Näytä tavallinen näkymä : Keraaminen vanne
 
 
Nikolas Ojala
26.11.2021, 03.17
Ennen kuin kukaan ehtii ihmetellä että mistä on kyse, keraamipintainen vanne on tavalliseen alumiinivanteeseen verrattuna jarrupalojen kulutusta paremmin kestävä. Keraamivanteelle yhteensopivat jarrupalat tarvitaan myös, jotta vanne ei söisi jarrupaloja nopeasti.
Aiemmin tässä bisneksessä olivat mukana ainakin Bontrager ja eikä niin kauan aikaa sitten myös Mavic. Nykyään näyttää siltä että DT Swiss ja Boyd valmistavat yhä keraamivanteita. Mutta jos näiden tuotteita hakee sillä silmällä, piakkoin paljastuu että he haluavat myydä näitä vanteita valmiissa kiekoissa, eli näyttää siltä että keraamisia vanteita ei olisi myytävänä irrallisina lainkaan. Tavallinen kuluttaja voi ajatella että hyvä juttu, eipä tarvitse kiekkoa kasata, kun sen saa valmiina. Kyllä näin epäilemättä onkin, mutta jos kuluttaja jostain omasta hyvästä syystään haluaakin keraamivanteiseen kiekkoon jonkun eri navan, asia mutkistuu. En keksi muuta varmaa tapaa kuin tilata kokonainen valmis (kallis) kiekko ja varovaisesti purkaa se pinnoja vähitellen löysyttämällä, jolloin vanteen saa irti ehjänä ja suorana. Ylimääräisen navan voi laittaa myyntiin tai hyllyn koristeeksi, mutta tuskin siitä millään saa omiaan pois.
Tässä vaiheessa joku saattaa ihmetellä että miksi ihmeessä se kiekon alkuperäinen laadukas napa ei kelpaisi. Tähän saattaa olla muitakin vastauksia, mutta napadynamo voisi olla yksi hyvä syy. Suomessa tuli juuri polkupyöriin pakollisiksi etuvalaisimen lisäksi myös takavalo, ja napadynamo on vaan aika kätevä tapa hankkia LED-valaisimiin niiden tarvitsema pieni sähköteho.
Toinen mahdollisuus olisi lähestyä keraamivanteiden valmistajia sähköpostilla ja kohteliaasti kysyä saisiko keraamisen vanteen irrallisena tuotteena ja mitä se sitten maksaisi. Todennäköisesti asiakaspalveluhenkilö toteaa että sellaista tuotetta ei vaan ole.
Lopuksi varmaan joku vielä kyseenalaistaa koko keraamivanteen järkevyyden. Nykyäänhän saa polkupyöriin levyjarruja ja niihin sopivia kiekkoja, myös napadynamolla. Tunnustan että levyjarrussa on joitain ylivertaisia ominaisuuksia, mutta toisaalta symmetrinen etukiekko on silti jäykempi.
En nyt suorastaan odota että kukaan tarjoaisi tähän pulmaan mitään siistiä ratkaisua mutta eihän sitä koskaan tiedä.
Itsellä joskus Mavic 517 CD Ceramic vanteet kiekoissa ja oli ehkä kaikkein kestävimmät vannejarrulliset mitkä milloinkaan omistanut. Vanteen pinta pysyi kauniina loppuun asti. Muistaakseni käytin kylläkin normipaloja, Koolstop tai vastaavia mutta kuitenkin niiden hinta kilometreihin nähden aika pientä.
Nikolas Ojala
27.11.2021, 02.00
Tämmöinen vielä epätodennäköisempi ratkaisu tuli mieleen. Jos ottaisi yhteyttä DT Swissiin ja Boydiin ja ehdottaisi sellaista että kokeilisivat vaikka koe-erän luontoisesti tuottaa kiekkoja, joissa olisi dynamonapa. No heillä ei tietenkään ole sellaisia dynamonapoja omissa tuotekokoelmissaan, mutta ainahan voi eri valmistajien kanssa diilata tällaiset brändäykset kuntoon. Esimerkiksi DT Swiss saattaisi käyttää omaa Oxic vannettaan ja omia pinnojaan. Napa voisi olla SONdelux wide body ja tähän liittyisi jokin molempia firmoja hyödyttävä sopimus. Dynamonapa voisi olla sellainen erikoisversio, josta puuttuisivat valmistajan omat merkinnät päältä. Näin DT Swiss voisi myydä kiekkoa omana tuotteenaan, mikä lienee markkinoinnin kannalta hyvä asia. En tiedä voisiko tämän idean saada toteutumaan, jos sitä perustelisi vaikkapa ajovalojen pakollisuudella joissain maissa, mutta epäilen. Vaikeus ja epätodennäköisyys tulee siis näiden asioiden yhdistelmästä: Jokin vähemmistö pyöräilijöistä haluaa polkupyöräänsä dynamonavan. Jokin vielä pienempi vähemmistö pyöräilijöistä haluaa polkupyöränsä etukiekkoon keraamisen vanteen. Niitä pyöräilijöitä, jotka haluavat nämä molemmat, saattaa olla todella vähän.
https://nabendynamo.de/en/products/hub-dynamos/for-standard-forks/
https://www.dtswiss.com/en/wheels/wheels-technology/oxic-technology
Boyd ei ole valmistanut Altamont Ceramicejaan enää kolmeen-neljään vuoteen ja ei niillä ole ollut tavallisiakaan vannejarru-Altamonteja saatavilla pariin vuoteen.
DT:n OXIC-kiekkojen vanteissa on maks. 28 reikää ja SON:n dynynavoissa 32 tai 36. Muutenkaan tuskin DT:llä on intressejä alkaa kasaamaan dynynapojen ympärille kiekkoja kevyillä maantiekisavanteilla. Varsinkaan sillä Wide-navalla, joka on painava ja tarkoitettu järeään retkikäyttöön. Sen kaveriksi luonnollisempi vanne olisi joku TK540 tai vastaava paksuseinämäinen ja holkitettu vanne. Tai joku vielä järeämpi rerkivanne. Hyvässä lykyssä TK540:llä jarruttelee pitempään kuin niillä Oxic-vanteilla, joissa jarrupinnat on ohuemmat sitten, kun keraaminen pinnoite on kulunut pois.
Eli ei ne keraamiset vanteetkaan ole ikuisia eivätkä ihan täysin oikotie onneen muutenkaan. Dynamonavallisia kiekkoja saa valmiiksi kasattuinakin ihan järkevillä perusvanteilla, joiden uusiminen on helppoa ja edullista, kun ne on kuluneet loppuun.
Jos haluat hifistellä, niin Hed Belgium Plus on paras alumiininen vanejarruvanne. Scandium-sekoitteinen alumiini kestää jarruttelua enemmän kuin kuttaperkka-alumiiniset vanteet, niissä on hyvä jarrutustuntuma, ne ovat leveät ja keveähköt mutta tukevat. Nekin ovat tällä hetkellä loppu ja uuden erän toimitus on viivästynyt melkein vuoden Kauko-Idän konttipulasta johtuen, mutta tällä hetkellä yksi kontillinen seilaa jossain Kiinan ja Usan välillä ja Hedin mukaan ne tulee myyntiin vuodenvaihteen paikkeilla.
Asian ulkopuolelta: Miksi täytyy olla napadynamo, akkulamput halpoja ja tehokkaita...?
Jami2003
27.11.2021, 11.43
Asian ulkopuolelta: Miksi täytyy olla napadynamo, akkulamput halpoja ja tehokkaita...?Aika monella brevet ja bike packing kuskilla näyttää olevan. Saa ladattua muutkin elektroniikka härpäkkeet ajon aikana kuin käyttää pelkkään lampun poltteluun.
Mulla on pari talvea nyt ollut napadynamo työmatka-/hyöty-/pimeälenkki-/jne. fiksissä enkä palaisi akkujen latailuun. Ihanan helppoa, kun pyörä on aina ajokunnossa. Lisäksi, kun ajaa joka säässä, niin kaikki mulla olleet akkuledit on olleet enemmän tai vähemmän herkkiä pakkaselle. -15 asteessa moni jo lopettaa toimintansa kokonaan.
^Siis muutamia talvia työmatkat ajoin Fenixillä ja ei kyllä moisia ongelmia esiintynyt, viikon ajot hyvin kesti akku...
Asia tuli selväksi, kukaan ei tarvitse napadynamoa.
^Oikeastaan on paljon asioita jota kukaan ei tarvi mutta kuitenkin niitä myydään...
Firlefanz
28.11.2021, 14.33
Ja sen mittapuu tarvitseeko kukaan jotain asiaa on...
Nikolas Ojala
01.12.2021, 22.31
Kyllähän tuo idea napadynamosta ja keraamivanteesta nyt aika toivottomalta näyttää, ainakin sen perusteella mitä stenu tuossa asiasta tiesi kertoa.
Seuraava mahdollisuus olisi epäsymmetrinen vanne ja sen kanssa yhteensopiva levyjarrunapadynamo. Tietty siinä menee sitten aika paljon uusiksi mutta osien saatavuus lienee jonkin verran suurempi kuin nolla.
Kyllähän tuo idea napadynamosta ja keraamivanteesta nyt aika toivottomalta näyttää, ainakin sen perusteella mitä stenu tuossa asiasta tiesi kertoa.
Seuraava mahdollisuus olisi epäsymmetrinen vanne ja sen kanssa yhteensopiva levyjarrunapadynamo. Tietty siinä menee sitten aika paljon uusiksi mutta osien saatavuus lienee jonkin verran suurempi kuin nolla.
Miksi epäsymmetrinen? Mavicin A319 esim on ihan pätevä vannejarrullinen tai Open Pro UST levylle. SPltä saa myös ihan kohtuullisia napoja kohtuulliseen hintaan. 
Nurelle sen verran että kyllä joku Ruska ilman napadynamoa tekee sut niin riippuvaiseksi latauspaikoista että saat ajaa kieli pitkällä että saat kompattua latauksiin käytetyn ajan. Joo, akkuja voi aina kantaa mukana enemmänkin mutta aikanaan pitää niitäkin ladata. Vapaus on valttia. 
-- 
Murphy elää!
Minulla on ollut CSS-pinnoitetut vanteet jo viitisen vuotta käytössä, eikä jarrupinta ole vielä silminnähden kulunut. Jos muistan oikein, kauppias (bikestation.fi (https://bikestation.fi)) saattoi mainita, ettei niitä vanteita enää valmisteta. Kun Rohloff-takakiekostani täysin yllättäen katkesi pinna (pinnan metallin väsymisen vuoksi; valmistajahan lupaa käytännössä vain pari tuhatta kilometriä), hän purki ja kasasi kiekon käyttäen uusia pinnoja. Samalla hän tarkisti etukiekon, jossa minulla on SONdelux. Pinnojen kireys ei kovin paljon poikennut siitä, mitä hän oli taulukkoonsa kirjannut kiekkoa kasatessaan.
Jokunen vuosi sitten kyselin myös täältä, mistä vanteelle parhaiten sopivia jarrupaloja voisi saada. Piti sitten tilata ulkomailta, kun ei ollut mahdollista tukea suomalaista kauppiasta.
Nikolas Ojala
06.12.2021, 15.17
Miksi epäsymmetrinen?
Kun symmetrinen kiekko ei ole vaihtoehto, ainakin osa sen ominaisuuksista on saatavissa kikkailemalla. Siksi epäsymmetrinen vanne.
Asymmetrical rims build up into stiffer, stronger and more reliable wheels by improving the bracing angles of a dished wheel and equalizing the spoke tensions between the drive and non-drive side spokes. On a mountain bike wheelset with disc brakes, both the front and rear wheels have significant dish. With traditional rims, the rim is centered (or dished) by decreasing spoke tension on one side relative to the other so that the rim is pulled into center. A typical symmetric-rimmed mountain bike rear wheel requires spoke tension ~40% less on the non-drive side. This mismatch in spoke tension means the wheels is weaker than it could be, the lateral stiffness could be improved, and the low-tension spokes are prone to coming loose over time. Asymmetrical rims help fix these issues by offsetting the nipple holes so that the bracing angles are improved and the spoke tension between the drive and non-drive side is more equalized. Our rims have 2.4-2.6mm of offset which we've found is the sweet spot; improving spoke tension balance by about 15% but also allowing you to use the same rim for either the front or rear by simply flipping the rim around. The correct position is indicated on each rim. For a better visualization of how asymmetrical rims help build stronger and stiffer wheels, check out the drawing to the left.
https://www.noxcomposites.com/technology
Ja tuohan siis ei ole mitään uutta asiaa. Muistan että kaveri selitti minulle tämän saman asian melkein 25 vuotta sitten.
Ja toisaalta Professional Guide to Wheel building sanoo että 'offset rims are not common because there is nothing wrong with standard rims'. Ehkä se oli eri asia silloin 25 v sitten. Ja siinäkin offset säädetään puolien pituuksilla eikä kireydellä. 
Edit: mainittakoon ettei kaikki kiekonrakentamisen salat ole tuttuja vaikka pari dynamokiekkoa olenkin menestyksellä randonneur-hommiin rakentanut. 
-- 
Murphy elää!
Niin onhan takakiekkojen vetopuolen pinnat lähes suorassa kulmassa nykyään. Eikös tuota just korjata offsett kehillä ja isommalla laipan halkaisijalla navassa.
Nikolas Ojala
11.12.2021, 13.57
Minua ei haittaa jos tämä ketju muuttuu yleiseksi pohdinnaksi kiekonrakennuksen ihmeellisyyksistä, koska alkuperäinen aihe tuli kulutettua loppuun aika nopeasti. Pidän keraamipintaisista vanteista mutta niiden markkinat näyttävät kuivuneen kokoon. DT-Swiss valmistaa kiekkoja kisapyöräilijöille ja siinä keraamivanteilla on yhä pieni markkinarako.
Nikolas Ojala
14.12.2021, 00.39
Ai miksikö napadynamo on hyvä?
Katselkaa mainosbannereita. Tuossa on heti Fenix polkupyörävalaisimien mainosbanneri saatavilla. Siinä on tällaisia tehokkaita sanoja:
Tehoa riittää!
Hyvä akun kesto
Erittäin hyvä!
Pitkä käyttöaika
Näkyvyys 200  m
Puolet asiakkaan vakuuttelemisesta käytetään siihen että asiakas uskoisi että valaisimen akku ei jätä pulaan kesken matkan. Ja tämä tietenkin siksi että kuluttaja tietää että niinkin saattaisi hyvin käydä. Mutta siis ei näillä valaisimilla. Ei näillä akuilla.
Napadynamon kanssa asia on täysin selvä. Mitään sähkövarastoa ei ole. Valo näkyy kun pyörä liikkuu. Ja milloin pyörä ei liiku, sitä varten on heijastimia ja kissansilmiä.
Juuri noin. Napadynamo on helppo, sillä valot yksinkertaisseti toimivat aina silloin, kun niitä tarvitaan. Ei tarvitse muistaa ladata mitään, eikä ole akkua, joka pullistuisi väärän käytön tai kylmän sään vuoksi. Vasta yksi napadynamo (Shimanon halvin malli, muistaakseni Bilteman myymässä kiekossa) on kaivannut vaihtoa lähes 20 vuoden käytön aikana. Siihen kiekkoon vaihdoin toiseksi halvimman Shimanon joitain vuosia sitten. Paremmissa pyörissä on Schmidtin dynamot ja etuvalo. Huonommissa Shimano ja B+M.
Nikolas Ojala
22.07.2022, 20.32
Napadynamosta vielä: Napadynamo on siisti, mutta ehkä sitä ei tarvita. 
https://www.magniclight.com/en/
Keksintö hämmästytti nerokkuudellaan.
Saavuttiko Magniclight jo katulaillisuuden (https://www.velobiz.de/news/magniclight-kaempft-um-stvzo-zulassung-veloQXJ0aWNsZS8yMDUwOAbiz)? Miten hyvin se mahtaa kuraantua märällä kelillä?
Lisäys: Tämän saksankielisen keskustelun (https://www.rennrad-news.de/forum/threads/kleinste-stvzo-konforme-beleuchtung-f%C3%BCrs-rennrad.113015/page-7) mukaan saavutti, mutta jostain syystä he eivät sitä hehkuta sivuillaan. Kyseisessä keskustelussa moitittiin surkeaa valotehoa. Jos ymmärsin oikein, vanhaa mallia ei enää ole saatavilla ja uuden (vielä lähemmäs vannejarruja asennettavan) on tarkoitus tulla saataville lähiviikkoina.
Nikolas Ojala
22.07.2022, 21.46
Miten hyvin se mahtaa kuraantua märällä kelillä?
Vasta tänään havaitsin koko keksinnön olemassaolon, joten voin hyvin sanoa että enpäs tiedäkään.
Toisaalta, pyöriviin renkaisiin tarttuva rapa tapaa lähteä tangentin suuntaan. Veikkaan että rapaantuminen on verrattavissa vannejarrujen rapaantumiseen, koska nämä vannedynamot täytyy asentaa vanteen välittömään läheisyyteen samaan tapaan kuin jarrupalat.
Uusimmat mallit näyttävät olevan vannejarruihin integroidut. Mutta miten nuo sopivat yhteen keraamipintaisten vanteiden kanssa, kun keraamivanteisiin sopivat erikoisjarrupalat ovat tarpeen? Sanotaan että kysyvä ei tieltä eksy, joten lähetin jo sähköpostilla kysymyksen.
Vasta tänään havaitsin koko keksinnön olemassaolon, joten voin hyvin sanoa että enpäs tiedäkään.
Toisaalta, pyöriviin renkaisiin tarttuva rapa tapaa lähteä tangentin suuntaan. Veikkaan että rapaantuminen on verrattavissa vannejarrujen rapaantumiseen, koska nämä vannedynamot täytyy asentaa vanteen välittömään läheisyyteen samaan tapaan kuin jarrupalat.
Uusimmat mallit näyttävät olevan vannejarruihin integroidut. Mutta miten nuo sopivat yhteen keraamipintaisten vanteiden kanssa, kun keraamivanteisiin sopivat erikoisjarrupalat ovat tarpeen? Sanotaan että kysyvä ei tieltä eksy, joten lähetin jo sähköpostilla kysymyksen.
Tämä ei kosketa jarrupintaa, joten keraamipinnoite ei vaikuta muuten kuin että sähköäjohtava alumiinin on kauempana. Heikentävä vaikutus tietysti riippuu keraamipinnoitteeen paksuudesta.
Tämä keksintö ei sitten toimi  hiilikuituvanteen kanssa.
Nikolas Ojala
22.07.2022, 23.45
Tämä ei kosketa jarrupintaa, joten keraamipinnoite ei vaikuta muuten kuin että sähköäjohtava alumiinin on kauempana. Heikentävä vaikutus tietysti riippuu keraamipinnoitteeen paksuudesta.
Oleellista tässä on se, että jos tuo dynamo on integroitu jarruihin, sitten pitäisi olla saatavilla myös jarrupaloja jotka sopivat tuohon dynamoon ja keraamiseen jarrupintaan. En tiedä onko niitä, mutta sitä tiedustelin sähköpostissa.
Oletan että joku vastaus tulee kun vähän jaksan odottaa.
Nikolas Ojala
23.07.2022, 00.35
Oleellista tässä on se, että jos tuo dynamo on integroitu jarruihin, sitten pitäisi olla saatavilla myös jarrupaloja jotka sopivat tuohon dynamoon ja keraamiseen jarrupintaan.
Havaitsin että siellä oli tarpeellista tietoa jarrupaloista mukana: "Shimano compatible, separately changeable". Tiedon löysin tältä sivulta: https://www.magniclight.com/en/shop/product/1879-magnic-microlight-frontlight
Googlasin Shimanon jarrupaloja, ja kyllä niitä on keraamipintaisille vanteille myös. Eli hyvältä näyttää sen suhteen.
Nikolas Ojala
28.11.2023, 08.44
Contactless rim dynamo on nyt mielenkiinnon kohteena. Ei sillä etteikö napadynamo olisi sinänsä hyvä, mutta jos kiekoissa ei ole sinänsä mitään vikaa, erillisten dynamojen hankkiminen on sekin vaihtoehto, kunhan ne ovat hyviä. Huonolla ei viitsisi itseään kiusata.
https://reelight.com/products/nova
Markku Lehikoinen
28.11.2023, 15.27
Contactless rim dynamo on nyt mielenkiinnon kohteena. 
https://reelight.com/products/nova
Herttinen sentään, tuohan olisi viksu retkipyörässä. Mahtaako olla oikeasti toimiva systeemi. 
Pitääpä ryhtyä oitis tutkailemaan. 
Markku Lehikoinen
Veivaaja
28.11.2023, 16.25
Linkin mukaan ilmoitettu valoteho 20-30 lumenia. On siis lähinnä huomiovalo. Napadynamoilla päästään selvästi korkeampiin valotehoihin.
Nikolas Ojala
30.11.2023, 01.11
Linkin mukaan ilmoitettu valoteho 20-30 lumenia. On siis lähinnä huomiovalo.
Kyllä, ja pyöräilijän liikenneturvallisuuden kannalta on tärkeää tulla nähdyksi ja huomatuksi liikenteessä.
Jos pyöräilijä haluaa lisäksi parannella omaa näkemistään pimeällä, sitten joku kypärävalaisin voisi olla hyvä lisä. Kypärävalaisimen hyvä puoli on siinä että se ei tapaa unohtua polkupyörään.
Napadynamoilla päästään selvästi korkeampiin valotehoihin.
Napadynamo on hieno laite, ja ehdottomasti minulla ei ole mitään sitä vastaan. Kiekon rakentaminen haluamaani vanteeseen on varsinainen kynnys.
 
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.