Näytä tavallinen näkymä : EU:lta tulossa päivitys ebike-standardiin
European Committee for Standardization (CEN) starts revision of e-bike standard EN 15194:2017
https://www.bike-eu.com/laws-regulations/nieuws/2021/05/european-committee-for-standardization-cen-starts-revision-of-e-bike-standard-en-151942017-10140451
Näyttäisi liittyvän enemmän teknisiin toteutuksiin, kuten elektroniikan kestoon ja varkaus-estoihin. Toki voi olla muutakin.
ebike-harrastelija
18.09.2021, 10.21
Ja tätä luonnos-asteella olevaa pikku-uutista varten oma uusi viestiketjunsa?
Eikö tuolla ollut uutisointia sähköpyöristä -ketju jo jossain valmiina?
Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla
Anti-tampering ei tarkoita varkaudenestoa vaan taitaa esim. tässä yhteydessä tarkoittaa softan käpelöinnin estoa/havaittavuutta. Eli virityksiä koitetaan estää/hankaloittaa. (Minun tulkinta)
^ totta joo. Mitähän taas ajattelin. Tosin varkauden estoonkin voisi tulla jotain. Vaikka, että akku pitäisi parittaa pyörän kanssa erikseen ja moottorin saisi lukittua haluttaessa.
Totta. Hitto kun ottaa päähän kun meilläkin on kaksi sähköpyörää jotka toimisivat loistavasti kakkos auton tilalla, mutta eihän noita uskalla jättää melkein mihinkään vähänkään pidemmäksi aikaa. Onhan noita lukkoja jos mikä näköisiä, mutta hidasteitahan noi tuntuu olevan. Kuusi pyörää on kaiken kaikkiaan pöllitty, niin ei enää jaksa noita vakuutus sähläilyjä.
Santtu75
18.09.2021, 14.16
^ totta joo. Mitähän taas ajattelin. Tosin varkauden estoonkin voisi tulla jotain. Vaikka, että akku pitäisi parittaa pyörän kanssa erikseen ja moottorin saisi lukittua haluttaessa.
Tuossa Boschin Kiox näytössä (ja uudessa Nyonissa) on kyseinen ominaisuus olemassa jos sitä haluaa käyttää. Eli pysäköitäessä ottaa näytön pois (mageneettilukitteinen, poisottoon ja takaisin laittoon menee vain 2-3sekunttia) niin pyörän moottorin avustus lukittuu pois niin pitkäksi aikaa kuin SAMA Kiox näyttö asennetaan pyörään takaisin. Eihän tuo varastamista sinänsä estä, mutta hyöty pyörästä varkaalle on huomattavasti pienempi kuin pyörästä minkä voi myydä toimivana eteenpäin.
https://www.bosch-ebike.com/us/products/lock
^joku tuollainen olisi hyvä. Varastamistahan ei kokonaan estä mikään, mutta sen ja jälleenmyynnin tekeminen hankalammaksi tekee pyörästä vähemmän kiinnostavan varkaan silmissä. Tosin toiveen varaan jää, että nistikin tämän tietää.
Omassa sähköpyörässä voi näytön kautta asettaa maksimissaan 10 merkkisen salasanan ja tämä pitää aina syöttää jos haluaa pyörän avustavan. Tuota ei ole mahdollista ohittaa, ja jos itse unohdat salasanan on ohjain siinä tapauksessa käyttökelvoton. Näytön voi vaihtaa uuteen ja silti ohjain pysyy lukittuna. Eli sähköt pitää aika pitkälle vaihtaa jos haluaa, että avustus toimii. Lisäksi toki muut omatekemät suojaukset siihen päälle.
Akun voin lukita sähköisesti puhelimen avulla, ja sitä ei saa auki jos ei tiedä salasanaa. (ensiksi pitää tietää bt parituksen salasana, jotta voit parittaa akkuuni. Omaan luuriin se on tietenkin aina paritettu, ja sen jälkeen olla oikea softa jossa syötetään vielä salasana) Tämän jälkeen saa akun auki. Muuten sieltä ei tule sähköä ulos, eikä sitä voi ladata. Akkua en useinkaan lukitse, mutta täysin mahdollista niin halutessani.
ruuduntakaa
21.09.2021, 08.14
EU nostaa avustuksen maksiminopeuden 32km/h. Mistäs sitten väännetään?:rolleyes:
Firlefanz
21.09.2021, 08.28
Mitä jos -pohdinta voi joskus olla kiinnostavaa tai jopa avata uusia näkökulmia johonkin reaalisesti olemassaolevaan, mutta ei ehkä juuri tämä aihe.
FB:ssä oli postaus, jossa BMW:n(!) joku dirika pohdiskeli sitä, että jos sähköpyöristä aiotaan saada todellinen kilpailija autoille, pitää niiden nopeuksia nostaa reilusti. Hänen näkemyksensä oli, että voisi olla kolme nopeusluokkaa: 25 km/h keskustoihin ja kelveille, 40 km/h taajama-alueille ajoradalle ja 60 km/h "maanteille". (muistaakseni näin, jos joku muistaa jotain muuta, saa korjata).
Tämä on varmasti aika lailla näin, jos tosiaan halutaan, että isot massat siirtyisivät sähköpyöriin. Ongelmana on sitten vain noiden rajaaminen aidosti ainakin ajoväyläkohtaisesti. Geofencing-tekniikalla saadaan kyllä zonet, joilla eri nopeudet, mutta eri zoneillakin on erityyppisiä väyliä.
Ja jos tuollainen joskus tulee, se on aika lailla varma, että ne eivät tule a) maastopyöriin ja b) sisällytetä jokamiehenoikeuksiin Suomessa. Josta palataan takaisin siihen, että IMHO 25 km/h ja jokamiehenoikeudet on parempi kuin 60 km/h ja saa ajaa maantiellä.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.