Näytä tavallinen näkymä : Kestävä maastopyörä myös retkiajoon

Saisiko täältä apuja täysi keltanokka? Tarvitsen tai "tarvitsen" luultavasti uuden fillarin, mutta en yhtään tiedä, mihin rahat kannattaa laittaa. 
Olen noin viisikymppinen nainen, jota fillarissa kiinnostaa ennen muuta mahdollisimman huoleton pyöräily. Minulla on kolme vuotta vanha, edullinen (= halpa) Nishikin maastopyörä, jossa nyt tuntuu hajoavan ja kuluvan yksi jos toinenkin osa vähän turhan usein. Päättelin, että tuo ei kestä minun käytössäni enää. Kilometrejä tulee vuodessa ehkä noin 4 000–5 000.
Haluan maastopyörän, vaikka varsinaisesti maastossa, metsäpoluilla, polkeminen on kilometreissä vähemmistössä, ja matkat hyvien polkujen äärelle ovat pidemmät kuin polut itse. Kilometreissä mitattuna poljen siis enemmän hiekkatiellä ja asfaltilla kuin maastossa. En pyöräile kelloa vastaan, joten vauhti sinänsä ei ole minulle olennainen. Pyöräily on minulle kuntoilua, ei kilpailua. Maastossa poljen ja laskettelen alamäkeen välillä kovaakin juurakoiden ja kivien yli. Välillä haluan kulkea rauhallisemmin ja kuljettaa mukana enemmän tai vähemmän tavaraa. Haaveissa joskus joku pidempikin reissu. En halua sähköpyörää.
Fillarinkuvat vain vilistävät silmissä, kun selailen hienoja pyöriä, enkä yhtään osaa arvioida, mitä kannattaisi lähteä kyselemään ja kokeilemaan. Tosi kiinnostavalta näytti Trek 1120, erityisesti kun sitä kuvataan "pyöräretkeilijän unelmaksi", tosin tällä foorumilla joku moitti sitä epämukavaksi ja hitaaksi. No, se hitaus ei ole minulle sinänsä ongelma, kun pyöräilen lähes aina yksin enkä kilpaile.
Toivomuksia (tai vaatimuksia…):
– Pyörää ei tarvitse rakentaa itse vaan se on ns. valmis paketti.
– Pyörä kestää maastossa tärinää ja rytyytystä, osat ovat muutenkin kestäviä.
– Pyörässä on alumiinirunko, ettei sitä liikaa tarvitse varoa.
– Pyörään pitää voida kiinnittää kunnon tarakka ja lokasuojat.
– Pyörää saa myös pienikokoisena: oma pituuteni on noin 160 cm.
– Pyörä soveltuu myös pidemmille retkille.
– Pyörää pääsee koeajamaan! En halua ostaa fillaria netistä. Alue: Uusimaa.
– Tarkoitus on ostaa pyörä ensi keväänä, mutta jos jo nyt syksyksi löytyy, ei sekään haittaa.
– Ehdoton maksimihinta 4 000 euroa, mieluummin toki vähemmän.
Onko esim. tuo Trek kestävä fillari? Mitä muita merkkejä voisi harkita? Kiitos etukäteen, jos joku viitsii neuvoa vanhaa harppua, ihan tosissaan pyöräileviin verrattuna harrastelijaa. :)
Pidemmät retket ja toisaalta vauhdikas ajo juurakkopoluilla, siinäpä yhdistelmä. Ite tuskin viihtyisin tuon kyseisen Trekin kanssa iltalenkeillä keskuspuistossa, joten lähtisin varmaan hommaamaan jotain tämäntyyppistä https://larunpyora.com/tuote/2021-drag-shift-7-0-trail-275/
Siihen sitten pikakiinnitteiset lokasuojat tyyliin SKS shockblade, ja pidempiä retkiä varten ihmettelemään pakkausvaihtoehtoja googlettamalla "bikepacking with mtb".  Näin tekisin, koska maastossa pyöräily ei itselle napostele yhtään ilman etujousitusta (vähintään). 
Se on sitten hyvä kysymys saako rahalla kestävyyttä, ja jos niin miten paljon. Jos pyörän hinta on jo parikin tonnia, niin ei sinne enää niin sekulia komponenttia taideta laittaa että hinnan tuplaamalla saisi saman verran kestävyyttä lisää. Keveyttä varmaan saa jonnin verran.
Lähetetty minun Nokia 5.3 laitteesta Tapatalkilla
Kollinjoki
27.09.2021, 23.34
Kun budjetti on niinkin reilu kuin 4000 e, olisiko ideaa ostaa 1500 - 2000 e gravel retkeilyyn ja hiekkatiellä ja asfaltilla ajeluun ja 1500 - 2000 e jäykkäperämaasturi niihin satunnaisiin maastoajeluihin? En tiedä saisiko tuohon yhdistelmään mahtumaan jopa jonkin kelvollisen täysjousitetunkin maastopyörän jos gravelin hinnan saa pysymään aisoissa.
Edustan sellaista katsantokantaa, että eri pyörätyypit ovat kuitenkin kohtalaisen erikoistuneita eikä mikään ole parhaimmillaan joka paikassa. Jos haluaa ajella maastossa, tarvitsee joka tapauksessa varsinaisen maastopyörän, eikä ne nyt vaan ole omiaan retkipyörinä ja maantielenkeillä.
Esim. tässä nopeasti katsottuna kalliilta merkiltä kaksi fillaria alle neljällä tonnilla, toinen tielle ja retkille, toinen maastoon. En sano että nämä olisivat parhaat tai taloudellisimmat vaihtoehdot tai sulle sopivimmat, mutta ihan vaan näin hyvin nopeasti katsotuksi esimerkiksi siitä, miten asiaa voisi ajatella kahden fillarin hankkimisen näkökulmasta.
https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/polkupyörät/maantiepyörät/gravel-pyörät/checkpoint/checkpoint-alr/checkpoint-alr-4/p/32556/?colorCode=reddark
https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/polkupyörät/maastopyörät/maastopyörät-trail/roscoe/roscoe-8/p/28487/?colorCode=bluedark_grey
^^Kni, miksi tarjota pyörää SRAM:n alakastin osilla jos budjetti riittää laatuunkin?
Kollinjoen ideassa ajatusta vaikka en välttämättä suoraa noihin panostaisi, toisaaltaan voisi saada hieman alennusta jos menis rahat kourassa hakemaan, jos yleensä mistään saa.
.
Kiitos vastauksista! Hyviä juttuja, sain näistä paljon ajattelemisen aihetta. Onhan tuossa halvassa Nishikissäkin etujousitus, joten en ehkä siitä luovu, ja se 1120 putoaa kyllä pois. Tätä en tullut ajatelleeksi yhtään! Kahden pyörän ostaminen on myös tosi houkutteleva ajatus. Ainoa on, että lempimaastopolulleni on 25 km:n matka, pätkä hiekkatietä ja loppu maantienreunaa... siispä gravelilla matkaan ja maastopyörä reppuun! :D:D:D Tai sitten pitää harkita kunnon kuljetuskalustoa, kun seuraava autonvaihto on ajankohtainen. :D Joka tapauksessa miettimisen arvoinen juttu tuokin on, laitan ehdottomasti harkintaan myös sen.
Jo nyt on varmempi olo lähteä fillariliikkeeseen. Kiitokset! :)
Lisäys: Lenkillä, jonka teen useimpina päivinä viikossa, on aina vajaan kilometrin pätkä metsäpolkua, osin kivistä ja juurakkoista. Koko lenkin pituus on joko 28 kilometriä tai noin 10 kilometriä. Joka tapauksessa näihin kuuluu aina se vajaan kilsan maastopätkä. (Sitten on erikseen se vähän pidempi [7 km?] maastopolku, jonne pitää ensin ajaa mainitut 25 kilsaa. Liian usein ei siellä tule käytyä siirtymämatkan takia.)
On muuten osattu ottaa hyvät tuotekuvat, todella kauniita nuo Trekit. Kyllä houkuttelee! Harmi kun eivät tuommoisina kauaa pysy, varsinkaan kun tykkään ajaa sateella.
Siitä et pääse eroon etteiko osat kuluisi. Nykyaikaiset fillarit vaatii jatkuvaa (=säänöllistä) huoltoa. Eikä kalliimman pään osasarjat paranna tilannetta keskihintaisiin nähden. Joskus jopa päinvastoin osien keventyessä.
Mitkä osat nykypyörästäsi tuntuu kuluvan loppuun liian nopeasti?
Villetre
28.09.2021, 09.49
Minäpä sanon että valintasi on Surlyn pyörät ja ne löydät Foxcompista Turusta. Huolettomia laitteita tarkoituksiisi.
Mielenkiintoinen tarve kyllä, jos maastoajoa ei olis kuin satunnaiset juurakot jne niin kyllä mää täysjäykkää maasturia katsoisin. Esim juurikin nuo Villetre:n ehdottamat Surlyt, Karate Monkey, Krampus tai Ogre vähän oman mieltymyksen mukaan. Konalta sitten varmaan Unit X olisi kilpaileva vaihoehto. Saa tarakoita ja laukkuja kiinni ja rullaa sopivalla rengastuksella soralla hyvin. Teräsrunkoisia katsoisin kun niillä kuitenkin maastossa ajomukavuus inasen parempi mitä alumiinilla.
Joustohaarukka retkikäyttöön toki poissulkee kuormausmahdollisuuksia mutta jos sitä ei ole aiemminkaan tarvinnut niin sitten voisi jotain xc henkistä etujoustoa katsoa jolla ajaa kans gravelia lujaakin :)
^Itse kokisin joustohaarukan pelkäksi rasitteeksi ja painolastiksi moisessa ajossa. Ongelma on usein että laadukasta täysjäykkää maastopyörää ei helposti puodeista löydy, täytyy melkein itse rakentaa. Mutta jos budjetti kuitenkin tuota luokkaa niin sekään ei ole seikka mitä kannattaa harkita, saa mieleisen ja tulisi toimeen yhdellä pyörällä.
Surly Ogre.... meinasin jo aamulla ehdottaa, mutta koko on ehkä hiinä ja hiinä, kun siitä ei xs kokoa ole. Muuten olis loistava...lokarin ja tarakan kiinnikkeetkin löytyisi.
Ja Foxcomp kyllä räätälöisi siitä sinulle mieleisen, tarakka, lokarit yms.
Kollinjoki
28.09.2021, 11.19
Jos jokaiseen lenkkiin kuuluu kilsan metsäpolku, sen ajaa gravelillakin ainakin joten kuten, ellei polku nyt ole kovin tekninen laadultaan. Jos ylivoimaisesti eniten tulee kuitenkin ajeltua soralla ja asfaltilla, ja haluaa vielä ajaa ne matkat kohtalaisen kovaa, lähtisin siitä että gravel olisi paras valinta siihen. Jos lemppari maastopolulle on tähänkin asti päässyt 25 km siirtymän vanhalla Nishikin maastopyörällä, pääsisi sinne jatkossakin vähintään yhtä hyvin hyvällä, modernilla etujousitetulla (tai täysjousitetulla) maastopyörällä. Kahden fillarin hankkiminen eri käyttöön ei kuitenkaan sitä tarkoita, etteikö siirtymiä maastopolulle voi ajella maastopyörällä niin kuin tähänkin asti on tehnyt. Tässähän budjetti kuitenkin antaa kahden hyvän fillarin hankkimiseen mahdollisuuden ja sopivilla valinnoilla neljän tonnin budjetista jää vielä rahaakin yli. Voisi ottaa ajoon sen pyörän, joka aiotulle lenkille parhaimmin istuu.
Kollinjoki
28.09.2021, 11.26
Tietysti Graveleita ja sen kaltaisiakin on monensorttisia. Esim. Specialized Divergen uusiin malleihin saisi sopivalla kiekkoparilla 53 mm renkaat alle, niin kulkee jo aika monenlaisessa paikassa. Ryttyytystähän se on ilman jousitusta, mutta jonkun pikaisen metsäpolkusiirtymän luulisi ihan siedettävästi pääsevän.
Surly Bridge Club
https://foxcomp.fi/surly-bridge-club-27-5-bike-27-5-grandma-s-lipstick
^Itse kokisin joustohaarukan pelkäksi rasitteeksi ja painolastiksi moisessa ajossa. Ongelma on usein että laadukasta täysjäykkää maastopyörää ei helposti puodeista löydy, täytyy melkein itse rakentaa. Mutta jos budjetti kuitenkin tuota luokkaa niin sekään ei ole seikka mitä kannattaa harkita, saa mieleisen ja tulisi toimeen yhdellä pyörällä.
Surly Bridge Club
https://foxcomp.fi/surly-bridge-club-27-5-bike-27-5-grandma-s-lipstick
+1 tälle.
Kuskin pituus huomioiden 27.5 parempi kuin 29er. Saa kaikki mahdolliset telineet kiinni, kiinteät lokasuojat ja rengastilan pitäisi olla silti riittävä kuvattuun ajoon.
Oi, kiitos, paljon vastauksia! Nyt on vissiin käynyt niin, että olen vasta kuluneena kesänä oikein hurahtanut tähän hommaan, enkä aiemmin ole edes ymmärtänyt, mitä kaikkea voikaan tarvita (tai haluta...). Sitä vaan on "aina" pyöräillyt ihan huolettomana, mutta nyt vaan on kilsoja tullut enemmän, eikä ne tästä varmaan vähene tulevina fillarikausina, päinvastoin. Ne kuluvat osat taitaa olla juuri niitä, kuluvia osia, rataspakkaa ja sellaista, ketjuja. Höh! En vain ennen ole edes tajunnut, että todellakin niitä kuluu ja kuuluu vaihtaa. Eivät kestä vuottakaan. Mutta kaipa se vaan on se matka ja kilsat eikä aika, joka niitä kuluttaa. Olen tuudittautunut (ja tottunut ja oppinut) siihen, että kunhan rasvaan ketjun viimeistään kun se alkaa pitää kitinää ja rutinaa, niin hyvä tulee. 
Asennemuutoksen paikka vissiin tässä minulla ja uuden opettelua.
Sen verran aloittelija olen tässä kyllä, etten osaa oikein analysoida polkuja. Tuskin se päivittäinen polku kumminkaan on kovin tekninen oikean harrastajan mielestä. Ehkä siinä tosiaan pärjäisi sillä gravelillakin. Turun-reissun voisi ottaa ihan huvinkin kannalta, jos kävisi noita Surlyja katsomassa. En kyllä liian isoa pyörää halua, mieluummin tälle lyhyelle varrelle sopiva.
Hyvin on se 25 kilsaa mennyt tuolla nykypyörällä, kun ei tässä iässä ole mitään väliä silläkään, mitä joku muu kulkija ajattelee menopelistäni – eikä olennaisin asia ole (toistaiseksi) se vauhti, vaikka toisaalta hmm...
Nyt on pantava jäitä hattuun, etten liikaa innostu, apua! Into on kova, taitoa ei oo yhtään! Onneksi olen tämän suunnitellut vasta tulevaksi kevääksi, joten ehtii miettiä kaikki vaihtoehdot läpi.
+1 tälle.
Kuskin pituus huomioiden 27.5 parempi kuin 29er. Saa kaikki mahdolliset telineet kiinni, kiinteät lokasuojat ja rengastilan pitäisi olla silti riittävä kuvattuun ajoon.
Täähän vaikuttaa ihan mahtavalta vaihtoehdolta, värin nimeä myöten! :) (<– mallin nimi korjattu värin nimeksi...)
Tietenkin makuasia mutta en tänäpäivänä ottaisi pikalukollisille kiekoille tehtyä pyörää vaikka itsekin moisella ajan. Ja yhä, jos budjetti taipuu niin panosta hieman laatuun, tuo SX ei tosiaan ole mikään ylistetty osasarja. Lisäksi taitaa olla pienet koot loppu...
Tämmösen laitan ilmoille, ois titamiinis ja bikebacking ready.
https://www.planetx.co.uk/i/q/CBOORRSX/on-one-rocky-road-sram-sx-titanium-adventure-bike
Ei kyllä pääse koeajamaan ja pitäisi tilata.. sitten varmaan kattattaa tuo aiemminkin mainittu Kona Unit X katsoa.
No ihan vaan siksi että Nure pääsisi nurisemaan että on liian halpaa :) Tai ehkä siksi että tuommoinen nyt osui silmään ja on ehkä jopa pk-seudulla koeajettavana. Ainahan sitä voi sitten liikkeessä kysäistä että ei teillä olis mitään kalliimpaa tarjota... Mutta enhän minä itse oikeasti tuota itselleni ostaisi, vaan täpärin maastoon ja retkipyörän retkelle. Ja läskin ja maantiepyörän ja ja ja.... Eikun nehän mulla jo onkin. Mutta ite tykkään roplata pyöriä ja ap. ei, joten siinä yksi syy miksen tarjonnut ihan itse toteuttamaani vaihtoehtoa.
nure (https://www.fillarifoorumi.fi/forum/member.php?23449-nure) 
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/statusicon/user-offline.pngEi elämää
Liittynyt02/2005PaikkakuntaTurku, RinkebyViestit13.141
^^Kni, miksi tarjota pyörää SRAM:n alakastin osilla jos budjetti riittää laatuunkin?
Kollinjoen ideassa ajatusta vaikka en välttämättä suoraa noihin panostaisi, toisaaltaan voisi saada hieman alennusta jos menis rahat kourassa hakemaan, jos yleensä mistään saa.
.
Tämmösen laitan ilmoille, ois titamiinis ja bikebacking ready.
https://www.planetx.co.uk/i/q/CBOORRSX/on-one-rocky-road-sram-sx-titanium-adventure-bike
Ei kyllä pääse koeajamaan ja pitäisi tilata.. sitten varmaan kattattaa tuo aiemminkin mainittu Kona Unit X katsoa.
ja brexit.
Kni,  jokainen ostanee  mitä haluaa mutta pointtina ilman nurinaa että jos on rahaa niin miksei käytä sitä parempaan eikä perusversioon? 
Brexit sotkee kyllä osan brittipuotien tarjontaa, pitäisi puoti kerrallaan selvittä mikä käytäntö kullakin.
https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/polkupy%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t-cross-country/marlin/marlin-7/p/33148/
Täsä yksi.
Simppelit kestävät osat ja halvat uusia. 27 kiekot, kierre keskiö, saa telinkejä, sopiva joustomatka.
Turha ostaa tämän kalliimpaa pyörää. Tällä hoituu kaikki ajot, ostat lisäksi kahdet varakiekot. Toisiin panaraser travelking 48, tosiin maxxis ikon, kolmansiin nastarenkaat.
Hyvä satula ja ohjaustanko parempi kun kokemusta tulee. Lukkopolkimet. 
Osta perustyökalut kustantaa noin satkun, vaihdat takapakat ja ketju itse, sekä keskiölaakerin. Sun muut perushuollot. Ohjeet löytyy Velogilta juu tupesta.
Säästyneillä kolmella tonnilla ostat hyvät bikepacking varusteet (ortlieb, hilleberg, thermatrest, cumulus ym.)
50v lahjaksi vielä lentolipun Cänädään ja ajat sitten tour de dividen.
Vietä talvi www.bikepacking.com sivuilla, sieltä saat vertaistukea.
Turha ostaa tämän kalliimpaa pyörää.
Tässä hyvä ajatus, ja ehdotettu pyörä vaikuttaa myös fiksulta vaihtoehdolta. Tuon todennäköisesti saa kivijalkamyymälästä ja sitä pääsee koeajamaan, mikä on minulle olennainen juttu. Sitä helposti innostuu liikaa, siksi just tällaista toppuuttelua tarvitsin tähän kohtaan.
Kaikkiaan koko viestiketjussa tosi hyvä ehdotuksia ja ilmoille heitettyjä ajatuksia! Kahden pyörän ostamista pidän vielä ihan varteenotettavana vaihtoehtona, se gravel alkoi tosissaan kiinnostaa. Ainoa vaan on, etten ole koskaan ajanut metriäkään pyörällä, jossa ei ole suoria sarvia, graveleissa näkyy olevan käyrät sarvet – kuinka äkkiä niihin tottuu?
Talvipyöräilyäkään en ole koskaan harrastanut, se vähän hirvittää ajatuksenakin. Mahtaisiko onnistua, kun asun paikassa, josta täytyy joka tapauksessa ensimmäiset kaksi tai kolme kilometriä ajaa mahdollisesti auraamattomalla tiellä umpilumessa tai sohjossa? Sitten kun se pätkä aurataan, niin aurattu osuus on aika kapea.
^Tätä nyt olis pitänyt kysyä heti eli heitetääs vielä kysymys tuosta retkeily puolesta, kun se nyt vaikuttaa aikas paljon pyörän valintaan. Eli mimmosia retkiä ajatus tehdä ja löytyykö jo jotain varusteita tähän touhuun....laukkuja, telttaa jos semmoisessa aikoo yöpyä ja kaikkea muuta siihen liittyvää, kun nuihin nyt saa uppoamaan tonnin jos toisenkin?
Tuohon viimeiseen talvipyöräily kysymykseen niin läski olisi noihin olosuhteisiin paras, mutta se nyt ei oikein muuten istu siihen mitä etsit.
^Tätä nyt olis pitänyt kysyä heti eli heitetääs vielä kysymys tuosta retkeily puolesta, kun se nyt vaikuttaa aikas paljon pyörän valintaan. Eli mimmosia retkiä ajatus tehdä ja löytyykö jo jotain varusteita tähän touhuun....laukkuja, telttaa jos semmoisessa aikoo yöpyä ja kaikkea muuta siihen liittyvää, kun nuihin nyt saa uppoamaan tonnin jos toisenkin?
Tuohon viimeiseen talvipyöräily kysymykseen niin läski olisi noihin olosuhteisiin paras, mutta se nyt ei oikein muuten istu siihen mitä etsit.
Jaa-a, en ole yhtään ehtinyt ajatella muuta kuin että olisi kiva tehdä vaikka edes pidempi päiväreissu. Laukun haluaisin joka tapauksessa, olisihan sinne helpompi heittää pienetkin tavarat. Pidemmälle retkelle ja varsinkin yön yli kestävälle on kynnys vielä korkea ihan sen takia, koska yksin lähtisin ja olen vielä aika kädetön, jos jotain pyörän huoltoa vaativaa sattuu. Pidempi retki siintää siis vielä vähän kaukaisempana haaveena. Tosin parhaimmillaanhan sitä oppii äkkiä, jos on pakko. Välineet tietty täytyy olla.
Läskipyörälle olisi tosiaan luultavasti aika vähän käyttöä. Ehkä jatkan tähänastiseen tyyliin ja jätän pyörän talviteloille ihan suosiolla, kun ei noista talvistakaan nykyään tiedä, tuleeko lunta edes.
Lisäys, siis ei vielä ole mitään varusteita retkiä varten!
Villetre
29.09.2021, 09.17
Ei talvipyöräilyä kyllä kannata unohtaa, se on myös tämän touhun suola. Mikään ei ole hienompaa kuin ajella hyvin tamppautuneita polkuja kevätauringon paistaessa. Varsinkin kun etelän talvet on arvaamattomia niin hyvä lisä liikkumiseeen. Kunnon vaatetta vähän kaappiin niin pyöräily on kivaa myös talvisin.
Uskon, että talvipyöräilyssä on oma viehätyksensä. Viime talvena kävelin metsäpolkua ja vastaan tuli kaksi pyöräilijää, joita väistin polun sivuun. Katsoin, että kivalta näyttää meno, ja mietin, että tämä polkuhan olisi talvella jopa helpompi ajaa, kun on tasainen hanki kivien ja juurakoiden päällä.
Kollinjoki
29.09.2021, 11.41
Jaa-a, en ole yhtään ehtinyt ajatella muuta kuin että olisi kiva tehdä vaikka edes pidempi päiväreissu. Laukun haluaisin joka tapauksessa, olisihan sinne helpompi heittää pienetkin tavarat. Pidemmälle retkelle ja varsinkin yön yli kestävälle on kynnys vielä korkea ihan sen takia, koska yksin lähtisin ja olen vielä aika kädetön, jos jotain pyörän huoltoa vaativaa sattuu. Pidempi retki siintää siis vielä vähän kaukaisempana haaveena. Tosin parhaimmillaanhan sitä oppii äkkiä, jos on pakko. Välineet tietty täytyy olla.
Läskipyörälle olisi tosiaan luultavasti aika vähän käyttöä. Ehkä jatkan tähänastiseen tyyliin ja jätän pyörän talviteloille ihan suosiolla, kun ei noista talvistakaan nykyään tiedä, tuleeko lunta edes.
Lisäys, siis ei vielä ole mitään varusteita retkiä varten!
Päivän mittaisen retken tarpeisiin ei kummoisia tarvita, riittää esim. sopivan kokoinen satulalaukku. Monipäiväiset pyörämatkat ovatkin jo ihan oma lajinsa.
Pieni runkolaukku on muuten vaan kätevä pikkutavaralle, avaimille, eväille, puhelimelle ym., esim. tämän tyylinen:
https://www.bikester.fi/cube-rfr-kolmiolaukku-m-M135668.html?vgid=G475044&cgid=89758 
Pikkusälää voi kuskata taskussakin, mutta esim. puhelin on mielestäni takin/paidan taskussa painonsa takia epämukava.
Juomareppu toimii aika hyvin päiväreissuissa. Voisha se fättikin toimia kahen pyörän taktiikalla.
Tulin pitkästä aikaa vierailemaan tälle foorumille ja löysin muutamastakin ketjusta kommentteja, joissa toivottiin, että jos on pyytänyt fillarisuosituksia ja saanut niitä, niin olisi kiva jos tulisi kertomaan, mihin lopulta päätyi. Kaivoin sitten tämän aloittamani vanhan viestiketjun esiin ihan vain tästä kertoakseni. Mun luokseni muutti viime vuoden lopussa Trek Marlin 8. Ihan tarkkaan, jos ollenkaan, en enää osaa sanoa, miten lopulta tuohon päädyin, mutta nyt kun kilometrejä on tullut vajaat kaksi ja puoli tuhatta, niin en keksi, mikä voisi olla vielä parempaa. Olen ollut hyvin hyvin tyytyväinen.
Yksi ihan superhieno ominaisuus tossa Trekissä on sen upean kirkkaanpunainen väri! :D Väri on ollut mulle niin mieluinen, että kun välillä mielessä on käynyt toisen fillarin hankkiminen pidempiä lenkkejä ja reissuja varten, niin olen miettinyt, mistäköhän saisi täydellisen, itselle sopivan gravelpyörän, joka olisi kaiken muun hyvän lisäksi punainen. Niin että jos tulevaisuudessa sen toisen pyörän hankin, niin punaisten joukosta sen pitää löytyä! (Muuten olen iskenyt silmäni sellaiseen kuin Kona Sutra – vaikka väri on väärä –, mutta en lähde tässä nyt mitään uusia suosituksia edes kyselemään, kun ei ole ajankohtaista vielä toisen hankinta. Ehkä.)
Mutta siis: Päädyin Trekiin, vaikka huomaan, että Trekiä on täällä moitittu ylihinnoittelusta. Oli ylihinnoiteltu tai ei, tosta omasta punaisestani on tullut mulle jo hyvin rakas ja sen kanssa on kahdestaan kuljettu siellä täällä ja monet kerrat metsäpolulla kaaduttu. Kilometrejä ei ole tullut niin paljon kuin kuvittelin, kun pyörä haluaa useammin metsään kuin maantielle. Kilsoista viis! Pisin yksittäinen matka on toistaiseksi vajaat 80 kilometriä, mikä tällä foorumilla on kai ihan naurettava arkipäiväinen rykäisy. Aivan sama mulle, mun vertailukohtani katsoo aamulla peilistä, ja sen olen pystynyt päihittämään!

vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.