PDA

Näytä tavallinen näkymä : Freyllä voitettu useita kotimaisia sähköpyöräkisoja tänä vuonna



Sivut : 1 [2]

MRe
07.11.2021, 14.39
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/17198/njhnf/Silverback-S-Electro-GR-sahkopyora-M-540mm


Ei tosin kerrota milloin tulee lisää. Työmatkapyöräksi kesäkelille varsin mielenkiintoinen kokoonpano.

Oliskohan näitä keväällä messuilla koeajettavana? Kiinnostaisi minuakin.

quicksilver
07.11.2021, 16.16
Pitää vissiin mennä terapiaan kun olen oikein tyytyväinen Shimanon retujännitteellä toimivaan laggardimoottoriin. Olisko vinkkejä kallonkutistajasta?

jalkkis
07.11.2021, 18.12
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/17198/njhnf/Silverback-S-Electro-GR-sahkopyora-M-540mm


Ei tosin kerrota milloin tulee lisää. Työmatkapyöräksi kesäkelille varsin mielenkiintoinen kokoonpano.

Joo, tän haluaisin koeajaa. Kotisivuilla paino tosin 16,4kg. Oma preferenssi olis irroitettava akku mutta muutoin oikeinkin mielenkiintoinen.

ebike-harrastelija
07.11.2021, 19.11
Pitää vissiin mennä terapiaan kun olen oikein tyytyväinen Shimanon retujännitteellä toimivaan laggardimoottoriin. Olisko vinkkejä kallonkutistajasta?Ei se siitä kiinni ole, mutta hyvä tiedostaa että parempiakin on markkinoilla saatavilla. Itsekin olin tyytyväinen etuvetoisen eos minkä merkkiseen mammafillariin, kunnes ostin astetta paremman takavetoisen. Seuraavaksi sitten keskimoottorillinen fillari. [emoji6]

Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla

Kuminauha
07.11.2021, 20.55
Ei bafangissa sinällään mielestäni mitään vikaa ole, saahan niitä kehua. Tosin nyt kun ei kunnollista maastopyörää ole kaupoissa saatavilla kyseisen valmistajan moottorilla varustettuna.

Jos olen tässä väärässä, olkaa kilttejä ja antakaa linkki hyvään traili täpäriin bafangin moottorilla. Kiinnostaisi miltä tommonen tuntuu polkea.

MRe
07.11.2021, 21.28
Bafangin pitäisi yrittää vaikuttaa pyörävalmistajiin. Tai sitten ei kiinnosta, taitaa kuitenkin varsinainen markkina olla Kiinassa.

Eihän kiinankamassa ole mitään vikaa. Onhan mun autokin kiinalainen. Ja drone. Ja ihan soivia pelejä molemmat.

ebike-harrastelija
07.11.2021, 22.05
Ei bafangissa sinällään mielestäni mitään vikaa ole, saahan niitä kehua. Tosin nyt kun ei kunnollista maastopyörää ole kaupoissa saatavilla kyseisen valmistajan moottorilla varustettuna.

Jos olen tässä väärässä, olkaa kilttejä ja antakaa linkki hyvään traili täpäriin bafangin moottorilla. Kiinnostaisi miltä tommonen tuntuu polkea.Olisiko American Eagle (what a name!) kunnollinen?


Ainakin sillä jonkun tason menestystä on saatu jossain sarjoissa:

"Kjell van den Boogert, from our very own CST PostNL Bafang Mountainbike racing team, won 2 eMTB races from this very short season! Not only did he compete in the UCI World Championships 2020, but took victory in the eMTB race at the 3 Nations Cup MTB series, and became the Dutch National Champion at the 2020 E-Mountainbike Dutch Nationals!
"
https://bit.ly/3bU1dnK
https://americaneagle.online/product/e-agle-e-mountainbike/



Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla

quicksilver
07.11.2021, 23.04
Ei se siitä kiinni ole, mutta hyvä tiedostaa että parempiakin on markkinoilla saatavilla. Itsekin olin tyytyväinen etuvetoisen eos minkä merkkiseen mammafillariin, kunnes ostin astetta paremman takavetoisen. Seuraavaksi sitten keskimoottorillinen fillari. [emoji6]

Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla

"Parempi" on tässä kohtaa aikalailla mielipideasia.

Mutta löysin paikan:

https://www.hospitalby.com/medical-center-cameroon/bafang/

"A highly regarded Medical Centre in Bafang should get typical health problems treated along with much more rare and obscure ones."

<1%>
08.11.2021, 03.32
Ei bafangissa sinällään mielestäni mitään vikaa ole, saahan niitä kehua. Tosin nyt kun ei kunnollista maastopyörää ole kaupoissa saatavilla kyseisen valmistajan moottorilla varustettuna.

Jos olen tässä väärässä, olkaa kilttejä ja antakaa linkki hyvään traili täpäriin bafangin moottorilla. Kiinnostaisi miltä tommonen tuntuu polkea.

Kivijalkakaupoissa ei juurikaan ole. Tässä eräs EU-laillinen/laiton malli ja toimitus Puolasta: https://tosabikes.com/en/kategoria-produktu/e-bikes/

Oikeasti jos on lyömässä 4-5k€ pyörään kiinni, niin ei minua ainakaan haittaisi viettää viikonloppua Puolassa ja käydä vaikka itse koeajamassa. Reissulle tulee hintaa ehkä 3-400€.

marmar
08.11.2021, 05.50
Kivijalkakaupoissa ei juurikaan ole. Tässä eräs EU-laillinen/laiton malli ja toimitus Puolasta: https://tosabikes.com/en/kategoria-produktu/e-bikes/

Oikeasti jos on lyömässä 4-5k€ pyörään kiinni, niin ei minua ainakaan haittaisi viettää viikonloppua Puolassa ja käydä vaikka itse koeajamassa. Reissulle tulee hintaa ehkä 3-400€.

Viikonloppu menee täysin hukkaan, jos noita ei saa viedä todelliseen maastoon. Jos nuo on hinta-laatusuhteeltaan hyviä, niin luulisin jonkun roudaavan niitä tännekin, vai pelottaako maahantuojia takuuvastuut?

Omalla kohdalla lasten rengaskoko sulkee nuo ulos, jotain höpinää oli 29"kumeista, mutta kuvien perusteella näyttää siltä, että sitten pitää tyytyä sirkkelinteriin, jos 29" malli tehdään kiekot vaihtamalla.

MRe
08.11.2021, 09.43
Olishan tuo jo ihan kiinnostava, jos vain saisi Suomesta. 27.5+ ei minua häiritse, edellinen sähkäri oli tuolla rengastuksella, eikä pahaa sanaa. 10sp pakka ei oikein innosta, mutta sen korvaaminen ei miljuunia maksa. Puuttuvasta pullotelineestä miinusta.

Joo, eihän joku Puolan reissu ole mahdoton, mutta jos pyörä ei olekaan kiinnostava, on se 400 EUR mennyt roskiin.

Siinä mielessä nämä merkkivehkeet on turvallisempia ostaa, kun niitä pääsee joko testaamaan täällä tai voi lukea tunnettujen lähdetiden revikoita netistä. Joku puolankielinen juutuupivideo ei siinä auta.

Kuminauha
08.11.2021, 10.07
Olisiko American Eagle (what a name!) kunnollinen?


Ainakin sillä jonkun tason menestystä on saatu jossain sarjoissa:

"Kjell van den Boogert, from our very own CST PostNL Bafang Mountainbike racing team, won 2 eMTB races from this very short season! Not only did he compete in the UCI World Championships 2020, but took victory in the eMTB race at the 3 Nations Cup MTB series, and became the Dutch National Champion at the 2020 E-Mountainbike Dutch Nationals!
"
https://bit.ly/3bU1dnK
https://americaneagle.online/product/e-agle-e-mountainbike/



Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla

Ei mitään kunnon speksejä, saati geotaulukkoa. Aika sika säkissä. Voi olla ihan hyvä, mutta kun ei voi tietää edes mittoja, niin paha sanoa.

Kuminauha
08.11.2021, 10.09
Kivijalkakaupoissa ei juurikaan ole. Tässä eräs EU-laillinen/laiton malli ja toimitus Puolasta: https://tosabikes.com/en/kategoria-produktu/e-bikes/

Oikeasti jos on lyömässä 4-5k€ pyörään kiinni, niin ei minua ainakaan haittaisi viettää viikonloppua Puolassa ja käydä vaikka itse koeajamassa. Reissulle tulee hintaa ehkä 3-400€.

Juu ei näitä varmaan paikallisista liikkeistä löydy. Tästä sentään kunnon speksit, mutta tämä tosiaan pakottaa menemään sinne Puolaan, koska geomittoja ei tästäkään näytä olevan pyörän sivulla.

Ja minua kyllä haittaisi lähteä ulkomaille pelkästään koeajamassa jotain laitetta.

Petrisai
08.11.2021, 10.21
Ajattelin laittaa popparit mikroon ja jakaa seuraavan info pläjäyksen.

https://www.greencycle.fi/page/112/keskimoottorivertailu---km-vs-bafang


Miten kyseiset keskimoottorisarjat erovat toisistaan. Kumpi niistä on parempi?Kysymykseen kumpi keskimoottorimalli on parempi, ei ole yhtä ainoaa ja oikeaa vastausta, vaan se riippuu käyttäjän omista tarpeista ja mieltymyksistä.
Keskeisimmät erot näiden kahden keskimoottorisarjan välillä on tapa, jolla moottorit tunnistavat sähköpyöräilijän polkemista ja määrittävät sen perusteella miten, milloin ja minkäverran moottorin tulee kulloinkin avustaa polkijaa.

Eli on kiva, jos tykkää,


BAFANGBafang -keskimoottorin toimintatapa on suhteellisen suoraviivainen ja yksinkertainen. Moottori tunnistaa kun pyörällä lähdetään polkemaan, ja moottori vetää / avustaa valitun avustustehon mukaisella voimalla. Vääntöön ja huippunopeuteen voidaan vaikuttaa pyörän omilla vaihteilla, sekä näytöstä valittavalla avustusteholla.
Tunnistimet:
Bafang -keskimoottori on tunnistimiltaan hyvin yksinkertainen. Moottori tunnistaa ainoastaan poljetaanko pyörällä vai ei, ja takahaarukkaan asennettava nopeustunnistin laskee sähköpyörän ajonopeuden. Bafang keskimoottori on siten ajettavuudeltaan hyvin ON / OFF -tyyppinen.
Moottorin tehonmääritys:
Moottori avustaa polkemista tasaisella teholla sähköpyöräilijän valitseman avustustehon perusteella. Esimerkiksi oletuksena Bafang -keskimoottorisarjoissa on valittavana 5 avustustehoa. Avustusteho 1:lla moottori avustaa ~20%:n verran kaikesta käytettävissä olevasta tehosta. Avustusteho 2:lla moottori avustaa ~40%:lla jne... Avustusteho 5:lla moottori avustaa täydellä 100% teholla.
Ajettavuus / ajotuntuma:
Bafangin yksinkertaisen tunnistustavan johdosta moottori tuntuu tehokkaalle ja polkeminen on kevyttä. Toisaalta moottorin tehontuotto ja ajettavuus Bafang-sähköpyörällä ei ole erityisen dynaamista moottorin ON /OFF -tyyppisen toimintatavan ja avustuksen johdosta. Voisi kuvailla, että Bafang keskimoottoreilla polkupyörästä tulee täysiverinen sähköpyörä, joissa pyöräilijän oma panos voiman tuottamiseen voi olla minimaalinen, tai 99.9%:sti kokonaan olematon. Etenkin isommilla avustustehoilla polkeminen on lähinnä "kulissia", sillä käytännössä moottori tekee kaiken työn pyörän eteenpäinviemiseksi. Isommilla avustustehoilla sähköpyöräilijä voi pyörittää polkimia "näön vuoksi", vain jotta moottorin veto pysyy päällä.
Ajaminen ilman sähköapua:
Bafang -keskimoottori tuottaa pienen vastuksen polkemiseen silloin kun järjestelmä ei ole päällä. Pyöräily onnistuu edelleen ilman sähköjäkin, mutta polkeminen on jonkinverran normaalia raskaampaa, joten ilman sähköapua ajelee lähinnä vain tarvittaessa, jos esim. akku pääsee loppumaan kesken ajon.

Selkeää ylivoimaa!

quicksilver
08.11.2021, 10.29
^Kiitos. Säästyi rahat kallonkutistuksesta. Shimano on kuin onkin minun peli koska en ole laiska.

"Eron voisi kiteyttää siten, että Bafang on hyvä valinta laiskalle sähköpyöräilijälle"

ElBike
08.11.2021, 10.39
^Täh? Eikö Bafangissa ole vieläkään vakiona dynaamista poljinvoiman tunnistusta? Luulin että se tuli jo pari vuotta sitten.

MRe
08.11.2021, 10.42
Joo, no mulla on ollut luulo, että Bafang toimisi kuten maailman shimanot ja boschit, mutta ilmeisesti ei. Eli tuo on enemmän täysiverinen peukkukaasuvehje riippumatta onko kaasulla peukku vai päkiä. Not my cup of tea. Ei tuollaisella pärjää teknisessä maastossa mitenkään, muuta kuin "päin vain"-asenteella. Se toimii jos toimii, mutta usein ei toimi. Eikä ole sitä mitä pyörältä haen.

ElBike
08.11.2021, 11.02
Ei se siitä kiinni ole, mutta hyvä tiedostaa että parempiakin on markkinoilla saatavilla. Itsekin olin tyytyväinen etuvetoisen eos minkä merkkiseen mammafillariin, kunnes ostin astetta paremman takavetoisen. Seuraavaksi sitten keskimoottorillinen fillari. [emoji6]


Tämä eo. vastaushan liittyy siihen että jotkut on ihan tyytyväisiä 36V vakio Shimanoon. Näen näissä sähköfillari tehointoiluissa hyvin saman ilmiön mikä moottoripyöräilyssäkin on. Eka 600cc moottoripyörä oli huima ja alkuun tietysti pelottava vehje. Mutta niin vain jossain vaiheessa kiihtyvyys loppui kesken. Ei muuta kuin isompaa alle ja taas oli mahtavaa vääntöä ja kulkua, kunnes tuli tämänkin pyörän rajat vastaan. Koeajo 186hp kyykyllä tuntui alkuun huimalle kun ykkösvaihteella motarille kiihdyttäessä oli muutamassa sekunnissa 150km/h vauhtia. Mutta kyllä tälläkin tuli ikävä Kawan tonnilelisatasta jolla vääntö oli taas aivan omaa luokkaansa.
Mutta kun lähdetään maastoon möyrimään, alkaa 400cc tuntua aivan riittävältä tehojensa ja painon suhteen kun punnerretaan kaatuneiden puiden yli. Mutta kun siirrytään soratiekaahailuun niin huomaa että ne kellä on 500cc tai jopa isompi jätättää ikävästi - varsinkin kurveista lähtiessä.

Sähköfillareissa näen aivan samaa kehitystä eli hankitaan se 250cc halvin napamoottori ja sehän on VAU! kun ajo on niin kevyttä. Nopeasti huomaa että vääntö loppuu kesken ja ei muuta kuin isompaa mottia kehiin. Lopulta alla on 3kw sähkömopo, joka ei kuitenkaan loppupeleissä hyökkää yhtään mihinkään kun vertaa vaikka tuommoiseen 250cc enduroprätkään. Tehojen tarpeen saa puolitettua kun hakee vain tarpeeksi haastavaa maastoa. Mutta jos asfaltilla kiihdytellään suoraa tietä, niin mikään ei riitä. Jos sähkömopo kulkee kaiken lisäksi yli 30km/h niin tästä kuuteenkymppiin ei riitä tehojen tuplaus vaan jotta kiihtyvyys jatkuisi samana, täytyy moottorin olla nelinkertaisella tai jopa suuremmalla teholla.

Näin se vaan menee ja sopisi jokaisen, joka arvostelee toisen tarpeita tai halua ajaa vakiolla tai vaikka sitten laittomalla tehomyllyllä niin tehot voi olla aivan riittävät sinne kapealle haastavalle polulle tai sitten tehot voidaan ulosmitata pöllyttämällä lentohiekkaa hiekkamontulla. Oma ajomaasto sen ratkaisee.
Itseäni nämä tehokkaat fillarit/sähkömopot ei juuri jaksa kiinnostaa ajomielessä, koska on tosiaan tullut ajettua ihan oikeilla moottoripyörillä ja tiedän mikä aina tehokkaamman vehkeen omistamisen tie on. Lopulta vauhtia alkaa olla niin paljon että on riski sekä itselle, muille että ikäville virallisille maksullisille nopeusraporteille. Sen jälkeen voi hakea sitä "vauhdin tunnetta" pienemmiltä poluilta ja tällöin riittääkin vähän tehottomampi vehje tuomaan samaa wow-fiilistä.

Nixuu
08.11.2021, 11.13
^Täh? Eikö Bafangissa ole vieläkään vakiona dynaamista poljinvoiman tunnistusta? Luulin että se tuli jo pari vuotta sitten.
On kyllä. Tuota greencyclen sivustoa ei kannata käyttää minään vakavana lähteenä. Pääosin vanhentunutta tietoa. Toki siis pätee edelleen noihin motteihin, joissa ei ole momentintunnistusta.

Diy vehkeillä saa momentintunnistuksen vaikka 10kw napamottiin. Laitetaan vain momentintunnistava keskiö, ja sieltä johto ohjaimeen (toki ohjaimen pitää tukea tätä, mutta osa laadukkaista tukee).

EfatMan
08.11.2021, 12.58
https://www.sahkofatbike.com/product/3/2021-leader-fox-acron-275-

EU laillisia momentti tunnistuksella olevia motteja taitaa olla m200, m400, m500 ja m800.

ebike-harrastelija
08.11.2021, 13.16
Tämä eo. vastaushan liittyy siihen että jotkut on ihan tyytyväisiä 36V vakio Shimanoon. Näen näissä sähköfillari tehointoiluissa hyvin saman ilmiön mikä moottoripyöräilyssäkin on.

Ei tuossa tehon kanssa ollut mulla sanomista, vaan että suuremmalla jännitteellä imetään vähemmän mehua akusta jotta saadaan tuotettua se sama teho. P = UI. Eli rangea lisää samalla akku kapasiteetilla ja -painolla.

Mut jos ei paremmasta tiedä, niin toki. [emoji846]

Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla

jpuu
08.11.2021, 13.55
Energia ei synny aivan tyhjästä. Jos kapasiteettia (Wh) nostetaan niin akun paino lisääntyy myös.

MRe
08.11.2021, 14.47
Ei se jännitteen (U) nosto sitä rangea lisää, jos nominaalikapasiteetti pysyy samana.

Kuminauha
08.11.2021, 19.10
No teoriassa korkeampi jännite tarkoittaa pienempiä häviöitä kun virtamäärä pienenee. Tosin näin lyhyissä kaapelivedoissa se on täysin mitätön hyöty.

MRe
08.11.2021, 20.19
^juu, kyllä. Edelleen: sen vuoksi siirtojohdot on korkeajännite, ei -virta…

ebike-harrastelija
08.11.2021, 21.00
Ei se jännitteen (U) nosto sitä rangea lisää, jos nominaalikapasiteetti pysyy samana.Pysyykö se, jos sama akku sekä 36 että 48 voltin järjestelmässä?

Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla

MRe
08.11.2021, 21.08
^mitä tarkoitat ”samalla akulla”. Jos siinä on sama wattituntimäärä (Wh), niin energiamäärä on sama ja range on sama. Jos taas on kaksi akkua, joiden amppeerituntimäärä (Ah) on sama, mutta jännite eri, niin korkeammalla jännitteellä varustetulla pääsee pidemmälle. Mutta silloin akut eivät enää ole samoja…, eli Wh-lukema on eri. Se P=UI.

Mutta kuten Jehu tuolla aiemmin kirjoitti, korkeammalla jännitteellä saadaan korkeampi kierrosnopeus, joten alennusvaihteella saadaan suurempi vääntö. Jota kautta voidaan saada hieman tehokkaampi ja taloudellisempi kombo. Mutta veikkaan että ne erot hukkuvat muihin muuttujiin.

ebike-harrastelija
08.11.2021, 22.22
Jos taas on kaksi akkua, joiden amppeerituntimäärä (Ah) on sama, mutta jännite eri, niin korkeammalla jännitteellä varustetulla pääsee pidemmälle. Mutta silloin akut eivät enää ole samoja…, eli Wh-lukema on eri. Se P=UI.

Tätä tarkoitin, akuthan ilmoitetaan Ah-arvoissa ja järjestelmä voltteina... Mutta jos haluaa yrittää, niin voihan tätäkin hyvin yksinkertaista asiaa sotkettua. Sama akku = sama Ah. Eikä mitään Ah per kg tms.

Ja tätä kautta, sama akku (Ah) antaa eri järjestelmillä (36V vs 48V esim.) eri määrän mehua moottorille. Ja olettaen että kaikki muutkin muuttujat, olosuhteet yms., ovat samoja. Eli ainoa muuttuja jännite. Eli ajaisitko 36V vai 48V vehkeellä kyseisenä ajan hetkenä.

Jos alatte noilla sähköjohtojen halkaisijoilla halkomaan hiuksia ja miettimään jotain häviöitä, millä olisi oikeasti mitään käytännön merkitystä niin onnea valitulle polulle. Vähänkään eri paineet kumeissa, tuulen voimakkuus ja suunta sekä kuun asento, niin se ero kapenee paljon merkittävämmin jo sillä. [emoji846] Mutjoo, perussettiä täällä. Joko kumiseokset mainittiin vaikuttavana tekijänä?

Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla

grebe
08.11.2021, 22.48
Tätä tarkoitin, akuthan ilmoitetaan Ah-arvoissa ja järjestelmä voltteina... Mutta jos haluaa yrittää, niin voihan tätäkin hyvin yksinkertaista asiaa sotkettua. Sama akku = sama Ah. Eikä mitään Ah per kg tms.

Ja tätä kautta, sama akku (Ah) antaa eri järjestelmillä (36V vs 48V esim.) eri määrän mehua moottorille. Ja olettaen että kaikki muutkin muuttujat, olosuhteet yms., ovat samoja. Eli ainoa muuttuja jännite. Eli ajaisitko 36V vai 48V vehkeellä kyseisenä ajan hetkenä.

Jos alatte noilla sähköjohtojen halkaisijoilla halkomaan hiuksia ja miettimään jotain häviöitä, millä olisi oikeasti mitään käytännön merkitystä niin onnea valitulle polulle. Vähänkään eri paineet kumeissa, tuulen voimakkuus ja suunta sekä kuun asento, niin se ero kapenee paljon merkittävämmin jo sillä. [emoji846] Mutjoo, perussettiä täällä. Joko kumiseokset mainittiin vaikuttavana tekijänä?

Lähetetty jonkun tutun TapatalkillaJos akussa sama Ah mutta eri napajännite, niin akut ovat kapasiteetiltaan (Wh) erikokoisia. Ja yleensä myös fyysisesti erikokoisia ja painoisia. Usko jo.

ebike-harrastelija
08.11.2021, 23.24
Jos akussa sama Ah mutta eri napajännite, niin akut ovat kapasiteetiltaan (Wh) erikokoisia. Ja yleensä myös fyysisesti erikokoisia ja painoisia. Usko jo.Kyllä minä tuon uskon.

Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla

Fuuga
09.11.2021, 00.52
Ei oikein mene jakeluun miten joku haluaa vertailla eri kokoisia akkuja ikään kuin kumpi on isompi -mentaliteetilla.


--
Murphy elää!

ebike-harrastelija
09.11.2021, 07.03
Ei oikein mene jakeluun miten joku haluaa vertailla eri kokoisia akkuja ikään kuin kumpi on isompi -mentaliteetilla.


--
Murphy elää!Hienoa, saatiin taas yksi uusi innokas asiasta ilmeisen kiinnostunut mukaan - ketjun tulevaisuus on turvattu [emoji1]

Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla

grebe
09.11.2021, 07.30
Kyllä tässä enemmän testataan teitä, että jaksatteko koko tulevan talven käydä aina trollaamassa lisää.

ebike-harrastelija
09.11.2021, 07.44
Kyllä tässä enemmän testataan teitä, että jaksatteko koko tulevan talven käydä aina trollaamassa lisää.Haaste otettu vastaan! [emoji1]

Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla

MRe
09.11.2021, 09.23
Tätä tarkoitin, akuthan ilmoitetaan Ah-arvoissa ja järjestelmä voltteina... Mutta jos haluaa yrittää, niin voihan tätäkin hyvin yksinkertaista asiaa sotkettua. Sama akku = sama Ah. Eikä mitään Ah per kg tms.
Jos sulla on sähkötekniikan perusteet noin hakusessa, niin ehkä ei nyt kannata jatkaa enää tätä.

Wh on akun energiamäärän yksikkö (virallinen SI-yksikkö on Joule, 1J = 1Ws). Jos haluat vertailla eri energiamäärän akkuja, niin senkus vertailet, mutta älä yritä selittää mustaa valkoiseksi.