Näytä tavallinen näkymä : Älylasit / Garmin Varia Visio / Raptor / etc
Työhommien tiimoilta kiinnostaisi kuulla, että onko joka käyttänyt pyöräilyssä (tai miksei muutenkin) jotain AR älylaseja. Esimerkiksi siis Garmin Varia Vision tai Everysight Raptor, tai sitten jotain muuta vastaavaa.
Ei niinkään siinä mielessä, että olisi itse pakko hankkia, vaan yleisemmin. Eli esim oliko hyötyä/haittaa, mitä vain.
Taustana voin kertoa, että on tullut oltua tekemisissä erilaisten VR/AR-juttujen kanssa suunnilleen 20v enemmän tai vähemmän, ja nytkin on pari (jotain ihan muuta kuin pyöräilyjuttua) tapausta käsillä ja pitää miettiä, miten toteutetaan.
Lähetetty ennen loppuun asti miettimistä.
Mulla on noi Garminin Varia Visionit, kun jostain ulosheittolaarista sain halvalla. Hauska lelu, mutta ei siitä oikein muuhun ole. Lisäpaino vetää helposti laseja koko ajan vinoon. Lisäksi jos käyttää samalla Varia-tutkaa, VR-härpäke saattaa katkaista yhteyden Edgeen ja alkaa näyttämään pelkkää tutkatietoa. Sitten sen uudelleenparittaminen on oma jumppansa, jota ei montaa kertaa saman lenkin aikana viitsi tehdä.
^ Joo, tuon lisäpainon aiheuttaman lasien vinoon vetämisen kyllä uskon. Vaikka massa on pieni, niin silti sekin vaikuttaa kun on vain toisella puolella.
Garminissa lisäksi huonoa on tuo toteutus, kun se on käytännössä pakko sijoittaa näkökentässä sivuun, jolloin niiden tietojen katseleminen vaatii, että katse pitää kääntää reilusti pois ajolinjalta. Ei se nyt mahdottomia haittaa, varsinkin jos katsoo vain silloin tällöin tai käyttää navigoinnin apuna (siihen tulee myös navigoinnin kääntymisohjeet), mutta jatkuvaan seurantaan stongassa oleva Edge on parempi.
Diopterisäädöt riittävät ainakin minulle, vaikken pysty esimerkiksi lukemaan ilman laseja.
Itse olen aika paljon miettinyt tuon (ja monen muunkin laitteen) kohdalla sitä, että miten suuri on sen tuottama lisäarvo verrattuna käytöstä aiheutuvaan haittaan.
Kun esim tuo Garminin kohdalla en keksi, miksi olisi 400 euron edestä kätevämpää katsoa yläviistoon nähdäkseen tiedon, joka yleensä näkyy vilkaistessa alaviistoon siihen Garmin Edgeen.
Ja kun vielä se laite tekee sen pienen lisäpainon laseihin. Vaikkei se ole iso, niin se voi alkaa ärsyttämään.
Vaan eipä tainnut tuo Garmin sen paremmin kuin Raptorkaan olla mikään hittituote. Garminia saa vielä vanhoista varastoista, Raptorilla näkyy olleen pari vuotta aika hiljaista eikä ole tuotteita saatavilla.
Toki noita näköjään edelleen teknologiaselvityksissä hypetetään.
Uusia AR-laitteita kyllä pitäisi olla taas markkinoille tulossa. Saa nähdä, tuleeko uusia pyöräilyyn tai muuhun urheiluun tarkoitettuja.
Kypärän visiireihin integroitu laite voisi olla toimivampi kokonaisuus, ergonomia olisi helpompi hallita. Saa nähdä...
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.