Näytä tavallinen näkymä : Akun lataus vajaaksi
Miten on, että lataako pyörä aina 100 %:iin asti vai oisko olemassa joku asetus, että sais lopettamaan latauksen vaikka 80 % kohdalla? Ihan mahdoton ajatus, että pitäisi kyttäillä täyttymistä ja muistaa reagoida. Mitä en nyt tajua? Kyseessä siis Boschin moottori.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Monissa avoimissa järjestelmissä ihan peruskauraa. Voi valita esim laturista ladataanko esim 80%, 90% vaiko 100%. Tai sitten suoraan pyörän näytöltä mihin kohtaan haluat latauksen lopettaa. Tai puhelimessa olevalla softalla bt yhteyden yli. Saa myös niin, että laittaa latauksen lataamaan aina 80%, mutta pyörän näyttö näyttää silti 100% jos näin haluaa. Kätevä varsinkin kun iso akku, esim 2- 5kWh jolloin kapasiteettia ei tarvita kokonaan kauhean usein. Mutta tuo säästää akun latauskertoja hyvin paljon .
Boschin systeemissä ja näissä muissa suljetuissa taas ei taida olla mahdollista. Kaiken lisäksi Bosch jne ei kerro tapahtuuko kennojen tasapainotus vasta akun ollessa täysi, kuten usein bms on defaulttina ohjelmoitu. Tällöin, jos jättää latauksen 80% ei kennoja koskaan tasapainoteta, joten pitäisi aina välillä ladata täyteen. Avoimissa järjestelmissä voit itse ohjelmoida tasapainotuksen alkavan missä prosentissa / jännitteessä tahansa.
Itse laitan puhelimen ajastimeen hälytyksen. Yhden palkin lataus (/viidestä) kestää noin tunnin ja yritän pitää latausta siinä keskivälillä välttäen tyhjää ja täyttä päätä. Muistaa vain ajon päättyessä montako palkkia on näytössä (akussa jäljellä) ja lataa sen mukaan yhden palkin tai enemmän. Hälytyksen soidessa latauspiuha pois.
Toki välillä kannattaa latailla täyteen asti, koska tällöin akun kennot tasapainotetaan. Teen tätä muutaman kuukauden välein (ajoa ei kovin paljon). Täytenä ei kannata säilyttää akkua pitkiä aikoja, jos tätä voi välttää, vaan ladata täyteen ja käydä lenkillä.
Voi ei, onpa nyt ihmeen alkeellista hommaa [emoji51] Luulisi tosiaan, että pystyy vaikka puhelimesta säätämään. No, täytyy tuota hälytystä käyttää nyt sitten ainakin. Viimeksi unohtui piuhaan neljäksi vuorokaudeksi [emoji2960]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Nykyään niissä ladattavissa sekä latureissa on 'älyä' ohjelmoituna niiden rautaan. Laturi kiinni ja lataa täyteen.
Paitti ehkä, jos ei aio käyttää lähiaikoina kuukausiin, niin sitten piuha irti 80% tienoilla.
Eemeli82
12.09.2021, 19.19
Onko tuolla kennojen tasapainotuksella minkälainen merkitys akun pidempiaikaisen seisonnan kannalta? Akun varaushan suositellaan pitämään 70% mikäli akku on pidemmän ajan käyttämättömänä. Lähinnä mietin, että jos tuo tasapainoitus tapahtuu vasta kun akku on täynnä, niin onko kannattavampaa ladata akku täyteen ja sitten kuluttaa sitä sinne 70% paikkeille vs. ladata se siihen 70% jolloin tasapainotus jäänee tekemättä.
Nykyään niissä ladattavissa sekä latureissa on 'älyä' ohjelmoituna niiden rautaan. Laturi kiinni ja lataa täyteen.
Paitti ehkä, jos ei aio käyttää lähiaikoina kuukausiin, niin sitten piuha irti 80% tienoilla.
Tuossa näkee hyvin lataustason vaikutusta latauskertoihin jne.
https://ebikes.ca/pub/media/wysiwyg/Satiator/charge.png
Onko tuolla kennojen tasapainotuksella minkälainen merkitys akun pidempiaikaisen seisonnan kannalta? Akun varaushan suositellaan pitämään 70% mikäli akku on pidemmän ajan käyttämättömänä. Lähinnä mietin, että jos tuo tasapainoitus tapahtuu vasta kun akku on täynnä, niin onko kannattavampaa ladata akku täyteen ja sitten kuluttaa sitä sinne 70% paikkeille vs. ladata se siihen 70% jolloin tasapainotus jäänee tekemättä.
Käytännössähän laadukkaissa kennoissa ei edes kauheasti ole tarvetta tasapainotukselle ryhmien välillä. Pientä eroa saattaa ajan kanssa tulla mutta aika vähäistä se kuitenkin on. Ongelmana itse pidän, että et tiedä mitään mitä akun sisällä tapahtuu näissä suljetuissa järjestelmissä. Myös ei hajua milloin akun tasapainotus tapahtuu, valmistaja ei näitä tietoja kerro.
Avoimissa järjestelmissä näet akkun kennoryhmien jänniteet, milloin tasapainotetaan, ja onko tarvetta sille jne. Omassa akussa kennoryhmien erot ovat aina minimaalisia yleensä luokka 0.002v - 0.005v maksimissaan. Sadasosan erot on vielä oikein hyvä, mutta jos alkaa olla eroa kymmenyksiä niin sitten akku alkaa olla aika sippi jo. Ja tosiaan näitä ei ole ainakaan loppukäyttäjän mahdollista nähdä suljetuissa järjestelmissä.
Älypistorasia seuraamaan laturille meneviä watteja ja sen mukaan ohjelmoida se katkaisemaan virransyötön laturille kun sopiva akunvaraus saavutettu. Mulla taitaa olla tämä. https://www.v2.fi/artikkelit/viihde/2560/V2fi-testasi-Kasa-Smart-HS110--etaohjattava-alypistorasia-ja-sahkomittari/
Älypistorasia seuraamaan laturille meneviä watteja ja sen mukaan ohjelmoida se katkaisemaan virransyötön laturille kun sopiva akunvaraus saavutettu. Mulla taitaa olla tämä. https://www.v2.fi/artikkelit/viihde/2560/V2fi-testasi-Kasa-Smart-HS110--etaohjattava-alypistorasia-ja-sahkomittari/
80% lataus on vielä constant current (CC) alueella. Eli akulle menee tasainen virta. Vasta lähempänä täyttä vaihtuu constant voltage (cv)
Kuminauha
12.09.2021, 20.03
Näissä brädivalmistajien akuissa se "laturi" on akussa ja se laturiksi kutsuttava on oikeastaan vaan virtalähde.
Käyttöön nää on tehty. Mulla oli 2.5 vuotta ja reilu 5tkm Shimano E8000 Focuksen 378Wh akulla. Aina ajon jälkeen lataus ja akku näytti 93% health keväällä, kun pyörän myin. Ladattiin talvella suoraan pakkasajon jälkeen ja pyörä oli 100% aina piuhassa kiinni omassa varastossa. Eipä ton 7% puutetta kyllä missään huomannut.
2.5 vuotta ja 5000 km on suht vähän. Tuossa ajassa monelle tulee yli 30 000km, eli latauskertojakin vähän enemmän. Itselle 2.5 vuodessa tulisi noin 700 latauskertaa.
Se on just näin, käyttöön nämä on tehty. Kovin vaikeaksi menee elämä jos saa vahtia latauksia näissä suljetuissa järjestelmissä...
Jarrupalat ja renkaat kuluu kun ajaa... Voishan sitä toisaalta ajaa puolet matkasta vaan...
Santtu75
12.09.2021, 22.40
2.5 vuotta ja 5000 km on suht vähän. Tuossa ajassa monelle tulee yli 30 000km, eli latauskertojakin vähän enemmän. Itselle 2.5 vuodessa tulisi noin 700 latauskertaa.
Ja jos akku kestää tuon 2.5v. 700 latausta (joka on niissä suuruusluokissa mitä nuo merkkivalmistajat niille lupaavat) niin latauskerran hinnaksi tulee akun osalta silloin (hieman akun uushankinta hinnasta kiinni) noin 1€/lataus ja jos sillä ajaa vaikka 60km/lataus niin silloin akun osuudeksi tulee joku alle 1,7snt/km joka on itseni mielestä todella, todella vähän ja en koe tuossa summassa pienintäkään ongelmaa.
On eroa ajaako sen matkan tiellä vai oikeassa maastossa.
Voisi olettaa että jossain vaiheessa maailmalla alkavat testata eri merkkien akkujen kestoa.
Se on just näin, käyttöön nämä on tehty. Kovin vaikeaksi menee elämä jos saa vahtia latauksia näissä suljetuissa järjestelmissä...
Jarrupalat ja renkaat kuluu kun ajaa... Voishan sitä toisaalta ajaa puolet matkasta vaan...
Itse en ole kokenut ongelmaksi jättää latausta vajaaksi. Etäohjattu pistorasia ajaa asian helposti. Aivan tyhjänä eikä aivan täytenä tule säilytetty sitä pidempiä aikoja (useampia päiviä).
Muutama prossa siitä on haihtunut. Akku valmistettu 2019 ja sillä on ajettu kesästä 2020 lähtien.
https://i.imgur.com/KgwLbqF.png
Ja jos akku kestää tuon 2.5v. 700 latausta (joka on niissä suuruusluokissa mitä nuo merkkivalmistajat niille lupaavat) niin latauskerran hinnaksi tulee akun osalta silloin (hieman akun uushankinta hinnasta kiinni) noin 1€/lataus ja jos sillä ajaa vaikka 60km/lataus niin silloin akun osuudeksi tulee joku alle 1,7snt/km joka on itseni mielestä todella, todella vähän ja en koe tuossa summassa pienintäkään ongelmaa.
Akun hinta about 2000€, ja monella kaverilla jopa melkein tuplat tuosta.
Santtu75
12.09.2021, 23.19
Akun hinta about 2000€, ja monella kaverilla jopa melkein tuplat tuosta.
Ja akku on? (ja sen parina oleva moottori on?)
Itse en ole kokenut ongelmaksi jättää latausta vajaaksi. Etäohjattu pistorasia ajaa asian helposti. Aivan tyhjänä eikä aivan täytenä tule säilytetty sitä pidempiä aikoja (useampia päiviä).
Muutama prossa siitä on haihtunut. Akku valmistettu 2019 ja sillä on ajettu kesästä 2020 lähtien.
41.4v ei ole 18650 kennoille tehdyn akun täysi 100% jännite. Akkusi on noiden tietojen mukaan 10S4P , jolloin täytenä sen pitäisi olla 42v. Tuo puuttuva 0.6v johtuu joko siitä, että akun bms on ohjelmoitu jättämään akku vajaaksi automaattisesti. Tai sitten se on epäbalanssissa 0.6v verran, joka olisi tasaisesti joka kennoryhmälle jaettuna 0.06v joka on jo aika iso ero. Käytännössä se epäbalanssi ei tule jokaiseen ryhmään, vaan johonkin yhteen tai muutamaan, joka tarkoittaisi huomattavaa epäbalanssia. Uskon toki kuitenkin enemmän tuohon ykkösvaihtoehtoon. Noilla kilometreilla akun täytyisi olla erittäin huono ollakseen noin pahasti epäbalanssissa.
Ja akku on? (ja sen parina oleva moottori on?)
Akku on sellainen josta saadaan ulos tarpeeksi virtaa (eli vähintään 150A, ja täysi jännite 84v), moottori on taas sellainen jolle voi tuupata 10kw tehoa.
Santtu75
12.09.2021, 23.29
Akku on sellainen josta saadaan ulos tarpeeksi virtaa (eli vähintään 150A, ja täysi jännite 84v), moottori on taas sellainen jolle voi tuupata 10kw tehoa.
Niinpä, näin olen kirjoituksistasi käsittänytkin. Joten varmaan uskoisin isoimman osan kirjoittajista tällä palstalla olevan sitä mieltä, että tuo sinun kombosi ei ole se verrokki mitä tällä palstalla lähtökohtaisesti käsitellään.
ebike-harrastelija
13.09.2021, 08.38
Älypistorasia seuraamaan laturille meneviä watteja ja sen mukaan ohjelmoida se katkaisemaan virransyötön laturille kun sopiva akunvaraus saavutettu. Mulla taitaa olla tämä. https://www.v2.fi/artikkelit/viihde/2560/V2fi-testasi-Kasa-Smart-HS110--etaohjattava-alypistorasia-ja-sahkomittari/Tuota linkin apparaattia ei taida kuitenkaan saada wattien perusteella katkaisemaan latausta? Jos jollakulla sellaiseen etähallittavaan linkkiä, niin saa laittaa, kiitos.
Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla
2.5 vuotta ja 5000 km on suht vähän. Tuossa ajassa monelle tulee yli 30 000km, eli latauskertojakin vähän enemmän. Itselle 2.5 vuodessa tulisi noin 700 latauskertaa.
Ei taida reaalimailmassa ihan kovin monelle tulla >30tkm 2.5 vuodessa sähköpyörään. En epäile, että sinulle tai jollekin ei tulisi, mutta täysin häviävän pienestä vähemmistöstä noilla kilsoilla on kyse.
Jos esim.käyettyjen myyntipalstoja katsoo, niin hyvin harvoin edes 5tkm ajettuja myynnissä. Oli ikää miten paljon hyvänsä.
Mulla oli arviolta joku n.300 latauskertaa tolla. 5tkm tekee keskiajomatkaksi n.17km, joka lienee aika lähellä totuutta. Latauskerrathan ei kerro sinänsä paljoakaan, vaan akut mitoitetaan kestämään tietty määrä syklejä "tyhjästä täyteen".
Akun hinta about 2000€, ja monella kaverilla jopa melkein tuplat tuosta.
Shimano/Bosch/ akkuja saa n. 600e hintaluokassa ja niistä tässä nyt lienee enimmäkseen kyse. Jos sulla tai kavereillasi on on joku spessumalli, niin sitten on, mutta ton hintaiset akut on promilleluokkaa sähköpyöräkannasta.
Esim tohon Jam2, joka mulla oli:
https://www.ridewill.it/p/en/focus-170818019-spare-battery-378wh-105ah-for-jam2-sam2-and-bold2-shimano-engine/1375080/
Ja tohon sai ulkoisen akun 500e (mulla oli tollainen lisäakku myös, tuli pyörän mukana, enpä käyttänyt kuin alle 5 kertaa).
https://www.ridewill.it/p/en/focus-am170817501-tec-additional-battery-378wh-105ah-for-jam2-sam2-and-bold2/570435/
Jani Mahonen
13.09.2021, 10.17
Eiköhän ole parasta vain tehdä näiden Boschin ohjeiden mukaan. Itse lataan aina 100%, mutta jos tiedän että olen viikkoja ajamatta, ajan akun 50% tilaan eli en varastoi pitkiä aikoja täytenä.
http://teamtuska.sohva.org/archives/components/batteries/bosch_charge.png
Tuo Boschin ohje "aja kevyesti" on harvinaisen huvittava. Akkua en säästele yhtään ajossa, kaikki on pelissä koska siihenhän se on tehty. Jos akku kuluu tai antautuu, sitten on aika ostaa uusi. Myös sähköpyörää hankkiessa on syytä tiedostaa että kyseessä on kulutusosa, joka muutaman vuoden käytöllä hiipuu. Jos akkuyksilöstä on saatu tuurilla erittäin hyvä, se voi kestää epätavallisen pitkään, mutta kyllä on syytä olettaa että muutama vuosi riittää suurimmalle osalle akkukantaa.
ruuduntakaa
13.09.2021, 10.20
Kyllä mä lataan aina akun 100%, mutta pyörällä ajetaankin joka päivä.
Joo, nämä "avoimet järjestelmät" ovat kaikkineen asian harrastajien vehkeitä. Siis niiden, jotka haluavat harrastaa sähköpyörien tekniikkaa, eikä ehkä niinkään sitä ajamista. Toki nämä eivät ole toisensa poissulkevia.
Ihan samaa on drone-skenessä: on porukkaa, jotka lentävät DJI:n droneilla (Mavicit ja muut). Laitteet on suljettuja, mutta ne toimii, kun ottaa lootasta, lataa akun ja alkaa lentämään. Sitten on tätä - yleensä fpv-kopuilla lentäviä - jotka aloittavat kopun rakentamisella ja hiilikuitulevyn leikkaamisella. Jälkimmäisessä ryhmässä rakentelu ja virittely on suuremmassa osassa kuin ehkä lentely.
Itse rakennetusta fpv-dronesta sitten tietää kaiken ja akkua, moottoreita ja potkureita myöten. Samoin ESCit ja FC:t on tutkittu viimeistä kondensaattoria myöten. Mutta kaikki eivät halua harrastaa tällä tasolla, vaan ainoastaan lentää kopua ja ottaa videota/valokuvia. Jos laite hajoaa, sitä varten on huolto ja care-ohjelmat.
En todellakaan jaksaisi olla huolissani akun kestävyydestä, vaikka sitten ajaisin 30 000 km. Tuskin omaan pyörääni saan edes kymmenettä osaa, ennen kuin se menee eteenpäin. Edellisessä taisi olla ehkä 2500 - 3000 km takana. 30 000 km ajoilla pyörään joutuu vaihtamaan muutakin osaa sen verran, että akku on vain yksi siinä paketissa. Ja tosiaan nämä "suljettujen järjestelmien" akut maksaa selvästi alle tonnin.
Miten muuten ajattelitte toimia aikanaan sähköauton kanssa? Pakko se on luottaa siihen, että valmistaja on miettinyt nämä lataukset ja tasapainotukset iman että pitää jonkun kellon kanssa vahtia.
41.4v ei ole 18650 kennoille tehdyn akun täysi 100% jännite. Akkusi on noiden tietojen mukaan 10S4P , jolloin täytenä sen pitäisi olla 42v. Tuo puuttuva 0.6v johtuu joko siitä, että akun bms on ohjelmoitu jättämään akku vajaaksi automaattisesti. Tai sitten se on epäbalanssissa 0.6v verran, joka olisi tasaisesti joka kennoryhmälle jaettuna 0.06v joka on jo aika iso ero. Käytännössä se epäbalanssi ei tule jokaiseen ryhmään, vaan johonkin yhteen tai muutamaan, joka tarkoittaisi huomattavaa epäbalanssia. Uskon toki kuitenkin enemmän tuohon ykkösvaihtoehtoon. Noilla kilometreilla akun täytyisi olla erittäin huono ollakseen noin pahasti epäbalanssissa.
Saattaa olla että olin ajanut jo pyörällä tuolloin. Satuin tuolloin katsomaan vain millaisen healthin tuo kertoo akulle. Täytyy katsoa tuo jännite sitten kun oon ladannut joskus akun täyteen.
En todellakaan jaksaisi olla huolissani akun kestävyydestä, vaikka sitten ajaisin 30 000 km. Tuskin omaan pyörääni saan edes kymmenettä osaa, ennen kuin se menee eteenpäin. Edellisessä taisi olla ehkä 2500 - 3000 km takana. 30 000 km ajoilla pyörään joutuu vaihtamaan muutakin osaa sen verran, että akku on vain yksi siinä paketissa. Ja tosiaan nämä "suljettujen järjestelmien" akut maksaa selvästi alle tonnin.
Miten muuten ajattelitte toimia aikanaan sähköauton kanssa? Pakko se on luottaa siihen, että valmistaja on miettinyt nämä lataukset ja tasapainotukset iman että pitää jonkun kellon kanssa vahtia.
Ottaisin mielellään pyörääni tuon 700Wh akun mutta kun tuo pentele maksaa sen ~1200e niin ei raski. Joo ylihintaisia ovat.
Kaveri osti ID3:n. Siinä ja monessa muussa autossa saa määritellä lataustason mihin se pysähtyy. Hän käyttää siinä 80% koska se piisaa hyvin useamman päivän päivittäiseen ajoon. Jos tarve päästä pidemmälle niin sitten akku ladataan täyteen. Kaverilla on Giantin sähkis yamahan moottorilla niin siinä on laturi jossa on nappi millä se jättää varaustason tuohon 80% paikkeille säilytystä yms varten.
2.5 vuotta ja 5000 km on suht vähän. Tuossa ajassa monelle tulee yli 30 000km, eli latauskertojakin vähän enemmän. Itselle 2.5 vuodessa tulisi noin 700 latauskertaa.
Tästä saisikin hyvän kyselyn aikaan. Paljonko tulee vuoden aikana ajettua? Itellä ehkä max 3000km vuodessa. Töissä pitää käydä välillä ja semmosta. 12000km/v maastossa tavoitteeseen pitää kyllä jo yrittää tosissaan. Monellako tulee >10000km?
Tästä saisikin hyvän kyselyn aikaan. Paljonko tulee vuoden aikana ajettua? Itellä ehkä max 3000km vuodessa. Töissä pitää käydä välillä ja semmosta. 12000km/v maastossa tavoitteeseen pitää kyllä jo yrittää tosissaan. Monellako tulee >10000km?
Työmatkasta tulee itselle jo se 30km per päivä. Siihen sitten maastoajelut vkl (esim viime viikonlopun aikana tuli vähän reilu 120km mittariin) ja lomilla, sekä välillä vielä illalla arkisin. Äkkiä se siis kertyy.
No joo. Työmatka-ajosta tulee kyllä ja harrasteajot siihen päälle. Puhtaasti maastosta hakien on kyllä tiukemmassa nuo kilsat
Tähän akun kunnosta eli varaustasosta huolehtimiseen voi liittää erilaisia perusteita. Mieleen tulee ainakin säästö (akku kestää kauemmin) ja ympäristö.
Toisaalta joutuu näkemään hieman vaivaa (ellei ominaisuutta sisäänrakennettuna kuten edellä kerrottiin jossakin olevan). Ja jos ajaa kokonaisia akullisia, eikä esim. tunnin työmatka/asiointiajoja, niin säästeliäisyys ei onnistu yhtä helposti.
Vähän sama juttu kuin esim. siinä kuinka usein haluaa putsata ketjujaan. Vaivaa on, mutta kestävät pitempään. (Itsellä käytössä "itsepuhdistava" vaha, mutta kuitenkin -- ehkä vielä pidemmälle pääsisi ketjuputsaria käyttämällä.)
Jokainen sitten voi arvioida mahdollisen vaivan ja hyödyn suhdetta.
Kuminauha
13.09.2021, 18.41
Mielestäni akun täyden lataamisen välttäminen on kyllä todella pieni vaiva. Vähän kuin ei unohtaisi pyykkejä ulos narulle kuivamaan, ei vaadi paljoa. Toki ymmärrän että jollain on elämässä paljon tekijöitä jotka vaativat paljon huomiota, esim lapsia, lemmikkejä jne.
Mielestäni akun täyden lataamisen välttäminen on kyllä todella pieni vaiva. Vähän kuin ei unohtaisi pyykkejä ulos narulle kuivamaan, ei vaadi paljoa. Toki ymmärrän että jollain on elämässä paljon tekijöitä jotka vaativat paljon huomiota, esim lapsia, lemmikkejä jne.
Ei se nyt ihan yksinkertaista aina ole. Lenkiltä tullessa akkua voi ainakin itsellä olla mitä vaan 10-80% . Joutuisi säätämään joka kerta latauksen.
Ei se nyt ihan yksinkertaista aina ole. Lenkiltä tullessa akkua voi ainakin itsellä olla mitä vaan 10-80% . Joutuisi säätämään joka kerta latauksen.
Ei tuo nyt niin tarkkaa ole. Itsellä akun täyteen lataaminen vie karkeasti 4h. Jos akusta jäljellä on yli puolet niin lataan vasta hiukan ennen seuraavaa lenkkiä. Jos jäljellä 10% niin 2h latinkin ja jos 30% niin 2h. Itse vain ajattelen asian niin etten säilytä akkua täysin tyhjätä tai täytenä jatkuvasti. Viikossa tulee yleensä 1-2 ajokertaa, joten vähintään 5/7 päivästä akku olisi täydessä latingissa turhan takia. Talvella ei välttämättä ajoa tule kertaakaan moneen kuukauteen.
Itsellä on pyörä säilössä autotallissa ja siellä on myös tuo etäohjattava pistorasia. Siihen saa "munakellon" joko valmistajan softalla kännystä tai google homesta saa myös samalla tavalla latauksen käyntiin. Jos olen vain laittanut latauksen päälle ilman ajastusta niin laitan kännystä kellon muistuttamaan että painan tuon pois päältä. Tarvittaessa latauksen saa tällöin myös käyntiin muualta kuin kotoa.
Latinkia on myös aina sen verran että vaikka joku päähänpisto iskee niin pyörä ei ole toimintakyvytön vaikkei sillä välttämättä 4-5h lenkkiä ajakaan.
Ei tuo nyt niin tarkkaa ole. Itsellä akun täyteen lataaminen vie karkeasti 4h. Jos akusta jäljellä on yli puolet niin lataan vasta hiukan ennen seuraavaa lenkkiä. Jos jäljellä 10% niin 2h latinkin ja jos 30% niin 2h. Itse vain ajattelen asian niin etten säilytä akkua täysin tyhjätä tai täytenä jatkuvasti. Viikossa tulee yleensä 1-2 ajokertaa, joten vähintään 5/7 päivästä akku olisi täydessä latingissa turhan takia. Talvella ei välttämättä ajoa tule kertaakaan moneen kuukauteen.
Itsellä on pyörä säilössä autotallissa ja siellä on myös tuo etäohjattava pistorasia. Siihen saa "munakellon" joko valmistajan softalla kännystä tai google homesta saa myös samalla tavalla latauksen käyntiin. Jos olen vain laittanut latauksen päälle ilman ajastusta niin laitan kännystä kellon muistuttamaan että painan tuon pois päältä. Tarvittaessa latauksen saa tällöin myös käyntiin muualta kuin kotoa.
Latinkia on myös aina sen verran että vaikka joku päähänpisto iskee niin pyörä ei ole toimintakyvytön vaikkei sillä välttämättä 4-5h lenkkiä ajakaan.
Turhan hankalaa silti. Jatkan kuten ennen :) Eli pyörä piuhaan aina kun sen varastoon vien.
Eipä mulla ole edes näyttöä pyörässä, josta näkee paljonko on akkua. Pitää STRidellä kattoa (en tota ees jaksa käyttää kuin n. joka kymmenes kerta :) )
Työmatkasta tulee itselle jo se 30km per päivä. Siihen sitten maastoajelut vkl (esim viime viikonlopun aikana tuli vähän reilu 120km mittariin) ja lomilla, sekä välillä vielä illalla arkisin. Äkkiä se siis kertyy.
ymmärsinkö nyt oikein että sulla on akussa kapasiteetttia jotain 10 000wh luokkaa ja saat sen sutiteltua 280 kertaa vuodessa täydestä tyhjäksi? pikaisella päättelyllä ei vuodessa riitä tunnit jos käyttää kokoajan 250w. kilowatin jatkuvalla syötölläkin hoppua pitää
ymmärsinkö nyt oikein että sulla on akussa kapasiteetttia jotain 10 000wh luokkaa ja saat sen sutiteltua 280 kertaa vuodessa täydestä tyhjäksi? pikaisella päättelyllä ei vuodessa riitä tunnit jos käyttää kokoajan 250w. kilowatin jatkuvalla syötölläkin hoppua pitää
Nyt ei taideta puhua sähköpyörästä. Taitaa olla sähkömoottoripyörä lähinnä...
Nyt ei taideta puhua sähköpyörästä. Taitaa olla sähkömoottoripyörä lähinnä...
niin taitaa olla mutta työmatka-ajossa on kuitenki
Kuminauha
14.09.2021, 08.57
Ei se nyt ihan yksinkertaista aina ole. Lenkiltä tullessa akkua voi ainakin itsellä olla mitä vaan 10-80% . Joutuisi säätämään joka kerta latauksen.
Tässä nyt ainakin ehkä se ero, että lataan akun irrallaan pyörästä. Shimanon akussa on ledi, joka näyttää akun latauksen 1-5 tasoa. Kun kytken laturin niin tulen noin tunnin-parin päästä katsomaan missä mennään. Jos näyttää 4/5 niin otan pois laturista. Tämä yleensä osuu sinne 70-80% paikkeille.
Ei se minullekkaan mikään maailmanloppu oo jos karkaa täysin täyteen epähuomiossa, mutta tää nyt on mun oma tapa pitää akusta hyvää huolta ja jos ei muuta hyötyä tosta ole, niin ainakin oma mieli lepää.
Ollaankohan tässä ratkaisemassa olematonta ongelmaa? Näitä akkujen kuolemisia ja muita pelotellaan kuin kannabiksen käyttöä. Mä lataan akun aina ajon jälkeen täyteen ilman sen kummempia säätöjä tai katkaisuja. Annan laturin hoitaa hommansa loppuun, kunnes akusta sammuu valo kokonaan, jolloin myös tasapainotus on tehty. Ajamaan lähden sitten viikon-kahden sisällä viimeistään.
Talvella, jos laitan fillarin talviteloille (viime talvena en laittanut), jätän akun hieman vajaaksi. Mutta silloin pyörä seisoo ehkä pari-kolme kuukautta.
Rehellisesti sanoen ei kyllä jaksa välppäillä näiden kanssa. Sama juttu auton kanssa: tuolla se seisoo pihalla koko ajan piuhassa. Jos ei Volvon tehtailla ole mietitty asian järkevyyttä, niin mikä minä olen sitä muuttamaan.
Mutta kuka mitäkin.
Samoilla linjoilla MRe:n kanssa. Aina lataus täyteen jos ei tarvii justiin lähteä pyörällä johonkin. Lataus loppuu kun akku on täynnä. Tuskin pitenee akun elinikä millään vajaaksi jättämis kikkailulla. Voi olla jopa päinvastoin.
JarskiAi
14.09.2021, 10.53
^^ eli jos haluaa ladata täyteen, kannattaa ladata niin kauan että valot sammuu ? Yleensä olen ottanut laturista pois kun palkit ei enää vilku.
Minulla on shimano bt-e8010 akku
ebike-harrastelija
14.09.2021, 11.00
^^ eli jos haluaa ladata täyteen, kannattaa ladata niin kauan että valot sammuu ? Yleensä olen ottanut laturista pois kun palkit ei enää vilku.Riippuu laturista. Itelläni tyhmä laturi, josta punainen valo vaihtuu vihreäksi, kun ilmeisesti akun voltit riittävällä tasolla. Kuitenkin, se ylläpitolataa edelleen akkua ja valmistajan/internjetin mukaan tekee samalla kennojen balansointia myös, mikä olisi hyvä tehdä "toisinaan". Itse teen kerran kuukauteen, sellainen 12 tunnin sessio piuhan päässä.
Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla
^^ eli jos haluaa ladata täyteen, kannattaa ladata niin kauan että valot sammuu ? Yleensä olen ottanut laturista pois kun palkit ei enää vilku.
Minulla on shimano bt-e8010 akku
Olen ajatellut, että siinä vaiheessa kun vilkkuminen päättyy, niin aletaan tasapainottamaan. Siksi odotan kunnes kaikki valot on pimeänä. Tämä siis BT-E8036 akulla. En tiedä sammuuko BT-E8010:ssä valot lainkaan.
Shimano toteaa akkujen lataamisesta seuraavaa:
Storing batteries
Before storing your battery for long periods, you should first charge it to around 70% full. To ensure your battery stays in the best condition, re-charge it to around 70% full every six months. Having done this, turn the power off and remove the battery from your bike. The battery should be stored inside somewhere with a stable temperature of between 10 and 20 degrees Celsius. When you’re ready to use the battery again, charge it fully.
JarskiAi
14.09.2021, 11.18
Olen ajatellut, että siinä vaiheessa kun vilkkuminen päättyy, niin aletaan tasapainottamaan. Siksi odotan kunnes kaikki valot on pimeänä. Tämä siis BT-E8036 akulla. En tiedä sammuuko BT-E8010:ssä valot lainkaan.
Shimano toteaa akkujen lataamisesta seuraavaa:
Storing batteries
Before storing your battery for long periods, you should first charge it to around 70% full. To ensure your battery stays in the best condition, re-charge it to around 70% full every six months. Having done this, turn the power off and remove the battery from your bike. The battery should be stored inside somewhere with a stable temperature of between 10 and 20 degrees Celsius. When you’re ready to use the battery again, charge it fully.
Kyllä sammuu. Hyvä tietää jatkossa.
Sammuu tunnin päästä siitä, kun akku on ladattu täyteen.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210914/8328d81cf2d5e90e0cf66a2e42ec8d68.jpg
Ollaankohan tässä ratkaisemassa olematonta ongelmaa? Näitä akkujen kuolemisia ja muita pelotellaan kuin kannabiksen käyttöä.
Pointtihan on se että lithium-ioni-akut kestävät paljon kauemmin, jos ääripäitä ei käytetä. Tämä ei ole ongelma sinänsä vaan ominaisuus. Esim. tuon ketjussa linkitetyn kuvan (https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?63118-Akun-lataus-vajaaksi&p=3093116#post3093116) mukaan tavallisesti täyteen lataamalla akku kesää 500 latausta. Jos lataa vain 80 %:iin, akku kestää jo 1500 latausta.
Jos yksi akku kustantaisi 600 euroa, niin akkunsa 80 %:iin lataajalla kuluisi kolmasosa täyteen lataajan akkumenoista. 1800 euroa akkuihin vs. 600 euroa akkuihin.
Pointtihan on se että lithium-ioni-akut kestävät paljon kauemmin, jos ääripäitä ei käytetä. Tämä ei ole ongelma sinänsä vaan ominaisuus. Esim. tuon ketjussa linkitetyn kuvan (https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?63118-Akun-lataus-vajaaksi&p=3093116#post3093116) mukaan tavallisesti täyteen lataamalla akku kesää 500 latausta. Jos lataa vain 80 %:iin, akku kestää jo 1500 latausta.Jos yksi akku kustantaisi 600 euroa, niin akkunsa 80 %:iin lataajalla kuluisi kolmasosa täyteen lataajan akkumenoista. 1800 euroa akkuihin vs. 600 euroa akkuihin.Vaan kun sinne akkuun jätetään valmistajan toimesta sitä varaa. Akun Brutto- ja nettokapasiteettihan ei ole sama. Todennäköisesti pyörienkin akkujen käytettävissä olevat kapasiteetit on jotain 80-90% brutosta.
BMS pitää tosiaan huolen, että syväpurkautumista ei pitäisi tapahtua ja reserviä akkuun jää vaikka avustus lakkaa. Shimanolla elintoimintoja pidetään yllä senkin jälkeen. Valot sammuu viimesenä [emoji16].
”When the battery level is low, system functions will be shut off in the following order.
1. Electronic assist (The assist mode stops after automatically switching to [ECO]. If the battery-powered light is connected, the mode will switch to [ECO]
earlier.)
2. Gear shifting
3. Light”
Sent from my iPhone using Tapatalk
Vaan kun sinne akkuun jätetään valmistajan toimesta sitä varaa. Akun Brutto- ja nettokapasiteettihan ei ole sama. Todennäköisesti pyörienkin akkujen käytettävissä olevat kapasiteetit on jotain 80-90% brutosta.
Niin, mutta 80 %:iin lataaminenhan vain edelleen lisää sitä varaa. Paras akun kestävyys saavutettaisiin jos ajaisi aina esim. väliä 40-60 % tai edelleen 45-55 %. Tällöin akku kestäisi todella kauan.
Eivätkö useimmat valmistajat takaa akulle noin 500 latauskertaa? Jos sen voi tuolla 80 % lataamisella (jopa?) kolminkertaistaa, niin moni viitsii nähdä vähän vaivaa.
^500 latauskertaa ja varovaisestikin arvioiden 50 km/akullinen on 25 000 km. En jaksa olla huolissani. Ja kapasiteetti on 500 latauksenkin jälkeen se 70-80%. Eikös Shimanon takuu ole jotain 1000 sykliä ja 60%?
Elämä on liian lyhyt johonkin akkusulkeisten larppaamiseen. Jos 6k ajettu akku on edelleen vain vähän huonompi kuin uutena niin ei kyllä maksaisi vaivaa alkaa tuohon leikkiin. Tuntipalkaksi tulisi varman jotain sentin luokkaa.
Ja usein ne lähdöt johonkin kauemmas mihin vaatii sen 100% tason pitkän siirtymän takia tulee yllättäen. Ajoporukka huutelee että nyt lähdetään niin alat siinä sitten latailla puolituntia tms. Ei kiitos. Ja onneksi töissä käymällä tuollainen akun uusiminen 5-6 vuoden välein (worst case) ei tunnu missään. Samalla tavalla se kirpaisee kun autoon pitää ostaa uusi rengassatsi mutta elämä on, vai miten se meni.
Peseehän jotkut muovipussejakin ja ties mitä...
^ Tuo tuntipalkka-aspektihan on ihan mielenkiintoinen, koska esim. hälytyksen asettaminenhan puhelimeen kestää varmaan alle minuutin, korkeintaan 30 sekuntia. Itse olen lataillut akkua (tyypillisesti palkin tai pari viidestä) noin 45 kertaa vähän alle parin vuoden aikana.
Tästä tulisi aikaa 22,5 minuuttia parissa vuodessa ja noin 10 minuuttia vuodessa. Ei minusta paha, kun kaikkea muutakin huoltoa pyörään tarvitsee tehdä ketjun rasvaamisesta renkaiden ja jarrupalojen vaihtoon.
Vaikeampi sanoa kuinka paljon rahallista säästöä tulisi, kun akkua tarvitsisi vaihtaa harvemmin. Riippuu oletuksista.
Toki jos tarvitsee täysiä akullisia, niin eihän tällainen tietenkään onnistu yhtä järkevästi.
Elämä on liian lyhyt johonkin akkusulkeisten larppaamiseen. Jos 6k ajettu akku on edelleen vain vähän huonompi kuin uutena niin ei kyllä maksaisi vaivaa alkaa tuohon leikkiin. Tuntipalkaksi tulisi varman jotain sentin luokkaa.
Ja usein ne lähdöt johonkin kauemmas mihin vaatii sen 100% tason pitkän siirtymän takia tulee yllättäen. Ajoporukka huutelee että nyt lähdetään niin alat siinä sitten latailla puolituntia tms. Ei kiitos. Ja onneksi töissä käymällä tuollainen akun uusiminen 5-6 vuoden välein (worst case) ei tunnu missään. Samalla tavalla se kirpaisee kun autoon pitää ostaa uusi rengassatsi mutta elämä on, vai miten se meni.
Peseehän jotkut muovipussejakin ja ties mitä...
Itsellä operaatioon taitaa mennä korkeintaan muutaman kymmensekuntia per latauskerta.
Sen sijaan olen ihmetellyt kuinka jotkut viitsivät hingata ja rassata ketjuja jatkuvasti ja uittaa niitä kaikemaailman liuottimissa ja vahoissa. Omaan käyttöön tuntuvat kestävän riittävän hyvin kyllä ilman mitään uittamisia tai muuta kuin pyörän pesun yhteydessä tapahtuvaa pesua kunhan vain niitä rasvaa riittävästi.
Tuskin pitenee akun elinikä millään vajaaksi jättämis kikkailulla. Voi olla jopa päinvastoin.
Kerropa yksikin peruste tähän. Vai onko se pelkästään mutu?
Kestää sitten akku mitä hyvänsä, mutta en koe nykyistä tapaa miten vaivaksi. Kaikki latailee sitten miten huvittaa.
Mailman suurimman pyörävalmistajan laturi on tälläinen. Mahtaakohan muissa pyörämerkeissä olla vastaavaa? Tarkoitan lähinnä näitä kaupallisia pyöriä ja niiden latureita. DIY laitteissa voi olla sitten mitä vaan.
https://i.imgur.com/u4M3OV5.png
41.4v ei ole 18650 kennoille tehdyn akun täysi 100% jännite. Akkusi on noiden tietojen mukaan 10S4P , jolloin täytenä sen pitäisi olla 42v. Tuo puuttuva 0.6v johtuu joko siitä, että akun bms on ohjelmoitu jättämään akku vajaaksi automaattisesti. Tai sitten se on epäbalanssissa 0.6v verran, joka olisi tasaisesti joka kennoryhmälle jaettuna 0.06v joka on jo aika iso ero. Käytännössä se epäbalanssi ei tule jokaiseen ryhmään, vaan johonkin yhteen tai muutamaan, joka tarkoittaisi huomattavaa epäbalanssia. Uskon toki kuitenkin enemmän tuohon ykkösvaihtoehtoon. Noilla kilometreilla akun täytyisi olla erittäin huono ollakseen noin pahasti epäbalanssissa.
Katsoin tänään jännitteen ihan mielenkiinnosta kun lähdin lenkille. 41,4 volttia näytti olevan juuri kun pyörä oli irroitettu laturista.
Satuin olla tallentanut vastaavan kuvan viimekesänä kun pyörä on ollut uusi. Lukemat ovat näyttäneet tälläiselle. Toki akku ei ole kuvassa enää aivan täynnä vaan fillarin mukaan 90% varaustilassa. Täydestä ei ollut kuvaa.
Mitähän sellaisen akku näyttää missä on health on 100%. Löytyykö moista keneltäkään?
https://i.imgur.com/Qox2OMa.png
Juu
Jokainen lataa vähän niinkuin omalla tyylillään ja tavallaan. Moni ottaa myös huomioon uuden akun kalliin ostohinnan ja koettaa ladata oikein.
Ehkä olemme kuulleet kännykän akun optimaalisista lataustasoista jotka ovat 40% -> 80% ja purku ~40% ja sama pätee suurinpiirtein kaikkiin li-ion akkuihin.
Oikea akun pidempiaikaisen varastoinnin (viikkoja tai kuukausia) jännite 36/42 järjestelmässä voisi olla ~38,5V eli noin 50% varaustaso
eBikemotion sovellus näyttää ladattaessa akun jännitteen kymmenesosa volttien tarkkuudella ja varaustason prosentteina ja siten on kovin helppo katkaista lataus oikeaan aikaan.
Li-ion akut, lataaminen ja purku (https://www.dropbox.com/s/9twjxrvley14jb2/Li-ion_jannite_vs_kapasiteetti.pdf?raw=1)
Sen sijaan olen ihmetellyt kuinka jotkut viitsivät hingata ja rassata ketjuja jatkuvasti ja uittaa niitä kaikemaailman liuottimissa ja vahoissa. Omaan käyttöön tuntuvat kestävän riittävän hyvin kyllä ilman mitään uittamisia tai muuta kuin pyörän pesun yhteydessä tapahtuvaa pesua kunhan vain niitä rasvaa riittävästi.
Pesu? Keväällä ostetun sähkärin pesulukema pyöreät nolla. Mutta sama juttu: öljyän ketjut silloin kun näyttää että sille on tarvetta. Ketjujen kunnon mittaan 500 km välein ja siihen mulla on ihan seuranta, kun ei seitsemän pyörän kanssa oikein voi luottaa muistiin.
Mailman suurimman pyörävalmistajan laturi on tälläinen. Mahtaakohan muissa pyörämerkeissä olla vastaavaa? Tarkoitan lähinnä näitä kaupallisia pyöriä ja niiden latureita. DIY laitteissa voi olla sitten mitä vaan.
Mä en tiedä, mutta olen jotenkin olettanut, että Shimanon - ja miksei myös muiden valmistajien - laturit olisivat vastaavilla ominaisuuksilla.
En tosiaan jaksa tehdä elämäntehtävää tästä. Jos nyt oletetaan, että akku kestää hällä-väliä tyylillä sen 25 tkm, niin mun tämän hetken ajeluilla (n. 4-5tkm vuoteen jaettuna käytännössä kuudelle pyörälle) tuo kestää ihan varmasti sen ajan kun pyörä mulla on ja mahdollisesti kestäisi myös sen mitä minusta on metsässä täpärillä ajamaan.
Shimanon 504wh akulla ajettu nyt parissa vuodessa 4000km.
Jokaisen ajon jälkeen on ladattu niin täyteen kuin menee, oli palkkeja mennyt yksi tai neljä.
Latauskertoja varovaisesti arvioiden noin 200kpl.
Valojen sammumista akussa ei ole erityisesti huomioitu.
Range on sama 98km ecolla täydellä akulla, kuin uutenakin.
Jammun akun (ei runkoon integroitu) voi testata myös jos joku kaipaa tätä tietoa.
https://electricbikereview.com/forums/threads/tip-yamaha-pw-how-to-check-the-number-of-cycles-absolute-battery-capacity.13057/
Determining the number of battery cycles
The leds are assigned numbers in the following order:
4 ---- (F)
3 ---
2 --
1 - (E)
Press the button on your battery for 20 seconds. The following led combinations give you the number of cycles:
Led 1 Blinking: 0 to 100 cycles
Led 1 On: 101 to 200 cycles
Led 1, 2 Blinking: 201 to 300 cycles
Led 1, 2 On: 301 to 400 cycles
Led 1, 2, 3 Blinking: 401 to 500 cycles
Led 1, 2, 3 On: 501 to 600 cycles
Led 1, 2, 3, 4 Blinking: 601 to 700 cycles
Let 1, 2, 3, 4 On: 701 or more cycles
Note: A new battery should only have led 1 blinking.
Determining the absolute battery capacity
The leds are ordered in the same manner as for the previous test.
Press the button on your battery for 30 seconds. The following led combinations give you the absolute capacity:
Led 1 on: 0 to 24 % capacity
Led 1, 2 on: 25% to 49% capacity
Led 1, 2, 3 on: 50 to 74% capacity
Led 1, 2, 3, 4 on: 75 to 100% capacity
Note: A new battery should have all 4 leds turned on.
ruuduntakaa
16.09.2021, 09.20
Lievästi aihetta sivuten; tuumailin eilen nykyisten kilometrien ja lataussyklien perusteella että Levon akku kestäisi noin 70 000km ajoa, jos kestää sen n. 1000 sykliä.
Eli mun ajoilla 10-11vuotta.
Viitsiikö tuota edes talvisin irroitella työpäivien ajaksi, akkua säästääkseen..
Eilen taas lenkillä tuli havaittua kuinka turha tuo Shimanon viisipalkkinen akun varauksen näyttö on. Vilkaisin parin tunnin jälkeen, että vielä neljä palkkia viidestä jäljellä. Samaan aikaan Garmin kertoi, että 65%. On kyllä käsittämätöntä, että Shimanossa ei näe varausta prosentteina edes näyttöä kelaamalla.
Lievästi aihetta sivuten; tuumailin eilen nykyisten kilometrien ja lataussyklien perusteella että Levon akku kestäisi noin 70 000km ajoa, jos kestää sen n. 1000 sykliä.
Eli mun ajoilla 10-11vuotta.
Viitsiikö tuota edes talvisin irroitella työpäivien ajaksi, akkua säästääkseen..
Luulen myös, että kaikki muu on siitä pyörästä loppu ennenkuin akku on loppu.
Vähän samantasoista hommaa mun mielestä mitä uudessa autossa laskea uusia matalia kulutusmittarilukemia ja samaan aikaan jättää täysin huomioimatta koko laitteen arvonalenema joka kuukausi.
ruuduntakaa
18.09.2021, 13.46
Luulen myös, että kaikki muu on siitä pyörästä loppu ennenkuin akku on.
Jopa kuski saattaa kuolla ennen akkua.
Vähän samantasoista hommaa mun mielestä mitä uudessa autossa laskea uusia matalia kulutusmittarilukemia ja samaan aikaan jättää täysin huomioimatta koko laitteen arvonalenema joka kuukausi.
Tai laittaa siihen vanhaan Skodaan tuhansia euroja autovahoja, pesuja, maalipintojen korjauksia, alustan massauksia yms. ja kaikki tämä argumentilla että auton jälleenmyyntiarvo pysyy paremmin. Ja paskat se mitään vaikuta. Jos auto on uutena 25k ja se myydään 10 vuotisena niin ikipäivänä et saa noita rahoja takaisin.
Masentavaa kuunnella jonkun keski-ikäisen juttuja kun viedään sitä rakasta peltilehmää korjaamoon kun pikku-Irmeli oli naarmuttanut ovea avaimella. 5k arvoinen auto johon surutta käytetään 800 euroa maalipinnan pikkunaarmujen korjauksiin.
Tilannehan on monessa sähköpyörässä sama kuin sähköautoissa: kulkuvälineen hinnasta akku muodostaa ison osan. Esim. oman sähköpyöräni hinnasta akku on noin kolmasosa. Jos taas harrastaja laittaa pyöräänsä tuhansia euroja, niin tietysti akun osuus hinnasta alkaa olla pienempi. Tai ajatellaan että harrastus maksaa, kun taas kulkuvälineenä sähköavusteinen on vähän eri juttu.
Samoin käyttöskenaariot ovat erilaisia: itse ajelen sähköavusteisella melko harvoin, joten varastoaikaa jää välillä paljon. Joskus jopa viikkoja. Tällöinhän valmistajatkin suosittelevat akun lataamista varastointitilaan (60 % tjsp). Jos taas harrastaja ajaa pitkiä lähes koko akun kuluttavia lenkkejä melkein päivittäin, niin käyttötilanne on eri.
Yksi kysymys on kuinka paljon akun kulumisesta jakaantuu käytön (pyöräilyn) ja varastointialenemisen tai vain ajan kulumisen välille. Jos pyörä on paljon käytössä, niin akun varjeleminen voi vaikuttaa turhalta (ellei se onnistu helposti - ajaa esim. tunnin työmatkapyöräilyn päivittäin). Jos pyörä/akku on paljon varastossa, niin akku voi aleta turhan nopeasti täydessä varastointilatauksessa.
Juu, jokainen arvottaa näitä omista lähtökohdistaan. Itse toivoisin että laturissa olisi valmius varastointivarauksen lataamiseen ja ylläpitoon. Nyt en ole ihan varma, onko akun kannalta parempi ladata akku sinne päin varaukseen vai täyteen tasapainotettuna. Shimanossa kuitenkin tuo akun näyttö on niin epätarkka, että varaus voi olla mitä vain 60% ja 80% välillä
Isompi parempi. Niin varaustason kuin purku- ja lataus virtojen suhteen. Paino toki miinusta.
ruuduntakaa
18.09.2021, 19.43
Mä nyt lähinnä mietin sitä, että onko lie mun tapauksessa tarvetta nähdä vaivaa irroitella Levon akkua päivittäin talvella kun pyörä seisoo 8h ulkona työpaikan pyöräparkissa.
Muutoinhan Levo on aina sisällä kun sillä ei ajeta. Pyörällä ajetaan päivittäin, työmatkat+lenkit 3-4krt/vko,
Kuinka paljon ”pakkassäilytys” tuhoaa akkua? Akkuahan siis myös puretaan kylmänä kun lähden pyöräparkista kotiin.
Jos käyttöikä on 10-11vuotta asiallisella käytöllä, paljonko se lyhenisi ”huonolla pidolla”?
Eli maksaako nähdä vaivaa laiskalle. :)
Toki eihän se ole kuin yhden pultin irroitus.
Riippuu varmaan pakkasesta. En muista mitkä ovat LiIon-akun rajat, mutta kovin kylmässä se tuskin menee päälle.
Omassa akussa raja on - 10c sen jälkeen akusta ei saa virtaa ulos,ennenkuin se lämpeää.
ruuduntakaa
18.09.2021, 20.31
Riippuu varmaan pakkasesta. En muista mitkä ovat LiIon-akun rajat, mutta kovin kylmässä se tuskin menee päälle.
Enpä nyt muista kuinka kylmässä Boschin akku oli, ei kyllä koskaan jäänyt menemättä päälle.
Kyllä ainakin -10 oli, jos ei kylmemmässäkin.
Tässähän ei tarkoiteta ulkolämpötilaa vaan kennojen lämpötilaa. Toki tarpeeksi kauan kovassa pakkasessa niin ne ovat melkein samassa. Mutta tässä kestää hetki, kun saavut lämpimällä akulla menee siinä hetki ennekuin lämpö laskee alle nollan. Itse tuota seurailin viime talvena. Toki tässä vaikuttaa akun koko, mitä isompi möykky sen kauemmin kestää lämpötilan laskea ja tietenkin kuinka hyvin akku eristetty jne.
Viime talvena lenkillä oma akku ei tainnut juuri alle +10 asteen käydä
Viime talvena lenkillä oma akku ei tainnut juuri alle +10 asteen käydä
Jos lähtee lämpimällä akulla liikkeelle ja ajaa lenkkiä niin ongelmia ei tulekkaan. Akku (kennot) tuottaa hieman lämpöä, kun niitä puretaan. Akku alkaa kylmenemään oikein kunnolla vasta kun jätetään pyörä pitkäksi aikaa, esim työpäivän ajaksi pakkaseen paikalleen.
quicksilver
19.09.2021, 00.20
Eilen taas lenkillä tuli havaittua kuinka turha tuo Shimanon viisipalkkinen akun varauksen näyttö on. Vilkaisin parin tunnin jälkeen, että vielä neljä palkkia viidestä jäljellä. Samaan aikaan Garmin kertoi, että 65%. On kyllä käsittämätöntä, että Shimanossa ei näe varausta prosentteina edes näyttöä kelaamalla.
Joo ei voi ymmärtää. Montako jeniä sen prosenttiluvun koodaaminen olisi maksanut. Hyvä sentään että saivat siihen 5 palkkia eikä vaikka kahta.
Ja ehken koomisinta tässä on vielä se et uudella e-tube ride softalla kun ajaa niin tallennuksen lopuksi näkyy reitin yhteenveto tiedoissa prosentit paljonko akkua meni… silti ei ajaessa näy kuin palkit
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.