PDA

Näytä tavallinen näkymä : 1-vaihteiseksi pyörän muuttaminen



Liikkuvapyörä
11.12.2021, 17.20
Moro. Omistan tuommoisen vanhan pyörän raadon, johon menee 26-tuumaiset vanteet.
Ilmeisesti ollut napavaihteinen ja 7-vaihdetta.
Oon miettinyt että tekis tuosta 1-vaihteisen pyörän, mutta ainakin edullisimmat markettien 1vaihteiset takapyörät ei oo sopivia. (liian leveä takahaarukan pää).
Onko olemassa leveämmällä navalla(?) olevia yksvaihteisia?

nure
11.12.2021, 17.23
^Ei tarvi olla yksivaihteisen kiekko, hankit vaan sinkulakitin maastopyörän kiekkoon. takahaarukka kaiketi 130/135milliä leveä?

Nikolas Ojala
12.12.2021, 18.16
Jos takahaarukka on 135 mm leveä niin sitten DMR Revolver Single-Speed voisi olla tarkoitukseen sopiva takanapa. Sitä saa myös jarrulevyversiona, joten jos vaikka pyöräänsä levyjarrua kaipailee niin se ei jää takanavan yhteensopivuudesta kiinni.

Puskis
12.12.2021, 19.39
No nyt on pakko kompata Nurea. Tavallinen vaihdenapa sinkulakitillä kaikin tavoin mukavampi vaihtoehto kuin kierteellinen sinkulanapa.

maalinni
12.12.2021, 23.19
Kyllä, esim. tämmönen https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/outlet/osat-outlet/single-speed-kitti-16-piikkisella-rattaalla/

Vanhasta vaihtajasta voi askarrella ketjunkiristäjän.

Puskis
12.12.2021, 23.36
Vanhasta vaihtajasta voi askarrella ketjunkiristäjän.

Napavaihteisen pyörän rungossa on todennäköisesti horisontaaliset dropit, joten ketjun saanee kireälle ilman kiristäjääkin.

Nikolas Ojala
13.12.2021, 05.09
Mikähän se nykyinen vaihdenapa mahtaa olla? Joku Shimano voisin veikata.

TERU
13.12.2021, 05.15
Musta tuntuu, että kysyjä hakee vaihteetonta jalkajarrulista takapyörää (kiekkoa) napavaihteisen tilalle.

Noissahan on mutterikiinnitteinen akseli ja kun noissa on melko pitkä akseli, niin tuon voi lisäprikalla modata 135 mm haarukalle sopivaksi, prikkaa molemmille puolille, tai vähän vahvempi toiselle, jos ketjulinja noin on parempi. Onnistuu noille halvoille market pyörillekin, mutta pyörähuoltoliikkeestä saa laadukkaamman ja tuon modauksen vielä päälle. Näitä myy pyörähuollot, vielä tarkistus kumpi on oikea koko.
https://powerfactory.fi/pyoraily/varaosat/irtopyorat.html?cat=2040

Nikolas Ojala
13.12.2021, 06.08
Mahtaakohan tuo Velosteel olla firma joka tekee Sachs Torpedo vastineita nykyään? Vai ovatko tuotteet ihan alusta loppuun omia?

http://www.velosteel.cz/volnobez-aj.html

Eli siis niitä jarrunapoja valmistetaan eripituisilla akseleilla ja asiakkaan kannattaa varmistua valmista kiekkoa ostaessaan että saa sopivanpituisen akselin. Jos on liian lyhyt akseli, tulee vaikeuksia.

Nikolas Ojala
13.12.2021, 07.00
Aika oleellista ois mitata se takahaarukan sisäleveys. Sen avulla pääsee jo kummasti eteenpäin.

TERU
13.12.2021, 07.36
Autoin erästä sukulaistani hänen mummonsa vanhan pyörän entisöinnissä, siinoli hienoakin hienompi saksalainen torpedo-takanapa, mutta oli rikki vähän ja tarvitsi varaosaa. Siihen kävi juuri tuon tsekkien Favorit osa ja tietojeni mukaan noilla tsekeillä on nyt myös valmistuslisenssi noihin napoihin. Varmaan ovat oikoneet eivätkä enää tee ihan noin hienoja napoja, ovat kuitenkin hyvää käyttölaatua vielä, mielestäni.

Mummon pyörästä tuli hieno, kun se maalattiin läpi, minun osuuteni hommaan oli uudet pinnat maalatuihin vanteisiin ja muutenkin kiekkojen kunnostuksen osuus.
Palkaksi sain hyvän mielen...sentää korvauksen ostamistani osista!

Nikolas Ojala
13.12.2021, 12.27
Onko siis nykyinen Velosteel entinen Favorit? Tsekkiläisiä taitaa olla molemmat. Jos kyse on nimen muutosta, se on aina vähän riskaabelia, kun asiakkaat saattavat hukata langan nimenmuutoksen yhteydessä.

TERU
13.12.2021, 14.43
Nyt kysyt vaikeita, luulen samasta olevan kyse.
https://www.internet-bikes.com/en/41630-velosteel-favorit-brake-hub-28-holes-silver/#

Nikolas Ojala
15.12.2021, 16.25
Ovaali eturatas voisi olla yksivaihteisen kanssa hyvä, etenkin kun muuttuvan välityksen etu poistuu. Ovaali ratas voisi tuoda siitä osan takaisin parantamaan ylämäkeen nousua. Nissä taitaa nykyään olla jopa valinnanvaraakin. Samantapaista viisautta voisi hyödyntää joko lukkopolkimien tai remmien (Power Grips) lisäämisellä, ellei sellaiset jo ole käytössä.

nure
15.12.2021, 18.48
Kuten TERU sanoi, onko kyse mummopyörän tai sinkulan rakentamisesta, auttaisi tieto paljon ettei uhraa ajatuksia väärään kohteeseen...

Nikolas Ojala
15.12.2021, 20.17
Hifistelyssä ei ole teoreettista ylärajaa ja käytännön ylärajakin tulee vastaan aika korkealla.

TERU
15.12.2021, 20.22
Onnellisuuskäyrä nousee loivemmin kuin hintakäyrä.

Onhan se kolmena aamuna mukavampi nousta ylös kun on uusi väline.

nure
15.12.2021, 23.37
^^Kukkaro määrittää ylärajan, X1 kammet ihan ok mutta kun muut XX1:ä...

Nikolas Ojala
17.12.2021, 17.58
Pitäisikö sinkulan optimoinnista aloittaa ihan oma ketju?

Nikolas Ojala
17.12.2021, 20.16
^Löytyy jo https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?60429-Fillarifoorumin-yksivaihteiset-speksaus-fiilistely-ja-vinkit

Kiitos. Mitäpä sitä uutta aloittamaan kun vanhakin on voimissaan.

Liikkuvapyörä
14.03.2022, 20.44
Noniin, projekti ollu hieman jäässä, kevät on tullut niin nyt voisi katsoa mitä tälle voi tehdä.

Elikkä kyseessä n. 20 v vanha miesten citypyörä. Ulkoisesti rungossa ei vikaa, eli voisi olettaa kestävän?

Haarukan leveys, mitataanko se sisäreunoilta? Jos näin niin 13mm noin olisi leveys.

Tällä hetkellä ei siis ole takavannetta olemassa tähän. Varastossa on 3 vaihteinen takavanne jossa 3-vaihteinen napa. Alunperin vanne on ollut kapea yksivaihteinen johon napa vaihettu.

Oon tässä ns kämmen keskellä peukaloa, mutta tekemällä oppii. Eli välillä voi tulla tyhmiä kysymyksiä.
Yritän lukea noi teidän vastaukset läpi ajatuksen kanssa jospa niistä ymmärtäisin paremmin ???? ja miettiä mikä ois järkevin ratkaisu tähän..

nure
15.03.2022, 09.07
Ensi työksi, onko olemassa oleva takaKIEKKO jalkajarrullinen? Onko aikomus pysyä sellaisessa vai hankkia vannejarrut tilalle? Jos vannejarrut haluaa niin täytyisi rungossa olla jonkinmoiset kiinnityspisteet niille ja kiekon sellaisen missä jarrupinta.
Karkea veikkaus että Ojalan haaveet ovaalista kaatunee siihen että moisen saaminen tuollaisen tyyppisen pyörien kampiin vaikeaa... Toisaaltaan onhan ovaalista ilonsa muttei se mitään ihmeitä tee.

Liikkuvapyörä
15.03.2022, 16.29
Jalkajarrullinen on, vannejarru mahdollisuutta ei. Jarrun tyypillä ei varmaankaa oo kauheasti väliä, pienellä budjetillä jos sais sinkulan tuosta. Tai eihän se pakko oo olla sinkula, mutta lähinnä mietin huoltovapautta.

Liikkuvapyörä
15.03.2022, 16.32
Musta tuntuu, että kysyjä hakee vaihteetonta jalkajarrulista takapyörää (kiekkoa) napavaihteisen tilalle.

Noissahan on mutterikiinnitteinen akseli ja kun noissa on melko pitkä akseli, niin tuon voi lisäprikalla modata 135 mm haarukalle sopivaksi, prikkaa molemmille puolille, tai vähän vahvempi toiselle, jos ketjulinja noin on parempi. Onnistuu noille halvoille market pyörillekin, mutta pyörähuoltoliikkeestä saa laadukkaamman ja tuon modauksen vielä päälle. Näitä myy pyörähuollot, vielä tarkistus kumpi on oikea koko.
https://powerfactory.fi/pyoraily/varaosat/irtopyorat.html?cat=2040

Millaista prikkaa tarkoitat? Periaattessa nykyisellä 3v navalla vois tämä modaus onnistua (vähemmän vaivaa ja rahaa että saa pyörän ajokuntoon). Joskus kuulemma yritetty laittaa niin, että haarukkaa on hieman kiristetty/tms mutta sitten menee takaratas vinoon.

nure
15.03.2022, 17.17
Helpointa laittaa se varastossa oleva kiekko ilman vaihdevipua, rattaan saa tod.näk. vaihdettua mieleisekseen.

TERU
15.03.2022, 17.28
^^ Lukintamutterin alle sopivasi fylliä, siis sopivan vahva aluslevy tai useampi jotta vanne asettuu keskelle haarukkaa eikä tarvitsisi taivutella tuota haarukkaa. Näin aina helpompi touhuta vaikka renkaanpaikkauksen yhteydessä.
Edellyttää riittävän pitkää akselia ja intoa puuhata.

nure
15.03.2022, 17.57
^Eikös nuo 130/135 navat aika hyvin jousta? ja kun ei ole vannejarrullinen tai ketjuvaihteinen niin haittaakos milli sinne tai tänne?

jalkkis
17.03.2022, 14.17
Millaista prikkaa tarkoitat? Periaattessa nykyisellä 3v navalla vois tämä modaus onnistua (vähemmän vaivaa ja rahaa että saa pyörän ajokuntoon). Joskus kuulemma yritetty laittaa niin, että haarukkaa on hieman kiristetty/tms mutta sitten menee takaratas vinoon.

Saatko sovitettua sitä vannetta pyörään ja laitat tänne kuvan? Voisi helpommin ymmärtää työmaata.

Eli onko kyse siitä, että ketjulinja menee pahasti pieleen vaiko joku muu syy?