Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : 250w 35 Nm takamoottori ja pyöräkärryn veto



rookie82
30.10.2021, 16.20
Kestääkö Bafang 250w max 35 Nm takamoottori toistuvaa 50 kg painavaa pyöräkärryn vetämistä? Asutaan mäkisellä alueella ja olisi tarkoitus Bilteman 29" maastopyörällä alkaa lapsia kuskaamaan kärryllä. Epäilyttää mahtaako moottori kärähtää pitkähkössä ylämäessä, vaikka polkemalla tietenkin autetaan vetoa myös. Itsellä painoa 85 kg. Moottori tuntuu melko voimattomalta ilman taakkaakin ja tasasella kulkee n. 23 km/h pelkän moottorin teholla.

Pekka H
30.10.2021, 18.58
Lastin kanssako 50kg ok. Kokeilemalla selviää. Itse vedän 40 Nm moottorilla 12v 100Ah vapaa-ajanakkua ja sähköperämoottoria. Omapaino 71kg, pyörä n. 18kg, kärry+lasti 41kg = 130kg.


Kärry ei siis ole työntävä vaan akku ja perämoottori on venettä varten.


Kokonaispainoa Klarfit Companion Travel kärryssä on siis 41kg ja max. paino trafin mukaan saa olla 50kg sekä max. leveys 1,25m.
kärry 7,5kg + muovilaatikko 2kg + akku 23,5kg + perämoottori 8kg ja kevyesti tulee perässä myös ylämäet eli ei tunnu lastattu kärry mitenkään haittaavan etenemistä tai ajamista. Rangea en tiedä mutta luulisin 41kg lisäpainon vaikuttavan vähentävästi 2-30km.


Kovin lujaa ei kannata kärry perässä ajaa koska meno muuttuu epämiellyttäväksi. Valmistaja suositteleekin 16km/h max. nopeudeksi.

https://img.aijaa.com/b/00158/15009125.jpg1111

ebike-harrastelija
30.10.2021, 22.51
Aika hyvin napamoottorilla näyttää saavan vedettyä tavaraa:
https://youtu.be/sg0nq5sdx9k


Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla

Kiituri
31.10.2021, 11.41
Laki ei kai mainitse mitään siitä jos kärryssä on oma moottori ja akku. Jos sen toiminta perustuisi vetoaisan voimaan eli niin että kärryn moottorit eliminoisivat vain kärryn kuormituksen niin teholla ei varmaan olisi mitään juridista merkitystä vai miten mahtaisi olla?

Isokin kärry kulkisi fillarin perässä.

rookie82
31.10.2021, 19.41
Kiitti viesteistä. Kärryn (500€)ostoa vasta suunnitellaan ja se jäis tekemättä, jos uusi sähköpyöräkin pitäisi tod. näk. ostaa. Kokeilemaankaan en oikein missään pääse, niin sillä kysyin kokemuksia etukäteen. Katsotaan myöhemmin miten moottorille käy.

santeriki
03.04.2022, 12.57
Onko takanapamoottoreista ja kärryn vedosta tullut tänne lisää kokemuksia?

Itsellä harkinnassa työmatkakulkineeksi ja ipanoiden kärryssä kuskaamiseen joku budjettiluokan sähkömaasturi ja halvimmat tahtovat olla napamoottorisia. Jonkun verran on ollut puhetta, että napamoottorillinen konkeli pitäisis saada vähän liikkeelle ennen kuin se lähtee avuksi, miten tuo pelaa käytännössä?

Itsellä osuus reitille mäki missä luomufillarilla yksin ajellessa saa talvella pudottaa pienimmälle tai toiseksi pienimmälle välitykselle (24v), kärrin kanssa kesällä yhden ipanan kuormalla pienimmälle ja kahden ipapan kuormalla pienimmälle+kova irvistys.

Tulenko olemaan napamoottorisella liemessä tuon mäen kanssa? Pääsenkö liikkeelle jos joudun pysähtymään mäessä?

Napamoottorillisia kun ei palvelevat liikkeet oikein myy niin kattava koeajo on hankalahko järjestää...

rookie82
09.04.2022, 07.51
Meillä on nyt 4 kk aikana ajettu kärryllä vain lyhyttä n. 1 km matkaa päiväkotiin ja takaisin. Kärryn ja lapsen paino yht alle 30 kg, joten melko kevyttä käyttöä ollut.
Pyöränä on otikossa mainittu Bilteman 29" 8v. sähköpyörä.

Matkalla on isohko jyrkkä mäki, jossa vauhtia saa pidettyä kärryn kanssa n. 10 km/h kun itsekin tosissaan polkee. Jotkut tavallisella pyörällä ajavat joutuvat taluttamaan mäen, vaikka ajavat itsekseen.
Liikkeelle lähtiessä kestää 5-50m, ennen kuin avustus menee päälle. Vaihtelee paljon ja riippuu ilmeisesti kelistä, kun säilytän pyörää ulkona katoksessa.
Hieman nykivää meno on on/off moottorin luonteen vuoksi, kun joutuu välillä hiljentämään ja välillä kiihdyttämään ja itse pidän aina maksimilla avustusta.

Akun kesto on minulla heikentynyt merkittävästi. En tiedä johtuuko se siitä, että pyörällä on ikää reilu 2v vai onko tuo kova rasitus myös vaikuttanut asiaan.

Moottori vinkuu jonkun verran mäessä ja itseä edelleen hieman hirvittää miten se kestää, jos pitkää isoa mäkeä tai lenkkiä ajaisi.Tällä kuitenkin menen niin kauan kun vehkeet kestää. Toinen lapsi on tulossa kyytiin myös ja kesällä ajetaan pitempiä matkoja niin sitten tuo joutuu kunnolla testiin.

santeriki
11.04.2022, 12.17
Kiitti näistä kokemuksista! Pitänee koittaa saada koeajoon ennenko oman laittaa.

Maple
17.05.2022, 11.28
Olisikohan jollain hyvää vinkkiä seuraavanlaiseen ongelmaan.

Pyöränä minulla on Cuben Reaction Hybrid Performance 500. Olen vetänyt Thulen pyöräkärryssä lapsia päiväkotiin jo reilut puoli vuotta. Sanottakoon tähän ketjuun että painoa pyörän perässä varmaan noin 40kg, eikä ole ollut mitään ongelmaa vaikka olisi lunta paljonkin tiellä.

Nyt hommasin vihdoin pyörään jalustimen, mallia Cubestand CMPT. Rungossa on kätevästi paikka kyseiselle jalustimelle, mutta ongelma tuossa tulee siitä, että jalustin tulee niin taakse, että Thulen taka-akselissa olevalle pyöräkärryn kiinnikkeelle ei löydy enää tarpeeksi tilaa, pyöräkärryn palloniveltä ei saa enää ujutettua kiinnikkeeseen.

Kokeilin saisinko kiinnikkeen toiselle puolelle akselia, mutta ei oikein asetu sinne vaan on tarkoitettu pyörän vasemmalle puolelle.

Kaksi vaihtoehtoa tuli itselle mieleen:
1) Akselin lähellä rungossa näyttää menevän läpi kierteinen reikä, varmaan tarkoitettu tarakalle/lokasuojalle. Periaatteessa siihen voisi hankkia pultin ja mutterin ja koettaa kiinnittää siihen tuon kiinnikkeen. Tuossa saattaa olla siinä ja siinä että mahtuuko kärry tulemaan takana ilman että hankaa takarenkaaseen, koska 29" rengaskoolla tuo on mennyt akselissakin siinä ja siinä.
2) Jos akseliin kiinnittäisi tuollaisen Thule Internal Hub Hitch Adapter -lisävarusteen, saisi kiinnikettä tuotua kauemmaksi renkaasta, silloin mahdollisesti tuo jalustin mahtuisi ja kiinnike toimisi myös. Mitä tarkoitetaan seuraavalla lauseella? "Sopii Shimano-vaihdenapoihin, joissa mutterikiinnitys".

Tässä vielä linkkejä minun tuotteisiin:

Thule Internal Hub Hitch Adapter:
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/586855/Thule-Internal-Hub-Hitch-Adapter-Shimano-lisavaruste?gclid=CjwKCAjwj42UBhAAEiwACIhADrSy00TL kz_-IGhhfxK1YMIN--mTLi6DyIM6ZEhtJ0Ct4cb0A6St6BoCXW0QAvD_BwE

Pyörä Cube Hybrid Performance 500:
https://www.xxl.fi/cube-reaction-hybrid-performance-500-65nm-500wh-22-sahkopyora-maasto-unisex-harmaa/p/1195142_1_style

Jalustin:
https://www.bikester.fi/cube-cubestand-cmpt-takaseisontatuki-M135629.html

Pyöräkärryn kiinnike:

https://kauppa.mimoto.fi/product/173446/thule-axle-mount-ezhitch-cup---lastenkuljetusperakarryn-lisakiinnike?gclid=CjwKCAjwj42UBhAAEiwACIhADjdcBnh Cj_eMYcQTXFz1ym-WNy_rM1kA-d-eEodfLXLReUTVz7rcChoCn80QAvD_BwE

Pekka H
19.05.2022, 00.42
Jonkun verran on ollut puhetta, että napamoottorillinen konkeli pitäisis saada vähän liikkeelle ennen kuin se lähtee avuksi, miten tuo pelaa käytännössä?

Tulenko olemaan napamoottorisella liemessä tuon mäen kanssa? Pääsenkö liikkeelle jos joudun pysähtymään mäessä?

Napamoottorillisia kun ei palvelevat liikkeet oikein myy niin kattava koeajo on hankalahko järjestää...
Niin jos ajaa haluaa on pyörä+kärry saatava liikkeelle.
Riippuen avustustasosta, reisien habasta sekä vaihteesta kuinka raskaalta liikkeellelähtö tuntuu.

40 Nm voima riittää 130 kg kokonaismassan helppoon liikkeelle saamiseen. Vaihde ei tarvitse olla kaikista pienin. Perustuu kokemukseen.

Pääset liikkeelle mäestä. Napamoottorillisia pyöriä itsetehden löytyy myös: 350W, 500W, 750W, 1000W, 1500W sekä suurempitehoisia.

Takamoottorillisia pyöriä myyvät mm. bikeshop (https://www.bikeshop.fi/ORVIH10EQ/ekauppa/pORVIH10EQ/) Turussa, bikeplanet (https://www.bikeplanet.fi/orbea-vibe-mid-h30-21) Espoossa, bikester (https://www.bikester.fi/orbea-vibe-h30-M897666.html) joka edullinen ja luotettava verkkokauppa, sähköpyöräkeskus (https://sahkopyorakeskus.fi/tuote/prophete-entdecker-e10-6-52cm-diamant-28-demo-2021/) Helsingissä, biltemat ympäriinsä sekä kymmenet muut paikat Suomessa.

Näissä kaikissa on tietysti koeajomahdollisuus.

Itse asiassa kärryn vetoon paras valinta onkin takamoottori pyörä koska silloin: ketjut, rattaat, vaihtajat ja moottori kestävät pidempään.

Raskaassa lastissa (esim. 41kg ylimääräistä) ei suositella yli 16km/h nopeutta koska jo 20km/h vauhdissa tien pinnasta riippuen meno muuttuu aika pomppivaksi ja 2- pyöräisen kärryn kanssa ajo on kärryn ehdoilla ajamista.

Sinulla on siis vähintään 3 eri kohtaa missä pyörät kulkevat ja tiukemmissa kaarteissa 4 ajolinjaa joiden alle ei kuoppia/kiviä/pomppuja saisi tulla, siksi 16km/h alkaa olla maksimi Suomen kuoppaisilla/kivisillä/pomppuisilla asfalteilla.