Näytä tavallinen näkymä : Sram takapakasta.
Itikkapoukama
20.10.2021, 09.39
Maastopyörään uudet ketjut ja tietenkin jälleen kerran liian myöhään, elikkäs näyttäisi ketju pomppivan eniten käytetyillä rattailla. Ei taas huvittais maksaa täyden 12-rattaisen pakan hintaa muutaman kuluneen rattaan takia. Onkohan Sramin 12 rattaisiin mahdollista vaihtaa vain noita pienempiä rattaita?
Pikkurattaat kuluneet? Olisko sähköpyörällä ajettu? Voisko jonkun luomupyöröilijän kanssa ehdottaa pakan vaihtoa päittäin? Itsellä ainakin jää aina pikkurattaat lähes koskemattomiksi :)
Paksupolkija
20.10.2021, 10.11
Ei ole. Osta aina kahdet ketjut ja kierrätä esim 500km välein. Lisäksi sijoita 10e ketjunkulumamittariin ja kun toinen ketju kuluu liikaa, vaihdat uuden tilalle. Jos olet e-pyöräilijä, niin älä vedätä väännöllä aina, vaan käytä nopeampaa kadenssia ja tällöin myös useampia rattaita kuluman hillitsemiseen.
Itikkapoukama
20.10.2021, 11.20
Ihan luomupyöräilyssä on kulunu. Tämä on nyt toinen pakka kahteen vuoteen joka kulahtaa kolmen pienimmän rattaan osalta puhki. Pitäis tosiaan alkaa kierrättään noita ketjuja useammin, mutta kun tahtoo aina unohtua ja ei noi remppailut niin kauheasti kiinnosta.
Tai sitten vaihdan omaan käyttöön sopivamman pyörän.
Millainen voimansiirto, pyörä ja millaisessa ajossa?
Isompaa rieskaa eteen niin voi käyttää pakan isompiakin lehtiä, rattaat kestää pidempään.
erikoista, mutta vastaus aloittajan kysymykseen: https://ebikebrothers.fi/product/308/sram-ratassetti-pg12101230-eagle-cassette-takapakkaan
^nuo siis HG vaparin kasettiin eli NX ja SX
joo ja ajattelin että kysyjällä olisi myös irtorattailla oleva pakka eikä niitattua xd mallia kun on yksittäisiä rattaita vaihtamassa
Totta juu, xd kasetti ei taida purkaantua.
Itikkapoukama
20.10.2021, 16.20
Millainen voimansiirto, pyörä ja millaisessa ajossa?
Pyörä on Cube reaction race, pakka Sram XG-1275, 10-50T ja ketju X01 Eagle.
Pääosin työmatkaajoa ja sitä tulee noin 50 kilsaa viikossa läpi vuoden. Satunnaisia ajeluja sitten ihan maastossa, joku 100-200 kilsaa/vuosi.
maalinni
20.10.2021, 16.27
Isompaa rieskaa eteen niin voi käyttää pakan isompiakin lehtiä, rattaat kestää pidempään.
Ääni tälle
^Samoin, jos nykyinen 32piikkinen niin kaksi tai neljä piikkiä lisää. Kannattaa kuitenkin tarkistaa että minkä kokoinen ratas menee...
KAhteen vuoteen tulee ketjun aloittajalla ajoa tasaisen vauhdin taktiikalla reilut 5000 kilometriä.
Toimenpide-ehdotukset, joilla ongelma ratkeaa:
1. isompi eturatas
2. pidä voimansiirto puhtaana
3. tarkkaile ketjun kulumaa
Itikkapoukama
20.10.2021, 17.50
Isompi eturatas on ollut mielessä ja nyt se lähtee hankintaan kunhan vaan jostain löytyis.
Mitähän rattaissa tarkoittaa tuo offset arvo? On näköjään 3mm ja 6mm offsetilla olevia rattaita.
Isompi eturatas on ollut mielessä ja nyt se lähtee hankintaan kunhan vaan jostain löytyis.
Mitähän rattaissa tarkoittaa tuo offset arvo? On näköjään 3mm ja 6mm offsetilla olevia rattaita.3mm boost perälle 148mm. 6mm kapeemmalle 142mm.
Sent from my YAL-L21 using Tapatalk
Itikkapoukama
20.10.2021, 19.17
3mm boost perälle 148mm. 6mm kapeemmalle 142mm.
Sent from my YAL-L21 using Tapatalk
Ja sama selkosuomeksi?
Sama aihe, mutta eri kohde. Onko olemassa väärään suuntaan olevaa 3mm offsettiratasta? Tuli vaan mieleen, kun vanhemmassa Epicissä on nyt XX1 BB30 kammet ja suurin ratas, joka mahtuu paikalleen, on 32 piikkinen 0mm offsetilla. Jos tilalle haluaisi isompaa ratasta, tarvisi joko kampea tai ratasta saada ulos päin. Koitin ihan vain kääntää 3mm rattaan toisin päin, mutta siten rattaan kiinnityspultit ottaa kiinni kammen ja rungon väliseen holkkiin/prikkaan (~15 mm). Kampea ei saa juurikaan ulos päin. Mitähän keksisi kokeilla seuraavaksi? Saiko raati kiinni onkelmasta vai tarviiko kuvan, joka kertoo enemmän kuin tuhat sanaa?
^Sitä varten on spacereita joilla saa ratasta ulos mutta jos yrittää liikaa niin saattaa ketjulinja muuttua olennaisesti.
^^Millaisella taka-akselilla pyöräsi siis on, jos perä on 148mm leveä niin silloin ns. Boost jolloin 3mm offset on oikea ja 6mm vastaavasti 142milliselle perälle...
Ja sama selkosuomeksi?
Eli ketjulinja riippuu perän leveydestä. Eli siis takahaarukan. 148 millinen on Boost ja 142 millinen ei-boost. 3mm offset on ulompana kuin 6mm ratas.
Sitä varten on spacereita joilla saa ratasta ulos mutta jos yrittää liikaa niin saattaa ketjulinja muuttua olennaisesti.
Eli meinaat kammen ja rungon tai siis kammen ja keskiön välisiä prikkoja? Tommonen noin 15 millin prikka siellä nyt on voimansiirron puolella ja kampea ei saisi kuin palttiarallaa millin ulommas kammen säädöllä. Muuten loppuu säätövara. Ja kammen akseli. Vaan eipä siltikään riitä. Ja taitaa olla vielä pidempi akseli kahdesta vaihtoehdosta.
Kuvassa vastaavat kammet akseliltaan.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211020/04d5ca48b444492d67ffb1f86e791e5c.jpg
Pyörä on Cube reaction race, pakka Sram XG-1275, 10-50T ja ketju X01 Eagle.
Pääosin työmatkaajoa ja sitä tulee noin 50 kilsaa viikossa läpi vuoden. Satunnaisia ajeluja sitten ihan maastossa, joku 100-200 kilsaa/vuosi.Xd kasetti siis, eli rattaita ei voi vaihtaa. Osta seuraavaksi xx1 kasetti, kehuvat että kestää kilsoja vaikka maksaakin paljon. Ja toinen on heittää kaikki ketjuöljyt roskiin, ne vaan kerää sontaa mikä syö kaikkea. Siirryt parafiinipohjaisiin.
F. Kotlerburg
21.10.2021, 10.38
Eli meinaat kammen ja rungon tai siis kammen ja keskiön välisiä prikkoja? Tommonen noin 15 millin prikka siellä nyt on voimansiirron puolella ja kampea ei saisi kuin palttiarallaa millin ulommas kammen säädöllä. Muuten loppuu säätövara. Ja kammen akseli. Vaan eipä siltikään riitä. Ja taitaa olla vielä pidempi akseli kahdesta vaihtoehdosta.
Kuvassa vastaavat kammet akseliltaan.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211020/04d5ca48b444492d67ffb1f86e791e5c.jpg
Nure olettaa nyt että sulla on spideri johon voi laittaa prikkoja pulttien alle. Eipä tuohon ongelmaan taida ratkaisua olla, jos ei ratas mahdu väärinpäin. Jonkun muun valmistajan ratas voi toki mahtua, mutta kokeiluahan tuo vaatii.
^En oleta mitään ja erotan prikan ja spacerin toisistaan enkä kyllä noissa kammissa spideria näe... Siis tarkoitin spacereita jotka tulee laakerin ja kammen väliin kuten esim. DUB käyttää...
Sama aihe, mutta eri kohde. Onko olemassa väärään suuntaan olevaa 3mm offsettiratasta?
On. Sramin fat5 gxp läskikammissa on eturatas offset väärään suuntaan, -4mm. Ratas on sram directmount kolmella ruuvilla mutta en ole muihin sramin kampiin testannut sopivuutta.
On. Sramin fat5 gxp läskikammissa on eturatas offset väärään suuntaan, -4mm. Ratas on sram directmount kolmella ruuvilla mutta en ole muihin sramin kampiin testannut sopivuutta.
Hienoa! Saakohan noita 34–> piikkisinä? Kun suora ratas (0mm) sopii kyllä 30 vai oliko 32 piikkisenä paikalleen. Tarttisi isompaa.
Hienoa! Saakohan noita 34–> piikkisinä? Kun suora ratas (0mm) sopii kyllä 30 vai oliko 32 piikkisenä paikalleen. Tarttisi isompaa.
Oma ratas näkyy olevan 30t, en osaa sanoa kuinka isoja on olemassa ja mikä on saatavuus, sen verran eksoottinen on.
Itelle laitoin pienemmän jonka tilasin jostain kiinasta ebayn kautta ja siinä oli offset 0 mutta toimi omassa systeemissa silti.
Ei taida olla -4 läskirattaissa noin isoja rattaita saatavana.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.