PDA

Näytä tavallinen näkymä : Sähköpyörän ketjut-ketju!



ruuduntakaa
15.09.2021, 09.53
Kuinka ketjut kestää muilla? Ja millaisessa voimansiirrossa?

Itsellä 12-speed, pidän venymärajana 0,5 jolloin ketjut lähtee vaihtoon.
Ketjuja en pese erikseen koskaan, voiteluaineena REX domestique ja putsaus rätillä kun muistaa.

Tehdasrasvat ajan uusista ketjuista aina ensin loppuun, sitten REXiä pintaan.

Nyt on testattu Shimanon SLX, kesti 1000km ja Sram Gx Eagle, kesti 1300km.
Taidan pitäytyä GX:ssä, hinta varsin kohtuullinen. XT:n ketjut myös olisi hyllyssä, vertailun voisi tehdä vielä niillä.

Myös Sramin tehdasrasvat näyttäis kestävän paljon pidempään kuin Shimanon.

SLX-takapakka antautui 1000km kohdalla, sen uusin myös Sramin tuotteeseen. NX Eagle tuntuu varsin pätevältä.

Fraatti
15.09.2021, 10.27
11-vaihteiseessa vakioketjut olivat KMC:n ebike 1250km ja ne lähti vaihtoon. Toinen ketjumitta näytti 0,75 ja toinen 0,5%. -> KLIK (https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?61795-Ketjujen-quot-venyminen-quot-eli-kuluma-v%C3%A4lys-ja-eri-ketjumitat&p=3026278#post3026278)

Nämä kaikki mitathan eivät näytä vertailukelpoista tulosta keskenään. Siitä oli täällä:
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?61795-Ketjujen-quot-venyminen-quot-eli-kuluma-v%C3%A4lys-ja-eri-ketjumitat/

Nyt ajossa on SRAM XX1 ja viimeksi mitatessa kulumaa ei ollut. Täytyy mitata tänään illalla uudestaan kun kilsojakin on samanverran kuin silloin kun KMC pääsi vaihtoon.
Melkein väittäisin että laadukas, hyvin kulumista vastustava ketu säästää myös rattaita. Saattaapi olla että etten enää noita edullisen pään ketjuja tule käyttämään.

Ajot jotakuinkin samanlaista molemmilla kettingeillä ja rasvaa ainoastaan lisättiin muutaman lenkin välein. Joskus rätillä isoimmat moskat pois. Ensimmäisissä ketjuissa rasvana oli mucoffin dry lube mutta muutamaan kertaan sen kanssa kävi niin että ketjut alkoivat kitisemään niin vaihdoin sen pois. Nyt käytössä Motorexin dry lube. Vastaavia ongelmia tämän kanssa ei ole ollut mutta annosteleminen ei ole niin helppoa kun tuo on todella ohutta lirua.

MRe
15.09.2021, 10.50
Mulla on ollut pelkästään noita XT-ketjuja ja niistä se eBike-versio, kun oli jossain aikanaan edullisesti saatavilla. En kyllä muista mitä kilsoja niillä on menty, kun silloin ei ollut seurantaa.

Öljynä mulla on Squirtin dry lube ja talvella samasta talviversio.

grebe
15.09.2021, 10.50
Reilu 7 000 km meni yhdellä takapakalla, kahdella eturattaalla ja kolmilla ketjuilla kierrättäen. Ketjun vaihtoväli venähti reiluun 1 000 kilometriin.

Pakka: 265 euroa, eturatas 30 euroa, ketjut noin 30 euroa/kpl. Eli laskennallinen kustannus 7 000 kilometrille 360 euroa.

Nyt on kiinni kokonaan uusi setti ja tarkoitus on kiertättää ketjuja noin 500 km välein mittaamatta venymää. Tasaisesti kierrättämällä uskon pääseväni kustannustehokkaimpaan lopputulokseen. Tämä on vain minun tapani. Ei välttämättä toimi muille.

Liukasteena Muc Off Dry ja Wet lube. Pesuaineena fairy, kierrätettäessä ketju käy ultraäänipesurin kautta.

ruuduntakaa
15.09.2021, 11.57
11-vaihteiseessa vakioketjut olivat KMC:n ebike 1250km ja ne lähti vaihtoon. Toinen ketjumitta näytti 0,75 ja toinen 0,5%. -> KLIK (https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?61795-Ketjujen-quot-venyminen-quot-eli-kuluma-v%C3%A4lys-ja-eri-ketjumitat&p=3026278#post3026278)

Nämä kaikki mitathan eivät näytä vertailukelpoista tulosta keskenään. Siitä oli täällä:
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?61795-Ketjujen-quot-venyminen-quot-eli-kuluma-v%C3%A4lys-ja-eri-ketjumitat/



Itsellä käytössä juurikin park tool 3.2 joka siis ilmeisesti ei ole kovinkaan luotettava.
Toki ei se uuteen ketjuun uppoa, ketjun olen vaihtanut kun uppoaa 0,5.
Kilometreistä voisi kuitenkin päätellä että saattaa tulos olla edes "siellä päin"?

ElBike
15.09.2021, 11.59
Olen ajanut lukuisia ketju+pakkayhdistelmiä aivan loppuun. Mielestäni on huvittavaa kuvitella että vaihtamalla aina uudet ketjut, rattaat pysyisi kulumattomana. Itsellä on käytäntönä ostaa aina kolmet ketjut ja vain säännöllisin väliajoin vaihtaa likaiset pois ja aiemmin puhdistetut tilalle. Jossain vaiheessa nämä kolme ketjua menee yli tuon "virallisen venymärajan" mutta ei se merkitse mitään, koska jokainen ketju on kulunut yhtä paljon. Pakan ja eturattaan voi ajaa melko kuluneeksi ja se toimii silti aivan mainiosti. Useamman kuin kolmen ketjunvaihdon verran. Itseäni tämä "kierrätys" houkuttaa koska pyrin ajamaan vähintään XT ketjuilla tai joillain vähän paremmilla ketjuilla joten 0,5 venymän jälkeen aina uusien ketjujen vaihto tuntuisi melko arvokkaalta.

Ketjujen kulumisessa pitää muistaa että esim. auton nokkaketju kestää aivan älyttömän määrän käyttöä. Mutta se on jatkuvassa hyvässä voitelussa. Fillarin ketjuja yleensä voidellaan lenkin aluksi ja siitä eteenpäin voitelu heikkenee ja uskallan veikata että useimmilla fillaristeilla ketjun voitelu ei ole enää hyvää lenkin loppuvaiheessa ja metalli+metalli ja välissä ehkä hienoa kiviainesta kuluttaa ketjuja kyllä hyvin.

ruuduntakaa
15.09.2021, 12.08
^Sram GX Eagle-ketju kustantaa 30e, juuri tilasin 2kpl ulkomaan kaupasta. Minusta kustannus ei ole suuri 1300km välein.

Samoin takapakka; NX Eagle maksaa alle satkun ja on kokonaan terästä. Kestosta en vielä tiedä, hyvä on kunto 1300km jälkeen.

Kustannukset ei ole järin suuret kun käyttää edukkaampia komponentteja.
Ja kuten mainitsit, siellä kurassa ja hiekassa kuluu se kalliimpikin.

Fraatti
15.09.2021, 12.25
^Sram GX Eagle-ketju kustantaa 30e, juuri tilasin 2kpl ulkomaan kaupasta. Minusta kustannus ei ole suuri 1300km välein. Samoin takapakka; NX Eagle maksaa alle satkun ja on kokonaan terästä. Kestosta en vielä tiedä, hyvä on kunto 1300km jälkeen. Kustannukset ei ole järin suuret kun käyttää edukkaampia komponentteja. Ja kuten mainitsit, siellä kurassa ja hiekassa kuluu se kalliimpikin.

38 egeä maksoi hiljan xx1:t. Edelliset KMC:t ruostui pesun jälkeen. Näihin sitä ei ole tullut. Liekö sitten tuosta pinnoitteesta kiinni. Itse epäilen että pakkojen kuluminen on osittain kiinni siitä heikoimmasta lenkistä eli tässätapauksessa ketjusta.
https://i.imgur.com/LCO4GJS.png
https://www.theproscloset.com/blogs/news/sram-gx-eagle-vs-xx1-eagle

Eturattaan vaihdoin hiljan muista syistä noin 2400km ajettuna. Siinä näkyi aivan aavistus kulumaa vaikkei siitä varmaan mitään haittaa vielä ollut.
https://i.imgur.com/rd8wxFB.png

grebe
15.09.2021, 12.31
Auton nokkaketju on myös aina suorassa linjassa, paljon vahvempi suhteessa sen välittävään voimaan kuin fillarin ketju jne. Nokkaketjun voitelu ei saa pettää, fillarissa se pettää melko usein, lähes aina.

ruuduntakaa
15.09.2021, 12.37
38 egeä maksoi hiljan xx1:t.

Eipä tullu edes mieleen katsoa noiden hintoja.
Taidan seuraavaksi kokeilla kun hintaero noinkin pieni.

Jotenkin oletti mielessään että maksaa maltaita. :)

Kuminauha
15.09.2021, 12.59
XTR 12s ketjulla menty nyt 900km eikä vielä ainakaan ole merkkejä venymästä, eikä myöskään SLX pakassa näy merkittävää kulumaa. Uppovaha systeemillä mennään.

Puskissa
15.09.2021, 13.37
Reilu 1300 km jälkeen SLX vaihtoon, lähellä 0,75%. Voimasiirrolle tiskiharjaa ja Pinelinellä terästettyä vettä kun pyörä likainen. Rexiä liukasteeksi.

harald
15.09.2021, 15.31
Aika halvalla on saatu XX1 Eagle jos 38 € on löytynyt. Oma 12 speed Eagle XX1 kultaisena oli noin 60 € saksassa. Tuo on minulla 11-speed sramin vaihtajan ja Shimanon 11s pakan kanssa käytössä.

Fraatti
15.09.2021, 15.56
Aika halvalla on saatu XX1 Eagle jos 38 € on löytynyt. Oma 12 speed Eagle XX1 kultaisena oli noin 60 € saksassa. Tuo on minulla 11-speed sramin vaihtajan ja Shimanon 11s pakan kanssa käytössä.

Joo, ei tuossa konkurssiin mene. Jos valita saa niin otan perus teräksen värisen.
https://www.bike24.com/p242494.html

Haetko jotain etua käyttämällä kapeampaa ketjua, esim jotain mitä tuossa jutussa on mainittu? Yleisestiottaen 12 vaihteisten osat taitavat olla kalliimpia. Noissa taitaa vain ulkoleveys heittää noin 0,4mm mutta sisäväli on sama.
https://brainybiker.com/can-you-use-a-12-speed-chain-on-an-11-speed-cassette/

Dude
15.09.2021, 17.52
En ymmärrä, miksi sähkäreissäkin on menty 12-vaihteisiin. Edellisessä oli 10v ja pakka maksoi reippat 30e. Ei haitannut vähän useammin vaihdella.https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-cs-hg500-10-speed-cassette-11-42-625064Noita tuli 2018-2020 jokunen tilattua. Parina Shimanon ebike ketju.https://www.bike-components.de/en/Shimano/STEPS-CN-E6090-10-10-speed-Chain-for-E-Bikes-p43171/Nyt12v hinnat ainakin tuplat. Taitaa pakat olla liki 100e halvimmillaankin..Ja ihan hienosti pärjäsi 10 vaihteella.edit: Miksi mun teksti tulee yhteen pötköön? Jo useampi viesti lähtenyt, ja ei rivivälit toimi?

ruuduntakaa
15.09.2021, 18.04
En ymmärrä, miksi sähkäreissäkin on menty 12-vaihteisiin. Edellisessä oli 10v ja pakka maksoi reippat 30e. Ei haitannut vähän useammin vaihdella.https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-cs-hg500-10-speed-cassette-11-42-625064Noita tuli 2018-2020 jokunen tilattua. Parina Shimanon ebike ketju.https://www.bike-components.de/en/Shimano/STEPS-CN-E6090-10-10-speed-Chain-for-E-Bikes-p43171/Nyt12v hinnat ainakin tuplat. Taitaa pakat olla liki 100e halvimmillaankin..Ja ihan hienosti pärjäsi 10 vaihteella.edit: Miksi mun teksti tulee yhteen pötköön? Jo useampi viesti lähtenyt, ja ei rivivälit toimi?

Itse jo mietin myös "downgreidaamista" 10- tai 11-vaihteiseksi.
Sramin 8-vaihteinen EX-1 ois kova sana mutta niin on hintakin.

Rohloff maksaa vielä enemmän mutta sitä kyllä pohdin ihan tosissani.

OT:
Teksti on tullu koko päivän pötköön selaimella, tapatalkilla näyttää muotoilu toimivan.

harald
15.09.2021, 18.38
Joo, ei tuossa konkurssiin mene. Jos valita saa niin otan perus teräksen värisen.
https://www.bike24.com/p242494.html

Haetko jotain etua käyttämällä kapeampaa ketjua, esim jotain mitä tuossa jutussa on mainittu? Yleisestiottaen 12 vaihteisten osat taitavat olla kalliimpia. Noissa taitaa vain ulkoleveys heittää noin 0,4mm mutta sisäväli on sama.
https://brainybiker.com/can-you-use-a-12-speed-chain-on-an-11-speed-cassette/

Ilmeni jossain testissä että XX1 11 speed ketju ei ole sama tai samaa tekniikkaa kuin XX1 12 speed "Eagle". 12speed versio on kuulemma se kestävin. Tuo 12s on yleensä vielä pidempi, että se riittää mun läskin pitkien chainstayien ympäri.

Tuossa on yksi ketju-ketju aiheesta: https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?57670-KMC-ketjut&p=2709093

harald
15.09.2021, 18.45
Tuossa toinen sähköpyöräien ketju-ketju: https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?62168-Kest%C3%A4v%C3%A4-voimansiirto-s%C3%A4hk%C3%B6py%C3%B6r%C3%A4%C3%A4n

ruuduntakaa
20.09.2021, 13.43
0,5:n venymä vaikuttaa myös vaihtamisen täsmällisyyteen, ainakin Shimanon vaihtajalla(SLX). Panin merkille kun uudet ketjut kietaisin paikalleen.

+€+
20.09.2021, 14.03
En ymmärrä, miksi sähkäreissäkin on menty 12-vaihteisiin. Edellisessä oli 10v ja pakka maksoi reippat 30e. Ei haitannut vähän useammin vaihdella.https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-cs-hg500-10-speed-cassette-11-42-625064Noita tuli 2018-2020 jokunen tilattua. Parina Shimanon ebike ketju.https://www.bike-components.de/en/Shimano/STEPS-CN-E6090-10-10-speed-Chain-for-E-Bikes-p43171/Nyt12v hinnat ainakin tuplat. Taitaa pakat olla liki 100e halvimmillaankin..Ja ihan hienosti pärjäsi 10 vaihteella.edit: Miksi mun teksti tulee yhteen pötköön? Jo useampi viesti lähtenyt, ja ei rivivälit toimi?

Uudessa pyörässä tuli 12s voimansiirto. Purin sen pois ennen ensimmäistäkään polkaisua ja laitoin tilalle 10s (CS-M771-10). Myin 12s setin hyvällä rahalla pois ja erotuksella saisi loppuelämän ketjut. Tuo 12s sähkömaastopyörässä on lähinnä muotijuttu ja tarvetta sille ei ole.

ebayn KMC X10 ketju maksaa reilun kympin posteineen joten vaihdan niitä siinä 0.5 kohdalla ihan surutta. Etu on halvassa ketjussa myös se, että ketjua ei tarvitse hinkata eikä säästellä mitenkään.

Noita kymppisettejä saa vähänkäytettynä myös aika halvalla kun muodin mukana menevät lampaat vaihtavat niitä 12s setteihin. XT 10s pakkaan saa erikseen ostettua rattaita joten halvaksi tulee. Todella halvaksi. Näitä löytyy varastosta bike-discountista mm. Muutenkin oma ajoprofiili muodostuu aikalailla vakiorataskoilla ajoista jolloin tietyt rattaat kuluvat enemmän ja miksi vaihtaa koko pakka jos vain osa on kulunut?

https://cdnm.bike-discount.de/media/org/orgb_S/orgid_27/thumbs/321515_2886045.jpg

ruuduntakaa
20.09.2021, 14.26
^Toi se ois varmaan viisain teko, kun itse mietin josko siirtyis Shimanosta Sramiin. Tiputtais samalla pari vaihdetta pois.
Toki Sram Eagle NX-pakka on alle satkun ja GX-ketju 30e, kyllä niillä aika kauan ajelee. Ei järjetöntä kustannusta tule.

Dude
20.09.2021, 14.54
Uudessa pyörässä tuli 12s voimansiirto. Purin sen pois ennen ensimmäistäkään polkaisua ja laitoin tilalle 10s (CS-M771-10). Myin 12s setin hyvällä rahalla pois ja erotuksella saisi loppuelämän ketjut. Tuo 12s sähkömaastopyörässä on lähinnä muotijuttu ja tarvetta sille ei ole.ebayn KMC X10 ketju maksaa reilun kympin posteineen joten vaihdan niitä siinä 0.5 kohdalla ihan surutta. Etu on halvassa ketjussa myös se, että ketjua ei tarvitse hinkata eikä säästellä mitenkään. Noita kymppisettejä saa vähänkäytettynä myös aika halvalla kun muodin mukana menevät lampaat vaihtavat niitä 12s setteihin. XT 10s pakkaan saa erikseen ostettua rattaita joten halvaksi tulee. Todella halvaksi. Näitä löytyy varastosta bike-discountista mm. Muutenkin oma ajoprofiili muodostuu aikalailla vakiorataskoilla ajoista jolloin tietyt rattaat kuluvat enemmän ja miksi vaihtaa koko pakka jos vain osa on kulunut?https://cdnm.bike-discount.de/media/org/orgb_S/orgid_27/thumbs/321515_2886045.jpg12s -->10s ei mene ainakaan Shimanossa ihan suoraan. Microsplinen takia.XT 10 pakka + pikkurattaat maksaa saman kuin 2x Deoren pakka (tai ainakin maksoi, kun 10s pyörällä ajoin). Eli kustannusten takia suht sama, onko Deore vai XT ja vaihtaa vain pikkurattaita.

ruuduntakaa
20.09.2021, 14.56
^Mä poistin microsplinen, tilalle HG-vapari. Käy useammat pakat nyt. 12-speed SLX-pakka kun oli ainakin aivan kelvoton keston kannalta.
Nyt tilalla Sramin NX Eagle+GX-ketju. Vaihtaakin paremmin kuin Shimanon rieskalla.

Pekka H
20.09.2021, 15.50
Kuinka ketjut kestää muilla? Ja millaisessa voimansiirrossa?
Itsellä 12-speed, pidän venymärajana 0,5 jolloin ketjut lähtee vaihtoon.
Ketjuja en pese erikseen koskaan, voiteluaineena REX domestique ja putsaus rätillä kun muistaa.
KMC E9 turbo ept e-bike ketjut. Ebayssa saatavilla (https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2499334.m570.l1313&_nkw=KMC+E9+turbo+silver&_sacat=42320) muttei tarvetta varmaan pariin-kolmeen vuoteen koska eivät ole venyneet 2000km jälkeen.
9 vaihdetta jossa puolet liikaa. Voimansiirto komponentit Shimanon.

Tarkka puhdistaminen ja voitelu 200-300km välein. 1000km välein purku, pesu kanteen kertaan (http://www.sivustot.net/Pekka/eb/huoltovink.php), kuivaus ja takaisin paikoilleen.

ruuduntakaa
30.09.2021, 14.40
210km kesti Sramin tehdasrasvat ennenkuin alkoi ensimmäiset pikku kitinät. Toki melko märkää ajoa mahtuu tuohon, mutaa ja pyörän pesua.

valkama
30.09.2021, 23.06
Shimano cn-m6100 kejuilla 900km ja venymää 0.5% parktoolin perus metalliläpyskällä. Huomasi jo vaihtamisessa pientä takertelua. Lähen jokaisen ajon jälkeen fillarin pesu + kejujen rasvaus. Perusteellisempi ketjujen pesu ~100km välein. En harrasta 'hyötypyöräilyä' vaan aina suunta on metsään.
Nyt meni seuraavaksi testiin Shimanon cn-m8100

YBN ketjut kiinnostaa, onko niistä jengillä kokemusta? esim. YBN S12-S2 vs. YBN SLA1210-Ti

ruuduntakaa
01.10.2021, 08.23
Shimano cn-m6100 kejuilla 900km ja venymää 0.5% parktoolin perus metalliläpyskällä. Huomasi jo vaihtamisessa pientä takertelua. Lähen jokaisen ajon jälkeen fillarin pesu + kejujen rasvaus. Perusteellisempi ketjujen pesu ~100km välein. En harrasta 'hyötypyöräilyä' vaan aina suunta on metsään.
Nyt meni seuraavaksi testiin Shimanon cn-m8100

YBN ketjut kiinnostaa, onko niistä jengillä kokemusta? esim. YBN S12-S2 vs. YBN SLA1210-Ti

Itse vaihdoin Sramin gx-ketjun. Sillä meni 1300km 0,5:n venymään.
Slx(7100):lla ei päässyt kuin tasan tonnin.
Käytän nykyään gx:ää, hinta/laatu ok.

Shimanot ei siis edelleenkään vakuuta.

Sramin vaihtaja+triggerikin odottaa hyllyssä vaihtoa, pääsee Shitmanon romuista eroon kokonaan.
Paitsi jarrut, ne on ollu hyvät.

jtsavola
01.10.2021, 14.52
Sram GX ketju käytössä. Lähes joka lenkin jälkeen TF2 öljyä suihkaus ja rätillä ketju puhtaaksi. Pinelinellä ja ketjupesurilla pesen ketjun muutaman kerran vuodessa samalla kun pyöränkin. Ketju kestänyt jo 1500km eikä vielä Shimanon venymämittari uppoa...

Pas_2
06.10.2021, 12.40
Shimano SLX M7100 12-vaihteinen ketju vaihdettu 2100km kohdalla 0,5 kulumalla, takapakka samaa SLX M7100 sarjaa ja ei oo vielä merkkejä vaihdon tarpeesta.

Samat SLX-ketjut laitoin ja uusi SLX-pakka jo varalla, vaikka tuskin ennen kevättä tarvetta vaihtaa [emoji848] Puhdistukset tehdään, ku fiilistä on ja pyörällä ajetaan enemmän, ku puunataan...

Lähetetty minun HD1913 laitteesta Tapatalkilla

ElBike
06.10.2021, 15.07
Paljonko ajatte kilometreissä ketjuilla ennen vaihtoa?
Näissä ketjukeskusteluissa olisi asiallista tietää myös pyörän käyttötavoista ja minkälainen fillari on ajossa. Nimittäin kadulla työmatkaa voi poljeskella pitkäänkin mutta kyllähän se maastossa ylä-alamäkiä kurassa ajaessa kalustokin joutuu kovemmalle. Muuttujia on sen verran paljon että jotenkin tuntuu turhalta jokaisen kertoa vuorollaan kuinka xxx-ketju kestää yyy-kilometrejä zzz-huollolla kun muuttujia on niin paljon muitakin.

jtsavola
06.10.2021, 15.54
"Sram GX ketju käytössä. Lähes joka lenkin jälkeen TF2 öljyä suihkaus ja rätillä ketju puhtaaksi. Pinelinellä ja ketjupesurilla pesen ketjun muutaman kerran vuodessa samalla kun pyöränkin. Ketju kestänyt jo 1500km eikä vielä Shimanon venymämittari uppoa..."

Kyseessä Cube stereo Hybrid 140 RACE. Ajoista lähes kaikki maastoajoa ja usein ketjut aika sottaiset lenkiltäpaluun jälkeen. Lenkit useimmiten 15-50km mittaisia...

ruuduntakaa
06.10.2021, 17.32
1300km meni GX Eaglen ketjulla 0,5 venymään.
Spessu Levo Comp ajossa.

Työmatkat 6km suuntaansa ympäri vuoden ja maastoajoa 300-500km/kk.

Ketjuja en pese erikseen enkä juuri muutoinkaan putsaa. REXiä pintaan kun voitelu loppuu.

Mudfestiä on melko usein, eli kuraa ketjut saa myös.

hattu47
11.01.2022, 22.03
Tervehdys kaikille. Olen uusi pyöräharrastaja. 70-luvun Jupiterit vaihtuivat sähköpyörään. Katselin noiden ketjujen kierrättämistä ja hankintaa. Ketjuja on eri pitkiä ja ilmeiseti monet ketjut toimivat monissa vaihtajissa.

Toivoisin teiltä vinkkejä hyvistä hintalaatuketjuista:
Omassa on: Shimano Deore CN-M6100 ketju 12-vaihteinen - niitä ei kauheasti ole saatavilla. Onko jotakin vaihtoehtoa ja mikä on noiden pituus mitä pitää huomioida ostossa?
Tulevaisuudessa pitää kasettikin vaihtaa, onko siihen halvempia tai hintalaatusuhteessa parempia vaihtoehtoja?


Hankittu pyörä on Radon, linkki -> https://www.radon-bikes.de/en/e-bike...ate-80-cx-625/ .

Vaimolla on seuraavanlainen -> https://www.xxl.fi/velocity-by-white...172348_1_style.
Siihen osat ovat ainakin halpoja, mutta onko suositella jotakin parempaa vaihtoehtoa ketjuksi ja pakaksi, ilman, että pitää muita osia vaihtaa?
Pyörän ketjut: KMC X8 EPT Anti-rust.

Suuret kiitokset jo etukäteen. Ketjumitta on hankittu ja öljyt tilattu. Onko noilla puhdistusaineilla väliä vai voinko ostaa lähimmästä marketista jotain? Biltemassa oli 90% biohajoavaa, onko ne vakiona biohajoavaa vai ympäristömyrkkyä?

Käyttötarkoitus on työmatka-ajoa asfalttia ja hiekkatietä.

MRe
12.01.2022, 09.51
Jos itse vaihdat ketjuja, tarvitset myös ketjunkatkaisu-työkalun. Kannattaa ostaa kerralla laatupeli, niin ei tarvitse hankkia kahta.

Ketjun pituudet lienevät noissa pyörissä vakiot, eli normaali 118-lenkkinen riittää. Pidemmänkin voi ostaa, mutta katso lopullinen pituus siitä nykyisestä ketjusta (eli kun irrotat sen, katkaise uusi ketju samanmittaiseksi). Ketjun pitää olla vaihteistollesi sopiva, eli 12-speed Radoniin. Muuten noissa ketjuissa ei ihan hirveästi ole eroja, se nykyinen on ihan hyvä hinta-laatusuhteeltaan. Jos ketjussa on pikalinkku, niin kuin niissä alkaa nykyään kaikissa olemaan, tarvitset myös sitä varten omat pihdit, kuten tällaiset: https://www.verkkokauppa.com/fi/product/37454/fkmjq/Topeak-ketjupihdit

Nuo sun laittamat linkit eivät minulla toimi, mutta ilmeisesti vaimosi pyörä on 8-vaihteinen, joten siihen 8-speed -ketju. 8-vaihteisen osalta pakkoja ei ole riesaksi asti, joten ostaa mitä saa.

muoks: tuolta voi näitä ketjuasioita opiskella lisää: https://www.google.com/search?q=velogi+ketjut

jpuu
12.01.2022, 09.58
Lähes kaikki pakat ovat vähän kuin kiven alla tällä hetkellä. Kasivaihteisessa on se hyvä puoli ettei ketju kulu aivan niin nopeaan, koska se on leveämpi ja materiaalia on näin ollen enemmän.

hattu47
12.01.2022, 16.38
Suuret kiitokset vastauksista. Ketjutyökalu on ja eilen törmäsin illalla tuohon Velogiin. Huippumateriaalia. Enköhän noilla pärjää. Nuo pihdit täytyy laittaa hankintalistalle.

Tuo osien saatavuus tai oikeastaan ettei niitä ole saatavilla on kyllä hämmentävää.

Travelkicking
16.01.2022, 11.07
Uuden hybridin ketjut katkesivat 75 km kohdalla. Ketjun yhdessä lenkissä lukee VIA Japan, seuraavassa SF. Ostin tilalle YBN:n SLA1210-TIG, yli 60 egee. Uudet on 2 lenkkiä lyhyemmät, mutta hyvä niin. Vaihteistona Shimanon 12 s (Deore/XT). Niillä on menty reilu 1400 km. Ketjurasvana Motulin valkoinen pasta. Ajan fätillä osan vuotta, joten siitä pienet km:t.

ruuduntakaa
03.02.2022, 08.46
Reilu tonni ajettu Sramin GX Eaglella, en ole vielä mitannu venymää(unohtunut:o). Tilasin nyt kokeeksi kehutun Sramin X01-ketjun, katsotaan kuinka pitkään sillä pääsee.
Ketju alkaa pitämään tietynlaista ääntä puhtaanakin kun 0,5 venymä alkaa olla käsillä olen huomannut, "rallattaa" hiuksenhienosti eri tavalla. Tänä aamuna tuon äänen taas panin merkille, katsotaan mitä mittari kertoo myöhemmin.

harald
03.02.2022, 11.23
XX1 Eagle olisi vielä parempi valinta. Minun käytössä on kyllä selkeää eroa sen hyväksi X01-een (11s) verrattuna. Käytän tuota 12s XX1 Eagle ketjua Shimanon 11s pakalla ja Sramin NX11 vaihtajalla.

Pyörän mukana tullut KMC kesti 600 km ja 0.75+ venymä
Pc-1130 kesti 1000 km, 0,75 venymä
Sram X01 kesti vähän päälle 1500 km
Sram XX1 on nyt ollut ajossa noin tonnin verran.

Jossain vaiheessa tuli otettua Molten Speedwax käyttöön. Ennen sitä oli Squirt. Saattaa sekoittaa kestotestiä, mutta oikeaan suuntaan ollaan menossa kuitenkin.

edit: Aika huono on saatavuus noissa XX1 ketjuissa kun bike24.de:ssä katsoo.

ruuduntakaa
03.02.2022, 11.45
XX1 Eagle olisi vielä parempi valinta. Minun käytössä on kyllä selkeää eroa sen hyväksi X01-een (11s) verrattuna

“Both the X01 and XX1 chains were so far ahead of any other chain from a pure elongation wear measure that I had to re-run the tests. The results were basically identical. Their longevity is phenomenal.”

En halunnut maksaa extraa XX1:stä.
Ja X01 löytyi paikallisesta 67,90euroon.

Mielenkiinnolla kyllä odotan mikä on käytännön kesto vs. GX Eagle, jota saa esim. Wigglestä hintaan 21,72e, eli X01:n tulis kestää vähintää 3000km jotta kannattaa.
Itse olen pitänyt GX:ää aina hyvänä valintana: edullinen ja kestää 1000-1500km. 0,5:n venymään siis. Vaihtyö ei kuitenkaan ole suuri projekti.


https://cdn-ctstaging.pressidium.com/wp-content/uploads/2020/12/12-speed-chain-durability-test-zero-friction-cycling.jpg

harald
03.02.2022, 11.53
Tuo XX1 12s oli 72€ saksassa. Minäkin odotan mielenkiinnolla miten pitkälle tällä pääsee.

maxk
03.02.2022, 16.32
Omassa XX1:ssä nyt 3444 km takana eikä vieläkään venynyt vaihtomittaan…


Sent from my iPhone using Tapatalk

ruuduntakaa
03.02.2022, 18.43
Kyllä korvat kuuli oikein; 0,5:n venymä saavutettu. 1074km siis talviajossa GX-ketjulla.

Ei kovin häävi tulos.

S50B32
03.02.2022, 21.40
Omassa käytössä reilu 800 km ajettu GX on kulunut selvästi enemmän, kuin XX1 3500 km kohdalla. Kestotesti jäi kesken, kun vaihdoin kuluneemman ketjun XX1 tilalle ketjun alkaessa hyppiä takapakalla yli. Tuolla sain reilun tuhat km lisää käyttöikää pakalle.

harald
03.02.2022, 22.52
^hyvä kikka. Minulla tosin SLX-CSM7000 pakka johon saa irtolehtiä muutamalla eurolla kappale. Mutta sitten kun en jaksa niin hyvä tietää että voi säästää ketuja ja laittaa vielä varastossa olevat uhrikäyttöön. Meneekö eturatas silloin pilalle (on varmaan jo)?

S50B32
04.02.2022, 00.07
Laitoin sitten kaikki uusiksi, kun lakkasi GX:llä pitämästä. Eiköhän se eturataskin jo ehtoopuolella ollut, kun takapakassakin ongelma oli suht keskellä nippua. N. 8500 km kesti kyseinen PG-1230. Jossain 7300 km kohdalla alkoi ekat hyppymiset, vaikka ketjut vaihtuivat hieman allekin 0.5% kohdalla.
Paikallaan polkimelle painetta laittaessa katselin, että kuluneempi ketju istuisi paremmin ja sillä pelasikin tuon n. 1200 km vielä. Sen aikana ei tullut enää kuntoa juuri tarkkailtua.

JiiPee82
04.02.2022, 00.13
Mulla ei luomuenskassa nuo GX:t ole kestänyt kertaakaan edes tonnia ennankuin on ollut yli 0,5 venymää. XX1 ei tonnissa ole vielä juurikaan venynyt.

Ekassa sähkärissä on ensiasennuksena NX ja ajattelin nyt talven ajaa sillä, jos ei yli 500km ehdi kertyä. XX1 saa tulla tilalle.

Lionell
14.02.2022, 19.08
Tässä vähän omia ketjukokemuksia!

Päätin heti uutena panostaa hankkimani Tunturi E290 -maasturin ketjujen ja rattaiden pitkäikäisyyteen. Vaihdoin ketjuksi SRAM Eagle X01 12-speed 126 links, joka testeissä on todettu yhtä kestäväksi kuin hiukan kalliimpi XX1-ketju. Samalla siirryin ketjuöljyistä Squirt E-Bike -vahan käyttäjäksi, jolloin ei enää tarvitse sotkevien öljyjen kanssa touhuta. Likaantuneen pyörän ja voimansiirron voi nyt kylppärissä lämpimällä vedellä huoletta pestä ilman, että lattiakaakerit olisivat mustia öljyläikkiä täynnä.

Ketju SRAM Eagle X01 12-speed 126 links, josta Tunturi E290:lle lyhennys 124 rullan mittaiseksi. Ketjun pituudeksi tulee tällöin 124 * 25,4/2 mm = 1574,8 mm. Takapakka on SRAM PG-1230 Eagle NX, eturatas joku Shimano.

Kierrätän kahta Eagle-ketjua, ja ensimmäisessä vaihdossa 1600 km:n kohdalla ketju oli venynyt noin 3 mm, kun roikutin vierekkäin vanhaa ja uutta ketjua. Uuteen ketjuun kehotetaan vaihtamaan, kun venymä on 0,5 %. Venymä tällöin:

3/1574,8*100 = 0,19 % Tästä jos laskee ajomatka-arvion 0,5 %:n venymään, ja jos ketju venyy lineaarisesti:

0,5/0,19*1600km = 4200 km

Vaikka nämä Eagle X01/XX1 12s ketjut ovat kalliimpia, niin mielummin maksan siitä, ettei ketjuja ja rattaita tarvitse niin usein vaihdella. Jos laskelmat suunnilleen pitävät paikkansa, niin kahta ketjua kierrättäen pääsisi omantyylisessäni ajossa noin 8500 km ennen ketjujen ja rattaiden uusimista. Ajoistani on noin 75 % arkiajoa/retkeilyä/kuntoilua ja 25 % polkuja.

Edit: vähän typoja korjattu

jpuu
15.02.2022, 08.41
Vaha on hyvä voiteluaine ketjuille. Ongelmana siinä on vain on se, että vahaus pitää tehdä puhtaalle ketjulle ja aika usein ts. kuluu nopeasti. Lisäksi se ei mene ketjun rissoihin niin hyvin kuin öljy, ellei sitä jotenkin lämmitetä. Tästä syystä olen itse siirtynyt takaisin öljyyn.

MRe
15.02.2022, 09.31
^Mä en ole saanut vahattuja ketjuja pysymään ruosteettomina. Muuten kyllä tykkään vahasta.

Kuminauha
15.02.2022, 09.36
Joo samat kokemukset, uppovahattu tai nestevahattu ei ainakaan pintaruostetta ehkäse samalla tavalla kuin öljytyt. Nyt itellä talvikäytössä oma ketju, joka on oljy voitelussa. Kesäkäyttöön/suolattomaan aikaan sitten uppovahattu.

ruuduntakaa
15.02.2022, 11.46
REX on edelleen ykkönen omassa käytössä. On kokeiltu myös Squirtit ym.

Lionell
15.02.2022, 12.47
Vuoden verran olen kaikenlaisissa oloissa ajellut tuolla Squirt E-Bike & Eagle X01 -yhdistelmallä, eikä mitään merkkejä pintaruosteesta ole ollut näkyvissä. Pyörän ja vahatut ketjut saan puhtaaksi, kun likaisena mennään pyörän kanssa yhdessä lämpimään suihkuun kylppäriin:) Lisäksi loppupesu ketjuille ja rattaille vielä niin kuumalla vedellä kuin käsisuihkusta tulee. Sitten vain uudet vahat puhtaille ketjuille, keskimäärin 200 km:n välein. Näin ainakin itsellä homma on toiminut, ja samaan malliin aion jatkaakin.

Limetic
10.03.2022, 23.07
Mistähän johtuu että Canyon Neuron 7 ketjut hyppää yhden hampaan yli jos esim risteyksestä lähtee paikaltaan liikkeelle. Väärinhän se on lähteä isoimmalla takavaihteella, mutta jos ei ole kerennyt pienemmälle vaihtamaan. Ketjut on vaihdettu uusiin, joten ei ole venynyt. Takarattaa näyttää omaan silmään suhteellisen uusilta. Pyörällä ei ole ajettu kuin 800km. Ketjujen/rattaiden pesu auttoi hieman asiaan, mutta silti pomppimista sattuu satunnaisesti.

dbster
11.03.2022, 08.26
Mistähän johtuu että Canyon Neuron 7 ketjut hyppää yhden hampaan yli jos esim risteyksestä lähtee paikaltaan liikkeelle. Väärinhän se on lähteä isoimmalla takavaihteella, mutta jos ei ole kerennyt pienemmälle vaihtamaan. Ketjut on vaihdettu uusiin, joten ei ole venynyt. Takarattaa näyttää omaan silmään suhteellisen uusilta. Pyörällä ei ole ajettu kuin 800km. Ketjujen/rattaiden pesu auttoi hieman asiaan, mutta silti pomppimista sattuu satunnaisesti.

Taitaa olla pikkaisen pielessä vaihteiden säätö. Tuo on helppo paikallistaa silmämääräisestikkin erityisesti sen vaihteen kohdalla jossa hyppii. Vaijeri liian tiukalla = ketju kiinni isommassa rattaassa ja jos vaijeri liian löysä, niin kiinni pienemmässä rattaassa.

Itsellä kesti Cuben ensiasennusketju Shimanon 6100 aika tarkkaan 1600km. Nyt vaihdoin Shimpan 7100 ja katsotaan onko sama tai jopa parempi.

Smooth
11.03.2022, 09.39
Kyllä pakan pienimmät rattaat voi olla jo kulunu vaihtokuntoon noilla kilsoilla jos paljon ajelee isolla vaihteella

Kuminauha
11.03.2022, 13.52
Veikkaisin, että vaijeri vähän venynyt käytön myötä. Koitappa kiristää vaijeria vaihdevivun päästä. Eli kun sitä ruuvia kiertää vastapäivään niin vaijeri kiristyy. Alkuun vaikka puoli kierrosta kerraallaan ja välissä aina testi.

Maukkiss
11.03.2022, 15.57
Mun veikkaus on kyllä kulunut ratas. Jos laitat uuden ketjun kuluneille pikkurattaille, niin kyllä alkaa paukkuun. Vaihda vanha ketju takas tai hommaa uudet pikkurattaat.

Bndit
11.03.2022, 16.50
Mun veikkaus on kyllä kulunut ratas. Jos laitat uuden ketjun kuluneille pikkurattaille, niin kyllä alkaa paukkuun. Vaihda vanha ketju takas tai hommaa uudet pikkurattaat.
No ei kai 800km matkalla voi kulua ratas vaikka miten päin ajelis...

harald
11.03.2022, 17.28
Kyllä voi hyvinkin. Itse en seurannut OEM-ketjun kulumista ja se oli joku 0.75% jo 600 km kohdalla venynyt. Uudella ketjulla pomppi juuri noin.

Limetic
11.03.2022, 17.44
Vaihteita olen säätänyt ja koittanut hioo ihan kohdilleen säädöt. Ei suurta vaikutusta.
Isoimman avun löysin silloin kun oli vanhat ketjut ja pesin ne. Joka tapauksessa pomppiminen jatkui ja vaihdoin uudet ketjut. Silti hyppäystä sattuu ehkä noin 1krt/15km. Eniten silloin jos justiinsa lähtee liikkeelle ja rasitusta tulee enemmän ketjuun/rattaille.

Puskissa
17.06.2022, 16.58
Kolmas ketju vaihdettu alle, kilometrejä vajaa 2600. Vaihdettu 0,75% kohdilla. Kaksi kertaa SLX ja nyt XT pyörimään. Pyörän pesun yhteydessä pesty ketju aina samalla kertaa ronskisti tiskiharjalla ja Pineline vedellä. Rätillä kuivaus ja Rexiä perään. Ja kovaa ajoa.

Millaisia kilometrejä voi odottaa rattaille?

MRe
17.06.2022, 20.19
Riippuu ihan ajosta. Mulla kesti luomuläskissä pakka 3000 km eikä sekään kai mikään ennätys ole.

Puskissa
17.06.2022, 21.10
Kuulostaa siltä että voisi katsella pakkaa jo varastoon valmiiksi ettei iske saatavuusongelmat kun sitä kiireesti tarvittaisiin.

MRe
18.06.2022, 09.47
^pakka kannattaa kyllä olla varastossa näinä päivinä, jos haluaa varmistaa ajojen jatkuvan.

Föhn
18.06.2022, 14.04
Kuulostaa siltä että voisi katsella pakkaa jo varastoon valmiiksi ettei iske saatavuusongelmat kun sitä kiireesti tarvittaisiin.
Ei se tosiaan huono tapa ole. Harrastan varaosien ostoa rouvan mielestä, mitä en tietenkään tunnusta mutta niinpä vaan tarvittiin huoltosetti Dt Swissin 240 napaan ja xdr vapari. En edes muista milloin olen nuo hommannut mut kiva ettei jäänyt nurkkiin pyörimään. Tietysti uudet pitää tilata. Naisimmeiset herkästi näyttää luulevan että jos kiekkosetti löytyy irtonaisena se käy automaattisesti pyörään kuin pyörään. No rouva pääsee nyt maalaismaisemiin ajeleskelemaan nappularenkailla.

Puskissa
21.06.2022, 12.18
Pitääkö eturatas vaihtaa aina samalla kertaa kun vaihtaa pakan? Niidenkään saatavuus ei näytä olevan kummoinen.

Kaneli
21.06.2022, 12.55
Minusta ei tarvi. Tai en ainakaan vaihda.

Tulluska
21.09.2022, 09.46
4500km ajettuna uusittu pakka ja ketju mutta eturatasta ei, 300-400km lisää ajoa ja ketju venyny jo 0,5%. Kadenssi 80-90, onkohan eturatas kuluttanu ketjua vai mikä?

harald
21.09.2022, 10.13
Mikä ketju?

Tulluska
21.09.2022, 10.25
Shimano hg701

EsaJ
21.09.2022, 10.37
Kolmas ketju vaihdettu alle, kilometrejä vajaa 2600. Vaihdettu 0,75% kohdilla. Kaksi kertaa SLX ja nyt XT pyörimään. Pyörän pesun yhteydessä pesty ketju aina samalla kertaa ronskisti tiskiharjalla ja Pineline vedellä. Rätillä kuivaus ja Rexiä perään. Ja kovaa ajoa.

Millaisia kilometrejä voi odottaa rattaille?

Montako vaihdetta?? Jos 11 tai enemmän, ketju pitää vaihtaa 0.5% kohdalla. 10 ja vähemmän 0.75%…. Syytä tähän eroon en tiedä.

luumupora
28.09.2022, 20.01
Meikäläinen ajeli ekalla ketjulla (KMC e10) 2500 km ja sitten alkoi jo hiukan ketju "luistamaan" parilla vaihteella kun käytti reippaasti voimaa. Toki ihan satunnaista "luistamista" tapahtui jo tuossa 2000 km paikkeilla, mutta se oli tyyliin yksi ruksahdus per 2h lenkki. Ketjun vaihdon jälkeenkin oli vielä ongelmaa tuon "luistamisen" kanssa. Vaihdoin sitten takapakan (https://www.verkkokauppa.com/fi/product/769891/Ventura-10s-11-42T-rataspakka) ja nyt nyt pelittää hyvin. Sellainen tuntuma on, että hiukan enemmän pitää nyt ketjut ääntä. Taidan seuraavaksi kokeilla SRAM PC-EX110-v ketjuja (https://www.verkkokauppa.com/fi/product/696014/SRAM-PC-EX110-v-ketju).

Sivuhuomio: pesin vain kertaalleen nuo ekat ketjut pinelinella 2000 km kohdilla. Melko puhtaana näyttää ketjut pysyvän, kun ei lotraa rasvojen kanssa.

Petteri_13
29.09.2022, 12.28
Omat kokemukset: vaihteistona shimano deore xt 12, bosch 4gen cx moottori. Pääosin työmatka-ajoa, jonkun verran maastoa. Nyt mittarissa noin 15tkm ja 6 ketju menossa, takapakka alkuperäinen ja toimii hienosti. Eturatas meni vaihtoon 8000km kohdalla. Ketjun vaihto 1% venymällä, 2000-4000km välein. Ketjuna käyttänyt cn-m7100 ketjua, kerran kokeilin 6000 sarjan ketjua joka kului huimattavan nopeasti. Ketjun rasvaus aina kun muistaa, vähintään 100km välein.

jpuu
29.09.2022, 13.00
Ketjun rasvaus aina kun muistaa, vähintään 100km välein.

Eikä pelkkä rasvaus vaan kunnollinen puhdistus myös. Hiekkainen ketju kuluu paljon nopeammin kuin puhdas.

Benny
26.02.2023, 15.59
Mikäs olisi hinta/laadultaan paras 10spd ketju sähkäriin? Nyt on menty shimanon CN-E6090 ketjulla joka kesti 1800km tuohon 0.75% venymään. Tuossa vielä toistaiseksi on 11-46t takana ja 38t edessä joten pituutta pitäisi olla 124 lenkkiä, joka vähä rajaa vaihtoehtoja.

Jurgen von Diaz
08.03.2023, 18.14
Väärä ketju

harald
03.03.2025, 16.34
XX1 Eagle olisi vielä parempi valinta. Minun käytössä on kyllä selkeää eroa sen hyväksi X01-een (11s) verrattuna. Käytän tuota 12s XX1 Eagle ketjua Shimanon 11s pakalla ja Sramin NX11 vaihtajalla.

Pyörän mukana tullut KMC kesti 600 km ja 0.75+ venymä
Pc-1130 kesti 1000 km, 0,75 venymä
Sram X01 kesti vähän päälle 1500 km
Sram XX1 on nyt ollut ajossa noin tonnin verran.

Jossain vaiheessa tuli otettua Molten Speedwax käyttöön. Ennen sitä oli Squirt. Saattaa sekoittaa kestotestiä, mutta oikeaan suuntaan ollaan menossa kuitenkin.

edit: Aika huono on saatavuus noissa XX1 ketjuissa kun bike24.de:ssä katsoo.
Sram XX1 kesti sähköläskikäytössä ja Molten Speedwaxilla noin 2000 km niin rupesi kitisemään. 0.5% tulkki menee muutamasta paikasta reikään, eli on aika vaihtaa. Arvaan että paremmalla hygienialla kestäisi paremmin, nyt muutin prosessia niin että keitän tai pesen lämpimällä vedellä ketjun ennen vahaamista, katsotaan pysyykö vaha puhtaampana siitä todella hienosta pölystä.

Bndit
03.03.2025, 17.10
Mulla on nyt eka Sramin voimalinja (mekaaninen 12 GX) ja meinasin vaihtaa uutena XX...vai oliko se XO ketjun GX:n tilalle, mutta ajoin sittenkin sillä. Hyvin kesti 1600km sähkötäpärissä. Toiseksi pienin ratas kului kyllä paskaksi, sillä ilmeisesti ajellut enimmäkseen kotiin siirtymiä turbolla. Laitoin uuden GX ketjun ja ajan sen loppuun ja vaihdan kaikki osat ja sitten toi xxxx tai jotain ketju. Vertailun vuoksi työmatkapyörässä 11-speed Linkgliden ketju kesti samat kilsat paljon...paljon huonommalla ylläpidolla ja sillä ajelen pelkästään turbolla töihin...ja sama juttu, toiseksi pienin ratas paskana. No siihen vaihdan 10 vaihteisen tilalle kunhan toi uusi ketju on loppu. En ala pakkaa vaihtamaan yhden rattaan takia, ajellaan muilla vaihteilla. Linkglide on kyllä hyvä, välillä tulee ihan tarkoituksella vaihdettua jyrkässä ylämäessä veto päällä turbolla vaan sen takia kun niin voi tehdä :D
Edit: Tarkennus, siis molemmat ketjut vaihtoon 0.5% kuluman kohdalla.

Marsusram
03.03.2025, 19.28
Joihinkin pakkoihin saa pienimpiä rattaita vaihtorattaina, esim.
https://rtech.fi/tuote/sram_irtorattaat_11t13t15t_pg12101230_eagle_ratasp akka

Zykkel
03.03.2025, 20.20
^^Meillä on kahdessa sähköisessä työmatka/asiointikulkineessa Shimano XT CS-M771 10-speed pakat. Noin 3000 - 4500 km tulee kilsoja vuodessa per pyörä ja ajoa ympärivuoden. Tuo alimpien rattaiden kuluminen oli myös meillä aiemmin ongelma. Vaihdoin molempiin tuon pakan kun siihen saa Saksan putiikeista 11-16T rattaita yksittäin 3-4€ kpl. Lisäksi vaihdoin jo ensimmäisenä vuotena eturattaat 38T -> 42T. Tällä välttyy ajamisen kooltaan aivan pienimmillä rattailla. Kerran vuodessa vaihdan nuo 11-16 rattaat sen enempiä niitä tutkimatta. Täydellä avustuksella ajetaan 99% kaikesta ajosta.

Bndit
03.03.2025, 20.40
Joihinkin pakkoihin saa pienimpiä rattaita vaihtorattaina, esim.
https://rtech.fi/tuote/sram_irtorattaat_11t13t15t_pg12101230_eagle_ratasp akka
Joo NX:n pakkaan saa, mulla on GX eli XD vapariin sopiva. Tykkään kun on yhtä puuta niin helppo vaihtaa kiekkoja.

Bndit
03.03.2025, 20.42
^^Meillä on kahdessa sähköisessä työmatka/asiointikulkineessa Shimano XT CS-M771 10-speed pakat. Noin 3000 - 4500 km tulee kilsoja vuodessa per pyörä ja ajoa ympärivuoden. Tuo alimpien rattaiden kuluminen oli myös meillä aiemmin ongelma. Vaihdoin molempiin tuon pakan kun siihen saa Saksan putiikeista 11-16T rattaita yksittäin 3-4€ kpl. Lisäksi vaihdoin jo ensimmäisenä vuotena eturattaat 38T -> 42T. Tällä välttyy ajamisen kooltaan aivan pienimmillä rattailla. Kerran vuodessa vaihdan nuo 11-16 rattaat sen enempiä niitä tutkimatta. Täydellä avustuksella ajetaan 99% kaikesta ajosta.
Joo itsekin vaihtelin joskus, mutta covid aikaan ei meinannut millään löytyä noita irtorattaita niin luovutin.

Kiituri
04.03.2025, 09.37
Varasto-osien hankinta kannattaa ajoitta BF tai muuhun alehulinaan. Itekin tilasin GX Eagle takapakan BF tarjoomuksena ja säästin noin 100e. On hiukan arvokkaita nuo isot kasetit.
Olis näköhään taas kasetti tarjoomuksena https://www.bike-discount.de/en/sram-gx-eagle-xg-1275-12-speed-cassette-10-50t

Sambolo
04.03.2025, 13.50
Mun mielestä tuo on aika normaali hinta ennen ja nyt jälkeen koronan. Halvemmallakin saa välillä.