PDA

Näytä tavallinen näkymä : 700 pintaan maastopyörä/ympärivuoden työmatkapyörää



nakamura10
28.11.2021, 00.30
https://www.bikeexchange.de/a/hardtail-mtb/cube/thuringen/bad-salzungen/aim-ex-27-5/102413273

kasetti 11-46T (https://www.bikeexchange.de/a/hardtail-mtb/cube/thuringen/bad-salzungen/aim-ex-27-5/102413273)Mitäpä olette mieltä pärjääkö?

Onko Trek Marlin 50-100e edestä parempi?
Onko tähän 700e hintaan muita ok pyöriä?

Kuminauha
28.11.2021, 09.17
11-46T riittää kyllä.

velib
28.11.2021, 09.28
Keulasta en osaa sanoa kun ei Suntourit ole tuttuja, mutta muuten vaikuttaa kaikki olevan kunnossa. Jos keula on ok niin ensimmäisenä itsellä menisivät vaihtoon jarrut, mutta eiköhän noillakin pyörän pysäytä. Trek Marlinissa vastaavat osat saa vasta 7:ssa, jonka hinta lähentelee jo tonnia. Toki rungoissakin on eroja, mutta niitä on vaikea kommentoida ilman omakohtaista kokemusta.

nure
28.11.2021, 13.07
Miksi ihmeessä työmatkapyörässä täytyy olla pomppukeppi keulassa?

SBIAN
28.11.2021, 15.06
Sanoisin että erinomaisen hyvä pyörä tuohon hintaan, varmaan ihan käypä pyörä tarkoitukseesi.

TANUKI
29.11.2021, 11.49
Jos ei meinaa maastossa ajella niin hankkisin suosiolla gravelin tai hybridin työmatkakäyttöön. Jos budjetin pystyy hilaamaan sinne 800€ pintaan niin vaihtoehtoja em. pyöristä alkaa löytymään esim. Kona Dew Deluxe (https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/polkupyorat/hybridi/kona-dew-deluxe/) , Kona Rove AL (https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/polkupyorat/retki-gravel/kona-rove-al/) , White GX Lite (https://www.xxl.fi/white-gx-lite-21-gravelpyora/p/1179895_1_style) .

Aloittajan linkin pyörä taitaa olla loppu tai ainakin näin vähäisillä saksantaidoilla ymmärsin?

kni
29.11.2021, 13.41
https://www.bikeexchange.de/a/hardtail-mtb/cube/thuringen/bad-salzungen/aim-ex-27-5/102413273

kasetti 11-46T (https://www.bikeexchange.de/a/hardtail-mtb/cube/thuringen/bad-salzungen/aim-ex-27-5/102413273)Mitäpä olette mieltä pärjääkö?

Onko Trek Marlin 50-100e edestä parempi?
Onko tähän 700e hintaan muita ok pyöriä?Kyllähän tuo Cube näyttää sopivalta peliltä työmatkakäyttöön. Ja vaikka nuren onkin jostain käsittämättömästä sielunhaavasta johtuen pakko joka väliin päästä nälvimään[emoji38], niin tuokin keula tekee kyllä kanttarien ylityksestä ja rikki revitystä asfaltista paljon siedettävämpää.

Lähetetty minun Nokia 7.1 laitteesta Tapatalkilla

nure
29.11.2021, 16.33
^ Kyse ei ole nälvimisestä vaan siitä että mitä moisella painolastilla saavutetaan? Ei synny sielun- eikä muitakaan haavoja mutta en moiseen ole koskaan perusteluja löytynyt, toistakiloa keulalla turhaa painoa ei paljoa ilahduta.
Ja varsinkin kun suunniteltu ajo ympärivuotista niin vielä vähemmän suositan. Toisaaltaan kun pyörä muuten ok niin aina vai vaihtaa jäykän keulan kun tuo leviää...

jame1967
30.11.2021, 09.16
^Täysin samaa mieltä , joustokeula ihan turhaa painolastia ja lisää huoltotarvetta jos ei maastossa aja .

Föhn
30.11.2021, 09.32
Joustokeula painoineen on ongelma niille joilla sitä ei ole. Valtaosalle tavallisille mankeloijille on se ja sama mitä se fillari painaa. Kunhan siitä löytyy liki puhkeamattomat renkaat ja sillä pääsee eteenpäin. Huollon tervekin koittaa sitten vasta kun siitä löytyy vikaa joka estää ajamisen. En minäkään montaa asiaa ymmärrä mutta enpä sillä päätäni vaivaa. En edes joka väliin viestin arvoisesti.

nure
30.11.2021, 09.45
^Ajattele asiaa kuluttajavalistuksena, Kuinkahan paljon turhaa tavaraa syntyy tuon tyyppisistä/tasoisista keuloista? Itse olen kolmeen vaihtanut joko jäykän tai laadukkaamman ja kaikki niistä jääneet kelpasivat ainoastaan metallin keräykseen...
Eettistä tai ei, itse en edes pahimmalle vihamiehelle suosita moista... Ongelmia saa kyllä muutenkin ja kyllä se "puhkeamatonkin" puhkeaa...

hitlike
30.11.2021, 11.57
Etuiskarista tehdään nyt ihan turhan iso numero. Jos tilalla olisi bulkkiteräshaarukka niin ei se meno siitä juuri kevene, lisäksi työmatka ja retkikäytössä tuommoinen coil Suntouri kestää sen kymmenen vuotta ajoa. Täysin tyytyväisenä ja pyöräilystä nauttien tuolla foorumin ulkopuolisessa maailmassa kymmenet tuhannet ihmiset ajaa työmatkaa ja pyörälenkkiä "pomppukepit" keuloilla.

Yläpuolella nimim. TANUKIlla myös hyvä pointti. Esim just tuo Whiten GX kuulemma syö 2 tuumaisen renkaan (esim 50mm mara winter voisi olla kiva talvella), siinä saa jo täyshiilarikeulan samaan rahaan sekä maltilliset välitykset 46/34-11-34 kuulostaa sopivalta myös rospuuttokelin talvipyöräilyyn.

kni
30.11.2021, 12.03
^Täysin samaa mieltä , joustokeula ihan turhaa painolastia ja lisää huoltotarvetta jos ei maastossa aja .Höpsis. Olen itse ajanut vastaavalla keulalla tuhansia kilometrejä työmatkaa, se toimii siinä käytössä mainiosti. Eikä vaadi juuri kummoistakaan huoltoa. Vaimon työmatkahybridissä on edelleen Suntourin keula ja on siihen huomattavan tyytyväinen. Kumma että näistä pitää jatkuvasti jankuttaa, mulle on ihan ok että toisilla ei mukavuus ole ensimmäisenä kriteerinä työmatkalla mutta jotenkin kuvittelisin että on helppo ymmärtää että monella on. Toki palsta on nimetty fillari-keskusteluksi eikä fillarointi, mutta silti tuo grammahiplailu on jotensakin surkuhupaisaa.

Lähetetty minun Nokia 5.3 laitteesta Tapatalkilla

#78
30.11.2021, 13.16
Minä olen molempaa mieltä. Jäykkä keula olis hyvä työmatkafillarissa, mutta jos tuon hintaluokan maastopyörää katsoo tulee vastaava keula mukaan halusipa tai ei.
Mulla on 10v vanha työmatkahybridi suntour jousikeukalla. Täysin ilman huolto meni noin 10tkm. Tämän jälkeen alkoi nitisemään. Purin, putsasin ja rasvasin sekä laitoin jousimännän alle 20mm spaceria niin jäykistyi paljon ja ei satu väljät samaan kohtaan.... Että kestää noilla ajella.

nure
30.11.2021, 14.04
Kni, ei kyse grammoista vaan toimivuudesta... Toisaaltaan jos kysyjä ei ole parempaan tottunut niin kyllä silloin käy jopa tuollainen...

#78, aikaisemmin suositellut hybridit selkeästi käytännöllisempiä jos vain rengastilavuus riittää kunnon nastoille...