Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Lukkopolkimet sähköpyörässä, uhka vai mahdollisuus?



MRe
14.09.2021, 12.41
Tähän asti on tullut ajeltua sähkärillä ja fläteillä. Muissa pyörissä alkaa olemaan jo lukkopolkimet, mutta jostain syystä sähkäriin on ne jääneet laittamatta. Moniko täällä ajaa sähkärin kanssa lukoilla?

grebe
14.09.2021, 12.47
Aina lukoilla maastossa. Kauppaan voi lähteä ilmankin.

jpuu
14.09.2021, 12.52
Fläteillä joka paikassa, koska sähköpyörällä ei tarvitse pyörittää polkimilla niinkuin luomussa.

Jami2003
14.09.2021, 13.01
Samoin aina maastossa lukoilla, sähkärillä tai sitten luomulla. Sähkärissä lukot tärkeät kun mennään oikeasti teknisiin paikkoihin niin pysyy pyörän kyydissä. Itse en ainakaan osaa tehdä nypytyksiä ja vastaavia fläteillä. Lisäksi flätit vie pirun paljon enemmän tilaa ja kolisee kiviin ja kantoihin.

Talvella ja retkillä ajelen fläteillä.

ruuduntakaa
14.09.2021, 13.03
Aina flätit. Lukot on vaaralliset. :D


Samoin aina maastossa lukoilla, sähkärillä tai sitten luomulla. Sähkärissä lukot tärkeät kun mennään oikeasti teknisiin paikkoihin niin pysyy pyörän kyydissä. Itse en ainakaan osaa tehdä nypytyksiä ja vastaavia fläteillä. Lisäksi flätit vie pirun paljon enemmän tilaa ja kolisee kiviin ja kantoihin.

Talvella ja retkillä ajelen fläteillä.

Pyörän kyydistä en ole ikinä tippunu fläteillä.
Eikä kolise yhtään mihinkään kun lyhentää kampia. ;)

Tosissaan puhuen, en näe lukoissa omassa käytössä kyllä mitään hyvää maastossa ajamisen kannalta. Huonoja puolia kyllä löydän.

Dude
14.09.2021, 13.17
Fläteillä joka paikassa, koska sähköpyörällä ei tarvitse pyörittää polkimilla niinkuin luomussa.
Mitä mä just luin? Kyllä pyörittämisestä on aina hyötyä.

jalkkis
14.09.2021, 13.18
Molemmat löytyvät. Lenkeille lukot, muut ajot ilman. Niin kuin luomufillarissakin.

ruuduntakaa
14.09.2021, 13.19
Fläteillä joka paikassa, koska sähköpyörällä ei tarvitse pyörittää polkimilla niinkuin luomussa.

Pyörittäminen ei ole kiinni siitä millaiset polkimet sulla on? Ja kyllä sähkiksellä se pyörittäminen on ihan olennaista myös.

Jami2003
14.09.2021, 13.32
Aina flätit. Lukot on vaaralliset. :D



Pyörän kyydistä en ole ikinä tippunu fläteillä.
Eikä kolise yhtään mihinkään kun lyhentää kampia. ;)

Tosissaan puhuen, en näe lukoissa omassa käytössä kyllä mitään hyvää maastossa ajamisen kannalta. Huonoja puolia kyllä löydän.Ei kannata ajaa lukoilla jos niistä ei tykkää tai kokee ne huonoiksi. Esitin vain keskustelun aloittajalle, Mre:lle, joka siis pohti lukoilla ajoa, puolia mitkä näen hyvinä lukoissa. Olen ajanut molemmilla, lukoilla ja fläteillä vuosikymmeniä, niin aika hyvin on molempien hyvät ja huonot puolet tiedossa. Mutta silti, jokainen saa ajaa niillä millä parhaalta tuntuu. Ei ole minulta pois :)

(Flätithän on ihan lyömättömät retkeilyssä ja asiointi ajossa...)

ruuduntakaa
14.09.2021, 13.34
Ei kannata ajaa lukoilla jos niistä ei tykkää tai kokee ne huonoiksi. Esitin vain keskustelun aloittajalle, Mre:lle, joka siis pohti lukoilla ajoa, puolia mitkä näen hyvinä lukoissa. Olen ajanut molemmilla, lukoilla ja fläteillä vuosikymmeniä, niin aika hyvin on molempien hyvät ja huonot puolet tiedossa. Mutta silti, jokainen saa ajaa niillä millä parhaalta tuntuu. Ei ole minulta pois :)

(Flätithän on ihan lyömättömät retkeilyssä ja asiointi ajossa...)
Juuri näin. Kuten kirjoitin; omassa käytössä en näe mitään hyvää.

Lukoilla ajoin kai 15-20 vuotta kunnes valaistuin. ;)

dbster
14.09.2021, 13.38
Itse ajan aina fläteillä. Itsellä ei ole kokemusta lukkopolkimista ja noissa vähän mietityttää, että moni pikkukämmi/lippa voisi olla aika paljon pahempi lukoilla?

MRe
14.09.2021, 13.41
Fläteillä joka paikassa, koska sähköpyörällä ei tarvitse pyörittää polkimilla niinkuin luomussa.
Tämä on ollut mullakin se perustelu miksi fläteillä sähkärin kanssa. Sen lisäksi että fläteillä uskaltaa ajaa pahempaan paikkaan. Nyt on tullut ajettua lukoilla luomujen kanssa metsässä ja ehkä varmuuttakin on tullut lisää, joten mietin, että pitäisikö sähkärissäkin siirtyä noihin.

Pitää varmaan kokeilla, eipä tuo polkimien vaihto kovin monen tunnin homma liene... varsinkin kun mulla on polkimet aina irti, kun pyörät on tuossa ulkovarastossa. Ei muuten mahdu / joutuu liikaa sovittelemaan.

ruuduntakaa
14.09.2021, 13.44
Itse ajan aina fläteillä. Itsellä ei ole kokemusta lukkopolkimista ja noissa vähän mietityttää, että moni pikkukämmi/lippa voisi olla aika paljon pahempi lukoilla?

TAI kun se lukko kaikesta huolimatta irtoaa pahassa paikassa.
Kokemusta on. Ja joo, olivat tiukalla.
Ain't funny.

Smooth
14.09.2021, 13.50
Flätit hyvillä kengillä.

kauris
14.09.2021, 13.52
Kun lukkoihin oikeasti kunnolla tottuu niin sillä ei ole enää eroa kuinka vaikeasta paikasta uskaltaa ajaa. Aikanaan aluksi oli toki niin, että lukoilla jännitti ne esim tekniset ylämäkikohdat joissa tiesi, että saattaa joutua jalan nopeasti irroittamaan, kun vauhti tökkää kun paikkaa ei pystynytkään ajamaan. Mutta sitten kun jalan irroitus on täysin tiedostomaton automaatio, ei sillä ole merkitystä että jalassa on lukot. Sen sijaan luultavasti flätinkin kanssa jalan irroittaa aina itsestään siten, että samalla kääntää kantapäätä ulos.

Pyörittämisestä. Tottakai fläteilläkin voi pyörittää ja kannattaa pyörittää (sen sijaan että painaisi vain vuorotellen jalkaa alas). Mutta kyllä lukoilla siltä pystyy sen pyörityksen ylä- ja takaviistovaiheen tekemään paremmin. Pyörittämistä lukoilla (tai testata ilman) voi harjoitella ajamalla tasaisella siten, että irroittaa toisen jalan polkimesta kokonaan ja polkee hetken aikaa vain yhdellä jalalla. Hakee silleen tasaista pyöritystä. Kun laittaa molemmat jalat takaisin kiinni niin pyrkii silti saamaan samanlaisen tuntuman. Kannattaa kokeilla.

Lukoista on myös apua kaikista röykkyisimmässä vauhdikkaassa alamäkiajossa. Jalat pysyvät vielä paremmin polkimilla yllättävissäkin iskuissa. Toisaalta vannoutuneen lukkopolkimilla ajajankin kannattaa aina väleillä ajaa fläteillä. Ja testata silloin myös fläteillä miten hypyt, dropit ja bunny hopit sujuu. Eli kun niiden pitäisi sujua ihan yhtä hyvin ellei lukkoja ole käyttänyt "virheellisesti" pyörän nostamiseen. Ja flättienkin tapauksessa kunnon maastoajossa ja miksei muutenkin on iso merkitys sillä, että polkimet ovat hyvät ja kengät myös kunnon flättikengät. Eli polkimet metallisilla piikeillä ja kenkinä esim Fivetenin (vaikka freeride prot) niin ei mene pahasti pieleen. Kengän ja polkimen välinen pito on Five teneillä aivan uskomaton. Jollain perus lenkkareilla (möhköt ja huonompi muoto ja tuntuma), tennareilla (vaikka pohja tasainen niin liian ohuet/löysät) ei pääse lähellekään samaa.

edit. Ja nämä siis pääasiassa sähköttömän kuskin kommentteja vaikka pari kertaa sähkötäpäriä olen kokeillutkin. Asiat kuitenkin mielestäni pätee sähköavusteisiinkin lukuun ottamatta sitä ettei sillä lukkojen aavistuksen paremmalla pyörittämisellä ole niin paljoa merkitystä.

kauris
14.09.2021, 14.03
TAI kun se lukko kaikesta huolimatta irtoaa pahassa paikassa.
Kokemusta on. Ja joo, olivat tiukalla.
Ain't funny.

Jos lukkokenkä on maastokenkä hyvällä pohjalla ja lukkopolkimessakin häkki niin jalka pysyy polkimella aika hyvin ilman että on kiinnikään. Eikä se irtoaminen toisaalta lukon ollessa kiinni pitäisi käydä koska silloinhan se jalka olisi vielä helpommin irronnut flättipolkimella. Olettaen , että kyse oli irtoamisesta muulloin kuin pyörittäessä jalkaa nostaessa. Eli varmaankin irtosi jossain isommassa röykyssä tms. tilanteessa.

Mulla on tällaiset Nukeproof horizon cl downhill lukkopolkimet. Ja tämän näköinen pohja kengissä. Polkimen kehä tukee jalkaa vaikka lukko kiinni ja tosiaan jos lukko aukeaa tai sen aukaisee ja sitä ei saisi samalla sekunnilla kesken pahan tilanteen takaisin niin jalka pysyy polkimella silti suht hyvin.

https://enduro-mtb.com/en/exclusive-review-nukeproofs-new-horizon-cl-clipless-pedals/

https://s14761.pcdn.co/wp-content/uploads/2017/01/Nukeproof-Horizon-Pedals-1850-1140x760.jpg

https://www.bikeradar.com/reviews/shoes/mountain-bike-shoes/shimano-me7-trail-shoe-review/

https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/21/2020/06/Shimano-ME7-trail-shoe-01-94fed15.jpg?webp=true&quality=90&resize=620%2C413

jpuu
14.09.2021, 14.04
Mulla flättikenkänä shimano gr-500, mutta mikä tahansa suhtkoht pehmeä ja tasapohjainen kenkä käy. Se ei ole niin tarkkaa verrattuna mtb kenkiin klosseilla.

ruuduntakaa
14.09.2021, 14.04
Tosiasiassa itseä lukoissa eniten kismittää kengät.
Kun ajaa ympäri vuoden työmatkat ja lenkit samalla pyörällä on kenkien valinta niin pirun paljon helpompaa fläteillä.
Eikä oikein ole tullut lukkokenkää vastaan mistä olisin pitänyt.

Sorelin talvisaappaisiinkin asennutin FiveTenin kumimattoa ja on aivan loistavat talvikelin kengät.

Ja lukko nuoskakelillä on yksi pain in the but.

Mutta on tosiaan fläteilläkin ollut läheltä piti-tilanteita hypyissä. Enskakivikoissa ei kyllä ole ongelmia ollut.
Tosin sen vauhdikas-sanan voi jättää pois mun kohdalla.
Lukkoihin tosiaan tottuu äkkiä, pahoihin paikkoihin uskaltaa ajaa siinä missä fläteilläkin.

ruuduntakaa
14.09.2021, 14.07
Jos lukkokenkä on maastokenkä hyvällä pohjalla ja lukkopolkimessakin häkki niin jalka pysyy polkimella aika hyvin ilman että on kiinnikään. Eikä se irtoaminen toisaalta lukon ollessa kiinni pitäisi käydä koska silloinhan se jalka olisi vielä helpommin irronnut flättipolkimella. Olettaen , että kyse oli irtoamisesta muulloin kuin pyörittäessä jalkaa nostaessa. Eli varmaankin irtosi jossain isommassa röykyssä tms. tilanteessa.

Mulla on tällaiset Nukeproof horizon cl downhill lukkopolkimet. Ja tämän näköinen pohja kengissä. Polkimen kehä tukee jalkaa vaikka lukko kiinni ja tosiaan jos lukko aukeaa tai sen aukaisee ja sitä ei saisi samalla sekunnilla kesken pahan tilanteen takaisin niin jalka pysyy polkimella silti suht hyvin.

https://enduro-mtb.com/en/exclusive-review-nukeproofs-new-horizon-cl-clipless-pedals/

https://s14761.pcdn.co/wp-content/uploads/2017/01/Nukeproof-Horizon-Pedals-1850-1140x760.jpg

https://www.bikeradar.com/reviews/shoes/mountain-bike-shoes/shimano-me7-trail-shoe-review/

https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/21/2020/06/Shimano-ME7-trail-shoe-01-94fed15.jpg?webp=true&quality=90&resize=620%2C413

Mulla samat polkimet ilman lukkoja, eivät kaipaa FiveTenin kanssa lukkoja omassa käytössä. :)
Irtoamisessa hain lähinnä sitä että oletat jalan pysyvän kiinni, luotat siihen. Sitten kun se irtoaa niin...

Dude
14.09.2021, 14.17
Mä olen ajanut lukoilla jostain vuosta 1996. Kaikissa pyörissä ollut ton jälkeen lukot. Täpäreissä, jäykkiksissä (sinkulassa, fiksissä), sähkäreissä ja tietty maantiepyörässä.

Koskaan ei ole kaatuessa jäänyt jalka kiinni polkimeen. Ja aika monet lipat on tässä vuosien aikana nähty. Alkuaikoina varsinkin tuli OTB:t aika monta kertaa vuodessa. Nykyisillä loivilla keulakulmilla ei oikein edes pysty lentämään tangon yli. Varmaan viiteen vuoteen ei ole allekirjoittaneella yhtään OTB:a. Mutta vaikka takavuosina ajoin keulan kiveen ja kuskin matka jatkui tangon yli, niin aina kyllä lukot napsahtivat auki.

Itse en taas uskaltaisi avopolkimilla mihinkään pahaan paikkaan mennä, kun pelottais, että jalka irtoaa polkimelta :)

Omassa sähkärissä kyllä pyörittäminen todella palkitaan ja on tarpeen. EP8 RS ei oikein toimi kuin suht korkealla kadenssilla ja tällöin pyörityskin on oltava kunnossa.

ruuduntakaa
14.09.2021, 14.21
Mä olen ajanut lukoilla jostain vuosta 1996. Kaikissa pyörissä ollut ton jälkeen lukot. Täpäreissä, jäykkiksissä (sinkulassa, fiksissä), sähkäreissä ja tietty maantiepyörässä.

Koskaan ei ole kaatuessa jäänyt jalka kiinni polkimeen. Ja aika monet lipat on tässä vuosien aikana nähty. Alkuaikoina varsinkin tuli OTB:t aika monta kertaa vuodessa. Nykyisillä loivilla keulakulmilla ei oikein edes pysty lentämään tangon yli. Varmaan viiteen vuoteen ei ole allekirjoittaneella yhtään OTB:a. Mutta vaikka takavuosina ajoin keulan kiveen ja kuskin matka jatkui tangon yli, niin aina kyllä lukot napsahtivat auki.

Itse en taas uskaltaisi avopolkimilla mihinkään pahaan paikkaan mennä, kun pelottais, että jalka irtoaa polkimelta :)

Omassa sähkärissä kyllä pyörittäminen todella palkitaan ja on tarpeen. EP8 RS ei oikein toimi kuin suht korkealla kadenssilla ja tällöin pyörityskin on oltava kunnossa.

Kyllähän lukkoja olis toisaalta taas kiva kokeilla. Mutta se kenkien kanssa ihmettely...
Brosella tulee ajettua keskimäärin 80 kadensilla, tuntuu toimivan optimaalisimmin tuolla alueella.

Five Tenin Kestrel Pro Boat oli joskus gravelissa ja en tykänny kengistä kyllä yhtään. Vanha perus Freerider on vaan niin ihku.

grebe
14.09.2021, 14.31
Makuasioitahan nämä.

Kun ajan vain lenkkiä paikasta A paikkaan A, eikä kauppaan/töihin yms., niin lukkokengillä minun ei tarvitse kävellä. Itse en fläteillä uskalla varmaan ajaa enää mihinkään pahaan paikkaan, kun olen niin tottunut lukkoihin. Etenkin kun on tosi hitaita teknisiä kohtia, niin lukoilla pääsee ponnistamaan nollavauhdista matkaan ihan eri voimalla kuin fläteillä.

Jos bunnyhoppia ei osaa ilman lukkoja, niin se vain tarkoittaa sitä, että sitä ei osaa. Onko se sitten väärin ajamista niin hömm. Sovitaan vaikka niin. Voisihan sitä taas opetella ajamaan fläteillä, mutta miksi vaivautua, kun en sitä taitoa mihinkään tarvitse.

Kuminauha
14.09.2021, 14.49
En nää mitään eroa poljinvalinnalla sähkö vs normi maasturissa. Samat hyödyt/haitat kuin normipyörässä.

Huomattiin tosin frendin kanssa sähkärillä myös yks lisäetu lukoista. Jos rikot toisen polkimen kesken lenkin (esim akseli jumittuu), niin voit silti pyörittää kotiin sähkön voimalla yhdellä kammella.

Ja joskus perää haluaa nostaa vähän rajummin ja yllättäen, jolloin sen voi tehä lukoilla vähän "huijaten". Esim kun haluaa vähän leikkiä esim endojen tekemiseen. Mun mielestä toi bunny hop argumentti on vähä nii ja näin. Jos kaatuneen puun yli menee lukoilla "huijaten" niin yhtä lailla on yli menty. Jos ei fläteillä aja niin mitä väliä osaako niillä yhtä hyvin bunny hoppia.

Tunkkausominaisuuksien tärkeys myös vähenee, koska walk mode.

Lukoilla mennään kaikissa pyörissä, sähkötäpärissä Crankbrothers Mallet-E:t ja kenkinä Mavic XA:t

Laars
14.09.2021, 14.59
Pikkasen on alkanut lukot taas kiinnostaa, kun nykyiset FiveTenit alkaa olla vaihtokunnossa. Meni muuten uusista Adidas Fiveteneistä pohjat vaihtokuntoon n. yhdessä kaudessa..

Ongelma pitävien flättipolkimien ja kenkien kanssa on alamäkipainotteisessa ajossa lähinnä se, että kun jalka syystä tai toisesta menee hieman väärään asentoon, on sitä todella vaikea korjata tuntuvasti hidastamatta.

Kuminauha
14.09.2021, 15.02
Ton itekki huomasin kun tänä kesänä kerran kokeilin flättejä. Olin tottunu että jalka on aina oikeessa asennossa lukossa, mutta kun ei ollu fläteillä oikeen ikinä kunnol ajanu, niin jalan asettelu oikein polkimelle vaati paljon keskittymistä. Toki tämä varmaan ihan tottumisasia.

MRe
14.09.2021, 15.23
Ehkä pitää antaa lukoille taas mahdollisuus. Lukoilla on tullut ajettua vuodesta -92, mutta tässä välillä kun alkoi ajamaan teknisemmässä maastossa, tuli useammankin kerran kaaduttua, kun ei lukot vain auenneet. Ja siitä ei ole kyse, etteikö liike olisi selkäytimessä. Siitä sitten jäi pieni pelko ja ekaan sähkäriin laitoin flätit ja ne on vaan jotenkin jääneet. Polkimina mulla on ollut RF Chesterit ja jalkineina Addun flättikengät ajalta ennen kuin Addu osti FiveTenin. Joten välineistä sekään ei ole ollut kiinni.

Täytyy tänään kokeilla lukkoja metsässä sähkärillä. Eihän se ota jos ei annakaan. Kalliolla ja jäällä lukoilla on kyllä selvästi huonompi kävellä.

justus6969
14.09.2021, 15.34
aina lukot ja kaikkialla. Silloin jakaa sielun fillarin kanssa ja ollaan samaa yksikköä. Viime vuonna vuokrasin sähköfätin, johon ei saanut vaihdettua polkimia. Ei tuntunut kotoisalta, tosin sähköpyörässä ei tilanne ole mahdoton. Kuitenkin jos sähkärin ostan, niin aivan varmasti on luccikset kiinni

Mutta tämä on omakohtainen kokemus

Santtu75
14.09.2021, 15.54
Kaksi kesää aikoinaan koitin luomumaasturilla totutella lukkoihin ja kun ei vain tuntunut itselle luontevalta niin ei tuntunut ja siitä asti sitten Flätit ja niihin sopivat kengät ja nykyään sähkiksellä näkisin lukot itseni kannalta katsottuna vieläkin hyödyttömämmilta kuin luomulla aikoinaan.
Mutta uskoisin että tuo oma maasto-ajamiseni on rauhallisempaa kuin isolla osalla, ei DH:a sellaista XC/Trail ajoa pitkälti, välillä ehkä intoutuu johonkin "kevyt enduroon" pienen pätkän ajaksi.
Kun nuo hypyt yms. itseltäni loistavat aika pitkälti poissaololla ajossa, niin en näe noile lukoille tarvetta omassa ajossa, mutta tajuan kyllä hyvin miksi osa niitä käyttää.

kmruuska
14.09.2021, 16.01
Mä olen ajanut lukoilla jostain vuosta 1996. Kaikissa pyörissä ollut ton jälkeen lukot. Täpäreissä, jäykkiksissä (sinkulassa, fiksissä), sähkäreissä ja tietty maantiepyörässä.

Koskaan ei ole kaatuessa jäänyt jalka kiinni polkimeen. Ja aika monet lipat on tässä vuosien aikana nähty. Alkuaikoina varsinkin tuli OTB:t aika monta kertaa vuodessa. Nykyisillä loivilla keulakulmilla ei oikein edes pysty lentämään tangon yli. Varmaan viiteen vuoteen ei ole allekirjoittaneella yhtään OTB:a. Mutta vaikka takavuosina ajoin keulan kiveen ja kuskin matka jatkui tangon yli, niin aina kyllä lukot napsahtivat auki.

Itse en taas uskaltaisi avopolkimilla mihinkään pahaan paikkaan mennä, kun pelottais, että jalka irtoaa polkimelta :)

Omassa sähkärissä kyllä pyörittäminen todella palkitaan ja on tarpeen. EP8 RS ei oikein toimi kuin suht korkealla kadenssilla ja tällöin pyörityskin on oltava kunnossa.

Sama homma. Ekat lukot hommasin aikanaan ehkä 2000 hybridin koukkujen tilalle ja siitä lähtien ajanut aina ja kaikkialla SPD-klosseilla. Kunnes tänä kesänä ostin flätit ja soveltuvat kengät Riseen. Päätin nimittäin opetella vihdoinkin keulimaan ja oikean bunny hopin jne. ja lukoilla keuliminen oli aika pelottavaa.

Pyöritys onnistuu fläteilläkin mainiosti. Kenkä pysyy kuin tauti kiinni pinneissä. Alussa, ja joskus vieläkin, oli vaikeaa saada jalka oikeaan kohtaan ja asentoon mutta pikkuhiljaa sen oppii. Pinnejä kannattaa myös kunnioittaa tai äkkiä on pohkeessa naarmut.

Jami2003
14.09.2021, 17.26
Joo kyllä melkein kivuliaimmat polkimiin liittyvät kokemukset ovat tulleet fläteistä niiden osuessa sääreen.

zeppo
14.09.2021, 18.25
No uhka ihan selvästi, ilman epäilyksen häivää.

Ala nyt tämmönen setämies lukkopolkimet asentamaan ensimmäistä kertaa elämässä ja uusi samalla pyöräilyn kenkäkalusto. Ei tule tapahtumaan. Flättipolkimet forever! :)

hana79
14.09.2021, 19.50
Luulin etten koskaan luovu fläteistä... Nyt keväästä olen ajanut lukoilla sähkärissä. Tykkään. On niissä totuttelua kovasti, mutta mistään paikasta en ole jättänyt menemättä lukkojen takia. Ja pieniä kaatumisiakin on tullut. Mielestäni lukot sopii loistavasti sähkäriin sen suuren painon takia. Hypyt ja panihopit on paljon helpompia lukkojen kanssa. Shimano PD-M820 SPD Saint polkimilla ja Oneal Loam SPD kengillä ajan työ ja lenkki ajot. Ihan nopeasti en tule vaihtamaan flätteihin takas :)

MRe
14.09.2021, 20.27
Joo-o, eka lenkki vedetty nyt lukoilla ja sähkärillä. Ehkä noi nyt saa jäädä tuohon kiinni toistaiseksi. Pohjakosketuksia tuli kyllä saman verran kuin fläteillä ja kerran kanto löi jalan irti, mutta niin se lyö fläteilläkin. Metsässä en isoa eroa havainnut, mutta siirtymillä on selvästi helpompi ja tehokkaampi pyöritys. Polkimina XT Trail-lukkopolkimet. Mikä se tyyppi sitten lieneekään. XTR:t jätän luomuihin.

justus6969
14.09.2021, 21.17
Hypyt ja panihopit on paljon helpompia lukkojen kanssa.
pupuhypyt täytyisi harjoitella fläteillä. Pitäisi aloittaa manuaalista, mikä olisi myös helpompaa ilman speduja. Itse olen harjoitellut tekniikoita lukoilla, meikän setämiestason tekniikkaharjoittelu ollut pienimuotoista eikä aina palkitsevaa

Kuminauha
15.09.2021, 08.27
Miksi ne täytyy harjoitella flätellä jos niitä ei tuu käyttäämään missään? Ehkä suositeltavaa mutta pakko ei oo.

MRe
15.09.2021, 09.33
^Ei kai niitä täydy, mutta kai se tekniikka olisi parempi jos opettelee ilman. Mä en osaa keulia, en manuaalia enkä mitään hyppyjä. Dropit ajan keula edellä tai en aja. Aina ollut mielessä, että pitäisi opetella, mutta ei vaan jaksa. Jos kaivaa pyörän esille, haluaa lähteä metsään, eikä mihinkään kentälle treenaamaan. Mulla taisi tuo juna jo mennä. Tai siis tuokin juna.

dbster
15.09.2021, 10.48
Kun mietin omaa ajotyyliäni, niin siihen on kyllä vaikeaa kuvitella koskaan ottavansakaan lukkoja mukaan. Monesti alamäkien kovimmissa vauhdeissa ja kurveissa saatan esim. ottaa sisäkurvin jalan "varoiksi" esiin siltä varalta, jos pyörästä tai pyöristä pakenee pito äkillisesti. Toki tällainen varmasti onnistuu myös tottuneelta lukkokäyttäjältä, vaikka tekniikka tuskin muuten on "puhdasoppinen" fillaritekniikka, vaan enempi konepyörämaailmasta tullut varokonsti. Välillä käytän tätä sisäpuolen jalkaa myös puhtaasti painonsiirron apurina, kun tarvitaan enemmän pitoa sisäkaarteen suuntaan. Samoin huomaan joissain nopeissa tilanteissa vielä itsekin yllättyväni refleksieni nopeudesta, kun jalka tekee vaistomaisen korjauspotkun, jonka ansiosta lipat vältetään viime hetkellä. "Tyylipuhdasta" ajoa oma tekemineni ei siis varmasti ole, mutta se on itselle se luontainen tapa ajaa kaksipyöräisellä ja nautin siitä aktiivisesta liikkumisesta pyörän päällä.

Luomulla ja tasaisemmissa menoissa sähköllä toki lukoista saisi varmasti paremmat tehot polkemiseen ja kokonaisvaltaisemman jalkatreenin, mutta itse en pidä tätä niin tärkeänä omassa sähköajossani. Fläteillä välillä huomaa, että jossain tiukassa kohtaa jalka ei ole ihan optimaalisesti pedaalin päällä ja tämä on varmasti lukkojen suurin etu sähköilyssä, että on aina juurikin se oikea kohta jalasta pedaalilla.

ruuduntakaa
15.09.2021, 10.51
^Ei kai niitä täydy, mutta kai se tekniikka olisi parempi jos opettelee ilman. Mä en osaa keulia, en manuaalia enkä mitään hyppyjä. Dropit ajan keula edellä tai en aja. Aina ollut mielessä, että pitäisi opetella, mutta ei vaan jaksa. Jos kaivaa pyörän esille, haluaa lähteä metsään, eikä mihinkään kentälle treenaamaan. Mulla taisi tuo juna jo mennä. Tai siis tuokin juna.

Tämä. Täysin sama linja. Junatkin on jo menny.

MRe
15.09.2021, 16.18
Tässä vähän vertailua uudet vs. vanhat. Vanhat olleet mun Ibiksessä jonkun sata km ja nyt yhden lenkin sähkärissä. Vanhat XT ja uudet XTR. Mä vaan en varmaan vaan osaa ajaa [emoji16]

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210915/935bb8cce6ea497c108f913975f57584.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210915/58ad8184fc49e0a0822ec17b4b4e8374.jpg

kauris
15.09.2021, 16.41
Kun mietin omaa ajotyyliäni, niin siihen on kyllä vaikeaa kuvitella koskaan ottavansakaan lukkoja mukaan. Monesti alamäkien kovimmissa vauhdeissa ja kurveissa saatan esim. ottaa sisäkurvin jalan "varoiksi" esiin siltä varalta, jos pyörästä tai pyöristä pakenee pito äkillisesti. Toki tällainen varmasti onnistuu myös tottuneelta lukkokäyttäjältä, vaikka tekniikka tuskin muuten on "puhdasoppinen" fillaritekniikka, vaan enempi konepyörämaailmasta tullut varokonsti. Välillä käytän tätä sisäpuolen jalkaa myös puhtaasti painonsiirron apurina, kun tarvitaan enemmän pitoa sisäkaarteen suuntaan. Samoin huomaan joissain nopeissa tilanteissa vielä itsekin yllättyväni refleksieni nopeudesta, kun jalka tekee vaistomaisen korjauspotkun, jonka ansiosta lipat vältetään viime hetkellä. "Tyylipuhdasta" ajoa oma tekemineni ei siis varmasti ole, mutta se on itselle se luontainen tapa ajaa kaksipyöräisellä ja nautin siitä aktiivisesta liikkumisesta pyörän päällä.

Luomulla ja tasaisemmissa menoissa sähköllä toki lukoista saisi varmasti paremmat tehot polkemiseen ja kokonaisvaltaisemman jalkatreenin, mutta itse en pidä tätä niin tärkeänä omassa sähköajossani. Fläteillä välillä huomaa, että jossain tiukassa kohtaa jalka ei ole ihan optimaalisesti pedaalin päällä ja tämä on varmasti lukkojen suurin etu sähköilyssä, että on aina juurikin se oikea kohta jalasta pedaalilla.

Lukoillakin voi tosiaan ottaa sen jalan irti, roikottaa maata viistäen mutkan ajan ja jälleen napsauttaa kiinni. Niin kiinnitys kuin irroituskin sujuu siihen tottuneelta kuin itsestään ja yllättävässä jalan kiireellä maahan laitossa tosiaan täysin itsestään eli tiedostamatta. Jos kengät ja polkimet ovat hyvät (esim ylempänä laittamani kuvan mukaiset), sekään ei tosiaan haittaa jos joskus se lukko ei just samalla hetkellä kiinni napsahtaisikaan esim kohdalle sattuvan dropin tullessa vastaan. Hypyn voi silloin tehdä lukko aukikin.

Ja samaa mieltä siitä, että fläteillä joutuu välillä jalkaa hetken hieromaan paikoilleen. Toisaalta vastaa sitä, kun lukoilla joskus kiinnitys ei menekään ekalla yrittämällä.

En minä silti ole varma alkaisinko itsekään tällä 42 v iällä enää opettelemaan lukoilla maastossa ajoa jos en olisi sitä jo parikymmentä vuotta tehnyt. Toisaalta mua uusien hankaliltakin tuntuvien taitojen opettelu kiinnostaa edelleen noin ylipäätään. Alamäkiajon aloitin vasta 3 vuotta sitten, manuaalia aloitin niin ikään treenaamaan joku vuos sitten (aiheesta täällä oma keskustelunsa, ja sitäkin teen nykyään lukoilla) ja aivan eri aiheesta kuin pyöräilystä uusi vuoden nyt jatkunut treenaus on muscle up eli ns palomiespunnerrus. Ei mene vieläkään tai en tiedä meneekö koskaan ilman kuminauha-avustusta mutta niin kauan kuin jatkaa harjoittelua ei ole epäonnistunut. Myötäotteen leukatulos on sentään parantunut jo 7->13.

MRe
15.09.2021, 16.52
^Kyllä mulla lukoilla käy usein niin, että lukko ei mene kiinni ja pitää hetki polkea niin, että polkimen akseli on jalkapohjan keskikohdassa. Riippuen kengistä se onnistuu joko paremmin tai huonommin. Eritoten Sidin kengät - jotka muuten sopii mulle 10/10 - on monasti sellaiset, että kumia on vain päkiässä ja kantapäässä, se väli on kiiltävää ja kovaa muovia. Siinä saa oikeasti pelätä, että pysyykö se jalka lukon päällä vai ei. Ja siis mun lukkopolkimet on joko noita häkillisiä traileja tai sitten ihan Shimanin häkittömiä SPD-polkimia. Tosin sellaiset on enää gravelissa ja täysjäykässä 29'erissa.

JRR-1
15.09.2021, 18.06
Kaksinaamaiset Funn Mamba flätti/lukko polkimet. Lukkopuolella muuten paitsi hitaat kikkailupaikat. Eikä tarvitse vaihtaa polkimia jos ajaa välillä muuten vaan sandaaleilla tai muilla kengillä. Aina oikeat polkimet mukana.

MRe
15.09.2021, 19.40
Kaksipuoleiset on ihan vihoviimeinen keksintö. Aina väärä puoli tyrkyllä kuitenkin.

hana79
15.09.2021, 21.00
pupuhypyt täytyisi harjoitella fläteillä. Pitäisi aloittaa manuaalista, mikä olisi myös helpompaa ilman speduja. Itse olen harjoitellut tekniikoita lukoilla, meikän setämiestason tekniikkaharjoittelu ollut pienimuotoista eikä aina palkitsevaa
Juu pupuhypyt onnistuu ja on harjoiteltu fläteillä ja luomulla. Mutta niinkuin sanoin ne on helpompia lukoilla mielestäni, sähkiksen painosta johtuen. Manuaalia reenataan vielä. Keuliminen sujuu hyvin :) Olen 42v. nuori miehen alku. Ja mie otan sen junan kiinni.

JRR-1
16.09.2021, 10.55
Kaksipuoleiset on ihan vihoviimeinen keksintö. Aina väärä puoli tyrkyllä kuitenkin.

Pitäiskö tämän jotenkin yllättää? Mikä tässä maailmassa ei ole perseestä, mikä ei ole itsesi keksimää?

vilerace
16.09.2021, 11.25
"Best of both worlds" , mukava että maailmassa on erilaisia "nuoria" :)

https://www.youtube.com/watch?v=cv7V-AMJSKc&t=259s

MRe
16.09.2021, 12.41
Pitäiskö tämän jotenkin yllättää? Mikä tässä maailmassa ei ole perseestä, mikä ei ole itsesi keksimää?
Aika moni muukin jakaa mun mielipiteen siitä, että kaksipuoleiset yhdistävät kahden poljintyypin huonot puolet. Mutta toki on aina varmempaa tyrmätä joku ajatus sen perusteella, keneltä se tulee.

Olen aikanaan ajanut kaksipuoleisilla, enkä tykännyt niistä yhtään. Toki voi olla että markkinoilta löytyy toimiviakin ratkaisuja, mutta käytännössä toteutusvaihtoehtoina on että ne joko tyrkyttävät aina jompaa kumpaa (samaa) puolta oletuksena tai se, että arvotaan kumpi puoli on ylöspäin.

ruuduntakaa
16.09.2021, 12.45
Aika moni muukin jakaa mun mielipiteen siitä, että kaksipuoleiset yhdistävät kahden poljintyypin huonot puolet.

Veikkaan että hyvinkin moni. Kelvottomat.

Dude
16.09.2021, 13.08
Veikkaan että hyvinkin moni. Kelvottomat.Täydelliset pahimmalle viholliselle. Ei noilla tee maasturissa mitään. Jossain kaupunkipyörässä varmaan toiminevat kohtuullisesti.

Peeke
16.09.2021, 13.36
Pakko yhtyä kaksipuoleisten kritisoijien kuoroon.
Teoriassa olisi mahdollista painottaa ne niin että pysyvät koko ajan sama puoli ylöspäin (tai jopa tilanteen mukaan vaihtaa asetusta) mutta käytännössä ei kuitenkaan toimi ainakaan nopeatempoisessa maastoajossa jossa polkimet kolisee välillä juurakkoihin ja välillä vain kengillä hapuillessa pyörii sinne tänne.

Muussa kuin maastoajossa tai täysverisessä maantieajossa en taas keksi miksi lukkoja edes tarvitsee joten kaksipuoleisille en keksi muuta käyttöä kuin jättää kauppaan.

JRR-1
16.09.2021, 14.58
Edelliset mielipiteet näyttävät perustuvan nimen omaan oletuksille, ei sille että olisi itse kokeiltu. Mambat on tehty tarkoituksella niin, että ne eivät AINA tarjoa samaa polkimen puolta. Tiivistesysteemi tekee siihen polkimen akselille sen verran kitkaa, että poljin ei pyöri itsestään tuulen mukana missään tapauksessa. Kun kammet pyörähtää 180° niin tarjolla on aina se toinen puoli. Ei tarvitse kengän kärjellä yrittää kääntää poljinta oikeinpäin kuten joskus remmipolkimien kanssa piti tehdä.

Peeke
16.09.2021, 15.08
^Mutta eihän tuo ratkaise ongelmaa että koskaan ei voi tietää mikä puoli siellä odottaa kun jalan katsomatta yrittää lukita paikalleen?

Itselleni toistaiseksi varmiten lukkiutuvat polkimet olivat Crankbrothersin Eggbeaterit joissa oli neljä kohtaa joihin kenkä voi lukkiutua. Eivät kestäneet omassa kohelluksessa kovinkaan montaa lenkkiä kun lukitusraudat vääntyivät käyttökelvottomiksi kivikosketuksen jälkeen. Vaihdoin saman firman Mallet Enduroon jossa on vähän suojaavampi rakenne mutta perinteiseen tapaan ”vain” kaksi lukituspintaa. Pärjäähän tuollakin mutten voisi kuvitellakaan etten koskaan voi tietää onko vastassa se puoli johon kenkä ei tartukaan kun yrittää tiukassa juurakossa saada jalkaa paikalleen.

Myönnän että kokemusta on vain vaimon hybridistä mutta jos se ei tielläkään kovin mielekästä ollut niin tuskin ainakaan paranee maastossa. Olisin mielelläni väärässä mutta epäilenpä kovasti.

ruuduntakaa
16.09.2021, 15.11
Fläteissä on samanlaiset puolet aina esillä. :rolleyes:

Kuminauha
16.09.2021, 15.37
Mallet enduro menee köyhän miehen flättinäkin. Vaikka ei ne mitkään halvat ole.

MRe
16.09.2021, 16.48
Edelliset mielipiteet näyttävät perustuvan nimen omaan oletuksille, ei sille että olisi itse kokeiltu. Mambat on tehty tarkoituksella niin, että ne eivät AINA tarjoa samaa polkimen puolta. Tiivistesysteemi tekee siihen polkimen akselille sen verran kitkaa, että poljin ei pyöri itsestään tuulen mukana missään tapauksessa. Kun kammet pyörähtää 180° niin tarjolla on aina se toinen puoli. Ei tarvitse kengän kärjellä yrittää kääntää poljinta oikeinpäin kuten joskus remmipolkimien kanssa piti tehdä.
Joo, en epäile etteikö tuo toimisi, kun vaan totuttelee polkimen tavoille. Ajettiinhan sitä tosiaan ennen varvaskoukuillakin ja povaan varmaa kaatumista meille kaikille, joille flätit tai spd:t on selkärangassa. Ja hyvin sai jalan sinne paikalleen. Ehkä...

MRe
16.09.2021, 16.54
Mallet enduro menee köyhän miehen flättinäkin. Vaikka ei ne mitkään halvat ole.
Multa löytyy vielä miljoonalaatikon pohjalta vanhat kunnon Shimano DX PD-M636 (https://www.shimano.com/en/100th/history/products/result.php?id=28#gallery-7) -polkimet. Pitäiskö ottaa nämä käyttöön :D Pahvilaatikkokin löytyy...

Pekka H
16.09.2021, 16.56
Teoriassa olisi mahdollista painottaa ne niin että pysyvät koko ajan sama puoli ylöspäin (tai jopa tilanteen mukaan vaihtaa asetusta) mutta käytännössä ei kuitenkaan toimi ainakaan nopeatempoisessa maastoajossa jossa polkimet kolisee välillä juurakkoihin ja välillä vain kengillä hapuillessa pyörii sinne tänne. Muussa kuin maastoajossa tai täysverisessä maantieajossa en taas keksi miksi lukkoja edes tarvitsee joten kaksipuoleisille en keksi muuta käyttöä kuin jättää kauppaan.Niinhän se on että yksi tykkää tyttärestä, toinen äidistä ja kolmas molemmista. Makuja on monenlaisia enkä minä ainakaan mollaa kenenkään polkusin mieltymyksiä . . .


Asiaan.
Olin toki ensimmäisen kuukauden pari samaa mieltä kuin monet ettei totta jumalauta tästä mitään tule kun on aina väärä puoli tarjolle.


Mutta mieli muuttui kun opin niitä käyttämään. Aika wanha setäkin oppii näköjään uusia asioita ja nyt käytän aina ja ikuisesti yhdistelmäpolkimia (http://www.sivustot.net/Pekka/eb/index.php#poljin) jossa lukot ja flatit.


Tänään löytyy aina automaattisesti flatit edestä ja lukkopuoli takaa. On mukavaa ja helppoa kun sen oppii.


Parempaa keksintöä ei ole olemassakaan koska myös maantieajossa reiteilläni on pitkiäkin jyrkkiä mäkiä. Onhan lukoista silloin apua kun voimaa tulee takapyörälle myös nostokohdassa.


Pikkumatkoille flatit ja kovapohjaiset tennarit sekä pidemmille yli sadan km. matkoille lukkokengät (https://www.bikester.fi/red-cycling-products-cross-iv-kengat-M456054.html?vgid=G632395).

Dude
16.09.2021, 17.54
Niinhän se on että yksi tykkää tyttärestä, toinen äidistä ja kolmas molemmista. Makuja on monenlaisia enkä minä ainakaan mollaa kenenkään polkusin mieltymyksiä . . .Asiaan.Olin toki ensimmäisen kuukauden pari samaa mieltä kuin monet ettei totta jumalauta tästä mitään tule kun on aina väärä puoli tarjolle.Mutta mieli muuttui kun opin niitä käyttämään. Aika wanha setäkin oppii näköjään uusia asioita ja nyt käytän aina ja ikuisesti yhdistelmäpolkimia (http://www.sivustot.net/Pekka/eb/index.php#poljin) jossa lukot ja flatit.Tänään löytyy aina automaattisesti flatit edestä ja lukkopuoli takaa. On mukavaa ja helppoa kun sen oppii.Parempaa keksintöä ei ole olemassakaan koska myös maantieajossa reiteilläni on pitkiäkin jyrkkiä mäkiä. Onhan lukoista silloin apua kun voimaa tulee takapyörälle myös nostokohdassa.Pikkumatkoille flatit ja kovapohjaiset tennarit sekä pidemmille yli sadan km. matkoille lukkokengät (https://www.bikester.fi/red-cycling-products-cross-iv-kengat-M456054.html?vgid=G632395).Polkimien vaihtoon menee n. minuutti. Meillä oli jonkin aikaa pojan kanssa sähkäri yhteiskäytössä. Pojalle oli flätit ja mulle lukkopolkimet. Polkimet lepäs pyörän vieressä työkalun kanssa maassa varaston lattialla ja tuli kymmeniä kertoja noita polkimia vaihdettua eestaas. Oikeasti minuutin homma.

Pekka H
16.09.2021, 17.59
Juu vaihtaminen on helppoa ja nopeaa . . .

Peeke
16.09.2021, 18.39
Niinhän se on että yksi tykkää tyttärestä, toinen äidistä ja kolmas molemmista. Makuja on monenlaisia enkä minä ainakaan mollaa kenenkään polkusin mieltymyksiä . . .


Totta puhut, meni vähän liian pitkälle pelkästä spekuloinnista. Hyvähän asia se vain on jos ihmiset löytävät asioita jotka tuovat heille tekemisen iloa.

ElBike
17.09.2021, 16.46
Kun mietin omaa ajotyyliäni, niin siihen on kyllä vaikeaa kuvitella koskaan ottavansakaan lukkoja mukaan. Monesti alamäkien kovimmissa vauhdeissa ja kurveissa saatan esim. ottaa sisäkurvin jalan "varoiksi" esiin siltä varalta, jos pyörästä tai pyöristä pakenee pito äkillisesti. Toki tällainen varmasti onnistuu myös tottuneelta lukkokäyttäjältä, vaikka tekniikka tuskin muuten on "puhdasoppinen" fillaritekniikka, vaan enempi konepyörämaailmasta tullut varokonsti. Välillä käytän tätä sisäpuolen jalkaa myös puhtaasti painonsiirron apurina, kun tarvitaan enemmän pitoa sisäkaarteen suuntaan. Samoin huomaan joissain nopeissa tilanteissa vielä itsekin yllättyväni refleksieni nopeudesta, kun jalka tekee vaistomaisen korjauspotkun, jonka ansiosta lipat vältetään viime hetkellä. "Tyylipuhdasta" ajoa oma tekemineni ei siis varmasti ole, mutta se on itselle se luontainen tapa ajaa kaksipyöräisellä ja nautin siitä aktiivisesta liikkumisesta pyörän päällä.

Luomulla ja tasaisemmissa menoissa sähköllä toki lukoista saisi varmasti paremmat tehot polkemiseen ja kokonaisvaltaisemman jalkatreenin, mutta itse en pidä tätä niin tärkeänä omassa sähköajossani. Fläteillä välillä huomaa, että jossain tiukassa kohtaa jalka ei ole ihan optimaalisesti pedaalin päällä ja tämä on varmasti lukkojen suurin etu sähköilyssä, että on aina juurikin se oikea kohta jalasta pedaalilla.

Kuin omasta näppäimistöstäni. Itsellä aktiivista lukkoilua lähes yli 25-vuotta mutta kun siirryin konepuolelle välillä, opin että ei siellä jalka ole optimikohdalla läheskään aina. Itse samasta syystä saatan irrottaa sisäkaarteen puoleisen jalan - varsinkin jos on oikein liukasta. Saa vetää nimittäin aika rajua kanttausta ja jopa vähän sladissa, mutta jos nyt jostain syystä lähtisi pyörä alta, ei ole TAAS polvi montaa viikkoa turvonneena.
Itse kun vaihdoin flätit, muuttui ajoni täysin ja huomasin että ajoon löytyi ihan erilainen luottamus ja yritys. Valitettavasti se jää takaraivoon kun märkää kalliojuurakkomäkeä ylös yrittäessä pyörä sutaisee liukkaaseen juureen, paino jää alemmalle polkimelle ja samaan aikaan lähtee kaatumaan sinne puolelle. Siinä ei auta mitkään foorumin neuvot kääntää kantapäätä kun kroppa on kiertymässä myötäpäivään ja poljin pitäisi irrottaa kiertäen vastapäivään. Kun liukuu fillareineen päivineen sitä märkää kalliota alas niin pääsee ehkä vaateostoksille mutta itselläni suurempi huoli on polvet. Juniorinia arpi oli kaunistus ja kova juttu eikä niitä pelätty. Mutta silloinkin nelikymppinen tuttava varoitteli miten crossissa tuhotut polvet särkee pakkasella ja estää monen lajin harrastamisen. Nyt on se aika - ja tosiaan - polvet saattaa mennä liian vähällä lämmittelyllä liian kovaa urheillessa siihen kuntoon että kahteen viikkoon ei tarvi pyöräilyä miettiä. Ja isku polveen saattaa pahentaa tätä tilannetta entisestään. Polvisuojia käytän - mutten kaikessa ajossa.

Itselle fläteillä on mahdollista polkea pyörittäen eli saan yhdellä jalalla koko kierroksen. Ei se tietenkään ole polkemisteknisesti yhtä tehokasta kuin lukoilla mutta kun en aja kilpaa, ei sillä ole merkitystä. BMX:ssä alettiin käyttää lukkoja, kun huomattiin että kiihdytyksissä niillä saa etua fläteillä ajavaan kilpakumppaniin verrattuna. Mutta kisakäytössähän ei mietitäkään kaatumisia vaan pyritään mahdollisimman nopeaan etenemiseen.
Itse huomasin että märkää vinoa kalliota tai vastaavaa ajaessa pyörä lähtee alta todella nopeasti kun lähtee. Lukoilla piti aina ylämäen puoleinen jalka ottaa lukosta irti. Fläteillä ei. Hissitolppien myötä myös jyrkkien pudotusten ajosta on tullut nautittavampaa kun alamäessä on jaloilla polkimiin pitoa, mutta jos lähtee lapasesta, ei ole seuraus otb pää edeltä vaan ehkä otb jalat edellä. Paljon kivempi - varsinkin jos on kivikkoa.

Allekirjoitan sen että myös fläteillä on hyvä osata pyörittää. Nimenomaan hyvä pyöritystekniikka auttaa siihen että pahassakaan tilanteessa ei jalka ns. irtoa polkimelta.

Molemmilla poljintyypeillä ajaneena sanoisin että lukoilla ajo on tehokkaampaa ja niillä saa vähän "huijattua" ajotekniikkaa eli hypyissä vetää jaloilla tms. Riskit on kuitenkin kaatuessa isommat kuin fläteillä. Fläteillä taas tulee turvallisuuden tunnetta, joka kannustaa yrittämään yhä pahemmalta näyttävistä paikoista mutta onhan se selvä että niillä häviää jonkin verran polkemisen tehokkuudessa. Öööhm... tässä kohtaa piti tarkistaa missä keskusteluketjussa ollaan ja tämähän on "Lukkopolkimet SÄHKÖpyörässä..." joka tarkoittaa että minkä polkemistekniikassa häviää, sähkö avittaa. Oma valinta flätit!

fob
18.09.2021, 00.21
Molempi parempi. Talvella flätit, koska lukkokengissä paleltuu jalat. Flättien huonoin puoli on piikit. Ne on syönyt säärien etupinnat kraatereille. Samalla menee housutkin rikki.

MRe
18.09.2021, 10.07
Eilen lenkillä meni pieni kivi lukkopolkimen etuosaan. Kummasti joka kerta poljin osasi tarjota sitä tukkeutunutta puolta. Ei auttanut kuin pysähtyä ja kaivaa kivi pois.

Edelleen vahvistuu käsitys, että etenkin siirtymillä lukoista on suurta iloa.

Ja ainahan sitä voi vaihtaa flätit takaisin, jos siltä tuntuu.

sianluca
18.09.2021, 10.09
Miksi polkemisen tehoja pitäisi lisätä, kun voi vääntää kaasukahvaa enemmän?

MRe
18.09.2021, 10.13
Miksi polkemisen tehoja pitäisi lisätä, kun voi vääntää kaasukahvaa enemmän?

Kun ei ole kaasukahvaa. Jos haluan mopon, ostan sellaisen.