PDA

Näytä tavallinen näkymä : Nicolai G1 EBoxx E14

ruuduntakaa
03.11.2021, 08.41
Edellinen aloitukseni katosi jonnekin bittiavaruuteen, uusiksi siis.

https://en.nicolai-bicycles.com/bike/g1-eboxx-e14-2021/

Varsin mielenkiintoinen laite, herättää erittäin suurta omistamisen halua. Toki hinta asettaa laitteen itselle ulottumattomiin.
Boschin moottori laitettu pelaamaan varsin kivasti yhteen Rohloffin kanssa (https://www.rohloff.de/en/service/handbook/e-14/bosch-operation), ainakin paperilla.

Ja tehtaalla saa asennetettua valmiiksi setämiesvarustepaketin (https://en.nicolai-bicycles.com/custom-bike-g1-eboxx-e14-explorer-kit-black-red/) jos sellainen kiihottaa. Niin järkky että herättää jo perverssiä omistamisen halua sekin.

Voisi olettaa huolettomia kilometrejä tällä vaunulla.

https://en.nicolai-bicycles.com/wp-content/uploads//2020/12/G1-EBOXX-E14_2021_3000x2000_02-1780x1187.jpg
https://cdn.pedelec-elektro-fahrrad.de/wp-content/uploads/2019/12/13144357/Nicolai-G1-EBOXX-E14-Explorer-Kit_02.jpg

MRe
03.11.2021, 09.07
Mielenkiintoista joo, mihinkähän se edellinen aloitus katosi.

Mut ei ole mun teekupillinen tuollainen. Tosin mistäs sitä koskaan tietää.

Takamisakari
03.11.2021, 11.29
https://www.hnf-nicolai.com/ebike/xf3-adventure/

Nämä taitavat olla hyvin pitkälti samoja pyöriä, tässä setämiesversioon vielä tupla-akku, pitäisi päästä hillasuolle ja vielä takaisinkin..

ruuduntakaa
03.11.2021, 11.34
^Ai saakeli. Kunnon tankki. :D

Mutta toi muovinen(?) härpäke joka ilmeisesti liittyy hihnankiristäjään ja hihnan suojaukseen, kuinkahan kestää iskua?

https://s14761.pcdn.co/wp-content/uploads/sites/2/2019/06/Nicolai-EBOXX-New-Bosch-Gen-4-2020-News-Neu-051-1140x760.jpg

Takamisakari
03.11.2021, 12.59
Tätä emme ehkä saa selville muuta kuin ostamalla pyörän ja testaamalla.

ruuduntakaa
03.11.2021, 14.07
^Kerro sitten tulokset. ;)

nure
03.11.2021, 14.20
Nyt alkoi sähköinenkin kiinnostamaan kaikkien kiinanromukehujen jälkeen, kylläkin ilma tuota setäpakettia...

ruuduntakaa
03.11.2021, 14.27
^Jos olisi pakka kunnossa tällä hetkellä saattaisin jopa Levon tuohon vaihtaa.

ebike-harrastelija
03.11.2021, 14.42
Nyt alkoi sähköinenkin kiinnostamaan kaikkien kiinanromukehujen jälkeen, kylläkin ilma tuota setäpakettia...Jännää kyllä, että noilla hihnavetoisilla kiinanromuilla ajetaan todistetusti kymmeniätuhansia kilometrejä ilman ongelmia. [emoji6]

No, antaa teidän ostella noita pikkuvikaisia ylihintaisia moottoreita, niin me nautiskelijat voidaan iloita kiinalaisten moottorien kilpailukykyisistä hinnoista jatkossakin. [emoji2]

Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla

ruuduntakaa
03.11.2021, 14.57
Mielenkiintoisia yksityiskohtia:

https://scontent-hel3-1.cdninstagram.com/v/t51.2885-15/e15/p480x480/251394238_4516096101802999_302406460360683392_n.jp g?_nc_ht=scontent-hel3-1.cdninstagram.com&_nc_cat=107&_nc_ohc=LICJ3-8sA9QAX-RLyU1&edm=ABJHkxYAAAAA&ccb=7-4&oh=b4915113bbd6d37793abf60721b4c1c0&oe=618991D9&_nc_sid=fa978c&ig_cache_key=MjY5ODc4NzgwMzMwNTIxMDE0OA%3D%3D.2-ccb7-4

https://s14761.pcdn.co/wp-content/uploads/sites/2/2019/09/Nicolai-G1-E14-EBOXX-Explorer-19-von-27-810x540.jpg

NICOLAI also added a new service hatch, which among other things, allows you to adjust the cable length of your dropper-post quickly and easily

MRe
03.11.2021, 15.28
Tosi pitkä takahaarukka...

ruuduntakaa
03.11.2021, 15.37
^Levossa 455.

kmruuska
03.11.2021, 15.42
^Levossa 455.

Ja Risessa 445.

MRe
03.11.2021, 16.09
Meridassa taitaa olla 440 (439.5) mikä on Shimanon moottorin minimi.

ruuduntakaa
03.11.2021, 17.43
Cubessa oli 490 ja hyvin sillä poluilla pärjäs.

wiljam
03.11.2021, 23.10
Torque: ON pyörässä chainstay on 430. Miten tuo Shimanon moottoreiden minimi on määritelty?

nure
04.11.2021, 00.00
Kyllä jonkun noillakin täytyy ajaa, kiinanromut jokaisen oma valinta, tyydy siihen... Ylihintaisuus on pelkästään lompakon mitta...

justus6969
04.11.2021, 01.02
Setämiehenä häpeän setämiesversiota. Ei puutu kuin aika-ajostonga ja nousukahvat.

Normiversio hieno, mutta fillarihintojen inflaatio se vain kiihtyy

ruuduntakaa
04.11.2021, 07.39
Kyllä jonkun noillakin täytyy ajaa, kiinanromut jokaisen oma valinta, tyydy siihen... Ylihintaisuus on pelkästään lompakon mitta...

Onhan 10keur järkyttävä rahamäärä fillarista, mutta jos Nicolain hinta suhteutetaan nykymarkkinoiden muuhun tarjontaan niin en kyllä pidä ylihintaisena siinä suhteessa.
Pole Voima maksaa 9keur. Ja mitä maksaa uudet Spessut?

Vielä kun päivittäisivät Boschin setin uuteen versioon, 750Wh:n akkuineen.

Kuinka tuollainen hihna muuten käyttäytyy kylmässä? Jos seisoo 8h -20asteen pakkasessa hihna moisella mutkalla.

Geometria vaikuttais siltä pyörä on ISO?

M-kokoisen(170-180cm) reach 502(Spessu 435) ja Akseliväli 1319(Spessu 1202).

ebike-harrastelija
04.11.2021, 09.06
Onhan 10keur järkyttävä rahamäärä fillarista, mutta jos Nicolain hinta suhteutetaan nykymarkkinoiden muuhun tarjontaan niin en kyllä pidä ylihintaisena siinä suhteessa.
Pole Voima maksaa 9keur. Ja mitä maksaa uudet Spessut?

Tämä juuri, brändit ja mielikuvamarkkinointi niin hintalapussa voi olla lähes mitä tahansa ja kauppa käy. Samaan aikaan tuolla toisaalla pohditaan premium-moottoreiden haasteita.

Noh, voittihan tuolla automaailman puolella PSA-yhtymän PureTech-moottori useampana vuonna vuoden moottori -tittelin. Nyt ihmetellään ao. merkkifoorumeilla, että miten on voinut olla mahdollista, kun haetaan ja annetaan vertaistukea muille ko. moottorilla varustetun auton hankkineiden kesken. Vähän kuin TSI DSG Diesel ym. gatet. [emoji2]

Eli pidän vain positiivisena oman kukkaroni kannalta tätä "kiinanromu"-termin viljelyä, pitää kysynnän kurissa kun tänne eksyvät asiaa tuntemattomat lukevat näitä. Ja itse saan joskus tulevaisuudessa edelleen edullisesti Bafangin tai muun vastaavan pyörääni. [emoji6]

MRe
04.11.2021, 09.22
Torque: ON pyörässä chainstay on 430. Miten tuo Shimanon moottoreiden minimi on määritelty?
Muistaakseni se oli joskus jossain revikassa mainittu e8000-motin kohdalla. Toki riippuu nomestakin asiasta, mutta pakosta moottorin kanssa on lyhyempi cs kuin luomussa samankokoisilla kiekoilla, koska se keskiö vie ensimmäisessä enemmän tilaa. Mutta olisiko tuo sitten EP8:ssa muuttunut?

Kuminauha
04.11.2021, 09.29
Mä en ymmärrä miten se moottori voisi määrittää chainstay pituuden? Toki se moottorin kuori ulkonee keskiöakselista taaksepäin ja vaatii oman tilansa, mutta loppukädessä renkaan ulkohalkaisija sen chainstayn määrittää.

MRe
04.11.2021, 09.36
^Kirjoitinkin tuossa yllä "samankokoisilla kiekoilla". Totta kai 29:ssä on eri vaatimus cs:lle kuin 24":ssa...

Petrisai
04.11.2021, 09.53
Mielenkiintoinen pyörä, mutta kun katsoin sen painoa niin oma mielenkiinto laski.
yli 27kg ja kun laitetaan setämiesten varusteet toisella akulla paino huitelee 30 paremmalla puolella.

Eli ihan kiva pyörä, jos tykkää.

MRe
04.11.2021, 10.08
^Joo, tuo on noiden koteloitujen vaihteistojen ongelma. Mulla kipuraja menee kyllä siinä 22-23 kilon huitteissa mun ajotyylillä ja -maastoissa.

ruuduntakaa
04.11.2021, 10.28
Hyvin raikaa 25,55kg Levo mun ajoissa ja maastoissa, raskaampaa pyörää en ole kokeillut niin en tiedä mikä olis vaikutus.

https://aijaa.com/upDNfI
https://img.aijaa.com/t/00556/15010774.t.jpg (https://aijaa.com/upDNfI)

Dude
04.11.2021, 10.31
Hyvin raikaa 25,55kg Levo mun ajoissa ja maastoissa, raskaampaa pyörää en ole kokeillut niin en tiedä mikä olis vaikutus.

Kokeilepa kevyempää, niin toi 25kg:kin tuntuu tankilta... Oman alle 18kg sähkärin jälkeen kaikki normisähkärit on kyllä raskaita.

ruuduntakaa
04.11.2021, 10.36
Kokeilepa kevyempää, niin toi 25kg:kin tuntuu tankilta... Oman alle 18kg sähkärin jälkeen kaikki normisähkärit on kyllä raskaita.

Miksi kokeilisin? Levo kulkee mun makuun just hienosti ja nopeesti. Ei mitään moitittavaa, ei yhtikäs mitään. :)

Onko 18kg sähkärissä 700Wh akku ja 90Nm motti? Paljonko on joustoa?

Dude
04.11.2021, 10.54
Miksi kokeilisin? Levo kulkee mun makuun just hienosti ja nopeesti. Ei mitään moitittavaa, ei yhtikäs mitään. :)

Onko 18kg sähkärissä 700Wh akku ja 90Nm motti? Paljonko on joustoa?

Miksi et kokeilisi? Oli mullakin 3v/5000km 25kg sähkäri e8000 motilla ja kiva sillä oli ajaa. Erehdyin kevyempää kokeilemaan ja se oli menoa. Tietty oma tausta on +20v maastoajoa ja 2013 jälkeen polkuajot pääosin sinkulajäykkiksellä (bikeparkit ja alamäkihommat erikseen). Ja kuntopohja hyvä ja tykkään polkea ja hengästyä.

Akkua on 360 Wh ja joustoa 150/140mm.

Ero on siinä, että tuntuu polkupyörältä ja aiempi tuntui sähköavusteiselta tankilta :)

Ei tartte olla 700Wh akkua tai 90Nm mottia.

Mulla siis Orbea Rise, eli EP8RS mottina. Kaverilla on 2021 Orbea Wild 625Wh akulla ja on yhteisillä lenkeillä todettu, että akku vajuttuu ihan 1-2% tarkkuudella samaa tahtia meillä. Jos jaksaisi ajaa akun loppuun, niin mulla matka jatkuisi ihan ok sen jälkeenkin... En ole saanut akkua koskaan lähellekään tyhjää. 3h lenkin jälkeenkin on reilusti ollut vielä jäljellä. Ja lisäakulla saa 252Wh lisää (tulee pullotelineeseen ja painaa 1.4kg).

https://enduro-mtb.com/en/orbea-rise-m-team-2021-review/

ConclusionThe Orbea Rise shatters all preconceptions of eMTBs, combining the outstanding downhill capabilities of the best and fastest analogue mountain bikes with maximum fun uphill! The Rise is truly unique, whether it’s the elegant custom finish or the modular motor/battery system that facilitates the outstanding performance of the bike. The only downer is the loud clunking noise that comes from inside the EP8 motor when riding downhill. “Haters gonna hate!” Fair enough but like it or not, the Orbea Rise M-Team is not only one of the best eMTBs currently available on the market but, thanks to its huge range of application and excellent price-performance ratio, also better than most analogue mountain bikes in our big group test. That means it secures our coveted Best Buy tip!

Meni nyt vähän ohi aiheen :) Mutta liputan kyllä todella vahvasti kevyiden sähkärien puolesta! Toki ei sovi "ylipainoiselle aloittelijalle" (saako näin sanoa?) Mutta avoimin mielin kokeilemaan.

ruuduntakaa
04.11.2021, 11.01
Miksi et kokeilisi? Oli mullakin 3v/5000km 25kg sähkäri e8000 motilla ja kiva sillä oli ajaa. Erehdyin kevyempää kokeilemaan ja se oli menoa. Tietty oma tausta on +20v maastoajoa ja 2013 jälkeen polkuajot pääosin sinkulajäykkiksellä (bikeparkit ja alamäkihommat erikseen). Ja kuntopohja hyvä ja tykkään polkea ja hengästyä.

Akkua on 360 Wh ja joustoa 150/140mm.

Ero on siinä, että tuntuu polkupyörältä ja aiempi tuntui sähköavusteiselta tankilta :)

Ei tartte olla 700Wh akkua tai 90Nm mottia.

Mulla siis Orbea Rise, eli EP8RS mottina. Kaverilla on 2021 Orbea Wild 625Wh akulla ja on yhteisillä lenkeillä todettu, että akku vajuttuu ihan 1-2% tarkkuudella samaa tahtia meillä. Jos jaksaisi ajaa akun loppuun, niin mulla matka jatkuisi ihan ok sen jälkeenkin... En ole saanut akkua koskaan lähellekään tyhjää. 3h lenkin jälkeenkin on reilusti ollut vielä jäljellä. Ja lisäakulla saa 252Wh lisää (tulee pullotelineeseen ja painaa 1.4kg).

https://enduro-mtb.com/en/orbea-rise-m-team-2021-review/

Conclusion

The Orbea Rise shatters all preconceptions of eMTBs, combining the outstanding downhill capabilities of the best and fastest analogue mountain bikes with maximum fun uphill! The Rise is truly unique, whether it’s the elegant custom finish or the modular motor/battery system that facilitates the outstanding performance of the bike. The only downer is the loud clunking noise that comes from inside the EP8 motor when riding downhill. “Haters gonna hate!” Fair enough but like it or not, the Orbea Rise M-Team is not only one of the best eMTBs currently available on the market but, thanks to its huge range of application and excellent price-performance ratio, also better than most analogue mountain bikes in our big group test. That means it secures our coveted Best Buy tip!

Meni nyt vähän ohi aiheen :) Mutta liputan kyllä todella vahvasti kevyiden sähkärien puolesta! Toki ei sovi "ylipainoiselle aloittelijalle" (saako näin sanoa?) Mutta avoimin mielin kokeilemaan.

Niin no mä hankin sähköpyörän sen takia että se ei nimenomaan tunnu polkupyörältä. Olisin ostanut luomun jos sellainen kiinnostaisi.
Vaan ei kiinnosta enää.

Mäkin tykkään hengästyä ja polkea silloin kun on sen aika. Onnistuu tällä tankillakin. :)
Ja kuntopohja on ihan kohtalainen, sähkön myötä vaan noussut kun harjoituksia on helpompi suorittaa halutulla tasolla.

Muoks: eipä mulla ole kyllä koskaan Levolla ajaessa tullut mieleen ajatusta että pyörä olis painava.

Takamisakari
04.11.2021, 11.25
Painossa kannattaa tosiaan ottaa huomioon tuo Rohloff joka pikkasen kasvattaa painoa (en jaksa kuukkeloida paljonko). En ole tuota ajanut mutta Rohlo-hihna- pakettia olen testannut R&M Delitessä ja onhan se aivan toista luokkaa kun rahisevat ketjut.

Fillari-lehti
04.11.2021, 12.20
Älkää varastako tänne julkaisuoikeuden alaisia kuvia. Siis sellaisia kuin ovat esimerkiksi nuo EBIKE-MTB tägätyt. Niissä on nuo kuvaajan nimet jne. juuri siksi että niitä ei voi käyttää ilman lupaa. Ja toivottavasti jälleen kerran joku ei ala änkyttää ja jankuttaa että miksi ei!!!!!! Se kun todellakin on laitonta toimintaa.

MRe
04.11.2021, 12.44
^Joo, no eikös yp voisi poistaa nuo ja vaihtaa vain linkit tilalle? Linkkaaminenhan on sallittu.

ElBike
08.11.2021, 11.42
^Vähän samoja ajatuksia. En ymmärrä miksi sähköfillarin pitäisi tuntua kuin luomulta :D Ajaa luomulla sitten. Tai miksi pitäisi yrittää akullisella mahdollisimman pitkään - pihistellen sähköstä. Toki sitä joutuu pakosti välillä tekemään, mutta ei sen pitäisi olla itsetarkoitus.
Fillarin paino taas on asia joka tottakai korostuu kevyillä "kuivan kesän oravilla" vs. lähemmäs "satakiloiset keijukaiset". Mutta tämäkin on suhteellista eli eri fillarit tuntuu käsittelyssä hyvinkin erilaisilta. BH:n oudon ja ruman näköinen sätöstys tuntui ajossa aivan mahtavan kevyeltä ja kettärältä. Vastaavati raskaimpia fillareita viedä on olleet jotkut Haibiken pitkäjoustoiset. Niissä pyörää kallistaessa on jo tuntenut miten yläpainoisia ne on. Mutta kuten moottoripyöräilyssä, niin se paino usein korostuu vasta ajovirheen tehdessä. Jotku taitavat kuskit tekee uskomattomia temppuja 190kg moottoripyörän kanssa mutta kokemattomampi upottaisi sellaisen ekaan ojaan ja sinne se jäisi.

Kuminauha
08.11.2021, 12.55
^Se nyt on vähän mitä kukin siltä sähköpyörältä haluaa. Itse sähkösta olen saanut sen, että pystyn ajamana pitempään ja kauemmas hymyssä suin kuitenkin niin, että homma ei tunnu liian erilaiselta, kuin luomupyörällä meno.

Aiemmin maastopyöräilyä harrastanut ehkä hakee vähän eri asioita sähkömaastopyörästä, kuin ensimmäistä pyöräänsä hankkiva.

Votkins
08.11.2021, 16.16
Älkää varastako tänne julkaisuoikeuden alaisia kuvia. Siis sellaisia kuin ovat esimerkiksi nuo EBIKE-MTB tägätyt. Niissä on nuo kuvaajan nimet jne. juuri siksi että niitä ei voi käyttää ilman lupaa. Ja toivottavasti jälleen kerran joku ei ala änkyttää ja jankuttaa että miksi ei!!!!!! Se kun todellakin on laitonta toimintaa.

Onko tämä oikeasti joku ylläpidon käyttämä tili vai joku hauska läppä? En ole yli 20 vuoteen törmännyt näin sekaviin ylläpidon kannanottoihin missään internetissä.

MRe
08.11.2021, 16.33
^Mikäs tuossa oli niin vaikea ymmärtää? Kannattaa perehtyä valokuvan tekijänoikeuksiin, jos asia tuntuu kummalliselta.

Dude
08.11.2021, 17.07
^Se nyt on vähän mitä kukin siltä sähköpyörältä haluaa. Itse sähkösta olen saanut sen, että pystyn ajamana pitempään ja kauemmas hymyssä suin kuitenkin niin, että homma ei tunnu liian erilaiselta, kuin luomupyörällä meno.

Aiemmin maastopyöräilyä harrastanut ehkä hakee vähän eri asioita sähkömaastopyörästä, kuin ensimmäistä pyöräänsä hankkiva.

Joo. 20+v luomupyöräilyä takana, niin sähkäristäkin hakee tosiaan ehkä vähän muuta kuin vaikkapa motocrossipuolelta pyöräilyyn siirtyvä.

Enkä ole ihan kuivan kesän orava (80kg+), mutta kuntopohja lienee kohdallaan. Takavuosina on tullut ajettua mm Tahko MTB 15 kertaa, joista suurin osa 120km ja kerran 180kilsaakin... Niin ja useampi noista jäykkissinkulalla (120+180km) :)

Myos enskaa ja alämäkeä enskapyörällä (hissi+shuttllehommia) kymmenisen vuotta, eli rymisteltykin on.

ruuduntakaa
09.11.2021, 09.57
Hieman kyllä ihmetyttää kouhkaaminen sähkisten painoista. Oma painaa sen 25kg ja ei mulla ole ikinä tullut perkeleitä notta pyörä painaa.
Ei edes ole tullu asia ajaessa mieleen. Ikinä.

Hyvin sukkelasti toi tankki liikkuu metässä ja alamäessä. Ja ylämäessä. Ja taipuu ihan siinä missä luomukin.
On vaan paljon hauskempi ajettava kuin luomu, kiitos sähkön.

MRe
09.11.2021, 10.06
^Ei sitä painoa huomaakaan, ennen kuin joutuu nostelemaan tai nostattamaan. Kyllä mä huomaan selvän eron metsässä että olenko liikkeellä alle 13 kg Ibiksellä vai 23 kg Meridalla. Ibis vaan jotenkin tuntuu kevyemmältä, vaikka vaatiikin enemmän jalkaa.

Mä en usko, että erityisemmin tykkäisin ajaa jollain 35-kiloisella tankilla tai painavammalla.

ebike-harrastelija
09.11.2021, 10.07
Hieman kyllä ihmetyttää kouhkaaminen sähkisten painoista. Oma painaa sen 25kg ja ei mulla ole ikinä tullut perkeleitä notta pyörä painaa.
Ei edes ole tullu asia ajaessa mieleen. Ikinä.

No Mre:hän juuri tuossa edellä heitti varmasti tosi monelle vastaan tulevan käytännön esimerkin, missä jollekin polulle oli kaatunut tasaisin välein puita ja jonne täytyy siitä huolimatta mennä pyöräilemään. Ilmeisesti siitä silkasta tunkkaamisen ilosta, jotta voi somessa todeta että hyvä kun on kevyt sähköpyörä?

Oma pyörä reippaasti yli 30 kiloinen, kun mukaan laskee mukana kulkevat työkalut niin enpä itsekään moista mieti. 750W takaveto hoitelee pehmeämmistä paikoista ja pahimmat paikat tulee jo vältettyä kantapäästä säteilevien muistojen avulla.

Petrisai
09.11.2021, 12.40
Oma pyörä reippaasti yli 30 kiloinen, kun mukaan laskee mukana kulkevat työkalut niin enpä itsekään moista mieti. 750W takaveto hoitelee pehmeämmistä paikoista ja pahimmat paikat tulee jo vältettyä kantapäästä säteilevien muistojen avulla.

Myös venäläisessä MI8 kopterissa on kuorman kantokykyä, jotta mukana voi kuljettaa huoltomiestä ja riittäviä varaosia. :cool:

Jokainen harrastaa omalla tavallaan, itse pidän noita hiekkateitä ja helppoja polkuja kovinkin tylsinä fillarilla ajettaessa.
Siksi olen hommannut prätkän, millä saa ns adrenalin tuotanon käyntiin.

btw 750w on melko lusu laite, kun aletaan siirtämään soraa takapyörällä :cool:

ruuduntakaa
10.11.2021, 20.45
Hihna kestää kuulemma jopa 10tkm.
Huoltovapaus kyllä houkuttaa tässä värkissä.

Tietty se iskarien rassaus jää edelleen hommaksi.

ruuduntakaa
10.11.2021, 21.27
Tai pidemmällekin, ja vaihto + säätö varsin helppoa. Rullaahan ne Harrikatkin kuminauhan varassa maili toisensa perään hiukan suuremmalla väännöllä.

Hintaa on, mutta tässä tapauksessa suositus kukkaron avaamiselle.

Jos siellä kukkarossa olis tällä hetkellä 10keur ylimääräistä saattaisin avatakin. :D
Pitää kuitenkin odotella otollisempia aikoja.

Rytky
12.11.2021, 10.00
Toimiikohan hihnaveto ilman ongelmia jääsohjokelissä? Ketju ja rataspakka toimii yleensä, joskus oon joutunu hakkaamaan jäätä pois keksen matkan.

MRe
12.11.2021, 10.04
^Toimii yhtä hyvin tai huonosti kuin ketju.

Votkins
12.11.2021, 10.58
En ymmärrä mitä ongelmaa hihnalla ratkaistaan. Erikoinen se on ja sen ymmärrän.

Avovaihteistossa kalleinta on vaihtaa koko kasetti ja vaihtaja. Pelkkä ketjunvaihto on helppoa ja yksinkertaista maastossa ilman takapyörän irroittelua, josko sekään on ylitsepääsemätöntä. 10tkm aikana sulaa jo kaikki muut komponentit ympäriltä jos ei rullaa pelkkää kuivaa asvalttia kodin ja työpaikan väliä.

Hammashihna täytyy saada myös kulkemaan suoraan ilman vaeltamista toiseen reunaan. Tätä ongelmaa ei ole ketjussa. Toisaalta ongelma voi olla vain moottoripyörissä eikä niinkään polkupyörissä.

Jotenkin huonosti sopii yhteen maastopyöräily ja huoltovapaus. Suljettu vaihteisto olisi jo todella suuri ja fiksu muutos.

Dude
12.11.2021, 11.17
En ymmärrä mitä ongelmaa hihnalla ratkaistaan. Erikoinen se on ja sen ymmärrän.

Avovaihteistossa kalleinta on vaihtaa koko kasetti ja vaihtaja. Pelkkä ketjunvaihto on helppoa ja yksinkertaista maastossa ilman takapyörän irroittelua, josko sekään on ylitsepääsemätöntä. 10tkm aikana sulaa jo kaikki muut komponentit ympäriltä jos ei rullaa pelkkää kuivaa asvalttia kodin ja työpaikan väliä.

Hammashihna täytyy saada myös kulkemaan suoraan ilman vaeltamista toiseen reunaan. Tätä ongelmaa ei ole ketjussa. Toisaalta ongelma voi olla vain moottoripyörissä eikä niinkään polkupyörissä.

Jotenkin huonosti sopii yhteen maastopyöräily ja huoltovapaus. Suljettu vaihteisto olisi jo todella suuri ja fiksu muutos.

No suljettu vaihtestohan tässä juuri on. Toki painoakin sitten kertyy aikalailla.

grebe
12.11.2021, 11.28
Hihnaveto kyllä kiinnostaa, ja kaupunki/työmatkapyörään semmoinen sopisi mielestäni hienosti. Mutta maastossa hihnan toimivuutta epäilen. Etenkin ääriolosuhteissa, joissa ketjukin on tiukilla. Ketju ja terävä hammas rattaissa selviää melko hyvin heinistä ja jäätyvästä/pakkautuvasta sohjosta. Ei kuitenkaan aina ja loputtomiin. Hihnan luulen häiriytyvän huomattavasti helpommin näiden vaikutuksesta. Tai sitten siinä käykin juuri päin vastoin. Ei ole kokemusta.

Maastopyöräily ja huoltovapaus tosiaan ei kyllä sovi kovin hyvin yhteen. Itselläni näyttää olevan aika tasan 500 h, 9 000 km ja 2 vuotta 7 kuukautta ajoa takana täysjostosähköllä. Huoltoihin ja varaosiin on mennyt yhteensä noin tonni. Töistä olen maksanut vain kiekkojen kiristämisestä ja takaiskarin täyshuollosta. Ketjua, stefaa, öljyä, ratasta, jarrupalaa, kumeja, jarruletkua, jarrujen ilmaussettiä.. Huolto-ohjelman mukaisesti iskaritkin pitää huoltaa 70 h välein, joten 500 tuntiin mahtuu aika monta huoltoa. Vettä ja ketjuöljyäkin lienee mennyt jokunen tippa, sillä pyörä ja voimansiirto on tullut pidettyä puhtaana.

grebe
12.11.2021, 11.29
No suljettu vaihtestohan tässä juuri on. Toki painoakin sitten kertyy aikalailla.

Voi olla, että tarkoitettiin koko voimansiirtoa, ei pelkkää vaihteistoa.

MRe
12.11.2021, 12.00
Eiköhän se hihna kerää ihan samalla tavalla ne heinät sinne väliin kuin ketjukin. Ketjussa ne painuu rattaiden väliin ja heinää saa olla aika paljon, ennen kuin meno tyssää. Hihnassa varmaan riittää vähempikin. Tosin puhdistaminen lienee helpompaa.

Katkennutta hihnaa ei sitten korjata metsässä, eikä muutenkaan, millään.

Dude
12.11.2021, 12.11
Eiköhän se hihna kerää ihan samalla tavalla ne heinät sinne väliin kuin ketjukin. Ketjussa ne painuu rattaiden väliin ja heinää saa olla aika paljon, ennen kuin meno tyssää. Hihnassa varmaan riittää vähempikin. Tosin puhdistaminen lienee helpompaa.

Katkennutta hihnaa ei sitten korjata metsässä, eikä muutenkaan, millään.

Voihan sen hihnan vaihtaa :) Esim Kelkkamiehethän vaihtelee variaattorinhihnija korvessa. Vaan kuinka moni pyöräilijä kantaa varahihnaa ja työkaluja mukana...

Kun ajelin sinkulalla vuosia ja paljon, kannoin aina varaketjua mukana, kun sinkulassa ei voi vaihdepyörän tavoin nappaista palaa pois ketjusta. Koskaan en kyllä ole varaketjua tarvinnut. Vaihdepyörissä kyllä olen ketjuja korjaillut reissun päällä useinkin.

grebe
12.11.2021, 12.11
On se hihna todella kiinnostava. Jos hihna olisi täysjoustoissa ja maastossa ylivoimainen, niitä luulisi olevan jo olemassa enemmänkin. Tai sitten itse hihnassa ei ole mitään vikaa, mutta se vaihteiston toteutus on vain pullonkaulana. Sinkulaan vapaarattaan kera haluaisin ehdottomasti hihnan.

MRe
12.11.2021, 12.19
Voihan sen hihnan vaihtaa :) Esim Kelkkamiehethän vaihtelee variaattorinhihnija korvessa. Vaan kuinka moni pyöräilijä kantaa varahihnaa ja työkaluja mukana...
Tämä nyt lähinnä. Se on selvä juttu, että jos ollaan 30-asteen pakkasessa jossain korvessa, niin siellä on oltava vehkeet sen mukaan, että pääsee poiskin. Lisäksi nuo kelkkojen hihnat on tehty korvessa vaihdettavaksi. Normi-pyörässä riittää että on ketjunkatkaisija ja pikalukko, niin siitä saa ranetettua itselleen pois-metsästä pelin.

Kuminauha
12.11.2021, 12.28
Milläs se hihna vaihdetaan tommosessa pyörässä? Seat/chainstay irti takanivelestä?

MRe
12.11.2021, 13.22
^Jollain tavalla se cs pitää saada katkaistua...

grebe
12.11.2021, 13.33
Lähtökohtana voisi pitää, että se hihna ei katkea kesken lenkin. Muuten katoaa idea koko hihnasta. Minun mielestä. Jos taas johonkin pitkänmatkan pyöräretkelle lähtee, niin varahihna saattaisi olla paikallaan pitää mukana. Toisaalta voisi luulla, että raskaasti kuormattuna kiekon hajoaminen on todennäköisempää kuin hihnan katkeaminen. Eli tarvinneeko tuohon hihnan katkeamiseen sen kummemmin edes varautua?

Petri Tuomenpuro
12.11.2021, 13.59
Liitettävä hihna Veer:ltä

https://www.veercycle.com/

MRe
12.11.2021, 14.03
^Jos on ongelma, löytyy ratkaisu :) Tosin onkohan tuossa jotain rajoituksia rasituksen suhteen, eli käykö myös sähköavusteiseen.

MRe
12.11.2021, 14.04
Lähtökohtana voisi pitää, että se hihna ei katkea kesken lenkin. Muuten katoaa idea koko hihnasta. Minun mielestä.
Juu, kyllä. Hihnan katkeaminen on varmasti harvinaisempi tapahtuma kuin ketjun katkeaminen. Mutta jos niin kuitenkin käy, myös korjaaminen on hankalampaa. Sama juttu noiden pinion-vaihteistojen kanssa: kestää, mutta sitten kun ei kestä, on huolto ja korjaaminen hankalaa.

grebe
12.11.2021, 14.09
Juu, kyllä. Hihnan katkeaminen on varmasti harvinaisempi tapahtuma kuin ketjun katkeaminen. Mutta jos niin kuitenkin käy, myös korjaaminen on hankalampaa. Sama juttu noiden pinion-vaihteistojen kanssa: kestää, mutta sitten kun ei kestä, on huolto ja korjaaminen hankalaa.

Totta. Tosin eipä tuo tilanne sinällää poikkea monessa muussakaan kohtaa. Jos sähköavusteisesta hajoaa akku tai moottori tai runko, tai joku muu oleellinen osa, niin hukassa ollaan keskellä metsää. Ei tuo hihna tai pinion-vaihteisto muuta tilannetta. Reissu jää kesken joka tapauksessa aina, kun pyörä hajoaa ajokelvottomaksi.

ruuduntakaa
12.11.2021, 14.12
Tämä nyt lähinnä. Se on selvä juttu, että jos ollaan 30-asteen pakkasessa jossain korvessa, niin siellä on oltava vehkeet sen mukaan, että pääsee poiskin. Lisäksi nuo kelkkojen hihnat on tehty korvessa vaihdettavaksi. Normi-pyörässä riittää että on ketjunkatkaisija ja pikalukko, niin siitä saa ranetettua itselleen pois-metsästä pelin.

Mites muuten homma hoidetaan kun perässä on 150mm joustoa ja takavaihtaja menee säpäleiksi?
Tuota taannoin pohdin, mukana oli ketlulukot ym työkalut mutta päädyin taluttamaan 9km.

Tulipahan pk-tehtyä samalla.

Qilty
12.11.2021, 14.13
^Jollain tavalla se cs pitää saada katkaistua...

Seatstay tuossakin varmaan on pulttiliitoksella niinku muissakin hihnavehkeissä.

Qilty
12.11.2021, 14.14
Mites muuten homma hoidetaan kun perässä on 150mm joustoa ja takavaihtaja menee säpäleiksi?
Tuota taannoin pohdin, mukana oli ketlulukot ym työkalut mutta päädyin taluttamaan 9km.

Tulipahan pk-tehtyä samalla.Olisko ketjusta sen verran pois että voi laittaa suoraan rattaalta rattaalle?

grebe
12.11.2021, 14.16

Joskus nippusiteellä on jotain patenttia saatu aikaiseksi, että on ajamalla suorinta reittiä päästy pois. Omalle kohdalle vaihtajan hajoaminen ei ole sattunut elämäni aikana. En tiedä miten olen onnistunut välttämään moisen. Mutta ihan hyvä pointti. ja kuten ylempänä juuri kirjoitinkin, ei sillä ole väliä mikä osa hajoaa, jos se ei ole korjattavissa metsässä.

Itse asiassa olen vain tasan yhden kerran elämässäni katkaissut ketjutkin. Ja sekin oli itse tilattu, koska käytin jo vähän huonoksi mennyttä liitintä ketjuissa. Eihän se kestänyt.

grebe
12.11.2021, 14.17
Olisko ketjusta sen verran pois että voi laittaa suoraan rattaalta rattaalle?

Täysjoustossa ei välttämättä toimi. Ja ilman vaihtajan ohjaavaa vaikutusta ketju ei saata pysyä valitulla rattaalla.

ruuduntakaa
12.11.2021, 14.19

No mitäpä tapahtuu kun jousitus painuu? Saattaa olla ketju kireällä?

MRe
12.11.2021, 14.27
^Takaiskari lukkoon eikä aja niistä metrin dropeista. Kyllä sieltä pois pääsee kun varovasti ajaa. Taluttaa alamäet jos siltä tuntuu.

Kaikissa toteutuksissa ei takajousitus kiristä ketjua, eli takanapa ei liiku taaksepäin alasjoustossa.

Petrisai
12.11.2021, 15.06
No mitäpä tapahtuu kun jousitus painuu? Saattaa olla ketju kireällä?

Varmaan tuolla korjauksella tavoitellaan "metsästä pois" tilannetta, eikä ajan lenkin loppuun normi vauhtia tilannetta.

Itse olen saman tehnyt ja kaverin Haibike fullfat six tuli myös metsästä pois tuolla virityksellä.
Toki korjatessa täytyy olla myös älyä mukana, jottei laita ketjuja soimaan.

Toki jokainen taplaa tyylillään, taluttaminen on mukavaa, jos on kiva keli.

Qilty
12.11.2021, 15.23
No mitäpä tapahtuu kun jousitus painuu? Saattaa olla ketju kireällä?Sit sun kannattaa vaan taluttaa jos et tajua ajaa sen mukaan

Kuminauha
12.11.2021, 16.06
Itellä ketjulukon lisäksi mukana muutaman lenkin pitunen ketju, jolla saa samaan sitten samaan mittaan korjattua kesken ajon. Toki jos ketju katkeaa pikalinkin kohalta, niin sitten ei pysty.

Ja kyllähän se vaihtajan häkki joustaa kun ketju kiristyy jouston mukana. Jos pari linkkiä poistaa niin ei toki kannata laittaa isoimmalle rattaalle sen jälkeen. En ymmärrä miksi ketju pitäisi laittaa vaihtajan ohi rattaalta rattaalle, eihän ketjun katkeaminen yleensä riko kuin 2 linkkiä. Ellei sitten rikkoutuessaan riko jotain muutakin.

Vai käsitänkö jotain väärin tässä?

Petrisai
12.11.2021, 16.26
Itellä ketjulukon lisäksi mukana muutaman lenkin pitunen ketju, jolla saa samaan sitten samaan mittaan korjattua kesken ajon. Toki jos ketju katkeaa pikalinkin kohalta, niin sitten ei pysty.

Ja kyllähän se vaihtajan häkki joustaa kun ketju kiristyy jouston mukana. Jos pari linkkiä poistaa niin ei toki kannata laittaa isoimmalle rattaalle sen jälkeen. En ymmärrä miksi ketju pitäisi laittaa vaihtajan ohi rattaalta rattaalle, eihän ketjun katkeaminen yleensä riko kuin 2 linkkiä. Ellei sitten rikkoutuessaan riko jotain muutakin.

Vai käsitänkö jotain väärin tässä?

Lähinnä ohje oli niihin tilanteisiin, kun päivityskeppi vie vaihtajan mennessään.

ruuduntakaa
12.11.2021, 18.31
Kaksi geoa:
https://www.facebook.com/282678971751628/posts/4811475658871914/?d=n

G1 EBOXX - Geolution, Exclusive Enduro Competition Geometry

Geolution is a unique geometry concept developed by NICOLAI in cooperation with Chris Porter from the English brand GEOMETRON. Based on the idea that a longer wheelbase, a slacker steering angle and a steeper seat angle make the bike safer, faster, smoother and easier to climb. Climbing characteristics are improved because the steep seat angle and long front end position the rider centrally preventing front wheel lift on steep climbs. The long wheelbase and a slack steering angle, on the other hand, allow for high downhill and cornering speeds and prevent an ‘over the handlebars’ feeling on steep downhills. The central seating position and center of gravity ensures optimum load distribution between front and rear wheels. This improves control in dynamic riding situations and overall handling.

GT1 - Geolution Tour, Enduro Geometry Tuned for Touring.

NICOLAI explicitly emphasizes that its Geolution models are perfectly suitable for beginners, but also takes into account that not everyone likes a sporty and forward riding position on the bike or wants to compete. The Geolution Tour geometry is precisely intended to appeal to this clientele. With a significantly longer head tube and a steeper steering angle, the geometry becomes more moderate and comfortable. The seated position becomes more upright, the bike reacts with more agility and is easier to handle. With the Geolution Tour concept NICOLAI wants to offer a universally usable bike that can climb well, masters every trail and has a strong downhill potential, but also on long tours, everyday use or as a commuter provides a comfortable position and relaxed rides.

In addition, an Explorer Kit can be selected for each model, which makes the bike more suitable for everyday use and complies with the requirements of the StVZO.

Exclusively for the EBOXX E14 – complete bikes with Explorer kit, there is also an S-pedelec option, which allows motor assistance up to 45 km/h. This variant is subject to approval and therefore does not allow any deviation from the equipment listed in the vehicle registration document.

ruuduntakaa
06.12.2021, 20.13
2022 eboxx

https://www.nicolai-bicycles.com/

Kuminauha
06.12.2021, 23.43
Haha, eboxx viisi tähteä XC luokassa, mitähän tolla ajetaan takaa?

MRe
07.12.2021, 09.22
^Ja 5 tähteä Enduro-luokassa myös sille mallille, missä tarakka ja peilit...

Benny
07.12.2021, 20.02

Toimii silloin kun tajuaa katsoa ennen ketjun katkaisua että ketjulinja on suorassa, kun valitsee takapäästä ratasta mihin laittaa :D Ketju kampeaa itsensä väkisin suoraan linjaan, jolloin voipi mennä liian kireäksi.