Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Tour de France 2022



Sivut : 1 [2]

Firlefanz
18.07.2022, 08.29
Sinulla ehkä menee nimimerkit sekaisin.

Yksi pieni neuvo iloisempaan foorumielämään: yritä lukea kommentit tsekkkaamatta ensin kuka ne on kirjoittanut eli yritä olla lukematta niitä ajatellen että toi kirjoittaa noin koska on kuka on ja koska se joskus kirjoitti jostain aiheesta nin tai vastasi sinulle niin kuin vastasi eikä sillä voi sen vuoksi olla kommenteillaan muuta tarkoitusta kuin minkä jo etukäteen tiedät niillä olevan.


En näe yhtään syytä tällä hetkellä, mikä voisi olla esteenä podiumin keskipaikalle Pariisissa.

Tähän riittäisi vastaukseksi kuva Jonas Vingegaardista ja Wout van Aertista.


Mutta meidän katsojien kannaltahan asetelma on mitä herkullisin: jäljellä on kolme osuutta, joilla Pogacarilla ja UAE:lla on mahdollisuus hyökätä - ja kolme osuutta, joilla Pogacarin kannattajilla ja faneilla on tilaisuus uskoa suosikkiensa paremmuuteen ja kenties myös hiljaa mielessään toivoa keltapaidalle ja hänen joukkueelleen huonoa päivää, taktista katastrofia tai jonkinasteista epäonnea.

Vingegaard kommentoikin ettei häntä yllättäisi vaikka Pogacar yrittäisi iskeä lepopäivänäkin;) No, tiistaina UAE vaarmaan haluaa katsoa millaiset jalat tanskalaisella on lepopäivän ja eilisessä kaatumisessa mahdollisesti saadun tällin jälkeen. Toisiaan seuraavat mäet ainakin tarjoavat tilaisuuden oikeaan maantiepyöräilyn rocknrolliiin ja viimeinen mäki on jyrkkyydessään Pogacarin irtiottoon sopiva. Jos Vingegaardilla ei enää ole joukkuetta - nythän Jumbo Visma ja UAE ovat tasavahvat - tukenaan, saatetaan nähdä hurja mies miestä vastan kamppailu laskussa ja tasaisella.

Yhtä osuutta pitemmälle ei tässä vaiheessa kannata yrittää ennustaa tai spekuloida. Katsotaan miten tiistaina käy - ja yritetään nähdä se mitä tapahtuu!

JKK
18.07.2022, 16.49
Noiden varusteista kysyn.Onko suurella osalla kompressiosukat? Näyttää siltä. Mikä puhelimen kokoinen mötti osalla on paidan alla selässä? Ei kai nykyiset radiot noin isoja ole? Ja näyttää epämukavalta, tuskin on.

ZaWing
18.07.2022, 19.12
Noiden varusteista kysyn.Onko suurella osalla kompressiosukat? Näyttää siltä. Mikä puhelimen kokoinen mötti osalla on paidan alla selässä? Ei kai nykyiset radiot noin isoja ole? Ja näyttää epämukavalta, tuskin on.Aerodynaamisia sukkia suurinosa käyttää nykyään. Halpoja watteja. Taitaa kompressiot olla UCIn raamatussa kielletty.

Mötti on radio. Korostuu koko vielä kun nykyään suurinosa kuskeista käyttää ohuita skinsuit/roadsuit haalareita. Epämukavia ilmeisesti onkin. Osa laittaa radion etupuolelle tai taskuun.

Firlefanz
19.07.2022, 09.54
https://64.media.tumblr.com/25db9c0d4102d3f360c85478f7e1b66c/2bb43cfaf76b2783-d0/s1280x1920/4e3ba54b707a6bc6cb1c6839f765abe447b1a0ae.pnj


Päivän kolmesta luokitellusta noususta viimeinen - mutta maaliin on sen jälkeen vielä 27 km, pääosin helppo mutta osin teknistä laskua.

Luvassa tiukkaa kisaa siitä kuka pääsee mukaan hatkaan ja kovaa yritystä pysyä mukana tai ainakin olla putoamatta niin paljon ettei alamäessä enää saa ajetuksi kiinni. Pääjoukon osalta voi toki jännittää yrittääkö UAE tai Ineos jotain jo toisessa (eli ensimmäisessä kahdesta ykköskategorian mäestä), mutta luulen ettei vielä tänään tapahdu mitään.

Tai ei ainakaan sen enempää kuin että yritetään tehdä osuudesta Vingegaardin tärkeimmile apuajajille (Kuss, Benoot ja Laporte) mahdollisimman rankka ja pohjustaa siten varsinaisia iskuja keskiviikkona ja torstaina. (Tai jompana kumpana.)

hphuhtin
19.07.2022, 10.23
Tässä kun teloin itseni enkä voi ajella, niin maksoin sitten Eurosportista ja olen katsellut nyt muutamat viimeiset staget livenä. Osaisiko joku enemmän lajista ymmärtävä sanoa, että miksi van Aert veti soolona kärjessä oliko se nyt sitten stage 14 alkupuolella pitkät pätkät mutta jäi sitten tietysti ennen pitkää pääjoukkoon? Oliko tarkoitus houkutella mukaan muita tai pakottaa pääjoukkoa johonkin vauhtiin?

Voi olla että muistan stagen numeron väärin, en löydä eurosportista enää noita koko kisan videoita.. toivottavasti muistin edes kuskin oikein ;)

Firlefanz
19.07.2022, 11.16
15. osuus eli se jonka Jasper Philipsen voitti.

En voi väittää tietäväni mitä Jumbo Visma oli päättänyt ennen starttia tai päätti kisan aikana, mutta luulen että ainakin van Aert halusi voittaa etapin ja siihen olisikin vahvalla hatkalla ollut hyvät mahdollisuudet, koska takaa-ajosta palavasti kiinnostuneita kirimiesten joukkueita ei olisi pitänyt olla kuin korkeinaan kaksi, Alpecin ja BikeExchange. (Fabio Jakobsenille mäet olivat liian kovia, joten QuickStep ei tuhlaisi sturhaan voimiaan. Samoin Kristoffille ja monelle muulle, joilla on joukkuessaan jonkinlainen kirikuski.)

Mutta kun hatkaan ei saatu mukaan Trekin ajajaa, kävi melko pian selväksi että vastassa olisi kolme takaa-ajavaa joukkuetta eikä kolmella kovallakaan ajajalla olisi mahdollisuuksia, joten päivän taktiikka oli arvioitava uusiksi. Jumbo Visma (ja van Aert itsekin?) teki ratkaisunsa. Kahdella muulla joukkueella oli ehkä enemmän intressiä saada TV-aikaa, näyttää aktiiviselta ja säästää muita ajajiaan-

Juha Lehtinen
19.07.2022, 14.53
Tuli tällainen juttu mieleen kun aina tai lähes aina julistetaan voittaja ennen kun viimeinen etappi edes ajettu. Onko tuo jotenkin säännöissä ilmoitettu juttu vai voiko viimeisellä etapilla taistella vielä voitosta jos ero olisi vaikkapa 1s toisena olevaan tai kuitenkin joku marginaalinen ero. Itseltäni on tuon takia jäänyt useasti viimeinen etappi katsommatta. Girossa oli mielestäni jännityksen kannalta hyvä juttu se että viimeinen etappi oli henkilökohtainen aika-ajo.

pulmark
19.07.2022, 17.09
^ Tourissa viimeinen etappi on perinteisesti ollut ns. seremoniaetappi. Maistellaan shampanjaa yms. ja sitten lopussa sprintterit käy kirikamppailun.

Tuskin säännöissä on sellaista joka kieltäisi kilpailemasta, mutta viimeisestä etapista vaan muodostunut tuollainen ja se on vakiintunut käytännöksi. En sitten oikein tiedä mitä tapahtuisi jos kokonaiskilpailun ykkösenä olisi useampi ajaja täsmälleen samalla ajalla. Luulisin kyllä että tuolloin ehkä ajettaisiin ihan tosissaan kilpaa.

Kai sekin voi olla mahdollista että voitto jaetaan.

Firlefanz
19.07.2022, 17.14
Tourisssakin on viimeisenä osuutena ollut aika-ajo, tosin viimeksi vuonna 1989.

Mutta mitään sääntöä ei tietenkään ole miksei voisi taistella voitosta. Syy siihen miksi ei taistella lienee yksinkertaisesti siinä että on jokseenkin toivotonta saada tasamaaetapilla minkäänlaista eroa silloin kun kisaa johtavan ajajan joukkue ei luonnollisestikaan halua päästää hänen voittoaan uhkaavaa ajajaa hatkaan, Ja on vaikea kuvitella hänen joukkueensa olevan niin heikko ettei se siihen kykenisi.

Voidaan tietenkin kuvitella että jos olosuhteet olisivat sellaiset että ne suosisivat joukkuetta, joka kykenee repimään pääjoukon hajalle, kokonaiskilpailun kakkonen voisi silloin päästä karkuun väärään porukkaan jääneeltä keltapaidalta, mutta luulen että sellaiset olosuhteet ovat tavattoman harvinaisia ja että niiden sattuessa keltapaidan joukkue ajaisi kärjessä ja suojelisi kapteeniaan.


https://en.wikipedia.org/wiki/Champs-%C3%89lys%C3%A9es_stage_in_the_Tour_de_France#Gene ral_classification

Juha Lehtinen
19.07.2022, 18.51
En tietenkään toivo mutta pyöräilystä kun on kyse niin aina on se mahdollisuus että tulee kasa tai jotain odottamatonta joka muuttaisi kärjen osalta kokonaistilannetta vielä viimeisellä etapilla.

MV
19.07.2022, 22.42
Periaatteessa on kai niin että jos champsilla joku ottaa (pää)joukon kierroksella kiinni, nämä diskataan. En tosin usko että kovin helposti pääsisi tapahtumaan, mutta periaatteessa.

Muistelisin että Ullrich olisi kuronut jotain 10-15s ihan sillä että Armstrong oli suojassa pääjoukon loppupäässä ja Telekom onnistui katkaisemaan pääjoukon.

KariHi
20.07.2022, 00.48
Lämpöuupumus on lämpöhalvausta edeltävä tila. Yksi sen oire on oksentaminen. Lämpöuupunut urheilija on välittömästi saatettava jäihin ja juotettava elekrtolyyttipitoista juomaa pieninä annoksina ei vettä ettei mennä hyponatremiaan puolelle. Elimistö lopettaa hikoilun ja tämä myös lisää riskiä hyponatremiaan. Munuisvaurion riski on myös olemassa.
Jos lakiväki ei kestä sitä että terveyttä vaarantavat lajikulttuuria ulkopuolisten toimesta ei saa arvostella auttaako katse peiliin
Paaton ootko sitä mieltä että hanaa vaan lisää ja piristeitä naamaan kuten ennen vanhaan tehtiin mm. Rooman olympislsisissa surullisin seurauksia.
Äärimmäisen naurettavaa on kuinka tarkkoja kotona suhteen ollaan

paaton
20.07.2022, 07.50
Vähän veikkaan lääkäreiden olleen Solerin tilanteesta kartalla. Välttämättähän kyse ei ollut lämpöhalvauksesta, vaikka tuota ajattelin ensin itsekkin. Vatsavaivat ovat suht yleisiä pitkillä toureilla.

Mutta joo, tuo helteessä ajaminen ei tosiaan ole leikin asia. Joskus aikoinaanhan edes vettä ei kuulemma saanut antaa kuskeille ja sitten kiskottiin vuorikylistä viinatkin. Noista ajoista on onneksi vähän viisastuttu. Nyt jaetaan jääpalapussejakin ja vettä niin paljon, että tuolla voi viilentää kroppaakin.

Firlefanz
20.07.2022, 09.36
Karihi:lle pisteet urheiluhistorian tuntemuksesta: https://fi.wikipedia.org/wiki/Knud_Enemark_Jensen

Eilen Marc Solerin vaikeudet alkoivat paljon ennen kuin lajikulttuurin vaatimukset alkoivat vaarantaa hänen terveyttään. Jos voi uskoa että kilpailun lääkäari on perillä erityisalaansa kuuluvista asioista ja että hän kykenee toimimaan puhtaasti lääketieteellisin perustein, niin etapin katsojaa olisi ehkä saattanut rauhtoittaa tieto siitä että Soler kävi lääkäriautolla pian 80 ajetun kilometrin jälkeen ja että hänen menoaan sen jälkeen kun hän oli jäänyt pääjoukosta.


Tänään onkin sitten suhteellisen viileä päivä, lämpöasteita ei ole kolmeakymmentäkään. Mutta muuten on luvassa toisiaan seuraavia jyrkkiä nousuja ja vaativia laskuja. Lyhyt etappi, jolla kuitenkin tapahtumia riittänee.

Pogacar tuskin jättää ratkaisuja huomiseksi vaan yrittää jotain myös tänään jo ennen maalimäkeä. Harmillista kilpailun kannelta että Solerin menetyksen lisäksi saattaa Majkan eilen tällin saanut polvi viedä Pogacarin tärkeimmälta apuajajalta parhaan terän. Toisaalta jos Kussilla on se huono päivä...

Muita jännittämisen aiheita voisivat olla onko Bardet toipunut takaisin iskukuntoon ja onko Quintanalla vuorossa päivä jolla hän menettää sen minkä edellisenä päivänä on saavuttanut? Entä vaihtaako pallopaita omistajaa?

kallam
20.07.2022, 12.45
Vähän ihmetyttää että miksi eilen Jumbo päästi sekä UAE että Ineos ajajat eilen hatkaan, oli kyllä myös myös Van Aert. Apuajat edellä kuitenkin antoi mahdollisuuden yrittää viimeisessä mäessä irti.

Jännä nähdä kenellä tänään on jalkaa yrittää ja missä vaiheessa. Tietysti huomenna on vielä isommat vuorot ja viimeinen mahdollisuus vuoristossa tehdä eroja.

Juha Lehtinen
20.07.2022, 13.26
Mielenkiintoista ollut seurata näitä isoja etappikilpailuja välinekehityksen osalta. Kiekot kehittyneet sen verran ettei vuorietapeilla taida nykyään matalaprofiilikiekkoja juurikaan kukaan käyttää, tai oikeastaan muutamaan vuoteen ei ole näkynyt.

paaton
20.07.2022, 13.45
Niin tai tietämys on kehittynyt. Aero on se juttu joka vaikuttaa. Esimerkiksi eilen ajettiin pitkä pätkä alamäkeä ja tasamaata viimeisen mäen jälkeen.

kp63
20.07.2022, 13.53
en ole tutkinut, mutta saadaanko nykyään levareilla ja tubeleksilla aerokiekon pyörivä massa pienemmäksi verrattuna aikaisempiin

paaton
20.07.2022, 14.11
Ei. Suurempihan se on.

ZaWing
20.07.2022, 16.03
Lisäisku Pogille kun Majka joutunut hylkäämään kisan reisi vamman takia. Ketjun katkeaminen äkisti nousussa taisi vahingoittaa reisilihasta pahasti

OJ
20.07.2022, 18.52
Tämän päivän maalisuora oli kyllä hivutuksen korkein huippu.

plr
20.07.2022, 19.16
WvA taisi juuri voittaa pistekilpailun, jos ajaa maaliin. Johto on 214 pistettä ja teoriassa jaossa on kai vielä 200 pistettä.

Etappi 18 välikiri + vuorietappimaali: 20+20 pistettä
Etappi 19 välikiri + tasamaamaali: 20+50 pistettä
Etappi 20 henkilökohtainen aika-ajo: 20 pistettä
Etappi 21 välikiri + tasamaamaali: 20+50 pistettä

paaton
20.07.2022, 20.25
Poga huomasi itsekkin toisen nousun jälkeen, ettei vingegaardille ole mitään tehtävissä. UAEn Bjerg ja Mcnulty tekivät kyllä huikeaa vetotyötä. Tiputtivat tasan kaikki muut suoraan vetoon, mutta poga ei vaan kykene enää katkaisemaan vingegaardia.

Ei kyllä olisi uskonut tätä ennen tourin alkua. Poga näytti niin ylivoimaiselta. Kaikki huiput tosin välttelevät toisiaan tehokkaasti alkukauden mäkikisoissa ja osaavat piilottaa todelliset tehonsa.

hphuhtin
20.07.2022, 20.56
Mutta oli kyllä tylsä etappi tämä 16. Suurin yllätys oli se, että mitään ei tapahtunut ;)

paaton
20.07.2022, 21.28
Niin, minusta näytti, että poga ei vaan pystynyt. Plääni oli todella hyvä ja UAEn joukkue toteutti sen täydellisesti. Iskun olisi pitänyt tulla hyvissä ajoin loppumäessä, mutta ilmeisesti mcnulty veti jo pogallekkin riittävän kovaa.

Jos tämä oli väsytystaktiikkaa huomista ajatellen, niin meni vähän reisille. Jumbon ei tarvinnut tehdä tiiminä mitään.

Juha Lehtinen
20.07.2022, 22.46
Jos ei Pogacar huomenna pysty mitään ässää vetämään hihasta niin tuskinpa keltapaita enää omistajaa vaihtaa.


Sent from my iPad using Tapatalk

marco1
20.07.2022, 23.10
No huomennahan sen näkee jäikö jollain kuskilla tästä päivästä velkaa.

Vauhtihan oli kova, yksi nousuista mentiin kovempaa kuin Pantanin aikoina (tosin silloin etappi oli raskaampi ennen tuota nousua).

Firlefanz
21.07.2022, 08.52
https://twitter.com/qst_alphavinyl/status/1549778381318901762

Tänään Fabio Jakobsenilla on ehkä (mutta vain ehkä) hieman helpompaa, sillä nousuja on vain kolme?

https://64.media.tumblr.com/f518d2d25075dcedad84fe92f6da5c04/fc92fd4298415754-3d/s1280x1920/c8d2405cf73cf1adffbd25a7440533dac3160619.jpg

EEilen Pogacarin apukuskit hämmästyttivät nousukunnollaan, tänään he ehkä joutuvat siitä maksamaan? Toisaalta Kuss on tunnettu siitä että hyvää päivää saattaa seurata selvästi huonompi päivä ja vaikka van Aert on osoittanut kykenevänsä hämmästyttäviin sankaritekoihin, heti ensimmäinen tämänpäiväisistä nousuista lienee hänelle liian kova?

Geschken olisi päästävä hatkaan varmistaakseen mäkipaitakilpailun voiton, muuten paidan vie joko Vingegaard tai Pogacar?

VesaP
21.07.2022, 12.39
Jos ei Pogacar huomenna pysty mitään ässää vetämään hihasta niin tuskinpa keltapaita enää omistajaa vaihtaa.

Mikä on harmi. Olisin toivonut että Pog olis vetänyt Lancen ennätyksen nurin, eli putkeen eniten voittoja ever. Taisi kaatua tämä touri Pogilla yhteen hieman heikompaan hetkeen yhdessä nousussa.

paaton
21.07.2022, 13.01
Niin olikohan tuo edes huonompi hetki? Vingegaar veti vaan niin kovaa. Tuon jälkeen ei ole enää ollut tarve ajaa all-outeja.

Juha Lehtinen
21.07.2022, 13.21
Aika tuttua käsikirjoitusta. Siellä missä on kokonaiskilpailun kannalta pahin uhkaaja niin siellä on myös keltapaita takakiekossa kiinni. Aika tylsää mutta odotettua ja helppoa taktiikkaa kun on kunnossa, tuolla pääsee jo vastustajan pään sisällekin psyykkauksena.

paaton
21.07.2022, 13.38
Niin pogahan oli tästä kaavasta poikkeus. Ajoi voitosta, vaikka oli keltaisessa. Johtui ehkä ylivoimasta, jota ei enää tänä vuonna ollutkaan. Tuli varmaan yllätyksenä.

plr
21.07.2022, 17.41
... vaikka van Aert on osoittanut kykenevänsä hämmästyttäviin sankaritekoihin, heti ensimmäinen tämänpäiväisistä nousuista lienee hänelle liian kova?

Oli aivan liian kova. Ensin välikirin 1. paikka ja sitten ajoi rennosti kolmanneksi Col d'Aubisquella. :D WvA on käsittämättömän kova yleisajaja.

plr
21.07.2022, 18.38
WvA otti 1. paikan toisella vuorella.

marco1
21.07.2022, 18.56
Herrasmiesten laji nuorilla kuskeilla. Chapeau.

OJ
21.07.2022, 19.05
Niin olikohan tuo edes huonompi hetki? Vingegaar veti vaan niin kovaa. Tuon jälkeen ei ole enää ollut tarve ajaa all-outeja.
Noita huonojen hetkien spekulointeja on näkynyt somessa esimerkiksi Kussia koskien. Nyt kun kuskit ovat laittaneet dataa stravaan, niin voi sanoa että ei aina ole huonoja hetkiä, vaan muut (McNulty) vaan rynkyttävät niin sikakovaa.

Mut katotaas nyt Tourmalet.

buhvalo
21.07.2022, 19.32
Vähän erillainen ollut vihreänpaidan näkyvyys vuorilla, keulii vähän erillailla kuin viihdytysbussin mestari.

OJ
21.07.2022, 19.35
Aika tuttua käsikirjoitusta. Siellä missä on kokonaiskilpailun kannalta pahin uhkaaja niin siellä on myös keltapaita takakiekossa kiinni. Aika tylsää mutta odotettua ja helppoa taktiikkaa kun on kunnossa, tuolla pääsee jo vastustajan pään sisällekin psyykkauksena.
Vaikuttaa toimivan.

EDIT: Ja olipas melkoinen etappi Woutilta! Ei hyvänen aika!!!

kauris
21.07.2022, 21.18
Aika tuttua käsikirjoitusta. Siellä missä on kokonaiskilpailun kannalta pahin uhkaaja niin siellä on myös keltapaita takakiekossa kiinni. Aika tylsää mutta odotettua ja helppoa taktiikkaa kun on kunnossa, tuolla pääsee jo vastustajan pään sisällekin psyykkauksena.

Tänään ei ollut tylsä etappi. Voittaja toki lopulta selvääkin selvempi. Tuossa asemassa on kohtuullisen mukava lähteä ajamaan tempoa vaikka joutuukin vetämään hitaammassa johtajan tuulipuvussa.

KariHi
21.07.2022, 21.24
En ole pyöräily vaan juoksumies mutten ymmärrä mikä logiikka on lämmitellä rullilla jääliivi päällä ennen useamman tunnin kestävää suoritusta.Kirjsssa kuntoilu 2.0. viitattiin pyöräilijöiden liialliseen verryttelyyn ennen kisoja vai onko kyseessä nimenomaan ns. henkinen valmistautuminen
Juoksusta oon huomannu että hyvä verryttely seuraus 100 metrin jälkeen hapottaa. Kisoihin ehtii vartti ennen starttia 200 kilometrin ajomatkan jälkeen. Ilmoittautuminen ja 5 minuuttia hölköttelyä ja kulkee kuin "hevonen olisi alla".
Verryttelyn tarkoitus on ensin lämmittää elimistö mihin riittää 10 minuuttia saunalenkkivsuhtia ja tämän jälkeen avata kehon liikeradat kilpailun omaiseen suoritukseen ja tämän jälkeen pitää elimistö lämpimänä starttia varten ja samalla hieman henkisesti rentoutua ennen kisatilannetta.

OJ
21.07.2022, 22.20
Suurin osa prohvista ei lämmittele ennen etappia. Useat jäähdyttelevät etapin jälkeen jääliivi päällä, mutta tätäkään ei koko 150 kuskin porukka harrasta. Jos kuskin roolissa on yrittää aikaiseen irtiottoon, niin voi olla ihan hyvä lämmitellä ennen starttia. Esimerkiksi tänään heti vapaan vauhdin alussa WvA lähti tekemään hatkaa, eli matkaan lähdettiin ns. täysii.

Googol
22.07.2022, 00.08
Jotenkin mä luulisin että tuolla on parempaa tietoa kuin yhden Karin mutuilut. Loppujäähdyttelyt taisi aloittaa Team Sky. Sitä voi sitten vertailla tuloksia ja katsoa että kannattiko.

paaton
22.07.2022, 00.16
Ai TSIISUS mikä etappi! Se oli toinen all-out koko tourilla vingegaardille. Katsokaa nyt herran naamaa. Siitä näkee hienosti, kun kaikki on pelissä.

Näin muuten ensimmäistä kertaa ikinä myös woutin naaman vääntyvän. Aivan huikeaa vetoa välikirimieheltä. Tiputtaa KAIKKI suoraan vetoon. Jos joku vielä sanoo, ettei tiimistä ole hyötyä, niin on pahasti väärässä.

Wout tekee mitä vaan ja missä vaan. Tänään piti ajaa ensimmäiset mäet tajuttoman kovaa, jotta pysyy viimeiseen mäkeen asti kärjen edellä. Martinezia vaille kaikki muut hatkasta tippuivat woutin vetoon. Siinä viimeisessä mäessä olin aivan varma, että wout katkesi ja tarjosi ensimmäistä kertaa vetoa martinezille. Mutta pskt. Kuss oli varmaankin kertonut radioon, että loppu on lähellä ja wout jäi odottelemaan vingeä. Tuon jälkeen se wout NOSTI tehoa ja poga tippui suoraan vetoon. Älytöntä. Ei wout ole mäkimies. Eihän?

Nyt alkaa tuntumaan, että ne kaikki woutin alkutourin älyttömyydet olivat vain puhdasta treeniä kisan loppua varten. Se pöhlöhän veteli yksin tempoa pelotonin edellä puoli etappia. Mun mielestä Wout alkaa olla jo legenda.

OJ
22.07.2022, 06.48
Loppujäähdyttelyt taisi aloittaa Team Sky.
Loppujäähdyttelyt trainerilla ja siitä numeron tekemisen he ainakin aloittivat.

Huomenna voi olla mielenkiintoinen kirimaali. Viimeisellä kahdella kilometrillä on muutama liikenneympyrä ja viimeinen kilometri on 3-4% mäkeä. En ylläty jos Sagan vaikka nappaisi voiton.

huotah
22.07.2022, 09.39
Ai TSIISUS mikä etappi! Se oli toinen all-out koko tourilla vingegaardille. Katsokaa nyt herran naamaa. Siitä näkee hienosti, kun kaikki on pelissä.

Näin muuten ensimmäistä kertaa ikinä myös woutin naaman vääntyvän. Aivan huikeaa vetoa välikirimieheltä. Tiputtaa KAIKKI suoraan vetoon. Jos joku vielä sanoo, ettei tiimistä ole hyötyä, niin on pahasti väärässä.

Wout tekee mitä vaan ja missä vaan. Tänään piti ajaa ensimmäiset mäet tajuttoman kovaa, jotta pysyy viimeiseen mäkeen asti kärjen edellä. Martinezia vaille kaikki muut hatkasta tippuivat woutin vetoon. Siinä viimeisessä mäessä olin aivan varma, että wout katkesi ja tarjosi ensimmäistä kertaa vetoa martinezille. Mutta pskt. Kuss oli varmaankin kertonut radioon, että loppu on lähellä ja wout jäi odottelemaan vingeä. Tuon jälkeen se wout NOSTI tehoa ja poga tippui suoraan vetoon. Älytöntä. Ei wout ole mäkimies. Eihän?

Nyt alkaa tuntumaan, että ne kaikki woutin alkutourin älyttömyydet olivat vain puhdasta treeniä kisan loppua varten. Se pöhlöhän veteli yksin tempoa pelotonin edellä puoli etappia. Mun mielestä Wout alkaa olla jo legenda.

Aivan huikea etappi. Minäkään en ollut aiemmin nähnyt Woutin irvistävän, mutta eilen oli sekin sitten nähtiin. Vingegaard sanoi edellisen päivän jälkeen ettei loppumäen veto ollut hänelle riittävän kova, mutta nyt nähtävästi oli. Mäkimiehet Pogi 66kg, Vingegaard 60kg ja Wout 78kg.

Onko ennenaikaista sanoa että Wout on uusi Kannibaali?

paaton
22.07.2022, 10.22
12kg pogaan. Jos poga vetää 400w mäkiin, niin mitä wout? Tempoaa 500w kaikki ylös? Onkohan tuosta jossain laskettua dataa?

hphuhtin
22.07.2022, 10.27
Oli kyllä jännempi etappi, pomppasin itse penkistä kun Vingellä osui poljin mäessä. Hermona olivat molemmat. Jumbo pelasi hienosti, itse tietysti olin että mistä näitä jumbotiimiläisiä lopussa ilmaantuu ;)

paaton
22.07.2022, 11.43
Vain vahvimmat voi ajaa tuollaisella etapilla gc kuskeja karkuun ja vielä niin, että jalkaa on siihen tehtävään. Taisi olla laporte joka koetti tuota myös, mutta mitään annettavaa ei enää ollut.

Edelleen, Wout oli käsittämättömän kova.

callahan
22.07.2022, 11.43
https://www.hs.fi/urheilu/art-2000008959452.html

Helposti unohdettu asia toureissa.

Firlefanz
22.07.2022, 12.47
Osa ajajista kamppailee Ranskan ympäriajon vuoristoetapeilla kasvottoman vastustajan kanssa – uhkana on lähtöpassit koko kisasta


PS
https://twitter.com/qst_alphavinyl/status/1549778381318901762

Tänään Fabio Jakobsenilla on ehkä (mutta vain ehkä) hieman helpompaa, sillä nousuja on vain kolme?

Ohiampuja
22.07.2022, 17.18
https://www.hs.fi/urheilu/art-2000008959452.html
Helposti unohdettu asia toureissa.
Minä luulin että se aikaraja on joku kiinteä, säännöissä määrätty prosentti. Minulle uusi juttu että se säädetään tapauskohtaisesti.

Hääppönen
22.07.2022, 17.27
Vingegaard on tässä kisassa todella yllättävän kovassa vedossa. Hyvin Pogakin vetää, mutta ei vaan riitä. Jostain syystä Woutista tulee itselleni assosiaatio Cancellaraan. Samanlaista otetta ajamiseen. En yhä edelleenkään liity muinaisromantikkojen joukkoon, vaan pysyn tosiaisioissa. Niin Vingegaardille kuin Pogacarillekin on ihan se ja sama, kenen takarengasta he seuraavat. Yhä edelleen ei joukkuetoverit työnnä tai vedä yhtään ketään. Henkikstä tukea toki voi antaa, mutta sitähän ei paatunut voittaja tarvitse. Tällä kertaa vaan yksinkertaisesti Vingegaard tuottaa enemmän tehoa kuin Tadej.

Firlefanz
22.07.2022, 17.55
Minä luulin että se aikaraja on joku kiinteä, säännöissä määrätty prosentti. Minulle uusi juttu että se säädetään tapauskohtaisesti.

https://64.media.tumblr.com/3a8ee537fdb03ae5d68367ac70c3d278/3624b66462064d74-d2/s1280x1920/485ba6ec3605593e7504f395f6dbbba5435da473.jpg
Kunkin etapin vaikeusaste on etukäteen määritelty, mutta on tietenkin mahdoton laskea tarkkaa aikarajaa ennen kuin voittaja on maalissa - eikä kovin varmaa arviosta siitä mihin etapin keskinopeus suunnilleen tulee asettumaan useinkaan voi tehdä kovin aikaisessa vaiheessa, joten joskus kirimiehet ovat olleet joutua pulaan sen vuoksi että olivat ajaneet liian hitaasti pyrkiessään säästämään voimiaan.

Tänä vuonna tosin on vallinneen kuumuuden takia ainakin yhdellä osuudella prosentiksi määrätty 20% jo etukäteen.

Firlefanz
22.07.2022, 18.04
Vingegaardin taso ei iole ollut yllättävä ihan kaikille (enkä tarkoita nytkään vain itseäni).

Jos kuvittelee että muinaisromantikot kuvittelevat että sillä olisi merkitystä fysiikan lakeihin kenen takarengas edessä on, niin silloin on ehkä jo paremman informaation ulottumattomissa. Mutta voi yrittää pohtia tykönään mitä se vaikuttaisi jos esimerkiksi jossain nousussa sitä tietyllä vauhdilla vetävää apuajajaa ei olisi.

Hääppönen
22.07.2022, 18.30
Niinkuin todennäköisesti tiedät, niin monen monituisia kertoja on joukkueen kapteeni vetänyt ihan yksin mäkiä ylös. Ja silti menestynyt. Poga mm. Ja monia kertoja on toisen joukkueen takarenkaassa roikkumalla noustu keskelle podiumia. Joukkueen merkitys tulee esim. juuri nyt käsillä olevissa tilanteissa, kun Pogaa tuodaan takaisin pääjoukkoon. Eli kyllä joukkueellakin tietysti on tehtävänsä.

OJ
22.07.2022, 19.14
Niinkuin todennäköisesti tiedät, niin monen monituisia kertoja on joukkueen kapteeni vetänyt ihan yksin mäkiä ylös. Ja silti menestynyt. Poga mm. Ja monia kertoja on toisen joukkueen takarenkaassa roikkumalla noustu keskelle podiumia. Joukkueen merkitys tulee esim. juuri nyt käsillä olevissa tilanteissa, kun Pogaa tuodaan takaisin pääjoukkoon. Eli kyllä joukkueellakin tietysti on tehtävänsä.
Minä en tästäkään aihepiiristä mitään ymmärrä, mutta nämä sun kommentit ovat ainakin pienessä ristiriidassa sekä mun kokemuksen että esimerkiksi ammattitiimien taktiikan ja tekemisen kanssa.

Firlefanz
22.07.2022, 20.09
Niinkuin todennäköisesti tiedät, niin monen monituisia kertoja on joukkueen kapteeni vetänyt ihan yksin mäkiä ylös. Ja silti menestynyt. Poga mm. Ja monia kertoja on toisen joukkueen takarenkaassa roikkumalla noustu keskelle podiumia. Joukkueen merkitys tulee esim. juuri nyt käsillä olevissa tilanteissa, kun Pogaa tuodaan takaisin pääjoukkoon. Eli kyllä joukkueellakin tietysti on tehtävänsä.

Joinain niistä monen monituisista kerroista on tapahtunut kaikenlaista ennen kuin on tultu siihen tilanteeseen jossa kapteeni on vetänyt ihan yksin mäkiä ylös - ja sillä mitä on tapahtunut on joskus ollut mdyös vaikutusta siihen miten kapteeni on ihan yksin vetämällä menestynyt.

Joukkueella on ihan oikeasti muitakin tehtäviä kuin tuoda teknisen tai muun syyn takia jäänyt kapteeni takaisin pääjoukkoon. Tai vain suojata häntä tuulelta tasamaaosuuksilla.

Mutta eihän näistä kannata keskustella.

huotah
22.07.2022, 21.25
12kg pogaan. Jos poga vetää 400w mäkiin, niin mitä wout? Tempoaa 500w kaikki ylös? Onkohan tuosta jossain laskettua dataa?

Wout ei julkaise tehotietoja Stravassa, mutta joku (@ammattipyoraily?) toivottavasti laskee tuon. 500W (6,5W/kg) on varmaan hyvä arvaus.

Kuss kiipesi Hautacamin segmentin ajassa 40:00 347W keskitehoilla ja lyhyemmän 12 minuutin segmentin 372W. Tuo tekee 5,8W/kg ja 6,1W/kg. Vertailun vuoksi @ammatipyoraily arviot Vingen ja Pogin tehoista Hautacamilla:



Stage 18
HAUTACAM (13.25 km, 8.03 %, 1064 m)

Vingegaard: 36:34, 21.74 Kph, VAM 1746 m/h, 6.35 W/kg (est.)
Pogacar: 37:38, 21.12 Kph, VAM 1696 m/h, 6.04 W/kg (est.)

Those are results using est. actual weights. 'll be back tmrw, why think ests are 1-2 % too high.

Hääppönen
22.07.2022, 22.20
Joinain niistä monen monituisista kerroista on tapahtunut kaikenlaista ennen kuin on tultu siihen tilanteeseen jossa kapteeni on vetänyt ihan yksin mäkiä ylös - ja sillä mitä on tapahtunut on joskus ollut mdyös vaikutusta siihen miten kapteeni on ihan yksin vetämällä menestynyt.

Joukkueella on ihan oikeasti muitakin tehtäviä kuin tuoda teknisen tai muun syyn takia jäänyt kapteeni takaisin pääjoukkoon. Tai vain suojata häntä tuulelta tasamaaosuuksilla.

Mutta eihän näistä kannata keskustella.


Puhuminen kannattaa aina. Itsellä vaan nyppii tuo yliromantisoiminen. Pyöräilyn kirjoittamia sääntöjä on, ja tiedänkin niitä jonkinmoisen rivin. Esim. keltapaidan teknisen vian aiheuttaman rauhoituksen kisaan ym. Ehdottomasti eilisen etapin Jonaksen Taidejn odottaminen oli hieno ele. (Tosin siinä vaiheessa kisaa ei ollut mitään ihmeempää "ikkunaa" jatkon suhteen.) Olisi ollut varsin noloa, jos Poga olisi edes ajatellut jotain liikettä tuon jälkeen.
OJ:lle pitänee todeta, että ota vähän suodatinta romantiikan palvomiseen, niin epäilemättä ymmärrät pointin. Totta helvet*ssä talli tekee taktiikan jne. Mutta jotain rajaa realiteettien perspektiivistä on syytä tehdä näiden "Bianchi-huru-ukkojen" suhteen tähän keskusteluun.

paaton
22.07.2022, 23.24
Niinkuin todennäköisesti tiedät, niin monen monituisia kertoja on joukkueen kapteeni vetänyt ihan yksin mäkiä ylös. Ja silti menestynyt. Poga mm. Ja monia kertoja on toisen joukkueen takarenkaassa roikkumalla noustu keskelle podiumia. Joukkueen merkitys tulee esim. juuri nyt käsillä olevissa tilanteissa, kun Pogaa tuodaan takaisin pääjoukkoon. Eli kyllä joukkueellakin tietysti on tehtävänsä.

Hirveen paljon jää grand toureista ja klassikoista "näkemättä" jos ei hahmota mitä tiimit tekevät jatkuvasti.

Tämänpäiväinen loppukin taisi mennä just niinkuin jumbo suunnitteli. Ranskalainen Laporte varasti voiton viimeisenä mahdollisena hetkenä. Minusta tuo näytti ensin täysin vahingolta, mutta takuulla oli mietitty tilanne tarkasti.

Styven teki kyllä pienen mokan lopussa. Ehti jo luovuttaa, mutta wright oli eri mieltä. Jos styven olisi pysynyt wrigthin renkaassa, ei loppu olisi ehkä ollut laporttelle noin helppo. Toisen mokan teki se alpen vetomies, joka nosti selän suoraksi, että jee, nyt saatiin hatka kiinni.

Tosin laporte on kyllä tuollaisissa lopuissa woutin jälkeen yksi kovimmista. Noissa paikoissahan jumbo on ajanut tiiminä irti.

Fuuga
23.07.2022, 01.37
Hääppönen on kyllä siinä oikeassa ettei peesissä ajaminen oman miehen perässä ole tuulenvastuksen osalta erilaisempi kuin vastustajankaan perässä. Sen sijaan kun nykäisy on tehty ja vastustaja on saatu tiputettua ne ratkaisevat 10 m, alkaa sen apukuskin tuulen halkominen tehdä homma helpommaksi kuin vastustajalla.


--
Murphy elää!

OJ
23.07.2022, 05.55
Se kun oman tiimin kuskien peesissä saa ajaa aika rauhassa ja ne menee kovempaa tai hiljempaa sen mukaan miten käskytät.

Sagankin jäähdyttelee etapin jälkeen https://www.instagram.com/reel/CgRfHNfjLWW/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

Hääppönen
23.07.2022, 09.18
Alleviivaan nyt vielä, että totta helv*tissä joukkueilla on oma tehtävänsä ja on erilaisia strategioita ja taktiikoita. Mutta, kuten varsin usein on nähty, kova kuski ilman joukkueensa tukea pystyy mihin vain. En viitsi edes tehdä luetteloa, kun siitä tulisi niin pitkä. Onpa tämän viikon Tourillakin nähty tilanteita, joissa Jonas ihan omin pikku jaloin ajoi Tadej`n nykäykset kiinni. Ilman apukuskien apua tai puskurointia. Jos ei ole tullut selväksi, niin minua oksettaa pyöräilyssä yltiöromantiikan valossa tarinoiden rakentaminen.

Firlefanz
23.07.2022, 09.30
Hääppönen on kyllä siinä oikeassa ettei peesissä ajaminen oman miehen perässä ole tuulenvastuksen osalta erilaisempi kuin vastustajankaan perässä.

Kiitos päivän melko varmasti parhaista nauruista!


Sen sijaan kun nykäisy on tehty ja vastustaja on saatu tiputettua ne ratkaisevat 10 m, alkaa sen apukuskin tuulen halkominen tehdä homma helpommaksi kuin vastustajalla.

Tätäkään vastaan ei yhdelläkään muinaisromantikolla liene sanomista. Mutta kuten OJ jo vihjasi, silläkin on saattanut olla merkitystä millä vauhdilla apukuski on siihen saakka mäkeä ajanut. Tai millä vauhdilla on ajettu edellinen mäki. Tai mäkien osuua. Eli vaikka apukuski ei nykäisyssä mukana pysyisikään, apukuskia on silti voitu tarvita siihen että on syntynyt tilanne jossa kapteeni on nykäisyllään saanut vastustajan tiputettua ne ratkaisevat 10 m. Ja vaikka kapteeni joutuisi siitä eteenpäin halkaisemaan tuulta itse.

Mutta tietysti sekin on täysin oikeassa, joka huomauttaa että sen kannalta mitä tehoa kapteeni on joutunut ajamaan on täysin yhdentekevää onko jollain vauhdilla mäkeä vetänyt ajaja ollut oman joukkueen, vastustajan joukkueen tai jonkun kolmannen joukkueen ajaja:rolleyes:


Tänään siis viimeinen "oikea" osuus kaikille muille paitsi kirimiehille. 40 km ja 440 nm. Reitillä mm. yksi lasku jonka voi ajaa liiankin rohkeasti ja kaksi nousua jotka antavat GC-ajajille mahdollisuuden sijoittua lopputuloksissa melko korkealle.

Ganna, Küng, Bisegger niin sanottuina aika-ajospesialisteina. Vingegaard, Pogacar, Thomas kokonaiskilpailukuskeina. Van Aert omanlaisena ihmemiehenä. Martinez, McNulty, Mollema M-kirjaimella alkavina mahdollisina yllättäjinä.

Kymppisakissa muutoksia ei tapahtune kuin sijoilla 5.-7. eli Quintana, Meintjes ja Vlasov pyörähtävät päinvastaiseen järjestykseen, mikäli ajavat odotetusti. Yatesin ja Lutshenkon keskinäistä kisaa voi myös jännittää, mutta veikkaukseni on ettei Yatesilla kulje tänään.

paaton
23.07.2022, 09.35
Sun kannattaa hääppönen kokeilla seurata yksilölajeja ja lopettaa pyöräilyn seuraaminen äkkiä, jos olet oikeasti noin pihalla.

Se ei ole mitään yliromantisointia. Jokaiselle kuskille pitää olla tehtävä, ihan sen kuskin päänkin takia. Tuo alkaa ihan junnutasolta. Ajetaan joukkueena.
Tietystikkään ne taktiikat eivät aina onnistu, mutta kun ne toimivat, luo se valtavaa tiimihenkeä, ja kuskit ylittävät itsensä kyseisessä tilanteessa ja myös jatkossa. Mun mielestä sen näki viimeisellä mäkietapilla woutin naamasta. Kaikki annetaan kapteenin puolesta.

Siis vaihda lajia, jos et kykene näkemään maantiepyöräilyä joukkuelajina.

Fuuga
23.07.2022, 10.07
Kiitos päivän melko varmasti parhaista nauruista!

Meinaat että tuulenvastuksella on eroa riippuen siitä ajaako siinä edellä oma kaveri vai vieras?

Vähän niin kuin autolla rekkaa peesatessa eroa olisi sillä ajaako edellä Vähälän vai Onnisen täysperävaunu.
--
Murphy elää!

Hääppönen
23.07.2022, 10.21
Tulee kyllä sääli nimim. paatonin maailmankuvaa. Menestystä jatkossakin!:D:p

Googol
23.07.2022, 10.30
Ilman kovaa joukkuetta Vingegaard olisi hävinnyt kisan jo mukuloilla.

Ja monta GTtä on hävitty, koska joukkue ei ole ollut tarpeeksi vahva.

Firlefanz
23.07.2022, 10.34
Meinaat että tuulenvastuksella on eroa riippuen siitä ajaako siinä edellä oma kaveri vai vieras?

Pyynnöstä vastaan ja selitän: naurut tarjosi tietenkin se että jollakin saattoi todella mahdollisesti olla päässään sen kaltainen oletus että yltiöromantikot uskovat että vastauksen ylläolevaan kysymykseen on oltava myönteinen.

Ja miksei tietysti myöskin sekin että joku todella näki tarpeelliseksi kertoa että se jonka vastaus oli kielteinen oli oikeassa (arvatenkin toisin kuin muut keskustelussa mukana olleet).


PS Minun on myönnettävä että pidin myös itsestään selvänä että sanomalla että H. oli kieltämättä oikeassa yhdessä asiassa halusit itse asiassa antaa hienovaraisesti ymmärtää ettei hän välttämättä ollut oikeassa kuin ainoastaan siinä yhdessä asiassa.

Firlefanz
23.07.2022, 10.48
Ilman kovaa joukkuetta Vingegaard olisi hävinnyt kisan jo mukuloilla.

Ja monta GTtä on hävitty, koska joukkue ei ole ollut tarpeeksi vahva.'

Ja siinäkin tilanteessa jossa Vingegaard "omin pikku jaloin" ajoi Pogacarin nykäykset kiinni saattoi olla merkitystä sillä mihin heidän apuajajansa olivat sillä tai aikaisemmilla kyenneet.

Me yltiöromantikot ainakin kykenemme kuvittelemaan tilanteen jossa Pogacarin nykäykset olisivat voineet olle kovempita tai siis pitempiä tai joissa niissä "omissa pikku jaloissa" ei olisi ollut ihan yhtä monta bofoorttia tai niitä ei olisi riittänyt yhtä moneksi kerraksi tai yhtä moneksi sekunniksi.

Mutta sehän on nyt selvää että kun on riittävän kriittinen ja rationaaliseen ajatteluun kykenevä katsoja, jonka terveen järjen tekemiä johtopäätöksiä vielä tukee selvä vatsanpohjatunne, niin eihän näissä jutuissa ole enää mitään epäselvää eikä keskusteltavaakaan. Riittää kun kertoo muille miten asia todellisuudessa on. Mutta iloitaan me muut siitä että maantiepyöräilyn markkinamiehet ovat aikoinaan kehittäneet tämmöisen romanttisen hohteen lajin ympärille ja luoneet llähempää tarkastelua kestämättömiä käsityksiä mm. siitä miten joukkueen apuajajien panos voi vaikuttaa kapteenien yksilösuorituksiin!

Ohiampuja
23.07.2022, 11.34
Tunnustan tietämättömyyteni, ja kyselen tyhmiä.

Onko joukkuen merkitys tai sen roolitus jotenkin muuttunut, vaikkapa 10-20 vuoden aikana? Onko tallien merkitys vähentynyt ja kapujen yksilö ominaisuuksien vaikutus kasvanut?
Vai onko päinvastoin, nyt kun kaikki polkee nappi korvassa ja tallipäällikkö oman organisaation tukemana koettaa ohjata niitä omia kuskejaan. Ja nykytekniikan avulla tallin johto saa kuskeista paljon enemmän dataa kuin 20 vuotta sitten.

Kuinka te asioista paremmin perillä olevat asian näette?

Firlefanz
23.07.2022, 12.56
Voin suoraan ja jo etukäteen sanoa ettei vastaamattomuuteni johdu siitä että pidän kysymystä tyhmänä tai vastausta liian ilmiselvänä vaan yksinkertaisesti siitä että tiedostan täysin olevani tiedoiltani ja jo perusteiden ymmärrykseltäni riittämätön vastatakseni yhtään mitään suuntaan tai toiseen.

Jos jollakin on näkemystä asiasta, luen sen helkutin kiinnostuneena!

Googol
23.07.2022, 15.40
Mutulla väittäisin, että tallin merkitys on kasvanut. Nykyään ajetaan tarvittaessa kovaa jo aiemmin etapilla, ja vahvat tiimit ovat halukkaita hyödyntämään sivutuulta tai vastustajan hieman huonompaa päivää jo aiemmin kuin viimeisellä tunnilla. Lisäksi kovat apuajajat ovat kunnoltaan lähempänä kipparia kuin aiemmin, joten siinä missä ennen ajettiin mies miestä vastaan, nykyään tullaan pitkälle junassa.

paaton
23.07.2022, 16.07
Niin ja hatkat menevät nykyään todella paljon kovempaa. Eilenkin oli todellä lähellä, ettei kolmen miehen irtiotto ajanut maaliin asti. Tai oikeastaan se ajoikin, peloton ei saanut koskaan kiinni. Tuossa kohtaa vain loppui kirijoukkueilta vahvat apuajajat kesken.

Tämän vuoden kisoissa on käynyt todella usein niin, että mahdottomalta näyttänyt hatka onkin vienyt voiton pelotonin edestä. Enää ei voi laskea hatkaa niin kauas. Aero tekee tuon.

KariHi
23.07.2022, 20.19
Upea tunteisiin menevä hetki Tourin ratkettua kun Vingegaard perheineen ja van Aert kaikki liikuttuivat kyyneliin. Mä olen enemmän juoksu kuin pyöräilymiehiä mutta vähän sama asia kuin tonnivitosen Ingebritsen toimisi maratonilla vetomiehenä Kipchogelle. Hieno joukkuelaji josta Maikkari uutisoi tänä iltana että "Vingegaard johtaa ennen huomista ratkaisevaa etappia". Surullista että meidän urheilumedian lajiymmärrys on tällä tasolla.
Oli erittäin fiksua että Vingegaard hölläsi lopussa sen verran että van Aert sai ansaitsemansa etappivoiton.
Millä etapilla tuo Pogacarin sulaminen tapahtui. Nyt kun huomenna on aikaa vois sen Playeriltä katsoa.
Tietääkö joku miksi chromecastilla ei pysty enää kelaamaan kesken livelähetyksen etapin alkuun vaan pitää odottaa kunnes etappi on loppunut?
Mutta minä poistun nyt lajiväkeä häiritsemästä.Hyvät kesät ja pyöräillään ja juostaan ja varotaan autoja (Taas vaihteeksi meinasi taajama-alueella jäädä auton alle suojatiellä).

KariHi
23.07.2022, 20.26
PS. Antakaa miehen elää kenties uran suurimman voittonsa saavutettuaan elää rauhassa tunnemyrskynsä läpi eli haastattelu oltaisiin voitu jättää väliin.

paaton
23.07.2022, 22.16
Niitä etappeja oli kaksi, 11 ja 18.

Eikä se poga mielestäni edes sulanut. Vinge on vaan yksinkertaisesti nyt vahvempi ja 6kg kevyempi. Yhdistelmä on aika voittamaton, kun vuori jyrkkenee tarpeeksi.

Tämänpäiväinen oli huimaa näytöstä. Vingegaard olisi oikeasti saattanut voittaa woutin ja gannan! Miettikää, mäkimies, joka painaa 60kg.
Tuossa oli kyllä pakko olla tuuliapujakin, eli ilmeisesti tuuli tyyntyi iltaa kohden.

gallodepelea
23.07.2022, 23.33
Oli kyllä viihdyttävä tour. Jumbo Visma vei keltaisen ja vihreän paidan. Olisiko ensi vuonna W. Van Aertin vuoro tavoitella keltaista, hänellä on sopimus vuoteen -24 joten 2 kahden kapteenin taktiikka toistuu? Jumbolla on plakkarissa vielä Primoz Roglic.

paaton
23.07.2022, 23.38
Primoz tähtää takuulla vueltaan ja toivottavasti voittaa sen. Jumbo on uusi ineos.

Hääppönen
23.07.2022, 23.39
Juu, hienosti veti Jonas taas tänäänkin (tietysti aina niin tärkeiden apuajajien avustuksella toki). On kyllä kovaa suorittamista Vingegaardilta! Poga suhteellisen hyvänä aika-ajajana ei kyennyt mitenkään vastaamaan haasteeseen. Kypärä päästä ja kirjaamaan uuden suosikin nimi listaan. Aina hienoa, kun makarooneja ei ole podiumilla. Tanska ei ole paska maa!

paaton
23.07.2022, 23.41
Nuo tuulet olisi kyllä jännä jostain nähdä. Tai no, nousuahan tuossa oli paljon, eli selittää miksi poga ja vinge ajoivat gannaa kovempaa.

OJ
24.07.2022, 02.27
Oli kyllä kaikinpuolin hieno Touri ja viimeinen tempo teki tehtävänsä paremmin kuin hyvin.

Onko kukaan ”yltiöromantiikasta” jauhava voorumilainen ajanut koskaan maantiekisaa? Entä maantiekisaa missä ei noin vain mennä keulille silloin kuin huvittaa? En sellaisessa kisassa missä on useampi hyvin toimiva joukkue ajamassa ykköskuskilleen? Minä en tästäkään mitään ymmärrä, mutta olen ollut ottavana osapuolena jokusen kerran kun toimivat joukkueet ovat tehneet kisaa. Niin ja kerran kävin katsomassa Porvoon Ajoja

Firlefanz
24.07.2022, 08.02
Primoz tähtää takuulla vueltaan ja toivottavasti voittaa sen.

Mediassa (mm. yleensä sangen hyvin asioista perillä oleva Wielerflits) kerrotaan että Roglicilta olisi tarkemmissa tutkimuksissa löytynyt kaksi murtunutta selkänikamaa eli siinä heinäpaalionnettomuudessa, jossa ensimmäisenä taisi mennä nurin Caleb Ewan jonka pyörään Roglic sitten osui, tuli muitakin ja ikävämpiä vammoja kuin se sijoiltaan mennyt olkapää, jonka hän vanhastaan osasi itse laittaa paikoilleen.

Jumbo Vismalta ei ole saatu vahvistusta eikä täsmennystä, joten toivoa voi että vammasta toipuminen käy niin nopeasti että Roglic olisi ajokunnossa vajaan kuukauden päästä, mutta se voi jäädä toiveeksi.



Jumbo on uusi ineos.

Onneksi Jumbo Visma on viihdyttävämpi tai sen taktiikka ja tapa hallita jotain etappia ylivoimaisdellaan mahdollistaa sen että kisasta tulee viihdyttävämpi.

(Ei sillä etteikö Froomekin olisi silloin tälllöin yltänyt katsottaviin ja muistettaviin suorituksiin, mutta Sky/Ineos onnistui liian usein jäädyttämään tilanteen sellaiseksi ettei mitään tapahtunut vaikka muuten olisi kenties voinutkin.)

Juha Lehtinen
24.07.2022, 12.34
Primoz tähtää takuulla vueltaan ja toivottavasti voittaa sen. Jumbo on uusi ineos.

Ymmärtääkseni tuon takia vetäytyikin Tourilta parantelemaan vammojaan jotta olisi iskussa vueltaan.


Sent from my iPhone using Tapatalk

paaton
24.07.2022, 19.21
Ymmärtääkseni tuon takia vetäytyikin Tourilta parantelemaan vammojaan jotta olisi iskussa vueltaan.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Niin tuosta oli juttua, mutta firlefanzin kertoman mukaan loukkaantuminen oli todellsta ja oikeasti vielä pahempi, mitä moni edes ajatteli. Ne jumbon tiimipäälikön ylistykset roglicin taistelutahdosta eivät olleetkaan pelkkää romantisointia. Äijä oli oikeasti kipeä.

Alla aika hyvä juttu cycling tipsistä. Uusi aika iski pogan naamariin kovaa. Enää ei tehdäkkään yksin mitä halutaan ja missä halutaan. Nyt olisi tarvetta suunnitella tekeminen tarkasti ja iskeä oikeassa paikassa koko tiimin voimalla. Noinhan vingegar ja jumbo nyt toimivat. Keskityttiin vain niihin paikkoihin, joissa eroa voidaan oikeasti tehdä. Vingen kunto tuli yllätyksenä UAE:lle.

Aukeaa chromen incognito ikkunassa, jos maksumuuri lyö silmille.

https://cyclingtips.com/2022/07/tadej-pogacars-mistakes/

marco1
24.07.2022, 19.22
Pikku jekku arvopaidoilta heti tuohon alkuun. Hyvä jos huumoria riittää viimeiseenkin päivään.

Köfte
27.07.2022, 00.41
Naisetkin ajavat reippaan viikon TdF-kiertueen. Jopa €urosport1 näyttää etappeja päivittäin. Selostamossa Matti ja Lotta.

Juha Lehtinen
27.07.2022, 10.17
Pari etappia naisten Tourista tullut katsottua. Naisillekin saatu pari vuorietappia jotka tulevat viimeisenä. Tiistain etappi oli kolareitten värittämä.

Firlefanz
27.07.2022, 10.43
Jonas Vingegaard palaa tänään Tanskaan. Lentokentältä hnet tuodaan avoautossa läpi Kööpenhaminan raatihuoneelle, jossa hän vastaanottaa onnittelut mm. ylipormestarilsta. Tämän jälkeen hän näyttäytyy raatihuoneen parvekkeelta vartavasten paikalle saapuneelle häntä odottavalle yleisölle.

Mahtaisiko tapahtua meillä, jos joskus sellainen ihme nähtäisiinkin että suomalaisesta tulee Tour de France -voittaja?

tikola
27.07.2022, 10.45
Minäkin olen seurannut naisten kisaa ja noin nopsaan pari huomiota

1) Katselijoita ja pöhinää älyttömän paljon vähemmän kuin vastaavassa miesten kisassa
2) Naisten tasoerot ovat isommat, joten lopputulema tuntuisi aina olevan, että jokseenkin sama porukka (=parhaat ajajat) ratkovat aina parhaat sijat ja usein porukka jakaantuukin sen mukaisesti jo matkan varrella. Eli huippuluokan apuajajia, jotka vetäisivät niitä huippuja mukanaan ei tahdo löytyä ja siten tiimityö ja taktiikan merkitys jää selvästi vähemmäksi kuin miesten kisoissa.

Mutta ihan hyvä, että tuo kisa ajetaan ja samantyyppistä arvostusta haetaan kuin miesten pyöräilylle ja kyllä live urheilu on aina jännittävämpää, kuin huonosti käsikirjoitettu TV draama. Pysähdyin tuossa viikollakin katsomaan naisten aluesarjan pesistä, kun ajelin ohi ja ihan mukavat kahvit siinä sai juotua pelin lomassa. Toki siinä aluesarjassa aika isossa roolissa palojen kannalta oli hutilyönnit pallosta eli mitään huippupesistä se ei ollut, mutta parempi senkin pelin voitti ja minä siinä vartin viihdyin ihan hyvin.

Cybbe
27.07.2022, 13.47
Naisten kisa on "Juniorimaista räpellystä".

Ohiampuja
27.07.2022, 14.49
Taisi olla sarkastista huumoria tuo lausunto? :rolleyes:

Juha Lehtinen
27.07.2022, 18.13
Naisten kisa on "Juniorimaista räpellystä".
Yhdyn kyllä tähän näkemykseen, varsinkin kun äsken oman tallin auto aiheutti kaatumisen kun ajoi liian lähellä takakiekkoa, onneksi ei pahemmin käynyt mutta juniorimaista räpellystä.

Firlefanz
27.07.2022, 19.22
https://asset.dr.dk/imagescaler/?protocol=https&server=www.dr.dk&file=%2Fimages%2Fother%2F2022%2F07%2F27%2Fscanpix-20220727-140634-l.jpg&scaleAfter=crop&quality=70&w=850&h=567

buhvalo
27.07.2022, 20.40
Minäkin olen seurannut naisten kisaa ja noin nopsaan pari huomiota

2) Naisten tasoerot ovat isommat, joten lopputulema tuntuisi aina olevan, että jokseenkin sama porukka (=parhaat ajajat) ratkovat aina parhaat sijat ja usein porukka jakaantuukin sen mukaisesti jo matkan varrella. Eli huippuluokan apuajajia, jotka vetäisivät niitä huippuja mukanaan ei tahdo löytyä ja siten tiimityö ja taktiikan merkitys jää selvästi vähemmäksi kuin miesten kisoissa.

Jokseenkin sama porukka ratkoo kisat myös miehissä, paitsi jos enemmän organisoitunut kone päättää käsikirjoituksessa irto-oton voittavan. Mielenkiintoisia molemmat, naisten kisat ehkä enempi koska vähemmän käsikirjoitettuja. Käsikirjoituksen (organioistumisen) puute johtunee tuosta isommasta tasoerosta, ja pienemmistä joukkueista. Pienemmät joukkueet kai johtuuu pienemmistä budjeteista ja suuremmista tasoeroista. Noilla on kai filosofinen syy-yhteys, kuin munalla ja kanalla.

tikola
27.07.2022, 23.34
Jokseenkin sama porukka ratkoo kisat myös miehissä, paitsi jos enemmän organisoitunut kone päättää käsikirjoituksessa irto-oton voittavan. Mielenkiintoisia molemmat, naisten kisat ehkä enempi koska vähemmän käsikirjoitettuja. Käsikirjoituksen (organioistumisen) puute johtunee tuosta isommasta tasoerosta, ja pienemmistä joukkueista. Pienemmät joukkueet kai johtuuu pienemmistä budjeteista ja suuremmista tasoeroista. Noilla on kai filosofinen syy-yhteys, kuin munalla ja kanalla.

Sillä kohtaa olen eri mieltä, että etapin tyyppi (kiri, vuori, mäkinen) vaikuttaa naisissa vähemmän kärkeen ja kovin erilaisilla etapeilla on usein samoja kärkinimisä, Miehissä potentiaalisia voittajia on enemmän ja sitäkautta voittajien nimilistaan tulee enemmän hajontaa, joskin toki samat nimet ovat usein vuorilla kärjessä ja kirikisoissa sitten jotkut muut samat nimet. Muuten olen samaa mieltä, että käsikirjoitusta ja kykyä seurata mahdollista käsikirjoitusta on naisissa vähemmän.

Cybbe
28.07.2022, 17.22
Naisten kisassa vähemmän yllättäen taas tapahtuu, kunnon joukkokolari..

Firlefanz
28.07.2022, 17.51
...jollaisia kovin harvoin sattuu miesten kisassa. Tai jos niitä sattuukin, niin harvemmin Ranskan ympäriajon kaltaisesssa, kauden ylivoimaisesti seuratuimmassa ja tärkeimmässä kisassa. Mutta jos kuitenkin siellä, niin ei kovin usein nimenomaan massakiriin päättyväksi arvioidulla tasamaaetapilla.

PS Eilinen osuus, jolla noustiin viiniviljelyalueiden rinteitä ja ajettiin pitkähköjä soratieosuuksia, oli jotain sellaista, mitä ei nähty miesten kisassa. Jos Italiassa strade bianche ovat hiekkateitä, niin nämä Ranskan chemins blancs ovat sorateitä - eli uskaltaisin väittää että ne ovat kertaluokkaa vaativampia ajettavia.

PPS Muuten: muistan nähneeni miesten kisassakin tapauksen, jossa huoltoauto kaatoi oman tiiminsä ajajan.

tikola
28.07.2022, 19.11
Joo ja kyllä minunkin on vähän justeerattava näkemystäni. Onhan voittajan nimi vaihdellut ihan kivasti, mutta se on fakta, että siinä voittoa ratkovassa porukassa on miehiä useammin samoja nimiä osuudesta toiseen.

pumpum
29.07.2022, 01.16
PPS Muuten: muistan nähneeni miesten kisassakin tapauksen, jossa huoltoauto kaatoi oman tiiminsä ajajan. Jay Vine, taisi olla viime Vuelta.

Firlefanz
29.07.2022, 13.59
Eilisellä etapila sattunut kasa ei onneksi johtanut kuin yhteen keskeytykseen, mutta niitähän voi vielä tulla lisää, sillä ainakin 16 ajajaa on tarvinnut jonkinlaista hoitoa tai paikkausta.

https://www.feltet.dk/octo_cms/files/Feltet.dk//Tour_de_France_Femmes_2022_styrt.jpg

Kasassa oli arviolta 45 ajajaa.


Tilanne oli syntyä myös aivan lopussa kun Elisa Longo-Borghini haksahti ajamaan autoille ja moottoripyörille tarkoitettua tietä. Hän oli oikeassa laidassa ja kääntyi vasemmalle, mutta oli onneksi sen verran edellä muita että kolarilta vältyttiin.

https://www.feltet.dk/octo_cms/files/Feltet.dk//Elisa_Longo_Borghini_sving_5_etape_Tour_de_France_ Femmes_2022.jpg


Human Power Healthin Barbara Malcotti hylättiin maaliintulon jälkeen. Hän oli saanut tiimin huoltoautosta uuden pyörän, mutta sääntöjen mukaan pyöränvaihto pitää tapahtua sen ryhmän takana jossa ajaa. Toisin sanoen pääjoukossa ajaneen Malcotin olisi pitänyt odottaa pääjoukon takana ajanutta huoltoautoa, mutta nyt hän sai sen hatkan takana ajaneesta huoltoautosta, joka oli pysähtynyt odottamaan Malcottia. '

Sääntö on olemassa turvallisuussyistä, mutta voidaan toki keskustella muodostiko tienlaidalla ollut auto niin suuren vaaratekijän, että varoitus, aika-, piste- ja rahasakko ei riittänyt.

Köfte
30.07.2022, 20.03
Annemiek on kyllä kova.

Juha Lehtinen
30.07.2022, 21.48
Annemiek on kyllä kova.
Aika vakuuttavaa jälkeä, ei taida huomenna enää keltainen paita vaihtaa omistajaa.

huotah
30.07.2022, 22.42
Annemiek on kyllä kova.

Annemiek Vleutenista on ihan omassa galaksissaan. Harmillista/tylsää kisan kannalta, mutta toisaalta siinä on nuoremmille vähän tavoitetta ja mallia miten pyörä voi kulkea.

@cykel_cille oli taas vahva ylämäkikirissä, muistuttaa miesten puolelta Alaphiliä.

Köfte
31.07.2022, 00.44
Demi Vollering myös veti oivan siivun. Huomisen vahva haastaja/varma kakkonen. Muilla ei taida olla jakoa keltaiseen. Kolmas podiumin palli on sitten erittäin jännä, kuten Annenmiekin tripla; keltainen, vihreä ja pallo.

JTJ
31.07.2022, 01.04
Vollering veti tosiaan komeasti ja on vielä kiinni pallopaidassa. Saa nähdä miten jaksaa päätösetapilla, kun joutui tänään niin tiukoille van Vleutenin kyydissä. Annemiek on ylivoimainen vuorilla, mutta triplaan ei sentään pysty: Kirikisa menee Marianne Vosille, jos hän vain pääsee aikarajan puitteissa maaliin.

Köfte
31.07.2022, 01.50
My bad, luin väärää tilastoa, Vos ottaa vihreän. No, jännitettävää riittää silti. kuten myös hienoa kilvanajoa Taloudessa kun on ollut molempien sukupuolten urheiluharrastelijoita, en väheksy naisten/tyttöjen toimintaa yhtään, ihan yhtä tosissaan ovat, hyvässä ja pahassa. Tyttöjen jalkapallossa otteet ovat jopa poikia rajumpia.

Steni
31.07.2022, 10.23
Aika tiiviista tullut etapit katseltua.....ehkä joskus Ahtosalokin nähdään kisassa.
Van Vleutenin meno aika vakuuttavaa.

JTJ
31.07.2022, 10.48
Minustakin nämä naisten kisat on ihan yhtä jännittäviä seurata kuin miestenkin. Erityisesti pidin siitä, kun 3. etapilla Cecilie Uttrup Ludwig sprinttasi huikealla vauhdilla ennakkosuosikkien ohi. Myös 4. etapilla Marlen Reuserin soolovoitto oli hieno veto.

kp63
31.07.2022, 10.53
Aika vakuuttavaa jälkeä, ei taida huomenna enää keltainen paita vaihtaa omistajaa.

kova kuski, mutta todella surkea on pelotonin keskimääräinen taso. heti kun joutuu itse polkemaan eli mäkeen niin erot näkyy.

JTJ
31.07.2022, 11.02
kova kuski, mutta todella surkea on pelotonin keskimääräinen taso. heti kun joutuu itse polkemaan eli mäkeen niin erot näkyy.

Saattaisi ne erot näkyä miesten kisoissakin, jos Pogacar ja Vingegaard lähtisivät täysillä heti ensimmäiseen mäkeen.

Firlefanz
31.07.2022, 11.35
Nyt päättyvässä Tourissa femmes eivät aja aika-ajoa, mutta miten mahtaa olla yleensä: onko aikaeroprosentti kärjen ja keskitason välillä suurempi kuin miehillä?

(Äkkiä ajatellen: vertailua saattaa hankaloittaa se miten muut kuin osuusvoittoa jahtaavat tai kokonaiskilpailussa mukana olevat contre le montrensa ajavat; onko miehissä enemmän vain aikarajan sisällä maaliin tähtääviä apukuskeja ja muuten voimiaan säästämään pyrkiviä ajajia - eli ajavatko naiset keskimäärin enemmän parhaaseen mahdolliseen suoritukseen pyrkien, kuten hieman ennakkoluuloisesti voisi kuvitella?)


PS Ainoa ruotsalainen kisassa, kaksi vuotta Anniina Ahtosaloa vanhempi Julia Borgström ajoi vielä eilen valkopaidassa, mutta putosi siinä kisassa kolmanneksi eikä varmasti sitä takaisin hanki tämänpäiväisellä vuorietapilla. Borgström ei ole sen parempi kirikuskinakaan kuin mäkikauriina, mutta hän oli eiliseen asti sijoittunut tasaisen hyvin.

Nyt kai jo voi sanoa että on pieni pettymys, jos Ahtosalo ei ole mukana Uno-X:n joukkueessa ensi vuonna?

tikola
31.07.2022, 12.19
Saattaisi ne erot näkyä miesten kisoissakin, jos Pogacar ja Vingegaard lähtisivät täysillä heti ensimmäiseen mäkeen.

Tässä lienee kyse naisten yleisestä tasosta suhteessa toisiinsa, eli miesten kisan kolmaskymmenes tai sadas on todennäköisesti huomattavan paljon lähempänä kärkeä, kuin naisten kisan vastaavalla sijalla olija. Eli naisten yleinen taso on suppeampi ja erot sitäkautta isompia. Toisin sanoen Pogacar/Vingegaard eivät uskalla vielä ensimmäiseen mäkeen hyökätä, kuin lopussa voi käydä kylmät. Annemiek uskaltaa, kun tietää, ettei lopussa käy kylmiä. Koetin katsoa noille sijoille kilometrivauhteja, mutta jäi selvittämättä. Aikaeroa on turha katsoa, kun kisat ovat niin erimittaisia.

Juha Lehtinen
31.07.2022, 12.20
kova kuski, mutta todella surkea on pelotonin keskimääräinen taso. heti kun joutuu itse polkemaan eli mäkeen niin erot näkyy.
Joo todellakin. Marianne Vos oli kyllä pettymys, oletin että pystyy vuorilla parempaankin. Oli 6-etapin jälkeen vielä keltaisen paidan omistaja mutta eilisen etapin jälkeen tippui kauas. Sija on 49 ja eroa Van Vleuteniin 24'44".

JTJ
31.07.2022, 12.27
Nyt päättyvässä Tourissa femmes eivät aja aika-ajoa, mutta miten mahtaa olla yleensä: onko aikaeroprosentti kärjen ja keskitason välillä suurempi kuin miehillä?

Tämä vaikutti kiinnostavalta vertailulta, niin piti laskea aikaeroprosentit viime vuoden MM-kisoista:

Naisten kisassa:
50 osallistujaa
30 km
Voittaja: Ellen van Dijk, aika 36:05, Keskinopeus 50.38 km/h
Mediaanitulos: Pfeiffer Georgi, aikaero 3:18, aikaeroprosentti 9,1 %

Miesten kisassa:
55 osallistujaa
43 km
Voittaja: Filippo Ganna, aika 47:47, Keskinopeus 54.37 km/h
Mediaanitulos: Benjamin Thomas, aikaero 3:28, aikaeroprosentti 7,3 %

Eli miesten kisa oli tasaisempi, mutta ei ne erot naisten kisassakaan ihan älyttömiä olleet.

Tourin etappien vertailu ei ole mielekästä, koska miehillä kisa kestää kolme viikkoa ja naisilla vain viikon. Lyhyemmässä kisassa uskaltaa tehdä rohkeampia ratkaisuja kuin kolmen viikon kisassa, jossa voi tulla aina se heikompi päivä vastaan.

JTJ
31.07.2022, 12.38
Joo todellakin. Marianne Vos oli kyllä pettymys, oletin että pystyy vuorilla parempaankin. Oli 6-etapin jälkeen vielä keltaisen paidan omistaja mutta eilisen etapin jälkeen tippui kauas. Sija on 49 ja eroa Van Vleuteniin 24'44".

Marianne Vos on enempi kirikuski ja menestyy hyvin klassikkokisoissa. Vuoristonousuissa pienemmät naiset pärjää paremmin.

JTJ
31.07.2022, 12.59
Naisten ja miesten välillä on mielestäni sellainen ero, että naisten joukkueista ei löydy sellaista, joka pystyisi vuoristoetapeilla kontrolloimaan kilpailua kuten Jumbo-Visma tai Team Sky aikoinaan. Tämä johtunee siitä, että naisilla ei ole aiemmin ollut suuria ympäriajoja Giro Donnea lukuun ottamatta. Niinpä naisten joukkueet ovat panostaneet enemmän klassikkokisoihin. Esimerkiksi SD Worksillä on niin kova joukkue, että melkein kuka tahansa joukkueen kuskeista voi voittaa yksittäisen klassikkokisan. Mutta sellaista joukkuetta, joka olisi panostanut ympäriajojen voittoon, ei taida vielä löytyä.

Juha Lehtinen
31.07.2022, 12.59
Marianne Vos on enempi kirikuski ja menestyy hyvin klassikkokisoissa. Vuoristonousuissa pienemmät naiset pärjää paremmin.
Lähinnä ajattelin siltä kantilta kun Vos on aikoinaan voittanut 3-kertaa Giron että olisi vielä kykyä etappi kisoissa parempaan pelkästään kokemukseen pohjautuen. Toki ajat muuttuu ja enkä nyt muista millaisia etappeja Girossa tuolloin oli.

JTJ
31.07.2022, 13.27
Totta! Vuonna 2014 Girossa oli kaksi etappia, joissa oli molemmissa yksi vuoristonousu. Vos pärjäsi silloin vielä ihan hyvin mäkikuskeille ja oli molemmilla etapeilla kympin sakissa ja voitti mm. van Vleutenin.

Lotta Henttala tosin totesi eilisen etapin aikana, että van Vleuten alkoi tosissaan treenaamaan mäkiajamista vasta vuodesta 2015, kun Lotta ajoi hänen kanssaan samassa tallissa. Vuoden 2016 Rion kisoissa hän olikin jo huippu kunnossa, mutta kaatui pahasti alamäessä.

Juha Lehtinen
31.07.2022, 15.11
Totta! Vuonna 2014 Girossa oli kaksi etappia, joissa oli molemmissa yksi vuoristonousu. Vos pärjäsi silloin vielä ihan hyvin mäkikuskeille ja oli molemmilla etapeilla kympin sakissa ja voitti mm. van Vleutenin.

Lotta Henttala tosin totesi eilisen etapin aikana, että van Vleuten alkoi tosissaan treenaamaan mäkiajamista vasta vuodesta 2015, kun Lotta ajoi hänen kanssaan samassa tallissa. Vuoden 2016 Rion kisoissa hän olikin jo huippu kunnossa, mutta kaatui pahasti alamäessä.
Tuo Riossa kaatuminen on syöpynyt mieleen, oli aika hurjan näköinen.

Juha Lehtinen
31.07.2022, 19.41
Ei Van Vleuten tarvitse apuajajien apua etappikilpailussa. Sen puoleen tiedä löytyykö sellaista apuajajaa Movistarista joka pystyisi edes auttamaan jos olisi siihen tarvetta. Aikalailla eroaa naisten ja miesten etappikisat toisistaan.

JTJ
31.07.2022, 22.41
Niin, olihan heillä tyylikäs Kelme-taktiikka ja Paula Patiño auttoi hetken van Vleutenia Mavi Garcian kiinni ottamisessa. Tiedä sitten, oliko siitä mitään apua. Patiño on vielä niin pieni, että mahtaako häneltä peesiä edes saada.

Cybbe
03.08.2022, 09.41
Onko tieto millä tehoilla naisen viimeinen mäki tultiin ylös?

Firlefanz
03.08.2022, 10.53
Arviotahan ne ovat, mutta van Vleutenin kohdalla:


hollænderen kunne holde 5,45 watt per kilo i godt 24 minutter op ad La Super Planche des Belles Filles

https://www.feltet.dk/nyheder/saa_mange_watt_traeder_verdens_bedste_kvindelige_r yttere/ (ja siellä lähteenä pitkälti https://twitter.com/ammattipyoraily

pulmark
09.08.2022, 16.38
Wout van Aert apukuskina. Ottaa se ammattimiehelläkin koville kun päätyyn saakka ajetaan:


https://video.twimg.com/ext_tw_video/1556935820417699841/pu/vid/720x1280/SqyUlATnIQjKLUhf.mp4

paaton
09.08.2022, 17.44
Wout van Aert apukuskina. Ottaa se ammattimiehelläkin koville kun päätyyn saakka ajetaan:


https://video.twimg.com/ext_tw_video/1556935820417699841/pu/vid/720x1280/SqyUlATnIQjKLUhf.mp4

Tuo oli se tilanne, jolloin näin Woutin irvistävän ensimmäistä kertaa. Ensin tiputetaan kaikki hatkan mäkimiehet kyydistä ja tuon jälkeen päästään vasta tekemään duunia, eli tiputetaan pogacar suoraan vetoon.

pulmark
17.08.2022, 17.46
Voehan Tramadol ! Quintanan tulokset mitätöity TdF kahden Tramadolia sisältävän doping-näytteen vuoksi.

Voi kuitenkin jatkaa kilpailemista.

Firlefanz
17.08.2022, 18.12
Jos olen ymmärtänyt oikein, kyseessä oli nimenomaan UCI:n Tramadol-pannan valvomiseksi otettava verinäyte.

Koska Tramadol ei ole WADA:n kiellettyjen aineiden listalla, kyseessä ei ole doping-rikkomus, joten rangaistukset määräytyvät UCI:n omien sääntöjen mukaan. Ensikertalaiselle se tarkoittaaa 5000 Sveitsin frangin sakkoa ja hylkäystä k.o. kisassa eli tässä tapauksessa Quintana menettää kokonaiskilpailun 6. sijansa ja Arkea Samsic sen tuomat 400 UCI-pistettä.

Jos ihan huonosti käy eikä pisteitä loppukaudesta kerry ja pahimmilla kilpailijoilla kulkee odotettua paremmin, jopa putoaminen WorldTeam-tasolta voi uhata. Mutta eiköhän Nairoman tuo tarpeeksi pisteitä Vueltan GC:stä...joten pahimmaksi kolhuksi jäänee PR-tappio. Veikkaan että selitys on perinteinen: inhimillinen erehdys. Tosin Tramadol on nyt jo neljättä kautta kielletty, joten ei ajajilla, huoltajilla tai lääkäreilläkään pitäisi olla vanhoja tabletteja tallella,,,

Quintana muuten jatkoi juuri sopimustaan Arkea Samsicin kanssa kolmella vuodella 2023-25.


https://www.ukad.org.uk/news/article/uci-tramadol-ban-all-you-need-to-know

pulmark
17.08.2022, 18.44
Jos olen ymmärtänyt oikein, kyseessä oli nimenomaan UCI:n Tramadol-pannan valvomiseksi otettava verinäyte.

Juu, Tramadol on voimakas, keskushermoston kautta vaikuttava kipulääke ja UCI kielsi 2019 sen kilpailukäytössä sen takia että lääke aiheuttaa mm. uneliaisuutta, keskittymiskyvn herpaantumista. Seurauksena lisääntynyt loukkaantumisriski.

Firlefanz
17.08.2022, 19.03
Korjataan nyt omaa postausta sen verran että menettäähän Arkea Samsic myös Quintanan 11. etapin kakkossijan tuomat 50 pistettä.

Muisti ei nyt oikein pelaa eli muistan kyllä sen että Nairo kaatui melko pahasti Tour of Turkeyssa eikä startannut viimeiselle osuudelle, mutta sehän ajettiin huhtikuussa. Tourin alkuetapeilla hän oli myös jossain kasassa, mutta sen tarkemmin en muista.

Tramadolista tai sen käyttötarkoituksesta on esitetty monenlaisia käsityksiä: toisten mielestä sitä on käytetty vain silloin kun kaatumisesta saadut vammat ovat olleet kovin kivuliaita ja toiset taas väittävät että sitä on käytetty milteipä rutiininomaisesti koska se helpottaa ajamista silloin kun jalat eivät suostu olemaan huutamatta.

PS Quintanalla oli myös se yksi hieman nolo moottoripyöräepisodi, josta hän sai parisataa CHF sakkoa sekä muistaakseni 10 se aikasakon plus jonkun pistemenetyksen.