Näytä tavallinen näkymä : Minkälainen on hyvä sähköavusteinen (jäykkäperä?) XC-pyörä.
Santtu75
21.09.2021, 15.53
Kun paljon keskusteluista pyörii noiden täsjoustojen ympärillä, niin ajattelin tehdä pientä kyselyä, että minkälaisia ominaisuuksia (paino, runkogeometria, vaihteet, vanteet, renkaat, jarrut, moottori, akku yms. asiat) kukin pitää tärkeinä sähköavusteisessa pyörässä jonka käyttö-ympäristö on kevyehkö XC-tyyppinen ajo, eli ajettaisiin nopeilla neulaspoluilla, metsä-autoteillä yms. ja välillä siirtymiä asvalttipohjilla ja ajo olisi "orheilupainoitteista" ajamista.
Lähinnä jäykkäperistä olisi tarkoitus keskustella jos vain mahdollista.
Kuminauha
22.09.2021, 09.52
Täysin samat asia niissä pätee kuin luomuissa, mitä tulee esimerkiksi osiin ja geometriaan
Kun paljon keskusteluista pyörii noiden täsjoustojen ympärillä, niin ajattelin tehdä pientä kyselyä, että minkälaisia ominaisuuksia (paino, runkogeometria, vaihteet, vanteet, renkaat, jarrut, moottori, akku yms. asiat) kukin pitää tärkeinä sähköavusteisessa pyörässä jonka käyttö-ympäristö on kevyehkö XC-tyyppinen ajo, eli ajettaisiin nopeilla neulaspoluilla, metsä-autoteillä yms. ja välillä siirtymiä asvalttipohjilla ja ajo olisi "orheilupainoitteista" ajamista.
Lähinnä jäykkäperistä olisi tarkoitus keskustella jos vain mahdollista.
Taitaa olla jäykkäperissä valikoima aika rajoittunutta. Tuohon yo. käyttötapaukseen miettisin itse ehkä sellaista "kevytsähkistä", jossa rajoitetut tehot, pieni akku ja kevyt paino. Mitäs avustettu gravel? Lapierren eZesty:tkin on täpäreitä. Niistähän saa moottorinkin irti.
En tiedä oliko typo, mutta tuo orhi - sanasta johdettu "orheilupainotteinen" on hauska termi. Sellaista korskeaa ajamista orheilufillarilla.
Petrisai
22.09.2021, 14.23
Kun paljon keskusteluista pyörii noiden täsjoustojen ympärillä, niin ajattelin tehdä pientä kyselyä, että minkälaisia ominaisuuksia (paino, runkogeometria, vaihteet, vanteet, renkaat, jarrut, moottori, akku yms. asiat) kukin pitää tärkeinä sähköavusteisessa pyörässä jonka käyttö-ympäristö on kevyehkö XC-tyyppinen ajo, eli ajettaisiin nopeilla neulaspoluilla, metsä-autoteillä yms. ja välillä siirtymiä asvalttipohjilla ja ajo olisi "orheilupainoitteista" ajamista.
Lähinnä jäykkäperistä olisi tarkoitus keskustella jos vain mahdollista.
Alkuperäiseen kysymykseen vastauksena, tarkistappas Trekin uusi eCaliber.
Vaikuttaa minusta mielenkiintoiselta, mutta hinnakkaalta vaihtoehdolta.
Etenkin tuo kevyille poluille sopiva fazuan moottori, joka on melko lähellä luomua.
Lisäksi saa samaan hintaan lukittavan takapään. Tuo takajousitus tuonee mukavuutta?
Santtu75
22.09.2021, 14.23
Taitaa olla jäykkäperissä valikoima aika rajoittunutta. Tuohon yo. käyttötapaukseen miettisin itse ehkä sellaista "kevytsähkistä", jossa rajoitetut tehot, pieni akku ja kevyt paino. Mitäs avustettu gravel? Lapierren eZesty:tkin on täpäreitä. Niistähän saa moottorinkin irti.
Focuksella ainakin olisi tuo Reven2 9.8 joka on Fazua moottorilla ja 250Wh. akulla 16,30kg https://www.focus-bikes.com/int/185972-raven-9-8?color_combo=90811
Tuohon sitten kevyemmät / rullaavammat renkaat Nobby Nic:n tilalle niin tippuu alla 16kg:n
Hintaluokka näyttäisi olevan tuolla 5000€:n tietämillä.
Tuossa sitten tosiaan tullaan siihen että tuo kombo parempi kuin joku vastaava "täysitehoisella" moottorilla ja isommalla akulla mutta se nelisen kiloa painavampana?
Eli nuo varmaan niitä puntarointeja kyseisen tyyppisessä pyörässä joutuisi varmaankin tekemään.
^Tuo olisi varmaan aika kiinnostava vaihtoehto. Jättämällä moottorin kotiin, saa reilun 12 kg XC-pyörän. Ei mikään huippukevyt, mutta ei vielä mikään kivirekikään.
Santtu75
22.09.2021, 15.23
Eli osittain se asia miksi aloin tuota miettimään (minkälainen on hyvä sähköavusteinen XC-pyörä) on se, että olisiko mahdollista rakentaa muutaman vuoden vanhasta (vm.2017-2019 yms.) pyörästä tuollaista hyvää (jäykkäperästä) XC pyörää.
Kun pakitetaan muutama vuosi taaksepäin pyörien mallihistoriaa, niin sieltä löytyy malleja (eivät tietenkään mitään markettipyöriä silloinkaan, esim. hiilikuiturungot yms.) joiden painot olivat valmiiksi 16-19kg. luokassa. (jä niistä saa vielä painoa pois renkaissa/vanteissa) ja varustettu sen muutaman vuoden takaisilla huippuosilla (XT 11s. yms.), niin miten tälläinen pyörä (sopivin osapäivityksin) suhteutuisi tuollaiseen uuteen ja kevyeeseen pyörään.
Ainakin Haibiken ja Cuben osalta olen tuollaisia malleja nähnyt aika-ajoin käytettynä myytävän.
Moottorithan näissä tietysti olisi ainakin yhtä mallisukupolvea vanhempaa kuin mitä nyt myytävissä malleissa, mutta sitten jos niitä suhteuttaa vaikkapa tuohon Fazuaan, niin tehoja löytyy kuitenkin enemmän kuin Fazuasta (mutta minkä luenteisena, onkin oma asiansa) ja akut vain 400-500Wh mutta niinhän ne ovat pieniä myös näissä uusissa kevyissä pyörissä...
Mutta tuon Ravenin hinta alkaa olemaan jo sellaisissa kohtuullisissa lukemissa, että onko vanhasta järkevää rakennella vaiko ei, on sitten oma asiansa.
Santtu75
23.09.2021, 13.37
Focuksella ainakin olisi tuo Reven2 9.8 joka on Fazua moottorilla ja 250Wh. akulla 16,30kg https://www.focus-bikes.com/int/185972-raven-9-8?color_combo=90811
Tuohon sitten kevyemmät / rullaavammat renkaat Nobby Nic:n tilalle niin tippuu alla 16kg:n
Hintaluokka näyttäisi olevan tuolla 5000€:n tietämillä.
Tuossa sitten tosiaan tullaan siihen että tuo kombo parempi kuin joku vastaava "täysitehoisella" moottorilla ja isommalla akulla mutta se nelisen kiloa painavampana?
Eli nuo varmaan niitä puntarointeja kyseisen tyyppisessä pyörässä joutuisi varmaankin tekemään.
Nyt kyllä alkaisi olemaan mielenkiintoinen.
Jonito.de myisi tuosta Raven2 9.8 mallista huonommilla osilla (keula, vaihteisto, ja jarrut sekä jotain muuta pientä) olevaa 9.7 versiota jossa on kuitenkin sama hiilikuiturunko ja sama Fazua tekniikka, ja painoa 0,9kg enemmän (eli kuitenkin vain 17,2kg ja renkailla yms. tippuu 16,x lukemaan) hintaan 3599€ + 49€ toimitus (suomen 24 alvilla), alkaa oikeasti houkuttelemaan.
Näyttää olevan vain M-koon pyörää tarjolla, mutta kun tutustuin tuohon Focuksen laskuriin minkä kokoinen runko minulle sopisi, niin tuo M olisikin juuri minun koko, vaikka useilla valmistajilla oma kokoni on L koko. (voi vaikuttaa että mallista vain kolme runkokokoa, eli S, M ja L)
https://www.jonito.de/Focus-Raven-97-M-46-carbon-raw-matt_1?camp=cp&gclid=CjwKCAjwy7CKBhBMEiwA0Eb7ahV25ScH-xvxfAjIAOIR7bVEhAwlUTnjJgZ1WmB0hqu3ZPgJMD3K8xoC3qI QAvD_BwE
Santtu75
03.12.2021, 20.29
Nyt kyllä alkaisi olemaan mielenkiintoinen.
Jonito.de myisi tuosta Raven2 9.8 mallista huonommilla osilla (keula, vaihteisto, ja jarrut sekä jotain muuta pientä) olevaa 9.7 versiota jossa on kuitenkin sama hiilikuiturunko ja sama Fazua tekniikka, ja painoa 0,9kg enemmän (eli kuitenkin vain 17,2kg ja renkailla yms. tippuu 16,x lukemaan) hintaan 3599€ + 49€ toimitus (suomen 24 alvilla), alkaa oikeasti houkuttelemaan.
Näyttää olevan vain M-koon pyörää tarjolla, mutta kun tutustuin tuohon Focuksen laskuriin minkä kokoinen runko minulle sopisi, niin tuo M olisikin juuri minun koko, vaikka useilla valmistajilla oma kokoni on L koko. (voi vaikuttaa että mallista vain kolme runkokokoa, eli S, M ja L)
https://www.jonito.de/Focus-Raven-97-M-46-carbon-raw-matt_1?camp=cp&gclid=CjwKCAjwy7CKBhBMEiwA0Eb7ahV25ScH-xvxfAjIAOIR7bVEhAwlUTnjJgZ1WmB0hqu3ZPgJMD3K8xoC3qI QAvD_BwE
Tänäin sitten olohuoneen pyörävalikoimaan kasvattamaan saapui tuollainen (käytetty) huippukevyt Focus Raven2 9.8 (eli paino se 16.x kg), muutaman päivityksen jos tekee talven aikana, niin uskon että huippukiva ajokki kesän polkuajoon on nyt sitten hankittuna.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211203/94b4adfcac221c73668cf0e2bf6548ab.jpg
Sent from my iPhone using Tapatalk
https://www.cyclevolta.com/story/recreational-ebikes/marin-sausalito-e1-first-ride-review/
Tuo vois olla hyvä. Joslaittais eteen 38 rattaan ja taakse 16*17*18*19*21*24*28*32*37*46 pakan. Voisi pitää kunnon kadenssia ja huiput olisi noin 25km/h, Amerikan säädöillä 32km/h.
Renkaiksi voisi laittaa eteen cross Kingin 2.8 ja taakse ikon 2.8. Satulaksi jos laittaisi San Marco concorin ja stemmiksi 100mm Thompsonin. Seisonta tuen ottais pois.
Painonkin saisi 18-19kg välille.
Ehkä myös kevyempi keula.
Runkohan tuossa on hyvin lähellä normaalia maasturin runkoa.
Runkolaukku mahtuu, voisi olla bikepackin/packrafting hommissa kätevä.
Mene ja tiedä?
Santtu75
11.12.2021, 22.26
https://www.cyclevolta.com/story/recreational-ebikes/marin-sausalito-e1-first-ride-review/
Tuo vois olla hyvä. Joslaittais eteen 38 rattaan ja taakse 16*17*18*19*21*24*28*32*37*46 pakan. Voisi pitää kunnon kadenssia ja huiput olisi noin 25km/h, Amerikan säädöillä 32km/h.
Renkaiksi voisi laittaa eteen cross Kingin 2.8 ja taakse ikon 2.8. Satulaksi jos laittaisi San Marco concorin ja stemmiksi 100mm Thompsonin. Seisonta tuen ottais pois.
Painonkin saisi 18-19kg välille.
Ehkä myös kevyempi keula.
Runkohan tuossa on hyvin lähellä normaalia maasturin runkoa.
Runkolaukku mahtuu, voisi olla bikepackin/packrafting hommissa kätevä.
Mene ja tiedä?
Joku keveähkö, 100-120mm. joustava, edullisehko keula (tyyliin RockShox Judy Gold yms.) ja sopivat renkaat, niin voisi tosiaan olla hyvinkin hauska ajokki.
Ei toi 16.xx painoinen nyt mikään huippukevyt jäykkäperäinen sähkäri ole, kun samanpainoisia täpäreitäkin saa... Orbea Rise LTD taitaa painaa 16.5kg (140/140mm joustavana). Spessun levo SL jotain 17.5kg jne.
Eli kevyt kyllä, mutta ei huippukevyt.
Jäykkiksessä toi sähkö menee vähän "hukkaan", ainakin maastossa. 16-17kg jäykkis ei ole mikään keijukainen ja kun perä ei jousta, sen kanssa ajaminen lienee aika raskasta.
Itse olen vuosia rymistellyt 140mm keulallisella n. 12kg AM-jäykkiksellä ja tohon 4-5kg painoa ei kyllä huvittaisi yhtään.
Vaan kai toi neulaspoluilla menee kivasti. Vaan niin menee noi kevyet täpäritkin ja on vain paljon mukavampia ajaa.
Olen samaa mieltä siitä että sähköjäykkis ei ole parhaimmillaan kuhmuraisella alustalla. Hankin läskipyörään 29x3" kiekot mutta ei niillä tee oikein mieli maastoon mennä kun takakiekko paukahtaa niin helposti. Jos jäykkis niin läski sitten. Jos ei jäykkis niin täpäri. Täpäriläski tietysti kiva. Neulaspoluilla ja kelveillä sähköjäykkis on ok, onpahan ainakin yksi vähempi kallis huoltokohde.
Tuo Focus on kyllä niin hyvän näköinen että toivottasti se toimii.
Santtu75
13.12.2021, 18.48
Ei toi 16.xx painoinen nyt mikään huippukevyt jäykkäperäinen sähkäri ole, kun samanpainoisia täpäreitäkin saa... Orbea Rise LTD taitaa painaa 16.5kg (140/140mm joustavana). Spessun levo SL jotain 17.5kg jne.
Eli kevyt kyllä, mutta ei huippukevyt.
Jäykkiksessä toi sähkö menee vähän "hukkaan", ainakin maastossa. 16-17kg jäykkis ei ole mikään keijukainen ja kun perä ei jousta, sen kanssa ajaminen lienee aika raskasta.
Itse olen vuosia rymistellyt 140mm keulallisella n. 12kg AM-jäykkiksellä ja tohon 4-5kg painoa ei kyllä huvittaisi yhtään.
Vaan kai toi neulaspoluilla menee kivasti. Vaan niin menee noi kevyet täpäritkin ja on vain paljon mukavampia ajaa.
Tietysti pitää muistaa että tuo Orbea Rise:n huippukevyt LTD täpäri onkin sitten noin 10t.€ pyörä, eli noin tuplasti tuollaisen uuden Raven2:n hinta. Tuolle omalle L-koon pyörälleni mittasin painoksi 16,65kg ja siinä on päivitetty renkaat jo kevyempiin (tuo ilmoitettu 16.2kg on pienimmällä runkokoolla olevan, samoin on tuon Risen kohdalla), mutta talven aikana olisi tarkoitus päivittää nuo alkuperäiset Rodin (ei mitenkään erikoisen kevyet) kiekot sekä sisurit, niin laskeskelin että tuonne 16,00kg tietämille ja epä murusen alle pitäisi tuolla L-koollakin sitten mennä.
Itselläni on tällähetkellä muina pyörinä Cuben stereo hybrid 140 race, GZR:n Dominanc-e 2.0 (Bosch gen4) sähköläski sekä hieman vanhempi (osapäityksiä jonkinverran tehty) Ghostin jäykkäperä sähkis. Ja huomasin syksyllä että tuo "huonoin" eli Ghostin jäykkäperä oli valinta mikä useimmin tuli otettua mukaan kun suuntasin noille kotimaastojen neulaspoluille ja metsäautoteille. Joten tuohon käyttöön uskon että tuo focus toimii vieläkin paremmin.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.