PDA

Näytä tavallinen näkymä : Oikeasti vedenpitävät vaatteet pyöräilyyn

Ohiampuja
11.11.2021, 13.09
Olen kyllästynyt varusteisiin jotka myydään vedenpitävinä, mutta oikeasti ne eivät sitä ole. Kuinka ehkä hetken.
En tiedä mistä lie johtuu, mutta olen todella herkkä palelemaan ja joudun pitämään lenkillä enemmän vaatetta kuin muut. Paljain sormin en pysty pyöräilemään käytännössä koskaan ja lyhyet pyöräilyhousutkaan ei riitä kuin Kanarialla ajaessa.

Mutta nyt siis ongelma on palelevat sormet, eli pitäisi löytää käsineet jotka kestää oikeasti vesisadetta vaikka parin tunnin lenkin.

Onko muita vaihtoehtoja kuin tämä tyyli?
https://m.motonet.fi/fi/tuote/541454/Verkkokalastuskasineet-koko-L

Qilty
11.11.2021, 16.55
Olen kyllästynyt varusteisiin jotka myydään vedenpitävinä, mutta oikeasti ne eivät sitä ole. Kuinka ehkä hetken.
En tiedä mistä lie johtuu, mutta olen todella herkkä palelemaan ja joudun pitämään lenkillä enemmän vaatetta kuin muut. Paljain sormin en pysty pyöräilemään käytännössä koskaan ja lyhyet pyöräilyhousutkaan ei riitä kuin Kanarialla ajaessa.

Mutta nyt siis ongelma on palelevat sormet, eli pitäisi löytää käsineet jotka kestää oikeasti vesisadetta vaikka parin tunnin lenkin.

Onko muita vaihtoehtoja kuin tämä tyyli?
https://m.motonet.fi/fi/tuote/541454/Verkkokalastuskasineet-koko-Lhttps://www.xxl.fi/white-ultimate-dropbar-insulated-waterproof-glove-unisex-pyorailyhanskat-musta/p/1167773_1_style

Itellä kans sormet herkästi palelee, mulla on noi ja sormet pysyy lämpösenä ja kuivana. Esim tuulenpitävä liivi auttaisi myös, jäisi verta lämmittämään niitä sormia kun torso pysyy lämpösenä

jalkkis
11.11.2021, 19.09
^^ Mites tankorukkaset?

Ohiampuja
11.11.2021, 20.27
Hyvä vinkki, ei edes kalliit jos ne oikeasti kestää sadetta.

duris
11.11.2021, 20.51
Vähän samaa ongelmaa jos joutuu ajamaan esim kisoissa useamman tunnin sateesa. Näpit jäätyy -> Ei saa geelejä/patukoita auki -> Energiat loppuu -> jalat kramppaa ja koko ukko jäätyy
Jos hanskoissa lyhyet hihansuut niin vesi valuu hanskaan vaikka ne muuten olisi miten vedenpitävät. Noissa Whiteissä näyttäisi olevan tosi lyhyt ranne.

Miettinyt näitä https://www.spatzwear.com/collections/gloves/products/copy-of-spatz-neoz-thermal-neoprene-rain-gloves-neoz

Toinen vaihtoehto voisi olla avovesiuintiin tarkoitetut neopreenioohanskat. Onkohan niistä kellään kokemuksia toimiiko pyöräilyssä?: https://varuste.net/p65943/seacsub-gloves-dry-seal-300

Benny
11.11.2021, 21.47
Mä olen ajellut jo pidemmän aikaa syksyn sadekelit neopreenihanskoilla. Ei pysy kädet kuivina, mutta lämpiminä ne ovat pysyneet.

https://varuste.net/p1285/ursuit-5-sorminen-3-mm

Tälläiset kävin juuri hakemassa ja parin tunnin sadekeli lenkillä ei ollut ongelmia näppien kanssa.

Noissa neopreenihanskoissa kannattaa kokeilla, että kämmenpuolella on pitoa. Monissa se on liian liukas että saisi tangosta hyvän pidon. Noissa linkkaamissani on hyvä pito.

Plussakeleillä noi toimii hyvin, mutta pakkasella ainakin 3mm paksuiset ovat taas kylmiä.

paaton
11.11.2021, 22.12
Plussakeleillä noi toimii hyvin, mutta pakkasella ainakin 3mm paksuiset ovat taas kylmiä.

Pakkasella on se hyvä puoli, että silloin harvemmin kastuu kädet vesisateesta :)

Olen itsekkin miettinyt tuota joskus, mutta totesin pärjääväni sateella aina naksua lämpimimmillä hanskoilla mitä kuivalla. Jos on +4c ja sataa, niin laitan normaalit paksuhkot goren (https://www.bikester.fi/gore-wear-m-gore-windstopper--lampohanskat-M742889.html?)windstopper hanskat. Noissa on sen verran toppausta, ettei kastuminen haittaa yhtään mitään. Käsi pysyy lämpimänä.

Ostin kyllä sateita varten oikein uber sealzkinit, jotka oli täysin pskt. Ne oli sateella kylmät ja kädet kastuivat kuitenkin. Hiestä tai sateesta, en tiedä. Niin ja kylmällä ne oli tautisen kylmät.

Minulla on nuo spazin kengänsuojat. Aika uberit ne on tietylle kelille, mutta niin hankalat käyttää, että olen tainnut laittaa ne vain kerran jalkaani. Parempia hanskoja tuskin on tosiaan tarjolla, että jos haluaa neopreenia koettaa, niin nuohan ne kannattaa tilata.

Leewi
11.11.2021, 23.44
https://www.xxl.fi/white-ultimate-dropbar-insulated-waterproof-glove-unisex-pyorailyhanskat-musta/p/1167773_1_style

Itellä kans sormet herkästi palelee, mulla on noi ja sormet pysyy lämpösenä ja kuivana. Esim tuulenpitävä liivi auttaisi myös, jäisi verta lämmittämään niitä sormia kun torso pysyy lämpösenä
Mulla on myös noi, ihan kelpoiset, mutta ei vedenpitävät. Kahden tunnin lenkillä kastuvat jo kunnolla.

Eipäs olekaan samat, mun on noi https://www.xxl.fi/white-ultimate-lobster-insulated-waterproof-glove-unisex-pyorailykasineet-musta/p/1167774_1_style

Qilty
12.11.2021, 10.03
^^ Mites tankorukkaset?Tämähän on satavarma ratkaisu, jos vaan silmä kestää.

Benny
12.11.2021, 10.36
Pakkasella on se hyvä puoli, että silloin harvemmin kastuu kädet vesisateesta :)

No tuohan on ihan totta :D Yritin vain vihjata, että nuo neopreenit ei ole mielestäni varsinaiset "talvihanskat", vaan käyttöalue noilla on loppujen lopuksi aika rajattu.

Ja toinen minkä olen huomannut, että ainakin näissä 20-40€ hanskoissa kestävyys ei ole ollut kovin kummoista. Joka vuosi saa ostaa uudet, kun saumat pettävät...mutta toisaalta, ei niitä ole pyöräilyyn tarkoitettukkaan.

Ohiampuja
12.11.2021, 10.45
Olen itsekkin miettinyt tuota joskus, mutta totesin pärjääväni sateella aina naksua lämpimimmillä hanskoilla mitä kuivalla. Jos on +4c ja sataa, niin laitan normaalit paksuhkot goren (https://www.bikester.fi/gore-wear-m-gore-windstopper--lampohanskat-M742889.html?)windstopper hanskat. Noissa on sen verran toppausta, ettei kastuminen haittaa yhtään mitään. Käsi pysyy lämpimänä.
Minä käytän vastaavia Yokon WindStopper hanskoja kuivilla, aurinkoisilla keleillä. Siihen ne on oikein hyvät. Mutta sateella tuollaiset ei riitä alkuunkaan.

nure
12.11.2021, 10.47
SealSkin ok mutta mielestäni suurin ongelma on että kaikissa itse käyttämissä kädet hikoilee, jotkin halvat rukkaset olleet kai parhaat.

Firlefanz
12.11.2021, 11.49
Käsien hikoileminen voi toki olla niin sanotusti ominaisuus, mutta omalla kohdalla olen kohtalaisen onnistuneesti hakenut ongelmaan ratkaisua kolmella eri tavalla:

(1) lämpimät hihat eli kun on sopiva takki+aluspaita, ei hanskojen tarvitse olla erityisen lämmintä sorttia, kroppa lämpenee ajaessa sen verran että kädet eivät palele

(2) jos tarvitaan lämpimämmät eli sateenkin pitävät hanskat, takin hihojen tulee olla vähemmän lämpimät eli on hyvä jos ne eivät ole erityisesti tuulisuojatut; lyhyt aluspaitakin voi toimia

(3) ohuet aluhanskat ovat paikallaan melkein aina kun on niin vilpoinen keli että niitä voi pitää, ne tekevät ohuista hanskoista lämpimämmät, pitävät päällihanskat kuivina jos kädet hikoilevat ja pysyvät melko pitkään kuivina senkin jälkeen kun päällihanskat alkavat olla kastuneita

(1) ja (2) ovat luonnollisesti toisensa poissulkevia vaihtoehtoja, (3) toimii molempien kanssa.

PS GripGrabilla on tällainen kiinnostavalta vaikuttava uutuus: https://www.gripgrab.com/collections/all/products/waterproof-knitted-shoe-cover (joka ei tietenkään kuulu otsikon alle, mutta ei viitsi sen takia oikeaa ketjua hakea...)

Fuuga
12.11.2021, 15.17
Käsien hikoilu tulee siitä ettei ilma vaihdu liian tiukoissa yleensä sormikas-mallisissa hanskoissa. Ja kun käsi kastuu se kylmenee. Itse olen siirtynyt rakennuspuolelen rukkasiin kuten https://www.k-rauta.fi/tuote/tyokasineet-jokasafe-jokatherm-rouherukkanen-koko-10/6418774000210 joka on taipuisa, väljä ja vedenpitävä.

--
Murphy elää!

Ohiampuja
12.11.2021, 15.22
Minä kävin ostamassa lenkillä tuollaiset. Ja vaikka käsissä oli alussormikkaat ja gore-hanskat, niin kesken lenkin piti kaivaa nuo repusta käteen.

Ja päällä oli siis merinoaluspaita, pitkä hihainen pyöräilypaita ja Endura Singletrack takki. Lämmintä 4 astetta ja kova tuuli.

https://treeline.fi/products/drymittn

Svan
12.11.2021, 16.06
Samoja asioita myös pähkäillyt. Olen päätynyt hanskojen suhteen tämän kaltaiseen. Moottoripyöräilyssä käytetään hanskojen päälle laitettavia ohuita sadehanskoja. Niiden alle voi laittaa mitä vaan lämmintä ja voi vaihdella sään mukaan.

Ei tarvitse ostaa 200€ gore-hanskoja joka lämpötilalle erikseen. Goret ei ainakaan mun käytössä ole hengittäneet, jos lämpötila on noussut siten, että alkaa käsoiä hikoiluttaa.

https://www.jsk-webstore.fi/ajovarusteet/hanskojen-sadesuojat-musta/p/780924/#description

nure
12.11.2021, 20.41
^Ei kyllä muutamassa asteessa sen kummempia hanskoja tarvi, plussan puolella kun ollaan niin neopreeni on yksi ratkaisu.

Marsusram
12.11.2021, 21.56
Vesikeleillä olen noillakin tarjennut.
https://m.motonet.fi/fi/tuote/7002977/Wonder-Grip-Thermo-Plus-Double-tyokasineet
Rannekeresorit saa hihojen alle ettei vesi valu sisään, vähän turhan paksu kahvatuntuma.

Ohiampuja
13.11.2021, 00.06
^Ei kyllä muutamassa asteessa sen kummempia hanskoja tarvi…
Toiset on herkempiä palelemaan kuin toiset. Joku pärjää joku ei. Mutta liian moni vesitiiviinä mainostettu vaate ei sitä oikeasti ole.

Paksupolkija
13.11.2021, 13.31
Satulan ja perseen väliin jos sattuu saamaan vettä, niin se on heikoin lenkki. Ass saver auttaa hiukan, mutta kyllä se vesi sieltä hiipii nivusiin jos ajelee useamman tunnin lenkin maastossa sateella tai rapakkoisilla poluilla. Vaikka olisi teippiä saumoissa. Kuka osaa tehdä tuon alueen että voi vaikka istua matalassa lätäkössä 3h?

maalinni
13.11.2021, 13.57
Välillä vaihtaa kuivaa alushanskaa, kun hikihän ne sormet kastelee jossain vaiheessa kuiteskin?

Ohiampuja
14.11.2021, 15.00
Ehkä se on vaan niin, että alle 10 asteen lämpötiloissa sormikkaat kannattaa suosista unohtaa ja siirtyä rukkasiin.

Jami2003
14.11.2021, 15.44
Riippuu tietysti jokaisen verenkierrosta. Mulla ei ole ikinä ongelmia sormien kanssa mutta varpaat ovat jäässä jo siellä alle 10 asteessa

Sambolo
14.11.2021, 16.03
^ja ajosta. Metässä kun rymyää menemää niin ite pärjänny samoilla hanskoilla kuin kesällä sinne 0 tuntumaan. Märällä toki vähän eri ja jos pysähtyy ja taukoilee. Nyt ostin kylmemmille keleille motonetistä crossipuolelta jotku yokot joiden pitäis jonkun verran vettäkin pitää, la oli vielä ehkä turhan lämpimät.

tinke77
14.11.2021, 16.07
Ohuet merinolinerit alle, toimii ainakin itselleni.

Nickname
14.11.2021, 16.53
Ehkä se on vaan niin, että alle 10 asteen lämpötiloissa sormikkaat kannattaa suosista unohtaa ja siirtyä rukkasiin.

Olisiko rukkasten sijaan kätevämmät sellaiset ns. ratsastushanskat missä on kaksi sormea yhdessä, eli periaatteessa rukkanen mutta kolmella sormien paikalla (vai miten se kuuluisi sanoa?) ehkä jarruttaminen ja vaihteiden vaihto olisi helpompaa

E:.Tosiaan ratsaatusrukkasissa taisi olla pelkkä pikkurilli erillään mutta on niitä sellaisia missä on kaksi sormea samassa, millä nimellä niitä ikinä kutsutaankaan.

Situm
14.11.2021, 17.15
Niitä kutsutaan lobstereiksi, ja ovat aivan hemmetin hyvät.

maalinni
14.11.2021, 19.02
Lobsterit on ainakin Sramin maantiekahvojen kanssa hankalat.

Lebako
14.11.2021, 22.09
Tämän ketjun aihe on kyllä hyvä, mutta pelottaisi laittaa kalliimpaa kuorivaatetta, itse ainakin kuvittelen että yhden nupit kovemmalla alustalla ja muutaman satkun rompe on todennäköisesti roskiskamaa. Pyöräilyyn kehitetyt kuorivaatteet kuitenkin ovat usein suht ohuita, ehkä joku vuorikiipeilyyn kehitetty takki kestäisi kaatumisia mutta se on jo ihan eri juttu.

Toki oleellinen kysymys tässä on että paljonko sitä sitten keskimäärin tulee nupitettua. Keskiarvollisesti tosi vähän, mutta ehkä silloin vaara kasvaa kun sitä GTX:ää tarvitsee päälle.

Edit: ja jotta antaisin edes jotain keskusteluun, niin itselläni on muutaman vuoden vanhat XXL:n Whiten vedenkestäviksi mainostetut halvat hanskat, joiden vedenpitävyys on kyllä ollut loistava. Väri vielä oranssi, ja ovat olleet mulla vesisateisilla patikointireissuilla monet kerrat eikä ikinä ole tullut tippaakaan sisään.

Edit2: halpuus lähinnä näkyy siinä, että koot olivat vähän sinne päin, ostamani malli hippasen liian pieni, seuraava olisi ollut jo ihan liian iso.

paaton
14.11.2021, 22.15
Keskimäärin itse olen aina nutullaan. Onneksi noita kuorivaatteita voi korjata.

https://varuste.net/c6640/korjausteipit-ja-sarjat

Tämä taisi olla setti (https://varuste.net/p63139/gearaid-gore-tex-korjaussarja), millä korjasin oman shake-dry takin. On kestänyt tuon jälkeen pari vuotta normaalia konepesua kuivauksen kera.

Lebako
14.11.2021, 22.21
Kiitos vinkistä! Itse yritettiin korjata tuolla Tearaidilla esikouluikäisen ulkohousut eikä kestänyt yhtä päivää. En osaa sanoa oliko vika tuotteessa, korjaajassa vai siinä ettei nyt oikein mikään kestä tuon ikäisen menoa kauaa.

paaton
14.11.2021, 22.52
Tuon ikäinen tenavahan ei kulje muussa asennossa kuin naamallaan kuralammikossa. Ei siellä tarrat paikallaan pysy :)

jakkok
14.11.2021, 23.31
Ja päällä oli siis merinoaluspaita, pitkä hihainen pyöräilypaita ja Endura Singletrack takki. Lämmintä 4 astetta ja kova tuuli.

Tuo Singletrack takki ei minun kokemuksien mukaan ole kovin häävi. Ei pidä oikein kunnolla vettä eikä tuulta. Kesällä riittää vallan hyvin, mutta nyt syyskeleillä pitänyt kaivaa taas vanha Alturan takki käyttöön...

Lähetetty minun SM-G780F laitteesta Tapatalkilla

Sambolo
14.11.2021, 23.36
Omasta mielestä tällee syksyllä/loppusyksyllä ollu just täydellinen tuo singletrack. Kesällä liian lämmin.

Kuminauha
15.11.2021, 08.38
https://varuste.net/p104376/endura-singletrack-one-piece-mens

Tämmösen kanssa nyt vedelly parit mutaränniajot ja hyvin toiminu.

Benny
15.11.2021, 09.35

Rukkaset ei oikein toimi suoratankoisella. Ite ainakin haluan pitää etusormen jarrusormena. Sellaiset "lobsterit" oli joskus, missä oli etunen omanaan ja muut yhdessä paketissa...mutta ei nekään vettä pitäneet, vaikka mainosmiehet niin lupasivatkin. Pikku pakkasella nuo olivat tosin ihan toimivat.

Merkkiä en enään vaan muista.

Kanuuna
15.11.2021, 10.34
Rukkaset ei oikein toimi suoratankoisella. Ite ainakin haluan pitää etusormen jarrusormena. Sellaiset "lobsterit" oli joskus, missä oli etunen omanaan ja muut yhdessä paketissa...mutta ei nekään vettä pitäneet, vaikka mainosmiehet niin lupasivatkin. Pikku pakkasella nuo olivat tosin ihan toimivat.

Merkkiä en enään vaan muista.

En ole ihan vesisateessa ajanut, mutta ihan hyvin pikkutihkussa pitää veden ulkopuolella Roecklin Villach triggerit. Lähinnä kuuma tulee sisälle, jolloin hanska kastuu sisältä.

Nickname
15.11.2021, 15.16
Jack Wolfskin stormy point takki on tullut todistettua veden ja tuulen pitäväksi, luvataan olevan myös hengittävä mutta minusta siinä tulee kuuma jos on enemmän kuin +5°c, ei ole pyöräily brändätty slimfit mutta ei ainakaan kastu.

harald
15.11.2021, 20.59
Omasta mielestä tällee syksyllä/loppusyksyllä ollu just täydellinen tuo singletrack. Kesällä liian lämmin.

Juu maastossa ihan täysosuma. Nollakelissä ja kylmemmässä olen pärjännyt hyvin tuolla kun alla on pitkä merino ja ohut fleecetakki. Vaatteet kastuu, mutta en pääse siitä millään. Riittää että on lämmin vaikka olisi aluspaita kostea.

Istumatyöläinen
15.11.2021, 22.58
Minulla puolestani on hakusessa täydelliset sadehousut fillarointiin. Kriteerit: 1) luotettava vedenpitävyys myös usean tunnin jatkuvassa sateessa, 2) lahkeiden sivuvetskarit vähintään polven yläpuolelle, 3) hyvä istuvuus ajoasennossa, 4) kevyet. Monia olen kokeillut ja vielä useampia netistä tutkaillut, mutta ei vaan tunnu löytyvän. Tai itse asiassa löytyi yhdet (7mesh), mutta niitä ei tietenkään saa mistään.

Kalle salonen
16.11.2021, 06.10
Minulla puolestani on hakusessa täydelliset sadehousut fillarointiin. Kriteerit: 1) luotettava vedenpitävyys myös usean tunnin jatkuvassa sateessa, 2) lahkeiden sivuvetskarit vähintään polven yläpuolelle, 3) hyvä istuvuus ajoasennossa, 4) kevyet. Monia olen kokeillut ja vielä useampia netistä tutkaillut, mutta ei vaan tunnu löytyvän. Tai itse asiassa löytyi yhdet (7mesh), mutta niitä ei tietenkään saa mistään.Endura mt500 on ainakin itsellä toiminut pari talvea jo työmatka ym käytössä, viime talvipäivänseisaus taisi olla pisin mitä niillä sateessa ajanut eikä kyllä tullut vielä vesi läpi lainkaan (taisi olla 16000mm pilariarvoa noissa).

Lähetetty minun XQ-BT52 laitteesta Tapatalkilla

kauris
16.11.2021, 13.18
Itse olen ollut pettynyt mt500 takkiin siinä mielessä, että kankaan ulkopinnan vedenhylkivyys on huono. Vaikka olen suihkuttanut pesun jälkeen kyllästyssuihketta, lähes ensimmäiset vesipisarat jo imeytyvät kankaaseen eivätkä jää pisaroina pintaan. Senkö seurauksena sitten keskikovankin alle puolen tunnin sateen jälkeen takin alla olleen villaneuleen pinta tuntuu kostealta. Hikoilukosteutta sen en usko olleen, koska kyse ei ollut kuin kevyestä kävelystä ja seisoskelusta. Nyt eilen testasin laittaa takin saunan jälkilämpöön lauteille josko lämmin ilma aktivoisi kyllästeen. Rumpu tms kuivausts tai lämmitystä ei Endura kyllä itse käske tekemään. Toinen on se, että onhan se takki tosi löysä malliltaan jos valitsee koon jossa hihat on kyllin pitkät.

Ohiampuja
16.11.2021, 14.17
Olen kanssa kyllästellyt ja saunottanut eri takkeja, mutta ei se mitään onnistumisen juhlaa ole ollut. :(

Qilty
16.11.2021, 15.21
Satulan ja perseen väliin jos sattuu saamaan vettä, niin se on heikoin lenkki. Ass saver auttaa hiukan, mutta kyllä se vesi sieltä hiipii nivusiin jos ajelee useamman tunnin lenkin maastossa sateella tai rapakkoisilla poluilla. Vaikka olisi teippiä saumoissa. Kuka osaa tehdä tuon alueen että voi vaikka istua matalassa lätäkössä 3h?Vaudella on vedenpitävät shortsit mitkä mahtuu vaikka taskuun. Niitä oon ite pitäny vesikeleillä ja on pyrstö pysyny kuivana

Istumatyöläinen
16.11.2021, 15.25
Endura mt500 on ainakin itsellä toiminut pari talvea jo työmatka ym käytössä, viime talvipäivänseisaus taisi olla pisin mitä niillä sateessa ajanut eikä kyllä tullut vielä vesi läpi lainkaan (taisi olla 16000mm pilariarvoa noissa).

Mulla on nimenomaan Endura MT500 Waterproof Trouser nyt kokeiltavana ja ne ovat osoittautuneet muuten oivallisiksi pöksyiksi, mutta ne eivät pidä vettä. Liekö sitten aiempina vuosina ollut jotain tiiviimpää kalvoa kankaassa? Nämä nykyiset ovat jotain niin ekolookista materiaalia, että haluttuja ominaisuuksia ei näköjään enää ole. Sekä reisien päältä että persuksista tuli sade läpi reilun tunnin rullailun jälkeen. Muutenhan ne olisi ihan hyvät housut. Tosin niiden taskut on disainattu lähes käyttökelvottomiksi, mutta niitähän ei ole pakko käyttää.

harald
16.11.2021, 15.44
Juu maastossa ihan täysosuma. Nollakelissä ja kylmemmässä olen pärjännyt hyvin tuolla kun alla on pitkä merino ja ohut fleecetakki. Vaatteet kastuu, mutta en pääse siitä millään. Riittää että on lämmin vaikka olisi aluspaita kostea.

Vielä kun tekee eroa niin että Endura Singletrack II joka on exoshell kuori ei hengitä paljon mitään. Endura Singletrack Softshell II on sitten se joka jo hengittää vähän. Molemmat on Singletrack mutta aivan eri takeista on kyse.

Kalle salonen
16.11.2021, 16.31
Onkohan noissa enduran housuissakin jotain eri kalvotyyppejä sitten niinkuin takeissa? Mulla mt500 joissa lukee exoshell60 lahkeessa ja tosiaan mun kokemuksella vielä täysin vedenpitävät tähän asti

Istumatyöläinen
16.11.2021, 17.53
Onkohan noissa enduran housuissakin jotain eri kalvotyyppejä sitten niinkuin takeissa? Mulla mt500 joissa lukee exoshell60 lahkeessa ja tosiaan mun kokemuksella vielä täysin vedenpitävät tähän asti

Todellakin! Nyt kun luin tuon, niin tuli mieleen, että mullahan on myös Enduran Mt500 shortsit ja ne ovat kyllä olleet täysin vesitiiviit. Niiden lahkeessa lukee Exoshell60. Sen sijaan näiden falskaavien Enduroiden lahkeessa lukee Exoshell40. Eli ainakin näin kahden kappaleen otoskoolla uskallan väittää, että Exoshell60 pitää hyvin vettä, mutta Exoshell40 ei.

Sambolo
16.11.2021, 23.27
Eihän porukka sekota mt500 ja mt500 spray? Mun mielestä toi singletrackin kuoritakkikin hengittää suht hyvin(vs muut kuorivaatteet mitä ollu)ainaki ventit auki.

kauris
16.11.2021, 23.28
Mun vuoden vanhassa mt500 takissa lukee exoshell40 :(

edit. ei ole spray mun takki. Tai en tiedä onko niitä edes takeissa. Housuina mulla on sen sijaan ne spray-versiot. Ihan toimivat ne ovat kunhan ei sada :) En tajua miksei niissä ole etureisi ja polvi sitä vedenpitävää mitä on nilkka ja takapuoli. Olis jättäneet vain pohkeet ja polvitaipeen seudun hengittävämmäksi. etureidet ne nyt ekana aina kastuu ja kylmettyy ja silloin mulla myös polvi välillä kipeytyy. Mutta ajateltu siis varmaan että suojaavat tosiaan renkaiden suihkulta eivätkä sateelta.

kauris
16.11.2021, 23.36
Jahas, Tän mukaan 40 on vedenpitävämpää ja 60 hengittävämpää. Kummatkin täysin vedenpitäviä sinänsä.
https://design.endurasport.com/fabrics/

Kuminauha
17.11.2021, 08.26
Omassa käytössä Exoshell 20 on ollut tarpeeksi vedenpitävä, ei tosin juuri hengitä. Pari tuntia kohtalaisessa sateessa fiskarsissa kerran vedelly polkuja enkä ainakaan huomannut, että olisi päästänyt vettä läpi. Jälkeenpäin tosin taisi uloimman ja sisemmän kalvon väliin jostain päästä kun putsasin takista mutaa painepesurilla.

Oon myös huomannu että pesukoneessa kalvojen väliin pääsee vettä, todennäköisesti johtuen pesuaineen vaikutuksesta veden pintajännitykseen.

Viime viikolla myös saman kuorityypin housut pysy perseestä kuivana pari tunnin mutaroisketta sietäen.

harald
17.11.2021, 20.09
Tuo mun SingleTrack II on Exoshell 20. Ei juuri hengitä ei, ei ainakaan räppänät kiinni.