PDA

Näytä tavallinen näkymä : Crescent Competition - rutkusta fiksiksi projektipyörä



AnttiWalker
07.12.2021, 18.13
On purrut käsittämätön kärpänen koota oma fiksi videolle se lähti aamulla kun törmäsin Bianchi Kronos-runkoon torissa. Se osoittautui liian rajuksi projektiksi, kun kyseessä on tt-runko

Nyt olen tutkinut tän hetken markkinoita ja tää Crescentin klassikkorunko Competition 12 olis myynnissä ja oon laittanut siitä ostotarjoistakin.

Takahaarukan kiinnike on vaakasuora, joten ketjun kireyden säätö pitäs onnistua.

Osaisko joku listailla mitä kaikkea mun pitäs tähän ostaa? saako esim selville minkä levyset navat tohon on, saako navoilla ostettua valmiita fiksikiekkosettejä jostain ja miten keskiö, kammet yms?



https://www.fillaritori.com/uploads/monthly_2021_10/DSC_5885.JPG.cfd23d36934f73ed96127d976570d297.JPG

https://www.fillaritori.com/topic/240738-crescent%C2%A0competion-12%C2%A0rullaava-runko-setti%C2%A0tampere/

Kupla
07.12.2021, 23.11
Hyvin samanlainen runko oli itsellä 58cm sinkulana, takajarrupalat hinkkasi putkelta poljettaessa ja takanapa löystyi välillä itsestään. Fauber-keskiöön meni hermo. Mulla oli Cressussa runkolukko jonka rälläköin, eli ei tuo varmaan sitä jäykempi ainakaan ole, ohuempaa putkea ja isompi koko. Hankkisin modernimman rungon taaksepäin aukeavilla dropeilla ja tuosta entisöisi kauniiden kesäpäivien nautiskelupyörän. Minä hankin Pompinon Cressun tilalle, hyvä tuli.
https://www.sheldonbrown.com/fixed-conversion.html
https://www.fillaritori.com/topic/78456-myyty-m-crescent-v%C3%A4rldsm%C3%A4starcykeln-sinkula/

Nickname
07.12.2021, 23.57
^Mielenkiinnosta kysyn (kun yhden fauber keskiöisen omistan) että miksi meni hermot?

Kupla
08.12.2021, 02.13
Menikin omat museopyörät sekasin, Monarkissa oli fauber, tuossakin cressussa näyttää olevan brittikeskiö. Monarkista tajusin nopeasti miksi sain sen ilmaiseksi...

Pidän kovasti ulkoisista keskiölaakereista. 5mm kuusiokolo + keskiöavain ja homma toimii. Ei välysten säätöä, pilalle ruostuneiden kuppien ihmettelyä, kampien pituutta voi vaihtaa ja rattaitakin saa vaihdettua helpommin. Systeemin paino alle 2kg. En keksi miksi pitäisi käyttää fauberia.
https://www.youtube.com/watch?v=EESEb3g08WA&ab_channel=MarkkuLahtinen

Nickname
08.12.2021, 11.20
^ Tuo rattaiden vaihto riippuu ihan kammista (tai fauberissa kammesta :D) omassa on rattaat kiinni samoin kuin nelikanteissa, mutta joo painoahan siinä on ja kampien vaihtaminen pituuden muuttamiseksi on isompi operaatio.

petev
08.12.2021, 12.13
Ainakin mun 80-mallisessa Cresentissä oli Ranskalaiset kierteet ja saman ikäluokan vehkeeltä tuo näyttää niin keskiövalikoima on vähän rajallisempi.

Marsusram
08.12.2021, 12.51
Vanhoja kampia oli museopyörissä yleensä kiilakeskiö ja sitten tuli Fauber ja nelikantti.
Fauber on keskiönä kuin pressfit irtokuulalaakereilla.
Kampi ja akseli on kuitenkin taottu yhdestä kappaleesta, mikä tekee konstruktion muista poikkeavaksi.
Ratas tai 2x spider on pujotettu akselille ei-vetopuolelta.
Irtokuulalaakereissa on aina rasvauksen ja välysten säätötarve riippumatta akselityypistä.
Fauber muhviin muistaakseni on jälkiasennettu Bmx -keskiöitä jos ei haluta säilyttää originaalia.
Tuo Cressun kampi näyttää olevan nelikantilla.

Kupla
08.12.2021, 13.28
Ainakin mun 80-mallisessa Crescentissä oli Ranskalaiset kierteet...
Nii, sekin vielä. 15 vuotta aikaa niin en muista, mutta joskus olen leikkinyt kierteettömän keskiön kanssa. Ehkä just sen Cressun kanssa.
https://www.bikeshop.fi/113-68-Velo-Orange-KIERTEET-Ou/ekauppa/pCR6216/

Mulla on vaan se fiilis että tässä rakennetaan väärästä rungosta fiksiä 20 vuotta liian myöhään. Parempi ja halvempi lopputulos tulisi siihen suunnitellulla rungolla. Nää konvertoidut kasaripyörät on niin 2005 ja Cyclomanian peräaallokko.

Helppo ratkaisu: valmis fixi. Tästä saa kiekot ja muuta pisteosaa halvalla. Fixaukseen sopiva runko tulee kaupan päälle.
https://www.fillaritori.com/topic/242930-purefix-sinkulafixi-sinkulafixi-61-jyv%C3%A4skyl%C3%A4/

Matti Heikkinen
08.12.2021, 17.45
Kuten kuvan Cressussa monissa ns. paremmissa pyörissä oli kellokeskiöt,voivat olla vieläkin käyttökelpoisia jos laakerit on kunnossa,alu kammet ym