkoitetussa latauspussissa. Samanlaista materiaalia kuin sammutuspeitteet siis. Kesti ehkä 5 sekuntia maksimissaan kun paloi siitä läpi.
Okei, itse en lataile kuin lamppujen akkuja, riittääköhän pussi edes niihin?
Jokkeri71
19.01.2022, 19.10
Pari asia on mitä voisit tehdä ennen huoltoon viemistä.
Varmista että akku lukittuu kunnolla paikoillensa, mikäli ei lukitu, saattaa aiheutua kontaktihäiriöitä. Akun lukon puoleista kiinnikettä saa säädettyä ja koittaa alkaisiko toimimaan sen säätämisellä (YouTubesta löytyy useampikin video tuohon säätötoimenpiteeseen).
Akun/akkuun tulevien liittilmien pinnat ovat hapettuneet. Putsaa molemmista päistä kontaktipinnat sähköosien puhdistamiseen tarkoitetulla spraylla+hyvin hienolla vesihiomapaperilla (leikkaa ohuita siivuja joita sitten taittaa muutamaan kertaan tukevuuden saamiseksi).
Ok, kokeilen näitä. Kiitos!
Santtu75
19.01.2022, 19.21
Ok, kokeilen näitä. Kiitos!
Mikä muuten on pyörässäsi näyttönä?
Onko irroitettava näyttö? (intuvia, Nyon, Kiox), jos on niin katso myös että näiden laitteiden kontaktipinnat ovat ehjät ja puhtaat.
Okei, itse en lataile kuin lamppujen akkuja, riittääköhän pussi edes niihin?
Riittää, niissä on niin paljon vähemmän energiaa ja palokuormaa. Nuokin akut mitä testattiin oli n 750wh akkuja.
Travelkicking
23.05.2022, 21.57
Mies latasi yksipyöräisen laitteen akkua olohuoneessa. Kun laitteesta alkoi kuulua sihinää, mies irrotti laturin pyörästä ja vei pyörän terassille haluten irroittaa akun. Se kuitenkin räjähti ja mies sai pahat palovammat molempiin jalkoihin ja toiseen käteen. Mies vietiin ensiavun jälkeen erikoisklinikalle Saksan puolelle.
Juttu ja kuva pyörästä Itävallan yleisradiossa https://tirol.orf.at/stories/3157503/
Jotkut latailevat kuulemma kylppärin lattialla akkujaan. Omat pyörän kiinalaisakut ovat Samsungin kennoilla jos se nyt mitään käytännössä vaikuttaisi. Palovaroittimet kuntoon ja ei kannata laittaa sitä litiumpommia ainakaan ulostuloväylälle lataukseen.
Koheltaja
27.05.2022, 07.43
Varovaisuus on hyvä asia mutta ei se taivas kovin helposti putoa niskaan litium- tai vastaavien akkujen kanssa. Erilaisissa harrastuksissa lataillut litiumeja ja muita akkuja tuhansia, ellei jopa kymmeniätuhansia kertoja ja ainoastaan kerran on jysähtänyt mutta siinäkin oli lipsahtanut väärä laturi kyseisille kennoille. Käytössä on ollut tunnettujen valmistajien akkuja ja latureita, kotiviritykset on jätetty muiden murheeksi.
Verrokkina voidaan pitää puhelimen tai läppärin akun ja lataamista. Kun on laadukkaat ja yhteensopivat akut-laturit niin aika huoletta niitä saa latailla ilman ongelmia.
^tuo on varmasti totta. Eipä ole tullut eteen uutista läppärin akun palamisesta. Jokunen kännykän akku on uutisissa näkynyt kiehuneen.
Mutta silti, kun oma sähköfillari joskus kotiutuu nii pitää kyllä varmistaa tämä akku-asia vakuutusyhtiöltä samalla kun korottaa fillareiden osuutta kotivakuutuksessa.
^Ja montako kännykän akkua maailmassa on... Pyörän akku on lisäksi melko hyvin suojassa, jos ei pääse putoamaan. Mutta todennäköisyyden lain mukaan joku aina poksahtaa jossain ja jos sattuu omalle kohdalle, ei todennäköisyyksistä ole itselle juurikaan iloa.
^jonkinlainen palo/lämpöhälytin pitänee työstää talliin ja sireeni taloon sisälle. Ehkä voisi olla fillarin akkuun latauksen ajaksi pistettävä lämpöanturi mikä sitten hälyttäisi talossa sisällä.
Tämähän voisi oll ajopa uusi markkinarako pikkutuotteille.
Kimbyyri
27.05.2022, 18.00
^jonkinlainen palo/lämpöhälytin pitänee työstää talliin ja sireeni taloon sisälle. Ehkä voisi olla fillarin akkuun latauksen ajaksi pistettävä lämpöanturi mikä sitten hälyttäisi talossa sisällä.
Tämähän voisi oll ajopa uusi markkinarako pikkutuotteille.Tämä homma on jo hoidettu. Hälytys fillarilta tulee kun lämpötila nousee +30° Tosin ei 100% varma kun ei ole akkuvarmennettu.
Palohälytin joka on ulkovarastossa, on myös "sarjaan kytketty" eli kaikki hälyt alkaa vinkuu jos yksi hälyttää.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220527/27afb49819f50f634dc2551341d1e34c.jpg
Kimbyyri
27.05.2022, 22.45
Aika lämmin pakastin?Luulin et toi on ok. Toisinaan heittää mahan hulivilille kun sieltä jotain kaivaa. Luulin että se johtuu vaan satulasta, kun pitää olla nokka alaspäin, kun muuten menee tunto. Kusella käynti tuntuu kieltämättä oudolta kun kädessä tuntuu mutta munassa ei..
maalinni
28.05.2022, 11.25
Joskus mietin, että pitäisikö kännykät ladata keraamisessa uunivuoassa, etenkin jos jättää yöksi latautumaan. Ei ole perhe lämmennyt idealle.
Sähköpyörän akku kyllä välillä hirvittää olohuoneessa, sitä tuskin käsin siitä ulos heittää, jos sattuu syttymään. Pitäisi olla joku neuvostoliittossa valmistettu sinkkiämpäri missä sitä lataa :D
Onko se ryhdyttävä tekemään ulos lämpöharkoista ja sisältä tulitiilillä vuorattu pieni punkkeri akkua varten. Tietysti teräspiippu pitää myös olla ilman vaihtoa varten :)
Plugaria varten en kyllä ole tehnyt mitään varautumista vaikka siinä on 20 kertaa isompi akku kuin tilatussa fillarissa.
Onko se ryhdyttävä tekemään ulos lämpöharkoista ja sisältä tulitiilillä vuorattu pieni punkkeri akkua varten. Tietysti teräspiippu pitää myös olla ilman vaihtoa varten :)
Jossain oli (varmaan vitsinä) kuva virityksestä, missä akku oli ripustettu riittävän ison vesialtaan päälle (vai olisko ollut peräti uima-allas). Jos sattuu syttymään, ripustusnaru palaa poikki ja akku putoaa veteen.
maalinni
30.05.2022, 13.30
Jossain oli (varmaan vitsinä) kuva virityksestä, missä akku oli ripustettu riittävän ison vesialtaan päälle (vai olisko ollut peräti uima-allas). Jos sattuu syttymään, ripustusnaru palaa poikki ja akku putoaa veteen.
Litium ei sammu vedellä.
^mutta tuskin se sieltä altaan pohjasta enää taloakaan polttaa. Ja eikö se litium sammu jäähdyttämällä?
Marsusram
30.05.2022, 14.15
Ylimääräisen hapensaannin voi vedellä rajoittaa ja jäähdyttää.
https://www.airseacontainers.com/blog/how-to-put-out-lithium-battery-fire
Efat:n 832Wh akkua laitailen sen mukana tulleessa peltilaatikossa kylpyhuoneessa, en heti ajon jälkeen enkä koskaan jos akku on kylmä/kuuma tai en ole itse kotona.
Tuossa on aika hidas laturi (3A) eikä kyllä koskaan ole lämmennyt tms. latauksessa, mutta akulla on kiitettävästi jo kokoa niin parempi pelata varman päälle kuin katua.
Efat:n 832Wh akkua laitailen sen mukana tulleessa peltilaatikossa kylpyhuoneessa, en heti ajon jälkeen enkä koskaan jos akku on kylmä/kuuma tai en ole itse kotona.
Tuossa on aika hidas laturi (3A) eikä kyllä koskaan ole lämmennyt tms. latauksessa, mutta akulla on kiitettävästi jo kokoa niin parempi pelata varman päälle kuin katua.
Tuossa pieni pätkä kun akku sytytettiin tuollaisessa efatin latauslaatikossa. Tuli tulee lopulta läpi, mutta ero on huomattava siihen verrattuna, että akku olisi ilman suojalaatikkoa.
Suojalaatikko antaa lisäaikaa, jolloin akun saattaa ehtiä viskata ulos, toki myrkyllinen savu alkaa muodostua nopeasti ja laatikko ei voi olla ilmatiivis, koska sinne muodostuisi kova paine.
Toinen iso etu on, että laatikko estää hehkuvan kuumien kennojen (yli 800c) lentämisen akusta monien metrien päähän, mitä tapahtui ilman koteloa. Voin siitä pidätä toisen pienen pätkän myöhemmin.
Tuo akku paloi laatikossa pitkään ja oli lopulta entinen. Aina kun uusi kenno syttyi tapahtuu videolla näkyvä "mossahdus" ja liekit kasvavat hetkellisesti, kunnes rauhoittuu odottaen uutta kennon syttymistä. Kennoja tuollaisella efatin akussa on 70kpl
https://youtu.be/m4cJ7fRcLTA
Litium ei sammu vedellä.
Joo se sillä hetkellä palava kenno / kennot ei sammu vedellä. Mutta vesi estää tehokkaasti thermal runawayn, eli lämmön siirtymisen viereiseen kennoon, joka siis sytyttää lopulta kaikki akun kennot. Vesi onkin oikein hyvä sammutustapa. Ja esim sähköautot sammutetaan nostamalla ne vettä täynnä olevaan konttiin. Eli palokunta käyttää myös vettä noiden sammuttamiseeen.
Efat:n 832Wh akkua laitailen sen mukana tulleessa peltilaatikossa kylpyhuoneessa, en heti ajon jälkeen enkä koskaan jos akku on kylmä/kuuma tai en ole itse kotona.
Tuossa on aika hidas laturi (3A) eikä kyllä koskaan ole lämmennyt tms. latauksessa, mutta akulla on kiitettävästi jo kokoa niin parempi pelata varman päälle kuin katua.
Kännykällä ei voi editoida viestiä tai se poistaa sen, mutta unohtui mainita tuossa aiemmassa viestissä, että lataus kylpyhuoneessa on hyvä lisä.
Jos akku syttyy laittaa laatikon suihkun alle ja suihku päälle. Lisäksi kylppärin ovi kiinni. Tällöin savut jää pääasiallisesti kylppäriin, josta oma ilmanvaihto ulos. Jos kylppärissä on laatat niin niiden puhdistus noesta ja paskasta on helppoa.
Nimiemerkillä itsellä kauan sitten syttyi halpa kiinan akku latauksessa, huomasin kun alkoi pitää ääntä ja sitten tuli savua, kannoin kylppäriin suihkun alle, suihku täysille ja ovi kiinni. Soittoa 112.
Asuntoon ei tullut vahinkoja, paitsi kahteen laattaan paloi jälki. Kylppäri mustana, mutta laatat oli helppo pestä. Suihkun korkealta virtaava vesi rajoittaa myös savun leviämistä. Ja viilentää akkua jolloin näkyvät liekit sammuu ja thermal runaway pysähtyy, jolloin kaikki kennot ei pala.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.