PDA

Näytä tavallinen näkymä : “mon parcours propre”

Firlefanz
28.11.2021, 13.10
(Kuuluu tänne paremmin kuin ammattipyöräilyosastoon...)

Groupama-FDJ:n 34-vuotias rouleur et puncheur, trikoloripaidassakin vuoden ajanut Anthony Roux (https://www.equipecycliste-groupama-fdj.fr/en/cyclist-team/anthony-roux/) kyllästyi tienvarsiroskiin joita näki treenilenkeillään ja siihen että hänkin vain harmitteli asiain tilaa muttei tehnyt mitään sen korjaamiseksi. Sitten hän ensin vain pysähtyi poimiakseen tienpientareelta olutpullon ja sitten hän päättikin ottaa selkäänsä pussin (un sac; voisiko olla semmoinen musette vai ehkä sittenkin repuntapainen?) johon laittaa keräämänsä roskat.

Ei hän tietenkään joka lenkillä niin tee, mutta silloin tällöin kun se harjoituksen luonteeseen sopii. Lisäksi hän on aloittanut Twitter-tilinsä kautta otsikossa näkyvällä nimellä kulkevan kampanjan jolla hän haluaa innostaa muita mukaan toimimaan samoin.

https://www.equipecycliste-groupama-fdj.fr/en/news/many-complain-but-do-not-do-anything/

Kuulun niihin jotka sillä päällä ollessaan saattavat poimia roskia kauppa- tai muulla kävelylenkillään, mutta fillarilla ajaessani olen vain yrittänyt olla näkemättä niitä tai tyytynyt hiljaa mielessäni haukkumaan roskien heittelijät pataluhaksi. Jollekin parituntiselle rauhalliselle gravel-lenkille pysähtelemiset voisivat sopia ihan mainiosti. Paskaisiin roskiin ei tietenkään tarvitsisi koskea, kun sellaisiakin joissa ei likaa hanskojaan riittäisi kyllin poimittavaksi.

Meillähän tempokisu onkin kertonut tämmöista toimintaa harrastavansa. Minun on melkoisen nolona tunnustettava että olen sen enempää ajattelematta hieman vähätellyt moista ja vieläpä huvittanut itseäni arvelemalla että hän varmaankin jättää pantittomat tölkit tienvarteen. Mutta tämä on - kuten Roux'kin yllä linkatussa jutussa toteaa - sellaista toimintaa jossa pienilläkin teoilla on näkyvää vaikutusta. Sen ettei kaikkia roskia koskaan saa kerätyksi tai sen että roskia tulee aina lisää ei pidä antaa lannistaa itseään, puhumattakaan että käyttäisi sitä tekosyynä olla itse tekemättä mitään.

TERU
28.11.2021, 15.20
Roskaantumisen syihin pitäisi vaikuttaa, jälkien korjaaminen on turhauttavaa.

Eräs tuttavani oululainen kahden pojan isä palasi Haaparannan reissulta, oli käyty ulkomailla, pojat saivat karamellipussinsa ja palatessa nautiskelivat. Toinen pojista avasi auton takaikkunaa ja työnsi tyhjän pussin ulos, mutta isä näki tämän taustapeilistä, pyöräytti auton ympäri ja haetti pussin autoon takaisin. Ei kuulemma enää toista kertaa ollut tarvetta tähän.

Risto Koivunen
28.11.2021, 15.47
Jalkaisin liikkuessa tulen aika usein poimineeksi roskia tien varrelta, joskus jopa osuu mukaan varsinainen roskapussi tätä varten. Nopea kumartuminen ei yleensä edes kauheasti menoa hidasta.

Pyörällä liikkuessa tuollainen taas tuntuu vaivalloisemmalta, kun pitäisi jokaisen roskan kohdalla aina erikseen pysähtyä ja jalkautua, kun ei ole roskapihtejä joilla voisi poimia noita satulasta asti. Jos alla olisi joku kickbike-tyyppinen ratkaisu, niin tuo olisi ehkä helpompaa. Nyt tulee pysähdyttyä lähinnä joidenkin isoimpien roskien takia - esimerkiksi tuulen riepottaman muovipussin.

TERU:n kanssa olen toki samaa mieltä siitä, että myös roskaantumisen syihin pitäisi puuttua.

Firlefanz
28.11.2021, 16.29
Roskaantumisen syihin pitäisi vaikuttaa, jälkien korjaaminen on turhauttavaa.

Sinähän neropatti olet:rolleyes: Varmaan myös resoneeraat niin että jos poimisit roskan samalla ikään kuin palkitsit sen heittäjän siivoamalla hänen puolestaan?:cool:

Mutta kerro meille kaikille miten jälkien korjaaminen sulkee pois roskaantumisen syihin vaikuttamisen? Meinaatko tosiaan että jälkien korjaamisen tuloksena roskien heittäjät ainoastaan pitävät tavastaan entistä tiukemmin kiinni, koska voivat ajatella että pianhan joku innokas ne roskat siivoaa?:D

Firlefanz
28.11.2021, 16.37
Pyörällä liikkuessa tuollainen taas tuntuu vaivalloisemmalta, kun pitäisi jokaisen roskan kohdalla aina erikseen pysähtyä ja jalkautua, kun ei ole roskapihtejä joilla voisi poimia noita satulasta asti.

Totta helkutissa se on vaivalloisempaa! Juuri siksi Roux'n kampanja on niin radikaali ja suorastaan pakottaa (etenkin sellaisen joka on maantiepyöräilystä kiinnostunut, seuraa kilpailuja ja ajaa itsekin, jos ei kisaa niin ainakin lenkkejä maantiepyörällä) kysymään itseltään että jos niin vaivalloinen touhu onnistuu ammattipyöräilijältä jolla on meriittilistallaan suuren ympäriajon etappivoitto, niin miksei se onnistuisi tällaiselta spandexilta (tai muulta harrastepyöräilijältä).

Nickname
29.11.2021, 11.13
... Meinaatko tosiaan että jälkien korjaamisen tuloksena roskien heittäjät ainoastaan pitävät tavastaan entistä tiukemmin kiinni, koska voivat ajatella että pianhan joku innokas ne roskat siivoaa?:DOsittain se varmaan näin on,miksi vaivautua tekemään jotain kun sen joku muu tekee kuitenkin sinun puolesta, kun roskaaja näkee että eilen kadulle heitetty mäkkärin pussi on aamuksi siivottu pois ei hänen tarvitse vaivautua etsimään roskista mihin sen mahtuisi laittamaan.

JackOja
29.11.2021, 11.21
Kunnon rangaistukset Singaporen (vaimissäseolikaan?) tyyliin niin loppuisi roskaaminen.

Vankilat täyteen purkansyöjiä, tupakoitsijoita ja autokaistahampparoijia.

Firlefanz
29.11.2021, 17.00
Osittain se varmaan näin on,miksi vaivautua tekemään jotain kun sen joku muu tekee kuitenkin sinun puolesta, kun roskaaja näkee että eilen kadulle heitetty mäkkärin pussi on aamuksi siivottu pois ei hänen tarvitse vaivautua etsimään roskista mihin sen mahtuisi laittamaan.

Tuohon mä en usko pätkääkään. Roskaajat vain eivät näe roskia tai jos näkevät eivät välitä niistä, ne eivät häiritse häntä koska hän pitää niitä normaalina osana maisemaa.

PS Puhumme nyt kadun- ja tienvarsiroskista. Yleisötilaisuuksissa ja puistoissa ynnä muissa paikoissa missä yleisesti pidetään piknikkejä jne tuommoinen ajattelutapa varmaankin on se jolla roskaaja tapansa itselleen selittää, jos ylipäätään tulee sitä sen kummemmin tarkastelleeksi. Mutta niissähän se siivooja on kaupungin tai kunnan työntekijä eikä tämmöinen aktiivinen, yhteisestä hyvästä ja jotain sen eteen tekemisestä kiinnostunut kansalainen.

tempokisu
29.11.2021, 17.44
Meillähän tempokisu onkin kertonut tämmöista toimintaa harrastavansa. Minun on melkoisen nolona tunnustettava että olen sen enempää ajattelematta hieman vähätellyt moista ja vieläpä huvittanut itseäni arvelemalla että hän varmaankin jättää pantittomat tölkit tienvarteen. Mutta tämä on - kuten Roux'kin yllä linkatussa jutussa toteaa - sellaista toimintaa jossa pienilläkin teoilla on näkyvää vaikutusta. Sen ettei kaikkia roskia koskaan saa kerätyksi tai sen että roskia tulee aina lisää ei pidä antaa lannistaa itseään, puhumattakaan että käyttäisi sitä tekosyynä olla itse tekemättä mitään.

Keväisin olen roskia keräillyt, ja lenkillä tulee otetuksi mahdollisuuksien mukaan ( jos mahtuu taskuihin, joskus on reppu/muovikassi sitä varten...) tölkit/pullot jemmaan. En mä ilman lukulaseja erota onko pantillinen vai ei, mukaan vaan ja varsinkin jos olen siellä kävellen roskia keräämässä.
Tuntuu kyllä turhauttavalta, tilanne on keväällä taas alkupisteessään. Mutta hommiin vaan taas ensi keväänä, ottaa mukaan evästä ja termoskaffet niin tulee jopa kiva reissu. Yritän kyllä kovasti vakuuttaa itselleni että tämä roskienkeruu on ympäristöteko ja luonto kiittää. Teen sen minkä voin.

Risto Koivunen
29.11.2021, 20.09
Roskaajat vain eivät näe roskia tai jos näkevät eivät välitä niistä, ne eivät häiritse häntä koska hän pitää niitä normaalina osana maisemaa.

Tästä tulee mieleen, että erään oletuksen mukaan ihmisillä olisi matalampi kynnys roskata jo ennestään roskaista tienoota. En tiedä onko tuon vahvisteeksi mitään varsinaista kokeellista käyttäytymistieteellistä näyttöä.

Mutta vastaavasti, onko kynnys roskien poimimiseen matalammalla jos niitä on harvassa? Omalla kohdalla ainakin taitaa olla - siinä kun saa pienellä työllä merkittävän näkyvän parannuksen.

Firlefanz
29.11.2021, 21.15
Vastaus ensimmäiseen on luultavasti joo. Semmoisesta tutkimuksesta olen lukenut missä paikkojen hajottaminen, ilkivalta käynnistyi kun tutkijat olivat ikään kuin tehnee pelinavauksen ja lisääntyi sen jälkeen geometrisesti, mutta kun mitään ei rikottu malliksi, paikat säilyivät kunnossa merkittävästi pitempään, Sitten kyllä seurasi sama nopeutuva kasvu.

Vastaus jälkimmäiseen on helpompi, koska siihen tosiaan riittää omakohtainen kokemus. Mutta mitenkään itseäni kehumatta: jossain vaiheessa mun pääkopassani tapahtui semmoisia asetusten muutoksia että minusta oli yksi ja hailee kuinka monta roskaa jää maahan sen jälkeen kun minä yhden tai kaksi korjaan. Ne muut roskat eivät ole tässä leikissä merkityksellisiä - vaikka inhimillistä tietysti onkin että välitön palkkio siinä muodossa että jokin paikka on sitten (ainakin jonkin aikaa) tiptop maistuu paremmalta:D

Joni Kani
30.11.2021, 16.46
En poimi muiden roskia ainakaan ilmaiseksi. Eikä pitäisi kenenkään muunkaan. Ei mitään järkeä opettaa roskaamaan vielä lisää.

TERU
30.11.2021, 17.26
Tämä Homo Sapiens 2.17 on vielä kehitysvaiheessa, sotkee, rikkoo, roskittaa, kiusaa heikompiaan...toivon mukaan seuraavassa päivityksessä 2.20 nuo iljettävät ominaisuudet poistuu!

MV
30.11.2021, 17.36
Turha toivoa mitään järkevää ennen versiota 3.14159

Ontopic: luulen että ihmiset roskaa (ja muutenkin sikailee) vähemmän jos ne tuntee paikan omistajan. Jossain maantiellä tai kaupunkien keskustoissa tämä omistaja on abstraktio.

TERU
01.12.2021, 07.27
Aivan liikaa näkee kuin toiselta vihamieliseltä planeetata tai valtiosta tulleiden käyttäytymistä, tai oikeastaan vain jälkiä, ei noita "yksilöitä" liioin näe, monta versiota tarvitaan päivitykseemme. Sinisilmäisyyttäni idealistina luulin kakkosella alkavan, mutta taitaa mennä kolmosella alkavalle vuosituhannelle.