Näytä tavallinen näkymä : Matkatoimistojen, lentoyhtiöiden ja varausalustojen keskustelu.
Tässä ketjussa keskustellaan otsikon mukaisten aiheiden tuomista ongelmista tai eduista pyöräilijän näkökannalta. Jaetaan vinkkejä ja kerrotaan suosituksia toimintatavoista.
Itse havainnut, mahdollisesti pandemiasta johtuen, että palveluissa tapahtunut heikentymistä ja pyörän mukaan saamisessa on ollut ongelmia ja pompottelua eri tahojen välillä.
Kerro kokemuksiasi ja hyviä käytäntöjä aiheesta.
Tällä hetkellä ei voi luottaa lupauksiin, että vaikkapa erikoismatkatavaran varaus onnistuu lähempänä lennon ajankohtaa. Jos saat jonkin lupauksen milloin pitäisi onnistua, tarkasta heti tuon päivämäärän tullen toimiiko palvelu luvatusti. Jos ei, niin saman tien selvittämään.
Otin Finnairin lennoille liput, jotka sisältävät 23 kg laukun. Varmuuden vuoksi varasin vielä lisälaukun (23 kg, 25 €/suunta Euroopassa), jotta ei mene liian tarkalle painorajojen kanssa.
CHECKED BAGGAGE UP TO 23KGS OR MUSICAL INSTRUMENT MEDIUM 23KG OR SKI OR SNOWBOARD UP TO 23KG OR SPORT EQP MEDIUM UP TO 23KG (ja lisäksi 1 prepaid baggage)
JohannesP
12.10.2021, 11.49
Nousseet polttoainekulut tai korona ovat ainakin nostaneet ruumaan menevien tavaroiden hintaa roimasti mihin ainakin itse tottunut. Juuri katsellut Mallorcan lippuja eri yhtiöiltä ja edelleen pääsee vajaalla parilla sataa meno-paluun, mutta pelkästään yksi ruumaan menevä laukku nostaa satasella hintaa eikä puhuta edes pyörälaukusta.
Kellään tuoretta tietoa saako Lufthansalla vielä kuljetettua pyörää economy lipullakin Evocissa ilman lisämaksua jos paino jää alle 23 kg? Täältä muistan ennen koronaa tuon lukeneeni, mutta googlella ei tähän löydy varmistusta. 80 € per suunta olisi nykyhinta. Finskillä taitaa pyörät kulkea tällä hetkellä halvimmillaan 55 eurolla per suunta.
Finskillä taitaa pyörät kulkea tällä hetkellä halvimmillaan 55 eurolla per suunta.
Lue mun viestini yllä Finskin osalta.
JohannesP
12.10.2021, 13.29
Lue mun viestini yllä Finskin osalta.
Eli saat kuljetettua pyörän lisälaukun 25€/suunta hinnalla vai mitä tuosta pitäisi ymmärtää? Finskin sivuilla lukee kuitenkin selvästi 55€.
Polkupyörän maksimipaino on 23 kg. Jos polkupyöräsi on painavampi, veloitamme painavan matkatavaran lisämaksun (32 kg asti).
Kuljetusmaksu on 75 € mannertenvälisillä lennoilla ja 55€ Euroopan- ja Lähi-idän lennoilla. Hinnat ovat lennolle yhteen suuntaan.
Lisäksi toi Finskin kova pyöräilylaukkusääntö mietityttää onko siinä mahdollisuutta, että pyörä jääkin kuljettamatta Evocilla. Toisessa lentotopikissa parin vuoden takaa sanottiin, että vie laukun tiskille eikä kysele mitään, mutta vähän kuulostaa riskialttiilta riippuen kuka töissä.
Travelkicking
12.10.2021, 17.48
Siirrän tähän booking.comiin liittyvän tarinan toisesta ketjusta.
2018 pyöräiltiin Gardalle 2 pv etuajassa. Majoitus oli varattu etukäteen vain 3 viimeiseksi päiväksi. Ei siinä mitään, B&B luki yhden komean taajama-maatilan teräsaidassa. Ei kun tiedustelemaan porttikongin yhteyslaitteella vapaata huonetta. Toisessa päässä oli about 90 v mummo, joka lopulta päästi meidät sisälle ja antoi vapaan huoneen. Mummo ilmoitti kielitaidokseen 'spreche nix' ja mä taasen en puhu italiaa montaa lausetta. Myöhemmin mamman pojanpoika tuli tapaamaan meitä ja mummolle selvisi, ettemme olleet maksaneet huoneesta etukäteen booking.comin kautta. Mamma ehdotti meidän heittämistä ulos. Poika oli ihan kalpeana. Ehdotin sitten due notte yhden sijasta, jolloin ongelma ratkesi.
Eli saat kuljetettua pyörän lisälaukun 25€/suunta hinnalla vai mitä tuosta pitäisi ymmärtää? Finskin sivuilla lukee kuitenkin selvästi 55€.
Polkupyörän maksimipaino on 23 kg. Jos polkupyöräsi on painavampi, veloitamme painavan matkatavaran lisämaksun (32 kg asti).
Kuljetusmaksu on 75 € mannertenvälisillä lennoilla ja 55€ Euroopan- ja Lähi-idän lennoilla. Hinnat ovat lennolle yhteen suuntaan.
Lisäksi toi Finskin kova pyöräilylaukkusääntö mietityttää onko siinä mahdollisuutta, että pyörä jääkin kuljettamatta Evocilla. Toisessa lentotopikissa parin vuoden takaa sanottiin, että vie laukun tiskille eikä kysele mitään, mutta vähän kuulostaa riskialttiilta riippuen kuka töissä.
Kiinnostavan ristiriitaista informaatiota. Toivoakseni kukaan en poimi fillaria laukusta.
HXX1100H
13.10.2021, 08.55
Voi mennä reissu pilalle jos lähtee testailemaan tiskille .. Kuten JohannesP ylempänä toteaakin niin yhtöillä on varmasti paineita nostaa hintojaan /tiukentaa ehtojaan. Haasteita luvassa myös jos ei lennä saman yhtiön koneiden suorilla lennoilla edestakaisin . Lisäksi jotkut yhtiöt vaativat sähkövaihteisista pyöristä akun irroittamisen jne. Tästäkin on omakohtaista kokemusta .
^Lisäksi sähköpyöriä ei kuljeteta edes ilman akkua. Joka sinänsä on kummallista.
Sähkövaihteisessa akun irrottaminen on vähän ratkaisusta riippuen helpompaa tai vaikeampaa.
Voi mennä reissu pilalle jos lähtee testailemaan tiskille .. Kuten JohannesP ylempänä toteaakin niin yhtöillä on varmasti paineita nostaa hintojaan /tiukentaa ehtojaan. Haasteita luvassa myös jos ei lennä saman yhtiön koneiden suorilla lennoilla edestakaisin . Lisäksi jotkut yhtiöt vaativat sähkövaihteisista pyöristä akun irroittamisen jne. Tästäkin on omakohtaista kokemusta .
Tuo aiemman viestini "CHECKED BAGGAGE UP TO 23KGS OR MUSICAL INSTRUMENT MEDIUM 23KG OR SKI OR SNOWBOARD UP TO 23KG OR SPORT EQP MEDIUM UP TO 23KG" on kopioitu matkalipustani, joten luotan siihen.
Finnair ilmoittaa, että sähköpyöriä ei oteta lennolle. Sähköavusteisista vaihtajista ei ole tietoa. Yhdysvalloista löysin tietoa mutta se ei tietenkään sido suomalaista yhtiötä Euroopan-lennolla: "The TSA suggests you carry the battery in your carry-on bags if possible. This is easily done on a bike with an external Di2 battery. In the case of an internal battery it is OK to keep the battery on the bike, but TSA recommends disconnecting the battery."
Löysin lisäksi tämän: https://cms.finnair.com/resource/blob/2348544/1e846dfbedd4c6740d5c507da17ca274/Finnair_lithium_battery_instruction_en.pdf
Di2-akku on 500 mAh, 3.7 Wh max
Saattaisi siis mennä ruumassa, kunhan vaan löydän tavan miten varmistaa ettei akku ole kiinni.
Erikoismatkatavara on yleensä mikä tahansa normaalia laukkua suurempi tai painavampi matkatavara. Normaali matkatavara saa painaa enintään 23 kg (economyluokka) ja 32 kg (businessluokka) ja sen ulkoiset mitat yhteenlaskettuna (pituus+leveys+korkeus) voivat olla enintään 158 cm.
Kun urheiluvälineesi on pakattu laukkuun, joka sopii yllä kuvattuihin mittoihin, se katsotaan normaaliksi matkatavaraksi. Kuljetamme myös useimmat soittimet osana sallittua matkatavaramäärääsi. Alla on tarkempia tietoja urheiluvälineiden ja soitinten kuljettamisesta.
pyörä ei mahdu 158 cm mittaan
finnairin sivuilta:
https://www.finnair.com/fi/fi/special-baggage-form
ja hinta
https://www.finnair.com/fi-fi/matkatavarat-finnairin-lennoilla/lis%C3%A4matkatavaramaksut
(https://www.finnair.com/fi-fi/matkatavarat-finnairin-lennoilla/lis%C3%A4matkatavaramaksut)
Evoc-pyörälaukun pituus 146 cm. Jonottelen aspaan josko saisin Finnairilta vastauksen akun osalta. Toinen vaihtoehto on ostaa kompaktikammet vanhempaan pyörään, jossa ei sähköä ole.
JohannesP
13.10.2021, 10.45
Itse kyselisin pyöränkin varauksen perään ettei jää reissu ruumapaikasta kiinni. Ei tuo ainakaan ole puhtaasti Finskin ohjeiden mukaan menossa vaikka aspa olisikin liput myynyt.
ulkoiset mitat yhteenlaskettuna (pituus+leveys+korkeus) voivat olla enintään 158 cm.
pyörä ei mahdu 158 cm mittaan
HXX1100H
13.10.2021, 11.27
Evoc-pyörälaukun pituus 146 cm. Jonottelen aspaan josko saisin Finnairilta vastauksen akun osalta. Toinen vaihtoehto on ostaa kompaktikammet vanhempaan pyörään, jossa ei sähköä ole.
Minun tapauksessa matkatoimisto oli Tjäreborg joka käytti TUI:n koneita. TUI vaati akun(sama kuin sinulla) irroittamisen ja siitä olisi tullut vielä erillinen merkintä matkustusasiakirjaan. Reissu ei kuitenkaan toteutunut , koska ennen sitä ehdin pannuttamaan itseni sairaalaan..
Laitoin vielä erikseen aamulla pyörävarauksen täällä https://www.finnair.com/fi/fi/special-baggage-form
Muutaman tunnin kuluttua: "Olemme vahvistaneet varaamasi erikoismatkatavara palvelun (pyörä) "
Hankalaksi kyllä menee se, minkä fillarin tuonne pystyy ottamaan mukaan. Vanhassa on standardikammet, uudessa akku. Pitäisi siis olla pyörä, jossa mekaaniset vaihteet ja kompaktikammet. (... vanhaa Ultegra/105-kampisarjaa kellään 2x10 voimansiirtoon?)
Oma pyörä on tietenkin aina oma, mutta ainakin Gran Canarialta löytyy laadukkaita vuokrapyöriä jos sellainen on vaihtoehto.
Minulle jäi tuosta Finnairin pyörän kuljetuksesta vähän auki, että onko hinta 55€/suunta vai 55€/lento. Täällä on merkitystä kuin täältä maakunnista lähtee reissuun.
Lähetetty minun IN2013 laitteesta Tapatalkilla
Oma pyörä on tietenkin aina oma, mutta ainakin Gran Canarialta löytyy laadukkaita vuokrapyöriä jos sellainen on vaihtoehto.
Minulle jäi tuosta Finnairin pyörän kuljetuksesta vähän auki, että onko hinta 55€/suunta vai 55€/lento. Täällä on merkitystä kuin täältä maakunnista lähtee reissuun.
Lähetetty minun IN2013 laitteesta Tapatalkilla
Maakuntakoneisiin ovat huonosti otaneet pyöriä eikä muistaakseni voinut varata etukäteen kun viimeksi kyselin, olen siksi siirtynyt VR:llä hesaan ja iltapäiväkoneella eurooppaan tyyliin.
Nyt on kyllä turhaa vouhotusta ainakin finskin osalta. Itellä veikkaan >20 lentoa ja aina sähkövaihteilla, kisoissa tuplafillarit ja vara-akutkin mukana. Ei koskaan noottia, turvatarkastuskin tehty. Kyllähän niiden on jo tiedettävä turvallisuusasiantuntijoina, että normi fillarin akku menee heidän ohjeen alle. Käsittääkseni ilmoitettu 3.7Wh<<<<100Wh , että asia ei sen enempää kannata tiedottakaan. olishan se ohjeena fillarivarauksen yhteydessä.
sallittua finnairin nettiohjeen mukaan
https://cms.finnair.com/resource/blob/2348544/1e846dfbedd4c6740d5c507da17ca274/Finnair_lithium_battery_instruction_en.pdf
JohannesP
17.10.2021, 13.07
Kerroppa fiber kokemuksia reissun jälkeen tuliko Finnarin kanssa mitään ongelmia Evocin suhteen. Ei mulla itselläni ole mitään laukkua, mutta noita Evoc pro-malleja löytyy useammalta vuokralle fillaritorin puolelta.
Tuli varattua lennot Finnairilta Barcelonaan 4.5. - 20.5.2022 mistä matka edelleen Gironaan. Uusi paikka itselleni, mutta näytti ihan hyvältä rauhallisemmalta kohteelta. Edullisuus plussaa.
Toivottavasti tiet riittävän hyvässä kunnossa missä olisi kohtuullisen mukavaa ajaa myös 23 mm renkailla (ykköspyörää en viitsisi ottaa lentokoneeseen). Mahdollisesti sit vuokraa yksittäisille päiville testiin jotakin uutta, esim. Mosaicin gg-titskua tarjolla Ekarilla 85 €/pvä.
^
Ei nyt varsinaisesti liity ketjun aiheeseen mutta tuskin kovin tyhjä arpa tuo Girona on. Varmasti yksi parhaimpia paikkoja leireillä, niin paljon siellä pro-kuskit leireilee ja myös asustaa.
JohannesP
17.10.2021, 13.59
^
Ei nyt varsinaisesti liity ketjun aiheeseen mutta tuskin kovin tyhjä arpa tuo Girona on. Varmasti yksi parhaimpia paikkoja leireillä, niin paljon siellä pro-kuskit leireilee ja myös asustaa.
Tälläisellä mielikuvalla matkan myös varasin. Ei tullut kauheasti perehdyttyä, kun paikan muu tarjonta sekä hinnat lentojen ja airbnb:n suhteen oli paikallaan. Kerran tonne matkustaa ja alun alkaenkaan ei ole puhdas lomamatka niin olisin voinut vähän pidemmänkin reissun varata. Mieluisat kämpät alkoi kuitenkin olemaan varattuja toukokuun loppupuolella.
Finnairilla suora lento kahdelle oli 420 € sis. yksi ruumalaukku ja yksi erikoismatkatavara. Esim. Mallorca olisi ollut samanlaisella kokoonpanolla Lufthansalla, Finnairilla tai Norwegianilla yli 600 €. Periaatteen kannalta vähän liikaa euroopan lennoista.
Tuli myös huomattua, että nykyaikana lentoliput saa poikkeuksetta edullisemmin tai vähintään lähelle samaan hintaan suoraan lentoyhtiöiltä kuin kilpailevien matkaportaalien kautta. Jääpä yksi välikäsi pois jos tarvii alkaa vääntämään.
Kerroppa fiber kokemuksia reissun jälkeen tuliko Finnarin kanssa mitään ongelmia Evocin suhteen. Ei mulla itselläni ole mitään laukkua, mutta noita Evoc pro-malleja löytyy useammalta vuokralle fillaritorin puolelta.
Tuli varattua lennot Finnairilta Barcelonaan 4.5. - 20.5.2022 mistä matka edelleen Gironaan. Uusi paikka itselleni, mutta näytti ihan hyvältä rauhallisemmalta kohteelta. Edullisuus plussaa.
EVOC on ollut (http://fillari.blogspot.com/2018/11/how-to-fly-with-bike.html) Finnairin ja muidenkin yhtiöiden kyydissä monta kertaa, eikä ole ollut ongelmia.
Gironan kulmilla voisi olla kiva itsekin polkea.
Markku Silvenius
26.10.2021, 21.30
Alicanteen on fillarit norskien kautta 35/sivu ainakin tossa joulukuussa, ei vielä ihan kipurajan ylitse.
^
Ei nyt varsinaisesti liity ketjun aiheeseen mutta tuskin kovin tyhjä arpa tuo Girona on. Varmasti yksi parhaimpia paikkoja leireillä, niin paljon siellä pro-kuskit leireilee ja myös asustaa.
Perunanviljelijöiden pääkaupunki. En ehtinyt reissulla ajamaan mutta ravintolat merkittävästi Barcelonaa halvempia, paljon kuskeja liikenteessä ja La Fabrica -kahvila oli kyllä hyvä. Luotijuna aika kallis normijunaan verrattuna.
Kellään tuoretta tietoa saako Lufthansalla vielä kuljetettua pyörää economy lipullakin Evocissa ilman lisämaksua jos paino jää alle 23 kg? Täältä muistan ennen koronaa tuon lukeneeni, mutta googlella ei tähän löydy varmistusta. 80 € per suunta olisi nykyhinta. Finskillä taitaa pyörät kulkea tällä hetkellä halvimmillaan 55 eurolla per suunta.
Toimi ainakin vielä syyskuun lopulla. Economy on muistaakseni se lippuluokka joka sisältää ruumalaukun. Pyörälaukku kulkeutui matkalaukun hinnalla 25€/sivu.
Edellyttää ilmoituksen laukun vaihdosta soittamalla aspaan ( jonka kuuluvuus puhelimessa sekä englannin aksentti on todella tuurissaan...).
Helsingin päässä tosin kyselivät onko maksettu etukäteen ja Italian pään toisella operaattorilla ( Air Dolomiti ) oli tieto pyörälaukusta kokonaan saamatta. Siitä onneksi selvittiin.
Tuli myös huomattua, että nykyaikana lentoliput saa poikkeuksetta edullisemmin tai vähintään lähelle samaan hintaan suoraan lentoyhtiöiltä kuin kilpailevien matkaportaalien kautta. Jääpä yksi välikäsi pois jos tarvii alkaa vääntämään.
Viimeistään korona-aikana tuli oppirahat maksettua noitten välikäsien suhteen. Kaikki matkatavarat ja muu säätäminen yleensä maksaa moninkertaisesti vaikka lennon hinta olisi näennäisesti edullinen.
Lennon peruuntuessa rahojen takaisin saaminen mahdotonta. Esim. Lufthansan peruutuksen jälkeen rahat olivat tilillä seuraavana päivänä.
Nykyään vain ja ainoastaan varaukset suoraan lentoyhtiöiltä.
^ Ei nyt liity pyöräilyyn mutta olen aina varannut lennot suoraan lentoyhtiöiltä. Hinnatkin ovat olleet hyvinkin kilpailukykyiset ja tarvittaessa on voinut asioida lentoon liittyvissä asioissa suoraan lentoyhtiön aspan kanssa. Tosin en tiedä onko korona-aika muuttanut tilannetta.
Eilen tuli Espanjalaiselta hotellilta peruutus majoituksestani. Olen lennot suoraan varannut Norvegianilta joustavalla lipulla. Saan varmasti uuden majoituksen. Vaikka en saisikaan, niin en peru lentoa, koska en saa mitään takaisin, vaan odotan jos lennot perutaan koronan takia ja sitten saan kaiken takaisin. Kolme reissua keväälle varattu, lennot suoraan lentoyhtiöltä ja majoitukset erikseen. Saa nähdä mitä tapahtuu? Pääseekö lämpöiseen vai ajeleeko Suomessa?
Finnairin tiskillä tuumasivat, että vaikka on varattu pyöräpaikka ja samalla se maksettu, on tullut maksetuksi tavallisen lisämatkatavaran hinta. Piti siis maksaa 55 € tänne Gran Canarialla tuotaessa ja kohta saman verran kentällä pois lähtiessä. Seuraavaksi pitää koittaa saisiko 2x 25 € turhaan maksettua takaisin.
Satulaputken Di2-akku ei tuottanut mitään ongelmaa. Satula+tolppa olivat erillään rungosta eli piuha ohjainyksikön ja akun välillä oli kytketty irti.
Jami2003
10.12.2021, 21.05
Joo samalla tavalla minulla tuli akku satulaputkessa, pyörän kanssa ruumassa.
Kuulimpa että satulaa ja tolppaa ei kannata ottaa käsimatkatavaraksi koska se lasketaan astaloksi ja jää turvatarkastukseen.
Astalo-ajatus kävi melessä kun kerran Mallorcalta palattiin ja piti pyörälaukkua keventää, mitä jos otan spd-polkimet käsimatkatavaraan. Otin ja ei ongelmaa.
JohannesP
05.05.2022, 13.05
Finskin bag dropissa pyörälaukku kaksi kiloa liikaa. Meinasin jo alkaa tasaan tavaraa toiseen ruumaan menevään reippaasti alipainoiseen laukkuun, mutta virkaija totesi ettei järjestelmä pyydä lisäsummaa tuolla ylipainolla et menee sellasenaan.
Bordingissa sit en pääse portin läpi ja pyydetään sivuun selvitykseen maksamattomista ylikiloista. Lopulta meni Finskin piikkiin, mutta vähän turhaa vääntämistä kenen virhe.
Viime norskin lennolla espanjasta kotiin usemmalla henkilöllä pyörälaukku ylitti 1-3 kilolla sallitun painon. Kukaan ei sanonut mitään eikä asiaan reagoitu mitenkään. Ei ylimääräisiä maksuja tms.
Ostin hölmöyksissäni jo toisen kerran pakettimatkan Aurinkomatkoilta Alcudiaan Mallorcalle. Matkaan jäljellä 100 päivää ja lennon varaustunnusta matkatoimistolta ei näy eikä kuulu, vaikka ollut sinne yhteydessä monta kertaa. Eli en saa ostettua polkupyörälle paikkaa Finnairin koneesta. Jos olisin ostanut lennon ja majoituksen erikseen, olisin päässyt halvemmalla ja saanut heti varaustunnuksen Finnairilta ja voinut ostaa pyörälle paikan. Viime vuonna oli sama juttu ja en saanut fillarille paikkaa koneesta, vaan jouduin ottamaan Mallorcalta vuokrapyörän. Maksoi paljon ja oli paska :( Olen ollut yhteydessä myös Finnairiin ja myös he vain levittävät käsiään.
Onko muilla samoja kokemuksia?. Voiko tässä muuta tehdä kuin ihmetellä?.
Finnairin kanssa oma kokemus on ikävä kyllä vähän sellainen, että ei tosiaan voi ongelmatapauksissa tehdä muuta kuin ihmetellä. Pariin kertaan olen koettanut yhtiötä käyttää ja aina on ollut jotain sellaista "no kun ei voi, tiedä, osaa" -tilannetta vastassa kun pitää pyörän kuljetuksesta sopia. Siellä tuntuu iskevän vähän sellainen sääntö-Suomi kulttuuri päälle. Kaikessa on joku ohje ja jos ei mene just ohjeen mukaan, kukaan ei tiedä mistään mitään.
Finnairin etuna on yleensä suora lento ja pienempi todennäköisyys, että matkatavarat jää johonkin. Finskillä todennäköisesti on myös eniten Hki-Vantaan aamupäivän ja keskipäivän slotteja niille, jotka ei halua olla kentällä klo 05:00. Siinä se melkein sitten onkin, kilpailijat menee ohi kaikessa muussa. Firma on sekä lentolipun että kuljetuksen suhteen yleensä lopulta kallein tai toiseksi kallein.
Vertailuna bike bagien kuljetushinnat 2023, joista näkee minkälaisten asiakkaiden perässä kukin yhtiö on:
- Finnair 70€
- KLM 55€
- Air France 55€
- Air Baltic 60€
- Norwegian 35€
- Luftwaffe 80€
Koska noita välinehintoja ei yleensä hintavertailuissa lasketa mukaan ja koska niiden käyttö on vähäistä, päätös hinnoittelusta paljastaa aika hyvin yhtiön oman kilpailulle vapaan linjauksen. Jos tiettyä asiakastyyppiä ei haluta lennolle, hinta laitetaan tappiin kustannusten perusteella ja vähän yli, jos taas asiakaskuntaa houkutellaan niin se on alle omakustannuksen. Norski on noiden mukaan selkeästi lomalaisia houkutteleva, Finski ja LH koettaa elää liikematkustajien varassa. Palvelu mitoitetaan sen mukaan.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.