PDA

Näytä tavallinen näkymä : Timolle "maraton"- / "down country" -täysjousto?



TimoP
10.10.2021, 19.09
Hei kanssapyöräilijat,

Foorumin ”Down-country -pyörä” -ketjua on tavailtu, mutta ajattelin kuitenkin aloittaa uuden ketjun omille tarpeilleni.

Nyt haetaan minulle (189 cm pitkä 4-kymppinen ”aktiiviharrastaja”) potentiaalista korvaajaa nykyiselle täysjoustumaasturille eli Santa Cruzin Tallboy 2:lle (ks. geometriatiedot https://geometrygeeks.bike/bike/santa-cruz-tallboy-2-2013-2016/). Nykyinen pyörä on XXL-kokoinen ja varustettu 120 mm keulalla, kuitukiekoilla ja asiallisilla osilla. Nykyinen pyörä tarjoaa hyvän asennon polkemiseen, mutta on ehkä vähän turhan iso pikkunäppärään kannon ja kiven kiertämiseen. Nykyistä pyörää hankittaessa pääsin kokeilemaan myös XL-kokoista, ja siinä tilanne oli vähän päinvastainen: asento tuntui polkemiseen vähän ahtaalta, mutta olisi kiven kierrossa luultavasti toiminut paremmin.

Hakusessa olevan pyörä lienee ns. ”down country”- tai ehkä vielä enemmän ”maraton” -tyyppinen. Haussa on pyörä seuraavilla ominaisuuksilla:


Etenee tasaisella mutta ”röykkyisellä” polulla mukavasti ja tehokkaasti – tai tehokkaasti ja mukavasti, kumpi sitten sattuukaan minäkin päivänä olemaan tärkeämpää. ”Röykkyinen” tarkoittaa tässä pientä (nyrkin kokoisesta (vauvan) pään kokoisen) kiveä, juurta ja kantoa – ei mitään isompia droppeja tai hyppyreitä. Tampereella referenssinä voisi toimia Kaupin juurakot, Lamminpään ”pallomeri” tai Hallilan/Suolijärven polut.
Nousee ylämäkeen niin hyvin, että teknisenkin mäen päälle pääseminen nykyistä varmemmin ja nopeammin jää varmasti kiinni kuskista eikä pyörästä.
Hissitolppa vakiona.
Runkokolmion sisään mahtuu kaksi vesipulloa.
Joustoa lähtökohtaisesti noin 120 mm kummassakin päässä.


Eli haussa on pyörä, joka on ennemmin kisakireästä XC-tykistä vähän pidemmällä joustolla ja ronskimmilla komponenttivalinnoilla ”beefed up” maraton-pyörä, kuin trail-pyörästä ”kiristetty” enemmän alamäessä kotonaan oleva fillari. Pyörällä ei tarvitse pystyä ”lähettämään” ”hyndästä” sokkona kivikkoon – vanhan setämiehen itsesuojeluvaisto ei anna periksi tähän. Pyörä saattaa joskus eksyä paikallisen ilta-XC:n lähtöviivalle, ehkä mara-cupin tai Tahkon/Syötteen pitkien matkojen lähtöviivalle, mutta lähinnä omille lyhyemmille ja joskus pitkillekin (4+ tuntia) lenkeille.

Kartoitan tosiaan nyt vaihtoehtoja, ja pyytäisinkin kommentteja alla oleviin löytämiini pyöriin ja ehdotuksia muista vaihtoehdoista. Pyörää ei tarvitse saada nyt, mutta ensi kesäksi se olisi kiva saada. Aikataulua ja budjettia ei ole lukittu, vaan pohditaan niitä sitten seuraavassa vaiheessa.

Nykyinen kärki on:


Santa Cruz Blur TR (https://www.santacruzbicycles.com/en-US/bikes/blur)

Nykyinen Santa Cruz tuntuu hyvältä, joten valmistajaan on luottoa.
Saatavuus ja Suomen hinnat = ???


Specialized Epic Evo (https://www.specialized.com/fi/en/shop/bikes/mountain-bikes/cross-country-mountain-bikes/epic/c/epic?q=%3Aprice-desc%3Aarchived%3Afalse%3AproductFamily%3AEpic%2BE VO)

Ehkä alkuperäinen suosikki.
Ilmeisesti ei jousituksen pikalukitusta?
Komponentteihin verrattuna hintava?
Saatavuus = ???


Canyon Lux Trail (https://www.canyon.com/fi-fi/maastopyorat/cross-country-bikes/lux/lux-trail/)

Hinnat ja saatavuus aika selkeästi selvillä
Hissitolpan liikematka ilmeisesti vain 100 tai 125 mm mallista riippuen – onko turhan vähän 189 cm pitkälle kuskille?



Muita kiinnostavia vaihtoehtoja:


Cannondale Scalpel SE (esim. https://www.cannondale.com/en-eu/bikes/mountain/trail-bikes/scalpel-se/scalpel-carbon-se-2)

Cannondalen AI-kikkailu vähän arveluttaa – syyttäkö?


Orbea Oiz M TR (esim. https://www.orbea.com/fi-en/bicycles/mountain/oiz/cat/oiz-m-pro-tr)

Aika lyhyt reach – XL:ssäkin ”vain” 466 mm?


Scott Spark 900 -sarja (esim. https://www.scott-sports.com/global/en/product/scott-spark-910-bike?article=286283006)

OK, keula on 130 mm, mutta muuten vaikuttaa kiinnostavalta
Sparkin RC -sarja (esim. https://www.scott-sports.com/global/en/product/scott-spark-rc-team-red-bike?article=286264012) olisi 120/120 mm joustava, mutta ilmeisesti ei hissitolpaa vakiona?


Trek Top Fuel (esim. https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/polkupy%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t-cross-country/top-fuel/top-fuel-9-8-xt/p/35222/?colorCode=reddark_black

Ei kahta vesipulloa
Joskus esihistoriassa ajoin 26-tuumaisella Top Fuelilla, ja se oli silloin todella hyvän oloinen pyörä.


Rocky Mountain Element Carbon (esim. https://intl.bikes.com/collections/element/products/element-c70-22?variant=41230868480163)

Taas 130 mm keula – onko uhka vai mahdollisuus?



Vielä muita katseltuja vaihtoehtoja:


Transition Spur (https://www.transitionbikes.com/Bikes_Spur.cfm)

Itselle tuntematon valmistaja?
Meneekö kahta vesipulloa?


Salsa Spearfish (esim. https://salsacycles.com/bikes/spearfish/2021_spearfish_carbon_xt)

Takana joustoa 100 mm. Nykyisessä Tallboy 2:ssa saman verran, mutta onko se turhan vähän?


YT Industries Izzo (https://www.yt-industries.com/products/bikes/431/izzo-core-4/preview)

130 / 130 mm, vain 1 pullo – turhan ”trail”?


Cube AMS One11 (esim. https://www.cube.eu/en/2022/bikes/mountainbike/fullsuspension/ams/cube-ams-one11-c68x-tm-29-flashgreynolive/)

Paperilla vaikuttaa hyvältä, mutta ei sytytä.



Eli löytyykö palstalta kommentteja tai muita ehdotuksia? Ja ennen kaikkea: ovatko nykyiset pyörät ”parempia” kuin vuosina 2013-2016 valmistettu Tallboy 2?

Villetre
10.10.2021, 22.18
Tallboy 4. Nykygeo antaa vauhtia enemmän niin hyvä olla reserviä mutta ei liikaa.

StevieRayVehkakoski
10.10.2021, 22.26
Nykyiset pyörät on ainakin erilaisia tuohon sinun pyörään verrattuna. Uudessa sulle sopivan kokoisessa downcountry-pyörässä on akseliväli ainakin 10 senttiä pidempi, reach 5 senttiä pidempi, keulakulma 5 astetta löysmpi ja satula edempänä keskiöön nähden. Tuntuma on taatusti erilainen ja alamäkeen noilla uusilla uskaltaa losauttaa paljon kovempaa koska tuo akselivälin kasvu tulee käytännössä kaikki etupyörän siirtymisestä reilusti eteenpäin. Tosi syheröisillä poluilla saattaa uudet pyörät aluksi olla vähän pitkän ja kömpelön oloisia mutta ylämäissä tul satulan siirto eteenpäin on kyllä luonnollisen ja tehokkaan tuntuinen homma. Itse pyörävalintaan en osaa oikein auttaa mutta kannattaa varautua siihen, että tuntuma muuttuu joka tapauksessa reilusti.

bike futurist
11.10.2021, 11.44
no hemmetti, en kyllä tiedä mikä varsinaisesti Timolle sopisi

Pohje
11.10.2021, 11.58
Cubea pääsisit ehkä testaamaan.
Canyon saattaisi ehtiä ensi kesäksi ja sillä on myös hinta (ja hyvä hinta-laatusuhde).
Noilla muilla ei ole hintaa eikä saatavuutta.

Itse valitsisin Pirkanmaan poluille tuon Lux Trailin. Taatusti hyvä ja kuten mainostetaan, pidennetty versio xc-tykistä ja lisää joustoa samalla. Oliko jotain muuta eroa? Ainakaan kaikissa perus Luxeissa ei ole hissitolppaa vakiona, tuossa on.

elbe
11.10.2021, 14.37
Revel Ranger on kehuttu juurikin tuossa "down country" kategoriassa. Itsellä pidempi joustoisempi Rascal ja voin ainakin merkkiä suositella. Linkusto todella asiallinen ja rungon laatu hyvä.

https://www.revelbikes.com/our-bikes/ranger/

Mikäli kiinnostaa niin nakkaa viestiä Dust on trails sivujen kautta Ranskaan. Vastailee nopeasti ja keskustelee hinnasta.

Roto
11.10.2021, 14.41
Timoista en tiedä, mutta ite laittaisin tohon use caseen Ibis Ripley 4:n tai Exien. Itellä Ripley 4 130mm keulalla, ja on kyl aika yleispätevä vehje ja kiipeää todella hyvin. Jos toi liian "trail", ni sit Exie.

Kanuuna
11.10.2021, 15.00
2022 Scottin Sparkki. Suomen saatavuudesta en tiedä, mutta Hawaii.ee:stä saanee vielä tilattua.

JackOja
11.10.2021, 15.07
Timona mä varaisin mtbcentrestä 2022-mallin Yeti SB115:n.

bike futurist
11.10.2021, 15.28
jos olisin "Timo", niin varmaan ottaisin googlen kauniiseen käteen ja menisin pyöräkauppaan demottamaan pyöriä oman budjetin nojalla

zort
11.10.2021, 17.33
Täällä Timo on tykännyt Tallboy 4:stä hiilarikiekoilla. Joku sanoo että enempi trail ku xc. No enpä tiiä mutta kyllä sillä hyvän kyydin saa.

Terveisin Timo (190 cm)

(ja XL TB)


p.s. Hienosti taipuu mutkaisilla poluilla.


Sent from my iPhone using Tapatalk

TimoP
11.10.2021, 22.10
Kiitoksia vastauksista ja ehdotuksista!


Nykyiset pyörät on ainakin erilaisia tuohon sinun pyörään verrattuna. ...

Kiitos tästä! Jotain tämän suuntaista olin ajatellutkin, mutta hyvä kuulla se jonkun muun sanomana.


Cubea pääsisit ehkä testaamaan.
Canyon saattaisi ehtiä ensi kesäksi ja sillä on myös hinta (ja hyvä hinta-laatusuhde).
Noilla muilla ei ole hintaa eikä saatavuutta.

Itse valitsisin Pirkanmaan poluille tuon Lux Trailin. Taatusti hyvä ja kuten mainostetaan, pidennetty versio xc-tykistä ja lisää joustoa samalla. Oliko jotain muuta eroa? Ainakaan kaikissa perus Luxeissa ei ole hissitolppaa vakiona, tuossa on.

Ainakaan RTechillä Cuben testaaminen ei kuulemma onnistu ennen ensi kesä- vai oliko heinäkuuta. Eipä ne Cuben pyörät muutenkaan kauheasti sytytä. Canyon Lux Trail on tosiaan kohtuullisen korkealla listalla.


Revel Ranger on kehuttu juurikin tuossa "down country" kategoriassa. Itsellä pidempi joustoisempi Rascal ja voin ainakin merkkiä suositella. Linkusto todella asiallinen ja rungon laatu hyvä.

https://www.revelbikes.com/our-bikes/ranger/

Mikäli kiinnostaa niin nakkaa viestiä Dust on trails sivujen kautta Ranskaan. Vastailee nopeasti ja keskustelee hinnasta.

Tää on uusi tuttavuus ja vaikuttaa mielenkiintoiselta. Pitää tutustua tarkemmin!


Timoista en tiedä, mutta ite laittaisin tohon use caseen Ibis Ripley 4:n tai Exien. Itellä Ripley 4 130mm keulalla, ja on kyl aika yleispätevä vehje ja kiipeää todella hyvin. Jos toi liian "trail", ni sit Exie.

Ibis-pyörät pääsi unohtumaan, kiitos muistutuksesta. Tuo Exie alkoi kiinnostamaan!

Lisäksi ehdotettu Scottia, Yeti SB115 (oli tutustuttu, ei herättänyt ihmeempää kiinnostusta, pitänee katsoa uudestaan) ja Tallboy 4:sta (jos Santa Cruz, niin kyllä se on Blur TR) - kiitos mielipiteistä!


jos olisin "Timo", niin varmaan ottaisin googlen kauniiseen käteen ja menisin pyöräkauppaan demottamaan pyöriä oman budjetin nojalla

Kyllä se google on käynyt kuumana, mutta siitä huolimatta tuli heti muutama uusi ehdotus - se onkin se syy miksi kysyin täältä foorumilta. Ja jos sinä - tai kuka tahansa muu - osaa sanoa, että missä eteläisessä Suomessa sijaitsevassa pyöräkaupassa pääsee demoamaan tai edes näkemään tämän tyypin pyöriä minun koossani, niin kertokaa ihmeessä - Tampereen tutut liikkeet on nimittäin jo käyty läpi. Helpottaisi nimittäin seuraavaa vaihetta, kun alan jossain kohtaa selvittämään minua nettisurffailun perusteella eniten kiinnostavien vaihtoehtojen myyjiä tai saatavuutta ylipäätään...

Kiitos tähän mennessä annetuista vastauksista ja jos on lisättävää, niin kuuntelen (siis luen) edelleen mielelläni!

Niin, ja nimimerkillä "Hissitolppa-noviisi" kyselen: Onko 100/125 mm liikematka hissitolpassa minun (189 cm) kokoiselle kuskille turhan vähän? Kerran olen kokeillut hissitolpallista pyörää, enkä päässyt sillä lyhyellä kokeilulla sinuiksi. Ymmärrän kyllä potentiaaliset hyödyt, mutta kun kokemusta ei ole eikä kauheasti testimahdollisuuksiakaan sopivan kokoisella pyörillä tule vastaan, niin kysyn foorumilta.

M A
12.10.2021, 15.33
Bikeshopista Sais oiz tr:n koeajoon L-koossa

StevieRayVehkakoski
12.10.2021, 16.38
Kiitoksia vastauksista ja ehdotuksista!

Niin, ja nimimerkillä "Hissitolppa-noviisi" kyselen: Onko 100/125 mm liikematka hissitolpassa minun (189 cm) kokoiselle kuskille turhan vähän? Kerran olen kokeillut hissitolpallista pyörää, enkä päässyt sillä lyhyellä kokeilulla sinuiksi. Ymmärrän kyllä potentiaaliset hyödyt, mutta kun kokemusta ei ole eikä kauheasti testimahdollisuuksiakaan sopivan kokoisella pyörillä tule vastaan, niin kysyn foorumilta.

Jos on tähän asti ajanut ilman hissitolppaa niin ei sitä varmasti osaa kaivata ja jos ajelee helppoja polkuja yksinomaan eikä yritäkään mennä vaikeista kivikoista ym. alas niin ei sitä edes tarvitse. Sitten taas on kun on tottunut ajamaan hissitolpan kanssa niin tuntuu aivan hirvittävältä ajatukselta ajaa ilman kun tosiaan ihan automaattisesti laskee penkin alas vähänkään hankalammissa alamäissä. 100-125mm riittää varmasti siihen että pääsee satulan taakse turvallisesti alamäissä varsinkin jos tähän asti on ajanut ilman. Onhan se mukavaa kun satulan saa ihan kokonaan haaroista pois 150-200mm dropperilla mutta jos ei rysäytellä downhill-kisaa niin vähemmälläkin pärjää varsin hyvin.

HarMi
12.10.2021, 17.23
Banshee Phantom V3 - The original down country, short travel 29er.
https://www.bansheebikes.net/phantom-v3
https://www.bansheebikes.com/phantom-v3

Qilty
12.10.2021, 17.41
Jos olisin Timo, menisin Hesoihin kokeileen tuon.
https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/polkupyorat/maasto/cross-country/mondraker-2021-f-podium-dc-carbon-r/

Tuomo72
12.10.2021, 18.02
Samoilla ajatuksilla Timon kanssa liikkeellä. Odottelen Transition Spurria saapuvaksi. Kävin Porvoossa kokeilemassa ja tuntui loistavalta vehkeeltä. Menee pari pulloa. Toinen teline paikka on keskiön alapuolella. 185cm pitkänä otin L koon joka tuntui lyhyellä testillä ihan passelilta. Reach on nykytyyliin melko pitkä mutta pyörä tuntui ketterältä ja kevythän tuo on joten matka taittuu mukavasti ylös ja alas. Odottavan aika on pitkä kun piti tulla jo syyskuussa. Seuraava erä ilmeisesti tulossa ennen kevättä

JohnnyBuzz
12.10.2021, 23.43
Samoilla ajatuksilla Timon kanssa liikkeellä. Odottelen Transition Spurria saapuvaksi. Kävin Porvoossa kokeilemassa ja tuntui loistavalta vehkeeltä. Menee pari pulloa. Toinen teline paikka on keskiön alapuolella. 185cm pitkänä otin L koon joka tuntui lyhyellä testillä ihan passelilta. Reach on nykytyyliin melko pitkä mutta pyörä tuntui ketterältä ja kevythän tuo on joten matka taittuu mukavasti ylös ja alas. Odottavan aika on pitkä kun piti tulla jo syyskuussa. Seuraava erä ilmeisesti tulossa ennen kevättä

Itsellä myös Spur varattuna ja keväällä toimitus. Nyt sormet ristiin, ettei toimitukset veny hirveän pitkälle. Oli jo Propainin Hugene tilattuna ja maksettuna, mutta päädyin perumaan sen. Spur on kuumotellut julkaisusta lähtien, niin ajattelin sitten kerralla hoitaa trail-pyöräasian kuntoon. Toi 120 mm riittää kyllä Suomen poluilla ihan mihin vaan. Itsehän en oo pyörää päässyt edes testaamaan vielä, mutta kaikki mahdolliset arviot luettu läpi. Ja kun yhden Transitionin oon aiemmin omistanut, niin mitoitus osuu varmasti hyvin kohdilleen.

TimoP
13.10.2021, 19.05
Eilen työt haittasivat harrastuksia, joten vasta nyt ehtii taas tänne.


Bikeshopista Sais oiz tr:n koeajoon L-koossa

Oiz TR:n L-koon reach on mun makuun aivan turhan lyhyt, vaikka valmistajan kokosuositus meneekin näköjään 191 cm asti. Kiitos ehdotuksesta!


(snip) 100-125mm riittää varmasti siihen että pääsee satulan taakse turvallisesti alamäissä varsinkin jos tähän asti on ajanut ilman. Onhan se mukavaa kun satulan saa ihan kokonaan haaroista pois 150-200mm dropperilla mutta jos ei rysäytellä downhill-kisaa niin vähemmälläkin pärjää varsin hyvin.

Vähän tähän tyylin olin itsekin ajatellut - kiitos mielipiteestä!


Banshee Phantom V3 - The original down country, short travel 29er. https://www.bansheebikes.com/phantom-v3

Jotenkin olin asennoitunut kuituiseen runkoon, mutta... Ei äkkiseltään katsottuna ihan kauheasti sytyttänyt, mutta pitää kyllä tutustua tarkemmin.


Jos olisin Timo, menisin Hesoihin kokeileen tuon.
https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/polkupyorat/maasto/cross-country/mondraker-2021-f-podium-dc-carbon-r/

Ainakaan tuota linkitettyä pyörää ei ole XL-koossa ja L on ainakin valmistajan suosituksen mukaan mulle pieni. Mutta tää on kyllä kiinnostavan oloinen fillari ja pitää tutustua tarkemmin. Ja hyvä tietää, että tälle(kin) löytyy Suomesta jälleenmyyjä.

Ja sitten oli pari Transition Spur -ääntä. Tämähän oli mun alkuperäisellä listalla ja olen siitä jonkin verran lukenutkin. Pitää jatkaa tutkiskelua...

Hiukan kummastuttaa, että Santa Cruzin Blur TR:stä tai Spessun Epic Evosta ei ole tullut mitään kommentteja - ovatko ne liian peruskamaa eivätkä herätä kommenttia puolesta eikä vastaan?

Villetre
13.10.2021, 19.26
XC-kurjuuttimet ei ole meidän mieleemme. :D Yritämme löytää myös iloa sinulle!

TimoP
14.10.2021, 12.37
XC-kurjuuttimet ei ole meidän mieleemme. :D Yritämme löytää myös iloa sinulle!

Mä vähän luulen, että mulle se lähempänä XC-kurjuutinta oleva pyörä tuo enemmän iloa kuin enemmän alamäkiorientoitunut pyörä. Makunsa kullakin.

Täytyy viimeistään viikonlopun aikana koittaa lueskella enemmän täällä ehdotetuista Yeti SB115:sta, Transition Spur:sta, Ripley Exie:stä ja tuosta Mondraker F-Podium:sta. Kiitoksia ehdotuksista!

JohnnyBuzz
14.10.2021, 12.48
Mä vähän luulen, että mulle se lähempänä XC-kurjuutinta oleva pyörä tuo enemmän iloa kuin enemmän alamäkiorientoitunut pyörä. Makunsa kullakin.

Täytyy viimeistään viikonlopun aikana koittaa lueskella enemmän täällä ehdotetuista Yeti SB115:sta, Transition Spur:sta, Ripley Exie:stä ja tuosta Mondraker F-Podium:sta. Kiitoksia ehdotuksista!

Tota taustaa vasten toi Yeti vois olla hyvä vaihtoehto. Onhan se(kin) aika arvokas pyörä, mutta niinhän nää kaikki tuppaa nykyään olemaan. Googlaamalla löytyy varsin kattava Yeti SB115 vs. Transition Spur arvio, jossa otettu myös huomioon minkälaiseen maastoon soveltuvat paremmin.

F. Kotlerburg
14.10.2021, 21.10
Mää en kyllä sitä 130mm keulaa pelkäis. Eroa tuskin huomaa 120mm notkuun ainakaan negatiivisessa mielessä. Tärkeintä on että pyörä on suunniteltu sille keulalle. Mää vähän tuon uuden Top Fuelin kanssa olen epäileväinen, että meneekö huonoon suuntaan 130mm keulalla kun kaikki kulmat loivenee.

Edellisessä pyörässä oli 120/120mm. Nyt on 130/110mm ja paljon modernimpi geo. En koe menettäneeni mitään.

Qilty
14.10.2021, 23.47
Eilen työt haittasivat harrastuksia, joten vasta nyt ehtii taas tänne.



Oiz TR:n L-koon reach on mun makuun aivan turhan lyhyt, vaikka valmistajan kokosuositus meneekin näköjään 191 cm asti. Kiitos ehdotuksesta!



Vähän tähän tyylin olin itsekin ajatellut - kiitos mielipiteestä!



Jotenkin olin asennoitunut kuituiseen runkoon, mutta... Ei äkkiseltään katsottuna ihan kauheasti sytyttänyt, mutta pitää kyllä tutustua tarkemmin.



Ainakaan tuota linkitettyä pyörää ei ole XL-koossa ja L on ainakin valmistajan suosituksen mukaan mulle pieni. Mutta tää on kyllä kiinnostavan oloinen fillari ja pitää tutustua tarkemmin. Ja hyvä tietää, että tälle(kin) löytyy Suomesta jälleenmyyjä.

Ja sitten oli pari Transition Spur -ääntä. Tämähän oli mun alkuperäisellä listalla ja olen siitä jonkin verran lukenutkin. Pitää jatkaa tutkiskelua...

Hiukan kummastuttaa, että Santa Cruzin Blur TR:stä tai Spessun Epic Evosta ei ole tullut mitään kommentteja - ovatko ne liian peruskamaa eivätkä herätä kommenttia puolesta eikä vastaan?Itse kun omistan muutaman vanhemman M kokoisen mondrakerin ja kaverin epic evoa lyhyesti kokeilleena se tuntui todella lyhyeltä, ja oli muistaakseni jopa XL koko. Eli jos "vanhasta" geosta tykkää niin mikä jottei, ite en huolisi ja noista muista oon nähny vaan kuvia ja kuullu isojen poikien puhuvan.


Eiku edit. Oonhan mä jonku noin 10km koeajolenkin ajanu tollasella 2019(?) Vuoden top fuelilla, ihan pyörältä tuntui mutta oli myöskin ensi puraisu mihinkään muuhun kun läskipyörään

Antza44
15.10.2021, 10.07
Mää en kyllä sitä 130mm keulaa pelkäis. Eroa tuskin huomaa 120mm notkuun ainakaan negatiivisessa mielessä. Tärkeintä on että pyörä on suunniteltu sille keulalle. Mää vähän tuon uuden Top Fuelin kanssa olen epäileväinen, että meneekö huonoon suuntaan 130mm keulalla kun kaikki kulmat loivenee.

Edellisessä pyörässä oli 120/120mm. Nyt on 130/110mm ja paljon modernimpi geo. En koe menettäneeni mitään.Kyllä 130 on jo XC kurjuutinta hakevalle aivan liikaa vaikka pyörä olisi moiseksi suunniteltu.

#78
15.10.2021, 15.06
Ja jos yhtään tykkää ylämäestä niin valitsisin mahd kevyttä peliä alle. Toi canyon lux trail on hintaansa nähden erittäin mielenkiintoinen peli.
Mä ajelen ilokseni puijoa ylös ja alas koska mäet tuntuu nousevan kivasta 11.5kg täpärillä. 120mm keula on riittänyt mainiosti siihen mihin pää kestää. Mulla on 100mm hissitolppa ja silläkin saa mukavasti satulaa pois edestä. Vietetty aika samassa ylämäessä on ainakin viisinkertainen verrattuna samaan alamäkeen.

SamiMerilohi
16.10.2021, 10.53
Tuo hissitolppa on myös helppoa ja suhteellisen halpaa päivittää myöhemmin pidemmäksi jos haluaa. En pitäisi sitä kovin määräävänä kriteerinä useamman tonnin pyörää ostaessa.

Itse pistäisin noilla spekseillä L-kokoisen Lux Trailin tilaukseen. Epicissä ja Blurissa voi hinta olla aika ikävä yllätys Canyoniin verrattuna.

velib
17.10.2021, 23.42
Kona Hei Hei CR https://konaworld.com/platform_hei_hei.cfm menee myös speksiin. Geometria ei ole enää aivan moderneinta downcountrya (trailia?), mutta aivan toista maata kuin takavuosien XC-kurjuuttimet. Itse ajan sillä mielelläni Kaupin kivikkojuurakot, Lamminpään neulaspolut sekä Roinetta ympäri. Hinnoista ja saatavuudesta ei ole tietoa, oma on 2020 malli.

TimoP
21.10.2021, 19.57
Morjesta taas,

Nyt googlailtu ja luettu lisää, ja homma alkanee selvitä.

Canyon Lux Trail olisi "järkevä" valinta ainakin komponentit-vs-hinta -suhteella arvioiden. Jotenkin tuo ei vain houkuttele yhtä paljoa kuin nyt vaikka SC Blur TR. Uusina vaihtoehtoina minulle iski Ibis Exie ja viimeisimpänä myös velib:n ehdottama Kona Hei Hei. Tällä hetkellä jäljellä olevien vaihtoehtojen geometriat löytyy kootusti https://geometrygeeks.bike/compare/santa-cruz-tallboy-2-2013-2016-xxl,ibis-exie-2022-x-large,santa-cruz-blur-tr-2022-xl,specialized-epic-evo-2021-xl,kona-hei-hei-cr-dl-2020-xl,canyon-lux-trail-cf-2022-l,canyon-lux-trail-cf-2022-xl/ - on muuten aika kätevän oloinen nettisivusto!

Täytyy nyt selvitellä noiden Suomi-hintoja ja saatavuuksia ja lähteä sitten tekemään päätöksiä.

Osaisiko joku kommentoida tuota Canyonin mitoitusta (https://www.canyon.com/fi-fi/maastopyorat/cross-country-bikes/lux/lux-trail/lux-trail-cf-8/3018.html?dwvar_3018_pv_rahmenfarbe=BU%2FBU#detail ed-geometry-section)? Nykyisessä Tallboy 2:ssa minulla on kiinni luultavasti 90 mm stemmi (mittauksen perusteella sanoisin, että se on 95 mm, mutta sellaista tuskin on...), eli reach + stemmi on 458 mm + 90 mm = 548 mm (tai 553 mm). L-kokoisessa Lux Trail:ssa vastaavat mitat ovat 480 mm + 60 mm = 540 mm, ja lisäksi satulaputken kulma on Tallboy:ta jyrkempi. Eli etäisyys satulasta ohjaustankoon on lyhyempi kuin nykyään, jolloin luultavasti haluaisin vaihtaa Luxiin pidemmän stemmin. XL-kokoisessa Lux Trailissa oltaisiin taas 500 + 60 =560 mm, eli etäisyys satulasta tankoon olisi luultavasti hyvin lähellä nykyistä ja hyvältä tuntuvaa.

Eli:

Meneekö L-kokoisen Lux Trail:in ominaisuudet "pilalle", jos siihen vaihtaa stemmin 60 --> 70 --> jopa 80 mm?
Vai olisiko parempi ottaa XL-kokoinen Lux Trail? Satulan korkeus riittää (minulla noin 805 mm, XL:ssä minimissään 783 mm) ja stack-mittakin on vielä OK.
Vai murehdinko turhia ja totun tuohon L-kokoiseen vakio-stemmillä?


Tulen kysymään tätä myös Canyonin asiakaspalvelusta, mutta kysytään nyt myös täältä.

Kiitos kommenteista ja vinkeistä!

velib
21.10.2021, 20.07
Top tube length ottaa paremmin huomioon satulakulman - ja mielestäni kertoo pyörän koon sopivuuden paremmin kuin reach, ainakin xc-pyörässä. Stack täytyy tosin senkin kanssa ottaa huomioon. Jos tarvitsee pinon spacereita stemmin alle, lyhenee sekä efektiivinen reach että tt length.

EDIT: paitsi jos säätää maantietyyliin satulan paikan aina samaan kohtaan suhteessa keskiöön, tällöin toki reach on parempi vertailuluku.

Tolkun mies
21.10.2021, 22.00
Juu, meille pitkä jalkaisille Reach on hyvä huomioida, mutta toisaalta ajoasento / etukumara ei ole ihan yhtä tarkka mitoittaa täpärissä kuin maantiepyörässä. Omilla mitoilla 180/86 tärkeintä on riittävä jalkatila ja suunnilleen järkevät polvikulmat.

SC Blur TR oli minunkin suosikki, mutta ei vaan ole mitään näkyvyyttä saatavuuteen. Canyon Lux Trailissa saa hyvät komponentit, mutta jotenkin se rungon kestävyys epäilytti, mutta kaikilla merkeillä on kait jotain pientä hässäkkää tavalla tai toisella? Tuolla toisessa down Country-viestiketjussa kommentoin pyörien saatavuutta, kun soittelin myyjiä läpi Suomen. Pakettipyörä Saksasta oli valinta ja ehkä hieman riskiä sisältävä päätös, kun kyseessä on varsin uusi malli.

TimoP
29.11.2021, 21.03
Eipä taida montaa muuta vaihtoehtoa olla järkevähköllä toimitusajalla kuin Kanjonin Lux Trail. Asiakaspalvelun kanssa käydyn keskustelun perusteella koko tulisi olemaan suosituksen mukainen L. Mutta mikä malli?


CF 8 (https://www.canyon.com/fi-fi/maastopyorat/cross-country-bikes/lux/lux-trail/lux-trail-cf-8/3018.html?dwvar_3018_pv_rahmenfarbe=BU%2FBU) olisi rokkarin iskareilla ja Sramin sähkövaihteilla.
CF 9 (https://www.canyon.com/fi-fi/maastopyorat/cross-country-bikes/lux/lux-trail/lux-trail-cf-9-emily-batty/3019.html?dwvar_3019_pv_rahmenfarbe=WH%2FBU) Foxin iskareilla ja Shimanon XTR-osilla, mutta väritys on aika kamala.



Molemmat mahtuu venytettyyn budjettiin. Jos vaihtoehtona olisi Rokkarin iskarit ja Shimanon osat, niin ottaisin sen. Mutta kun ei, niin noista pitänee valita. Kumman ja millä perusteilla itse valitsisit?

petev
30.11.2021, 14.41
Paha rasti, tosin 9 melekin kilon kevempi ja paremmat kiekot ja parasta mekaanista mitä rahalla saa, jos ei säköt must ni melkein menisin ysiin, jos toimitusaika olis vielä tiedossa.


Sent from my iPhone using Tapatalk