Näytä tavallinen näkymä : Talvipäivänseisaus 18.-19.12.2021
Talvipäivänseisaus ajetaan taas 18.-19.12.2021. Tavoitteena vanha tuttu vähintään 150 km vuoden pisimpänä yönä. Tauot korkeintaan 2 tuntia ja viimeisen 2 tunnin aikaja pitää ajaa vähintään 15 km. Maalipaikkoina tällä kertaa Oulu, Tampere ja Turku. Aamiainen ja sauna Rosendahlissa 26 euroa ja Kupittaalla 16 euroa. Oululaiset saavat tyytyä Oulun baarin antimiin.
Lisätietoja ja ilmoittautuminen (12.12. asti): https://www.randonneurs.fi/events/talvipaivanseisaus-2021/
https://www.youtube.com/watch?v=avSg7I_SVpw
Ilmoittauduin mukaan. Mikä reitti ajettaisiin tänä vuonna?
Mites monella on suunnitelmissa valita Turku maalipaikakseen?
Aattelin, että se vois olla mukavaa vaihtelua edellisvuotisiin Tampereen reissuihin ni ei tarvis samoja reittejä ajella joka vuosi. Vaikka eipä näillä reissuilla maisemia juuri katsella, mutta jos nyt edes uusia jouluvaloviritelmiä näkisi :)
Laitan lähempänä tarkempia numeroita eri maalipaikoista. Jokaiseen on jo useampi (yli 1) ilmoittautunut. :-)
Pahoittelut aiheen rönsyilystä, mutta onko 24h-taukopaikoista olemassa jotain tietokantaa tai hyvää keinoa niiden selvittämiseen? Pari tuommoista toki riittäisi ja toinen voi olla vaikka Salen tuulikaappi, kun klo 6-24 auki olevia paikkoja on sitten enempi. Voisi ainakin varuille suunnitella reitin, kun osallistumiskynnys madaltui huomattavasti uuden maalipaikan ansiosta.
anttipietila
26.10.2021, 13.27
Pahoittelut aiheen rönsyilystä, mutta onko 24h-taukopaikoista olemassa jotain tietokantaa tai hyvää keinoa niiden selvittämiseen? Pari tuommoista toki riittäisi ja toinen voi olla vaikka Salen tuulikaappi, kun klo 6-24 auki olevia paikkoja on sitten enempi. Voisi ainakin varuille suunnitella reitin, kun osallistumiskynnys madaltui huomattavasti uuden maalipaikan ansiosta.
Turun suunnalla 24h taukopaikkoja voisi olla Teboil Kivihovi Suomusjärvi, Prisma Halikko, Shell Halikko, S-Market Paimio, Shell Aura. Turussa sitten taitaa olla useampi 24h huoltoasema myös. Hyvää menetelmää 24h paikkojen löytämiseen en tiedä, Googlen karttanäkymästä kuitenkin suht koht nopeasti huoltoasemien ja kauppojen aukioloja kyllä katsoo.
Hki - Tampere reitillä Pälkäneen kautta valitettava takaisku, Aapiskukko on auki enää 6-24 taikka jotain, pitää vissiin ajella Hämeenlinnasta Iittalan 24h Shellin kautta.
Pahoittelut aiheen rönsyilystä, mutta onko 24h-taukopaikoista olemassa jotain tietokantaa tai hyvää keinoa niiden selvittämiseen?
Tuonne on listattuna 24h ruokapaikkoja: https://t.co/owwFGoUeqy?amp=1
casanova
12.11.2021, 01.18
Kerran osallistuneena ja viime vuoden taukoa pitäneenä koen nyt jonkinlaista houkutusta lähteä jälleen mukaan tähän hulluuteen. Tampereelle oli toissa vuonna kiva ajaa Helsingistä lähteneessä isossa ryhmässä, mutta toisaalta vaihtelua saisi, jos nyt ajaisi Turkuun. Tulisi samalla ohitettua uusia maisemia niitä näkemättä.
HKI-TKU-välin ajattelin sopivaksi polkea 110-tietä. Sekin kelpaa, kun pimeydessä mistään maisemista ei tosiaan pääse nauttimaan. Ns. vanha tie on moottoritien valmistuttua jäänyt moottoriliikenteen osalta melko hiljaiseksi ainakin minun tuntemaltani osalta Hiidenveden molemmin puolin. Kai sinne sekaan sopisi pyörän kanssa yölläkin.
Taukopaikkoja 110-tien varrelta löytyisi aika sopivasti. Turun päässä voisi parkkeerata tauolle 24h kauppaan/kahvilaan ja sännätä oitis hetken koittaessa viimeisten kahden tunnin ajaksi kiertämään 15 km lenkillä paikalliset nähtävyydet Föristä Turun linnaan ja Funikulaarista Kirjastosiltaan. Reitti voisi olla esimerkiksi tällainen:
https://connect.garmin.com/modern/course/83346798
20 km/h nastarengasvauhdilla ja viidellä tauolla laskettuna tämä n. 190 km reitti voisi mennä kutakuinkin näin:
matka
paikka
saapuminen
lähtö
0
Turun kasarmi
15:21:00
20
Bemböle
16:21:00
17:00:00
55
Hiidenvesi
18:45:00
20:00:00
90
Kivihovi
21:45:00
23:45:00
125
Halikko
01:30:00
03:30:00
170
Piispanristi
05:45:00
07:38:00
190
Kupittaa
08:38:00
Vaikka tuli alustava reittikin jo suunniteltua, en varsinaisesti lupaa lähteä tien päälle, mutta varmemmin lähden, jos useampi lupautuu seuraksi. ;)
^myönnän, että varovasti on kiinnostellut, mutta en tietenkään lupaa mitään. Itse ajelisin Halikon ja Paimion välin kivaa tietä 2351. Ja ehkä pyrkisin ajelemaan muutenkin pienempiä.
Meitä on yksi ryhmä suunnittelemassa lähtöä. Kuuluu abt. 5 henkeä ehkäpä tällä hetkellä. Reitti ei ole vielä oikein selvä. Meillä lähtöpaikka voisi olla vaikka pöpilä.
--
Murphy elää!
casanova
13.11.2021, 10.46
^myönnän, että varovasti on kiinnostellut, mutta en tietenkään lupaa mitään. Itse ajelisin Halikon ja Paimion välin kivaa tietä 2351. Ja ehkä pyrkisin ajelemaan muutenkin pienempiä.
Kieltämättä muut kuin 110 ovat perusteltuja vaihtoehtoja. Kurjuuden maksimoinnin lisäksi tuolle nimenomaiselle tielle ajaa se ajatus, että on vaikea keksiä mitään muuta tilannetta, jolloin vapaaehtoisesti polkisi sitä reittiä. Kivoja teitä voisi sitten ajella heinäkuussa maisemia ihaillen.
Mutta ei tämä todellakaan millään tavoin ehdoton asia ole - kunhan jonkun reittiluonnoksen ja jonkinmoiset perustelut sille keksin.
Meitä on yksi ryhmä suunnittelemassa lähtöä. Kuuluu abt. 5 henkeä ehkäpä tällä hetkellä. Reitti ei ole vielä oikein selvä. Meillä lähtöpaikka voisi olla vaikka pöpilä.
Hetken hämmennyksen jälkeen älysin sentään pöpilän Bemböleksi, mutta tarkoititko reitin pisteiden HKI ja TKU välissä olevan vielä avoinna vai onko päätepistekin vielä pohdinnassa?
Isommat hiljaiset tiet ovat minusta olleet melko hyviä reittivalintoja, koska ei siellä kuitenkaan mitään näe. Suolauksen takia voi vähän kura lentää tietyillä keleillä. 110 tuli joskus ajettua pimeänä kesäyönä ja ei siitä muuta jäänyt mieleen kuin että oli nopeaa ajettavaa eikä autoja juuri lainkaan.
Hetken hämmennyksen jälkeen älysin sentään pöpilän Bemböleksi, mutta tarkoititko reitin pisteiden HKI ja TKU välissä olevan vielä avoinna vai onko päätepistekin vielä pohdinnassa?
Bembölehän se, hyvin oivallettu. Kupittaalla olisi hotellissa kuulemma aamiainen ja sauna 16€. Se saattaisi olla päätepiste. Ehkä pienempiä teitä kuin tuo 110, mutta reitti on auki vielä.
--
Murphy elää!
Sen verran vielä että Forssan kautta tulisi noin 240 ja räyskälässä tai Liesjärvellä tai siellä päin saattaa olla evästetty laavu
--
Murphy elää!
Kerran teitä 110 ja 2351 Hkistä Paraisille polkeneena en näe mitään syytä, että miksi en menisi toistekin. Ei se 110:n piennar niin tylsää (minulle) ollut. Ja mahdollisen talvikunnossapidon tarpeen osalta tuo lienee ihan ok tie?
Kilsat kasvavat aika lailla muilla reiteillä mutta jos se ei ole ongelma, niin sitten vaan pienemmille teille.
Kokonaisuutena minusta mukavin tie, ja verraten lyhyt, on Someron kautta Härkätielle. Palvelut vähän heikommat, mutta muuten hyvä ja tasainen reitti.
casanova
15.11.2021, 17.39
Isommat hiljaiset tiet ovat minusta olleet melko hyviä reittivalintoja, koska ei siellä kuitenkaan mitään näe. Suolauksen takia voi vähän kura lentää tietyillä keleillä. 110 tuli joskus ajettua pimeänä kesäyönä ja ei siitä muuta jäänyt mieleen kuin että oli nopeaa ajettavaa eikä autoja juuri lainkaan.
Tästä kulmasta minäkin asiaa lähdin alkujaan pohtimaan. Kertaalleen Tampereelle polkeneena ei mieleen ole jäänyt oikein mitään Hyvinkään pohjoispuolelta. :)
Bembölehän se, hyvin oivallettu. Kupittaalla olisi hotellissa kuulemma aamiainen ja sauna 16€. Se saattaisi olla päätepiste. Ehkä pienempiä teitä kuin tuo 110, mutta reitti on auki vielä.
Sen verran vielä että Forssan kautta tulisi noin 240 ja räyskälässä tai Liesjärvellä tai siellä päin saattaa olla evästetty laavu
Kupittaahan se minuakin kiinnostaa vaihtoehtona, vaikka Tampereellekin voisi suunnata. Mutta missä vaiheessa tämän Forssan tms. kautta kulkevan reitin suunnittelu on?
Tässä keskustelussa tietysti jo näkyy, että kilometritavoitteita on erilaisia. Tunnustan kuuluvani siihen joukkoon, jolle riittää minimisuoritus ja pääsy (hengissä, terveenä, järjissään jne.) perille. Edes 200 km maagista rajaa ei ole tarpeen saavuttaa. ;)
Kerran teitä 110 ja 2351 Hkistä Paraisille polkeneena en näe mitään syytä, että miksi en menisi toistekin. Ei se 110:n piennar niin tylsää (minulle) ollut. Ja mahdollisen talvikunnossapidon tarpeen osalta tuo lienee ihan ok tie?
Kilsat kasvavat aika lailla muilla reiteillä mutta jos se ei ole ongelma, niin sitten vaan pienemmille teille.
Tälle peukku tai jopa kaksi.
Kokonaisuutena minusta mukavin tie, ja verraten lyhyt, on Someron kautta Härkätielle. Palvelut vähän heikommat, mutta muuten hyvä ja tasainen reitti.
Ei tullut tätä tarkemmin suunniteltua, mutta palvelutarjonta taitaa talviyönä jäädä melko harvaksi. Juuri nyt ulos katsoen tuntuu, että mikä hyvänsä reitti onnistuu, mutta kuukauden päästä tilanne voi olla toinen.
Ei tullut tätä tarkemmin suunniteltua, mutta palvelutarjonta taitaa talviyönä jäädä melko harvaksi. Juuri nyt ulos katsoen tuntuu, että mikä hyvänsä reitti onnistuu, mutta kuukauden päästä tilanne voi olla toinen.
Jos sää sattuu liikaa, niin voi ajaa 10/9-teitä ja Auran Shellin kautta. Ei ole ruuhkaa sunnuntaisin aamuyöstä. :)
Kieltämättä muut kuin 110 ovat perusteltuja vaihtoehtoja. Kurjuuden maksimoinnin lisäksi tuolle nimenomaiselle tielle ajaa se ajatus, että on vaikea keksiä mitään muuta tilannetta, jolloin vapaaehtoisesti polkisi sitä reittiä.
Tuossa on kyllä erinomaisen vinha pointti.
Tännekin vinkkinä, että jos tietää osallistuvansa, niin olisi hyvä myös ilmoittautua hyvissä ajoin. Siten varautuminen maalipaikoilla on helpompaa. Juuri nyt on 41 ilmoittautunutta, joista 25 Tampereelle, 12 Turkuun ja 4 Ouluun.
Herra nro 41 ilmoittautui vähän aikaa sitten. Eiköhän sitä taas saada hyvä porukka kasaan Tampereelta Tampereelle koko yön lenkille muutaman yöhuoltamon ja ehkä jonkun kuppilan ja 24h marketinkin kautta.
Nyt kun tapahtumaan on 14 vuorokautta, niin sääennustespekulointi voi alkaa. Ilmatieteen laitoksen 15 vrk ennuste näyttää 80% todennäköisyydellä -4 C - +4 C Tampereelle. Millaista reittiä tänä vuonna Tre-Tre?
Jami2003
04.12.2021, 23.31
Onkos kukaan ajamassa Jyväskylästä?
Pyöräily
06.12.2021, 18.46
Juu olen jyväskylästä ,mutta lähden pieksämäeltä, mutta ajan jkl:n kautta
hathathat
06.12.2021, 21.44
Flunssassa ollut melkein viikon niin vielä hieman epävarmaa osallistuminen, mutta harkinnan alla reissu.
Mikkelistä oma lähtö ja reitti ehkä JKL:n kautta Tampereelle.
Tunti sitten korvanappiini saamani tiedon mukaan Liesjärvellä Ruostejärven rannalla Myllylahden laavulla (https://www.retkikartta.fi/?mapId=15248) olisi vapaaehtoisten avuliaiden käsien järjestämä taukopaikka klo 16 -> aamu välisenä aikana. Tarjolla makkaraa, täytettyjä voileipiä ja saattaapi olla jopa lettuja sekä tietenkin kuumaa juotavaa. Hintana on ajateltu pitää 10€ omakustannehintaa, joka omasta mielestäni on varsin kohtuullinen. Oikeus muutoksiin pidätetään, mutta tämä on tämän hetken vahva suunnitelma.
Tre-Tre pystyisi periaatteessa ajamaan Eerikkilän kevätreissua muistuttavan hieman yli 200 km lenkin tuonne laavulle. Laavulta Toijalaan tosin tulisi yöllä joku 60-70 km keskellä ei mitään. Pikkupakkasessa ei tosin olisi iso ongelma tuollainen noin 3h siivu.
Nyt on yhteensä 55 ilmoittautunutta. Vielä sunnuntaihin asti aikaa ilmoittautua, jos haluaa varmastaa paikan aamiaiselle ja saunaan.
Jos sää ennuste on lämpimän puolella ja tiet kuivia niin mun mielestä parempi vaihtoehto kun muutama päivä takaperin kahdenkymmenen asteen pakkaset... nyt näyttää ennuste hyvältä
Millasia suunnitelmia Tre-Tre akselilla on? Itsellä tämänhetkinen kunto ei riitä muiden mukana pysymiseen mutta jos saisi vähän osviittaa millaista reittiä olisi järkevintä mennä taukopaikkojen suhteen.
Taukoilun suhteen Tamperetta on helpointa lähestyä Hämeenlinnan suunnasta. ABC Tiiriö - Shell Iittala - ABC Toijala - ABC Pirkkala tms. Tuo on tosin osoittautunut sillä tavalla kovaksi reitiksi, että tauoilla pitää jaksaa viettää enemmän aikaa kuin pyörän selässä. :D
66 ilmoittautunutta. Vielä huomenna sunnuntaina ehtii ilmoittautua mukaan. https://www.randonneurs.fi/events/talvipaivanseisaus-2021/
Istumatyöläinen
12.12.2021, 12.35
Onko Rosendahlin kanssa jotain puhuttu/sovittu sunnuntaiaamun vaihtokamojen jättämisestä etukäteen säilytykseen?
Niin ja mihin saakka aamiaista on saatavilla?
Kattaus on 11 asti ja tavaroita voi viedä (ja lähettää) etukäteen respan tavarahuoneeseen. Sekä yleiset että maalikohtaiset ohjeet tulevat pian ilmon päättyessä.
Heikki Kerppilä
14.12.2021, 00.20
Taukoilun suhteen Tamperetta on helpointa lähestyä Hämeenlinnan suunnasta. ABC Tiiriö - Shell Iittala - ABC Toijala - ABC Pirkkala tms. Tuo on tosin osoittautunut sillä tavalla kovaksi reitiksi, että tauoilla pitää jaksaa viettää enemmän aikaa kuin pyörän selässä. :D
Joskin ABC Toijala on kiinni puolen yön jälkeen, eli myötäpäivään kiertäessä se pitää korvata, käytännössä Pirkanhovilla, jos haluaa pitää kiinni konseptista. Aapiskukko aukeaa klo 05, joten toisin päin onnistuu myös ABC Toijala - Shell Iittala - ABC Tiiriö - Aapiskukko
Heikki Kerppilä
14.12.2021, 00.28
Joskin ABC Toijala on kiinni puolen yön jälkeen, eli myötäpäivään kiertäessä se pitää korvata, käytännössä Pirkanhovilla, jos haluaa pitää kiinni konseptista. Aapiskukko aukeaa klo 05, joten toisin päin onnistuu myös ABC Toijala - Shell Iittala - ABC Tiiriö - Aapiskukko
Tampereella on mietitty myös reittiä Sahalahti (K-marketissa on kahvila illalla auki) - Aapiskukko - Valkeakoski - Pirkanhovi - ABC Pirkkala (Säijän kautta). Tässä on se Valkeakosken taukopaikka minulle hieman epäselvä, mutta siellä pitäisi olla joku grillikioski 02 asti
Sent from my iPhone using Tapatalk
anttipietila
14.12.2021, 09.02
Suunnitelmassa ajaa suht koht lyhintä reittiä (https://ridewithgps.com/routes/38036012) Espoosta laavun kautta Tampereelle, ainakin pari kolme kuskia tähän tulossa tai menossa, tervetuloa mukaan jos konsepti sopii. Pienemmät tiet ovat todennäköisesti jäässä eli nastarenkailla matkaan ja nastarengasvauhdilla laskettu aikataulu:
km
km tot
tulo
lähtö
tauko
Bemböle
0
0
15:30
15:30
Hiidenvesi
35
35
17:26
18:26
01:00
Laavu
58
93
21:40
22:40
01:00
Iittala Shell
66
159
02:20
03:50
01:30
Tampere
59
218
07:06
Taukojen pituuksia voi tarvitaessa vähän säätää, optio aikaisesta saapumisesta kumminkin luultavasti käytetään, eli jos mukaan lähdet ja viralliseen aikatauluun haluat ajaa niin katso vaikka joku taukopaikka vielä lähempää Tamperetta ja mahdolliset lisämutkat loppumatkaan.
Sääennuste Tampereelle la-su näyttää nyt hieman plussalämpötiloja koko ajan. Asfalttiteillä lienee siis sulaa ja hiekkateillä jäätä. Hyvä tieto tuo Toijalan ABC:n aukioloaika tai siis kiinni oleminen juuri strategisella hetkellä. Sahalahdella on myös vaihtoehtoinen kahvipaikka kyläkauppa Nikkilä lauantaina, jos pääsee sinne ennen klo 18.
Onko Tampereelta lähdössä porukoita joihin voisi päästä mukaan? Minkälaisia matkoja ja reittejä on suunnitteilla?
Tällä kuntotasolla menen siitä mistä aita on matalin: n.160km Tampere-Kangasala-Pälkäne-Valkeakoski-Lempäälä-Pirkkala-Ylöjärvi-Tampere. Mukaan saa toki liittyä.
Kiitoksia, tuo vaikuttaa hyvältä reitiltä. Itselläni oli hieman pidempi suunnitelmissa, mutta voi olla että tuossakin on jo riittävästi poljettavaa tähän vuodenaikaan. Oliko joku aikeissa polkea Tampereelta Liesjärvelle laavulle?
Oma reitti. Etapit Jätkäsaari-Pusula-laavu-Autokeidas-Pirkanhovi-Rosendahl. Lähtö "kun laiva saapuu satamaan noin kello 16" ja kummoista kiirettä ei tarvinne pitää. Voi liittyä seuraan sekä Turkuun että Tampereelle ajavia laavulle asti ja sitten laavulta/keitaalta Tampereelle ajavia. https://www.alltrails.com/explore/map/talvipaivanseisaus-2021-3941c43
Oliko joku aikeissa polkea Tampereelta Liesjärvelle laavulle?
Täällä on ollut harvinaisen vähän Tre-Tre-reittipohdiskelua, joten ei ole käsitystä halutaanko ajaa minimimatka vai jotakin muuta. Laavulla käynti onnistuisi kohtalaisen mukavasti reilun 200 km:n reitillä stopit noin 2-3h välein. Sääennuste näyttää plussakeliä ja mahdollisesti pientä sadetta, joten hiekkatiet tulevat olemaan luultavasti erittäin liukkaita. Pysyisin asfaltilla niin paljon kuin mahdollista tai sitten kunnon piikkirenkaat alle.
Hiekkatiet Tampereen suunnalla ovat alla linkatun artikkelin mukaisessa kunnossa (toivottavasti näkyy):
https://www.aamulehti.fi/pirkanmaa/art-2000008474006.html
Jotain noin 200 km olin itsekin ajatellut, ja tuolla laavulla käynti kiinnostaisi. Tosin sinne ja takaisin taitaa väkisinkin tulla 240 km luokkaa ellei aja molempiin suuntiin samaa lyhintä reittiä. Jää ei niinkään pelota (ainakaan alkumatkasta kun on vielä älyissään), mutta jos joku hiekkatie sattuukin olemaan sula, voi olla aika kuraista ja paikoin pehmeää... Varmaan joka tapauksessa on syytä lähteä nastoilla, jos ei nyt aivan pelkkiä isoja teitä aio ajaa?
Laavulle voi hyvin ajaa tuttua Eerikkilän kevätklassikon reittiä, kokonaan pientä asvalttitietä. Toijalassa tauot mennen tullen, palatessa ABC tekee pienen lisämutkan, mennessä esim. Neste on ihan matkan varrella.
Eerikkilän kevätklassikkoreitti onnistuu jotenkin, jos ajastaa homman niin että saavutaan Toijalan ABC:lle kuudelta aamulla. Se on nyt kiinni klo 24-6. Koska lähtöä ei tälle reitille kannata ottaa liian aikaisin, niin ei päästä myöskään Toijalan Nesteelle menomatkalla. Se menee kiinni jo klo 19. Toijalasta varmaan löytyy lauantai-iltana joku grilli/kebab-paikka? Tällöin stopit olisivat
Rosendahl 0 km, joskus illalla lähtö
Toijala (mikä taukopaikka?) 45 km
Laavu 113 km
Toijala (ABC) 182 km, noin klo 6.00-7.00
Rosendahl 228 km
Tietenkin reitti hieman vaikuttaa matkaan, mutta jotakuinkin näin: https://ridewithgps.com/routes/38187176
Onko kenelläkään sisäpiirin tietoa noista pienistä asfaltoiduista teistä? Umpijäässä vai sulia?
tempokisu
15.12.2021, 18.13
Ajelkaa Pirkkalassa aamukuuden maissa niin saan hyvät peesit, kuten kerran aikaisemmin :D
Tuolloin taisimme olla matkalla Pirkkalan ABC:lle. :)
Ai Toijalan ABCkin on lopettanut 24h aukiolon? No jos mentäis paluumatkalla Iittalan Shellille? Se näyttäisi olevan 24h. Vähän pidempi matka toki, mutta voisi ajaa "täyden" ajan.
Iittalan Shellille toki onnistuu melko pienellä lisämatkalla, jos uskalletaan ottaa pätkä hiekkatietä mukaan. Jos ei, niin sitten vähän pidempää isoa tietä ja Hämeenlinnan kautta.
Aamuyöllä on ihan hyvä ajella isompaakin tietä, ja Tirriön ABC on myös auki 24h, joten sekin voisi olla vaihtoehto.
Hämeenlinnan kautta paluu tekisi 253 km. Tällöin laavun jälkeen olisi ABC Tiiriö, sitten Shell Iittala ja seuraava stoppi onkin maali. Isoa tietä, nopeaa ja helppoa ajettavaa.
https://ridewithgps.com/routes/38188696
Kaveri perui osallistumisensa joten olisi tarjolla junalippu + fillaripaikka Turku-Helsinki 13.25 junaan.
YV:llä saa kiinni.
Istumatyöläinen
17.12.2021, 10.49
Miltä Tampereen suunnan (eteläpuolen) pikkutiet, sivutiet tai soratiet tms. vaikuttavat? Ovatko jäässä? Pärjääkö pääteiden ulkopuolelle suuntautuvan Talvipäivänseisauspyöräilyn nastarenkaitta?
Eilen illalla ei olisi pärjännyt isoillakaan teillä ilman nastoja, edes moottoritie ei ollut täysin sula ennen suolausta. En ole käynyt noita pikkuteitä katsomassa, mutta ainakin tällä hetkellä luulen niiden olevan aivan jäässä. Joku joka tietää tilanteen voi vahvistaa tai korjata...
Onko Tampereelta lähdössä porukoita joihin voisi päästä mukaan? Minkälaisia matkoja ja reittejä on suunnitteilla?
Heikki Kerppilän yllä mainitsema minimimatka, maksimitauot -porukka starttaa Hervannan kampuksen obeliskilta kello 15.04. Matkaa melko tarkkaan 150 km, tauoilla on tarkoitus viettää sääntöjen sallimat kaksi tuntia kullakin. Ajonaikaiseksi keskinopeudeksi tulee siis jotain 17,5:n tapaista. Saa liittyä seuraan ja poistua seurasta, miten mieli tekee.
Minulla on alla sinkula nastarenkain. Sahalahden ja Pirkanhovin ympäristöjen kyläteiden kunto arveluttaa.
Oliko Tampereelta muita lähtöpaikkoja - Rosendahl?
Ainakin eilen Tampereella oli paikallisesti hyvin liukasta. Nastoista huolimatta onnistuin kaatumaan yhdessä ylämäessä. Varmaan tiedossa on sulia pätkiä, mutta myös isolla varmuudella jäätä. Itse lähden nastojen kanssa tuntuu se sitten vauhdissa tai rasituksessa.
Nyt on yksi liukkaimmista, jos ei liukkain, TPS-keli tiedossa. Minulla on edessä nastarengas ja takana kitka, mutta voi olla että pitää laittaa nastarengas myös taakse. Kai se toinen lähtöpaikka ja -aika on Rosendahl klo 15.04.
Nyt on yksi liukkaimmista, jos ei liukkain, TPS-keli tiedossa. Minulla on edessä nastarengas ja takana kitka, mutta voi olla että pitää laittaa nastarengas myös taakse. Kai se toinen lähtöpaikka ja -aika on Rosendahl klo 15.04.
Roosiksella nähdään.
Nastat tulee alle, mutta ovatkohan isot tiet suolauksen johdosta niin märkiä, että kannattaisi laittaa lokasuojat? Ennusteen mukaan saattaa toki vähän vettäkin ripsiä yöllä... Itsensä lisäksi niillä voisi suojata vähän muitakin, jos porukassa ajaa.
Lamppujen ja nastojen lisäksi itse varaudun lokasuojilla. Ennuste ainakin vielä lupaa kaikkea mahdollista.
Ainakin takalokari on hyvä olla jo sen vuoksi, että kehtaa taukopaikoilla istua sisällä tuolille. :D
Tarkoitus oli laittaa pitkät mutta eihän ne mahtuneet uusien renkaiden kanssa. Pikalokareilla mennään.
Istumatyöläinen
18.12.2021, 13.35
Ainakin takalokari on hyvä olla jo sen vuoksi, että kehtaa taukopaikoilla istua sisällä tuolille. :D
Etulokari on hyvä olla jo sen vuoksi, että kehtaa taukopaikalla lähestyä kassaneitiä.
Ari Fill
18.12.2021, 21.58
Ainakin takalokari on hyvä olla jo sen vuoksi, että kehtaa taukopaikoilla istua sisällä tuolille. :D
Kuka tuo Kari Takalo on? :)
Ensikertalainen vasta Valkeakoskella. 64km edetty. Hidasta retkivauhtia.
Kuka tuo Kari Takalo on? :)
Herra muuten asuu Raumalla ja väittävät hänen vastaavan puhelimeen "takalokari". Itse en ole koskaan soittanut kokeillakseni. :)
tempokisu
19.12.2021, 13.02
Miten meni talvipäivänseisaus-rupeama, sillä ajotiet jäätyi tosi liukkaiksi viime yönä. Ajelin pyörätietä aamulla ja paikoin oli tosi liukkaita paikkoja, ja ajattelin teitä pitemmänmatkalaisia että toivottavasti muuttuneisiin olosuhteisiin ( liukkaus ja tosi kylmä ja kova tuuli) oli varauduttu.
Joo, mukava olisi lukea pientä matkakertomusta talvipäivänseisaus 2021 pyöräilystä.
Hatunnosto tempaukseen osallistuneille:)
Kolmen hengen (kaksi maalissa) delegaatilla ajoimme Helsinki-Tampere n. 230 km. Sellainen romurallityylinen ajo, että 3 (4. koska yksi paikkaus piti uusia) rengasrikkoa, yksi kastunut valo, yksi suunniteltu taukopaikka oli pysyvästi suljettu ja varsin armoton vastatuuli reitillämme. Olimme perillä 2 minuuttia ennen auringonnousua.
Kuvia https://www.flickr.com/photos/mkpaa/albums/72177720295374859
https://live.staticflickr.com/65535/51755542037_62c878921f_c.jpg (https://flic.kr/p/2mRsFvF)
Ensikertalainen joutui tällä kertaa tyytymään 134km matkaan Tampereen ymäristökunnissa. Pääsin oikeastaan maalin ohi mutta voimien loputtua en jaksanut enää lähteä sakkolenkille. Vastatuuli söi voimat. Parasta kuitenkin, että oli koko ajan lämmin eikä rengasrikkoja tullut. Taukopaikatkin oli hyvin auki.
nikobiker
19.12.2021, 18.18
Oli kyllä raskas savotta allekirjoittaneelle. Ajoin suurimmaksi osaksi yksin Bemböle-Somero-laavu-Iittala-Tampere (237 km). Vettä tihutti välillä vähemmän välillä enemmän neljän tunnin ajan, kaikki pääällysvaatteet läpimäräksi kastellen. Sade loppui suunnilleen, kun pääsin laavulle, jossa hanskoja kuivatessani onnistuin osittain polttamaan ne. Myöskään mukaan ottamani kemialliset lämmitinpussit (Motonetistä) eivät suostuneet toimimaan. Ilmeisesti niissäkin on parasta ennen -päiväys. Ruostejärven jälkeen alkanut liukkaus teki ajosta stressaavaa ja hidasta. Kerran luistelin itseni ojan pohjallekin. Ei käynyt kuinkaan.
Olihan se vaan hauskaa kaikesta huolimatta! Erityisesti näin jälkeenpäin. Kaikki kohtaamiset eritoten.
Kiitokset jälleen mkpaalle ja kumppaneille hienosti järjestetystä tapahtumasta, Arto S:lle sekä Antti P.lle alkumatkan ajoseurasta. Erityiskunniamaininta runsaitten kiitosten kera kuuluu laavun "henkilökunnalle". Kovin huomaavaista, huolehtivaista ja ystävällistä kohtelua me hytisevät matkalaiset saimme. Nimikkopiparitkin vielä (itsehän ehdin hotkia piparin enkä edes huomannut koko asiaa, voi herrinjee).
Laitetaan nyt tähän joitakin mieleen jääneitä asioita, jos niistä vaikka olisi iloa tulevaisuudessa osallistuville. Ajoimme 4-5 ajajan porukalla Tampereelta laavun ja Hämeenlinnan kautta takaisin Tampereelle. Matkaa tuli 255 km.
1. siivu Rosendahl-Neste Toijala 45 km. Tampereelta ensin kelvisiirtymiä kunnes pääsimme pois taajamista. Ei kovin liukasta, mutta märkää ja erittäin kuraista. Nesteellä puolentoista tunnin tauko ja märät vaatteet ehtivät jokseenkin kuivaa. Tässä kohdassa spekuloimme 10 minuuttia, että lähdetäänkö sittenkään laavulle, koska sinne oli lähes 70 km ja sitä seuraava taukopaikka oli myös turhan pitkän siirtymän päässä. Päätimme kuitenkin lähteä.
2. siivu Neste Toijala-Laavu 107 km. Märkiä ja paikoin todella liukkaita teitä keskellä metsiä. Sadetta pari tuntia ja kastuttiin vielä enemmän kuin 1. siivulla. Edessä nastarengas ja takana kitkarengas toimivat hyvin. Laavulla maaginen tunnelma ja hyvät tarjoilut, vaikka ei oltu ilmoittauduttu etukäteen. Pahoittelut siitä ja kiitokset laavun järjestämisestä! Mukava nähdä muitakin horkassa hytiseviä matkalaisia.
3. siivu Laavu-ABC Tiiriö 175 km. Pisin yksittäinen etappi ja ennen taukopaikkaa alkoi tankki tyhjetä yhdeltä ja toiselta. Onneksi tässä oli vasta sivutuuli. Tiet tyhjiä, joten valtatiellä voi ajaa huoletta viuhkamuodossa, kun autot huomaa kilometrin päästä. Noukimme yhden Espoosta lähtijän mukaan matkalla. Tauolla burgerilla palattiin taas ajokuntoon. Tässä kohdassa muutettiin reittisuunnitelmaa ja mentäisiinkin Aapiskukon kautta, koska se ehtisi aueta ja olisi sopivasti loppumatkan puolivälissä eikä matkassa ole juuri eroa Toijalan kautta ajoon. Tiedossa oli, että tuuli tulisi tekemään lopusta raskaan.
4. siivu ABC Tiiriö-Aapiskukko Pälkäne 216 km. Viiden ajajan kanssa sai suurimman osan ajasta peesata, koska tuuli tuli suoraan edestä. Raskasta oli, kuten epäiltiinkin ja vauhti ei päätä huimannut. Aapiskukolla piti ottaa vain reilun 30 minuutin pysähdys, koska auringonnousu DNFäisi liian myöhään saapujat ja aurinkovoiteetkin unohtuivat kotiin. Tauko kuitenkin elvytti ja taas jatkettiin vastatuuleen.
5. siivu Aapiskukko-Rosendahl 255 km. Matkaa maaliin oli alle 40 km, mutta aikaa oli vajaa 2,5 h eli ei ehtinyt muuta kuin pari lyhyttä geelitaukoa pitää. Tiet olivat jäätyneet ja piti ottaa taas varovasti. Epäselväksi jäi kuka oli korottanut kaikkia pikku mäkiä Kangasalan ja Tampereen välillä. 5 km ennen maalia alkoi olla aika puhki, mutta siinä kohdassa tiesi ehtivänsä maaliin. Sinne päästiin noin 20 minuuttia ennen auringonnousua.
Yleisiä havaintoja. Tauoilla ehtii hyvin syödä haluamansa, elpyä ja somettaa. Kemialliset lämmittimet kengissä toimivat aika hyvin. Nyt oli vaikea keli liukkauden, märkyyden ja tuulen vuoksi. Maaliin meinasi tulla kiire. Tämä on tyhmäpyöräilyä hull^H^H^H^Hparhaimmillaan.
9. suorituskerta saavutettiin. Kuinka monta muuta täyden sarjan ajanutta on?
https://www.strava.com/activities/6401140236
Pyöräily
19.12.2021, 20.27
Ajoin yksin nenonpelto ,jkl,Jämsä,Orivesi,245 km ,melkein kokoaikainen vastatuuli,ajoissa scandik rosendahlissa eli 09.00 ,kiitokset Mikko mäkipäälle ja muille ammattiajajille hyvistä neuvoista hotellilla, itse vielä tällänen keltanokka.
Meitä lähti kuusi (6) kuskia Bembölestä reittiä Hölmölä-Lepsämä-Selki-Haimoo-Moksi-Haavisto-Karkkila. Karkkilaan tullessa usvan kaltainen kosteus sumu oli kastellut kaikki ja ryhmä pontevasti moittikin reittimestaria huonosta kyvystä kiertää kosteus. Kuivattelimme täydet kaksi tuntia Masuunissa ja jatkoimme matkaa odottaen vielä sadetutkan viimeistä kovaa sadetta. Masuunissa teimme myös päätöksen, ettemme kierrä reittiä Hunsalantie-Riimalantie, koska niin paljon oli peloteltu jäisillä pikku-hiekkateillä. Sen sijaan suunnistimme suoraan 2-tietä Vuotinaisen kautta Loukkuun, josta lähdimme kiertämään Liesjärven kautta saapuen laavulle idästä. 2-tien laidassa teimme reissun ainoan ja yllättävän sisurin vaihto-operaation. Viimeisellä pätkällä oli oikeastaan ainoat sellaiset jäiset kohdat, joissa piti jotain tarkkuutta pitää ajolinjoissa. Muuten ei pahemmin jäätä reitillä ollut.
Laavu oli odotustemme ja tietojemme mukaan täysin varustettu hotelli, josta kiitos Krisselle ja apurille (anteeksi nimi unohtui). Täyttä 2 tuntia ei ehditty hytistä nuotion ääressä kun tulijaa pukkasi sisään kovenevalla tahdilla vaan lähdimme 2802-tietä kohti Someroa. Somerolta tie vei Talvisillantietä Härmälään, josta tietä 13519 tielle 2404, josta vielä tietä 12315 tielle 224, jota pitkin viimeinen muutaman kilometrin siivu Halikon Shellille. Tämä reitti osottautui vallan loistavaksi. Pieniä teitä pienten kylien lävitse varsin rauhallisella profiililla. Tuulikin oli enimmäkseen sivuinen tai sivumyötäinen ja meidän piti rauhotella menoa, ettemme olisi liian aikaisin Halikossa.
Halikossa teimme päätöksen poiketa alkuperäisestä suunnitelmasta ja suksia suorin tein aamupalapöydän jälkeen 110-tietä Piikkiöön, jossa aikataulun mukaan piti olla aikaisintaan 7.38 viimeisen 15 km rajalla. 110-tie oli osuuden järkyttävin vastatuulen, pitkien pelto-osuuksien ja pitkien suurten mäkien takia. Ajoitus onnistui, sillä Piikkiö tuli vastaan vähän 7.40 jälkeen. Piikkiöstä sitten valitsimme vielä paikallistuntemuksen ja GPS:n reitityskyvyn avulla pikkuteitä reitin Littoisten ja Kaarinan läpi suoraan hotellille, jossa sauna odottikin.
Ryhmässä poljeskeli 4 miestä ja kaksi sisupussi-naista. 110-tieltä lähti vielä kyytiimme maasturikuski, jolla ei liene ollut vaikeuksia pysyä kyydissä meidän vauhdeissa. Kokonaismatka 220 km.
Kalle salonen
19.12.2021, 21.19
Toista kertaa nyt mukana, läksin Lahdesta liikkeelle hieman kolmen jälkeen. Tarkoitus oli ajella laavulle silläkin uhalla että se tekee reissusta hiukan pitkähkön.
Alkumatkasta kulku aika nihkeää, Riihimäen abclta heseateria naamaan niin johan alkoi kulkea. N 15km ennen laavua näkyi kaksi takavaloa ja sain laavulle asti seuraa kahdesta "varjo" - osallistujasta. Laavulla taas mainio meininki, porukkaakin osui olemaan "tuvan" täydeltä. Laavumeiningille iso kehu ja kiitos myös tänä vuonna, jos ensi vuonna on niin vahva suositus niille ketkä ei nyt poikenneet!
Laavulta läksin Hämeenlinnaa kohti, otin jopa n 10km soratiepätkän kelistä huolimatta reittiin (yllättävän ok oli kuitenkin). Tiiriön abc:lla taas heset naamaan ja kartan tutkailua. Reitti oli alunperin piirretty pirkanhovin kautta mutta totesin että kello on niin paljon että voi ruveta suuntaamaan suoraan maalia kohti. Hiukan evästä mukaan että pärjää loppuun asti ja matkaan.
Hylkäsin ennakkoon suunnitellun reitin ja ajattelin vain ajaa 130-tietä tampereelle ja navigoida sitten perille. Kuvittelin että 130 seuraa aika tarkkaan 3tietä, joten yllätyin hiukan kun huomasin ajavani valkeakosken kautta, jälkikäteen totesin ettei se kuitenkaan tainnut paljoa kiertoa tehdä. Tämä loppupätkä oli melko raskas, vastatuulta oli tarjolla ihan tarpeeksi ja tuntui että Tampere on jossain vuoristossa kun koko ajan kiivetään loivaa ylämäkeä.
Kello löi 7.44 kahden viimeisen tunnin merkiksi ja matkaa oli vielä yli 15km jäljellä ja varpaat jo niin kohmeessa että päätin ajaa loppuun aivan urku auki josko sais hiukan lämpöä itseensä. Sai lähinnä vaatteet märäksi ja varpaat oli edelleen kohmeessa. Ja muutama kilsa ennen maalia meinasi bonkatatin jo aika pahasti, hiukan vielä suklaata naamaan ja nitkuttelin loppuun.
Perillä oli ukko aika kuutamolla mutta kyllä sauna ja aamupala teki aika gutaa. Jäin Rosendahlille nukkumaan päiväksi (peliveto) ja nyt pohjanmaalta palaavan vaimon kyydissä matkalla kotiin. Hyvä mutta raskas reissu, matkaa kertyi 262km. Ei enää ikinä enää ja ensi vuonna uudestaan!
Lähetetty minun XQ-BT52 laitteesta Tapatalkilla
tempokisu
19.12.2021, 21.27
^ arvostan :cool: noilla kyvyillä saisin tavoitteeni täyteen yhdellä lenkkikerralla..no, mukana teillä ei varmastikaan ollut hieman iäkkäämpiä naiskuskeja...
Ari Fill
19.12.2021, 23.26
Kiitos reissukertomuksista! Kypärän (hatun) nosto kaikille matkaan lähteneille!
^ arvostan :cool: noilla kyvyillä saisin tavoitteeni täyteen yhdellä lenkkikerralla..no, mukana teillä ei varmastikaan ollut hieman iäkkäämpiä naiskuskeja...
En tiedä mikä on hiukan iäkkäämpi, mutta yleisesti ottaen tapahtumassa ei ole ikärajaa.
En tiedä mikä on hiukan iäkkäämpi, mutta yleisesti ottaen tapahtumassa ei ole ikärajaa.
Niin, meillä oli 2 naista ikäluokaltaan (eihän sitä naisten ikää saa huomioida) ~50 v. Eli elämänkokemusta oli mukana ihan ...
--
Murphy elää!
Kiitos matkakertomuksista
Varmasti rohkaisevat monia uskaltautumaan pidemmillekin talvilenkeille, kuten myös minua.
Menin korjaamaan kirjoitusvirhettä aiemmassa tekstissäni, ja fooumi hukkasi koko viestin. Joten uusi yritys.
Taas on ajettu, syöty ja saunottu. Syistä, joita en itsekään tiedä, olen osallistuessani (6krt) ajanut samalla pyörällä saman lenkin ja ottanut Tuuloksen Kapakanmäellä valokuvan:
https://img.aijaa.com/t/00521/15019020.t.jpg (https://aijaa.com/wJbk7m)
Lähdin liikkeelle kotoa Tampereelta ja ensimmäinen tauko oli Sahalahdella K-Market Sahramissa. Kahvila siellä ei ole virallisesti auki, mutta kahvikone toimii, pullaa on vitriinissä ja kaupan puolelta voi ostaa muutakin syötävää. Ostokset maksetaan kaupan kassalle.
Sahalahdelta matka jatkui Sappeen tielle, jonka varrella oli jälleen hieno pienoismalli-asetelma VPK:n vanhassa Ruuttahuoneessa. Paikka on Sappeentie 700, suosittelen poikkeamaan, jos sinne päin on asiaa. Pienoismalliin on rakennettu kylän merkittäviä paikkoja ja jouluseimi. Rouva, joka asetelmaa on ollut rakentamassa, oli sattumoisin paikalla kohentamassa sen valoja.
Matkan liukkain osuus oli Puutikkalan kylän eteläpuolella, minkä tiesinkin aiempien vuosien kokemusten ja somen perusteella. Jouduin jopa taluttamaan yhden mäen ylös ojassa kävellen, kun ei siinä kohtaa muutakaan etenemistapaa tullut mieleen.
Kävin Tuuloksessa Kapakanmäen pihassa ottamassa perinteisen valokuvan ja Hesburgerissa syömässä. Siitä ajoin sitten Hämeenlinnan kautta Iittalaan, josta löytyi lisää Talvipäivänseisaus-kuskeja. Iittalasta jatkoin suoraan Tampereelle Lahdenperänkadun Shellille, josta taktisen mittaisen tauon jälkeen bonuslenkille. Olikin raskas bonuslenkki, kaltevaa ja liukasta kelviä löytyi.
Mitä naisten osallistumisesta tapahtumaan tulee, niin aina meitä on siellä muutamia ollut. Mutta naisten saunassa ja pukkarissa on vielä tilaa, joten tytöt ja rouvat mukaan vaan tulevina vuosina! Osallistujien iästä en nyt sen enempää spekuloi, kuin että ei me kaikki ihan mitään tyttösiäkään olla.
Ja muille mahdollisille ensikertalaisille: ei muuta kun ajamaan! Jos ei ole hienoa pyörää tai hienoja varusteita, niin ajaa niillä vähemmän hienoilla (kunhan se pyörä ei tielle jätä). Jos pimeä arveluttaa, niin reitin voi laatia välttäen niitä synkimpiä korpia ja/tai ajaa porukassa. Seura tauoilla on mitä parhainta ja jutut sen kun paranee aamua kohti mennessä :)
Pahoittelen kirjoitusvirheitä, en aio yrittää korjailla niitä enää.
Heikki Kerppilä
20.12.2021, 15.00
Yhden päivän toipumisen jälkeen päällimmäsenä mielessä:tuuli, täysikuu, jää.
Neljäs kerta. Lähdin Tampereen keskustasta, aikatalurajoitteiden takia matkaan vasta klo 22, ja samasta syystä yksin, aiemmat olen ajanut porukassa. Nastarenkailla tälläkin kertaa; Suomi w240 eivät ole erityisen kevyet, mutta eipä ollut ongelmia jäätiköiden kanssa missään vaiheessa. Vain joissain alamäissä vähän harmitti, kun ei uskaltanut laskea täyttä vauhtia.
Sää oli lähdössä pilvinen, mutta sateet menneet jo ohi. Pyörätiet märkää, sepelöityä asfalttia tai jäätä. Lähdin aluksi Sahalahdelle, ja sinnehän on melkein koko matka pyörätietä kun suorinta reittiä ajaa. Ilman taukoa käännyin etelään kohti Pälkänettä (Pohjalahden kautta, ei Sappeen mistä yleensä tulee ajettua) ja tässä vaiheessa mukaan astui vastatuuli, joka tuntuikin olevan läsnä koko loppuyön. Pohjalahdentie oli aika mäkistä pikkutietä, suurelta osin jäässä, olisi ilman nastoja ollut haastetta. Pälkäneellä ei ollut enää Aapiskukko auki, kaivoin untuvatakin esiin ja pidin pienen tauon. Lämpötila alkoi kääntyä plussalta miinuksen suuntaan, laitoin yhden välipaidan lisää.
Pälkäneeltä kuun valossa kohti Valkeakoskea. Vastatuuli jatkui kun oli Murronmäestä selvitty ja käännyttiin kohti länttä. Valkeakoskelta ajoin läpi, ruokaa olisi kaivannut mutta vielä oli tunti ennenkuin pääsin Pirkanhoviin. Sisätila, lämmintä ruokaa, ai että, olikin jo kaivattu. 100km takana. Tapasin myös ensimmäiset ihmiset sitten lähdön: yksi pyöräilijä ja paikallisia nuoria autoineen. Olin toivonut saavuttavani jonkun samalla reitillä olevan täällä, mutta yksin täytyi kuitenkin jatkaa vielä kohti Pirkkalaa. Säijän kautta suunnitellusti, jotta minimimatka tulee täyteen; nyt oli raskasta, kun väsymyskin jo painoi, ja tuuli vastusti, mutta aikataulu ei sallinut nopeuden pudottamista tai lisätaukoja. Pakkanen alkoi selvästi kiristyä hieman.
Pirkanhovihan on siitä jännä paikka, että se on rakennettu vain moottoritien kautta kuljettavaksi; fillarilla poikkeamisen mahdollistava yksityistie oli reitin pahin jäätikkö. Se toki oli arvattavissa jos reittiä suunnitellessa ja oli yksi syy nastarenkaiden valintaan. Lempäälää kohti jatkoin Sotavallantien kautta, ja se oli myös kunnon jäätikköä suurelta osin. Itselle jäi tästä hyvä mieli, ajo pysyi nautittavana eikä mietityttänyt jälkikäteen, että lähdinkö turhaan raskailla nastarenkailla.
Pirkkalan ABC:lla tapasin tuttuja, ja ajettiin maaliin lyhintä reittiä, Pyhäjärvi eteläkautta kiertäen.
Kokonaisuutena melko raskaan tuntuinen TPS. Olen kerran aiemmin ajanut samalla klo 22 lähdöllä, mutta silloin oli ajokaveri (keskusteluketjussa mukana oleva Pompo, jonka kanssa ajoin maalin tälläkin kerta) eikä näin kovaa tuulta.
Kiitoksia plr:lle hyvästä reittisuunnittelusta ja letkan vedosta. Ja kiitoksia muullekin porukalle seurasta! Näin ensikertalaisena yllätyin kuinka hyvin yö omalta osaltani meni ottaen huomioon syksyn sairasteluputken. Luultavasti suht rauhallinen tahti (etenkin ylämäissä) sekä pitkät tauot auttoivat tässä. Kun mentiin plr:n wattimittarin mukaan, olivat ylämäet itselleni todella kevyitä, kun taas alamäissä sai sitten tehdä töitä peesissäkin. Garminin mukaan palautumisaika olisi reilu 40h, kun edellisen viikonlopun 5h maastolenkin jälkeen Garmin näytti palautumisajaksi 72h. Itse tosin väittäisin tuon menevän toisin päin...
Ensikertalaisille tai vähemmän ajaneille antaisin vinkeiksi syödä ja juoda tauoilla kunnolla (tässä tapahtumassa niitä on enemmän ja ne ovat pidempiä kuin monessa muussa) sekä ajaa rauhallista tahtia, etenkin ylämäet. Sinänsä itsestään selviä asioita, mutta tuppaavat ainakin itsellä välillä unohtumaan :)
PS. Lokareista vielä sen verran, että taas kerran tuli todettua että ainoastaan lähes maahan asti yltävä takalokari suojaa perässä ajavia. Olin itse ensimmäisellä tauolla aivan yltä päältä kurassa, vaikka edellä ajavalla "pitkät" lokasuojat olikin.
Syöminen on ainakin minulla hieman ongelmallista näillä pidemmillä reissuilla. Kun jossakin vaiheessa on syöty muutama burgeriannos tms, niin tuntuu ettei alas saa enää mitään ja närästys alkaa. Kuitenkin energiaa pitää saada koko ajan lisää, jotta matka jatkuu. Tässäkin voi toki vähän katsoa peiliin ja miettiä, että pitikö ottaa heti ensimmäisellä tauolla isot makkaraperunat. :D
Nyt tuli suunniteltua käytännön syistä pari ehkä hieman turhan pitkää 60-70 km etappia taukopaikkojen väliin. Joku 40-50 km voisi olla aika optimi, niin ei tarvitse oikeastaan pitää hätägeeliä kummempaa energianlähdettä mukana ja voi matkailla luottokorttivarusteilla. Vaikka nytkin kaikki tavarat renkaanpaikkausvehkeitä lukuunottamatta mahtuivat tuuliliivin taskuihin, oli siellä puolet sellaista, jota ei tarvittu. Startissa oli myös toisen koulukunnan edustajia, jotka kuitenkin tällä kerralla olivat jättäneet klapit kotiin, mutta muuten näytti varustus olevan "riittävä". Sekin on kyllä hyvä tapa edetä, kun ei tarvitse luottaa taukopaikkojen aukioloihin.
tempokisu
20.12.2021, 18.47
En tiedä mikä on hiukan iäkkäämpi, mutta yleisesti ottaen tapahtumassa ei ole ikärajaa.
Se ei ollutkaan pointti, vaan se että esimerkiksi viikonlopun yhteislenkeillä oli aiemminkin ( vuosituhanen alussa) vain 1-2 naiskuskia. Mutta ei ikinä ollut 56-vuotiasta naiskuskia mukana, eikä ole todennäköisimmin nytkään.
Paino sanalla hiukan iäkkäämpi, kun veteraanistatuksen saa 35-vuotiaana.
^ näitä pitää harjoitella, löytää sitten itselleen sopivan energiatankkaus- rytmin. Aikoinaan kävin edellispäivänä jemmaamassa vesipullon Säijään, jos loppumatkasta tarttee juomista.
Suunnittelin eväshetket aika hyvin, kävin Valkeakoskella tai isä toi evästä matkan varrelle...mutta oli niitä ongelmiakin, useammankin kerran kävin syömässä marjoja akuuttiin energiavajeeseen, ja itsenäisyyspäivälenkillä söin lunta..
Matkan liukkain osuus oli Puutikkalan kylän eteläpuolella, minkä tiesinkin aiempien vuosien kokemusten ja somen perusteella. Jouduin jopa taluttamaan yhden mäen ylös ojassa kävellen, kun ei siinä kohtaa muutakaan etenemistapaa tullut mieleen.
Puutikkalan eteläpuolellahan on tietysti Sappeen kylä, jota ei tule sekoittaa Pälkäneen vastaavaan, koska ollaan Hämeenlinnan puolella. Mäki oli varmaankin se hevostallin kohdalta vanhalle kyläkoululle nouseva mäki.
Ei voi kuin hattua nostaa kaikille osallistujille.
Puutikkalan eteläpuolellahan on tietysti Sappeen kylä, jota ei tule sekoittaa Pälkäneen vastaavaan, koska ollaan Hämeenlinnan puolella. Mäki oli varmaankin se hevostallin kohdalta vanhalle kyläkoululle nouseva mäki.
Ei voi kuin hattua nostaa kaikille osallistujille.
Kappas, sielläkin on Sappee! Hevostallin mäkikin oli aika jäässä, mutta se vielä hankalampi oli siitä etelään päin metsän keskellä.
Tunnustan kuuluvani tähän koulukuntaan, joka pakkaa talvella hieman ylimääräistä mukavuutta mukaan. Untuvatakki, vaihtohaskat ja kuiva pipo oli mukavia tauoilla :) toki oli niitäkin tavaroita mitä ei olisi tarvinnut ollenkaan mm. paikkaus- ja korjaustarvikkeet, puhelimen laturi ja virtapankki. Ensi kerralla voikin pohtia mitä pakkaa mukaan.
Pyörässäni oli SKS:n Longboardit eli lähes maata viistävät kiinteät lokarit. Ei haitannut rapa eikä vesi missään vaiheessa ja pyöräkin pysyi lähes puhtaana.
Kesällä uskaltaisinkin lähteä luottokorttivarustuksella ja erilaisella pyörällä liikenteeseen :)
Heikki Kerppilä
22.12.2021, 00.09
Kappas, sielläkin on Sappee! Hevostallin mäkikin oli aika jäässä, mutta se vielä hankalampi oli siitä etelään päin metsän keskellä.
Hämäläisillä on ollut pulaa nimistä, sillä Puutikkalan eteläpuolella on Iso-Roine; se on aivan eri järvi kuin Kangasalla sijaitseva, pyöräilijöille tuttu Roine
Sent from my iPhone using Tapatalk
Tulokset: https://www.randonneurs.fi/talvipaivanseisaus-2021-tulokset/
Jos/kun loput vielä ilmoittelevat tuloksiaan (linkki sähköpostissa), niin päivitetään vielä listaa.
Pyöräily
25.12.2021, 13.15
Onko tietoa milloin randonneurs paitoja tilataan, ja mihin niistä tulee tietoa.
nikobiker
26.12.2021, 17.51
Kuinka paljon muuten oli ilmoittautuneita eri paikkakunnille tänä vuonna?
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.