Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Kindernay VII



ruuduntakaa
22.11.2021, 10.34
Uusi Kindernay vaikuttaa erittäin hyvältä vaihtoehdolta Rohloffin sijaan:

https://cycletronic.net/2021/11/21/kindernay-vii-internal-gears-intro-test-ride/

MRe
22.11.2021, 10.42
^Lisää jousittamatonta massaa. Ei jatkoon.

Kuminauha
22.11.2021, 10.51
Ihan houkuttelevia. Noissakin tosin on sitten se, että pyörää irroittaessa mukaan lähtee myös noi vaihajan letkut, eli ne pitää jättää vapaasti sen verran, että pyörän saa eka irti ja sitten sen vaihtajapalikan irti pyörästä. Sähköpyöriä silmällä pitäen myös nopeusanturin magneetin sijoittaminen on kysymysmerkki. Noita on jarrrulevyissä aika monessa pyörässä kuitenkin.

Sit toki myös toi paino, 1900g vähä tuhti. Esim Shimano XT 12s voimansiirto ~1250g. Ja myös toi vaihdevipu aika autotallissa tehdyn näkönen "rumilus". Tuntus et tekis suosiolla vaijerivetoset noista ni pääsis helpommalla sekä valmistaja, että loppukäyttäjä.

ruuduntakaa
22.11.2021, 11.07
Ihan houkuttelevia. Noissakin tosin on sitten se, että pyörää irroittaessa mukaan lähtee myös noi vaihajan letkut, eli ne pitää jättää vapaasti sen verran, että pyörän saa eka irti ja sitten sen vaihtajapalikan irti pyörästä. Sähköpyöriä silmällä pitäen myös nopeusanturin magneetin sijoittaminen on kysymysmerkki. Noita on jarrrulevyissä aika monessa pyörässä kuitenkin.

Sit toki myös toi paino, 1900g vähä tuhti. Esim Shimano XT 12s voimansiirto ~1250g. Ja myös toi vaihdevipu aika autotallissa tehdyn näkönen "rumilus". Tuntus et tekis suosiolla vaijerivetoset noista ni pääsis helpommalla sekä valmistaja, että loppukäyttäjä.

Ihan hyviä pointteja.

Kuminauha
22.11.2021, 11.14
Näistä huomioista huolimatta noissa ratkaisuissa on potentiaalia ja kyllä toivon että nää firmat jotka näitä kehittää, jatkaisi kehitystä. Ihan lupaavia jo.

ruuduntakaa
22.11.2021, 14.34
^Lisää jousittamatonta massaa. Ei jatkoon.

Noin 1370g painaa nykyinen napa+vapari+vaihtaja+pakka Googlen tietojen mukaan.

"The Kindernay VII is about 1.900 grams, all included. In comparison, the new ebike-specific Shimano XT M8130 Linkglide system is about 1.700 grams."

Ainut asia mikä mietityttää on tuo hydraulisen vaihteenvalitsimen toiminta pakkasessa? Mahdollisesta lisäpainosta en ole huolissani.

Toki vanhempi versio (https://kindernay.com/products/complete-gear-hub/product-landing-kindernay-xiv/?utm_term=kindernay&utm_campaign=Sales-Search-Kindernay+XIV&utm_source=adwords&utm_medium=ppc&hsa_acc=7267737227&hsa_cam=11904216616&hsa_grp=121119452848&hsa_ad=487855836147&hsa_src=g&hsa_tgt=kwd-679809442687&hsa_kw=kindernay&hsa_mt=b&hsa_net=adwords&hsa_ver=3&gclid=CjwKCAiAnO2MBhApEiwA8q0HYULv016mvYfifweD0OPX KvPAxKgwSL3sD2Hj1tVPo4JHKPPzt0N1HxoCBpgQAvD_BwE)om aa pienemmät pykälät vaihteiden välillä.


"The straight-cut planetary gears inside the Kindernay XIV deliver 14 speeds with evenly spread 13.9% intervals, across 543% gearing range; and give the gear-hub an extremely high crank torque capacity, rated at 160Nm. Kindernay XIV is also approved for use on Speed Pedelecs/Speed EPAC/L1e-B, but our instant shift technology and ease of use also make it perfect for eMTB, or any other modern bike or eBike."

MRe
22.11.2021, 15.00
^Ok, no paino ei ole issue. Tosin sen osalta ei myöskään saa etua.

Kuminauha
22.11.2021, 15.08
Nii aivan, pitäähän tuo napa ja jarrulevy laskea mukaan tohon voimansiirron painoon. Eli toi XT voimansiirto olis esim DT 350 navalla ja EM810 203mm jarrulevyllä 1641g

MRe
22.11.2021, 15.59
^Eikös se jarrulevy löydy tuostakin?

7 vaihdetta tuntuu aika vähältä. Mun mielestä kuitenkin kadenssilla on väliä sähkärissäkin.

Kuminauha
22.11.2021, 18.50
Juuri sen takia pitää laskea mukaan vertailukelpoisuuden takia.

ruuduntakaa
22.11.2021, 21.37
^Eikös se jarrulevy löydy tuostakin?

7 vaihdetta tuntuu aika vähältä. Mun mielestä kuitenkin kadenssilla on väliä sähkärissäkin.

Kyllä kadenssilla todellakin on väliä sähkössä.

Mutta en mä kyllä kauhealla tahdilla vaihteita ränkkää edestakas maastossakaan, keskikadenssi kuitenkin on asettunu melko tarkasti sinne 80 tuntumaan.
Ja useasti tulee vaihdettua usealla napsulla=vaihteet turhan tiheät?

7 tuntuu kyllä vähältä, mutta toisaalta 12 taas on aivan liikaa.
Tiedä sitten tulisiko 7-vaihteella liian suuret hyppäykset, vaikea sanoo.
12 on ehkä tosiaan turhan tiheä.

Moska
23.11.2021, 08.33
7 tuntuu kyllä vähältä, mutta toisaalta 12 taas on aivan liikaa.
Tiedä sitten tulisiko 7-vaihteella liian suuret hyppäykset, vaikea sanoo.
12 on ehkä tosiaan turhan tiheä.

Tuohan riippuu paljon siitä että minkälaiset ajomaastot on. Kesällä tasasella asfaltilla myötätuuleen pärjää hyvin yhdelläkin vaihteella, kunhan vaan pääsee liikkeelle. [emoji16]

Lähetetty minun LYA-L09 laitteesta Tapatalkilla

ruuduntakaa
23.11.2021, 08.38
^Mun ajomaastot on kaikkea mitä Jyväskylästä löytyy. Myös sitä asfalttia, töihin päivittäin. Ja PK:n muodossa joskus muutoinkin.
Hyvinkin teknistä maastoa myös. Ja hyvin vauhdikasta alamäkeäkin.

Silti joskus koen että 12-vaihdetta on yliampuvaa. Saati Kindernayn 14-vaihteinen. :D

Tuon 7-vaihteisen välityssuhteisiin pitäis perehtyä.
Nyt edessä 34t ja takana 11t pienin. 50t suurin, sen koosta vois tinkiä, raskaimmasta vaihteesta ei.

Eteen saan 30-34t, isompaa jos laittaa niin ketjunohjuri menee uusiksi ja pohjapanssari ei enää suojaisi ratasta.

Vaihtoehdot takarattaaksi näyttää Kindernayllä olevan 20- ja 22-piikkinen.

Kuminauha
23.11.2021, 09.17
Oon nyt sähkärin kanssa huomannu, että 34 hampaisella etuleivällä, takana joku 12/13 - 46/48 ois se optimi pakka omaan ajoon. ehkä kymppilehtinen. Kattelin tossa muuten r2bike kaupasta, että noi Shimanon Linkglide voimansiirrot on aika halpoja.

XT 11-50 11s pakka 78€, vaihtaja 93€, vivut 51€, ketju 25€.
Deore 11-43 10s pakka 57€, ketju 24€, muita ei näköjää viel valikoimassa tästä sarjasta oo.

Tekis mieli testaa eteen 32T tai 30T + 10s linkglide.

ruuduntakaa
23.11.2021, 14.21
Laskin vähän noita 7v Kindernayn antamia välityksiä nykyisellä 34t eturattaalla ja 22t takarattaalla.
Melko hyvin osuis kohdalleen.

Kevein välitys menis sinne 50 ja 42 välimaastoon, mikä ois just hyvä. (Nykyinen 0,68. Kinder 0,745)
Raskain taas menis hiukan turhan raskaaksi, nykyistä käytän vain pitkissä alamäissä. (nykyinen raskain 3,09. Kinder 3,184)

Toki eteen voi laittaa sen alkuperäisen 32t, ollaan aika optimissa:
(nykyinen 0,68. Kinder 0,7018)
(nykyinen 3,09. Kinder 2,998)

Vaikuttaa oikein hyvältä.
Enää ei puutu kuin rahat ja uskallus asennuksen suhteen. Eihän tuossa oikein muu tosin hirvitä kuin letkujen vienti edestä taakse.

MRe
23.11.2021, 14.56
^Meinaatko, että laittaisi nykyiseen pyörään? Mitenkäs sun ketjulinja? Muuttuuko pituus jouston mukaan?

ruuduntakaa
23.11.2021, 15.01
^Meinaatko, että laittaisi nykyiseen pyörään? Mitenkäs sun ketjulinja? Muuttuuko pituus jouston mukaan?

Tietty nykyiseen.
Kindernayn kaupasta kiristin (https://kindernay.com/product/chain-tensioner-dual-pulley/)setin mukaan.

Ketjulinjan voiskin vielä selvitellä. Sehän on myös osaltaan säätökysymys.
Tuskin on kovin metsässä ihan oletuspalikoilla.

MRe
23.11.2021, 15.21
^No mihinkäs tuo kiristin tulee? Jos takvaihtajan tilalle, niin eikö se päivityskeppi osu myös siihen?

ruuduntakaa
23.11.2021, 15.28
^No mihinkäs tuo kiristin tulee? Jos takvaihtajan tilalle, niin eikö se päivityskeppi osu myös siihen?

Saattaahan se osua. Mutta eiköhän todennäköisyys ole aika paljon pienempi kuin pitkähäkkisellä 12spd vaihtajalla?:rolleyes:
Ja uusi kiristin on 68e...

https://www.cyclingabout.com/wp-content/uploads/2021/08/Specialized-Kenevo-eBike-with-Kindernay-Hub-01.jpeg


Muoks: onpa muuten tökerösti asennettu letkut. Pthyi.

Kuminauha
23.11.2021, 15.58
Tossa juuri se, että pitää saada eka kiekko pois haarukasta, että sen letkun bolkin saa irti navasta ja pitää olla vähän löysää letkuissa sitä varten. Sais noi varmaan silti siistimmin asennettua.

ruuduntakaa
23.11.2021, 16.05
Ja se nopeusanturin magneetti...
Tässä seiskassahan on myös 6-bolt jarrulevyn kiinnitys. Jos käyttää mukana tulevaa levyä joka kiinnittyy tuonne toisiin kiinnikkeisiin niin magneetin saa kiinni vaikkapa 6-bolt reikään?

https://www.emtbforums.com/wp-content/uploads/2021/11/c02_DSC07015.jpg

ruuduntakaa
23.11.2021, 16.06
Tossa juuri se, että pitää saada eka kiekko pois haarukasta, että sen letkun bolkin saa irti navasta ja pitää olla vähän löysää letkuissa sitä varten. Sais noi varmaan silti siistimmin asennettua.

Jotenkin noin. Nippusiteiltä vaan ei voi välttyä! :D

https://i1.wp.com/www.emtbforums.com/wp-content/uploads/2021/11/c02_DSC04774-1024x642.jpg?w=1024&resize=1024

MRe
23.11.2021, 16.07
Onhan toi mielenkiintoinen tekninen konsepti, mutta n. 1500 EUR hintaan hetken saa vaihdella takavaihtajia, ketjuja ja muita ennen kuin aletaan olemaan voiton puolella. Pitänee koputelle puuta ja muuta, mutta ei vielä ole mennyt yhtään takavaihtajaa. Yksi etuvaihtaja kylläkin. Mutta eihän se tarvitse kuin sen yhden kepin. Hittiä on kyllä saaneet kaikki, sen näkee häkistä.

MRe
23.11.2021, 16.12
Ja se nopeusanturin magneetti...
Tässä seiskassahan on myös 6-bolt jarrulevyn kiinnitys. Jos käyttää mukana tulevaa levyä joka kiinnittyy tuonne toisiin kiinnikkeisiin niin magneetin saa kiinni vaikkapa 6-bolt reikään?
Ei taida kohdistus onnistua. Se levyssä oleva magneettihan on juuri noiden kiinnityskehien välissä. Toki ranettamalla onnistuu mikä vain.

https://www.bikester.fi/magura-mdr-p-jarrulevy-6-pulttinen-M909571.html

Tai onhan näitä:
https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/py%C3%B6r%C3%A4ilyvarusteet/polkupy%C3%B6r%C3%A4n-osat/elektroniset-voimansiirrot/trek-ebike-rotor-mount-sensor-magnet/p/27159/

ruuduntakaa
23.11.2021, 16.16
Saattaa siinä joutua jotain soveltamaan. On noita Levoihin asennettu, eiköhän hyviä vinkkejä löydy.

MRe
23.11.2021, 16.21
^Niin ja siis ainahan voi laittaa tuon Maguran levyn.

miumau
23.11.2021, 18.24
Emtb forumilla Knuutti tuota esitteli ja lupasi vielä tehdä siitä testinkin, kunhan saa Kinderneyltä sen testiin. Tuo Kinderneyn on vissiin norjalainen pulju. Jutussa oli myös höpinää Mavic takakiekosta, joka olisi tehty tuota varten ihan Mavicin toimesta. Ei taida kyllä olla ihan joka kaupassa myynnissä.

ruuduntakaa
23.11.2021, 18.32
Ei taida kohdistus onnistua. Se levyssä oleva magneettihan on juuri noiden kiinnityskehien välissä. Toki ranettamalla onnistuu mikä vain.

https://www.bikester.fi/magura-mdr-p-jarrulevy-6-pulttinen-M909571.html

Tai onhan näitä:
https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/py%C3%B6r%C3%A4ilyvarusteet/polkupy%C3%B6r%C3%A4n-osat/elektroniset-voimansiirrot/trek-ebike-rotor-mount-sensor-magnet/p/27159/

Kyllä näyttäis natsaavan?

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211123/fa7ea0489ccf44f1c0c99a2fedd040d2.jpg

<1%>
23.11.2021, 19.44
Löytyykö sopivia välejä jos tykkää polkea 60-70 km/h?

Kuminauha
23.11.2021, 21.44
Ei taida kohdistus onnistua. Se levyssä oleva magneettihan on juuri noiden kiinnityskehien välissä. Toki ranettamalla onnistuu mikä vain.

https://www.bikester.fi/magura-mdr-p-jarrulevy-6-pulttinen-M909571.html

Tai onhan näitä:
https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/py%C3%B6r%C3%A4ilyvarusteet/polkupy%C3%B6r%C3%A4n-osat/elektroniset-voimansiirrot/trek-ebike-rotor-mount-sensor-magnet/p/27159/


Ei kai se tästä mitenkään eroa joka on mulla ollut käytössä 6-bolt takanavan kanssa Spectral ON:ssa?

https://pic.useful.fi/3UawPOQyY.jpg

ruuduntakaa
24.11.2021, 11.51
Kohdasta 4:15 se kiekon irroitus.


https://www.youtube.com/watch?v=ERedaKUYYf4&amp;ab_channel=Cykelkanalen

ruuduntakaa
24.11.2021, 13.20
Ja lisää pohdintaa: kuinkahan suuria voimia toi vääntövarsi kohdistaa jarrun kiinnikkeeseen rungossa? Vääntövarsihan kiinnittyy adapterilla suoraan kiinnikkeeseen.
Ja toine dilemma on tosiaan toi letkujen vienti eteen; Levossa niitä ei saa sinne CS:n sisään, joten vienti takanavalta moottoritilaan järkevästi on aika haasteellista.

MRe
24.11.2021, 14.25
12-vaihteinen olisi kiinnostava konsepti mun täysjäykkään läskiin, mutta tuota ei saa 177-milliselle navalle ja luomussa myös tehohäviöt kiinnostavat.