Näytä tavallinen näkymä : Oura
Ouralta tuli gen 3 sormus ulos ja siinä pitäisi nyt olla myös harjoituksen aikainen sykkeenmittaus. Mielenkiintoista verrata tuloksia Garminin ranne- ja sykevyömittauksiin.
https://ouraring.com/
Päivitin oman sormukseni uuteen, mutta niiden toimitus on kai vasta joulukussa jos silloinkaan. Jos sormus kiinnostaa, oheisen linkin kautta 3 ensimmäistä saa 50€ alennuksen ja uudesta Ouran analyysipalvelusta 6kk tilauksen kaupan päälle (normaalisti 6€/kk). Tuo lisäpalvelu ei ole pakollinen, vaan vertautuu enemmän maksulliseen stravaan (tulee jotain lisää, mutta ilmaispalvelukin on olemassa).
https://ouraring.com/taf/27e3b3b489 (https://ablink.m.ouraring.com/ls/click?upn=N8tmOVmhlLmN-2BvzIQBg5G3IT8A2NTQkRZyCa1tZK-2F0ro2cQcjnNm79HEQpZ5msgr9y-2BkW9LwJggOI5or6XHXF06p5hcARxuW-2B2kQ4dyCT9RvjPoEEiCDUvFy5Pn9TONoMNOoP719rZhMRPYUw NtvAVG9Yr2lY61GT9C-2Fi6G7v0CHDFlEgWUhzb6wk-2BYlL6mRkD705LQ-2FnUlOjLTWRcUyqg-3D-3DfmTN_2eRU2r8zdJF7uylq-2BtY8CfD2uWT-2BRrIdb7j-2BzJ3sz-2FZb80Ln0ijVqsFIhQux-2FuF8cou-2FgXDE-2Fmo0glXAvZX-2BSvRds2Phqv728lAR15-2Ffs0i-2B8OCcMShlaf568o-2FhL1Xn6TTz1GDYUo6-2FOYeAgm0XsLaDHROEWiFxS6j1vh3QAELnMJBMq5d8zXfbBQVS gcG6wSykmYcjqc2aC8O-2B8FwrISGYHvJsyZAQo4UaBsfTBAWEolUJsu-2Bhpv-2BRkTpdgmvPQ5x4ecy36-2F5aEg15FLJ6ZI4-2F2L35eh197YVP8aSbKoNvm3iqpZNPU8EbhwbkSmRjKOx0qHdt RqDcoWP3xp4WG-2FQuC9kBa4Jtx9UqkmZN0MU6p3bzg58T3Px7yZ97ZMlSHSwnO7 NoUh5-2BvoORVeH6aySjS-2FZDBRiIOqGltmygl3tS-2FYcpQUG-2BlqI5tT3kkaCixpP6E4ql-2B4mJaP1slp0m6qkC8FRKogDYkk-2BiCHTuuVGUbfV9GPEYt5-2BJ4uosQH1oGtBdHAzQwg3f26cKcOb4H7U5z3M60iRScob-2F2e0hD5UY1mk7TJFiIzHu0t0aaBKi51sfgrOGGwlk7ZwUo4mC W2-2Fq5TuAkFP5hXhySv3JsDO6RXpu0pORUvE1Q-2F0m5YeG1hPA7nAKuRAtVHBf-2Bm7LPg-3D-3D)
Onko muuten Whoop-ranneke Ouran selkein suora kilpailija vai ennemminkin Apple Watch ja vastaavat? Whoopilta tuli juuri uusi ranneke (3.0 oli aika surkea tarkkuudeltaan Reiskan arvostelussa) mutta kuukausihinta on moninkertainen Ouraan nähden.
Oura kiinnostelisi mutta inhoan sormuksien käyttöä niin jää valitettavasti kauppaan.
^Ei ole tuo Whoop mulle tuttu. Ouraa käyttänyt nyt vuoden verran ja olen ollut tyytyväinen. Ei mikään ihmelaite (mulla on myös Garmin Fenix ranteessa 24/7), mutta hoitaa hommansa.
Sormuksessa on omat ongelmansa eikä se ole kädessä mitenkään huomaamaton. Mulla sormus on oikean käden keskisormessa. Siinä se oli vähiten tiellä. Jos korvaisi vihkisormuksen tuolla, niin sitten voisi käyttää vasemman nimettömässä.
Keravian
07.11.2021, 14.31
Itsellä on ollut Oura nyt kaksi vuotta käytössä ja toimii joissain asioissa todella hyvin, toisissa heikommin. Oma käyttö painottuu tuolla lähinnä unen seurantaan, mihin tuo on tähänastisista omista testeistä sopinut parhaiten. Myös Apple watch käytössä ja se vaikuttaa paremmalta juuri liikunnan mittaamiseen. Muita laitteita ei ole ollut testissä vielä.
Kommenttina tuohon, että sormus ei ole huomaamaton, olen täysin samaa mieltä. Oma näkemykseni on, että tuota ei kovin helposti edes käytä juuri keskisormessa tai nimettömässä, koska liian iso sopiakseen sormien väliin hyvin. Toki kaikilla erilaiset kädet, mistä johtuen varmasti hyvin erilaisia näkemyksiä. Itse kuitenkin käytännössä pakko pitää etusormessa (oikea käsi).
Ensimmäisen viestin alennuskoodilinkki on ilmeisesti myös jo vanhenutunut, joten tässä vielä uusi. Tuossa on tällä hetkellä 2 käyttökertaa vielä voimassa. 50 € alennus ja 6 kk ilmaista palvelua, jonka Oura on juuri julkaissut uusien sormuksien myötä.
https://ouraring.com/taf/c43413fa9f
Mä kokeilin etusormessa, mutta en tykännyt fiiliksestä kun käyttää tietokoneen hiirtä. Keskisormessa mulla huomaamattomin, mutta kannattaa etukäteen käyttää niitä sovitussormuksia eri sormissa ainakin vuorokauden kerrallaan. Minuutin kokeilu ei kerro mitään.
Joni Kani
07.11.2021, 16.05
En ole koskaan voinut pitää sormuksia, en edes vihkisormusta, joten Ouran kokeilu ei edes kiinnosta mutta Polar Verity Sense on nyt ollut jonkin aikaa ja ilman en enää osaisi olla. Aivan mielettömän mukava ja helppo käyttää.
En ole koskaan voinut pitää sormuksia, en edes vihkisormusta, joten Ouran kokeilu ei edes kiinnosta mutta Polar Verity Sense on nyt ollut jonkin aikaa ja ilman en enää osaisi olla. Aivan mielettömän mukava ja helppo käyttää.
Eikös tuo ole pelkkä sykevyö?
Itsekkin nimittäin toivoisin pelkkää tyhmää ranneketta, joka hoitaisi palautumisen ja rasituksen seurannan. Sormusta en pysty käyttämään ja kello ei mahdu takin alle. Tiellä duunissakin.
Nikke123
07.11.2021, 17.09
Mittaako teillä aina yöllä tuota sykevälivaihtelua. Minulla mittaa todella vaihtelevasti. Vaihtanut eri sormeen kokeillut kolmella eri sormuksella. Monet yöt menee eikä piirrä mitään käyriä. Sitten saattaa piirtää yhen tai useamman pisteen toisinaan koko yön. Teknisestä tuesta sanottiin minulla olevan jotain häikkää ilmeisesti sormien verenkierrossa. Pitää kokeilla olisikohan tuo uusi sormus parempi/tarkempi kun on lisätty antureita ja ominaisuuksia. Itsellä nykyinen näyttää jonkin verran korkeampaa leposykettä kuin garmin mutta voi johtua mittaus pituudesta. Kuitenkin mukava lisä kellon mittauksiin.
Jos edellinen alennus linkki tulee täyteen tässä uusi.
https://ouraring.com/taf/f6a18272e1
Lähetetty minun HTC U11 laitteesta Tapatalkilla
Joni Kani
07.11.2021, 19.28
Juu, Verity on pelkkä sykevyö, pidän hauiksen kohilla, tuollainen kyllä kelpais jos joku tekis vastaavan seurantalaitteen.
^^mulla mittaa ihan kohtuullisesti. Jotain pätkiä on yön aikana. Yleensä yksi n. puolentunnin pätkä jolloin ei mittaa.
Tulipa laitettua tilaukseen ja kun on saatu + jonkin aikaa käyttöä, niin laitan kommentteja. Tuossa oma koodi, jolla alennusta 50€ ja 6kk ilmainen käyttö kaikelle datalle.
https://ouraring.com/taf/62bba29802
Parisen vuotta on Oura ollut sormessa. Kertaalleen myös takuuvaihdettu akun hyytymisen takia (perusvika). Unen ja palautumisen seurantaan sen aikoinaan hankin ja siinä sormus toimii vallan maniniosti. Lukuvut on lukuja mitä Oura antaa mutta kyllä sieltä näkee jos joku toimii tai ei toimi. Myös orastavat sairaudet saa usein selville ja myös sen kuinka hidasta sairastamisesta toipuminen pahimmoillaan on. Itse pidän sormusta oikean käden etusormessa, keskisormessa tai nimettömässä se painaa muihin sormiin. Tiettyä ongelmaa aiheuttaa isot sormiennivelet eli sormuksen mitoitus piti tehdä sen mukaan.
Uusi gen 3 sormus on tilattu, enää odotellaan sovitussettiä ja uutta sormusta. Itse olen tyytyväinen akkuongelmista huolimatta.
Samansuuntaisia käyttökokemuksia itselläkin gen2 versiosta. Reilu 2 v tullut käytettyä päivittäin. Leposykkeestä ja hrv-käppyrästä näkee kyllä hyvin, miten yksikin illalla juotu olut vaikuttaa alkuyöstä. Nyt gen3 versio tilattu.
Jos joku tarvii alennuskoodia, niin tässä linkki:
https://ouraring.com/taf/bb9d02dabc
Täällä kanssa Oura ollut pari vuotta vai miten pitkä aika siitä nyt on kun se 2gen esiteltiin, tilasin silloin sen ennakkomyynnistä niinkuin nyt 3gen mallin. Luonollisesti olen ollut tyytyväinen, takuuseen vaihdettiin kerran uusi sormus vaikka takuu olikin jo ohi.
Pidän tuosta palautumisen seurannasta, kehoittaa keventämään kun on sen aika joko rasituksen, unen tai molempien vuoksi. Ostin juuri myös Apple Watchin, ihmetyttää miten "tyhmä" tuossa on aktiivisuuden seuranta tai tavoite, ei ota ollenkaan huomioon rasitusta tai unta, muuten niin fiksu laite.
Tuostahan voisi joku jenkeissä haastaa Applen oikeuteen kun tyhmänä vaan puskee menemään kellon kannustaessa ja sitten joutuu ylikuntoon:D
HRVn mittaamiseen olen itse käyttänyt nyt vuoden ajan HRV4Training (https://www.hrv4training.com/), softaa. En tiedä miten vertautuu Ouraan, mutta olen oppinut hieman luottamaan siihen, että jos sanoo että ota kevyemmin tänään, olen ottanut.
HRVn mittaamiseen olen itse käyttänyt nyt vuoden ajan HRV4Training (https://www.hrv4training.com/), softaa. En tiedä miten vertautuu Ouraan, mutta olen oppinut hieman luottamaan siihen, että jos sanoo että ota kevyemmin tänään, olen ottanut.
Hrv4training -softaan tuli just päivitys ja asetuksissa voi tehdä linkityksen Ouran tietoihin, jos on sormus käytössä. En vielä katsonut että miten hrv4 käyttää Ouran tietoja.
Nikke123
12.11.2021, 11.06
Joko oot tutustunut tuohon hrv4 softaan miten hyödyntää ouran tietoja? Tuleekohan tuosta uudesta sormuksesta minkäverran lisäarvoa seurantaan? Käytättekö sormusta aina va vain yöllä. Itse en pysty käyttämään työaikana ku sellainen työ ettei voi käyttää sormuksia. Päivällä kello mittaa tiedot. Onko ohjelmaa jolla esim garminin kellon ja ouran sormuksen tiedot yhdistyis ja ohjelma käyttäs näitä molempia analyysiin?
Tässä vielä linkki ouran 50€ alennukseen ja 6kk ilmainen oura-jäsenyys.
https://ouraring.com/taf/f6a18272e1
Mun mielestä ourassa ei järkeä, jos on garmin jo ranteessa. Vaihdoin nyt uusimman venun ja tässä on kyllä parantunut unen ja palautumisen seuranta selkeästi.
Pienempi malli on myös tosi kiva käyttää. Ei häiritse ajaessa, töissä tai yöllä lainkaan.
Jännä nähdä lähteekö garmin mukaan kuukaisiveloituksiin. Ehkä laitemyyntiä on niin paljon, ettei tarvitse. Tuo on ainakin itselleni kyllä iso plussa.
Nikke123
12.11.2021, 11.48
Kumpihan lie tarkempi unen seurannassa kun antavat yölle aika erillaista dataa. Mukava seurata molempien dataa. Kerran tuli jokin ohjelma tv:stä jossa verrattiin unenseurantaa ammattilaitteiden, sormuksen ja rannekkeen kesken. Antoihan nuo sormus ja ranneke jotain samansuuntaista dataa kuin ammattilaitteet. Taisi sormus osua lähemmäksi kuin ranneke. Kuitenkin tuo datan analyysi näissä on tuo tärkein pointti. Datalla ei tee mitään jos sitä ei oo analysoitu. Tähän tarvis moni apua jotta sais datan jotenkin raameihin
Oura on varmaan tarkempi, mitä vanhemmat garminit. Tuo venu2 on kai ainoa missä on uudempi sykeanturi. Mutta siis en tietenkään osaa sanoa onko se vieläkään ouran tasolla.
Oura mittaa ainakin yöllä hereilläoloaikaa paremmin kuin Garmin Fenix 6X Pro. Samoin Garmin ei taida mitata HRV-arvoja.
Oura mittaa ainakin yöllä hereilläoloaikaa paremmin kuin Garmin Fenix 6X Pro. Samoin Garmin ei taida mitata HRV-arvoja.
Mittaa se. Ei vaan paljasta niitä julkiseksi. Garmin mittaa hrv dataa käsittääkseni myös päivällä.
Venu2 unen mittaus on törkeän tarkka. Hirveä ero vanhaan rannekkeeseen.
Joni Kani
12.11.2021, 22.01
Alkoi kyllä tuo venu 2 gps kiinnostamaan. Teeppä sille oma ketju ja laittele kokemuksia?
Mittaa se. Ei vaan paljasta niitä julkiseksi. Garmin mittaa hrv dataa käsittääkseni myös päivällä.Garminin Body Battery liittyy nimenomaan sykevälivaihteluun. Minkälaisia propyöräilijöitä täällä on kun pitää mitata sykevälivaihtelua monella eri vehkeellä
Joko muille on tullut gen 3-sormukset? Itse sain eilen ja heti kyykkäsi lataukseen. Eli laturi menee "vikatilaan" hetken ladattuaan (alkaa vilkuttaa punaista, kyseessä siis se uusi telakka). Lataa kuitenkin, mutta ei esimerkiksi anna ilmoitusta latauksen valmistumisesta. Laitoin tästä vikailmoituksen Ouralle. En voi testata vanhalla telakalla, kun sormuksen koko vaihtui tässä samalla.
Ja ei tällä uudella sykemittaria korvata. Mittaa sykkeen levossa 5 min välein. Eli myös keskellä päivää, jos ei heilutella käsiä.
marraskuu
27.11.2021, 12.17
Tännekin tuli eilen uudet gen 3 Ourat eikä kumpikaan toimi, mutta eri lailla poissa pelistä.
Mun sormus ei ota latausta vastaan. Vilauttaa kerran valkoista valoa ja sitten palaa vihreä eli mielestään akku on täynnä.
Sovellus kertoo toista: latausprossa 61 eikä hievahdakaan.
Perheen toisen käyttäjän sormus latautuu, jee, mutta ei toimi muuten. Ei tallenna aktiivisuutta eikä unta.
Laittoivatko liian kiireellä liikkeelle keskeneräiset pelit?
Tuesta vastaus on, että kiirettä pitää, koska gen 3 on laskettu liikkelle... Joo, huomattu on.
Tässä kohtaa ei elinikäinen, ilmainen jäsenyyskään lämmitä.
DHL:n heppu toi paketin ovelle jossa uusi gen3 odotti. Koko sama kuin gen2, väri vaan vaihtu. Siirto vanhasta uuteen meni sujuvasti, noin 5min johon kuulu softan päivitys sormukseen.
Eli ainakin mulla kaikki toimi sujuvasti.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ouran saa nyt synkattua Stravan kanssa.
https://ouraring.com/blog/oura-and-strava-partnership/
Olishan tuon koronan - tai ainakin sen, että jotain on tapahtumassa - havainnut jo pari päivää etukäteen.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220717/a8883a669ea008271547ad42bab0efa4.jpg
jii.haanpaa
19.07.2022, 23.22
Ouran saa nyt synkattua Stravan kanssa.
https://ouraring.com/blog/oura-and-strava-partnership/
Mutta miten? Mulla on Oura ja Strava paritettu keskenään ja molemmissa appeissa / profiileissa paritus näkyy ja datan siirrot sallittuina. Mitään ei silti siirry, ei suuntaan eikä toiseen.
^kyllä se mulla siirsi treenin stravasta ouraan.
jii.haanpaa
20.07.2022, 11.36
Mulla on treenit siirtyneet Stravasta Ouraan aiemminkin Applen terveys-appin välityksellä. Siirtyykö sulla Ourasta Stravan suuntaan myös?
Olisi hienoa, jos esim duunimatkapyöräilyistä ja muista hyötyliikkumisista menisi kilometrit talteen myös Stravaan. En jaksa noita varten käynnistellä garmineja tai polareita, koska Oura nappaa ne kuitenkin automaattisesti.
Mä en ouralla varsinaisesti ”tee” treenejä, eli ourasta stravaan ei ole mulle merkitystä.
Android käyttäjät joutuu taas odottelemaan tuota Strava synkkausta.
Edit: Ja heti kun valitti tuli päivitys :D
jii.haanpaa
20.07.2022, 19.48
Mä en ouralla varsinaisesti ”tee” treenejä, eli ourasta stravaan ei ole mulle merkitystä.
En minäkään. Näköjään Ouralla pitäisi vetää treeni, tai siis laittaa sykkeenmittaus päälle ennen kuin siirtyy. Valmius- ja aktiivisuuspisteet pitäisi kaiketi siirtyä ilmankin.
Exported from Oura to Strava
- Workouts recorded through the Workout Heart Rate feature.
- Readiness Score and Activity Score
Gen 3:een tuli nyt myös happisaturaatio. Kohta tää tekee kaiken saman kuin mun Fenix 7…
Gen 3:een tuli nyt myös happisaturaatio. Kohta tää tekee kaiken saman kuin mun Fenix 7…Toimiiko Oura miten urheilussa?
Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla
Siinähän on nykyään myös suorituksen aikainen sykemittaus, mutta en ole testannut, kun on tuo Fenix.
Nikke123
02.08.2022, 19.57
Urheilun aikaista sykettä ei oo tullut kokeiltua, mutta tähän tuli uutuutena yö aikainen happisaturaation mittaus ja hengityksen säännöllisyyden mittaus.
Jos jotakin kiinnostaa ostaa sormus minulla ois linkki viidelle nopeinmalle jolla saa 50€ alennuksen ja 6kk oura-jäsenyyden veloituksetta.
Jos kiinnostuit kysy YV:llä linkkiä
^
laitoinpa sitten tilauksen tuon linkin kautta. Onko hajua kuinka vauhdikkaasti sormus saapuu? Sormen koon osasin ilmoittaa suoraan kun olen sen jo aiemmin mitannut.
Mitä Oura tarjoaa enempi vaikka verrattuna Garminin uusimpiin kelloihin? Kehon lämpötilan mittaus?
Nikke123
03.08.2022, 06.58
Itelle tuli viikossa kun tilasin. Paljolti riippuu paljonko tulee uusia tilauksia ja miten vielä kesälomat vaikuttaa.
Itelläkin fenix 6x ja oura-sormus. Noiden yölliset näyttämät poikkeaa monesti noiden unen vaiheiden osalta aika paljon. Oura näyttää myös yöllisen sykevälivaihtelun jota fenixiltä ei saa ulos.
Oura vaatii aina puhelimen johon ladata tiedot ja analysoida.
Garmin fenix 6 tulossa myös sykevälivaihtelu. Mikäli liittynyt beta versio kokeiluun tämä ominaisuus käytössä uusimmassa päivityksessä
Olen jo huolestunut ennenkuin olen saanutkaan laitetta. Onko tämä yleinen havainto:
https://parempimina.fi/artikkelit/oura-gen3-kokemukseni-ja-miksi-palautin-sormuksen
"Heti kun sammutin valon ja lakkasin liikkumasta, laite oletti minun nukahtaneen alle 10 minuutissa. Riippumatta siitä, pysyinkö hereillä oikeasti 20 vai 120 minuuttia.
Joinakin öinä kuuntelin erilaisia nukahtamista auttavia uniääniä Ouran sovelluksen avulla - yleensä useita eri vaihtoehtoja, koska 20-30 minuuttia kestävät tallenteet harvemmin riittivät. Pahimmillaan Ouran sovellus luuli minun nukkuvan samaan aikaan, kun käytin koko hemmetin appia vaihtaakseni äänimaisemaa".
Tuo on ollut normitilanne kellon uniseurannan kanssa; hirvittävää valveilla makailua ja typerä kello väittää aamulla, että on hyvin nukuttu yö. Onko Oura yhtä tyhmä?
jii.haanpaa
05.08.2022, 13.53
^Tuommoista en ole huomannut. Mutta juuri eilen ihmettelin kun sormustin oli sitä mieltä, että olin päivän aikana ollut paikoillani melkein yhdeksän tuntia. Kolme noin 20 minuutin "treeniä" se ripotteli johonkin väleihin. Totuus kuitenkin oli, että olin kaupunkilomalla ja lähdettiin liikkeelle noin klo 9 aamulla ja reipas 12 tuntia kierreltiin, hissuksiin tosin, mutta kävellen kuitenkin. Pari kertaa käytiin syömässä ja pari kertaa kahvilassa. Hassuinta ehkä se, että Oura näytti graafissa, että liikettä oli ollut koko päivän ja kroppa oli samaa mieltä. Sormuksen mielestä jäin aktiivisuustavoitteestani ja "paikallaanoloaika" 8h37min.
Olen ollut Ouran käyttäjä siitä lähtien kun gen 2 julkaistiin, nyt sormessa gen 3. En ole aikaisemmin kiinnittänyt tuollaiseen huomiota. Onkohan algoritmi tosiaan sellainen, että se rekisteröi liikkeen liikkeeksi ja ehdottaa sitä "treeniksi" vasta kun se on sormuksen mielestä lähempänä/yli "kohtalaista" kuin "kevyttä". Pitääpä tarkkailla tätä sillä silmällä.
Tuo uniseuranta on kyllä haastava, mutta ei taida ilman EKG:tä selvitä 100% varmuudella, että milloin henkilö nukkuu. Ja voihan sitä nukkua, vaikka olisi jotkut ”rauhoitusäänet” päällä.
Oletteko huomanneet, että Stravasta haetuissa suorituksissa matka on väärin? Mulla yhdessä pyöräilyssä Oura sanoo 12,9 km ja Strava 23,5 km (tjsp). Ja siis tuo Ourassa oleva on nimenomaan Stravasta haettu sama harjoitus.
Sama huomio noista Stravasta haetuista suorituksista, matka väärin, mutta ajallinen kesto näyttäisi olevan oikein.
Nopeestihan tuo rinkula tuli.
Turha kai yhden illan/yön tulosten perusteella on mennä antamaan tuomiota, mutta on tämä hyvä laite; illalla kaksi lasia valkkaria, pyöriskelyä puoleen yöhön herääminen ennen seiskaa ja aamulla tunne huonosti nukutusta yöstä. Onneksi Oura pelasti päiväni ja kehui uneni olleen ihanteellinen (90), 8 tuntia unta. Valmius 89.
Eilisen alkuillan löysän kävelylenkin laite tuomitsi kohtalaisen ja raskaan välimaastoon. Ehkä se vielä oppii mikä on raskasta... Ilmeisesti se ei tiedä maksimisykettäni kun jossain huomasin sen arvioksi 157 (laskee ilmeisesti iän perusteella?) En tosin löydä sitä nyt mistään. Voiko sen syöttää manuaalisesti jostain? On koettu about 170.
Garmin (tai no tais olla DC Rainmaker) sanoi jostain ominaisuuksissaan, että tarvitaan 19vrk käyttöä, että antaa oikean arvion (olisko ollu training status?). Polar sanoo Nightly Recharge ominaisuudesta, että tarvitaan 3 yön mittaus, ennen kuin kello alkaa arvostella palautumistasi. Noihin verrattuna 15h (?) perusteella tehty tulkinta on hilppasen ennenaikainen. Jättäis vaikka kertomatta alkuun...
Kiskoitko vinkkua 157 sykkeellä :)
Joo, annetaan sormidonitsille vielä mahdollisuus oppia :)
Saattoi se viininkiskomissuoritus jäädä alle tuon 157 sykkeen.
Mun mielestä Oura vaatii pari viikkoa sisäänajoa. Näin muistan lukeneeni.
Sama huomio noista Stravasta haetuista suorituksista, matka väärin, mutta ajallinen kesto näyttäisi olevan oikein.
Joo, aika oikein, matka väärin. Avasin tuosta tiketin Ouralle ja ainakin väittivät, että menee jatkoselvitykseen.
Oletteko huomanneet, että Stravasta haetuissa suorituksissa matka on väärin? Mulla yhdessä pyöräilyssä Oura sanoo 12,9 km ja Strava 23,5 km (tjsp). Ja siis tuo Ourassa oleva on nimenomaan Stravasta haettu sama harjoitus.
Tsekkasin kymmenkunta viimeisintä suoritusta ja kaikissa on matka oikein.
Mä katsoin myös muutaman taaksepäin ja jokaisessa matka n.55-60% siitä mitä Stravassa. Melko kummallista.
Luulisi, ettei sieltä Stravasta tule kuin vain nuo arvot suoraan, ei gpx:ää
jii.haanpaa
10.08.2022, 23.40
Täälläkin näyttää mitä sattuu. Ouran mielestä kilometrejä aina vähemmän kuin Stravassa, mutta eron suuruus vaihteelee. Nämäkin siis "tuotu sovelluksesta Strava". Eilistä lenkkiä ei näköjään tuonut ollenkaan.
Ouraan Stravasta tulee minulle pelkkä pyöräilyn kesto, ei matkaa. Toki minulla ei ole maksullista Stravaa, johtunee siitä (tai uusimmasta päivityksestä?)
Kuinka muilla itsensätarkkailijoilla HRV?
Mun arvot ovat ihan pohjamutaa; 10 - 20 välillä?
Pitääkö olla huolissaan?
KalleHermanni
12.08.2022, 10.44
Ouraan Stravasta tulee minulle pelkkä pyöräilyn kesto, ei matkaa. Toki minulla ei ole maksullista Stravaa, johtunee siitä (tai uusimmasta päivityksestä?)
Onkos Ourassa muka GPS? Vai miten se tuota matkaa arvioi.
^Mulla on samassa haarukassa. En tiedä pitäisikö olla huolissaan, mutta on mulla stressiä yli oman tarpeen, joten voi pitää paikkansakin.
Eniten tällä hetkellä Ourassa ärsyttää tuo synkkaamisen hitaus. Ja se, ettei osaa tehdä sitä taustalla.
^^ Ouraan tulee automaattisesti tiedot Stravasta. Mulla on Wahoo Element Bolt fillarissa, josta data siirtyy Stravaan ja Stravasta sitten Ouraan.
Liekö sitten ikäkysymyskin tuo HRV:n mataluus. Kuuskymppisellä mikään enää toimi... no verenpaineet on ihantellisella mallilla. Ainoastaan työ ja nimenomaan jokaikinen kokous nostaa sitä. Eikä tarvita edes mitään stressaavaa tai kuormittavaa työ/kokoustilannetta yläpäine nopeesti140 tai jotain. Fillarilenkin jälkeen 115...125.
jii.haanpaa
12.08.2022, 12.41
Onkos Ourassa muka GPS? Vai miten se tuota matkaa arvioi.
Todnäk keskustelee puhelimen kanssa reissun aikana. Mulla näkyy Ourassa joskus myös reitti niissäkin "treeneissä", joita en mittaa muilla mittareilla ja jotka Oura bongaa automaattisesti.
^reitti?
Siis ei kai karttamuodossa vai matkana km?
Niinkuin mainitsin niin mulla ei Ouraan tule edes km, vaikka Stravassa se matka on tyrkyllä.
Samoin kävely, jonka merkkaan lähtiessä treeniksi tulee esille vain aikana ei km, vaikka mukana olevassa puhelimessa on sijainti päällä.
jii.haanpaa
12.08.2022, 14.53
Jeps. Tarkistin vielä aamulla kiertämäni koirankusetuslenkin ja Oura näyttää tuosta reitin/jäljen karttapohjaa vasten, matkan jne. Jälki näyttää järkevältä, mutta en osaa sanoa, onko kilometrimäärä oikein. Keskinopeudesta päätellen ei ole.
Edits. Tuo siis ouran automaatilla. En ole käynnistellyt erikseen mitään treenin aikaisia sykehommia tms.
No ookei... ei mulla mitään kulkureittiä näy.
Tuoltahan löytyy asiasta juttua https://support.ouraring.com/hc/fi/articles/4408888572179-Sijaintitietojen-k%C3%A4ytt%C3%A4minen-automaattisessa-aktiviteettien-tunnistuksessa
"• Jos sijainnin käyttö automaattisesti tunnistetuissa aktiviteeteissa on saatavilla laitteellesi ja Oura-tilillesi (*ominaisuus tuodaan saataville vaiheittain), näet tietokortin seuraavan kerran, kun suoritat Ouran tunnistaman aktiviteetin."
"Huom.! Sinulla on oltava puhelin mukanasi treenin aikana, jotta voit saada sijaintiin perustuvia tietoja. Oura-sovelluksen on oltava myös laitteessasi avoinna ja käynnissä taustalla, ennen kuin aloitat treenin".
- en ole tehnyt noin...
"Asetuksista Icon_Settings.png. Avaa Koti Icon_Home.png -välilehden vasemmasta yläkulmasta hampurilaisvalikko Icon_Bars.png > valitse Asetukset Icon_Settings.png. Napauta Yleiset-osiossa Sijainti > ota käyttöön Ouran sijaintiominaisuudet".
- ei vaan löydy valikosta ollenkaan "sijainti". No täytyy tutkia tai sitten se ylläolevan selityksen mukaan "*ominaisuus tuodaan saataville vaiheittain"
ja "Suosittelemme kaikkia automaattisen aktiviteettien tunnistuksen ystäviä ja käyttäjiä asettamaan Ouran sijaintipalvelujen asetukseksi Aina päällä. Jotta ominaisuus toimisi oikein, GPS-sijaintisi on oltava saatavilla heti treenin alusta alkaen. Muutoin esimerkiksi pyörä- tai juoksulenkin reitti ja kartta voivat jäädä tallentumatta".
Noinpa tein nyt
Ouralta vastaus Strava-ongelmaan:
”Thank you so much for bringing this to our attention. My name is Fame Divina from Oura Technical Support Team. We apologize for responding just now due to the high volume of requests. Rest assured I'll be assisting you until this issue has been resolved.
We're truly sorry to hear that you're experiencing issues with Strava and Oura Integration. We actually appreciate your effort in letting us know about these sudden issues and we know how frustrating it might be that Oura shows a different distance when you sync it from Strava. I know how important data is for you hence this is worth checking. Please know that your feelings are valid and rest assured your concern will never be taken for granted.
Your screenshot indeed shows that the distance value on the Strava app shows a different value on the Oura app.
Upon review, we have confirmed that this is an ongoing bug that we're currently working on fixing. Rest assured we are aware of the issue due to the volume of users reporting the same experience and appreciate you reaching out to notify us of this matter. We are currently working to fix it and pushing to implement the fix as soon as possible so that you will be able to enjoy and use the ring through Strava and Oura apps.”
sillimestari
16.08.2022, 22.49
Miten paljon gen 3 sormuksenne kuluttaa akkua päivällä? Itsellä tänään ilman mitään aktiviteetin tallennusta akkua on kulunut näin:
klo 07.55:akkua 97%
klo 14.33:86%
klo 19.55:71%
eli 12h aikana akkua on kulunut 26%. Onko normaalia?
Toinen kysymys: Jos sormuksenne akku loppuu yöllä, niin onko normaalia että mitään tietoja ei kyseiseltä yöltä näytetä sovelluksessa ? Tänäaamuna sormuksessani oli 1% akkua jäljellä kun kytkin sen laturiin ja synkkasin tiedot, mutta mitään valmius jne tietoja ei näy sovelluksessa yöltä.
Iltapulussa lukee ouralla menevän huonosti.
Jospa muutkin äänestivät jaloillaan kk/maksua vastaan. Itselläni loppui ainakin kiinnostus saman tien sornukseen. Maksullisia palveluja on jo aivan riittävästi.
No kyllä tämä minulta luultavasi lähtee palautukseen vaikkei olisi kuukausimaksuakaan. Tuntuu kaikenkaikkiaan turhakkeelta, vieläpä hyvinkin epäuskottavalta unimittauksien osalta.
Ja jotenkin se onnistuu minulle (ja Polarin mukaankin) rankat treenit arvioimaan joka kerta keskitasoiseksi.
En mä tätä tarvi oikeasti. Jos on kipeä tai väsynyt niin tietää sen muuutenkin. Ja sormus ei näytä tietävän valvonko vai nukun.
Itse olen myös oivaltanut kellossa olevan muitakin hienoja puolia, kuin pelkkä datan kerääminen. Siitä voi laittaa herätyksen, ajastuksen ja katsoa kelloa!
Eli kun tottui garminiin ranteessa häipyi kyllä halut ostaa sormus.
Minäkin olen joskus miettinyt Ouraa mutta kelloon verrattuna en keksi sille muuta ehkä oleellista (=mielenkiintoista) kuin ruumiinlämmön mittaamisen.
Jos ei sporttaa tai ei halua pitää sportti- tai älykelloa 24/7, niin sittenhän Ouralle voi löytyä käyttöä.
^ Tämä "jos ei halua pitää sportti- tai älykelloa 24/7" oli perusteena tämän Ouran hankkimiseen ja se, että sporttikellon uni-analyysit ovat kokemuksieni mukaan todella pehmoista huttua. Toisekseen kun G3-versioon tuli tämä happisaturaatiomittaus niin ajattelin sen paljastavan mahd. uniapnean oireita.
Unianalyysit eivät vakuuta Ourassakaan ja softa on aika heikko treenaamisen analysointiin kun vertaa vaikka Polarin tuottamaan dataan.
Tämä sormus tuottaa ohutta yleissuositusta höttötyyliin jos on treenannut liikaa niin löysää. Eipä tuota ole vaikea muutenkaan itse huomata.
Sormus, niinkuin kellotkin mittaavat sykettä, siinä se. Ihan varmasti dokaamisen jälkeen yöllä syke on korkealla ja sormus sen mittaa.
Unen laatua arvioi miten sattuu:
"..eräänä iltana kuuntelin podcasteja nukkumaan mennessä (tämäkin taustaääni monesti auttaa nukahtamiseen). Oura tyypillisesti luuli minun nukahtaneen jo minuuteissa, vaikka oikeasti kuuntelin kokonaisen tunnin jakson loppuun asti ja nukahdin vasta seuraavan alussa.
Tänä aikana Ouran mukaan siirryin kevyestä unesta syvään uneen ja takaisin kevyeen. Jos podcastien kuunteleminen voidaan tulkita syväksi uneksi, algoritmi on käytännössä kertakaikkisen hyödytön". https://parempimina.fi/artikkelit/oura-gen3-kokemukseni-ja-miksi-palautin-sormuksen
^jos ei koe saavansa laitteesta hyötyä, niin sitten se kannattaa palauttaa. Sormuksia saa halvemmallakin, jos vain sellaista on vailla.
Mitä tulee unen mittaukseen, niin kyllä, Oura mittaa ”vain” sykettä (ja sykevälivaihtelua), niin kuin muutkin sykemittarit. Jos joku on kuunnellut koomassa rentoutusohjelmaa ja syke laskenut ja oltu paikallaan ja kellonaikakin iltapuolella, niin totta kai sykemittari tulkitsee sen nukkumiseksi. Saman se olisi tehnyt Garminkin.
Samaa mieltä siitä, että ne ”valmius”-jorinat on aika tuulesta temmattuja. Eilen ehdotti mulle, että olisiko aika hidastaa. Tänään kertoo, että viime aikoina mun liikkuminen on ollut vähäistä, pitäisikö asialle tehdä jotain. Koittaisi nyt päättää.
jii.haanpaa
24.08.2022, 13.04
Ouran algoritmit varmasti keskiarvoistavat raakasti. Pakkohan niiden on. Itse ole sen verran välimallinjätkä tässäkin asiassa, että Oura mittaa erittäin uskottavasti omat yöuneni ja "fiilikseni". Tuntemukset korreloivat vahvasti tulosten kanssa. Olen ollut Ouran käyttäjä noin kaksi vuotta ja dataa alkaa olemaan. Esim koronatartunta "näkyy" datassa pari päivää ennen oireita ja positiivista testiä, samoin taudista toipuminen.
En mä sitä väitä, että tästä mitään hyötyä olisi tai että data vaikuttaisi sen suuremmin elämäntapoihini, mutta mielenkiintoista seurattavaa kuitenkin.
jii.haanpaa
15.09.2022, 11.08
Viimeisen gen3-päivityksen jälkeen tuntuisi syövän akkua nopeammin kuin aiemmin. Onko muilla vastaavia havaintoja?
sillimestari
16.09.2022, 15.40
Kyllä, tunnettu ongelma: https://support.ouraring.com/hc/fi/articles/360037714493-Tunnetut-ongelmat
Itse olen ladannut ouraa nyt 2 krt päivässä n. kuukauden ajan jo. Yöllä akkua menee 50% ilman veren happipitoisuuden mittausta. Nythän tuotteen akku kuluu melkoista vauhtia verrattuna aikaisempiin firmwareversioihin joilla akku kesti n 4-5 päivää… Toivottavasti tämä on kuitenkin korjattavissa softan avulla tulevaisuudessa, ettei tarvi sormusta vaihtaa..
Kyllä, tunnettu ongelma: https://support.ouraring.com/hc/fi/articles/360037714493-Tunnetut-ongelmat
Itse olen ladannut ouraa nyt 2 krt päivässä n. kuukauden ajan jo. Yöllä akkua menee 50% ilman veren happipitoisuuden mittausta. Nythän tuotteen akku kuluu melkoista vauhtia verrattuna aikaisempiin firmwareversioihin joilla akku kesti n 4-5 päivää… Toivottavasti tämä on kuitenkin korjattavissa softan avulla tulevaisuudessa, ettei tarvi sormusta vaihtaa..
Koittaisin resetoida sormuksen ens alkuun, se auttoi mulla ainakin yhteen jumiin. Eli sormus laturiin ja muutama tömäkkä napautus pöytään (ohjeet netissä). Jossei auta, tuo menee takuuseen heittämällä ja postittavat uuden ihmeempiä kyselemättä..
No mulla kestää kaksi päivää happisaturaatiolla. Resetoin sormuksen ja yhden latausvälin kesti neljä päivää…
Koittaisin resetoida sormuksen ens alkuun, se auttoi mulla ainakin yhteen jumiin. Eli sormus laturiin ja muutama tömäkkä napautus pöytään (ohjeet netissä). Jossei auta, tuo menee takuuseen heittämällä ja postittavat uuden ihmeempiä kyselemättä..
Eikös tuo resetoida sen puhelinsovelluksen kautta?
Eikös tuo resetoida sen puhelinsovelluksen kautta?
Onnistuu sitäkin kautta tosiaan. Itsellä oli niin jumissa, ettei ottanut yhteyttä.
Mulla kestää 4 pv kaikki ominaisuudet päällä..
jii.haanpaa
19.09.2022, 23.16
Mulla kesti viimeisen päivityksen jälkeen noin puolitoista vuorokautta. Painoin resettiä, jos tosiaan auttaisi.
Täällä kestää nelisen vuorokautta kaikki ominaisuudet päällä, ei ole muuttunut mitenkään päivitysten jälkeen. Redetointi ja päivitysten uudelleenasennus varmaan ainoa kokeiltava ja sitten jos ei auta niin reklamaatiota menemään vaan.
jii.haanpaa
21.09.2022, 11.38
Resetistä puolitoista vrk ja akun varaustaso edelleen 54%. Toivottavasti jäi pysyväksi ilmiöksi.
sillimestari
24.09.2022, 10.42
Palautin sormuksen tehdasasetukset ja resetoin sormuksen. Ei auttanut akunkulutukseen. Laitoin asiakaspalveluun viestin.. katsotaan miten käy.
Olettehan huomanneet, että iOS 16-versiossa sormuksen akun varauksen saa näkymään puhelimen lukitusnäytölle, eika tarvitse turhaan käynnistellä sitä appia.
sillimestari
26.09.2022, 12.02
Tänään tullut 2.8.20 firmware. Nyt mennyt vasta 2% akkua aamusta, joten näyttää korjanneen akun kulutuksessa ilmenneen ongelman; ainakin lyhyen havaintojakson perusteella.
Edit 28.9: ei näytä auttaneen. Yöllinen akun kulutus edelleen n. 40% ilman veren happipitoisuuden mittausta. Asiakaspalvelukaan ei ole vastannut mitään viikkoon. Ei hyvä kokemus tähän asti.
Ouran markkinointiosasto ei tunnu hallitsevan julkisuutta:
"Suosittu teknologiakanava Linus Tech Tips esitteli Ouran uusinta sormusta, mutta juontaja Linus Sebastian lausui yhtiön mielestä nimen väärin".
"Ouran markkinointiosasto oli saanut hepulin nimen lausumisesta väärin, selitti Linus Sebastian myöhemmin toisessa videossaan. Sen takia hänen mediayhtiönsä tiimi veti koko videon pois."
https://www.hs.fi/visio/art-2000009114112.html
Ouran markkinointiosasto ei tunnu hallitsevan julkisuutta:
"Suosittu teknologiakanava Linus Tech Tips esitteli Ouran uusinta sormusta, mutta juontaja Linus Sebastian lausui yhtiön mielestä nimen väärin".
"Ouran markkinointiosasto oli saanut hepulin nimen lausumisesta väärin, selitti Linus Sebastian myöhemmin toisessa videossaan. Sen takia hänen mediayhtiönsä tiimi veti koko videon pois."
https://www.hs.fi/visio/art-2000009114112.html
No, maksettua mainostahan tuo oli. Tietty pitäisi ehkä tajuta, ettei näiden youtube hönöjen kanssa voi käyttäytyä kuten normaali elämässä.
"Vaikka suomalaisyrityksellä on oikeus valvoa brändinsä lausuntaa ”jopa herkästi loukkaantuvien primadonnamaisten influensserien suuntaan”, kuten Aspara asian muotoilee, se ei välttämättä kannata."
Olihan tuo nyt samanlainen epic-fail kuin Leon avautominen Pinkbiken Pole-testistä. Mutta paljonko sekään loppupeleissä vaikutti Polen myyntiin?
K.Kuronen
06.10.2022, 10.25
Sellaista pöhinää tämä kuitenkin aiheutti, että katsoin pari muuta sormusta käsittelevää tuubivideota ja nimen lausumista, vaikka muutoin en ole kiinnostunut tuotteesta, enkä kaipaa sormeeni sormusta.
Miten se pitää lausua? En jaksa katsoa videoita, itse olen aina lausunut äidinkielen mukaan, paino ensimmäisellä tavulla [OU-ra].
Mainittua sormusta ei ole eikä tule, mutta jossain yhteydessä olen joutunut sen nimen ääneen sanomaan.
maalinni
08.10.2022, 10.15
Miten se pitää lausua? En jaksa katsoa videoita, itse olen aina lausunut äidinkielen mukaan, paino ensimmäisellä tavulla [OU-ra].
Mainittua sormusta ei ole eikä tule, mutta jossain yhteydessä olen joutunut sen nimen ääneen sanomaan.
Olikos se nyt oikein lausuttuna AURA?
^sit ei ehkä kannata antaa vehkeelle nimeks oura… :)
jii.haanpaa
07.11.2022, 12.04
En ole seuraillut päivityksiä (automaattipäivitys käytössä), mutta taas tuntuu akkua menevän aivan törkeästi. Happisaturaation otin pois päältä, ei auttanut. Katsotaan onko resetistä mitään iloa. Ei ollut gen2:n kanssa koskaan tällaista fiilistä, että joka päivä pitäisi latailla.
Kaukana näistä tarinoista: https://www.reddit.com/r/ouraring/comments/wvr91s/updated_realworld_oura_ring_battery_life_gen_3/
Joo, mun pitää ladata vähintään joka kolmas päivä. Happisaturaation mittaus päällä. Periaatteessa sitä mieltä, että kyllä laitteen pitää toimia kaikilla luvatuilla ominaisuuksilla.
En ole seuraillut päivityksiä (automaattipäivitys käytössä), mutta taas tuntuu akkua menevän aivan törkeästi. Happisaturaation otin pois päältä, ei auttanut. Katsotaan onko resetistä mitään iloa. Ei ollut gen2:n kanssa koskaan tällaista fiilistä, että joka päivä pitäisi latailla.
Kaukana näistä tarinoista: https://www.reddit.com/r/ouraring/comments/wvr91s/updated_realworld_oura_ring_battery_life_gen_3/
Kyllä siinä jotain vikaa on tod näk akussa, tukeen viestiä vaan. Ne näkee etänä onko poikkeuksellista kulutusta.
En ole kirjaa pitänyt montako päivää on latausväli mutta tuollaista 3-4pv sanoisin enkä koskaan anna mennä ihan tyhjäksi.
sillimestari
07.11.2022, 18.50
Tuki on vain pahoitellut softaongelmaa ainakin itselleni. Joka päivä pitää ladata akku täyteen jotta kestää yön yli.
jii.haanpaa
25.11.2022, 17.09
Loppui kärsivällisyys ja pistin tukeen rutinaa. Lupasivat lähettää uuden sormuksen tilalle ja juuri kopsahti seurantakoodi postiluukkuun.
sillimestari
17.12.2022, 11.16
Täällä kans sormus vaihtunut takuuseen. Uusi ollut nyt 2 vrk käytössä veren happipitoisuusmittauksineen ja edelleen akkua jäljellä 66%. Edellinen sormus tyhjeni yönä aikana 100->27% ja sitä sai ladata aamuin/illoin.
Sama täällä. Meni viimein kuppi nurin ja avauduin tukeen sen verran, että uusi sormus tuli keskiviikkona.
Taitaa olla taasen sormuksen takuuvaihdon paikka (jos vielä takuuseen menee). Reilu 4 vuotta Oura ollut ja kerran vuoteen on sormus vaihdettu... Ensin gen2 ja nyt gen3. Jotenkin tuntus ettei kovinkaan kannattavaa Ouralle oo nää takuuvaihdot.
Muuten kyllä tyytyväinen sormukseen ja softaan mutta hivenen harmittaa nuo akkuongelmat. Toivottavasti keksivät jonkun ratkaisun niihin...
Ja uusi sormus takuuseen. Ouran appi ilmoitti aamusta että 4,5 vuotta olen ollut Ouran käyttäjä ja 3 takuuvaihto. Hivenen "laadukkaampaa" tuotetta voisi odottaa mutta hyvä että takuut toimii.
Taitaa olla taasen sormuksen takuuvaihdon paikka (jos vielä takuuseen menee). Reilu 4 vuotta Oura ollut ja kerran vuoteen on sormus vaihdettu... Ensin gen2 ja nyt gen3. Jotenkin tuntus ettei kovinkaan kannattavaa Ouralle oo nää takuuvaihdot.
Muuten kyllä tyytyväinen sormukseen ja softaan mutta hivenen harmittaa nuo akkuongelmat. Toivottavasti keksivät jonkun ratkaisun niihin...
Goomikko
02.02.2024, 22.43
Samsungilta on tulossa sormus. Toivottavasti se on laadukkaampi ja kuukausimaksuton.
Mulla gen 2 oura kestää nykyään 2 yötä yhdellä latauksella. 3v on tällä ikää joten ei voine syyttää heikosta laadusta. Toimii siis muuten ihan niin kuin ennenkin.
sillimestari
18.09.2024, 07.41
Auttaisi varmaan vähän, jos ouralla hoksaisivat ja lisäisivät toiminnon, jolla käyttäjä voisi halutessaan määritellä akun lataukselle max 80% tason niinkuin alkaa uusimmissa puhelimissakin olla mahdollista(ja sähköautoissa jne).
Täällä kolmas gen3 sormus menossa.
Muuten, onko joku käyttäjistä(tai tutuista joilla oura käytössä) hyötynyt ouran käytöstä näin lääketieteellisestä näkökulmasta, eli on marssinut liian matalan sykkeen, pitkään jatkuneen matalan Hrv-arvon tai ouran mittaamien hengityskatkosten takia lekurille ja todettu esim. Tahdistimen tai uniapnean hoitoon tarvittavan laitteen hankkiminen? HRV-arvoissa on itselläni lähes joka yö reikiä, vaikka syke on mitattu koko yön ajalta eikä nyt mitään isompaa stressiä pitäisi olla kuin jatkuva N+1 pyöräkuume [emoji6]
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.