Näytä tavallinen näkymä : Napojen laakerityökalut ja "pick"
Pyhä Risti
07.12.2021, 20.28
Hei!
Olisiko jollakin antaa suositusta setistä jolla voisi hoitaa napojen/vapaaratasten laakereitten vaihdot.
Taloudesta löytyy Industry Ninelta Torchia ja Hydraa, Hopelta Fat 2:sta ja DT Swiss 350 Ratchet. Tuossa tärkeimmät.
Parkin setti olisi hyvä, mutta turhan kallis.
Halpoja settejä tarjoavat netissä ainakin englannista, orig china, mutta noihin saattaapi tulla verot päälle.
Ohjainlaakerin ja keskiölaakeriin löytyy jo settiä, jolla saa puristettua ainakin tärkeimmät koot paikalleen.
Eli varmatoiminen, tarpeeksi laadukas tuote hauassa. Jos olisi vielä halpuutuksessa ei haittaisi!
Toinen juttu.
Vinkkiä kaivattaisiin myös työkalusta joka kulkee maailmalla nimellä "pick"
Eli tuolla pääsee esim. nostamaan laakereitten suojaukset paikoiltaan rasvojen vaihtoa varten.
Millä nimellä tuo suomessa kulkee?
Hammaslääkäreillä ilmeisesti samantyyppistä työkalua...
Kirurginveitsen teriä löytyy kotoa, mutta ovat turhan teräviä ainakin täydessä iskussa.
Mistähän löytyisi?
Kiitokset etukäteen!
Toinen juttu.
Vinkkiä kaivattaisiin myös työkalusta joka kulkee maailmalla nimellä "pick"
Eli tuolla pääsee esim. nostamaan laakereitten suojaukset paikoiltaan rasvojen vaihtoa varten.
Millä nimellä tuo suomessa kulkee?
Hammaslääkäreillä ilmeisesti samantyyppistä työkalua...
Kirurginveitsen teriä löytyy kotoa, mutta ovat turhan teräviä ainakin täydessä iskussa.
Mistähän löytyisi?
Kiitokset etukäteen!
Koukku- ja piikkisarja, Motonet, IKH…
i9:n vapari kaipaa ulosvetäjää. Itsellä käytössä Bachon liukuvasarallinen malli, mutta tämä (https://toolfin.com/laakerin-sis%C3%A4puolinen-ulosvedin.html?gclid=Cj0KCQiAqbyNBhC2ARIsALDwAsDMe KvkRH171ljJ_km9QJk4EcYpSXJky7bngd4R1skrDW0AP0ocTB4 aAmVpEALw_wcB) toimii todennäköisesti yhtä hyvin. Koukkusetin (https://www.silikotek.fi/index.php/tuote/bgs-8487-koukkusarja/) taidan laittaa itsekin tilaukseen.
Ja tällä (https://foxcomp.fi/wheels-mfg-economy-bearing-press) olen vielä toistaiseksi pärjännyt laakereiden puristamisessa napoihin ja vapareihin
i9:n vapari kaipaa ulosvetäjää. Itsellä käytössä Bachon liukuvasarallinen malli, mutta tämä (https://toolfin.com/laakerin-sis%C3%A4puolinen-ulosvedin.html?gclid=Cj0KCQiAqbyNBhC2ARIsALDwAsDMe KvkRH171ljJ_km9QJk4EcYpSXJky7bngd4R1skrDW0AP0ocTB4 aAmVpEALw_wcB) toimii todennäköisesti yhtä hyvin. Koukkusetin (https://www.silikotek.fi/index.php/tuote/bgs-8487-koukkusarja/) taidan laittaa itsekin tilaukseen.
Ja tällä (https://foxcomp.fi/wheels-mfg-economy-bearing-press) olen vielä toistaiseksi pärjännyt laakereiden puristamisessa napoihin ja vapareihin
Siinäpä mykistävän hyvä koonti. Odotin viestiä avatessa pelkästään törkeän hintaisia työkaluja. Tuo liukuvasara tarttee tilata itsekkin.
MFG:n puristimesta ei kannata tinkiä. Ne kiinalaiset halvat on oikeasti aivan pskoja. Johonkin ketjuun jo esimerkin linkitin.
Tilaa tuon MFG:n prässin ja tarviittavat holkit erikseen.
^Mikä voi olla erityisen paskaa kierretangossa, kahdessa kahvassa ja alumiinista tehdyissä holkeissa?
Väljät holkit ja vielä väljemmät kierteet. Ihan suotta yrittää painaa laakereita. Vasaralla saa suurempaan.
^^Itse käyttänyt moista ohjauslaakerien ja PF keskiöiden asennukseen, tarkkuutta vaatii enemmän kuin tehdastekoisilla mutta aina onnistunut...
Tuollaisia ne kiinan halppikset on.
https://youtube.com/shorts/Gh6WB72Ec54
Voi kokeilla miten hyvin laakerit lähtee pesään suoraan.
Eli noi holkit on liian väljiä ja/tai liian lyhyitä. Tuollaisella saa oikeasti helposti paljon vahinkoa aikaan, kun vetää laakerit vinoon. Alumiinia leikkautuu huolella. Kuitu ehkä palautuu, ehkä ei.
Tuo vois osua pienempiin laakereihin: https://www.bike-components.de/en/Cyclus-Tools/Pressing-Tool-for-Campagnolo-Fulcrum-Hubs-p11900/
Aloitus kysymyksen ohi: Tuota olen käyttänyt ohjain laakerikuppien prässäämiseen ja myös myös pressfit laakereiden. https://www.bike-components.de/en/Cyclus-Tools/Press-Tool-1-1-1-8-for-Headset-Cups-p4013/
Voittaa kierretangon 100/0. Kaveri sorvasi sopivia holkkeja tuohon, mutta vaikka laittas koriprikkoja tai jotain muuta adapteriksi on hyvä. Painelaakeri ja oikeanlaiset kierteet tekee hommasta helppoa.
Löytyy näköjään nykyään 1.5" versio. https://www.bike-components.de/en/Cyclus-Tools/Pressing-Tool-1-5-for-Headset-Cups-p17248/
Muutenkin Cyclus työkalut suht järki hintaisia. https://www.bike-components.de/en/Cyclus-Tools/?m12389page=3
^Uskon että voittaa kierretangon mutta hinta/laatusuhde aivan riittävä eikä vielä saanut vahinkoa aikaiseksi. Maailma olisi paljon parempi paikka jos olisi vain yhdenlaisia standardeja eikä joka merkille tarvisi omaa työkalua... Jossain vaiheessa tarvii taas kantaa vanhimpia metallinkeräykseen täysin turhina...
^Uskon että voittaa kierretangon mutta hinta/laatusuhde aivan riittävä eikä vielä saanut vahinkoa aikaiseksi. Maailma olisi paljon parempi paikka jos olisi vain yhdenlaisia standardeja eikä joka merkille tarvisi omaa työkalua... Jossain vaiheessa tarvii taas kantaa vanhimpia metallinkeräykseen täysin turhina...No aikoinaan koitin kierretangolla ja prikoilla laittaa ohjainlaakerikuppeja ja aina vaan yritti vinoon. Totesin, että nätisti suorempaan menee kumivasaralla koputellen ja näin teinkin. Silti ei ole tuo 50€ investointi sen jälkeen kaduttanut ja eihän tuota perus prässiä tarvi roskiin kiikutta. Uutta adapteria vaan tarvittaessa vaikka sitten niistä prikoista.
Kierretanko ja prikat on edelleen käyttämättömänä:D. Kumivasaralla on ollut paljonkin käyttöä.
Justiinsa noin. Ilman kunnollisia työkaluja kannattaa koputella puulla ja vasaralla.
^ No jokainen tavallaan...
Itse ostin Acrosin ohjainlaakerille Acrosin edullisen kierretankoprässin. Vinoon lähti viemään. Pakko oli vasaralla naputtaa pieni alku suoraan ja sitten vasta loput sillä prässillä. Varmaan olis voinut naputella koko matkankin yhtä hyvin.
Itse ostin Acrosin ohjainlaakerille Acrosin edullisen kierretankoprässin. Vinoon lähti viemään. Pakko oli vasaralla naputtaa pieni alku suoraan ja sitten vasta loput sillä prässillä. Varmaan olis voinut naputella koko matkankin yhtä hyvin.
Joo. Ja kun koko sen puristimen idea on siinä, että esimerkiksi ne keskiön konelaakerit lähtevät varmuudella suoraan. Nopeasti ja varmasti.
Jos työkalu ei tuota tee, niin on täysin sama poksia ne laakerit vanhojen laakereiden ja vasaran avulla paikalleen, kuten aina ennenkin.
Moni ei oikeasti tajua, miten paljon alumiini, kuitu ja ennenkaikkea pressfittien pesät antavat periksi. Laadukkaalla työkalulla asennetut laakerit pyörivät nätimmin, koska ne ovat linjassa.
Sitten kun ne väännellään kierossa paikalleen, niin kammet vähän kanittavat jossain asennossa heti asennuksen jälkeen.
Parasta kun pysyttelee kierteisissä, asentuu helposti eivätkä natise... Nekin kyllä vois standartoitua ettei noita avaimia tarvi useaa pakissa säilyttää.
Tuo vois osua pienempiin laakereihin: https://www.bike-components.de/en/Cyclus-Tools/Pressing-Tool-for-Campagnolo-Fulcrum-Hubs-p11900/
Aloitus kysymyksen ohi: Tuota olen käyttänyt ohjain laakerikuppien prässäämiseen ja myös myös pressfit laakereiden. https://www.bike-components.de/en/Cyclus-Tools/Press-Tool-1-1-1-8-for-Headset-Cups-p4013/
Voittaa kierretangon 100/0. Kaveri sorvasi sopivia holkkeja tuohon, mutta vaikka laittas koriprikkoja tai jotain muuta adapteriksi on hyvä. Painelaakeri ja oikeanlaiset kierteet tekee hommasta helppoa.
Löytyy näköjään nykyään 1.5" versio. https://www.bike-components.de/en/Cyclus-Tools/Pressing-Tool-1-5-for-Headset-Cups-p17248/
Muutenkin Cyclus työkalut suht järki hintaisia. https://www.bike-components.de/en/Cyclus-Tools/?m12389page=3
Mulla on noi käytössä keskiöön ja ohjainlaakeriin, mutta ovat aivan turhan rouheet keskiön laakereille, siksi tullut hankittua tuo kevyempi versio. i9:n laakereihin saa valmiin setin holkkeja, jotka vielä mahtuvat tohon mukavasti.
MTB Engineer
09.12.2021, 10.47
Laakereiden tiivisteiden aukominen on sitten vähän kaksipiippuinen juttu. Noilla tännekin linkatuilla tiivistekoukuilla ei varmasti saa tiivisteitä ehjänä irti. Pieni muovinen lasta tai talttapäämeisseli parempi, mutta ei sekään ns. idioottivarma. Oikeasti pyörivien laakereiden uudelleenrasvaus on mun mielestä vain laastari ja tiivisteen aukominen aiheuttaa lisää ongelmia. Linkustossa sitten erikseen, mutta jos pyörivä laakeri (napa, keskiö, tms.) on jo karhea niin uudelleenrasvaus on korkeintaan ensiapu siksi aikaa, että saa uuden laakerin tilalle.
Itse olen yleisimmille laakereille 3D-tulostanut sopivat asennus- ja irrotusvasteet. Muut sitten prikoilla ja sopivilla hylsyillä avittaen ja työkaluna 8mm kierretanko ja muutama mutteri. PF-keskiölle löytyy oma puristin, koska sen saaminen suoraan ilman on vaikeaa.
usko juntunen
09.12.2021, 11.13
Joo. Ja kun koko sen puristimen idea on siinä, että esimerkiksi ne keskiön konelaakerit lähtevät varmuudella suoraan. Nopeasti ja varmasti.
Jos työkalu ei tuota tee, niin on täysin sama poksia ne laakerit vanhojen laakereiden ja vasaran avulla paikalleen, kuten aina ennenkin.
Moni ei oikeasti tajua, miten paljon alumiini, kuitu ja ennenkaikkea pressfittien pesät antavat periksi. Laadukkaalla työkalulla asennetut laakerit pyörivät nätimmin, koska ne ovat linjassa.
Sitten kun ne väännellään kierossa paikalleen, niin kammet vähän kanittavat jossain asennossa heti asennuksen jälkeen.
Juuri näin.
Tästähän "väännettiin" jo aieminkin.
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?62474-Itsetehty-laakerity%C3%B6kalu/page2
Tuollaisia ne kiinan halppikset on.
https://youtube.com/shorts/Gh6WB72Ec54
Voi kokeilla miten hyvin laakerit lähtee pesään suoraan.
Tilasin itse tuollaisen prässin, ei ollut onneksi kallis. Saa olla sitten varovainen kun se saapuu, nyt jo pari kuukautta odoteltu.
Mulla myös tuo halpa mutta onhan siinä klappia. Pienet vaparin laakerit sai kyllä ongelmitta painettua. Mutta eikös noita adaptereita voisi yhdistää yllämainittuihin laadukkaimpiin prässeihin kunhan mahtuu samaan tankoon? Sitten ei toleransseilla väliä kun tukeutuu suoraan pintaan?
Mulla myös tuo halpa mutta onhan siinä klappia. Pienet vaparin laakerit sai kyllä ongelmitta painettua. Mutta eikös noita adaptereita voisi yhdistää yllämainittuihin laadukkaimpiin prässeihin kunhan mahtuu samaan tankoon? Sitten ei toleransseilla väliä kun tukeutuu suoraan pintaan?
Täytyisi mittailla. Mfg on tuumainen. Tod näk vaatii sorvailua, mutta sellainen nyt jokaiselta löytyy himasta :)
Mulla on tää Uniorin setti. Ei ole vielä tullut vastaan leekeriä, joka nuita ei olisi totellut :)
https://www.bikester.fi/unior-laakerisetti-univeral-M833789.html?&utm_cust_cb=CBA&gclid=CjwKCAiA78aNBhAlEiwA7B76p3yp0-lobxK23zXha-Ov7YStQEbmPwodzhTitR0MiKKm7dQPf2g86xoCXREQAvD_BwE&_cid=21_1_-1_9_4997_1170740_490546188190_pla&ef_id=CjwKCAiA78aNBhAlEiwA7B76p3yp0-lobxK23zXha-Ov7YStQEbmPwodzhTitR0MiKKm7dQPf2g86xoCXREQAvD_BwE&ev_chn=shop
Pyhä Risti
09.12.2021, 19.45
Kiitokset näistä vastauksista!
Oikeastaan kaikki nimimerkit on tulleet vastaan täällä foorumilla kun on tullut vuosia seurattua lähes päivittäin.
Tästä on hyvä jatkaa ja ottaa koppia.
Pienenä selvennöksenä se että laakerit on tarkoitus ottaa irti ja täyttää uudelleen kevyesti kylmän kelin "rasvalla".
Samoin keskiölaakeri ja polkimet saa saman hoidon. Polkimissa onneksi rasvanippa, josta voi ruutata puristimella lisää tavaraa sisään.
Paikalliselle Etralle on jo saapunut tuubillinen SKF LGLT 2:ta.
Napojen laakereita ei ehkä kannata täyttää rasvalla jos haluaa että navat pyörii herkästi. Eri asia on jotkut rungon linkuston laakerit niinkuin edellä jo mainittiinkin. Pyörimään tarkoitetuissa laakereissa rasvaa kuuluu olla vain riittävästi. Tämä on tullut kantapään kautta opittua.
Edit: Motonetista, Clasulta tai vastaavasta löytynee noita koukkumaisia piikkityökaluja joista ”pick” -nimitystä käytetään.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Olen laittanut tf2 punaista vaseliinia ja perään sopivasti samaa spray oljyä. Pyörii liukkaasti ja voitelu menee varmasti jokaiseem kohtaan.
Jokin aeimmin ostettu valkoinen vaseliini jämähti kovaksi köntiksi laakerin sisään.
^ Jep, valkoinen ja ns. merivaseliini ei ympärivuotisessa ajoissa optimaalista, toimii mutta jähmettyy...
Kuten Zort, sanoo, on hitaita ja nopeita laakereita, hitaissin vaseliini ja vastaavat toimivat mutta nopeissa kuten kiekkojen laakerit ei.
Itse usein/joskus käyttänyt HS2000 tyyppisiä synteettisiä sprayvaseliinejä, niissä suht laaja lämpötila skaala...
...
Kuten Zort, sanoo, on hitaita ja nopeita laakereita, hitaissin vaseliini ja vastaavat toimivat mutta nopeissa kuten kiekkojen laakerit ei.
...
Eipä nuo kiekotkaan kovin nopeasti pyöri. Jos vedät vaikka viittäkymppiä niin kiekot pyörii alle 400 rpm. Se on hidasta se ja kuka nyt muka viittäkymppiä ajelee.
Mutta niitä kiekkoja pyöritetään omilla reisillä. Jos haluaa voimaharjoittelua niin sitten tunkee laakeripesät täyteen jäykkää vassua. Mä mielelläni lasketan vapaalla niin paljon kun mahdollista.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jack, ovat kuitenkin paljon nopeammat kuin keskiön noin 90 rmp puhumattakaan ohjauslaakerista...
Vaikka napojen laakereiden kierrosnopeus ei korkea olekaan, silti hyvä vaseliini parantaa niiden liukkautta huomattavasti, jarrujen tarve taas korostuu, kun vaihtaa Welditen punaisen vaseliinin laakereihin.
https://huntteri.fi/fi/tuote/huolto-ja-korjaus/puhdistus-suoja-aineet/weldtite/WELD000000502019%2A/weldtite-tf2-bike-grease-teflon-125ml
MTB Engineer
13.12.2021, 12.31
Weldtite saattaa olla ihan hyvää rasvaa, mutta en löytänyt tuon tuoteselostetta mistään. Itse käytän laakereissa verrattain matalan NLGI-luokan, esim. 1 mukaista laakerirasvaa, jonka luvataan olevan tiivisteiden kanssa yhteensopivaa enkä niinkään luota valmistajien markkinointijargoniin. Erityisesti fillarikäyttöön tehdyt rasvat ovat mun mielestä 95 % markkinointia kunnes toisin todistetaan, ja esimerkiksi monet lithium-pohjaiset valkovaseliinit kovettuu ajan myötä kun öljy ja saippua erottuu toisistaan. Park Tool, noin esimerkkinä, ei varmasti valmista omia rasvojaan.
Pyörivät laakerit voi tunkea täyteen rasvaa, mutta esim. Enduron tiivisteet ovat niin surkeita, että "ylimääräinen" voiteluaine tulee aika nopeasti pihalle. Liika rasva oikeasti pyörivässä laakerissa on myös haitaksi, koska se voi aiheuttaa pyörivien elementtien jumiutumisen paikoilleen, jolloin osat liukuvat eivätkä pyöri toisiaan vasten. Tämä johtaa kulumiseen ja merkittävästi huonompaan rullaukseen. Linkuston laakerit sen sijaan on hyväkin olla täynnä rasvaa ettei niihin pääse helposti vettä.
^ Samoilla linjoilla vaseliinien kanssa. Tunnetuilta öljyalan valmistajilta saa sitä mitä lupaavat ja myös lakisääteiset tuoteselosteet löytyy. Mulla Mobilin NLGI 2 irtokuulien kanssa pelatessa ja optiona myös Castrolin NLGI 1,5 luokan tavaraa.
Uudelleen rasvailua en harrasta urakuulalaakerien kanssa. Eivät ole yleensä niin kalliita paikallisesta laakeriliikkeestä, että vaivautuisin moiseen ja toisaalta omassa kevyessä käytössä ei noita alvariinsa tarvitse uusia.
Settinä vastaava:
https://www.amazon.co.uk/ACRZ-Bearing-Wheels-Installation-montar/dp/B089T6KB5Z/ref=sr_1_21?crid=WY6KAT4D2VAM&keywords=Bearing+press&qid=1639844707&sprefix=bearing+press%2Caps%2C140&sr=8-21
Hyvänä puolena tuossa on se, että saa akselin läpi prässättyä sovitteilla ja tarvittaessa voi myös käyttää ohjureita, jos akseli ei tule tielle. Halpuuden huomaa, kun olen joskus fillariliikkeessä käynyt prässäilemässä kunnon työkaluilla, mutta hyvin homma onnistuu noillakin.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.