PDA

Näytä tavallinen näkymä : Luomu- ja sähkömaasturien suhde

05.10.2021, 11.33
Mikä liene uusien maastopyörien myynnin suhde sähkö vs luomu?
Itse veivaan vain omilla jaloilla, mutta maastolenkillä vastaan tulevista( ja ohi menevistä) pyöristä 2/3 on nykyään sähkövehkeitä. Ajankohan sähkäreille sopivaan aikaan/sopivassa maastossa?

ruuduntakaa
05.10.2021, 11.36
Ööö...näistä nyt ei ole mitenkään mahdollista tällä alustalla keskustella yhtäaikaa. Sähköpyörän saa mainita vain niille dedikoiduissa ketjuissa.
Menee muutoin lycrat vakoon.

Kotlerburgeri kertoo kohta jotain mopoista.

Santtu75
05.10.2021, 11.37
Omilla ”kotimaastoillani” ajaessani niin sanoisin että suhde on aika tasan 50/50.

Mutta esimerkiksi kun tuossa olin viimekuun tuolla Lapin tunturikeskuksissa, niin suhde oli varmaankin 75/25 sähkön hyväksi.

Kanuuna
05.10.2021, 11.41
Minkä suhteen määritellään myynnin suhde? Euromäärällinen, kappalemäärällinen vai joku muu?

JackOja
05.10.2021, 11.41
Aika harvoin näen omilla lenkeilläni sähköpyöriä vaikka ovat kuulemma pirun suosittuja.

Mutta esimerkiksi kun tuossa olin viimekuun tuolla Lapin tunturikeskuksissa, niin suhde oli varmaankin 75/25 sähkön hyväksi.

Tämä kyllä, kesälomalla Saariselällä majaillessa liikkeellä oli luomuja vieläkin vähemmän. Lähinnä taviksia sähköläskeillä liikkeellä.

05.10.2021, 11.47
Minkä suhteen määritellään myynnin suhde? Euromäärällinen, kappalemäärällinen vai joku muu?

Lähtökohtaisesti kappalemäärissä, joita vastaan tulee. Luomuista pois mallit joita ei ole maastoon tehty. Eli maastopyörät kappalemäärissä ja yli tonnin hintaluokassa.

F. Kotlerburg
05.10.2021, 11.47
Ööö...näistä nyt ei ole mitenkään mahdollista tällä alustalla keskustella yhtäaikaa. Sähköpyörän saa mainita vain niille dedikoiduissa ketjuissa.

Kotlerburgeri kertoo kohta jotain mopoista.https://www.heikkinen.hk/wp-content/uploads/2016/11/peppukipu.jpg

hcf
05.10.2021, 11.56
En nähny polulla yhtään luomua pyhällä viimeviikonloppuna. Oisko joku 5 sähkistä tullu vastaan.

MRe
05.10.2021, 12.05
Joko ajan täpäreillä kummalliseen aikaan tai kummallisissa paikoissa (Kivikko, Hallainvuori, Talosaari, Mustavuori,...) mutta aika harvoin tulee vastaan ketään. Ja silloin kun tulee, pääsääntöisesti luomuja. Sanoisin, että omilla lenkeillä luomu vs sähkö on 5:1. Sen sijaan metsän ulkopuolella tulee aika paljonkin mm. eFättejä. En tiedä johtuuko sitten siitä, kun "tehdas" on tuossa Vartsikassa.

Sunnuntaina Mustikkamaalla oli joku ajopari, jossa toisella oli luomu-HT ja toisella sähkötäpäri. Mutta tämä siis ulkoilureitillä ja itse gravelilla.

ElBike
05.10.2021, 12.09
Sen kerran kun on tullut osallistuttua esim. pyöräsuunnistuskisoihin tai harjoituksiin niin aika hyvin pienellekin alueelle häviää ne kymmenet maastopyöräilijät. Eli vastaus; riippuu paljon missä ajaa näkeekö edes ketään. Ulkoilureittejä ja niitä suosituimpia varsinkin ajaessa tulee varmasti vastaan sähkömaastureita mutta voi olla että luomupolkijat hinkuttelee polkujaan jossain muualla kuin "ihmisten ilmoilla". Totuus on kuitenkin se että jopa aivan vannoutuneimmat ja kovakuntoisimmatkin kampiapinat on meilläpäin sortuneet ostamaan sähkömaasturin. Se käy helposti niin että kun on tarpeeksi polkenut luomuna samoja metsiä niin sähkömaasturi tuo niille ihan oman ulottuvuuden ja ajamiseen löytyy taas aivan eri hauskuus.

Marsusram
05.10.2021, 12.18
Joko ajan täpäreillä kummalliseen aikaan tai kummallisissa paikoissa (Kivikko, Hallainvuori, Talosaari, Mustavuori,...) mutta aika harvoin tulee vastaan ketään. Ja silloin kun tulee, pääsääntöisesti luomuja. Sanoisin, että omilla lenkeillä luomu vs sähkö on 5:1. Sen sijaan metsän ulkopuolella tulee aika paljonkin mm. eFättejä. ..
Sama havaittu, eli paljon tulee gravelilla vastaan noita, maastossa harvoin. Ajotaitoja ei kai saa kaupasta.

Esuli
05.10.2021, 12.39
Sähköpyöriä on jo 75%.
Kovasti hirveesti sähköpyöräilijä haluaisi olla oikea pyöräilijä.
Kotlerit, hk:n lenkit ym. Oikeat pyöräilijät. Nyt pitää olla suvaitsevainen.

05.10.2021, 12.40
Ajelen itä-Suomessa ja jos ajelee polkuja ja hiekkatietä niin vastaan ei tule yleensä muita pyöräilijöitä. Vastaavasti Puijolla merkityllä maastopyöräreitillä selkeästi yli puolet on liikkeellä sähkärillä.
Mulla oli 2016-2018 Scott e genius Jolla tuli ajeltua paljonkin. Aluksi tuntui kivalta ja mahtavalta kun samassa ajassa ajoi paljon pidempiä lenkkejä, mutta ajamisesta hävisi kiireettömyyden tunne. Sähkäri jotenkin pakotti buustaamaan. Toinen mistä en kans tykännyt oli pyörän paino. Nykyään ajelen kevyellä XC tyylisellä täpärillä mieluiten pk lenkkejä ja välistä käy polttamassa keuhkoista karstaa teknisemmissä maastoissa.

F. Kotlerburg
05.10.2021, 12.41
Sunnuntaina tuli maastolenkillä poluilla vastaan toistakymmentä maasturia, joista yksikään ei ollut sähkäri. Eilen työmatkalla noita sitten tuli kyllä paljon vastaan ja samaan suuntaankin oli menossa. Kilpaahan pari niistä toki olisi halunnut ajaa.

MRe
05.10.2021, 12.59
^Joo, teknisessä maastossa sähkäreitä näkee harvemmin. Tietysti sitten bike parkit tai joku Paloheinä voi olla toinen juttu.

ruuduntakaa
05.10.2021, 13.05
^Joo, teknisessä maastossa sähkäreitä näkee harvemmin.

Mä en ole nähny sähkäreitä missään maastossa. Mä olen luullu ajavani sähkölläni teknistäkin maastoa. Luultavasti olen kyllä väärässä.
Mulle kelvikin taitaa olla teknistä maastoa.

Muoks: anteeksi, yhden sähkön olen nähnyt maastossa. Jopa vaihdoin sanasenkin kuskin kanssa.

05.10.2021, 13.18
Joo luomilla ajaessa teknistä mäkeä, jossa on juuria ja kiviä kysyy hapenottokykyä kun vauhti on ainoa keino päästä kinkamien yli. Tosin näyttäähöän ne hengästyttävän sähkökuskiakin :).
Pointti lähinnä että onko sähkö jo syrjäyttänyt luomun maastossa?

marmar
05.10.2021, 13.20

Ei.

ruuduntakaa
05.10.2021, 13.24

Ei kai ne koskaan toisiaan ns. syrjäytä, täysin omia lajejaan.

F. Kotlerburg
05.10.2021, 13.26
Onneksi näistä sähkö vs. luomu asioista ei oltukaan vielä keskusteltu. Toivottavasti jatkossakin saadaan kerran kuussa joku vastaava topic.

ruuduntakaa
05.10.2021, 13.31
Onneksi näistä sähkö vs. luomu asioista ei oltukaan vielä keskusteltu. Toivottavasti jatkossakin saadaan kerran kuussa joku vastaava topic.

Varmasti saadaan. Vaikka sun kiusaksi. Ihmettelen vaan miksi pitää tulla kyttäämään jos kiristää päätä aihe?

F. Kotlerburg
05.10.2021, 13.34
Varmasti saadaan. Vaikka sun kiusaksi. Ihmettelen vaan miksi pitää tulla kyttäämään jos kiristää päätä aihe?
Itsehän sitä heti toisessa viestissä pyysit.

ruuduntakaa
05.10.2021, 13.35
Itsehän sitä heti toisessa viestissä pyysit.

Se ei ollut pyyntö. Vaan uhkakuvan maalaus.

ElBike
05.10.2021, 14.07
Itse näen asian valoisasti; kun tuli maastureihin joustot, pelkäsivät pahimmat puritaanit että kohta jousitus on joka pyörässä - varsinkin täysjousto. Mutta kyllä moni silti ostaa edelleen jäykkäperäisiä pyöriä ja myös täysjäykkiäkin (tosin harvemmin). Sähköfillarissa on omat miinuksensa joista yksi on - akun riittävyys. Monen päivän reissulle erämaahan nappaisin silti esim. läskipyörän ja pompottelisin sillä kairaan kalastamaan. Mutta tällöin olisinkin retkellä jossa välineenä on polkupyörä. Sähköfillarissa tykkään että sillä ajaminen on ajamista isolla A:lla. Niinkuin #78 tuossa ylempänä viestissä 13 kirjoitti, sähkärillä tulee ajoon vaistomaisesti sellainen aktiivinen ote. Johtuu varmasti paljon myös siitä että sillä on helppo pitää tilannenopeutta paremmin yllä ja siksi tilanteetkin tulee nopeammin eikä voi kaivaa nenää toisella kädellä samaan aikaan. Mutta tästähän ajamisessa nimenomaan on kyse - jos siis unohdetaan kuntoiluaspektit.

Kehitys kehittyy ja kerran melontareissulla oli mukana kaveri joka oli itse tehnyt kajaakin jostain bambusta ja biisoninvuoista (taisi olla jotain kyllästettyä kangasta). Hyvin lipsutteli menemään mutta useampi oli silti mukana reissussa vähän paremmin aalloilla kulkevalla ja karskimpaa käsittelyä kestävällä merikajakilla. Jotkut jää polkemaan jopoilla, toiset kaipaa edelleen mummista. Osa nautiskelee täysjoustosähkömaasturista. Jokaiselle jotakin.

ruuduntakaa
05.10.2021, 14.24
^Niin, jokaiselle jotakin ja kukin tavallaan. Metsäänkin mahtuvat kaikki harrastamaan.
Paitsi talvella.

Oma harrastuskin on elänyt vuosien saatossa: täysjäykkä->etujousitettu->täpäri->läski-> sähköpyörä.

Sähköpyöräily noista selkeästi se "oma lajinsa". Kaikilla toki harrastettu maastossa ajamista.

tinke77
05.10.2021, 14.45
Joillakin nyt vaan on pakko kommentoida jokaiseen sähköpyöriin liittyvään ketjuun, ilmeisesti kiinnostus on kuitenkin kovin suuri, mutta ylpeys ei anna periksi itse ajaa/omistaa [emoji16]. Noh, pääasia että ajaa millä ajaa ja kaikki on yhtä oikeaa tai väärää ajamista.

JackOja
05.10.2021, 14.51
Oliko tämä topic tarkoitettu siis ainoastaan sähköpyöräilijöille? Itse käsitin yleisluontoiseksi.

Otankin vain takkini...

tinke77
05.10.2021, 14.54
^ liittyen yllä olevaan kommentointiin…lisäksi kirjoitin ” sähköpyöriin liittyviin ”

ruuduntakaa
05.10.2021, 15.01
Oliko tämä topic tarkoitettu siis ainoastaan sähköpyöräilijöille? Itse käsitin yleisluontoiseksi.

Otankin vain takkini...

simtee
05.10.2021, 15.05
Varmaankin 50/50 tulee nykyään vastaan luomua ja sähköä. Ainoat 2 vaaratilannetta poluilla on tullut kohtaamisessa sähkön kanssa...

P.S. Minulla sähkötäpärin antamat fiilikset väljähtivät reilussa vuodessa. Jotenkin tarpeettoman/turhan tuntuista kaahaamista. Paremmat fiilikset ja harjoitusvaikutuksen saan luomutäpärillä. Sähkö on sitten kiva taas talvella nastakumeilla, kun luomulla on turhan tahmeaa hangessa/loskassa edetä.

MRe
05.10.2021, 15.06
Itse käsitin yleisluontoiseksi.
Sama käsitys.

05.10.2021, 15.08
Onkohan näistä myynti luvuista mitään tilasto, kun pyöriä myydään varmasti kymmeniä tuhansia. Näistä tosin kelville suurin osa. Työmatkalla tulee nykyään paljon sähköpyöriä, mutta jotkin näyttää myös ajavan luomu trail pyörilläkin. Tosin jokunen aika sitten porukka ajoi paljon fäteilläkin työmatkaa, mutta nykyään sähköttömiä fättejä ei enää juuri näe.

Sambolo
05.10.2021, 16.01
Usein noita sähöavusteisia tulee vastaan, tosin viimeks ei yhtäkään, 3 luomua ja yks sähkömopo, tosin se meni hiekkateitä pitkin.

Kuminauha
05.10.2021, 16.05
Omilla kotipuoluilla varmaan se 30/70 sähkö/luomu, harvoin ketään nään ylipäätään siellä missä/milloin ajan.

Hiljattain Saariselällä vuokrasähköfättejä liikujista varmaan suhteella 90% kaikista. Loput 10% sitten suhteella 50/50.

Tuntuu että mitä röllimpi polku, niin sitä vähemmän sähköä tulee vastaan Espoon keskuspuistossa. En usko että tällä on mitään tekemistä sillä, että sähkökuskit olisivat jotenkin perusluonteeltaan lahjattomampia kuskeja. Sanoisin, että sähkömaasturit on tuonu maastopyöräilyn maailmaan sähköavustuksen kautta todella paljon uusia kuskeja, varsinkin näin korona-aikana ja työsuhdepyörien kautta.

Olen vahvasti erimieltä tämän väittämän kanssa, että pedelec sähkömaastopyöräily on "ihan oma lajinsa". Sähköllä tarvitsee niitä täysin samoja taitoja, kuin vastaavalla luomupyörällä ja ne samat taidot edistävät sitä maastossa liikkumista sujuvasti. Toki sähkö tuo oman helpotuksensa siihen tekemiseen ja leikkaa pois sen terävimmän huipun suorituksen vaativuudesta. Kaikenkaikkiaan sanoisin, että sen ajon luonteen määrittää kuski, ei kalusto.

Monien maastovuosien jälkeen näin ensimmäistä sähkövuottani viettävänä omat ajot mennään samoja polkuja ja röllipaikkoja kuin ennenkin. Ajan melko matalilla avustuksilla, koska haen sähköllä sitä, että pääsee pidemmälle ja useammin, samalla pitäen öbaut samaa vauhtia ja ajotyyliä enskahenkisesti.

ruuduntakaa
05.10.2021, 20.14
Toki sähkö tuo oman helpotuksensa siihen tekemiseen ja leikkaa pois sen terävimmän huipun suorituksen vaativuudesta.

Tai toisinpäin.
Samoja röllipolkuja mä ajelen sähköllä kuin aina ennenkin, ja sähkön tuoma vauhti (ja toisaalta pyörän paino jos vauhtia ei ole) toisinaan tuo suoritukseen enemmän vaativuutta kuin luomulla ajo.
Ei todellakaan aina leikkaa terävintä huippua pois.

Mutta kuten sanottu, ajon luonteen määrittää kuski.

maalinni
05.10.2021, 20.19
Mikä liene uusien maastopyörien myynnin suhde sähkö vs luomu?
Itse veivaan vain omilla jaloilla, mutta maastolenkillä vastaan tulevista( ja ohi menevistä) pyöristä 2/3 on nykyään sähkövehkeitä. Ajankohan sähkäreille sopivaan aikaan/sopivassa maastossa?

Ajat vaan liian hiljaa, jos ylipäätään kukaan pääsee ohi!

Tolkun mies
05.10.2021, 22.26
Noin 20-30% vastaan tulevista on sähköllä liikkeellä maastossa. Näistä noin 90% on ylipainoisia. Vastaavasti luomulla ajavista vain 10% on liikkellä reilumman painoindeksin kanssa.
Toki on muistettava että kausaliteettl ja korrelaatio ovat eri asioita.

ViP
05.10.2021, 23.26
Toki on muistettava että kausaliteettl ja korrelaatio ovat eri asioita.

Niin. Vaikea uskoa, että sähköpyörällä ajaminen aiheuttaisi painoindeksin nousua.

:D

marmar
06.10.2021, 00.55
Olen vahvasti erimieltä tämän väittämän kanssa, että pedelec sähkömaastopyöräily on "ihan oma lajinsa". Sähköllä tarvitsee niitä täysin samoja taitoja, kuin vastaavalla luomupyörällä ja ne samat taidot edistävät sitä maastossa liikkumista sujuvasti.

Olen vahvasti sitä mieltä, että kyseessä on eri laji.

Mielipiteen olen muodostanut ajamalla pohjille maastossa 33 vuotta ilman sähköä ja nyt 3 vuotta sähköllä ja ilman. Käytössä on 2 sähkötöntä maastofillaria ja yksi hiilikuituinen täysjousto sähköllä.

Kuminauha
06.10.2021, 08.39
Mikä siinä on niin perustavanlaatuisesti erilaista, että sille pitää tuo varsin jyrkkä "eri laji" lätkä antaa?

Vähän kuin sanoisi, että maantiepyöräily ja downhill on eri lajeja, eli ei molempia voi laittaa pyöräilyn alle. Onhan ne toki eri "lajeja" esim olympialaisissa, mutta tässä ei nyt varmaan uheilunlajeista ollut kyse vaan liikkumismuotojen luonteesta.

ruuduntakaa
06.10.2021, 08.41
Mikä siinä on niin perustavanlaatuisesti erilaista, että sille pitää tuo varsin jyrkkä "eri laji" lätkä antaa?

Vähän kuin sanoisi, että maantiepyöräily ja downhill on eri lajeja, eli ei molempia voi laittaa pyöräilyn alle. Onhan ne toki eri "lajeja" esim olympialaisissa, mutta tässä ei nyt varmaan uheilunlajeista ollut kyse vaan liikkumismuotojen luonteesta.

No ainakin se, että tällä foorumilla aiheesta keskustelu/jopa sähköpyörän mainitseminen on kielletty muualla kuin sähköpyörille omistetuissa ketjuissa?
Fillarifoorumi kantaa siis mainiosti kortensa kekoon lajien eriyttämisessä.

F. Kotlerburg
06.10.2021, 09.08
Itkua itkun perään.

JackOja
06.10.2021, 09.13
.

Sähköpyörissä on moottori, joka avustaa tekemistä. Itse näen perustavanlaatuisen eron siinä, muista en tiedä.

MRe
06.10.2021, 09.42
Sähköpyörissä on moottori, joka avustaa tekemistä. Itse näen perustavanlaatuisen eron siinä, muista en tiedä.
Siinä mielessä eri, mutta esimerkiksi liikunnan vaikutusten osalta sama laji. Samat lihakset osallistuvat toimintaan molemmissa. Sähkömaastopyöräily on lähempänä maastopyöräilyä kuin maantiepyöräily (maastopyöräilyä). Sähkö ei korvaa tekniikkaa, jonka itse havaitsen joka kerta kun liikun maastossa. En pääse sähköllä yhtään sen isommasta kaatuneesta puusta yli, kuin luomullakaan. Jyrkät, teknisesti helpot, nousut nousevat sähkärillä helpommin, mutta kivikkohelvetti ei, koska siinä esimerkiksi avustuksen lisääminen ei yleensä johda toivottuun lopputulokseen. Kun siinä tarvitaan rytmiä ja silmää.

Pehmeässä hiekassa/lumessa sähköllä pääsee pidemmälle, mutta tulee se raja siinäkin vastaan. Esimerkiksi pääsen luomuläskillä talvella paikkoihin, joihin ei sähkäri minua vie.

Siinä mielessä sähkömaastopyöräily on eri laji, että sähkömaastopyörällä pitää opetella ajamaan eri tavalla kuin luomulla. Jossain kohden siitä sähköstä on apua, jossain kohden enemmän haittaa. Tai minimissään lisäpainosta on haittaa. Sitä en tiedä, kuinka paljon vaikka gravelissa sähkö eroaa luomusta. Veikkaan, että siellä ero on pienempi.

Kuminauha
06.10.2021, 10.18
Mulle tosiaan tämä "eri laji" tarkoittaa kuin verrattaisiin jouksemista ja pyöräilyä. Tai vaikkapa uintia ja melomista.

Pitäähän maantieltäkin maastoon siirtyessä opetella ajamaan eri tavalla tai esim jäykkä fatbike vs enskatäpäri. Eli nekin on sitten saman logiikan mukaan eri lajeja, eikä niistäkään saisi samalla palstalla ristiin keskustella.

Itse nyt lopetan tämän aiheen osalta tähän, ettei tämäkään ketju karkaa pois aiheesta.

MRe
06.10.2021, 10.21
^Jep. Samaa mieltä.

Joni Kani
06.10.2021, 19.07
Veikkaan jotain 10/90 suhdetta.

Nufan
07.10.2021, 15.17
Oma otantani poronpolulta viime viikonlopulta.

Vastaan tuli pari 8-10 hengen porukkaa, kummassakin oli 2-3 sähköavusteista pyörää.
Itse olin sähköllä, puolisoni ajoi luomulla.

Useampia 2-3 hengen porukoita luomuilla.
yksi 2 hengen seurue, joilla molemmilla sähköpyörä.

Se mihin kiinnitin huomiota, oli se että näissä isommissa porukoissa sähköpyörä oli mahdollistanut niillä ajaville kuskeille lähteä ajamaan pidemmän maastolenkin isossa porukassa.
Ja kaikilla tuntui olevan hauskaa.