Näytä tavallinen näkymä : Hookless
Miten tuollainen "Hookless" vanne eroaa käytössä perinteiseen verrattuna? Toimiiko samat renkaat ja onko helpompi asentaa/litkuttaa?
Kuminauha
23.11.2021, 11.15
Miten tuollainen "Hookless" vanne eroaa käytössä perinteiseen verrattuna? Toimiiko samat renkaat ja onko helpompi asentaa/litkuttaa?
https://pic.useful.fi/hdjzpLwtZ.jpg
Periaatteessa hookeless on suunniteltu ainoastaan tubeless käyttöön. Tossa aika pitkä kirjotus aiheesta.
https://www.bikeradar.com/features/hookless-rims-road-tubeless/
^Ulkoinen olemus ei epäselvä mutta juuri renkaiden yhteensopivuus... Lähinnä mitkä sopii ja mitkä ei...
Vaatii hookless-hyväksytyt renkaat, jotta vanne-rengas -yhdistelmä toimii "varmasti". Sisuria voi toki käyttää em. ulkorenkaan sisällä, jos tulee sellainen rengaskiipeli, mistä ei pelkällä litkulla ja kamelinpaskalla selviä.
Ja ihan varmasti osa hookless-hyväksymättömistä renkaista toimii hookless-vanteilla, etenkin maastopuolella. Riskin realisoituminen vaan saattaa tehdä kipeää.
Vaatii hookless-hyväksytyt renkaat.....
En ole ikinä törmännyt tuohon asiaan. Kolmilla eri hookless-kiekoilla olen surutta käyttänyt sekalaista settiä renkaita.
Mistä tuo hyväksyntä käy ilmi? Onko merkitty renkaaseen jotenkin?
Eiköhän tuo ole tärkeämpää maantiepuolella, jossa paineet vähän korkeammat.
Mielestäni esim. jotkin Contin maantierenkaat ei toimi/suositella... Jotain vastaavaa myös tuossa Kuminauhan linkkaamassa artikkelissa oli myös mainittu...
Joskus ollut renkaat käytössä, joiden kyljessä oli maininta, että saisi asentaa vain koukullisille vanteille, nuo jo ajettu loppuun enkä muista kenen valmiste oli.
Renkaiden tiedoissa paperilla tai ruudulla harvoin mainitaan mitään asiasta, löysin yhden melkoisella hakemisella,
https://www.bikeplanet.fi/zipp-g40-xplr-40-622-gravel-rengas
Löytyypä muitakin, tais ollakin contin maantierenkaat nuo jo hävitetyt, tässä sentään jotain tähän liittyvää,
https://powerfactory.fi/pyoraily/renkaat-ulko/maantie/25-622/ulkorengas-28-continental-gp5000s-tr-28-622-musta-tubeless.html
Joutuu renkaiden ja vanteiden yhteensopivuuttakin hitusen miettimään, ainakin paineiden kanssa.
Eiköhän tuo ole tärkeämpää maantiepuolella, jossa paineet vähän korkeammat.Näin mäkin olen sen ymmärtänyt. Eikös esim kaikki Mavicin tubeless kehät ole hookles(pois lukien maantie, niistä en tiedä mitään).
Sen olen ainakin huomannut että mavicin hookles kehille on molemmat renkaat ollu todella tiukkoja laittaa(wtb ja schwalbe)
En ole ikinä törmännyt tuohon asiaan. Kolmilla eri hookless-kiekoilla olen surutta käyttänyt sekalaista settiä renkaita.
Mistä tuo hyväksyntä käy ilmi? Onko merkitty renkaaseen jotenkin?
Continentalin nastarenkaissa luki kyljessä, että vain koukullisille vanteille.
Jami2003
24.11.2021, 21.30
Samoin huomasin gp5000 kyljessä tekstin että vaatii koukullisen vanteen.
Joni Kani
25.11.2021, 19.01
Hookless - taas on markkinamies keksiny yhden turhakkeen millä koijata apinaa. En tuu ostaan, ikinä...
Hookless - taas on markkinamies keksiny yhden turhakkeen millä koijata apinaa. En tuu ostaan, ikinä...
Niin, eihäne ne edes toimi marawintereiden kanssa. Ihan pskt.
Ei taida olla enää uusissa mummiksissakaan hookless-vanteita?
Hookless vanteen etuja ovat:
- Hiilikuituisena helpompi valmistaa, mikä johtaa kevyempään rakenteeseen ja todennäköisesti myös kestävämpään.
- Rengas asettuu aerodynaamisesti paremmin vanteeseen, millä on varsinkin edessä merkitystä.
Patrik28
26.11.2021, 09.26
Ei taida olla enää uusissa mummiksissakaan hookless-vanteita?
Onneksi ei. Lähtee melkoinen jysäys, kun rengas luiskahtaa vanteelta. Sitä riskiä ei halua kauppapyörään, niin mummiksen vanteet vaihtui kauan sitten.
^^Kestävyyttä en allekirjoita, tuo "koukku" voi toimia profiilin lailla jäykisteenä, IMO...
Omat mielipiteet ei vielä tarkoita että olisi oikeassa.
Tässä on ehkä hyvä huomioida, että hookless-vanteet eivät ole (ainakaan toistaiseksi) laissa ja asetuksissa määrätty pakollinen varuste ja niille on vaihtoehto.
Jos "hookless" tuntuu epäkiinnostavalta, epämääräiseltä ja pelottavalta ei siihen pidä ryhtymän.
Yritetään ymmärtää toisiamme, jotkut vain arastelevat uutta ja erilaista, vrt. levyjarrut, tubeless...
Hookless rules :cool:
Föhn, ehkä kunnolla herättyäsi tajuat etten edes väittänyt moista...
Alumiinisissä Hookless-vanteissa on sellainen selkeä huono puoli, että vanteen reunat on niissä terävät verrattuna perinteiseen vanteeseen. Varsinkin krossirenkailla, joissa iskupituutta ei ole niin paljoa kuin paksummissa renkaissa, snakebite-riskin vuoksi pitää hooklessien kanssa käyttää isompia paineita kuin mitä perinteisten kanssa voisi.
Potentiaalisesti ne reunat myös denttaa linttaan helpommin, mutta siitä mulla ei ole (vielä) kokemusta :)
Reunat, kantit ovat paljon terävemmät kuin aiemmin oli vanteissa, renkaanvaihtoonkin nuo vaikuttaa, elämä oli ennen helppoa.
Joni Kani
26.11.2021, 23.43
Hookless vanteen etuja ovat:
- Hiilikuituisena helpompi valmistaa, mikä johtaa kevyempään rakenteeseen ja todennäköisesti myös kestävämpään.
- Rengas asettuu aerodynaamisesti paremmin vanteeseen, millä on varsinkin edessä merkitystä.Jokunen ms lähtee km matkalla, vuu-uh...
Laitetaan Joni Kanin mutuilun sekaan vähän omakohtaisia kokemuksia hooklessista maantiellä (Zipp 303s ja nakkeina nimellisesti 30mm ohutkylkisiä). System weight mulla vähän päältä 100kg, painetta edessä n. 4,2 ja takana n. 4,5. Ei pompota eikä kantatessa taitu alle, mikä oli itselle aikamoinen jymy-yllätys. Tietysti tossa on tubelessillakin osuutensa, mutta alhaisten paineiden edut ilman haittapuolia on kyllä aika kovaa kamaa. Sisurit, tuubit ja tubeless w/hooks kokeiltu myös.
^ Ja rengas tuntuu muodoltaan erilaiselta verrattuna kynnelliseen kiekkoon verrattuna. Liekkö sitten pseudoa? En tiedä. Vertailu sinänsä epäreilu koska kiekkokin eri mutta siltä tuntuu. Ja noille sekunneille yks ja sama. Merkitystä on enemmän sillä miten se rengas/kiekko kytkeytyy tiehen. Vauhdin tietysti laskematta.
^Veikkaan, että pompottamattumuus ja taittumattomuus kumpuaa juurikin renkaan muodosta vanteella. Omalla kohdalla vauhtia lisää matkan venyessä pitkälti tietä silottavat ominaisuudet. Tässä tietysti runkokin jeesaa. Aero tulee enimmäkseen muualta, esim. ajoasennosta.
F. Kotlerburg
27.11.2021, 14.11
Tässä on ehkä hyvä huomioida, että hookless-vanteet eivät ole (ainakaan toistaiseksi) laissa ja asetuksissa määrätty pakollinen varuste ja niille on vaihtoehto.
On tietenkin ihan pakko ostaa, kuten sähkövaihteet, hiilikuiturunko ja levyjarrut yms. yms.
Laitetaan Joni Kanin mutuilun sekaan vähän omakohtaisia kokemuksia hooklessista maantiellä (Zipp 303s ja nakkeina nimellisesti 30mm ohutkylkisiä). System weight mulla vähän päältä 100kg, painetta edessä n. 4,2 ja takana n. 4,5. Ei pompota eikä kantatessa taitu alle, mikä oli itselle aikamoinen jymy-yllätys. Tietysti tossa on tubelessillakin osuutensa, mutta alhaisten paineiden edut ilman haittapuolia on kyllä aika kovaa kamaa. Sisurit, tuubit ja tubeless w/hooks kokeiltu myös.
Olihan hyvä postaus.
^Veikkaan, että pompottamattumuus ja taittumattomuus kumpuaa juurikin renkaan muodosta vanteella. Omalla kohdalla vauhtia lisää matkan venyessä pitkälti tietä silottavat ominaisuudet. Tässä tietysti runkokin jeesaa. Aero tulee enimmäkseen muualta, esim. ajoasennosta.
Jos vanteiden sisäleveys on sama, on renkaiden muotokin sama, mutta jos vertaat ulkomitaltaan saman levyisiä hookless- ja ei hookless-vanteita toisiinsa on niissä toki eroa.
Mulla oli jonkin aikaa DT:n alumiinisilla hookless-vanteilla ja Hedin Belgium Plussilla Steilacoomit samaan aikaan. Dt:n sisäleveys on 22 mm ja Hedin 21,5 mm eikä niiden kanssa ainakaan renkaissa ollut mitään mitattavaa saatikka ajossa tuntuvaa eroa.
Suurin ero noissa on se, että hooklessien kanssa pitää olla enemmän painetta, koska se terävä reuna paskoo renkaan kyljet helpommin.
Vanteiden reunan korkeuksissa on myös jonkin verran eroja eri vanteiden välillä, siis sieltä tubeless”hyllyn” pohjalta vanteen ulkoreunaan ja silläkin on vaikutuksensa siihen, että miten rengas asettuu vanteelle.
Jos vanteiden sisäleveys on sama, on renkaiden muotokin sama, mutta jos vertaat ulkomitaltaan saman levyisiä hookless- ja ei hookless-vanteita toisiinsa on niissä toki eroa.
Tuosta juurikin kaverin kanssa intettiin. Jos nyt vaikka noita kuitukiekkoja ajattelee, niin hooklessissa on aina leveämpi sisäleveys, tai muuten pitää ottaa pykälää leveämpi ja painavampi kehä lähtökohdaksi. Tuosta se painoetu tulee.
Periaatteessa hookeless on suunniteltu ainoastaan tubeless käyttöön. Tossa aika pitkä kirjotus aiheesta.
https://www.bikeradar.com/features/hookless-rims-road-tubeless/
Jaa, mä ostatin itselläni Zipp 303s hookless-kiekot Toni&Tonilta. Laittoivat entisillä kiekoillani olleet avorenkaat (Continental four season 28mm) vanteille.
En minä tuossa ole mitään ongelmaa havainnut.
Hyvin pyörii ja fillari kulkee hurjaa vauhtia.
Tubeless - ei minulle.... 180 sivua "Pahoja tubelessongelmia!" En halua liittyä kirjoittelemaan tuohon ketjuun.
^ Ääh,
ehkä Tonit eivät ole lukeneet ohjeita:
https://www.bikeradar.com/news/zipp-303-s/
"..rims are only designed to be used with tubeless or ‘tubeless-ready’ tyres.According to Zipp, you can fit a tube in your tubeless tyre as a get-you-home measure in the event of a puncture, but you must only use tubeless tyres because the tyre “must have the stiffer tubeless specific bead” to be safe".
^Toisaaltaan paljon muutakin kirjoiteta vaikka loppupeleissä ei tule ongelmia yhteensopivuuden kanssa...
Eiköhän 4seasonin kylki täytä jäykkyyden määritelmät.
^
Taidanpa luottaa tuohon arvioosi.
^Toisaaltaan paljon muutakin kirjoitetaan vaikka loppupeleissä ei tule ongelmia yhteensopivuuden kanssa...
^Toisaaltaan paljon muutakin kirjoiteta vaikka loppupeleissä ei tule ongelmia yhteensopivuuden kanssa...
^Toisaaltaan paljon muutakin kirjoitetaan vaikka loppupeleissä ei tule ongelmia yhteensopivuuden kanssa...
Asia selvä.
^Hyvä niin, toisto siis toimii.
Eiköhän 4seasonin kylki täytä jäykkyyden määritelmät.
”Bead” ei varsinaisesti tarkoita kylkeä vaan sitä renkaan reunaa, jonka sisällä reunanauhakin kulkee. Monasti sisurirenkaat istuu vanteella väljemmin kuin tubelekset. Siitä lienee kyse sisureiden ja hooklessien yhteensopimattomuudessa. Mutta en siis ota kantaa siihen, että onko juuri 4-Seasonin kanssa blow off -riskiä, kun ei ole niistä kokemusta mulla ollenkaan.
Four Season tuntuu kyllä istuvan niin jämäkästi vanteella, että en osaa kuvitella missä tilanteessa se repsahtaisi/pullahtaisi/räjähtäisi siitä pois tai jotain... tai mitä se blow off nyt tarkoittaneekaan?
En ole huolissani.
Four season 28mm ja 6bar painetta ilman sisuria ja litkut sisässä, hyvin mossahti autotallissa. Siivoushommiin joutu.
Firlefanz
01.12.2021, 12.16
^ Mikä mahtoi olla vannevalmistajan suositus?
5 bar on kai semmoinen universaali yläraja hookless-vanteilla?
Four season 28mm ja 6bar painetta ilman sisuria ja litkut sisässä, hyvin mossahti autotallissa. Siivoushommiin joutu.
Tyhmästä päästä kärsii koko talli ja silleen :)
^ Mikä mahtoi olla vannevalmistajan suositus?
5 bar on kai semmoinen universaali yläraja hookless-vanteilla?
https://i.imgur.com/I5Tdo4J.png
https://pictures.dtswiss.com/uploads/WPR1400AAQXKA04431/MAN_WXD10000000866S_WEB_ZZ_001.pdf
Four season 28mm ja 6bar painetta ilman sisuria ja litkut sisässä, hyvin mossahti autotallissa. Siivoushommiin joutu.
Mikä kiekko?
^Siis taas hyvä syy pysytellä sisureilla, omilla kiekoilla sallii jopa hieman suuremman paineen kuin litkuilla ja kun hajoaa niin ei ainakaan sotkua saa aikaiseksi kun sisällä asunnossa huolto/rakentaminen tapahtuu...
Oliskohan rengas jäänyt pidemmältä matkalta uraan ennen paineen survaisua ja siten loput renkaan reunasta posahtanut ulos vanteelta?
Oli se jo noussut vanteelle mutta rivakasti pumppasin vähän ekstraa ja tarkotus oli sitten ruveta ravistelemaan litkuja ympäriinsä koska nuo mitkään tubeles renkaat ole.
Lisäksi ei ollut laseja päässä niin suurinpiirtein näin viisarin missä se huiteli.
Kyllä sitä ääntä talliin mahtuu, ei sen kummenpaa.
^Siis taas hyvä syy pysytellä sisureilla, omilla kiekoilla sallii jopa hieman suuremman paineen kuin litkuilla ja kun hajoaa niin ei ainakaan sotkua saa aikaiseksi kun sisällä asunnossa huolto/rakentaminen tapahtuu...
Siinä taas nuren logiikkaa. Jos 4seasoni ei toimi hookless kehällä tubeleksena, niin koko systeemi on paska.
Firlefanz
03.12.2021, 08.52
Kannattaa sisurillisenakin pysyä kapeammilla renkailla, saa laittaa enemmän painetta:cool:
Oli se jo noussut vanteelle mutta rivakasti pumppasin vähän ekstraa ja tarkotus oli sitten ruveta ravistelemaan litkuja ympäriinsä koska nuo mitkään tubeles renkaat ole.
Lisäksi ei ollut laseja päässä niin suurinpiirtein näin viisarin missä se huiteli.
Kyllä sitä ääntä talliin mahtuu, ei sen kummenpaa.
Jäikö reunalanka ehyeksi, vai mitä se nyt onkaan taittuvissa, vai repeytyikö kylki kunnolla, paikalla en olisi halunnut olla, mutta tämähän kiinnostaa?
Four season 28mm ja 6bar painetta ilman sisuria ja litkut sisässä, hyvin mossahti autotallissa. Siivoushommiin joutu.
Juu ei hooklessilla yli 5 bar ja muutenkin sisurillisellekin noin leveälle 6 on riittävä.
Ongelma kosahtamisessa voi olla renkaan kangasrakenteen repeäminen sisältä niin että on entinen kumi. Itselle kävi kerran niin kun epähuomiossa turhan väsyneenä vedin kompuralla.
--
Murphy elää!
Oli se jo noussut vanteelle mutta rivakasti pumppasin vähän ekstraa ja tarkotus oli sitten ruveta ravistelemaan litkuja ympäriinsä koska nuo mitkään tubeles renkaat ole.
Lisäksi ei ollut laseja päässä niin suurinpiirtein näin viisarin missä se huiteli.
Kyllä sitä ääntä talliin mahtuu, ei sen kummenpaa.
Ite pidän aina peltorit päässä, kun tubeleksen kanssa puuhastelen.
Paaton, en ole vaan keksinyt mitään hyvää perustelua maantierenkaita litkujen kanssa... Joskus yksinkertaisesti miettii että kun rengas hajoaa ja joutuu paikkaamaan/tai laittamaan sisurin tilalle niin kuinka mukava sotku seuraa...
No älä laita, silloin ei tarvitse hooklesiakaan. Voi myös ajaa 4seasonilla turvallisesti. win-win.
Komppaan paatonia, ei ole pakko. Älä laita.
^ & ^^ Kyse siitä että haluamani kiekot maasturiin on hookless, ei missään nimeesä mikään pakko ole... Itsellä "legendaarinen" 4Season sisurilla 6bar... Toisilla kiekoilla 25mm viistonninen samoilla, kiekonvalmistaja ei paljoa enempää edes suosita...
F. Kotlerburg
04.12.2021, 11.17
Eli koska et näe syitä laittaa maantielle tubelesta niin ei voi ostaa hookless-kehiä maasturiin. No perustelunsa se on tuokin. Älä osta, kyllä maailmassa on vaihtoehtoja.
Paaton, en ole vaan keksinyt mitään hyvää perustelua maantierenkaita litkujen kanssa... Joskus yksinkertaisesti miettii että kun rengas hajoaa ja joutuu paikkaamaan/tai laittamaan sisurin tilalle niin kuinka mukava sotku seuraa...
Vaikka en ole Paaton, niin jaan tuntojani silti. Olen saanut vahvistuksen päätökselleni ajaa ainoastaan tubeleksilla, myös maantiellä, joka kerta kun tien poskessa on kanssapyöräilijä fillari katollaan rengashommissa.
Sisurin voi laittaa sinne ihan huolettomasti sen yhden kerran kun vuosien varrella on ollut pakko. Oli sen verran päässyt vähenemään litkut että siivoaminen tapahtui kotona märällä rätillä.
Normaalisti paikkaushommiin ei ole tarvetta. Silloin harvoin kun on, niin tökkää siihen reikään dartin ja jatkaa matkaa.
Mutta pakko ei tietysti ole, ja kaikki saa valita itselleen mieluisimman tavan! Musta tuo sotku ja säätö on lähinnä urbaania legendaa tubelesten kanssa.
Edit, ylläoleva ei liity suotoraan hooklessiin, joten pahoittelut off topicista.
Jäikö reunalanka ehyeksi, vai mitä se nyt onkaan taittuvissa, vai repeytyikö kylki kunnolla, paikalla en olisi halunnut olla, mutta tämähän kiinnostaa?
Lanka jäi ehjäksi, rengas ajossa sisurin kanssa edessä.
takana toinen tubeleksena 4-5bar painetta ja pelaa, caffe latex nesteenä.
Tuota "luiskahtanutta" rengasta seuraisin jokaisella tauolla melkoisen pitkän aikaa ettei pääse luiskahtamaan uudelleen ja nyt vielä ajaessa, seuraukset voivat olla enemmän kuin p**kaset!
Miz, Oikeastaan ei koskaan voi sanoa ei ikinä... Maantiepyörässä kummatkin kiekot litkuvalmiita mutta nykyiset renkaat ei. Tuo flatbar olisi litkutettavissa mutta kevääseen pitkä aika ja ei tiedä monestiko kokoonpano muuttuu...
Musta tuo sotku ja säätö on lähinnä urbaania legendaa tubelesten kanssa..
Ei se ole :) Viimekin kesältä muistan kaverin flätin, jonka jälkeen istutaan jalat levällään maassa valkean lammikon takana.
NÄMÄ ovat niitä tubelesten parhaita puolia. Siis kun frendiltä tusahtaa litkut pöksyille ja pääsee hihittelemään vierestä :)
Ei se ole :) Viimekin kesältä muistan kaverin flätin, jonka jälkeen istutaan jalat levällään maassa valkean lammikon takana.
NÄMÄ ovat niitä tubelesten parhaita puolia. Siis kun frendiltä tusahtaa litkut pöksyille ja pääsee hihittelemään vierestä :)
Noni, olen odotellut useamman vuoden, kerran on osunut itselle, toisen kerran kaverille kun sillä repesi kylki.
Jatkan odottamista, onneksi osaan nauraa itrsellekin, todennäköisesti näiden puheiden jälkeen se olen minä siinä lammikon vieressä :D
twentyniner
05.12.2021, 15.29
Itselläni on ollut useamman vuoden Nox Composite’s Skyline 29er kiekkosetti, noilla olen käyttänyt ihan normaaleja renkaita. Olleet yleensä kevyiden projektien alla, vanne kapeahko, renkaat yleensä max.2.25 leveänä ja paineet reilut. Siihen en osaa ottaa kantaa miten pieneillä paineilla olisi renkaat pysyneet päällä tai olisiko reunat syöneet renkaat, hiilarivanteissa ei ainakaan reuna ole mitenkään poikkeuksellisen terävä.
Onko porukalla kokemusta Newmenin kehistä ja tubelessoinnista? Hookless kuulostaa epävarmemmalta kuin "perinteinen", mutta ehkä turhaan?
^no jos järjenjuoksu on samaa tasoa kun näissä muutamissa edellämainituissa niin melkein kannattaa koko pyöräily unohtaa. Jos hookless olisi millään tavalla paska, niin tuskin sitä mavic tai dt swiss käyttäisi. Jos noudattaa niitä maksimipaineita eikä vedä kilolla yli niin on turvassa, varmasti. Ja jos vetää niin on syytäkin joutua siivoomaan ja toivottavasti vielä rengaskauppaan koska tyhmyys maksaa.
Just katon tässä dt swissin GRC1600 kiekoista. Jotka ovat siis 25mm sisäleveät hooklessit.
Tube tyre:
Min 30mm/max pressure 5.0bar
Max 69mm/max pressure 2.5bar
Tubeless tyre:
Min 30mm/max pressure 5.0bar
Max 69mm/max pressure 2.0bar
^no jos järjenjuoksu on samaa tasoa kun näissä muutamissa edellämainituissa niin melkein kannattaa koko pyöräily unohtaa.
Aika turha kommentti!
Niin itse ajattelen lähinnä käytännön toimivuutta eri renkaiden kanssa. Muita kuin tubeless ready renkaita ei tarvitse alle laittaa.
Newmenin kiekot kauppalistalla, kyselin heiltä maksimipaineita mutten vielä saanut vastausta... Mikähän yleensä maastokiekoissa rajoittaa paineet tuonne kolmen barin nurkille, jos kovalla ajaa niin pitäisi kyllä reilummin saada laitettua...
Newmenin sivulta löytyy kyllä PDF-filu josta löydät vastauksen kysymykseesi. Ja paljonko on reilummin? 5 vai 6 baaria johonkin 60mm renkaaseen? Jos kantavuutta ja rullaavuutta haet niin silloin kiekko ja rengasvalinta saattaa olla väärä.
Hyviin renkaisiin ei tarvi hirveästi painetta jotta kulkee helposti kovallakin pinnalla, alle kaks kiloa jo rittää Race King 2.2" renkaaseen. Sisurilliset ovat eikä tunnu paranevan kulku kovemmilla paineilla. Hienojen tavaroiden hankinta käy hoopoks, jos ei sitten noudata valmistajan suosituksia.
Firlefanz
30.12.2021, 08.03
https://pic.useful.fi/u0h_7O0T8.png
Tässä lienee Föhnin mainitsema info Newmenin sivuilta? (Vanteeseen merkittyä maksimipainetta ei tietenkään tule tai ei erityisesti kannata ylittää.)
PS Nuren halukkuutta käyttää huomattavan korkeita old skool paineita hämmästeltiin jo toukokuussa, kun Mavic CrossMaxin ilmoitettu maksimi 2.9 baria oli hänestä alhainen:
Mavic ilmoitti maksimipaineen olevan 2.9Baria... Paljonkohan voi ylittää hyvällä omatunnolla vai rikkooko paukutin jo kiekon... /.../"Tietenkin Revo/Tubo on vaihtoehto mutta nyt ensijaisesti litkuilla aloitetaan... Kyse siis "SuoratankoGravelista", hyvin epäortodoksisesta kombinaatiosta ja kiekot siis CrossMaxit ja renkaat 2.2" RalliKunkut"
PPS En siis tiedä ollaanko vielä laittamassa samoja tai yhtä leveitä renkaita. Mutta tämä siis taustaksi kysymykselle sikäli kuin ymmärsin oikein mitä kysytään ja halutaan.
Meinasin myös kettuilla nurelle 6bar paineista ja 2.25" renkaasta, mutta nure tarkoitti tietysti maastokehiä ja kapeita renkaita.
Nure ajaa aina 4seasoneilla.
Oho, kettuilin taas :)
Jostain muistan lukeneeni myös että nure painaa vähän peruspolkijaa enemmän, eikä varmaan tule kellekkään yllätyksenä että 100kg ukko vaatii enemmän painetta kumiin kun 50kg ukko
Edit. Siltikään ei tietenkään missään kohtaa tarvitse ylittää maksimipaineita.
Niin itse ajattelen lähinnä käytännön toimivuutta eri renkaiden kanssa. Muita kuin tubeless ready renkaita ei tarvitse alle laittaa.Jos kyseessä on mitkä tahansa muut kuin maantiekumit, niin ei mitään ongelmaa. Maantiellä taas varmaan syytä käyttää hookless sopivia kumeja.
Oman vähäisen hookless kokemuksen(gravel kumeissa) perusteella hookless kiekoille kumit on napsun tiukempia laittaa kun perus tubeless kehälle.
Qilty, massaa on ja hiirulaisilla lie aivan eri paineet... Renkaina tosiaan RaceKing/Speedkin sisureilla ja kun tasaisella ajaa niin paineet eri kuin maastossa... Makuasioitahan ja mieltymyksistä kaikki kiinni, sanoo taulukot ja insinöörit sitten mitä tahansa...
Ps. Newmen ilmoittaa että 3.5bar maksimi katsomilleni kiekoille... Eikä ole tarkoitus ylittää suosituksia, ei ainakaan paljoa...
Firle, eikös olennaista että Old School äijä ajaa Old School paineilla...?
Paaton, tuli sekin mieleen että laittais jotkin 35-40milliset mutta ei taida FourSeasonia moisena löytyä...
4seasoneille on jo tuki loppunut. Esimerkiksi pirellin velo tlr löytyy 35mm koossa. Kaikinpuolin parempi rengas.
^Ehkä kommenttini oli sarkasmia... Seuraava rengas ko. pyörään GP5000 varastosta...
Firlefanz
30.12.2021, 12.15
...
Firle, eikös olennaista että Old School äijä ajaa Old School paineilla...?
Sallittua se toki on. Mutta ajaako oikea old skool äijä muulla kuin maantiepyörällä ja max 25-millisillä tai cyclolla ja max 35-millisillä?:rolleyes:
Mutta joo, ei kai kukaan tosissaan usko sinun mitään älyttömiä paineita haluavankaan. Silti: en taida olla ainoa joka on ymmärtänyt asian niin että maksimipaineen katsotaan riittävän maksimipainoiselle ajajalle/kuormallekin.
Pitäisi siis olla vahva kokemuspohjainen perusta sille käsitykselle että ajo sitäkin suuremmalla paineella toisi jotain lisää, oli se sitten mukavuutta, rullaavuutta jollain alustalla, suojaa snakebiteilta tai jotain muuta. Jos ja kun sinulla ilmeisesti tämmöinen kokemus on olemassa, olisit toki voinut hieman valottaa sitä ja säästää lukijoitasi turhalta taivastelulta...
Ei vanha koira opi uusia temppuja ja kun hyvin pärjännyt niin jokainen tavallaan. Snakebite maasto ongelma ja eikä kaiken tarvi olla niin mukavaa...
Niin, kai niitä snakebitejä tulee, jos ajaa 4seasonilla ja sisureilla maastossa. Ehkä kannattaa lukea tämä ketjun aihe ja kokeilla sitä hookless tubelesta.
...eikä kaiken tarvi olla niin mukavaa...
Unohda tubeless siinä tapauksessa.
2 bar tuntuu yllättävän pieneltä maksimipaineelta mun 2,6" renkaille, mutta tosiasiassa ei kyllä ole tullut 1,8 bar kovemmilla paineilla ajeltua. Sekin on ollut sisurin tuomaa turvallisuushakuisuutta, kolhin nääs orbean oem kiekon tubeless-kelvottomaksi kesällä ja tuollainen 1,7 tuntuu olevan raja ettei kolahda jäykkäperällä läpi missään tilanteessa. Painoa kamoineen 77kg. Ehkä mä laitan Newmenit kokeiluun. DT:n 350 navat ja tuplaohennetut pinnat 28 kpl siihen kaveriksi, tekee rapiat 500€ kotiin kuljetettuna.
^Jack, en ole vielä kovin suurta pointtia kyseisen kaltaisessa ajossa tubeleksille, olen käyttänyt mutta ei huomattavaa eroa sisureilla ajaessa. Ihmisellä kaiken maailman neurooseja, itsellä tienpäällä renkaan paikkaaminen/sisurin vaihtaminen. Aivan yhtä sotkuista litkutetuilla kuin aikoinaan tuubeilla, oli kiintoisaa kun kaveri kourat liemissä sovitti sisuria renkaaseen lenkillä...
Paaton, ei siis taaskaan asiaa maastoon... Ja jos niin RalliKunkku toimii aivan hyvin...
M A, itsellä nuo https://www.bike-discount.de/en/newmen-evolution-sl-x.a.25-29-sram/shimano-boost-wheelset harkinnassa...
Tuossa omassa pienessä piirissä olen ollut huomaavinani että tubeless+hookless aiheuttaa eniten parran pärinää ja sora-ääniä niiltä, jotka ei aio edes mokomia laittaa.
Tubeless+hookless combo ei ehkä ole paras yhdistelmä alle henkilöille joille elopainoa on kertynyt kolminumeroisen luvun verran. Ja etenkin jos rullaavuus ja haluttu nopeus ei löydy sopivalla renkaalla. Jerkkuahan se silloin vaatii reisiltä. Ja jos sitä ei löydy tarpeeksi niin jarruttaahan se matkantekoa. Ainakin henkisesti.
Voiko maantiepyörän hookless vanteissa käyttää myös normi clincher kumeja sisäkumin kanssa?
Tiedän joidenkin käyttävän sisäkumia päällyskumin kuitenkin ollessa tubeless. En lähtisi sotkemaan asioita vaikkei ne ihan niin mustavalkoisia aina olekaan. Eikä se ole aina tarkoituksenmukaistakaan. Miksi siis valita hookless jos käyttää hyllylle speksattua kumia? Ei itsellekään ole tällä hetkellä varsinaista hooklessille dedikoitua rengasta paikollaan mutta tubeless sentään. Teki sitten mitä tahansa niin kannattaa pysyä suosituspaineissa.
Tuossakin aikahyvin sanottu mielestäni. https://support.sram.com/hc/en-us/articles/1260804439750-Can-you-run-a-tube-in-a-Zipp-hookless-rim-with-a-tubeless-tire-
Can you run a tube in a Zipp hookless rim with a tubeless tire?Yes, but you will still need to use a tubeless tire, as the stiffer tubeless beads are necessary for optimized interface in a hookless profile. Standard tube type tires do not have a bead that will securely retain the tire in a hookless rim.
Using a tube in a tubeless tire will require higher air pressure vs. using sealant only. Use of the tube will increase overall weight, and the required higher tire pressures lead potentially to rider fatigue. You can use a tube in a tubeless tire in cases where you get a flat.
Hookless toimii kyllä sisurin kanssa. Itsellä ei löytynyt kyseistä kiekkosettiä muuta kuin hookless versioisena ja kuten useasti sanonut en ole vielä keksinyt omankaltaisessa ajossa mitään syytä litkuttaa. Jopa painoseikat tulee vastaan, jos joutuu lisäämään litkua niin tulee tosi painavat...
Jokainen lie saa ajaa millä vaan ja jos käyttää korkeita paineita niin suurilla sallitaan jopa hieman korkeampi paine...
Itse käytän vain litkua tiivistykseen. Kovilla paineilla kuskin massan ollessa suuri ne litkut lähtee taivaan tuuliin…
Jopa painoseikat tulee vastaan, jos joutuu lisäämään litkua niin tulee tosi painavat...
Ilman sisuriako ajat? Perus butyylituubi maasturiin painaa reilu 200g ja jotkut tubolitot sun muut reilu 100g. 100ml litkua ei ole painavampi kuin kumpikaan yllä mainituista.
Eikä taida olla ihan sama asia onko esim. 100 grammaa litkua vai 100 grammaa sisuria. Sisuri on kokonaan pyörivää massaa siinä missä osa litkusta ei pyöri renkaan mukana.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Kuminauha
04.01.2022, 22.53
Kyllä se litku leviää ulkokehää vasten pyörän pyöriessä.
Kyllä se litku leviää ulkokehää vasten pyörän pyöriessä.
No joo, saattaahan se näin ollakin. Eipä ole tullut käytyä katsomassa.
Sent from my iPhone using Tapatalk
VIP, Tubot 164g setti... Ja eiköhän se litkukin siellä pyöri mukana...
Kuminauha
05.01.2022, 09.03
No joo, saattaahan se näin ollakin. Eipä ole tullut käytyä katsomassa.
Sent from my iPhone using Tapatalk
https://youtu.be/0ICqChQU590?t=641
Tossa on laitettu kameran renkaan sisään missä näkyy litkun käytös kun rengas pyörii.
Eikä taida olla ihan sama asia onko esim. 100 grammaa litkua vai 100 grammaa sisuria. Sisuri on kokonaan pyörivää massaa siinä missä osa litkusta ei pyöri renkaan mukana.
Sent from my iPhone using TapatalkJos litku jäis jotenkin yhteen läjään niin veikkaappa paljonko se ravistais alamäessä...
^Myös mielenkiintoista miten litku ajossa liikkuessaan vaikuttaa rullaavuuteen...?
Ei vaikuta 4seasoneilla ja sisureilla mitään.
Litkutettu rullaa paremmin. Maastossa. Perstuntuman mukaan.
Maantie-, palsta- ja olohuonepyöräilyssä tilanne voi olla toisinpäin (osittain kärjistettyä spekulointia).
Sent from my iPhone using Tapatalk
Litkun määrän vaikutus rullaukseen:
https://www.aero-coach.co.uk/tubeless-sealant-and-rolling-resistance
https://www.bicyclerollingresistance.com/specials/road-bike-tubeless-sealant
Paaton, Nyt RalliKunkut kyseessä, sisureilla... Seuraavaksi SpeedKingit, nopeat ja kevyet????
VIP, Tubot 164g setti... Ja eiköhän se litkukin siellä pyöri mukana...
Okei, en perehtynyt tuboihin tarpeeksi syvällisesti. Jos 20-30g painoeroa per kiekko on merkittävää, niin ehkä siinä siinä tapauksessa. Tosin, voihan sitä litkua laittaa sen 20ml vähemmän per rengas (josta osa tosin kuivuu) ja vaikka kantaa pientä 50ml pulloa mukana, jos tien päällä tarvitsee lisäillä. Kokonaispaino on jälleen sama, ellei pienempi.
Ja kuivunut litkuhan ei paina kuin murto-osan laitetusta. Kaveri tuota oikein mittailikin.
Mistähän mulle on tullut oikein mielikuva että nure olis puljannu enemmänkin tubelessien kanssa? Se ajatus taisi olla väärä. Maantiegummeissa olen laittanut jotain 20-30ml. Se on riittänyt tiivistämiseen että pienempien sattumien paikkaamiseen sen verran että pääsee nilkuttaa kotiin. Tai no eipä noissa juuri mitään litkua enää kauden loputtua ole. Ja jos isompi haaveri sattuu niin se on taxi, anoppi tai sisuri jos sattuu olemaan mukana. Yleensä ei.
Vielä ihan perstuntumalta: Aina ajoittain kun huomaa että renkaasta ei enää kuulu lotinaa, eli kun on kuivumista tapahtunut, tulee lisättyä tollaseen 2.4x29 maastorenkaaseen jotain 30-50 ml uutta litkua. Mitään eroa rullaavuuteen en ole toistaiseksi vielä havainnut lisäyksen yhteydessä. Varmaan siinä joku ero on mutta en sitä ole huomannut.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Vielä ihan perstuntumalta: Aina ajoittain kun huomaa että renkaasta ei enää kuulu lotinaa, eli kun on kuivumista tapahtunut, tulee lisättyä tollaseen 2.4x29 maastorenkaaseen jotain 30-50 ml uutta litkua. Mitään eroa rullaavuuteen en ole toistaiseksi vielä havainnut lisäyksen yhteydessä. Varmaan siinä joku ero on mutta en sitä ole huomannut.
Sent from my iPhone using TapatalkJoo, tuskin on mitään eroa oikeessa elämässä. Kun taas sillä on jos joutuu kyljestä vammautuneen cross kingin sisälle laittamaan normaalin sisurin kesken lenkin, sen rullaavuuseron jo huomaa. Ennen reikää kaverit jäi jokaisessa alamäessä, sisurin laitoin jälkeen jäi itse aina vikaksi...
Föhn, maastopyörässä ollut kyllä litkut mutta maantielle en ole perusteluja löytynyt...
Föhn, maastopyörässä ollut kyllä litkut mutta maantielle en ole perusteluja löytynyt...
Jos priorisoi pistosuojausta enemmän kuin rullaavuutta ja mukavuutta niin tubeleksesta ei ole hyötyä, silloin kannattaa ajaa jollain pomminkestävillä puutarhaletkuilla. Jos rullaavuus ja mukavuus on prioriteetteja niin tubeless tai lateksit on sopiva valinta. Tubeleksen etuna latekseihin verrattuna on pistosuojaus käärmeenpuremia vastaan, mikä korostuu porukkalenkeillä routakuoppiin ajaessa.
Aasinsilta; ovatko hookless kehät routakuoppaan ajaessa vahvemmat kuin "koukulliset" kehät? Ainakin markkinointiosaston mukaan näin on.
^^Eikö edes kevennysmielessä? Meinaan, vähän meinaa tuntua ristiriitaiselta kun sitä 10 grammaa hinkataan niin intohimoisesti. No nämähän on tosiaan henkilökohtaisia valintoja.
Aasinsilta; ovatko hookless kehät routakuoppaan ajaessa vahvemmat kuin "koukulliset" kehät? Ainakin markkinointiosaston mukaan näin on.
En ole hajottanut yksiäkään hiilarikehiä, mutta mä uskon markkinointiosastoa. Se vanteen seinämä on paksumpi eikä ole sitä turhaa ja arkaa "hookia" siinä murtumiselle alttiina.
^^Eikö edes kevennysmielessä?
Gp5000 25 mm + revoloop
2*(215+25) = 480 g
Gp5000 tr + litku + venttiilit
2*(255+45+5) = 610 g
Renkaiden painot RR mittauksista
Litku suositus, muistaakseni, Contilla 25 mm 30-60 ml, otettu puolivälistä.
Gp5000 25 mm + revoloop
2*(215+25) = 480 g
Gp5000 tr + litku + venttiilit
2*(255+45+5) = 610 g
Renkaiden painot RR mittauksista
Litku suositus, muistaakseni, Contilla 25 mm 30-60 ml, otettu puolivälistä.Unohdit että tosikeventäjä imee turhat litkut pois kun rengas on tiivistynyt.
Föhn, GP5000 25mm & Revoloop 499g. josta sisurien osuus 79g.
Paaton, 4Season Black Edition 28mm 662g. ja Revoloopoopin osuus 79g.
En viitisinyt ihan keveimmillä ajaa koska en vielä puhkonut nykyisiä mutta Arosuden versiolla saisi hieman pois painosta...
Ok. No tuo selittääkin nuivan suhtautumisen tubelesseihin. Ei siinä mitään. Jatketaan!
^Maastoversiossa 2.2":set alle 1400g. Tuboilla mutta saa 20g. pois helposti ja rullaa!
Tiedän joidenkin käyttävän sisäkumia päällyskumin kuitenkin ollessa tubeless. En lähtisi sotkemaan asioita vaikkei ne ihan niin mustavalkoisia aina olekaan. Eikä se ole aina tarkoituksenmukaistakaan. Miksi siis valita hookless jos käyttää hyllylle speksattua kumia? Ei itsellekään ole tällä hetkellä varsinaista hooklessille dedikoitua rengasta paikollaan mutta tubeless sentään. Teki sitten mitä tahansa niin kannattaa pysyä suosituspaineissa.
Joo, lähinnä kyse siitä, että esimerkiksi kevään ensimmäisten viikkojen maantieajoon olisi tarve saada alle riittävän hyvin pistosuojatut renkaat, esimerkiksi Gatorskin sisärenkaan kanssa. Sitten kun hiekat ja sorat siivottu, rullaavampaa TLR alle.
Gatorskiniin verrattavaa TLR hookless yhteensopivaa rengasta ei taida ihan helposti löytyä?
Noin jarrua rengasta ei kyllä löydy, mutta pirellin velo tlr pitäisi olla suojaukseltaan suht vastaava ellei parempikin.
Joo, lähinnä kyse siitä, että esimerkiksi kevään ensimmäisten viikkojen maantieajoon olisi tarve saada alle riittävän hyvin pistosuojatut renkaat, esimerkiksi Gatorskin sisärenkaan kanssa. Sitten kun hiekat ja sorat siivottu, rullaavampaa TLR alle.
Gatorskiniin verrattavaa TLR hookless yhteensopivaa rengasta ei taida ihan helposti löytyä?
Pari - kolme eri kiekkosarjaa halutuilla rengastuksilla ratkaisee asian. Ostaa vaikka normaalin hyllykiekon jonka rengastaa välikeliin tai ronskimpaan rospuuttokeliin.
M A, itsellä nuo https://www.bike-discount.de/en/newmen-evolution-sl-x.a.25-29-sram/shimano-boost-wheelset harkinnassa...
Hybän näköinen setti. Parin viikon päästä pitäisi Puolasta tulla DT/Newmen setti, katotaan kuin käy.
^Tänään pitäisi tulla. Saas nähdä millainen on...
Noin jarrua rengasta ei kyllä löydy, mutta pirellin velo tlr pitäisi olla suojaukseltaan suht vastaava ellei parempikin.
Nämäkin taitaa olla ei Hookless sopivat…
arctic biker
12.01.2022, 23.54
^Jack, en ole vielä kovin suurta pointtia kyseisen kaltaisessa ajossa tubeleksille, olen käyttänyt mutta ei huomattavaa eroa sisureilla ajaessa. Ihmisellä kaiken maailman neurooseja, itsellä tienpäällä renkaan paikkaaminen/sisurin vaihtaminen. Aivan yhtä sotkuista litkutetuilla kuin aikoinaan tuubeilla, oli kiintoisaa kun kaveri kourat liemissä sovitti sisuria renkaaseen lenkillä...
Paaton, ei siis taaskaan asiaa maastoon... Ja jos niin RalliKunkku toimii aivan hyvin...
M A, itsellä nuo https://www.bike-discount.de/en/newmen-evolution-sl-x.a.25-29-sram/shimano-boost-wheelset harkinnassa...
1.5 vuotta sitte samoja Newmenin kiekkoja
halusin uuteen maasturiin ja kas kummaa Tampereen Rtech myi about samaan hintaan. Heleppo tehä ostopäätös.
^Viikonloppuna meinasin kasata ja sitten katsella pysyykö rengas vanteella...
Pysyy kun tekee sen mitä insinöörit on ajatelleet. ;)
^Jos luottamus insinööreihin ole kovin suuri...? Valmistan manuaalissa ei ainakaan pikaisesti silmäillen ollut mitään vaatimusta hookless yhteensopivista renkaista...
Firlefanz
13.01.2022, 10.53
^ Kenties ei, mutta varmaankin kehotus noudattaa rengasvalmistajan ohjeita ja suosituksia (kuten "Mount only on hooked rims").
Anyway, onnea ja menestystä ja iloisia kilometrejä!
Ylläoleviin, kenen pitäisi tietää ja kenen on vastuu ja mikä on riski.
Itseäni tässä lainaan:
Jaa, mä ostatin itselläni Zipp 303s hookless-kiekot Toni&Tonilta. Laittoivat entisillä kiekoillani olleet avorenkaat (Continental four season 28mm) vanteille.
En minä tuossa ole mitään ongelmaa havainnut.
Eli minähän menin vaan kyselemään hiilivanteita ja sanoi, että meinaan ajella edelleen sisureilla ja four seasoneilla. Tuommoiset Zipit sitten tarjottiin ja minä sanoin että otetaan sit semmoset. Ihan oikeasti; minä en kyllä osaa kuvitella mitään tilannetta, missä gummit poksahtaisi pois koukuttomilta vanteiltani.
Kun varoitellaan ilmeisesti varmuuden vuoksi https://www.bikeradar.com/news/zipp-303-s/
"..rims are only designed to be used with tubeless or ‘tubeless-ready’ tyres.According to Zipp, you can fit a tube in your tubeless tyre as a get-you-home measure in the event of a puncture, but you must only use tubeless tyres because the tyre “must have the stiffer tubeless specific bead” to be safe".
v tuohon allaolevaan; kiekontekijä siis mainitsee, ostaja ei tiedä eikä itse ota selvää, kauppias tietää tai ehkä ei tiedä, myy kumminkin.
Jos rengasvalmistaja ei mainitse eikä kiekonkaan tekijä niin lie silloin homma hoituu...
Jos rengasvalmistaja ei mainitse eikä kiekonkaan tekijä niin lie silloin homma hoituu...
Voi tietysti olla, ettei hooklesia oltu 4seasoneiden kanssa vielä keksittykään.
Mutta ihan toimiva suunnittelma. Noinhan se menee jenkeissäkin. Kaikki mitä ei kielletä on salliyyua
Niin jos renkaan kyljessä ei lue ” mount only on hooked rims ” kuten luki mun contin viistonnisissa, niin silloin sen saa täyttää 10 baariin ja mahdolliset kiekon rikkoutumiset käsittellään vaikka kuluttasiamiehen kanssa. :)
^&^^Herrat, kyse maastokiekoista jos olette huomanneet ja rengas RalliKunkku, max. 3.5bar... Ja tulee sieltä jenkkilästä jotain hyvääkin...
... RalliKunkku, max. 3.5bar...
2.4 bar riittää 109-kiloiselle.
Ja tulee sieltä jenkkilästä jotain hyvääkin...
Mitäs sieltä nyt on tullut?
2.4 bar riittää 109-kiloiselle.
Mitäs sieltä nyt on tullut?
Itse en kyllä keksi muutakuin Rovalin alpinist kuitustonga mutta sepä ei välttämättä topikin aiheeseen kuulukaan.
Eiku korjataan. Zipp tais olla jenkkilästä. Vai olikohan sittenkään.
Eiku korjataan. Zipp tais olla jenkkilästä. Vai olikohan sittenkään.Srami omistaa. Mikä sit lasketaan jenkkilästä tulevaksi...
Tuli tilattua kesää varten Zipp 303s kiekot 3T racemaxiin 650b kiekkojen lisäksi. Tarkoitus olisi noille laittaa nopeat maantiekumit. Tällä hetkellä ykkösehdokkaana on conti 5000s TR 32mm. Onko suositella muita varteenotettavia rengasehdokkaita? Soratie-ominaisuuksia en ole hakemassa.
^Onko Vittorian renkaat hooklessille sopivia? Corsat lähinnä.
Contit vaan. Ei kai ole mitään syytä miettiä toisia renkaita.
^ Ai ei 4Seasoneita... Jos tasaisella eikä soralla niin miksei 28milliset...?
^ Ai ei 4Seasoneita... Jos tasaisella eikä soralla niin miksei 28milliset...?Oisko vanteen leveys
Paitsi 28 4season vois olla optimi
The 303 S is among our lightest wheelsets, optimized for top aero performance with a 28mm tire but capable of handling gravel tires up to 50mm wide
Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla
Contit vaan. Ei kai ole mitään syytä miettiä toisia renkaita.
32mm 5-tonniset laitoin tilaukseen. Eipähän tarvitse enää arpoa, eikä noilla varmaan pahasti pieleen mene. Jännä juttu, kun nuo renkaat on suomessa (verkkokauppa.com) halvempia kuin esim. saksan kaupoissa!
Hyvät nuokin. Itsellä kuituisilla 25milliset ja rullaa kyllä mainiosti...
Onko kukaan kokeillut Strada Biancoja hookless kehällä? Ne kun ilmeisesti ei ole hookless sopivat. Harmi, olis kiinnostanu noi 40mm pro htlr versiot
Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla
Voi ne silti kiekoilla pysyä. Ei moni muukaan rengas ole hooklessille niin silti me maailmalla niillä paahtavat menemään. Kun eihän ne isoja paineita tuossa koossa tarvitse. Omalla vastuulla tietenkin.
Tuli tilattua kesää varten Zipp 303s kiekot 3T racemaxiin 650b kiekkojen lisäksi. Tarkoitus olisi noille laittaa nopeat maantiekumit. Tällä hetkellä ykkösehdokkaana on conti 5000s TR 32mm. Onko suositella muita varteenotettavia rengasehdokkaita? Soratie-ominaisuuksia en ole hakemassa.
Saman valmistajan 28mm on aika sukkela sileällä asfaltilla. Schwalben pro one ja TT myös. Perseellä mitattuna tarjoaa myös mukavuutta ja reitit pitenee kuin itsestään. Eivät pärjää Corsa speedeille jos vauhti on pääasia mutta Corsat ovatkin eri kiekoille tarkoitettuja.
Voi ne silti kiekoilla pysyä. Ei moni muukaan rengas ole hooklessille niin silti me maailmalla niillä paahtavat menemään. Kun eihän ne isoja paineita tuossa koossa tarvitse. Omalla vastuulla tietenkin.Voi tietysti, voi myös olla että ei. Mikähän siinä on niin vaikeaa valmistajan ilmoittaa?
https://www.challengetires.com/news/tubeless-ready-for-cyclocross-performance
Tuolla taas sanotaan näin:
Challenge H-TLR tires meet the new ETRTO and ISO standard and are hookless compatible.
Noi nyt cyclocrossiin, mutta kuvittelis että myös gravelissa sama?
Kysyin ja vastasivat että käy myös hookless.
Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla
32mm 5-tonniset laitoin tilaukseen. Eipähän tarvitse enää arpoa, eikä noilla varmaan pahasti pieleen mene. Jännä juttu, kun nuo renkaat on suomessa (verkkokauppa.com) halvempia kuin esim. saksan kaupoissa!
Sen verran raporttia, että renkaat sai helposti vanteelle sormivoimin ilman liukasteita ja ilmaa näyttäisi pitävän aika hyvin ilman litkujakin. Renkaan mitattu leveys 32mm (zipp 303 s kiekoilla)
Mitenkähän Challengen clincherit pelais hookless kehällä jos laittaa ne sisurilla? Vai onko syytä vaan unohtaa ja ostaa tubeless kumit? Tulis graveliin satunnaisia maantielenkkejä varten niin ihan hyvin vois sisureilla ajella.
Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla
^ Hookless-vanteille tarvii hookless-sopivat ulkokumit, vaikka käyttäisi sisuria. Eli tavan clincherit ei sovi. Voi toki olla että toimii, mutta itse en välttämättä kokeilisi.
Ongelma se että harva ilmoittaa että onkos sopiva.
^ Hookless-vanteille tarvii hookless-sopivat ulkokumit, vaikka käyttäisi sisuria. Eli tavan clincherit ei sovi. Voi toki olla että toimii, mutta itse en välttämättä kokeilisi.Joo, näin vähän arvelinkin kun clincherit on lähtökohtaisesti löysemmät. Tosin ite uskon että tubeless kumi riittää, ilman virallista hookless hyväksyntää.
Edit. Eikä näköjään ollut edes uskon asia.
Zipp hookless rims are designed for tubeless or tubeless-ready tires only. Inner tubes are ok, but the tire must have tubeless beads for safe retention.
Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.