PDA

Näytä tavallinen näkymä : Suunnittele oma maastopyörä



Paksupolkija
13.11.2021, 11.20
Tällainen topikki lienee jo ollut, mutta en löytänyt. Täällä haukutaan ristiin kaikkia erilaisia pyöriä ja mikään ei kelpaa muille, paitsi sille onnettomalle joka jonkun pyörän joutuu valitsemaan että pääsee polkemaan.

Joten suunnittele oma pyörä. Laita piirtämäsi kuva tai selosta tekstillä. Tiedän että tänne tulee irvileuoilta mukahauskaa läppää, mutta mitä sitten.

Oma kovista kovin speksi:
- hiilikuituinen täysjoustorunko 130mm joustoa ja perän kinematiikka jotain DW-linkin tapaista, jotta pyörä on nopea viedä lähinnä tasamaalla ja ylämäissä. DWtä on kehuttu, että se ikäänkuin työntää pyörää eteenpäin vs joku nelilinkku horsti, joka on mukava ja herkkä, mutta ei yhtä tehokas edellä kuvatulla tavalla (toki riippuu myös iskarin tunesta). Rungon pitää olla muodoltaan klassinen kolmio perä mukaan lukien (kuten esim Spur)
- Rungon geometria pääpiirteittäin: emäputken kulma 65 - 66 astetta. Emäputken tulee olla matala tapered n. 110mm, jotta näyttää hyvältä ja saa matalan ohjaamon. Satulakulma n.75.5 - 76.5 astetta. Akseliväli n. 1220mm. Reachia se perus 460-475mm, ei liian pitkä (koko L). 180mm dropperi pitää mahtua eli satulaputken pituus sen mukaan. Keskiön tulee olla suht korkealla nykysuuntaukseen nähden, jotta polkeminen on helppoa myös kivisessä maastossa (Poleissa taitaa olla). CS mitta saa olla suht pitkä, ei tavoitella mahd lyhyttä, huomioiden max. akseliväli kuitenkin.
- Rungon väri on matta samettinen violetti (eloksoidun näköinen) ja tehosteväreinä (tekstit yms) hopean joku sävy. Tehosteväriä pitää olla muuallakin kuin pelkässä merkki- tai mallitekstissä.
- voimansiirto XX1 axs, sillä erolla että kultaiset värit on violettia. ketju musta. Eturatas violetti.
- Jarruiksi riittää hyvin Maguran MT8 tms. Ei tarvitse olla italialaista hipoa
- Satulatolppa integroitu hissitolppa ala BMC. (Keveys)
- kuitutanko (nousua 35mm) ja stemmi (40mm) esim Newmen joka kevyt hintaansa nähden. Violetiksi eloksoitu stemmi ja tangossa tekstit violetilla ja hopealla.
- polkimet eggbeaterit (keveys), koska ne vaan on hyvät.
- Satula kevyehkö n. 200g, mutta ei liian pehmeä. Musta.
- kiekot 29" ja kuitua. Hopeaa ja violettia tehosteväriä. Esim pinnoihin myös. ID30mm ja navat DT240, mutta ne pitää olla eloksoitu violeteiksi ja tekstit hopealla.
- Keula 130mm Rokkari pike ultimate ja tehostevärit violetti/hopea. Takaiskari samaa sarjaa.
- Kumeiksi Schwalben Thunder Burtit tanwalleina. Nappulakoko ja pito riittää aivan hyvin xcm ja trailityyppiseen ajoon kesällä.

Mitä vielä :)

Paksupolkija
13.11.2021, 11.32
Lisäys kommenttina, että aloitus ei häviä muokkaamalla.

Nykypyörät on ihan helvetin tylsiä värityksiltään. Enne oli paremmin, kun varmaan alumiinin eriväriset eloksoinnit yms tuli laajempaan käyttöön silloin joskus. Sama koskee ajovarusteita.

sianluca
13.11.2021, 15.16
https://cd.bike-discount.de/media/image/4f/65/b6/Radon_Black-Sin-29-Rahmen-black-red-turbine-orange_20065964_a_200x200.jpgTuon lisäksi on Race Face X-type keskiölaakeri presfittinä projektin pohjaksi

nure
13.11.2021, 19.18
^ Jos mahis valita projektia niin en tosiaan PF:n laakeria laittaisi. Oma pyörä olis täys jäykkä ja painaisi korkeintaan 7.5kg, rahalla saa ja hevosella pääsee...

Paksupolkija
13.11.2021, 21.23
Itse laittaisin kiristettävän keskiön pf runkoon. Jos kuituinen niin harkitsisin laakereiden ja rungon väliin tässä tapauksessa oikein ohkaset shimmit ettei kiertäminen raavi runkoa.

tchegge_
13.11.2021, 23.19
Se vähän pidemmän aikavälin proggis [emoji23]
Valmistunee joskus kun Dualslalomcountry pyörät tulee muotiin. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211113/6b3f1c970d05c0d5d8e2d2d22283d6c4.jpg

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

nure
13.11.2021, 23.32
Oikeastaan BSA on vaivattomiin laakeri, ei notku eikä natise, en enää yhtäkään prässättyä hässäkkää rakenna...

zort
14.11.2021, 16.19
Jos nyt jotain on tullut opittua vajaa 30 vuoden harrastamisen jälkeen niin se on se että jätän maastopyörän suunnittelemisen valmistajille. Pyörä tullut vaihdettua keskimäärin 3 vuoden välein uuteen ja aina ennakkoluuloista huolimatta on kehitys mennyt parempaan kuin olen osannut odottaa. Varsinkin näin on ollut kolmen viime pyörän kanssa.
Speksaamiset on sitten eri asia, tällä tarkoitan pyörän kasaamista irtorungosta. Sitä en varsinaisesti pidä pyörän suunnitteluna.


Sent from my iPhone using Tapatalk

nure
14.11.2021, 16.58
^Aivan samaa mieltä, vaikka perinteinen timanttirunko yksinketainen mutta pikkuseikat vaikuttaa kaikkeen ja voi mennä pahasti pieleen...

viimeinenlenkki
25.11.2021, 19.03
Jos mahis valita projektia niin en tosiaan PF:n laakeria laittaisi. Oma pyörä olis täys jäykkä ja painaisi korkeintaan 7.5kg, rahalla saa ja hevosella pääsee... minulla on tuollainen tosin kun ei ole vaakaa niin ei varmuutta pohjana garyfischer super fly jäykällä keulalla(hiilikuitu) mutta ylläolevaan sramin axs xx1 voimansiirto jotkut hyvät hiilikuitukiekot hintaluokassa 1500e.keulaksi 130mm joustava laadukas keula elikkä foxin 34 k29 f-s 140 gr.jarrut hope tech 3 e4.muut tilpehöörit mieltymyksen mukaan merkkinä esim enve.

nure
25.11.2021, 21.28
^^Oikeastaan oli oman suunnittelusta, ei kokoamisesta... Radonilla pääsee kyllä helposti alle 9kilon jos täysjäykkänä mennään. 7.5kiloiseen uppoaa jo rahaa mutta alle kilon runko ja jotkin 1.3kiloiset kiekot jäykällä keulalla niin ei loputkaan tuota ongelmaa...

Jukka4130
26.11.2021, 15.28
Vastaavanlainen projekti on viety läpi. Erittäin antoisaa ja ajoittain samoissa määrin vaativaa. Onnistuessaan lopputulos palkitsee senkin edestä.

Reader Story: The Rig v1 – A Custom Hardtail Frame with a Pinion Gearbox (https://www.pinkbike.com/news/the-rig-v1--self-made-hardtail-frame-with-a-pinion-gearbox.htm)

Sambolo
27.11.2021, 02.51
Nykyne oma aika täykky, mut jos jotain sais muuttaa niin lyhyempi satulaputki, ei tosin onnistu tällä linkusto/jousitus disainilla joten seki menis uusiks. Elikkäs nytten evolinkki, varmaa se stamina ois sit sweetspotissa.