Näytä tavallinen näkymä : Pumppu
Etsin hyvää pumppua pääosin maantiepyörän presta venttiileille ja tällainen iski silmään?
Onko kokemuksia??Bosch EasyPump Pneumatic Pumphttps://www.bike24.com/p2404878.html?menu=1000,5,1823
Pitäisikö siirtää varustepuolelle?
Haetko siis akkukäyttöistä pumppua?
Perus jalkapumppu painemittarilla siihen 10bar luokkaan on hyvä maantiepyörän renkaisiin. Hintaluokalla noi 30-40 € olen pärjännyt.
Oatmeal Stout
06.10.2021, 12.12
Tällainen (https://ride.lezyne.com/collections/hand-pumps-high-pressure-road/products/1-mp-gdhp-v1m04) kulkee mukana myös ajaessa - koti oloissa jalkapumppu (https://www.blackburndesign.com/p/grid-2-bike-floor-pump/350180000100000022.html) ja repussa kulkaa https://cdn.shopify.com/s/files/1/0043/1246/5494/products/Product-handpumps-mcrofldrhphpg-y12-zoom2_8dd23cab-8fdb-4360-8f76-7f419eb02896_360x.jpg?v=1554421243
Simo Ahtola
06.10.2021, 21.09
^+++
T. Simo
Jalkapumppu mittarilla ja minipumppu/patruunat riittää mainiosti. Ekologisiakin...
Mä olen ekoterroristi ja mulla on toi Boschin Easypump. Tarvitsin muutenkin uuden rengaspainemittarin sekä pyörä- että autokäyttöön ja tämä hoitaa molemmat. Ja autonkin peruskokoiset renkaat (siis 205-55 16) saa pumpattua tällä.
Laitteeseen olen ollut tyytyväinen mutta mukana tulevaan presta-adapteriin en, se on susi. Onneksi oli omasta takaa vastaava, joka toimii paljon paremmin.
Pelkkään pyöränkumin pumppaamiseen en ehkä hankkisi mutta jos löytyy muutakin käyttöä niin mikjottei.
Tietämätön
03.12.2021, 16.53
Tällainen (https://ride.lezyne.com/collections/hand-pumps-high-pressure-road/products/1-mp-gdhp-v1m04) kulkee mukana myös ajaessa - koti oloissa jalkapumppu (https://www.blackburndesign.com/p/grid-2-bike-floor-pump/350180000100000022.html) ja repussa kulkaa https://cdn.shopify.com/s/files/1/0043/1246/5494/products/Product-handpumps-mcrofldrhphpg-y12-zoom2_8dd23cab-8fdb-4360-8f76-7f419eb02896_360x.jpg?v=1554421243
Onkohan missään jotain kunnon testiä, missä on vertailtu näitä minijalkapumppuja keskenään? Olin jo ostamassa Lezyne micro floor drivea, kun osui silmiin kirjoitus, missä haukuttiin se aika pystyyn. Heikko pumppausteho ja kahva sattuu käteen. Ei noita montaa näyttäisi oleva, kun silmiini on osunut vain Topeak mini morph ja Blackburn mammoth flip mini ton Lezynen lisäksi. Lezyne noista olisi ulkoisesti kaikkein kestävimmän näköinen ja pakko siinä on enemmän tehoa olla kuin tuollaisessa normaalissa minipumpussa, missä ei ole letkua. Siinä venttiiliä vasten pitäessä ei saa mitään tehoa pumppaukseen, tossa voi sentään maata vasten pumpata.
Meinaan nyt meni kävelyksi, kun renkaassa oli sen verran pieni reikä, että kohtuullisellakin pumpulla olisi saanut sen verran ilmaa, että olisi päässyt kotia, mutta ei tolla mun nykyisellä romulla. Lensi suoraan roskiin, täysin hyödytön vehje.
Onkohan missään jotain kunnon testiä, missä on vertailtu näitä minijalkapumppuja keskenään? Olin jo ostamassa Lezyne micro floor drivea, kun osui silmiin kirjoitus, missä haukuttiin se aika pystyyn. Heikko pumppausteho ja kahva sattuu käteen. Ei noita montaa näyttäisi oleva, kun silmiini on osunut vain Topeak mini morph ja Blackburn mammoth flip mini ton Lezynen lisäksi. Lezyne noista olisi ulkoisesti kaikkein kestävimmän näköinen ja pakko siinä on enemmän tehoa olla kuin tuollaisessa normaalissa minipumpussa, missä ei ole letkua. Siinä venttiiliä vasten pitäessä ei saa mitään tehoa pumppaukseen, tossa voi sentään maata vasten pumpata.
Meinaan nyt meni kävelyksi, kun renkaassa oli sen verran pieni reikä, että kohtuullisellakin pumpulla olisi saanut sen verran ilmaa, että olisi päässyt kotia, mutta ei tolla mun nykyisellä romulla. Lensi suoraan roskiin, täysin hyödytön vehje.Mulla on microfloor drive xl toiminut monta vuotta. Luultavasti tämä arvostelija omaa tytön kädet, niin voihan se sitten sattua...
Tietämätön
03.12.2021, 17.42
Mulla on microfloor drive xl toiminut monta vuotta. Luultavasti tämä arvostelija omaa tytön kädet, niin voihan se sitten sattua...
Onko muuten noissa hv ja hp mallissa paljonkin eroa? HV:ssahan maksimipaine taisi olla 6 barin paikkeilla eikä sen enempää kyllä tarvitsisi. Ja jos sen kanssa olisi vielä nopeampi pumpata. HP puolestaan pumppaa 11 baariin, jota en itse kyllä tarvitse mihinkään.
Onko muuten noissa hv ja hp mallissa paljonkin eroa? HV:ssahan maksimipaine taisi olla 6 barin paikkeilla eikä sen enempää kyllä tarvitsisi. Ja jos sen kanssa olisi vielä nopeampi pumpata. HP puolestaan pumppaa 11 baariin, jota en itse kyllä tarvitse mihinkään.Käsittääkseni tuo mun xl on vielä napsun isompi kun hv ja hp. Veikkaan ihan kirjainyhdistelmistä että HV tuottaa paljon ilmaa ja HP taas saa kovan paineen. Tuolle XL mallille sanoisin että 2.5bar alkaa olla maksimi.
Tietämätön
04.12.2021, 11.45
Menin nyt sitten kuitenkin ostamaan Blackburn Mammoth flip mini-pumpun, kun tuli alennuksessa vastaan. Koitan muistaa sanoa, jos tein suuren virheen.
https://www.bike-discount.de/en/blackburn-mammoth-flip-minipump
Ite en tosta lezynestä tykänny, eivaa pysyny sielu kii vaikka kuin kiristi kiristimellä kii ennen pumppua, eipä sitä ilmaakaan kummosesti tullu.
Pyhä Risti
10.12.2021, 16.04
Ite en tosta lezynestä tykänny, eivaa pysyny sielu kii vaikka kuin kiristi kiristimellä kii ennen pumppua, eipä sitä ilmaakaan kummosesti tullu.
Tuo Lezyne on paras mihin meikäläinen on tähän mennessä törmännyt.
Samoja ongelmia oli sielun kanssa, mutta siihen auttoi pari keksittyä kikkaa.
Olen laittanut sielun kierteisiin sinistä ruuvilukitetta ja semmoisella Stansin punaisella "sielutyökalulla" kiertänyt sen todella napakasti paikalleen.
Ehkä tärkeämpi oli vielä hoksata se, ettei kannata ruuvata pumpun päätä loppuun saakka venttiiliin.
Sillain varovasti kokeilee kiertää, jos ilma pihisee ohi, vähän kerrassaa kiertää kiinni.
Kun alkaa ilma menemään sisälle jatkaa pumppaamista.
Tuolla lailla varmistaa, ettei tartu liian lujasti pumpun pää venttiiliin.
noilla eväillä ei ole sielu lähtenyt vahingossa irti vuosiin.
Oatmeal Stout
10.12.2021, 16.38
Valtaosassa lezynen pumpuista on paineen laskemiseen tarkoitettu nipukka ja jos paineettomalla letkulla ja paineisella renkaalla vielä sielut irroittaa, niin tosi tiukkaan on sielun pään kiertänyt kiinni pumpun suuhun.
Minulla on tuo Lezyne Micro Floor Drive HV läskipyörän mukana ajossa. Jos venttiili tyhjenee niin että alkaa tuntemaan miten rengas muljahtelee eikä sähköavustuksesta huolimatta oikein jaksa edetä niin saa noin 90 pumppauksellä arvioilta 0,40 barin tasolle. Kyllä tuo läskipyörässä toimii, mutta pieniä lyhyitä saa kyllä suorittaa jos haluaa painetta renkaaseen.
Valtaosassa lezynen pumpuista on paineen laskemiseen tarkoitettu nipukka ja jos paineettomalla letkulla ja paineisella renkaalla vielä sielut irroittaa, niin tosi tiukkaan on sielun pään kiertänyt kiinni pumpun suuhun.
En tiedä, mutta tavan pumpulla ei tarvi ku pumpata, ilman mitään ylimääräistä säätöä, se riittää vallan hyvin mulle.
Tietämätön
13.12.2021, 12.16
Menin nyt sitten kuitenkin ostamaan Blackburn Mammoth flip mini-pumpun, kun tuli alennuksessa vastaan. Koitan muistaa sanoa, jos tein suuren virheen.
Nyt se sitten tuli. Eihän tässäkään kauheasti tehoja ole, koepumppaus tyhjään renkaaseen, niin hikihän siinä tuli. Neljä baaria menee suht mukavasti ja se riittää ihan hyvin mun 32 millin renkaalle. Ei varmastikaan pysty pumppaamaan liikaa paineita. Mutta tuo todellakin auttaa ihan pirusti, että pumpussa on tuo letku ettei tarvitse pumpata venttiiliä vasten.
Todella huonot ohjeet tuli kyllä mukana ja netissähän on kauheasti valituksia joiltakin ostajilta, että eihän tää pumppu sovi mun venttiiliin. Missään ohjeessa ei sanota selvästi, että sun täytyy avat se pumpun suutin ja kääntää molemmat sisuskalut ympäri, niin sitten se sopii prestaan.
En kyllä pidä kiinnitysratkaisusta runkoon, kun se tulee runkoputken sivulle eikä päälle. Mun pyörässä on ehkä joku 5 milliä väliä polkimeen ja pumpun kahva täytyy pyörittää oikeaan asentoon, että se on siinä litteimmillään. Toivottavasti pysyy paikoillaan eikä ota jossain välissä polkimeen kiinni.
Mutta eipä sitä ilmeisesti parempiakaan ole tarjolla pumppaustehon kannalta. On tämä kuitenkin parempi kuin mun vanha pumppu, jolla ei siis oikeasti tee kyllä mitään.
Ensimmäinen mittarilla varustettu pumppu ostolistalla, pieni joka kulkee aina repussa. Onko mitä kokemuksia Lezynen analogimittari pumpusta jonka mainitsit, toimiva? Mulla tarve johonkin 2,5-3 bar asti. Jos hyvä ja toimiva niin sitten pitää miettiä analogi vai digimalli.
Oatmeal Stout
04.02.2022, 21.23
^Ollut minulla kuvassa oleva HP-malli kohta kymmenen vuotta ja sillä pumpannut 8,5 barin paineet tarvittaessa. Sinulle kaiketi HV-malli, koska paineet noin pienet. Pyörässä olevaan olen myös tyytyväinen, vaikka kokemuset vähäisemmät - ei ole ollut rengasrikkoja tienpäällä toviin. Varaosiakin saa kumpaankin tarvittaessa.^
^Ollut minulla kuvassa oleva HP-malli kohta kymmenen vuotta ja sillä pumpannut 8,5 barin paineet tarvittaessa. Sinulle kaiketi HV-malli, koska paineet noin pienet. Pyörässä olevaan olen myös tyytyväinen, vaikka kokemuset vähäisemmät - ei ole ollut rengasrikkoja tienpäällä toviin. Varaosiakin saa kumpaankin tarvittaessa.^
Kiitti. Nyt alkoikin mietittymään erot noilla HP- ja HV-malleilla. Mulla tosiaan pienemmät paineet käytössä mutta olisko tuo sullakin oleva HP sitten käytössä mukavampi? Vai vaatiiko se enemmän pumppauskertoja paineen nostamiseksi? Toisaalta eikö silloin pumppausvastus ole pienempi ja siten mukavampi vaikka pumppaus kertoja sitten tuleekin enemmän? Enpä olekaan aiemmin miettinyt näinkin yksinkertaisen laitteen käyttöä syvemmin.
Oatmeal Stout
05.02.2022, 13.13
HV:llä saa nopeammin paineet ja kun ne jäävät mataliksi ei pumpatessa tule hiki, mikä on helposti vastassa korkeissä paineissa ja HP:n kera. HV:stä ei ole käyttökokemuksia ja HP:n paineet alkavat kyllä 2:sta, joten ei sillä ole estettä. Itse ostaisin HV:n.
Ohiampuja
06.02.2022, 14.03
Ja minä kaipaan läskipyöräilyyn sopivaa reppupumppua. Tuotto mahd. iso ja 1 bar paine riittää hienosti. Onko hyviä ehdotuksia?
Lezyne Micro Floor Drive XL Mini Pump
https://www.alltricks.com/F-11929-outillage/P-1670193-lezyne_micro_floor_drive_xl_hand_pump__max_35_psi_ __2_4_bar__black___gold?gclid=Cj0KCQiAgP6PBhDmARIs APWMq6kL8khl_20MrP1UJr0BOeUJpteUECKZ-PAjP64LbS1jHgf0G7vlQwwaAsvdEALw_wcB
Toi on ollut ihan hyvä repussa.
No nyt pitää päivittää oman HV.
Ohiampuja
06.02.2022, 17.30
Kuinkahan tuo Micro floor XL käytössä eroaa tavallisesta Micro floor HVG mallista? XL on fätti malli, eli siinä on vissiin isompi mäntä ja tuotto per pumppaus. Mutta onko se ero käytännössä kuinka suuri?
Mulla ei ole ollut kuin tuo niin en osaa sanoa eroa. Mutta kyllä tolla hyvin täyttää 3” maasturin renkaatkin
Xiaomi Mi Portable Electric Air Compressor vs. Bosch EasyPump 3.6V. Kumpi noista olisi tehokkaampi akku pumppu? Yhden videon perusteella se olisi tuo Bosch Easypump, mutta onko todella näin? 2 baria maastopyörän renkaaseen meni aikaa 1:24 kun taas Xiaomilta menee 2:51 ainakin Velogin testin mukaan. Voiko tuo Bosch tosiaan olla noin paljon tehokkaampi?
tchegge_
06.02.2022, 21.51
Boschilaisen max tuotto näytti olevan 10l/min, tuon xiaomin mallin 7l/min. Kun paineet kasvaa niin vielä tuotot laskee tehon tarpeen. Boschilaisen pitäisi ollakin nopeampi.
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
Ok kiitokset tästä, laitetaan Bosch tilaukseen.
Ohiampuja
07.02.2022, 10.09
Kas kun kukaan ei ole tehnyt läskikuskeja varten omaa käsipumppua. Muuten ihan normi taskupumppu, mutta männän halkaisija olisi jotain 40 mm luokkaa. Joku sellainen olisi kätevä. Ehkä.
Marsusram
07.02.2022, 10.22
Ok kiitokset tästä, laitetaan Bosch tilaukseen.
Motonetissä näkyy olevan vielä kolmaskin akkupumppu valmistaja: Berg.Osaako joku vertailla noihin?
https://m.motonet.fi/fi/tuote/4502217/Berg-automaattinen-pumppu-digitaalisella-naytolla
Edit: Kiitos linkistä testiin
Velogi noita testasi juuri viisi päivää sitten. Bosch ei tainnut olla siinä mukana.
https://youtu.be/kf6J2pOMMtQ
Kas kun kukaan ei ole tehnyt läskikuskeja varten omaa käsipumppua. Muuten ihan normi taskupumppu, mutta männän halkaisija olisi jotain 40 mm luokkaa. Joku sellainen olisi kätevä. Ehkä.
Eikö tämä ole aika lähellä tuota?
Lezyne Micro Floor XL (https://ride.lezyne.com/products/1-mp-mfdr-xl-v104)
Ostin tuollaisen ihan normi 29" renkaille + Läskille. On muutaman pumppauksen perusteella ollut ihan ok. Pumpusta on vielä olemassa mitarillinen versio, mutta sitä ei ollut missään varastossa niin ostin tuon ilman mittaria olevan.
Mä olen ekoterroristi ja mulla on toi Boschin Easypump. Tarvitsin muutenkin uuden rengaspainemittarin sekä pyörä- että autokäyttöön ja tämä hoitaa molemmat. Ja autonkin peruskokoiset renkaat (siis 205-55 16) saa pumpattua tällä.
Laitteeseen olen ollut tyytyväinen mutta mukana tulevaan presta-adapteriin en, se on susi. Onneksi oli omasta takaa vastaava, joka toimii paljon paremmin.
Pelkkään pyöränkumin pumppaamiseen en ehkä hankkisi mutta jos löytyy muutakin käyttöä niin mikjottei.
Edelleen allekirjoitan nämä kokemukset.
Pelkkään pyöräilykäyttöön en ehkä hankkisi mutta jos on muutakin käyttöä (mulla painemittarina sekä autojen gummit) niin edelleen hankkisin. Kunhan on omat adapterit.
Isä nitro
11.02.2022, 12.01
Lezyne Micro Floor Drive XL Mini Pump
https://www.alltricks.com/F-11929-outillage/P-1670193-lezyne_micro_floor_drive_xl_hand_pump__max_35_psi_ __2_4_bar__black___gold?gclid=Cj0KCQiAgP6PBhDmARIs APWMq6kL8khl_20MrP1UJr0BOeUJpteUECKZ-PAjP64LbS1jHgf0G7vlQwwaAsvdEALw_wcB
Toi on ollut ihan hyvä repussa.
Täältä vahva puolto tälle. En lähde läskillä pihaa pidemmälle ilman tätä pumppua. Käsittämättömän tehokas pumppu ja kohtuukokoinen sekä ilmeisen laadukas. Mukaan tuli sellainen lezynen sovite (https://www.bike-components.de/en/Lezyne/Flip-Thread-Chuck-Valve-Cap-with-ABS-for-Micro-Floor-Drive-p31306/), jota en ole tarvinnut.
Kuinkahan tuo Micro floor XL käytössä eroaa tavallisesta Micro floor HVG mallista? XL on fätti malli, eli siinä on vissiin isompi mäntä ja tuotto per pumppaus. Mutta onko se ero käytännössä kuinka suuri?Tolla ei juurikaan yli 2bar painetta saa tehtyä, eli jos sellasia paineita tarvii niin ei kannata. Läskissä ja muissa isoissa kumeissa ollu hyvä, mulla digimittari malli tosta.
Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla
Ohiampuja
11.02.2022, 14.03
Jees, kävin lähikaupasta ostamassa tuon XL mallin ja just sitä kaksi tuntia ulkoilutin.
Tolla ei juurikaan yli 2bar painetta saa tehtyä, eli jos sellasia paineita tarvii niin ei kannata. Läskissä ja muissa isoissa kumeissa ollu hyvä, mulla digimittari malli tosta.
Tuota digimittariversiota itsekin metsästin (hetken) mutta koska oli olevinaan kiire niin ostin ilman mittaria olevan version ja nyt pikkasen harmittaa kun Scwalben mittarilla katsoo paineet niin yleensä mittari ehtii sammua renkaiden välissä ja muutenkin olisi helpompi kun olisi mittari pumpussa.
Oletko tarkistanut millään näyttääkö mittari oikein myös pienet paineet (alle 0,5 bar)?
Lezyne micro floor XL vai Bergin sähköpumppu, kumpi kannattaisi? Molemmissa etunsa. Lezyne olisi varmaan ikuinen, bergistä tulee ennemmin tai myöhemmin ser-jätettä. Olisi fyysisesti toisaalta pienempi.
Jos on aika odottaa minuutteja että se pumppailee niin sähköinen. Katso velogin testit. Itse ottaisin tuon Lezynen, ja taidanpa sellaisen tilatakin kun sopivasti sattuu eteen joskus.
Yksi etu sähköisessä vielä tuli mieleen, mikä takia varmaan otan sen kun kotona on kuitenkin jo iso pumppu: siinä on integroitu painemittari. Lezyne kanssa pitäisi kuljettaa mittaria erikseen.
Video oli hyvä, sen katsoinkin aiemmin jo.
Tuota digimittariversiota itsekin metsästin (hetken) mutta koska oli olevinaan kiire niin ostin ilman mittaria olevan version ja nyt pikkasen harmittaa kun Scwalben mittarilla katsoo paineet niin yleensä mittari ehtii sammua renkaiden välissä ja muutenkin olisi helpompi kun olisi mittari pumpussa.
Oletko tarkistanut millään näyttääkö mittari oikein myös pienet paineet (alle 0,5 bar)?Siinä joutuu käyttämään läskissä PSI puolta kun ei näytä 0.05bar tarkkuudella. Ja aika usein mittarin joutuu resetoimaan kun näyttää mitä sattuu, liekö litkua päässyt sisään. Eli en suosittele, olen ton jälkeen ostanut Blackburn honest mittarin millä tarkastan
Lezyne micro floor XL vai Bergin sähköpumppu, kumpi kannattaisi? Molemmissa etunsa. Lezyne olisi varmaan ikuinen, bergistä tulee ennemmin tai myöhemmin ser-jätettä. Olisi fyysisesti toisaalta pienempi.Xiaomin sähkönen oli dna kaupassa tarjouksessa.
Huawein löytyy verkkokaupan outletistä
Ohiampuja
17.02.2022, 20.10
Lezyne olisi varmaan ikuinen, bergistä tulee ennemmin tai myöhemmin ser-jätettä.
Juuri tuosta syystä en ostaisi mitään akkupumppua, elektroniikka romua kertyy muutenkin ihan liikaa.
F. Kotlerburg
17.02.2022, 20.38
Itse en ostaisi akkupumppua sen takia, että se akku kuitenkin olisi tyhjä silloin kun sitä pumppua tarvitsee eli harvoin :)
Ei sitä kuitenkaan muistaisi huolehtia. Välillä voi mennä koko kesä mokomaan koskematta :)
Mun on kyllä henk.koht. erittäin vaikea keksiä mitään syytä hankkia tuollaista akkupumppua. Ainoa olisi, jos esimerkiksi käsissä ei voima riitä, loukkaantumisen tai muun vamman vuoksi, niin silloin tuollainen puolustaa paikkaansa. Tosin ajan kyllä sähköpyörällä...
Mun on kyllä henk.koht. erittäin vaikea keksiä mitään syytä hankkia tuollaista akkupumppua...
Aivan samaa olen miettinyt kun katselin Velogin videon aiheesta. Jos pumppaus olisi edes yhtä nopeaa kuin manuaalipumpuilla hankinta voisi olla edes mietinnän aihe.
Niin ja pumpputehtailijoille vinkiksi, laittakaa softaan mahdollisuus ennakkoastuksille vaikkapa neljälle nimetyllle rengasparille. Niin että voisi vain valikosta valita fillarin ja renkaan ja olosuhteen mukaisesti tallennetut paineet.... ei mitään numeroiden kelausta Ja toki BT-yhteys sekä nettiyhteys ja vehkeen konffaus kännyllä.
Mun mielestä sellasella pumpulla mitä viittii mukana kantaa, kestää se pumppaus vähintään yhtä kauan kun tollasella akkupumpulla. Akullisella jäis kädet vapaaksi hyttysten lätkintään, vaikka todellisuus varmaan olis just se että akku olis kuitenkin tyhjä kun sitä tarttis...
Ostin sittenkin tuon Velogin testissä olleen Xiaomin akku pumpun kun tuli vastaan sen verran houkuttavalla hinnalla DNA:lta eli alle 40 euroa.
https://kauppa.dna.fi/tuote/xiaomi-mi-portable-electric-ilmakompressori/p/QA00894?gclid=EAIaIQobChMI7N3agZeL9gIViwCLCh3toATY EAQYASABEgLcv_D_BwE
Tietämätön
15.03.2022, 14.14
Päästiin testaamaan pumppua kenttäolosuhteissa, kun renkaaseen tuli pieni reikä, joka hiljaan tyhjensi kumin. Tällä sai hyvin pumpattua lisää ilmaan ja sillä sitten kotiin paikkaamaan.
Tuo 15 sentin letku on kyllä harmittavan lyhyt ja ei ole kivaa kyykkiä kosteassa maassa. Mutta noi ongelmat lienee kaikilla minipumpuilla.
Oatmeal Stout
15.03.2022, 15.03
Tuo 15 sentin letku on kyllä harmittavan lyhyt ja ei ole kivaa kyykkiä kosteassa maassa. Mutta noi ongelmat lienee kaikilla minipumpuilla.
Jos on tarvetta jatkolle, niin Hydro Marketissa olen jatkanut useampien pumppujen letkuja ja teetättänyt liitoksen, jolla voi vaihtaa pään toiseen.
pturunen
15.03.2022, 21.03
Miten paljon tuolla Lezynen micro floor xl:llä on pituutta? Tämä aika oleellinen tieto puuttuu kokonaan valmistajan sivuilta mm. tankolaukkuun mahtumisen kannalta.
Oatmeal Stout
16.03.2022, 11.01
Miten paljon tuolla Lezynen micro floor xl:llä on pituutta? Tämä aika oleellinen tieto puuttuu kokonaan valmistajan sivuilta mm. tankolaukkuun mahtumisen kannalta.
Saattaisi olla tuo valmistajan mainitsema 303mm (https://ride.lezyne.com/products/1-mp-mfdr-xl-v104), jota kauppiaatkin (https://www.bikester.fi/lezyne-micro-floor-drive-xl-pyorapumppu-M450038.html) käyttävät. Toki voi halutessaan kysellä valmistajalta (https://ride.lezyne.com/pages/contact).
Tosin Suomen urheilupyörä myy kevyempänä ja lyhyempänä (https://www.suomenurheilupyora.fi/lezyne-micro-floor-drive-xl-jalkapumppu).
Ohiampuja
16.03.2022, 12.09
Todellinen pituus on 31 cm, just kävin mittaamassa.
pturunen
16.03.2022, 17.00
Hitto, 31 cm alkaa olla aika tiukka, kun 30 cm viivotin (jossa on siis lisämittaa molemmissa päissä) ei mahdu tankolaukkuun.
Ohiampuja
16.03.2022, 17.52
Siinä oli se letku paikoillaan, ilman sitä n 301-303 mm.
Toimiiko teillä Xiaomi Mi pumpun Presta-adapteri?
Minulla on käynyt aina niin että entisetkin paineet katoavat ja pitää lopulta hakea jalkapumppu. Nyt yritin oikein ajan kanssa ja sain lisättyä yhden renkaan paineen 1.5 -> 3 bar, mutta letkua piti koko ajan työntää venttiiliin päin jotta ilma ei vuotanut pois. Siihen meni varmaan vartti ja oli niin työlästä että luovutin kesken toisen renkaan täytön.
Tässä ketjussa linkkinä olleessa videossa letku pysyi paikoillaan itsekseen. Pitäisikö sen toimia noin?
Xiaomin pumpusta en tiedä mutta ihan sama ongelma mulla on Boschin Easypumpun kanssa. Vakioadapteri on p.ska, vuotaa joka suuntaan. Onneksi mulla on toinen adspteri mallia Biltsu ja toimii virheettömästi.
Eli käviskö toinen adapteri?
Toimiiko teillä Xiaomi Mi pumpun Presta-adapteri?
Minulla on käynyt aina niin että entisetkin paineet katoavat ja pitää lopulta hakea jalkapumppu. Nyt yritin oikein ajan kanssa ja sain lisättyä yhden renkaan paineen 1.5 -> 3 bar, mutta letkua piti koko ajan työntää venttiiliin päin jotta ilma ei vuotanut pois. Siihen meni varmaan vartti ja oli niin työlästä että luovutin kesken toisen renkaan täytön.
Tässä ketjussa linkkinä olleessa videossa letku pysyi paikoillaan itsekseen. Pitäisikö sen toimia noin?
Toimii, ja pysyy letku paikallaan itsekseen. Usein jätänkin pumpun "roikkumaan" letkun varaan kun annan pumpun täyttää läskipyörän renkaita (maastossa kun lisätään paineita siirtymille jne)
Mulla on Xiaomin akku pumppu ja joka kerta on vaikeuksia saada toimimaan presta venttiilin kanssa. Pumppu ei lähde päälle jos ei suutin kappale ole millilleen oikeassa kiristys suhteessa sitä oikeaa kohtaa saa etsiä joka kerta pitkään. Onko muiden merkkisien akku pumppujen omistajilla samanlaisia kokemuksia?
Etuajo-oikeus
24.11.2022, 19.23
Aikoinaan tuli hankittua läskipyörän kaveriksi juurikin tämä Lezyne Micro HV:
https://www.bikester.fi/lezyne-micro-floor-drive-hv-pyorapumppu-M150569.html
Mittarillista mallia en tarvinnut kun sattuu olemaan tämä, vanhempi versio vaan mikä on kokonaan musta:
https://www.bikester.fi/topeak-shuttle-gauge-digital-ilmanpainemittari-M462618.html
Kumpaakaan en ole juurikaan käyttänyt kun löytyy iso pumppu kiinteällä mittarilla. Molemmat noista tällä hetkellä turhina. Tätähän se tuppaa olla kun on alussa enemmän intoa kuin käytännön kokemusta.
No jokusen kerran taisin pumppua sisätiloissa kokeilla ja sitten aloin tajuamaan, että jaahas näihin isoihin renkaisiinhan menee aika reippaasti ilmaa, joten nyt voisi miettiä jotain vähän toista mallia. Onko mitään hyviä suosituksia co2-pumpuista?
Eikös ne ole ihan jees ja vielä vähän pienempiä niin kehtaisi ottaa lenkeille mukaankin.
En tiedä onko tää hyvä vai ei, mutta tällasen tilasin ja kasan patruunoita https://www.veloshop.fi/collections/pumput/products/lezyne-control-drive-co2-pumppu
Testasin yhden 25g patruunan huvikseni/harjoitukseksi rengasta vaihtaessa ja kyllä sillä 29/2.6 rengas täyteen tuli vauhdikkaasti eli tuntui toimivan.
^Itsellä samasta liipasin malli, halvempi kylläkin. Toimiva kapistus, patruunat halpoja.
Saako tämmöisiä jostain kivijalasta kotimaasta:
https://www.fruugo.fi/20cm-rengas-tayttoletkun-sovitin-punottu-tayttoletku-rengasventtiilisovitin-polkupyoran-pumpun-jatke/p-160627839-340792134?
Muoks: Onko kellään SKS:n pumppua? Millä kierteellä letku on kiinni pumpussa? Ei sattuis olemaan autoventtiili? Jos on, niin sittenhän tämmönen kävis:
SKS Germany Tube with Lever Plug Accessories | Bike-Discount (https://www.bike-discount.de/en/sks-germany-tube-with-lever-plug)
Jatketaan kyselyä pumpusta ja niiden osista tässä ketjussa.
Hakusessa pumppuun uusi pää, jolla saisi pumpattua kaikki yleisimmät venttiilit ilman adaptereita. Siis prestan, dunlopin ja autoventtiilin. Mistä löytyisi hyviä kokemuksia? Onko SKS:n ihan standardi multi valve head susi vaiko käyttökelpoinen?
Älä tuota SKS multivalvea kuitenkaan, se oli susi, palasin takas adaptereihin. Hyvästä ei mitään tietoa...autonventtiilisuutinhan tuossa vakiona ja dunlop ja presta noilla sovittimilla.
^ Ok, en sitten :)
Pari kehua löysin SKS:n Evasta.
Kuin Lezynen tai Topeakin päät?
Ite käytän ton multivalve headin kanssa aina adapteria prestan kanssa.
Se kätevä tossa on, että siinä on sitten varatiiviste mukana, kun rupeaa falskaamaan.
^Minä kun just haluaisin päästä eroon adaptereista mutta ehkä se on vaan toiveajattelua.
^Minä kun just haluaisin päästä eroon adaptereista mutta ehkä se on vaan toiveajattelua.
Ei ole. Presta venttiili käyttöön. Daa. Ei adaptereita.
Ei ole. Presta venttiili käyttöön. Daa. Ei adaptereita.Mikäs olisi hyväksi havaittu, jos tähän lähtisi? Vai onko väliä?
Ite en oo varmaan koskaan oppinut käyttämään mitään pumppuja, jotka painetaan prestaan ja sitten väännetään lukitusvipua. Tai sitten ne on olleet kaikki paskoja pumppuja. Viimeisin kokemus oli kiireessä pyörävarastossa lojuneen tosi halvan oloisen pumpun lainaaminen ja tuloksena vääntynyt prestan neula. Kierrettävä adapteri suojaa systeemiä, eikä siinä voi oikein mokata, sielu korkeintaan löystyy.
^Jotain valitettavasti teet väärin, ko. kaltaisia pumppuja vuosikymmeniä käyttänyt (kuten varmaan moni muukin) ja en yhtään sielua rikkonut. Lukitustapoja ollut useita ja vaikka kaikki ei niin toimivia mutta toimeen tultu.
Olisko jollain hyvää kokemusta monitoimisuuttimesta?
Tuo sks oli käytössä ihan pidempään, kun tyydyttävässä pumpussa on auttonventtilille sopiva. Monenlaista ongelmaa autoon ja pyöriin ilmaa pumpatessa, joten paluu sovittimiin, ne kuitenkin toimivat. Pumppua en vaihda, mutta kunnollinen monitoimisuutin vois olla.
Ps. Tämä ei ollut mulla aiemmin, tämä voisi olla parempi!
https://www.bike-discount.de/en/sks-germany-tube-with-lever-plug
PPs Väärä tuomio tuli annetuksi, noita suuttimia on sks valikoimassa monia, oma huono kokemukseni oli tästä
https://www.bike-discount.de/en/sks-germany-multi-valve-head
^ Ok, en sitten :)
Pari kehua löysin SKS:n Evasta.
Kuin Lezynen tai Topeakin päät?
SKS EVA on toimiva. Rennkompressor + EVA yhdistelmä kestänyt tähän mennessä jo yli 10 vuotta.
Mikäli jotain huonoa pitää etsiä tuosta, niin on aika iso kokoinen. Fillarien kanssa ei haittaa, mutta jos venttiili on ahtaassa paikassa niin ei ole aina sopinut (esim lastenrattaat).
Ite en oo varmaan koskaan oppinut käyttämään mitään pumppuja, jotka painetaan prestaan ja sitten väännetään lukitusvipua.
Kun maantiepyöräilynoviisina kerroin luottomekaniikolle onnistuneeni vääntämään prestaventtiilin neulan, sain neuvoksi olla avaamatta venttiiliä yhtään enempää kuin on tarvis - eli vain sen verran että sormella painamallla voi todeta että ilmaa tulee eli venttiili on auki - ja painaa pumpunpää huolella pohjaan ennen lukitusvivun kääntämistä. Ja vielä sen että vipua kääntäessä voi varmuuden vuoksi tukea venttiilinvartta toisella kädellä.
^Joskus joku viisas sanoi että metrin ratakisko on optimaalinen kappale, vaikea varastaa ja vaikea rikkoa... Mutta faktahan on että joku aina rikkoo jotain ja löytyy paikka kriisiryhmälle.
^Joskus joku viisas sanoi että metrin ratakisko on optimaalinen kappale, vaikea varastaa ja vaikea rikkoa... Mutta faktahan on että joku aina rikkoo jotain ja löytyy paikka kriisiryhmälle.
Niin tai sitten toiset ajaa fillarilla ja tarkastaa paineet ennen jokaista lenkkiä. Aika monta mahdollista kertaa katkaista sielun pää. Seinällä tuo ei tosiaan katkea.
^ Juu ja toisille sattuu - tai sattui ennen tubeless-aikaa :rolleyes: - etenkin pitkillä lenkeillä rengasrikkoja ja ainakin minun prestojeni neulat ovat vääntyneet nimenomaan niinä kertoina, kun on pitänyt mahdollisimman nopeasti saada minipumpulla riittävä paine renkaaseen muun porukan odottaessa tien laidalla. (Hiilidioksidipatruunoista en silloin ollut vielä kuullutkaan...)
Jep. Kun kiireessä ja vtksessa sählää niin ne sielut on kyllä halvoilla reissupumpuilla solmussa.
Tosin hajoaa ne lezynelläkin, mutta vähän eri syystä :)
Olen kyllä iloinen että olen jotain tehnyt oikein kun en ole venttilejä väännellyt.
Mun tosiaan yli 10 vuotta palvelleessa biltsun 20 euron pumpussa on tällainen pää. Toimii suoraan prestaan ja schraderiin. Dunloppia varten mukana tuli adapteri joka ruuvataan dunlopin päälle.
Mutta nyt tuo on alkanut aavistuksen vuotamaan. Muutoin toimii ja on toiminut erittäin hyvin. Tähän kaipaisin siis vaihtopään jos en kokonaan uutta pumppua ostaisikaan. 17 mm tai aavistuksen vajaa näyttäis olevan kierteen halkaisia kun tuosta suutinosan letkuun tulevan kierteen kohdilta mittasin.
Mutta onko kierre ja halkaisija sitten sama eri merkkisten pumppujen vaihtopäissä.
https://ep1.pinkbike.org/p5pb24966017/p5pb24966017.jpg
^ Mulla oli myös tuo samainenen pumppu. En minä 10 vuotta saanut sitä kestämään mutta hyvä pumppu se silti oli.
Mun tosiaan yli 10 vuotta palvelleessa biltsun 20 euron pumpussa on tällainen pää. Toimii suoraan prestaan ja schraderiin. Dunloppia varten mukana tuli adapteri joka ruuvataan dunlopin päälle.
Mutta nyt tuo on alkanut aavistuksen vuotamaan. Muutoin toimii ja on toiminut erittäin hyvin. Tähän kaipaisin siis vaihtopään jos en kokonaan uutta pumppua ostaisikaan. 17 mm tai aavistuksen vajaa näyttäis olevan kierteen halkaisia kun tuosta suutinosan letkuun tulevan kierteen kohdilta mittasin.
Mutta onko kierre ja halkaisija sitten sama eri merkkisten pumppujen vaihtopäissä.
https://ep1.pinkbike.org/p5pb24966017/p5pb24966017.jpgMulla on myös tämä sama biltsu. Käy ja kukkuu edelleen. Tarttisin vaan uuden pään toiseen pumppuun.
Sama täälläkin ja pumpattu pitkään, naapureillekin ja autoonkin. Yritin noita sovittimia vähentää yhdistelmäsuulakkeella huonolla menestyksellä, SKS tuotti kaikenlaisia ongelmia mm. pakkasessa meni kokonaan umpeen.
Jatkan vanhalla tavalla, mutta onhan noita taejolla useitaki, mukava kuulla aikanaan löytyikö "se paras".
.. biltsun 20 euron pumpussa .. Tähän kaipaisin siis vaihtopään jos en kokonaan uutta pumppua ostaisikaan.
Minulla alkoi myös vuotaa tuo vanha Bilteman pumppu vuosia sitten. Osoittautui, että vuoto oli letkussa ja letkun vaihto korjasi ongelman. Tarina jatkuu siten, että tuo jo paljon käytetty pumppu eräällä pumppauskerralla kirjaimellisesti räjähti eli painemittarin suojalasi, taulu ja viisari lensivät ulos pumpusta käyttäessä. Ostin uuden samanlaisen ja se on toiminut muuten hyvin, mutta pakkasella se on pari kertaa jäätynyt. Tuo venttiiliin kiinnittyvä pää on todella erittäin hyvä. Samaa pumppua ei taida enää olla myynnissä.
Coasting
15.06.2023, 18.32
Tuo Biltema on hyvä. Mutta pään kumi kuluu ja alkaa vuotamaan. Jos kumia saisi varaosana olisi tosi kiva. Se kyllä näyttää hyvin paljon Topeakin vastaavalta mutta ei ole mihin verrata. Tämä malli https://www.topeak.com/global/en/product/439-PARTS-KIT
Joo tätä mallia ei ole harmi kyllä Biltsussa enää myynnissä. Mulla vuoto on siellä kumiosasss joka puristuu venttiilin ympärille. Ihan ymmärrettävässä kuluvassa osassa siis. Pitääkin katsoa kodin jostain toisesta käsipumpusta olisko kumiosa identtinen. Luultavasti ei kun yhdessä ainakin pitää sitä kumia kääntää riippuen kumpaa venttiiliä on pumppaamassa.
Kun maantiepyöräilynoviisina kerroin luottomekaniikolle onnistuneeni vääntämään prestaventtiilin neulan, sain neuvoksi olla avaamatta venttiiliä yhtään enempää kuin on tarvis - eli vain sen verran että sormella painamallla voi todeta että ilmaa tulee eli venttiili on auki
Tää se varmaan suurin syy ollut. Irrottaessa neula on sitten juuttunut suuttimeen, ilma pihissyt ulos ja sitten kiireessä yritetty saada letkua irti. Kotona Rennkompressor + välikappale ja reissulla Lezynen minipumput on olleet 100% success viimeiset 10 vuotta, niin ei oikeen oo tehnyt mieli kokeilla mitään uutta ja vaarallista.
https://ep1.pinkbike.org/p5pb24966017/p5pb24966017.jpg
Viitsisikö joku jolla on Rennkompressor ruuvata tän suutinosan irti ja mitata onko kierteen halkaisija sama n. 17 mm. Jos ostaisin vain tän Rennkompressorin varaosan ja liittäisin Biltsun pumppuuni. ks. linkki: https://www.bike24.com/p213920.html
edit. hmm. Tai nää sks:n vaihtopäät taitaakin olla eri tekniikalla. Eli ns. raaka letkunpää pitääkin vissiin kiinnittää tuohon vaihtopäähän ja sitten tuolla kierteeseen tulevalla osalla kiristää kiinni. Ainakin tästä sks:n monitoimipäässä näyttäis olevan sellainen rakenne. Eli itse letkun sisähalkaisijan pitäisikin olla oikea ja sitten tuo sopisi siihen.
https://www.sks-germany.com/inhalte/uploads/2021/07/mv_easy_galerie_02-1.png
^Minä olen vastaavan vaihdon suorittanut ihan puukkoa hyväksikäyttäen, eli letku poikki ja uuteen letkuun asennus. Ihan hyvin on tuollainenkin toiminnut.
Jos vain letkun halkaisija on sama. Ulkohalkaisijasta voi varmaan tarpeeksi hyvin päätellä sisähalkaisijankin täsmäävän. Vai oliko JeyJey sulla just tuo Bilteman sama pumppu kuin minullakin?
Eli edelleen siksi varmistelen jos Rennkrompressorin omistajia on kuulolla, niin voisko joku mitata letkun halkaisijan. Onko sama 10 mm kuin Bilteman pumpun letkussani?
ei ollut Biltema. Ja nyt kun muistelen tarkemmin asiaa niin näitä on tullut tehtyä parikin ja toisella kerralla en saanut tehtyä sellaista pumppu/pää-yhdistelmää kun halusin johtuen siitä, että letkun sisähalkaisija oli liian pieni uudelle pumpunpäälle. Ratkaisin asian niin, että vaihdoin uuden pään toiseen pumppuun... joten jos ei ole kuin yksi pumppu niin kannattaa selvittää etukäteen halkaisijat (jota siis ansiokkaasti olet tekemässä). Pahoittelut mahdollisesta harhaanjohtamisesta.
arctic biker
20.06.2023, 13.42
Mulla on kyllä Rennkompressorin irtoletku, siis joka itse pumppuun ruuvataan kiinni.
arctic biker
20.06.2023, 14.52
Mullon kahdessa pumpussa SKS EVA Valve, letkut on autotarvikeliikkeestä .
Rennkompressorin orkkisletkun ulkohalkaisija
10.2 ja sisä 5.2mm.
Kompurassa ja jalkapumpussa letku on ulkoa inasen ohumpi ja sisältä pikkasen paksumpi.
Rennkompressorin letkuhan kiinnitetään pumppuun jollain kierteellä? Eihän se sattuis olemaan sama kuin autoventtiilissä?
arctic biker
20.06.2023, 21.41
Rennkompressorin letkuhan kiinnitetään pumppuun jollain kierteellä? Eihän se sattuis olemaan sama kuin autoventtiilissä?
Niin kierretään, Rennkompressorin pumppuahan mulla ei ole mutta orkkisvaraosaletku on. Koitan tutkia mutta epäilen.
arctic biker
20.06.2023, 22.01
Kävin pihistämässä päältäajettavan ruohonleikkurin venttiilinhatun, nogo. En ny kyllä kysymystä oikein ymmärrä.
^ Kiitos testistä.
Tarttisin letkun, jonka toisessa päässä olisi sama kierre kuin autoventtiilissä, jotta saisin sen ruuvattua suoraan kiinni autoventtiilille tarkoitettuun pumppuuni. Letkun toiseen päähän laittaisin jonkin monitoimipään, kuten SKS:n EVAn.
Elättelin toiveita, että tuo olisi sopinut suoraan mutta ei. Menee DIY-hommiksi.
Nyt muuten löysin Bilteman pumpun. Myydään eri merkkisenä Roseversandilla: https://www.rosebikes.fi/xtreme-airjumper-floor-pump-21226?article_size=6075&product_shape=46
Tuleehan tuolle hintaa kun postit kympin. Mulla olis tilaus lähdössä bike24 kauppaan muusta kamasta ja ärsyttää kun siellä on sks:n eva-pää vain 7 euroa mutta jus nyt lopussa.
^Tarviikos sama biltsun pumppu löytää? Laitat vaikka Rennkompressorin EVA-päällä, johon saa jatkossakin varaosia ilman kikkailun tarvetta.
https://www.bike24.com/p21852.html?
Maksat lopulta "vain kympin" enemmän.
Joo ei tarvii biltsu olla mutta laitoin vain infoksi kun se sattui tulemaan vastaan sattumalta kun googlasin eva päitä ja pumppuja.
Sks:n eva kävi hyvin Bilteman pumppuun. Letku poikki puukolla ja tuo Sks tilalle.
Jännä tuo sks:n suljinmekanismi. Auki asennossa reikä johon venttiili työnnetään on tosi iso. Ei ongelmaa siis neulaventtiilin katkomisesta siinä kohtaa. Venttiilin voi työntää tosi syvälle sinne suulakkeen sisään enkä nyt ihan vielä keksinyt mihin asti painaisi sen ennen kuin vivusta sitten kiristää sen tiivisteen venttiilinvarren ympärille. Mutta hyvin toimi joka tapauksessa laittoi nyt vähän mihin syvyyteen tahansa.
Nyt tuli ekan kerran tarve pumpata ilmaa schrader- eli autonventtiiliin. Napsautin-painepullossa on sellainen, tosin vähän erikoisen näköisellä suljinmekanismilla. Biltsun pumpun päällä sinne sai painetta ongelmitta mutta pitäiskö tän sks eva pään käydä schraderiin? Mainoslehtisten mukaan pitäis mutta aivan liian tiukkahan tuo tuntuu olevan.
vihtis83
14.08.2023, 21.23
Ns autoventtiili on schrader, ei presta.
Ns autoventtiili on schrader, ei presta.
Joo korjasin. Autonventtiili eli schrader kyseessä napsauttimessa.
Joissaki pumpuissa on kiertein avattava se suuttimen pää, ja siellä sisällä sit kumi, ja mahdollisesti muovinen vastakappale, jotka toisinpäin käännettynä toimii taas toiselle venttiilityypille.
Joo yhdessä matkamallisessa pumpussani on sellainen. Tässä ei ole samanlaista systeemiä. Pitäis olla manuaali. SKS:än omilla youtube-videoillakin näytetään vain heidän toisenlaisen pumpunpään toimintaa. Mutta sillä matkapumpullakaan ei mennyt ilma Napsauttimen venttiilistä sisään. Se muovinen kappale kumitutin alla on sellainen, josta ilmeisesti piikkipää tulisi kääntää venttiiliä kohden sen lisäksi, että kumitutin kääntää myös toisinpäin. Mutta ei auta.
Huoltoaseman kompurakaan ei työnnä ilmaa Napsauttimen venttiilistä sisään.
Nyt katsoin, että tuossa Napsauttimisessa tuon pään saisi kyllä varmaan vaihdettua. On kierteellä tuossa "rungossa". Jos sen saisi vaihdettua tavallisempaan autonventtiiliin. Nythän tuossa on tuollainen ns. autonventtiilin paksuinen venttiili mutta tuo sulkijamekanismi vähän erikoinen. Tuo keskiosa kyllä työntyy sisään mutta jousi sitä estämässä on suht tiukka. Ja ilmeisesti pelkkä ilmavirta ei sitä avaa tai en mä ymmärrä mikä tässä nyt mättää. Biltsun pumpulla pumppasi tän ja muut presta ja Schraderit ongelmitta. Vain dunloppiin sitten ruuvattiin adapteri joka muutti sen Schraderiksi.
https://ep1.pinkbike.org/p5pb25368226/p5pb25368226.jpg
Alta paljastuikin sitten tavallisen näköinen Schrader. Mutta ilmaa ei mene vieläkään. Ei muillakaan pumpuilla kuten Topeakin Turbo Morph G:llä jonka pää sekin pitäisi käydä Schraderiin suoraan. Elikkäs onkohan tuo Napsauttiminen Schrader vain mennyt jotenkin tukkoon. Uusi sielu pitää koittaa seuraavaksi vaihtaa. Noita ja sen vaihtotyökalua vaan ei löydy valmiiksi himasta että pääsis testaamaan auttaako se. Motonetissa siis piipahdettava. Outoa kyllä että lakkais noin vain toimimasta kun ei tuo nyt varastossa ole likaakaan kerännyt verrattuna siihen että ajelis vaikka fillarilla jossa olis autonventtiili ja venttiilinhattu puuttuis tms.
https://ep1.pinkbike.org/p5pb25368351/p5pb25368351.jpg
edit. Nyt kun kokeilin iskaripumppua jossa pää jonka saa ruuvattua tuohon Schraderiin niin alkoi ilmaa menemään. Topeakin pää ei siis vain ilmeisesti paina Schraderin siulua tarpeeksi sisään jotta ilma alkaisi kulkemaan. Vaikka käänsin siinä osat niin päin että pitäisi toimia. Sks:n Eva taas ei mielestäni nyt kyllä oikein sovi tuohon muutoinkaan. Se miksei mennyt huoltoasemallakaan ilmaa tuohon napsauttimeen kun siinä oli vielä tuo lisäpää kiinni (ja miksei Topeak toimi) liittynee siihen että sielu on ihan vähän liian syvällä napsauttimessa jotta kaikki pumput avaisivat sen. Eli se sielunavaustyökalu täytyy varmaan hankkia jotta sielun saa vähän ulommas. Harmittaa lisäksi muuten se että jouduin ostamaan tuon L-kokoisen naupsauttimen. Kuten tälläkin hetkellä on tilanne niin M koko on loppu. L on sellainen ihan täysikokoinen jauhesammutin rungoltaan ja paitsi että on iso ja vie siksi tilaa niin sen 4-5 baariin pumppaaminen on aika hidasta. Vaatii hiton monta pumppausliikettä. Varsinkin näiltä mun pumpuilta jotka on suunniteltu antamaan maantiepyöräänkin tarpeeksi painetta mikä tarkoittaa pientä ilmamäärää kerrallaan.
Minä pumppaan napsauttimen tuo metallihattu irroitettuna mainitulla vanhalla bilteman pumpulla. Saa vain painaa pumpun pään tiukkaan alas ennen kuin painaa vivun kiinni, jotta alkaa ilmaa mennä. On siis tiukka tuo napsauttimen venttiilin mitoitus.
Bilteman pumppu toimi tosiaan minullakin. Myös sen lisäosan kanssa. Napsauttimen ohjevideossakin on näköjään biltema käytössä. Mutta minä siis jouduin tuossa vaihtamaan siihen uuden pään pumpun tiivisteiden lopulta antauduttua varmaan lähemmäs 10 vuoden käytön jälkeen. Tää Sks:n EVA pää ei saa ilmaa Napsauttimeen lisäosan kanssa tai ilman. Nyt onnistuin täyttämään sillä kyllä Schrader-venttiilisen sisäkumin joka löytyi kotoa testiä varten. Jotta SKS eva toimii, se venttiilin varsi pitää saada työnnettyä todella pitkälle SKS:n pään sisään ja vasta sitten kiristyskahva kiinni. Napsauttimen venttiilissä ei ole tarpeeksi pitkä tuo varsi, jotta tämä onnistuisi.
En vaan vieläkään ole keksinyt helppoa edullista ratkaisua saada enää ilmaa napsauttimeeni nykyisillä kotoa löytyvillä pumpun päillä. Tarttis varmaan normaalista presta->auto adapterista käänteisen version eli auto(schrader) -> presta. Niitä ei taida Motoneteissa ja Prismoissa äkkiseltään katsottuna olla vaan kaikki on noita minultakin kotoa jo löytyviä presta->scrader versioita.
^ Toimisiko ihan venttiilinjatko, tulisi enemmän vartta sinne EVA pään sisään? Noitahan myydään mopoihin ja potkulautoihin.
Mulla tuli potkulaudan mukana jatke jossa pätkä kumista letkua. Se on ollutkin aina varsinainen vitsi, vuotaa reilusti liitoskohdastaan ??
Olen potkulaudan renkaan saanut onneksi täytettyä sitten iskaripumpulla. Vaikka siitä tuleekin minimaalisesti ilmaa yhdellä pumppauksella, niin porkurin renkaat on onneksi niin pieniä,.että lopulta kyllä saa sen tarvittavan 3,5 baria.
Mun täytyy vielä seuraavaksi koittaa muistaa hakea Motonetista tms. schraderin sielun avaustyökalu ja vaihtaa sielu. Jotain outoa tässä koko jutussa on. Naapurin pumpulla koitettiin kanssa kun hänellä on pumpussaan toisessa päässä schrader-suutin. Tuon napsauttimen oman jatkon kanssa ilmaa ei mennyt lainkaan, ilman jatketta tuohon Napsauttimen schrader nysään meni mutta tosi vaivalloisesti. Ilmayhteys Napsauttimeen ei pysynyt auki eli pumpun mittari ei näyttänyt painelukemaa pumppausten välillä vaikka mäntää painaessa pieni sihahdus aina sisään menikin. Pumppujen sisällä oleva piikki/neula ei siis paina Napsauttimen schraderin sielun neulaa tarpeeksi sisään jotta ilmavirtaus aukeaisi ja varsinkin pysyisi auki. Se neula sinänsä liikkuu kyllä hyvin jos sitä jollain sopivan pienen kuusiokolon päällä vaikka painelen sisään.
Aiemmin käytössäni olleella Bilteman pumpun suulakkeella homma kuitenkin aina toimi. Sen pumpunpään rakenne sai venttiilin sielun avattua. Ellei tämä napsauttimen sielu nyt sitten sattumalta hajonnut jotenkin just samalla kun pumppu vaihtui.
Siis tarkoitin ihan metallista jatkoa tyyliin: https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/wm-xiaomi-m365-pro-venttiiliadapteri?id=102667672&gclid=Cj0KCQjw0bunBhD9ARIsAAZl0E3QwDeq4Fi8qR37M_kR SWTZoN3gwvPq1sd3P8bY9BHbYj9mjsor8I0aAr9bEALw_wcB
Ok, kiitos. Harmi ettei tuollaista tullut mun laudan mukana aikanaan vaan susikappale letkua
Toivoton tapaus
06.09.2023, 21.14
Onko turha haaveilla sellaisesta matkapumpusta jolla saisi kumeihin enemmän kuin 3-3,5 bar ilmaa? Ilmeisesti yksi vaihtoehto on sellainen täyttöpullo, mutta itsellä ei ole niistä mitään kokemusta (saa suositella).
Onko turha haaveilla sellaisesta matkapumpusta jolla saisi kumeihin enemmän kuin 3-3,5 bar ilmaa? Ilmeisesti yksi vaihtoehto on sellainen täyttöpullo, mutta itsellä ei ole niistä mitään kokemusta (saa suositella).
Hävitin juuri päiväksi presta adapterin jalkapumpulle ja omalla minipumpulla 5,5 baria meni melko helposti renkaaseen.
https://www.bikester.fi/lezyne-sport-drive-hp-pyorapumppu-M124259.html
Mitä pumppua suositte kun se pitäisi saada lentokoneeseen mukaan? Minipumpulla toki pärjää mutta onko mitään toimivaa ns. välimallia joka ei painaisi täysikokoisen jalkapumpun verran mutta joka olisi käyttöystävällisempi kuin minipumppu?
Käviskö lezynen micro floor ?
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/253061/Lezyne-Micro-Floor-Drive-HVG-minijalkapumppu-hopea
Kuminauha
15.09.2023, 18.35
https://www.pro-bikegear.com/fi/accessories/pumps/minipump-performance-xl
Tossa toinen vaihtoehto
Käviskö lezynen micro floor ?
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/253061/Lezyne-Micro-Floor-Drive-HVG-minijalkapumppu-hopea
Minulla on tuollainen ihan pysyvästi retkimaasturissa kiinni. Hyvin pumppaa, ja varmasti jaksaa kantaa myös matkatavaroiden mukana, jos minä jokaisella baari.. eikun urheilulenkillä :cool:
https://www.pro-bikegear.com/fi/accessories/pumps/minipump-performance-xl
Tossa toinen vaihtoehto
Päädyin tilaamaan tämän kun oli selkeästi halvempi ehdotetuista. Pumppu oli matkassa viime viikolla. Mielestäni on hyvä peli. Letkun saa tukevasti ruuvattua venttiiliin ja renkaaseen menee ilmaa helposti. Painemittari on luettavissa joskaan mikään tarkkuusmittari se ei ole.
Kuminauha
17.10.2023, 09.08
Joo on se mittari on vähän vaikea lukuinen kun on niin pieni, varsinkin peinillä paineilla.
Onko markkinoilla akku pumppua jos ei tarvi adapteria presta venttiilille. Vituttaa ruuvata se adapteri sinne joka kerta kun haluat laittaa ilmaa renkaisiin. Miksi sitä prestaa pitää tunkea myös maastopyörän renkaisiin nykyään, ennen mentiin schraderilla maasto pyörissä ja se olisi suotavaa mennä edelleenkin sillä niin ei tarvitsisi pelleillä adapereilla. Tai miksi ei voi laittaa akku pumpuihin samanlaista päätä mitä on jalkapumpuissa eli käy siihen prestaan ilman niitä adaptereita.
Miksi sitä prestaa pitää tunkea myös maastopyörän renkaisiin nykyään, ennen mentiin schraderilla maasto pyörissä ja se olisi suotavaa mennä edelleenkin sillä niin ei tarvitsisi pelleillä adapereilla.
Uskoisin syynä olevan kaikinpuolin parempi toimivuus sekä pienempi reikä heikentämään vannetta.
Akkupumpuista en osaa sanoa, toistaiseksi maasturin renkaisiin ja jousituksiin on mennyt ilma lihasvoimin sen kummemmin edes ajattelematta että sähköillä olisi jotenkin helpompaa.
Mä ihmettelisin nyt kyllä myös, että milloin Schrader on ollut se yleisempi ns. oikeissa maastopyörän vanteissa? Ei ainakaan 15 vuoteen. Ja samaa mietin kuin edellä, että mihin akkupumppua tarvii? Hitaita, äänekkäitä ja huonosti toimivia mitä muutaman kerran olen jonkun tutun nähnyt sellaista yrittävän käyttää.
Edit. Toisesta keskustelusta löytyi yksi hyvä perustelu. Ilmeisesti tosi pieniä ja toimivia sähköpumppujakin on olemassa ja sellaisella voi kesken lenkin säädellä painetta haluttuun lukemaan tarkasti.
Sen takia suosittelinkin tuota sähköistä minipummpua. Sen avulla voi säädellä painetta kesken lenkin kunnes se itselle sopiva löytyy. Toki tavallisella pumpullakin sen voi tehdä mutta nuo sopii hyvin taskuun joten kuljettaminenkin on helppoa.
Mulla on tapana täyttää renkaat joka lenkille ns. jalkapumpulla kotona aavistuksen yli aiotun ja sitten Schwalben digitaalisella painemittarilla tarkistan ja säädän sen just siksi mitä haluan eteen ja taakse (maasturissa 2-3 psi taakse enemmän kuin eteen, parkkipyörässä mahdollisesti 4 psi)
Maantiepyörään pumppailen sillä jalkapumpun mittarilla halutun määrän kun saa sillä aika tarkkaan ilman erillistä mittariakin. Maantielle n. 0,5 baria eteen vähemmän kuin taakse. Hauska muuten tuo, että masntiellä ajattelen bareissa ja maastossa psi:nä. Johtuu siitä, että olen vuosia ja vuosia lukenut maastopyörä- ja maastorengastestejä ja raportteja pinkbikesta jossa puhutaan aina psi-luvuista (ja lbs painoista).
Itse punppaan renkaat aina
Olen sen verran mukavuuden haluinen, että suosin akkupumppua. Nyt kokemusta kolmesta eri akkupumpusta ja jokaisessa pitää käyttää adaptereita prestan kanssa joka on perseestä IMO. Näistä kolmesta Ryöbissa oli paras adapteri ei tarvinnut pelätä, että venttiilin sielu lähtee mukana kun sen irroitti. Tilasin uuden 29 maastopyörän ja totta vie siinäkin on tuo presta joka on omalla listallani surkein venttiili näistä kolmesta valta venttiilistä en ole koskaan pitänyt kyseisestä venttiilistä käyttömukavuus on surkein.
https://www.amazon.com/ihreesy-Universal-Inflator-Stainless-Motorcycle/dp/B09W483T6K
Joku tuollainen voisi ehkä toimia, mutta ei varmaan saa Suomesta taaskaan.
Kuminauha
05.04.2025, 08.46
Cycplus AS2 sarjan pumpussa ei tarvi adapteria prestaan. Muunto schaderiin kääntämällä pumpun pää ympäri. Pro versio varmaan se paras yleiskäyttöön koon puolesta. Oon verrannu sitä painemittariin ja +/- 1 psi on tarkkuus ku mitataan noin 20psi paineita.
https://www.cycplus.com/products/tiny-e-pump-for-bike-as2-pro?variant=44311226056862
Aluvanteeseen on jotkut poranneet reiän schraderille :rolleyes: schwalben click voisi toimia prestan vihaajalle. Itekin harkitsin mutta presta ei oo liikaa ahistanu mua.
^Aikoinaan kun Saksasta XLC:n halpiskiekkoja tilasin, niitä oli presta ja schrader reiällä. Tämä selvisi minulle vasta kun kiekot olivat jo matkalla Suomeen. Schraderilla oli tarkoitus tilata. Kysyin kauppiaalta kummalla reiällä tilaamani kiekot ovat? Ei osannut sanoa, kun ei edes näe kiekkoja. Lähetetään jostain XLC:n? varastolta. Ehdotti juuri tuota poraamista, jos tulee pienellä ja isommalla reiällä haluaa. Olivat isolla, ei tarvinnut porata ja en tiedä olisinko edes uskaltanut lähteä poraamaan. Meikäläisen tuurilla olisi poraus mennyt todennäköisesti jotenkin persiilleen.
maalinni
05.04.2025, 16.11
Onko kellään kokemusta Boschin sähköpumpusta?
https://www.puuilo.fi/bosch-akkupumppu-easypump-3-6v?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=PM%20-%20Tamforce&utm_id=22097580180&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwqcO_BhDaARIsACz62vNyRvy-1MIUeYK5fdtnRL255Si41t6ohunH9fmv_WWBmaeigOC_Hg4aAj aFEALw_wcB
Cycplus AS2 sarjan pumpussa ei tarvi adapteria prestaan. Muunto schaderiin kääntämällä pumpun pää ympäri. Pro versio varmaan se paras yleiskäyttöön koon puolesta. Oon verrannu sitä painemittariin ja +/- 1 psi on tarkkuus ku mitataan noin 20psi paineita.
https://www.cycplus.com/products/tiny-e-pump-for-bike-as2-pro?variant=44311226056862
Miten hyvin tuo Cycplusin pumppu säilyttää varauksen, jos sitä ei muutamaan viikkoon käytä?
Kuminauha
06.04.2025, 08.26
Ei se nyt itellä ainakaan parissa viikossa merkittävästi heikkene. En toki mitään maksimitestiä ole tehnyt juuri laturista otettuna vs pari viikkoa seisseenä.
Eikös tässä ole se ongelma, että joutuu pitämään kädellä koko ajan pumppua kiinni venttiilissä? Ei siis kovinkaan kätevää puuhaa mielestäni.
Onko kellään kokemusta Boschin sähköpumpusta?
https://www.puuilo.fi/bosch-akkupumppu-easypump-3-6v?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=PM%20-%20Tamforce&utm_id=22097580180&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwqcO_BhDaARIsACz62vNyRvy-1MIUeYK5fdtnRL255Si41t6ohunH9fmv_WWBmaeigOC_Hg4aAj aFEALw_wcB
Itsellä oli kyseinen pumppu ja ihan hyvin toimi, mutta mielestäni Presta adapteri oli liian tiukka sai pelätä aina sitä irroittaessa, että sielu lähtee irti. Sama juttu oli Xiaomin akkupumpussa, Ryobin pumpussa olikin sitten jo helpommin irtoava adapteri.
maalinni
06.04.2025, 10.10
^Kiitos. Pitänee käydä moinen Puuilosta. Kait siihen saisi hankittua toisenlaisen adapterin.
Eikös tässä ole se ongelma, että joutuu pitämään kädellä koko ajan pumppua kiinni venttiilissä? Ei siis kovinkaan kätevää puuhaa mielestäni.
:seko: Miksi joutuu?
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0413/9597/8398/files/10__08.jpg?v=1706845744
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0413/9597/8398/files/10__13_8be47875-fc6a-4320-83cd-12f4aecaa300.jpg?v=1708148583
:seko: Miksi joutuu?
Tälläisen käsityksen sain kun katsoin Velogin videon noista Cycplus pumpuista ja kyllähän se tuossa kuvassakin pitää siitä kiinni. Tuo alimmainen vaihtoehto ei maistu ollenkaan.
Goomikko
06.04.2025, 11.52
Siis toisen valmistajan adaptereita ei tarvita. Pumpun omilla adaptereilla pärjää.
Kuminauha
07.04.2025, 08.02
Ei siitä mitenkään kovaa tarvi pitää kiinni. Jos ei tien päällä/maastossa minuuttia pysty olee paikallaan ja pitää kevyesti jostain kiinni ni sit on muitakin ongelmia.
maalinni
07.04.2025, 14.37
Ei siitä mitenkään kovaa tarvi pitää kiinni. Jos ei tien päällä/maastossa minuuttia pysty olee paikallaan ja pitää kevyesti jostain kiinni ni sit on muitakin ongelmia.
:D
Joutuuhan kai tavallistakin pumppua pitämään käsillä kiinni. En kanssa nyt ymmärrä ongelmaa.
Kuminauha
07.04.2025, 15.13
Toki jos vertaa lattiapumppuun kotikäytössä ni en sitä välttämättä korvais millään sähköpumpulla. Oikealla kompuralla ehkä.
maalinni
07.04.2025, 18.32
Ite ajattelin korvata tolla Boschilla, kun katsoin Gcn:nän videon rengaspaineista. Sähköpumpulla voi säätää tarkasti kohdilleen (olettaen että se mittari toimii)
Marsusram
07.04.2025, 19.42
Sellainen huomio että Presta ahdistaa aina sen verran, että pumppaus on keskeytettävä mittauksen ajaksi, jotta saa tarkan painelukeman. Automaattikatkaisulla voi tulos heittää.
Kuminauha
08.04.2025, 08.14
Ite ajattelin korvata tolla Boschilla, kun katsoin Gcn:nän videon rengaspaineista. Sähköpumpulla voi säätää tarkasti kohdilleen (olettaen että se mittari toimii)
Omassa lattiappumpussa on asteikko 0-4 bar ja kunnon kokoinen mittari, saa kyllä vaikka 0,5psi tarkkuudella asetettua.
https://www.topeak.com/us/en/product/1561-JOEBLOW-MOUNTAIN-II
maalinni
08.04.2025, 09.01
Sais varmaan tolla omalla Reinkompressorillakin, mutta hiton moista tihrustelua näillä silmillä. Helppous houkuttaa tossa Boschissa.
Toki jos vertaa lattiapumppuun kotikäytössä ni en sitä välttämättä korvais millään sähköpumpulla. Oikealla kompuralla ehkä.
Käytän kompuraa vain ekaa kertaa asentaessa tubelessrengasta, muuten tornipumpulla koska siinä on tarkempi mittari vaikka halpis onkin.
Sähköpyörässä tuollainen USB-ladattava on näppärä mikäli löytyy latausportti niin ei tarvitse ihan niin huolissaan olla latauksesta.
Mitä tuohon kiinnipitämiseen tulee niin pitäisi oikeastaan askarrella letku tuohon uuteen minipumppuun, ihan reilu 20cm pätkä niin helpottaa kummasti kun saa vähän ergonomisemman asennon.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.